Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Hadde mye samme spørsmål ang bixnandy men endte opp med å prøve det.

 

Meget fornøyd, i tillegg til å justere vekt kan man justere lengden på avtrekket.

Spesielt lengden merker jeg i ettertid at jeg foretrekker kortere enn orginalt.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens,

 

Har sett Martin Blom og noen få andre har en smal skinnrem som er enkel å justere lengden på fra Blaser.

Denne er ikke avbildet i Blaser katalogen.

Norma vet heller ikke noe om denne.

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i denne, da jeg liker tynne remmer bedre en brede?

 

Mvh

Sauerhansen

 

Gikk ut av produksjon for ca 6 år siden...

Link to comment
Share on other sites

Nedsig... Var på XXL og bestillte Blaser R93 Prof i Links utgave. Fekk beskjed om 7-8 dagers leveringstid. Forhåndsbetalte og fekk beskjed etter 7 dager att Norma var tom for links sluttstykkehode og sluttstykke.

Forventet levering Januar 2013 :(:(:(

Hadde store planer om å få brukt Blaseren på siste innspurt i Hjortejakta :trist:

Held på å sjekke med andre forhandlere om dei har Links på hylla :x

Link to comment
Share on other sites

på min R8 med camostokk som ble kjøpt en mnd før jakta , begynte coatingen å forsvinne etter første jaktuka. Den er nå helt hvit i området hvor den har ligget mot ryggen under bæring. Ny stokk er nå på tur fra J&F uten camo.

 

Er dette éit gjentakande problem med camo-stokken ? Synst sjølv han er litt tøff ...

Link to comment
Share on other sites

Den er grei, då kan eg skrinleggje han ! Korleis er dei andre proffesional stokkane, held dei på "fargen" :?:

 

Kanskje litt underleg med slike spm i denne tråden, men eg meiner Blaser og liknande systemvåpen er framtida. No har det vorte selt vannvittig mange Blasere sidan R93'n kom på 90-talet, og eg står på kanten av å investere i ein R8. Håpar og trur at alle barnesjukdomane med denne mekanismen er rydda av banen, slik at investeringa blir klok :!:

Link to comment
Share on other sites

Har en blaser r8 proff, sitter og ser på evenntuelle framtidige løp, og i den sammenhengen lurer jeg egentlig hva som skiller en vanlig proff og en safari proff, betaler men 9000 kr ekstra for en videre løpskanal, eller er selve krybba man legger løpet/kammeret nedi større og kraftigere på safarimodellene. Hvordan er det da å bruke 17 mm løpsprofil med medium kaliber i safaristokken? Vet det er noen som snakket om å pusse ned løpskanalen i en vanlig proff for å få i større løpsprofil, dette syntes jeg hørtes litt bob-bob ut hvis intensjonen er f.eks å få en 500 jeffery i en vanlig proff stokk, eller?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem for en kompetet børsemaker å pode inn et nytt løp i ditt gamle, selv om det blir dyrere enn et standardløp.

 

Spurte blaser om dette:

 

 

Dear Mr.xxx

 

Thank you for your email and your interest in our products.

 

We might not offer the whole R93 range for the future, however, production of our model R93 will not be stopped as the demand for our R93 is still very big.

 

Best regards,

Monika Alexander

 

 

 

--

 

Monika Alexander

International Sales

Blaser Jagdwaffen GmbH

Ziegelstadel 1, 88316 Isny, Germany

Tel.: +49 (7562) 702-363

Fax: +49 (7562) 702-343

monika.alexander@blaser.de

www.blaser.de

 

Geschaeftsfuehrer: Bernhard Knoebel

Gerichtsstand: 88316 Isny

Handelsregister: Ulm HRB 620325

 

Diese E-Mail enthaelt vertrauliche und/oder rechtlich geschuetzte Informationen. Wenn Sie nicht der richtige Adressat sind oder diese E-Mail irrtümlich erhalten haben, informieren Sie bitte sofort den Absender und vernichten Sie diese E-Mail. Das unerlaubte Kopieren sowie die unbefugte Weitergabe dieser E-Mail sind nicht gestattet. Vielen Dank fuer Ihre Zusammenarbeit.

 

This e-mail may contain confidential and/or privileged information. If you are not the intended recipient (or have received this e-mail in error) please notify the sender immediately and delete this e-mail.

Any unauthorised copying, disclosure or distribution of the material in this e-mail is strictly forbidden.

Thank you for your cooperation.

