Jump to content

Jeg skulle vært død, alvorlig såret eller i det minste blind.......


Rugerdud

Recommended Posts

Var på banen i dag og i en serie ble det mye røyk, svidd lukt og ikke så mye mer. Men i følge mange så skulle jeg i det minste fått en flis i fingern etter neo slik da jeg tross alt skyter med en gammel M98 ;) 

Men ingen problemer med skytter eller våpen etterpå. Ammunisjonen var noe eldre Raufoss skytterlags patroner. årgang 91 og 9 gram i 800 m/s

003(2).JPG.b5aac35244880c230af83300193173d5.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enda godt at det gikk bra med deg! Jeg hadde en '94-lot i '94 som gjorde det der i en m67. Ufyselig, ellers uskadd, og standplassleder satte meg til å skyte 15 skudd til for at jeg ikke skulle bli skuddredd. 

 

Siden har jeg hatt punktering i Sauer, de merker man først når man plukker hylser. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (1 time siden):

Blå eller grå 20 skudds pakninger? Noen av de der tåler ikke lagring...

Jeg har hatt en 94 lot det var klikk og etterbrennere på.

Blå fra 1991. Hadde en to-tre klikkpang med de nå som du nevner det. Men det var fordelt over noen hundre skudd så tenkte ikke mye over det.

 

boble skrev (51 minutter siden):

Enda godt at det gikk bra med deg! Jeg hadde en '94-lot i '94 som gjorde det der i en m67. Ufyselig, ellers uskadd, og standplassleder satte meg til å skyte 15 skudd til for at jeg ikke skulle bli skuddredd. 

 

Siden har jeg hatt punktering i Sauer, de merker man først når man plukker hylser. 

Ja, har opplevd lignende før også. Litt ufyselig opplevelse, men som standplasslederen gjorde med deg. En må bare presse seg til å skyte litt etterpå så en ikke blir skuddredd.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (9 timer siden):

 

?

Les Mausertråden eller alle andre tråder der spørsmålet om en M98 er ok jaktvåpen. Tar ikke mange svar før det fortelles om hvor farlige de er og går i oppløsning om hylser/tennhetter lekker gasser bakover osv :P 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (På 11.8.2023 den 23.16):

En må bare presse seg til å skyte litt etterpå så en ikke blir skuddredd.

Viktig å holde PTSDen under kontroll....

 

Rugerdud skrev (3 timer siden):

Tar ikke mange svar før det fortelles om hvor farlige de er og går i oppløsning om hylser/tennhetter lekker gasser bakover osv :P 

Vel, du diskuterer nå "at man må skyte litt for ikke å bli skuddredd" etterpå. Og skriver at det er en ufyselig opplevelse... 

 

Jeg har hatt fullstendig separerte hylser flere ganger,  i Sauer, i S&L og i Barnard. Jeg OPPDAGET DET IKKE - men hylsa kom jo ikke ut, bare bunnen... Og naboen kunne fortelle om stikkflammer ut av av avlastingshullene. Jeg har også opplevd det i Mauser, og selv om jeg ikke måttei terapi - så var det som du sier, en opplevelse jeg godt kunne vært foruten. I Mauseren, ikke i de andre riflene. Og ingen har sagt at Mauseren går i oppløsning, bare at den blåser ut røyk og ild - og det sier du jo selv at den gjør ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har også opplevd hylseseparasjon  i m98 både hel og delvis. Merka forskjell i smell og rekyl, ellers ingenting. M 98 som jaktrifle helt innafor har skutt heftige overladninger i min. Enda bedre med magnum støtbunn, der tror jeg beltehylsa har en misjon. Anbefaler selvfølgelig ikke noen å teste de grensene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (På 13.8.2023 den 12.01):

@moviken M98 er helt greie jaktvåpen, min M59 er nå på 3. pipe den originale 30-06 pipa ble byttet ut(var utskutt), en 308 win med jaktprofil ble brukt lenge og mye(ble byttet da profilen var for tynn), nå sitter det ei 6,5x55 pipe i den(med litt over snittet tykk jaktprofil).

Er det det som pleier stå der? Eller at de nok er mindre sikre i endel tilfeller enn endel nyere konstruksjoner?

