Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Min første rifle var en BAR fordi den er helt ok til oss som skyter links.

 

Da jeg skulle kjøpe med ny rifle i links prøvde jeg flere merker på vilmarksmessen. Konklusjonen var at blaser r8 passet meg best.

 

Nå har jeg solgt bar'en fordi avrekket på denne er ræva ift. blaser. Kjøper meg heller et nytt løp til blaseren dersom jeg skal ha noe annet kaliber enn 6.5.

 

Ettersom jeg skyter mye med hagle, liker jeg oppspenningsmekanismen til blaser. det er likt måten man avsikrer en hagle.

 

 

Liker også løsningen for kikkertmontasjen til blaser, selv om det er dyrt.

 

Ettersom jeg har 6,5x55, hva er det neste kaliberet dere anbefaler for å jakte vilsvin og (kanskje) Bjørn ?

(vurderer 30-06, 9,3 eller 300 WinM, da primært 30-06 eller 93, da man trenger bare nytt løp)

Link to comment
Share on other sites

Se det ja :wink: Kan jo være greit å forholde seg til en kulebane i stedet for to. Jeg har 6,5x55 selv, og vurderer sterkt 8x57 som "større vilt kaliber". Har fått tips av en kompis om at dette er et nydelig kaliber å skyte med i forhold til rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Håper noen her kan hjelpe meg med et spørsmål.

Jeg skal at bort de åpne siktene på min R8 siden jeg skal ha på solblender og demper. Til min store overraskelse oppdaget jeg at når jeg skrudde disse av ble det stående en gjenget tapp igjen i løpet.

Hvordan fjerner jeg disse? Er dette børsemaker jobb? Regner med den er skrudd ned i løpet, men er det brukt vanlig eller lings gjenger?

Link to comment
Share on other sites

R8 Standard Black er som en R8 Standard bare med sort låskasse, grad 2 stokk og syntetisk "ibenholt" avslutning.

 

R8 Black edition har grad 6 stokk og ekte ibenholt avsutning. Gullfarget (titaniumnitrid) bolthode og avtrekker.

 

R8 Luxus har grad 4 stokk og syntetisk "ibenholt" avslutning. Valgfrie sideplater med gravyre, jaktmotiv eller skroll.

 

Det er i hovedsak forskjellene på de ulike modellene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar... Da blir det en black standard med oppgradert treverk til grad 4.. Ganske så sikker på at det er en slik som blir med hjem... Men får se på de andre også.... Masse fint... Men 20K for å gå opp 2 grader til black edition :shock: det er helt sjukt mye... Greit nok at man får med en avtrekker som er gullbelagt, men men... 20K :overrasket::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Måtte dra frem blaseren for å sjekke dette med plast, og jeg syntes nok det det fremstilles som at det er mer plast på blaseren enn det egentlig er.

 

På min Blaser R93 Luxus så er kun følgende som er i plast:

 

Oppspenneren:

Opptrekker.png

 

Magasinet:

magasin.png

 

Avtrekk og hevearmskule:

avtrekk_hevearm.png

 

Ytterste ring på pistolgrepskappen:

pistolgrepskappe.png

 

Både avtrekk og hevearmskule kan dog byttes ut. Hevearmskule i tre koster kun noen hundrelapper, nytt avtrekk koster en hel del mer (rundt 3 ørsmå lapper :roll: )

 

Og ja, for deg som lurer, jeg har litt lite å gjøre akkurat i dag (syk) :oops:

