Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Kan melde om at en R8 308win i GRS er kjøpt inn. Herligheten er toppet med zeizz victory og på tuten sitter det en hausken ! Bare rukket en tur på banen enda, går som bare det. Håper å rekke innspurten på rådyrjakta for å gi den ilddåpen. Har ikke vært borti et våpen som både oser kvalitet og gir godfølelsen i bøtter og spann ! Blaser og GRS er en utrolig kombinasjon !

To tommeler opp og anbefales på det varmeste til alle som har lyst på et herlig stykke tysk ingeniørkunst. Det er verdt investeringen. Skal komme tilbake med mere når jeg har fått slitt ut mere løp !

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har et spørsmål, som sikkert har blitt stilt en million ganger før :P

 

Jeg blir snart eier av en Blaser R93 i 6,5x55. Jeg har en Zeiss 3-12x56 som jeg tenkte å bruke på denne, men jeg mangler montasje til kikkerten :trist:

 

Kan jeg bruke en kikkert med 56mm lysåpning i en lav Blaser montasje?

 

 

Hilsen Jørgen

Link to comment
Share on other sites

hmmm,

 

Har prøvd litt av hvert av simmuleringer med denne kalkulatoren:

http://www.jbmballistics.com/cgi-bin/jbmstab-5.1.cgi

 

Oppsummert så synes jeg at Blaser sine twist rates skulle ha blitt redusert noget for å kunne stabilisere de nye moderne kulene.

 

feks. så skulle 6.5x55 endres fra 1:8,7 til 1:7,5/8 og 30-06 fra 1:11 til 1:10.

 

Kanskje noe å tenke på Blaser, å tilby alternative twist rates i de forskjellige kalibrene???

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skikkelig lyst på et ekstraløp til min R93.

Jeg har fra før 9,3x62 som grisvelter / til storvilt. Vurderer nå en "allround" småviltbørse, fra kråke til rådyr.

Hva mener kammeratene, burde jeg gå for .243W? Forsto det slik at jeg da kan bruke samme sluttstykkshode.

Vil da i tilfelle pensjonere min Tikka i 6,5x55 og bruke min Swarovski Z3 3-9 som står på denne i dag.

Hvor får man beste prisene på ekstra løp?

Noen som husker hva feste koster?

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Hva med ei pipe i gode gamle 6,5 x 55, denne for eks:http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45860047&searchQuery=blaser+r93

Litt "kjedelig", men det er jo et kaliber du kjenner, og du vil finne et godt utvalg av både lade komponenter og ferdig ladd i de fleste butikker. Hvis du lader selv, og ikke skal bruke den til større vilt enn opp til rådyr kan man med fordel lade med 100 gr Barns TSX. Virker som om Blaser piper i 6,5 trives best med lettere kuler for max presisjon. Slike ladninger får du opp i 950m/s, medisin til både kråker og rev det :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen, jula kom i år som aldri før :)

 

I anledning ny børse satt jeg og monterte kikkertsiktet i montasjen i går men jeg får ikke kikkertsiktet mitt langt nok bak i montasjen. Ser hele tiden en 3-4 mm tjukk svart ring i ytterkant av bildet, som følger av at øyeavstanden ikke er riktig når jeg monterer børsa i skuldra.

 

Dessuten så kolliderer den bakerste låsearmen med "lysknappen" på kikkertsiktet, når jeg skal ta montasjen av løpet, slik var det aldri på min gamle R93, og det var samme kikkertsiktet, og der fikk jeg riktig øyeavstand også.

 

Noen med forslag til løsning? :)

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen, jula kom i år som aldri før :)

 

I anledning ny børse satt jeg og monterte kikkertsiktet i montasjen i går men jeg får ikke kikkertsiktet mitt langt nok bak i montasjen. Ser hele tiden en 3-4 mm tjukk svart ring i ytterkant av bildet, som følger av at øyeavstanden ikke er riktig når jeg monterer børsa i skuldra.

 

Dessuten så kolliderer den bakerste låsearmen med "lysknappen" på kikkertsiktet, når jeg skal ta montasjen av løpet, slik var det aldri på min gamle R93, og det var samme kikkertsiktet, og der fikk jeg riktig øyeavstand også.

 

Noen med forslag til løsning? :)

 

 

Info om hvilken kikkert du monterte og evt et bilder hadde hjulpet.

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanen med den nye BBF 95 i går. Hadde satt på kikkerten frå R93 i 9,3x62. To skudd og sjekka, 4 cm låg...

Ny 5 skudd serie på litt mindre blink gav middeltreffpunkt 2 cm ned og 2 cm venstre frå senter. Satte på compact pointen og to nye skudd, ingen hol i skiva. Sikta gjennom pipa og fant ut at den gjekk for høgt, stilte ned men kom ikkje ned i skiva. Da eg kom heim kom eg til å kikke på den tredje skruen på compact pointen. Den låser innstillinga, derfor kom eg ikkje ned i skiva. Bruksanvisning er oppskrytt:-)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen av dere som har prøvd disse offsetringene fra Blaser? Sliter som sagt med øyeavstanden til en Victory Varipoint 2,5-10x50 og ser ut som om disse ringene kan gi meg det lille ekstra.

 

Blaser-30mm-offset-ring-set.jpg

 

Utfra bildet ser det ut som en kanskje kan få 10 mm ekstra. Noen med erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen av dere som har prøvd disse offsetringene fra Blaser? Sliter som sagt med øyeavstanden til en Victory Varipoint 2,5-10x50 og ser ut som om disse ringene kan gi meg det lille ekstra.