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (25 minutter siden):

Er vel ikke slik at folk slutter å kjøre en Corolla fra 90 tallet selv om en Tesla fra 2023 er tryggere? ;)

Selvfølgelig slutter ikke alle å kjøre corolla. Men påstår du 90-talls corolla (modelltype e10-e11, for de som er inne på det), er tryggere eller like trygg som de beste bilene i 2023? At 90-talls corolla er noe av det mere driftsikre som fins skal jeg kunne være enig i, men det er ikke det samme som sikker....

 

Så når noen utroper m98 til "verdens sikreste rifle" så må det jo være lov å påpeke at i tilfelle hylsehavari så får man muligens mer i fleisen enn med en del nyere konstruksjoner.

 

Edited by høggern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (22 minutter siden):

Er vel ikke slik at folk slutter å kjøre en Corolla fra 90 tallet selv om en Tesla fra 2023 er tryggere? ;)

Ikke alle kanskje, men jeg kjører ikke biler fra 90-tallet lengre. Det har en rekke grunner, men de fleste er sammenlignbare med grunnene til at jeg ikke eier en M98 heller. 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har to mausere i skapet. Den ene er et custom-klenodium med dypsort, glassblank finish og treverk oljet med følelser og ømhet. Den andre er en 43-modell Franken hjemmemekk som i kroner ikke har kostet stort mer enn en brukt Howa, men i timer er nært en bachelor-grad. 

 

Begge to gjør det vanskelig å innrømme at verden har gått fremover siden tiden da en vestlig statsleder kunne ha bart og ikke trengte å tenke på neste valg. Til det har jeg investert for mye. 

 

Moderne rifler er billigere og lettere og tryggere, men jeg kan ikke garasjemekke dem og det er ikke sjarmerende med T3 i grad 8 valnøtt. Eller T3 i det hele tatt for den saks skyld. 

 

Så jeg tenker ut unnskyldninger. Tradisjon, håndverk, sikreste i verden. Og tenker risikohåndtering. 20 skudd kos med hjemmeladd ammo, topp. Banke trening to ganger i uka? Meh... 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (52 minutter siden):

Er vel ikke slik at folk slutter å kjøre en Corolla fra 90 tallet selv om en Tesla fra 2023 er tryggere? ;)

 

Det engelske bilbladet "Car" hadde en gang en kortkort oppsummering av de fleste bilene på de to siste sidene i bladet.

Følgende oppsummering hadde de om Toyota Corolla:

- Fordeler: Pålitelig

- Ulemper: Pålitelig

- Oppsummering: Beviset på at 50 mill mennesker kan ta feil

Edited by Torf
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Ja, En gammel Triumph Spitfire er bra herlig, en finværs søndags formiddag oppigjennom Iveland og Birkenes. En Toyota Corolla er omtrent så sjelløst og kjedelig som det går an, men den gjør faktisk absolutt alt bedre.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

@høggern tror du må ta på brillene og lese hva jeg skrev en gang til. Kanskje to også om du ikke forstod hva jeg skrev..... Sa ikke noe om at en gammel Corolla er tryggere enn en ny 2023 modell. Jeg skrev folk slutter ikke bruke de selv om det er tryggere modeller på markedet. Slik som M98, joda en Remington 700 er mye tryggere, men noen millioner av oss bruker fortsatt en mauser selv om det finnes tryggere modeller der ute.

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (2 timer siden):

@høggern tror du må ta på brillene og lese hva jeg skrev en gang til. Kanskje to også om du ikke forstod hva jeg skrev..... Sa ikke noe om at en gammel Corolla er tryggere enn en ny 2023 modell. Jeg skrev folk slutter ikke bruke de selv om det er tryggere modeller på markedet. Slik som M98, joda en Remington 700 er mye tryggere, men noen millioner av oss bruker fortsatt en mauser selv om det finnes tryggere modeller der ute.

Kanskje du og bør lære deg å lese ;)

Les det jeg skrev. Gjerne 2 ganger.

 

Forresten har jeg hatt flere mausere enn de fleste har, og jeg har skutt en bra slump med de. I tillegg til at jeg har kjørt 300 000 km i en corolla konstruert på 90 tallet. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Corolla er vel litt avsporing, men en som jobbet hos meg oppsummerte det ganske treffende da hun sa at faren hadde verdens kjedeligste bil. En kommunegrå Toyota Corolla.

Når det gjelder mauser m98 så er nok mange nyere konstruksjoner på noen områder bedre med hensyn til sikkerhet, men det er også et spørsmål om mauser er sikker nok.