 

 

-----Ursprüngliche Nachricht-----

Von:

Gesendet: Samstag, 12. November 2011 15:39

An: Contact

Betreff: R93

 

Hi, im hearing rumors about you are going to stop making the R93

model? Ive got a R93 pro, and i wondered for how long will you

continue making barrels and spare parts for this rifle?

best regards,

Xxx

Link to comment
Share on other sites

Har en blaser r8 proff, sitter og ser på evenntuelle framtidige løp, og i den sammenhengen lurer jeg egentlig hva som skiller en vanlig proff og en safari.... Vet det er noen som snakket om å pusse ned løpskanalen i en vanlig proff for å få i større løpsprofil, dette syntes jeg hørtes litt bob-bob ut hvis intensjonen er f.eks å få en 500 jeffery i en vanlig proff stokk, eller?

 

Vurderte å frese ut løpskanalen på min R8 pro, men kjøpte ei 17mm pipe i 375 etter litt betenkningstid. Hørte fra forhandler at det bare var å frese ut løpskanalen for tjukkere løp...

Link to comment
Share on other sites

Endelig er denne i hus:)

 

261w1.jpg

vqny0x.jpg

1z6a79j.jpg

33xd79g.jpg

90x2rd.jpg

2i7o0uc.jpg

 

En R93 Professional med to 57cm piper i 6,5x55 og 9,3x62

på 6,5 pipen hviler det en Docter Unipoint 3-12x56 med retikkel 4-0 i original montasje.

 

Av umiddelbare forbedringer blir det bestillt en LimbSaver Rekylkappe og kanskje en Versapod adapter.

6,5 pipen mister sine åpne sikter men får gjenger tilpasset min A-Tec Maxim.

 

Hva slags optikk jeg skal ha på 9,3 pipen vites ikke enda... Docter sight kanskje? Eller en Trijicon 1-4? Docter VZF Classic 1,5-6x42?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett endel på r93 som kommende rifle, men i mitt kaliber (6,5x55) så ser det ut for meg som at magasinkapasiteten er et problem for jaktfeltskyting. Jeg har søkt opp endel tråder om jaktfeltskyting og har ikke sett mange som bruker Blaser her.

 

En r8 er jo ganske mye dyrerere, men har løst magasin. Men den har jo heller ikke 5 skudds magasin men 4 + 1 i kammer. Det er vel heller ikke ideelt? Nå er jeg helt ny i dette gamet (har hatt en Tikka T3 før) og har nok ikke alt på det rede, derfor jeg spør. Er det lov å starte en jaktfeltøvelse med 1 skudd i kammer + fullt magasin?

 

På r93, som jo har integrert magasin, hvordan får man da til 3 skudd i magasinet og ett i kammeret?

Link to comment
Share on other sites

- Du har lov å starte med skudd i kammeret.

- Du har lov å etterlade, men bør melde fra til skyteleder før øvelsen starter. Jeg har skutt flere jaktfeltstevner med min R93 Pro SW i .30-06, men det primære konkurransevåpenet mitt er en Steyr Scout i .223.

- Du kan lade fullt magasin + skudd i kammer på R93, du fyller da magasinet, legger en patron i kammeret, trykker magasinet ned mot fjærbelastningen og lukker sluttstykket. Prosedyren er beskrevet i brukerhåndboken.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal bygge en rigg for å satse hardt på jaktfelt er det mitt inntrykk at de med mye peiling anbefaler andre rifler pga avtrekk (kan vel fikses med f.eks. Bix'n Andy avtrekk) og lang lukketid (vanskeligere å fikse).

 

Personlig har jeg ingen problemer med dette, men så er det også "sjelden" at lukketiden er skyld i at jeg dropper fra 150 til 149 poeng...

 

Jeg har solgt min Sauer 202 (et veldig vanlig våpen blandt gode JF-skytter) og min S&L (et annet våpen med fantastisk avtrekk og godt JF-rykte) og bruker Blaser til alt. Fint mulig å legge i siste skudd manuelt om du skyter med 6,5x55. Ellers kan du skaffe et løp i 223R der du får 4 skudd i magasinet og ett i kammer. Jeg kommer å bruke dette til JF fremover (helt uten ambisjoner utover trening til jakt) og er overbevist om at JEG skyter like bra med dette som med Sauer og S&L.

Link to comment
Share on other sites

Lukketid er et dårlig uttrykk. Slagtid eller falltid er mer beskrivende, altså tiden fra avtrekket slipper til skuddet går av.