 

Blaser-30mm-offset-ring-set.jpg

 

Utfra bildet ser det ut som en kanskje kan få 10 mm ekstra. Noen med erfaring?

 

Har ikke erfaring med de ringene du viser, men jeg er overbevist om at problemet ditt lar seg løse med Leupold ringer med extension. Det er ingen grunn til å være låst til overprisede Blaserringer.

 

Hvordan beskrives her:

viewtopic.php?f=38&t=96942&hilit=leupold

 

Om du ikke har utstyret til å få gjort det selv, så kan du ihvertfall forklare nærmeste børsemaker hvordan han skal gå frem. Du får litt børsemakerarbeid for prisforskjellen mellom ringer fra Leupold og Blaser.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tilgang på utstyr.

 

Kan hende jeg eventuelt ender opp med en slik: http://www.ebay.com/itm/Blaser-R93-R8-LRS-2-K95-S2-Quick-Detach-Saddle-Mount-1-30mm-or-34mm-rings-/150984996821?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item23276837d5"%20target="_blank"%20target="_blank

 

I denne montasjen får man plassert kikkertsiktet betydelig lenger bak.

 

9336d1367546301-blaser-r8-r93-saddle-mount-lower-cost-alternative-orig.jpg9335d1367546300-blaser-r8-r93-saddle-mount-lower-cost-alternative-bulgarian.jpg

 

15 mm jamfør bildene. Montasjen koster et par tusen kroner, og den originale blasermontasjen kan jeg jo eventuelt bare selge. Ulempen er jo at det ikke står Blaser på montasjen, så vi får se ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her følger et par bilder.

 

 

På dette bildet ser dere kikkertsiktet slik det sitter i montasjen. Montert så langt bak i montasjen jeg fikk til, uten at øyeavstanden ble riktig.

DSC01200_zpsc36fb065.jpg

 

Her ser dere at den bakerste låsearmen kolliderer med huset for lyspunktjusteringen. Et resultat av at siktet er montert langt bak, og lave ringer.

DSC01198_zpsd4495e86.jpg

 

Dette bildet tok jeg med som en referanse. Her ser dere samme kikkertsiktet montert i en leupold montasje. Riktignok med "fot" på fremste basen, slik at jeg fikk litt å gå på.

Varingpen2_zpsfec4548e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om det er noe nsom har testet og montert dette justerbare avtrekket som er å få tak i til blaser. Har bare hørt om det vet ikke noe om det. Noen som har info. tenkte det evt til bruk hvis jeg vi lbruke blaseren på jaktfelt. da må jeg ha tyngre avtrekk. Har forøvrig en r8.

Link to comment
Share on other sites

Ikke den modellen som selges som black edition til blodpris (har sett noen eksemplarer med kjedelig treverk). Dette er en Safari mod. Tror den selges som Jaeger i Tyskland bla. (se på kinnstøtten :wink: )

Tung pipe i .375 HH. Kickstop som standard. Kan tas ut. Da blir rifla ca. 600 gram lettere.

Har ei flutet .308 matchpipe i tilegg.

 

Pris, tja... Billigere enn black edition :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den har vært med til Namibia en gang. Kjøpte den i fjor. Før det har jeg brukt en R93 Prof. i 9,3 x 62 på to turer til Sør Afrika. Kan ikke si jeg merker den store forskjellen på de to kalibrene. Har brukt samme kule. Skutt over 30 dyr, dog ikke noe farlig vilt, men eland, kudu, oryx, og wildebeest er tøffe nok.

Her hjemme har 6,5 x55 løpet vært mer enn godt nok på hjortebøen, og på rådyr.

På .308 løpet har jeg en Meopta 3-12 x 56. Montasjen kjøpt på ebay av en jeg ikke husker navnet på i farten.

Halv pris. Flere her inne som er fornøyd. Gidder du lese hele tråden, finner du navnet :wink:

MAK montasjene er bra de også, billigere en det Blaser mafiaen skal flå en for...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi må ikke starte det nye året med en ny 6,5 x 55 diskusjon :mrgreen:

Men hull i hjertet, er hull i hjertet på dyr som beiter, og ikke er stresset, enten det er 6,5 mm, eller 12,7 mm.

Dødelig utgang uansett :wink:. Hvorfor ikke bruke det kaliberet man slipper å tenke på vil gjøre vondt i begge ender. Det gjør jobben punktum :wink: (beklager ot )

Link to comment
Share on other sites

I dag hadde eg tid til og lufta Blaseren litt.

 

blaser1.jpg

blaser_2~0.JPG

 

Syns carbondemparen passer bra på børsa ;-)

 

Børsa er i 7mm rem mag, og eg lada opp noken cutting edge 160 gr kuler. Desse har ein bc på .585. Lada dei til ca 1000 meter i sekundet med n570 krutt. Dette er nok litt for hot lading, og eg må bakka ned 1-2 gr. Syns det er vanskelig og lesa trykktegn i blaseren.

 

Her er første sikkelige 3 skuddsamling på blink. Va innskutt på 100 meter med accubond.

 

200 meter

200meter.jpg

 

Sette ein blink opp på 106 meter. Samlinga til venstre er med dempar, den til høgre er med munningsbrems. Det som er hærligt er at børsa går heilt likt med og uten dempar.

100meter.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...