Ser vi på antallet mausere i bruk er det ikke noen overrepresentasjon av ulykker med mauser. Det er en kjent konstruksjon som en har 120 års erfaring med. Den er sterk nok, men håndtering av kruttgasser ved hylsebrist er bedre på noen nyere våpen. Jeg har opplevd mange ulike hylsebrister i mauser m98, men aldri opplevd alvorlig personskade. Eneste gangen jeg har blitt skadd ved hylsebrist var med en Sako i .222. Den håndterer kruttgasser dårlig, og har dårlig støtte for hylsen.

Selv bruker jeg flere mausere fremdeles og har ingen bekymring angående sikkerhet. Jeg skyter stort sett med briller men med mauserens detaljer i konstruksjonen for å lede kruttgassene vekk fra skytteren har det ikke kommet noen fragmenter på brillene så langt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har forøvrig en annen litt morsom historie med Corolla-referanse.

 

Engang rundt år 2000 skulle jeg kjøpe nettverksutstyr for ca 30mill i datidens kroneverdi. Valg av leverandør ble ikke verdens største nettverksleverandør, som definitivt ikke var vant til å tape slike anbud. Dermed satte de himmel og jord i bevegelse og startet med "upper level management" på konserndirektørnivå, Det ble kalt inn til møte med de høye herrer, men teknisk og pris/ytelse kom de ingen vei med. Det siste argumentet som kom var: "Vi er produsent av verdens mest solgte nettverksutstyr. Derfor bør dere kjøpe fra oss". Jeg svarte:" Toyota Corolla er verdens mest solgte bil. Hva slags bil kjører du?".

  • Like 3
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

On 8/14/2023 at 9:51 PM, boble said:

Den andre er en 43-modell Franken hjemmemekk som i kroner ikke har kostet stort mer enn en brukt Howa, men i timer er nært en bachelor-grad. 

 

Hahaha..Kan kjenne meg igjen i den. Har hatt et par mausere innom skapet her også. Den første ble et gedigent tapsprosjekt, men jaggu hadde jeg mye "kvalitetstid". Er vel ikke ei børse jeg har brukt like mange timer OOOG penger på, som den. Jeg syns det er morsomt å å "file og mekke" jeg da, men uansett så var det ikke annet enn en mauser, når jeg omsider sa meg ferdig :)

 

Ikke noe imot M98 her i gården, men har funnet andre favoritter. Den ene jeg hadde gikk som fy. Null problem med 5 skudd på klistrelappen, og det fra et "originalt" trappa-løp. Skal ikke være mulig, men sett noen andre slike klenodier, prestere omtrent det samme. Da selvfølgelig med ettermarkeds-avtrekk. Jeg hadde Timney på mine.

 

Toyota Corolla hadde jeg også en kort stund. Kom meg fra A til B med den også. Klarte til og med å gjøre det alle sa var umulig: Få motoren til å skjære seg. Den var så knusk, fette, tørr for olje som det går an å få det til.(Det sjekka jeg selvsagt etter at skaden var skjedd) Smekka den i andregir, litt for tidlig, ved nedbremsning foran et kryss så sa det bare pang og stille ble det etterpå. Registerreima røk og hele kam-akslinga sto dønn, ikke til å rikke. 😆 

 

Tilbake til M98: Jeg hadde ikke hatt nevneverdig problemer med å ta med en på jakt, om jeg ikke hadde hatt et alternativ. Med en god stokk og avtrekk, så er de faktisk ikke verst. Bare man kan utstå bolt/boltgang og sikring, så er det null stress.. Nå er det vel ikke ei sikring som har redda flere hjortevilt-liv, enn den såkalte "kvartsikringa" de fleste ble ombygd til. Den måtte holdes igjen ved av-sikring, hvis ikke kom det et høyt, metallisk "KLÆKK!"  når den føyk ned mot stopp-punkt. Har et par hjorterbukker jeg egentlig skulle hatt på veggen i furtebua her😁 Vel, man lærte seg å håndtere sikringa stille, etter et par slike episoder.