Takker. Kom ikke på riktig uttrykk i farten. Er selv enig i at det ikke ser ut å gjøre noen forskjell, men vet at noen skyttere med mer erfaring/ambisjon enn meg mener dette. For min del er det viktig å trene / konkurrere med samme rifle som jeg jakter med, og på jakt slår nytteverdien i Blaseren enhver teoretisk presisjonsfordel Sauer/S&L/wtf måtte ha.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si at jeg noensinne har opplevd det som noe problem på min, men noen er mer fintfølende enn andre.

 

 

Det skal jo voldsomt mye til før man "opplever det som et problem". Rask lukketid/slagtid har fordelen at du får litt bedre betalt for dårlige skudd/avtrekk. ("Pipa rekker ikke å flytte seg så mye vekk fra sentrum før kula har forlatt løpet"). Dette er veldig mye mer merkbart i mindre stabile skytestillinger, som f.eks stående med lang arm.

 

Jeg er enig i at fordelen med å kunne trene mye med jaktrifla, eller fordelen ved å ha en mekanisme til alt, oppveier den ulempen.

 

Og igjen; Verdensrekorden i jaktskyting (som inkluderer mye skyting stående med lang arm) er satt av Jocke Smålenning med en Blaser R93. Så det er nok ikke helt håpløst å treffe med Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Iår har jeg oppdaget et problem med Blaser R93... Vell, jeg så det allerede ifjor også. Det er rett å slett for liten magasinkapasitet.

I min 7mmRM så er det 2+1

 

Jeg har 2x iår skutt tripple på hjort, og latt det bli med det uten å forsøke å lade en gang til. Sist helg så ville det vært muligheter for mer enn 3 dyr.

Har derfor begynt å se på R8 som har 4+1 med samme kaliber. Flere som har denne erfaringen?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke uten grunn at man ikke har lov å bruke Speed lock kit på DFS sauera ( selv om denne i utgangspunktet har kortere lukketid enn blaseren), men jeg synes ettertrykket på blaseravtrekket var mer problematisk enn lukketiden.

 

Magasinkapasiteten i forhold til jaktfelt er helt uproblematisk, man har et hav av tid på seriene, og blaseren er lettere å lade rett i kammeret enn noen andre rifler.

Link to comment
Share on other sites

Er det nokon som veit om 22LR kit til R93, finst i linksutgåve?

Eller nyttar ein bere retch utgåva?

 

Sendte mail til Norma angåande dette.

Det finnst ikkje Links 22lr kit i handelen, men ein kan fint nytte retch kit på ei links R93.

Magasinet står ut til høyre og tar litt av oversikten og tomhylsene vert kasta ut på høgre side.

Så no er 22lr søknad på veg :D

Link to comment
Share on other sites

Iår har jeg oppdaget et problem med Blaser R93... Vell, jeg så det allerede ifjor også. Det er rett å slett for liten magasinkapasitet.

I min 7mmRM så er det 2+1

 

Jeg har 2x iår skutt tripple på hjort, og latt det bli med det uten å forsøke å lade en gang til. Sist helg så ville det vært muligheter for mer enn 3 dyr.

Har derfor begynt å se på R8 som har 4+1 med samme kaliber. Flere som har denne erfaringen?

Haha, for et luksusproblem!

Link to comment
Share on other sites

Har derfor begynt å se på R8 som har 4+1 med samme kaliber.

Mulig flisespikking, men R8 har vel 3+1 i 7mmRM? Uansett, det blir jo enda en hjort det...

 

Overveid å skaffe en annen pipe til R93'en til hjortejakt spesifikt (antar at det er nattjakten på hjort der du opplever at 3 skudd ikke rekker)? Jeg ANTAR at avstandene på natten er innenfor hva som er greit å håndtere med litt mindre fart/BC etc slik at du kunne ha gått for en kjedelig 30-06 eller noe slikt (evt 7x64 for å fortsette med .284-kuler). Ser også ut på Blaser sin side som om du får i 3+1 i R93 i 300WM. Ettersom du allerede har Magnum sluttstykkehode er muligens en 300WM-pipe til hjortejakten en grei og billig løsning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 7mmRM i min gode gamle Sako Finnbear, men nå er jeg i tillegg en lykkelig eier av en R8 i 3006. Den har 4+1 magasin. Hvis du sammenligner kulebanen på de to er 7mm litt flatere, men de er ganske like. I tillegg er selvfølgelig 3006 mye billigere ammo. Så hvis du har lyst på 4+1 i R8 skal du kanskje vurdere det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...