Jump to content

Jeg skulle vært død, alvorlig såret eller i det minste blind.......


Rugerdud

Recommended Posts

Denne tråden burde kanskje få endret tittel noe.

Jeg har iaf førstehåndsberetning om pipe i en original M98, som var så pass utskutt at det ikke var mulig å få nok elevasjon i siktet til å treffe skiva på 100 m. Skal uansett ikke gå god for den da dette, den gang, var utført av den gamle garde i jaktlaget, der interesse for og kunnskap om våpen og ammunisjon lett ble overskygget av lav pris på både ammunisjon og det meste annet tilhørende. Så for alt jeg vet kan det godt være fomling med "Nato"  i 8x57 kammer eller noe annet suspekt som hadde foregått.

Når det kommer til den årlige skyteprøven skal vi ikke glemme at dette er en særnorsk ordning. Både finner og svensker (feks) klarer jo utmerket godt å gjennomføre storviltjakt uten dette årlige ritualet. Uansett, ordningen er iaf med på å finanisiere/ holde i drift en mengde skyteanlegg rundt om i det ganske land, og det er jo positivt.

PS. Jada, jeg har vært skyteleder på prøven i godt over en mannsalder, så jeg er kjent med tingenes tilstand. (Synes fø den har blitt noe bedre med årene.)

Link to comment
Share on other sites

On 8/16/2023 at 10:18 PM, Casey Jones said:

Du mener vel ukelønner her?

Det er null stress å kjøpe en blaser til 70-80+++tusen.. med tysk stjernekikkert osv, et par ekstra løp og hele hopprennet, så bikker det fort 100k... det er ikke av de dyreste blaser`ne som annonseres for salg en gang.🤣

 

Nå vet ikke jeg hva du har i ukelønn, men mulig 70-80k er et par ukelønner for deg? 😀 Heldig-gris

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte prisen for rifla alene. Ser ut til at flere butikker har lagt seg på ca. 30k nå.

https://www.wingevapen.no/product/blaser-r8-professional-x-brown-308win-58cm/

 

Om det skal være med optikk, flere piper etc så kan jo hva som helst bli dyrt.

 

Og med "flere månedslønner" mener jeg tre eller flere. Eller ganske mange ukeslønner. Og "for ganske mange ukeslønner", men mindre enn "flere månedslønner" kan en industriarbeider kjøpe den Blaseren. Det er vel faktisk ikke mer enn et par-tre ukelønner brutto for en industriarbeider å kjøpe den Blaseren til 30k.

 

I 2021 var industriarbeiderlønn ca. 525.000,- I dag er den ca. 570k kanskje? https://www.fagforbundet.no/a/365127/for-tillitsvalgte/nyhetsbrev/oss-tillitsvalgte---nyhetsbrev/industriarbeiderlonna/

 

Huslånet mitt er 2/3 Blaser pr. mnd. Når jeg en dag er ferdig med det skal det gå kjapt å fylle opp våpengarderoben 😅 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...