 

Eneste erfaringa jeg har med gasslekkasje i M98, var da jeg, i min spede start som hjemmelader, ladet litt vel friskt. Hylsa satt fast i kammeret, måtte bruke en 2"4" for å kakke sluttstykket i bakre stilling. Hylsa var like hel, men hettelomma var utvidet og tennhetta datt ut. Husker det ble en solid "blåst" bakover, men skada meg ikke på noe som helst vis. Heldigvis. Var en passe frisk ladning, fra Ladeboken, Utgave 2, jeg fulgte. Den gangen var de ikke redde for å fylle i krutt😅 Hjalp ikke stort at "Den Lovende Rekrutt i Hjemmelading", jaga  max hastighet heller...😆

 

Trygg og ikke trygg. Mauseren er i det minste tryggere ved gasslekkasje, enn en Toyota Corolla er ved en evt frontkollisjon. Det tror jeg ingen krangler på.

 

Til trådstarter; Jeg skjønner hvorfor du postet det første innlegget. Ut fra det som er blitt hevda i div poster ang M98, så er det lett å få et inntrykk av at M98 er bortimot Livsfarlig å få hylseseparasjon/gasslekkasje i, men om jeg først skulle være så uheldig å få det, så hadde jeg valgt M98, eller tilsvarende, 100 av 100 ganger foran ei rifle med feks en "gardenakobling" som folk betaler flere månedslønner for... Om det var kun de 2 mekanismene jeg kunne velge mellom ved en overladning...

 

😀

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (2 timer siden):

Er liksom en jaktrifle, går i utgangspunktet maks 40-50 skudd i året. Og ihvertfall av boltrifler har alle håpløs fasong på kolben for bruk med kikkert.

På seg selv kjenner man andre, og med hensyn til antall skudd med jaktrifle så avslører du din egen holdning.

Når det gjelder fasong på kolber så bør du se på din egen kroppsform om en vanlig rifle ikke passer deg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg plutselig oppmerksom på et problem jeg ikke har vært bevisst. Siden jeg ikke har noe annet enn jaktrifler, har jeg derfor heller ikke hatt anledning til å trene med noe annet gjennom mine ca. 40 år som storviltjeger.

 

Når det er sagt, jeg er enig med @lolinski at kolben på (jakt)rifler kan være noe lav til at man får godt utbytte av trening (så vel som jakt😉!) om man ikke bruker en kolbeforhøyer. Justérbar kolbekam er en stor fordel på jaktrifler.

 

Tidligere trente jeg mest med en A-bolt i 6,5x55 med middels høy kikkertmontasje. Det går fortsatt veldig fint, og fungerer også meget bra under jakt uten kolbeforhøyer. Nå trener jeg også en del med en Sauer 404 i .30-06, men her må kolben justeres opp en drøy cm.

 

At vi er forskjellige innenfor det som kan defineres som "normal kroppsform" er også et faktum. Dama som har lånt nevnte A-bolt (hun har nå sin egen i .308 Win) bruke kolbeforhøyer, også når vi trener med luftgeværet på hytta.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, lolinski said:

Og ihvertfall av boltrifler har alle håpløs fasong på kolben for bruk med kikkert.

 

Helt enig, dette er noe jeg har hevdet i mange år. Hvis kolben passer med faste sikter, så passer den ikke med kikkert. Det er i grunnen så enkelt. Det er jo bare å ta en kikk på rifler som brukes i konkuranse. For min del har jeg ekstra liten avstand fra kinnbenet til øyet (grunnet den stor hjernen min) så jeg bør bygge opp kolben selv med faste sikter. Jeg har alt fra pene kolbeforhøyere til skumgummi, bølgepapp og tejp. Fast kinnkontakt er et ekstra støttepunkt og gir bedre skyting. Funker på hagle, funker på rifle.

 

41 minutes ago, lolinski said:

Men hvor mange T3er eller Blasere har dere sett med utskutt pipe (i normale kaliber, altså ikke 300 winmag og andre løpsbrennere)? Altså at den ikke holder jaktpresisjon etter mange nok skudd?

 

Kommer seg an på hva du jakter på, og på hvilken avstand. Men siden veldig mye av jakta foregår på relativt store hjortedyr på moderate hold, så er det vel nesten ikke mulig å ha så dårlig presisjon at det er til hinder for å felle vilt. Den første rifla jeg kjøpte, en Tikka i 1993, feller fremdeles elg for den nye eieren med originalpipa i 6,5x55. Og den har blitt brukt mye til både konkuranse og jakt.

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (5 timer siden):

Er liksom en jaktrifle, går i utgangspunktet maks 40-50 skudd i året.

 

Bikket nettopp 500 skudd i år med jaktrifla jeg bruker 90% av tiden. 