Link to comment
Share on other sites

Plast er et vidt begrep.. Innen industrien i dag så blir kompositt/plast materialer brukt for å spare vekt og fordi kompsitten tilfører produktet egenskaper som er bedre enn stål eller aluminium.. Kan godt hende at Litago er en person som trives best med vernesko med stål spikertramp såle eller stål tåvernhette.. Men de aller fleste synes at "plast" eller kompositt spikertramp såle og tåvernhette er bedre å gå med.. Eller at de fleste brann/røykdykkerne synes det er bedre med kompositt luft flasker på ryggen enn stålflasker ;-) mange vil si at bruken av kompositt materialer er et skritt i riktig retning når de blir brukt på en klok og hensiktsmessig måte.. I Blaser sitt tilfelle så vil jeg mye heller holde i en gummi hevearmskule enn en stål kule når det blir kaldt, på lik linje så vil "oppspenneren" være mere behagelig og lede mindre kulde/eller varme enn en tilsvarende i metall.. Osv.. Når det er sagt så har jeg ennå tilgode å oppleve selv.. Eller hørt av andre Blaser brukere at de få plast/kompositt delene som er brukt, ikke holder den kvaliteten de forventer.. At noen ikke blir fornøyd med "verktøyet" og søker "andre løsninger" er en ærlig sak.. Heym er flotte rifler.. Kunne faktisk tenkt meg flere av riflene deres.. Håndverk og kvalitetsmessing så er de langt der oppe.. Og kanskje blandt de aller beste..Men som system våpen er de lysår unna Blaser i løsning og fleksibilitet.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litago har et godt poeng: Hvis han etter erfaring ikke får godfølelsen av riflen er det en helt riktig avgjørelse å skifte den ut. Når man legger såpass mye penger ned i en jaktrifle, så SKAL det gi en tilfredsstillelse å bruke den. Jeg får det av R93 Pro, men det som fungerer for meg fungerer ikke nødvendigvis for alle andre. Valget hans viser selvinnsikt og evne til å lære av sine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Litago har et godt poeng: Hvis han etter erfaring ikke får godfølelsen av riflen er det en helt riktig avgjørelse å skifte den ut. Når man legger såpass mye penger ned i en jaktrifle, så SKAL det gi en tilfredsstillelse å bruke den. Jeg får det av R93 Pro, men det som fungerer for meg fungerer ikke nødvendigvis for alle andre. Valget hans viser selvinnsikt og evne til å lære av sine erfaringer.

Takker for det :) valg av rifle er veldig individuelt men man blir vel fornøyd til slutt

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig går det an... Men det må da være lov å spørre hvorfor han ikke var fornøyd når jeg virderer å kjøpe en slik børse selv... Hadde vært greit å sett litt ekstra på de faktorene å konkludert om det var negativt for meg, FØR kjøp, slik at jeg kanskje slipper i gå i samme "fella" som litago...

Link to comment
Share on other sites

Det er skrevet litt om "goder" ved Blaser tidligere, men jeg kan jo si litt for min egen del.

Jeg gikk å siklet på Blaser i noen år før jeg kjøpte en. Mest fordi jeg syntes de rett og slett er smekre, så når jeg kom over et godt tilbud så slo jeg til. Og jeg angrer ikke.

 

I ettertid ser jeg flere fordeler som jeg "elsker". Rett-trekkeren er jo en kjempefordel slik jeg ser det, men denne finnes jo på andre våpen også. Det er samme prinsipp på Heym sin SR30 mener jeg på. Forskjellen på blaser og andre rett-trekkere er nok at blaseren ikke har noen låsekasse, men låser rett i løpet. Det gjør at den blir kortere enn de andre. I tillegg plasseres kikkerten rett på løpet som gjør at løpet kan byttes uten at treffpunktet endre seg. Så syntes jeg oppspenneren/sikringen er helt genial da jeg kan ha patron i kammeret uten at tennstemplet er spendt opp. Vanlig våpensikkerhet skal naturligvis likevel følges, men jeg syntes det er tryggere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også blitt medlem av Blaser-klubben etter en del år med nysgjerrighet. Siden jeg er glad i trestokk og fordi jeg mener det går tredve på dusinet av plaststokker ble det til slutt en R8 Black Edition i 6,5x55 på meg.

 

normal_image~1.jpg

 

normal_image~0.jpg

 

normal_image.jpg

 

Blir også kapping og gjenging av løp en av de nærmeste dagene. :D

Link to comment
Share on other sites

Treværk som kan gi en liten hard en :wink:

Godt at du valgte en svart kasse. Gjorde det samme, dog ikke med samme dramatiske mønster i tre'et.

Svart kasse lar tre'et fremstå som smykket, i stedet for ferdig kopierte sideplater, som det finnes tusenvis av.

Lar oss leve i troen på å eie noe unikt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, har alltid hatt sansen for den svarte kassen i kombinasjon med en fin trestokk.

Litt tilfeldig at det ble akkurat den da jeg kjøpte den brukt, men høres jo ut på tilbakemeldingene at jeg har vært heldig. :D

Nimrod: skal bare kappe 1-2 cm for å kunne lage en gjengebeskyttelse av den slik at løpet ser mer helt ut uten demper. Blir vel ca 56cm tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...