1000skudd + i året med ett jaktvåpen er ikke unormalt . 

Kjenner også mange andre som trener "mye" med "jaktrifle". 

Skal man trygt kunne nå litt lengre utover myra, er det nesten obligatorisk å trene mye med våpenet man bruker. 

 

lolinski skrev (5 timer siden):

Så ser ikke vitsen med å bruke 15 høvdinger på em T3 med elendig stokk når jeg kan få en mauser i samme kaliber med en elendig stokk til 1500.

Du kjøper ikke ei T3 pga. stokken.

Den har bedre avtrekk, normalt sett bedre presisjon (kanskje riktigere å si at det er mindre volatilitet i presisjonen til T3 vs. gammel mauser?), langt lavere vekt og større utvalg i ettermarkedsdeler- som f.eks stokker som gjør den egnet som "banegevær".

Du kan også selge den for omtrent det samme du betalte- selv etter mange års bruk i skogen. 

Men om du tåler litt mer vekt (fremdeles under ei mauser), så kan du gå inn på nærmeste XXL-butikk og plukke ned ei spell ny Weatherby Vanguard rifle (samme som Howa 1500) i 6.5x55/30-06/308 på tilbud til 2500kr med sub.moa garanti. 

Det er fremdeles ei bedre rifle enn ei gammel mauser vil jeg påstå (jeg har både m98 og howa). 

Men for all del så gjør mauseren jobben til mange typer jakt!

 

lolinski skrev (1 time siden):

Har lite med kroppen min å gjøre når siktelinja på kolber flest (ihvertfall fra fabrikk) putter kjernelinja under pipen, og øyet på fin og rett linje under kikkertsiktet.

 

Hvorfor setter du ikke bare på en kolbeforhøyer til noen hundrelapper.. eller bytter stokk for den saks skyld?

Må jo være en "pain in the ass" å holde på slik du gjør med rifler som ikke passer, når løsninga er rett foran nesa på deg. 

Kanskje du hadde løsnet mer en 40-50 skudd i året med "jaktrifla" om du gadd å gjøre noe med problemet ditt. 

Da hadde du ikke trengt å være under 50 meter (som du beskriver) for å kunne skyte rådyret.. jakt er jo kun eksklusiv matauk for deg som du skriver, så da burde du jo i det minste gjøre det litt mer effektivt?

 

lolinski skrev (2 timer siden):

Men hvor mange T3er eller Blasere har dere sett med utskutt pipe (i normale kaliber, altså ikke 300 winmag og andre løpsbrennere)? Altså at den ikke holder jaktpresisjon etter mange nok skudd?

 

Jeg har ei "vanlig jaktrifle" med utskutt løp i kjelleren nå(ikke t3 eller blaser). 

Om du har "Norgesrifla"- ei T3 i 6.5x55- og liker å skyte, så skyter man det vel ut etter noen sesonger?  

Men generelt sett burde dette være vanligere, og folk burde skyte langt mer med våpen de jakter med. 

Rust og tæring er vel stort sett det som ødelegger løpet til de fleste jegere dessverre.. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (6 timer siden):

På seg selv kjenner man andre, og med hensyn til antall skudd med jaktrifle så avslører du din egen holdning.

 

 

Hvilken holdning avslører han mener du?

 

Jeg har skutt mine 35 (eller det ble faktisk bare 33...) skudd i år og det er mer enn nok for å skyte den renskalven jeg har kort på.

Du må huske på at det er forskjell på jakt og skytekonkurranse.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (1 time siden):

 

Hvilken holdning avslører han mener du?

 

Jeg har skutt mine 35 (eller det ble faktisk bare 33...) skudd i år og det er mer enn nok for å skyte den renskalven jeg har kort på.

Du må huske på at det er forskjell på jakt og skytekonkurranse.


Det kommer jo an på hvor mange skudd du skyter i tull til dine 33 skudd som (nesten) var nok? 
 

Generelt sett for riflejegere og jakt på storvilt er det ikke «mer enn nok» å skyte 33 skudd.

Alle jegere bør være kapable til å skyte oppfølgingsskudd på lengre avstand enn hva de har som personlig maksgrense, og det bør kunne utføres raskt og presist. Greit nok at noen kun jakter på «haglehold» med rifla, men de aller fleste skyter på 100m og vel så det. Hvert år går det storviltjegere ut på jakt som bruker flere forsøk på prøven for å lykkes. Og holde skyteferdigheter til ett absolutt minimum, kan lett defineres som dårlig holdning. 

Link to comment
Share on other sites

Nå har jo dette sporet helt av i tråden, men here goes...

 

Noe jeg faktisk er litt lidenskapelig opptatt av.

 

Ildfakkeler:

 

Folk som skyter 30 skudd og så skyter opp og mener de er gode skyttere.... de er ikke gode skyttere. De lever i fornektelse og har åpenbart vrangforestillinger. Flesteparten av de...

 

Og skyteprøven i norge burde skjerpes inn noe voldsomt.

 

Merk. Jeg er en middelmådig skytter. Har vunnet noen jaktfelter i c og b klassen. Og skyter ca 4000 skudd i året. På alt ifra 15 til 500m hold. Jeg er fortsatt ingen fantastisk god skytter. Helt ok. Skyter opp stående. Har gått fint de siste årene.

 

Hvorfor er det ikke krav til stående skyting innenfor den og den ringen på skiva som en del av skyteprøven? Jeg skjønner at folk har forskjellige forutsetninger mtp syn og helse, men man kan da fort komme opp i en situasjon hvor man må ettersøke, kanskje skyte raske oppfølgningsskudd stående og gud vet hva?

 

Skulle vært krav til 4 oppmøter, 100 skudd og 5 spørsmåls quiz på appen før oppskytingen som spurte litt rundt kulebane, annslagsenergi og dyrevinkler osv.

 

Gardenakobling-rifle (blaser), zeiss v8 og null skytekunskaper som så stryker på liggende oppskyting er jo bare til å le av. Eller grine?

Link to comment
Share on other sites

Hva er det overordna målet? E det ikke å unngå skadeskyting? Det er lett, det er bare å la være å skyte på dårlige sjanser. Og det fikses ikke med skytetrening. Det fikses med holdninger. Jeg kjenner hele spekteret av skyttere, og korrelasjonen mellom skyteferdighet og mangel på skadeskyting er mildt sagt dårlig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Om målet er å unngå skadeskyting så er det ikke så dumt å prøve på skive for å se om man egentlig er så dyktig som man tror... 

 

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

Kom sent denne diskusjonen i år men den kom :-)

Det må være på grunn av Hans, strømpriser, vindkraft og lite agurknyheter. Og dette hadde aldri skjedd om de hadde latt vær den kommunereformen! :mrgreen: 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (1 time siden):


 

Alle jegere bør være kapable til å skyte oppfølgingsskudd på lengre avstand enn hva de har som personlig maksgrense, og det bør kunne utføres raskt og presist. 

 

Jeg er jo egentlig ikke uenig...

Men - det betyr at vi alle må beherske skudd på løpende dyr på 200 meter. Det vil for alltid diskvalifisere 99 % av jegerne, og bye,bye til norsk storviltjakt. Vil bli en katastrofe for stammene som kommer til  å vokse uhemmet.  

 

Østledningen skrev (1 time siden):

 

 

Folk som skyter 30 skudd og så skyter opp og mener de er gode skyttere.... de er ikke gode skyttere. De lever i fornektelse og har åpenbart vrangforestillinger. Flesteparten av de...

 

 

Hvorfor er det ikke krav til stående skyting innenfor den og den ringen på skiva som en del av skyteprøven? Jeg skjønner at folk har forskjellige forutsetninger mtp syn og helse, men man kan da fort komme opp i en situasjon hvor man må ettersøke, kanskje skyte raske oppfølgningsskudd stående og gud vet hva?

 

 

 

Jeg har aldri sagt at jeg er en god skytter, men jeg er god nok. Veldig viktig å kunne skille på de to.

 

Jeg kan på stående (!) fot ikke komme på at jeg noengang har hatt behov for å kunne skyte stående. Det må vel være om de tilfeldigvis har stilt seg i en grop der jeg ikke kommer til om jeg ligger eller står på kne.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, boble said:

Om målet er å unngå skadeskyting så er det ikke så dumt å prøve på skive for å se om man egentlig er så dyktig som man tror... 

 

Må jo skyte noen serier hvert år da, 30 + 5. Det tilsvarer et jaktfeltstevne + 5 skudd. Ofte reklamerer stevnene med at skuddene teller som prøveskudd, bare det er seint nok til å være innenfor jaktåret.

 

Nå skal jeg ikke påstå at 35 skudd pr. år er noe særlig å skryte av. Men jeg kjenner nok jegere som er på det nivået, som ikke skadeskyter mer enn andre. Sånn sett gjør de ingen ugang.

 

Angående å kanskje skulle skyte på allerede påskutt dyr. Vel, om du setter krava høyere så blir det færre jegere til å hjelpe til. Det er bedre med en post med en dårlig skytter enn en post uten skytter. Så lenge det er bly i lufta er det håp, sies det.

 

Det er lett å se alt fra sitt eget ståsted. Jeg er en ganske habil skytter med jaktrifle. Så jeg kan lett la meg rive med på å ønske strengere krav til skyteprøve, treningsskudd etc. Jeg skyter stort sett fletta av gamlekara i konkurranser, og for så vidt på jakt. Men jeg har lært så veldig mye av dem om forskjellige aspekter ved jakt, så jeg ville ikke vært dem foruten. Plukke ut riktig valp, trene den, lese hunden i skogen, se an vær +++ 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, hewi said:

men om jeg først skulle være så uheldig å få det, så hadde jeg valgt M98, eller tilsvarende, 100 av 100 ganger foran ei rifle med feks en "gardenakobling" som folk betaler flere månedslønner for...

 

Du mener vel ukelønner her? Blasere koster vel ikke flere månedslønner 🤔 Om vi tenker brutto industriarbeider f.eks. Ny bil kan måles i månedslønner. Hus i årslønner.

 

9 hours ago, Ospa said:

Jeg har ei "vanlig jaktrifle" med utskutt løp i kjelleren nå(ikke t3 eller blaser). 

Om du har "Norgesrifla"- ei T3 i 6.5x55- og liker å skyte, så skyter man det vel ut etter noen sesonger?  

 

Spørs jo hva man mener med utskutt. Tap av den ypperste presisjonen kan jo skje etter noen tusen skudd. Men utskutt som i uegnet til (storvilt)jakt? Det har ikke jeg opplevd, selv om jeg har et par piper som jeg anser for utskutt. Solgte ei rifle med "utskutt" pipe billig til en kompis. Han er fornøyd. Det smeller, han treffer og får trent. Når han er blitt god nok kan han sette inn ei ny pipe. Men når er ei typisk storviltpipe utskutt? Noen som har gjort det? Det er en stor blink. Så lenge kula kommer ut riktig vei, i noenlunde riktig retning og med ok hastighet så er det vel godt nok? Det er jo ikke noen glede å eie og skyte med for oss nerder, men når kan vi si at pipa ikke "virker" lenger?

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (2 timer siden):

Men - det betyr at vi alle må beherske skudd på løpende dyr på 200 meter. Det vil for alltid diskvalifisere 99 % av jegerne, og bye,bye til norsk storviltjakt. Vil bli en katastrofe for stammene som kommer til  å vokse uhemmet. 


Neida det betyr det slettes ikke. Ingen har nevnt løpende dyr på 200 meter. Men mange skyter svært ymse liggende på 100 meteren, trenger to-tre forsøk på prøven, og så jakter de på 100m. Uansett jaktform, så må man være kapabel til langt mere krevende oppfølgingsskudd, og skal man f.eks jakte på 100m, kan det være en god ide å trene på 200m. 
 

Du nevner reinsdyrjakt; for noen år tilbake skjøtt jeg en bukk på ca 100m, med ei kule som nesten ikke ekspanderte og lagde ett smalt hull bak bogene. Jeg så det var treff, men den løp over en steinhaug, og kom til syne på ca 250-300m hvor jeg fikk inn ett «ok»skudd nr 2. Hadde den ikke «fått det» ville den gått lengre enn langt, i ett terreng som er svært kupert. Dette var en «ut av boka» god skuddsituasjon, som endte opp med ett langt mer krevende skudd nr 2. 
 

FreeSkier skrev (56 minutter siden):

Jakt handler jo ca 0 om hvor god man er til å skyte egentlig


Om så kan man jo bare argumentere bort hele skyteprøven. Det trenges jo ikke ved bruk av hagle, og hvis skyteferdigheter har null å si, er det jo bortkastet?

Jeg vet dette er stråmannsargumentasjon, men jo mer du skyter, desto mer blir du klar over egne ferdigheter og begrensinger. «jakterfaring», har i min bok lite å si. Gjengangeren i skadeskytingsituasjoner jeg er kjent med er:

 -Erfaren jeger med 100+ felte storvilt

 -Selvsikker på egne skyteferdigheter

 -Skjelden gjest på skytebanen

 

Jeg er helt enig i at det handler om egne holdninger og vurdering av evner og situasjon, men man må trene for å unngå slurv, antagelser og feilvurderinger. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Oppskytingen ser jeg på mest som en verifikasjon på at våpenet er innskutt og i noenlunde teknisk tilfredsstillende tilstand.

Men når overaskende mange ikke klarer oppskytingen på mange forsøk trekker jeg den konklusjon at de tredve obligatoriske er for få, eller at man ikke tar alvorlig nok på oppskytingen. Det er levende dyr vi jakter på, og da bør vi som jegere sørge for at vi klarer å sette skuddene innenfor 30 cm ringen nesten alltid. Når vi opplever personer som reiser rundt på alle banene i området uten å klare oppskytingen etter 10-15 forsøk er det noe som skurrer. Det blir som bingo, før eller siden treffer man. Det som er bekymringsverdig er at mange ikke viser nok ansvarsfølelse og satser på at oppskytingen skal gå bra uten at ferdighetsnivået er tilfredsstillende. Da kommer det personer på jakt som ikke burde jakte.

En løsning er å øke antall obligatoriske prøveskudd, en annen er å øke vanskelighetsgraden og begrense antallet forsøk slik at de som ikke holder mål siles ut mer effektivt. Det store dilemmaet er at for å sikre at de dårligste skytterne blir gode nok til å jakte vil det bli unødvendig mye styr for de som har ferdighetene. Men målet er å sikre at de som jakter har tilstrekkelig skyteferdigheter til å drive etisk forsvarlig jakt, og da legges kravene for å få med de svakeste.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (1 time siden):

Spørs jo hva man mener med utskutt. Tap av den ypperste presisjonen kan jo skje etter noen tusen skudd. Men utskutt som i uegnet til (storvilt)jakt? Det har ikke jeg opplevd, selv om jeg har et par piper som jeg anser for utskutt. Solgte ei rifle med "utskutt" pipe billig til en kompis. Han er fornøyd. Det smeller, han treffer og får trent. Når han er blitt god nok kan han sette inn ei ny pipe. Men når er ei typisk storviltpipe utskutt? Noen som har gjort det? Det er en stor blink. Så lenge kula kommer ut riktig vei, i noenlunde riktig retning og med ok hastighet så er det vel godt nok? Det er jo ikke noen glede å eie og skyte med for oss nerder, men når kan vi si at pipa ikke "virker" lenger?


Det blir jo selvfølgelig ett definisjonsspørsmål; om du jakter elg på haglehold, eller på «noen hundre meter» stiller ulike krav til egenpresisjon av våpenet. Min gikk fra 20-30mm samlinger på 100m, til uforklarlige fluer når den ble litt lunken. Nå vil jeg tippe den kan bli trøblete å skyte opp med om jeg skyter fort.. men det gjør jo flere jaktrifler, og fem skudd på rappen med ei kombi kan jo fort gi samme resultat.. så ja, den kan enda brukes i skogen på kloss hold og med akseptabel presisjon på skudd 1 og 2. Men diagnosen er stilt av doktoren (børsemaker med borescope), og egenpresisjonen i børsa skal aldri være til hinder når jeg jakter eller skyter.
Om man må lure på om kule/ladning/kikkert/løp/bedding/skruer eller annet trollskap tukler med samlinga, gir det rom for forvirring. Som en ikke veldig flink skytter, er det fint å vite at den dårlige samlinga på skiva er 100% resultat av egne ferdigheter. Om ikke kan veien fort bli lang for å finne ei forklaring. 
Bortsett fra noen rådyr felt med hagle, og ett på kloss hold under snikjakt, har de ti siste storviltene jeg har felt med rifle (hjort, rein, rådyr), vært liggende på magen med godt anlegg, og på hold fra 120-300m. Om «shit hits the fan» skal jeg være kapabel til å følge opp skudd nr to eller flere, på mye lengre hold enn hva jeg skjøt på i utgangspunktet. Om da rifla/løpet ikke presterer pga slitasje, er den etter min definisjon utskutt til mitt bruk. 
For drivjakt i høy fart, på kloss hold vil den jo ikke være utskutt, og her finnes det kanskje ikke «utskutte» piper? 

Edited by Ospa
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...