Jump to content

Fratatt / beslaglagt våpen


Guest

Recommended Posts

Wintel skrev (2 timer siden):

Burde NSF endret 45-graders regelen til at man holder fingeren unna avtrekkeren til blinken er i sikte?

 

 

Så lenge de øvrige reglene følges, dvs at når ordren lading gis så fylles ett magasin som deretter settes inn i våpenet, og dette hele tiden peker i skyteretningen, så skal det ikke kunne forårsake noen skade om et skudd går av. Det verste som kan skje, så lenge alle andre regler følges, er at det blir hull i bordet/benken på standplass. 
 

Og som tilleggsinfo for de som ikke skyter mye på bane så har man også rett på omskyting hvis man løsner et skudd mellom det er sagt lading og kommandoen klar kommer. 

Edited by Alien 9mm
La til siste avsnitt.
Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (16 timer siden):

Og som tilleggsinfo for de som ikke skyter mye på bane så har man også rett på omskyting hvis man løsner et skudd mellom det er sagt lading og kommandoen klar kommer. 

🤣 Det er bare helt genialt! Personlig er jeg jo klin livede redd for å løsne skudd som er utilsiktet uansett hvilken kommando, kaliber, vinkel eller ufarlig objekt mitt prosjektil vil treffe.. men er uerfaren nybegynner. Men uhell kan skje den beste, så da er det jo greit det skjer i kontrollerte former.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, lolinski said:

Men om man har fingeren ute så har man ikke risiko for å skyte gulvet eller bordet foran seg.

Er du pistolskytter selv?🤔 Med en gang du betjener sleideutløsern (Varsleren😉) er det vel heller en betydelig risiko. Har forøvrig opplevd dette selv 🤨

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (2 timer siden):

Men om man har fingeren ute så har man ikke risiko for å skyte gulvet eller bordet foran seg.

På bane skal du i mange øvelser skyte 5 skudd raskt, i silhuett er det 5 skudd mot 5 blinker på 4 sekunder, i hurtig har du 6 sekunder på 5 skudd mot en blink. Hvis du venter med å ta fingeren på avtrekkeren til du ser blinken i siktet så klarer du aldri 5 treff på 4 sekunder. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, amatør said:

 

Varsler er jo selvforklarende. Det er delen som varsler at magasinet er tomt. 

Skal vi fortsette å spikke fliser? Selv du virker jo noe forvirret her? Den varsler (forhåpentliig vis) når magasinet er/blir tomt. På de aller fleste pistoler kan kan en jo sette i et nytt, fullt magasin- og varsleren er fremdeles oppe 😉Men nå er vi vel langt nok ute på viddene.

Edited by asterix
Jeg har forøvrig hatt flere pistoler uten synlig varsler, ref pp/ppk/VZ70 mf ;-)
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Og så fortsetter de å bruke fordummende språk fordi de bare kjenner til de engelske ordene, og ingen lærer dem de norske. Da ender vi opp med folk som snakker om "hvem carrying sling" de har på "long range riggen sin" som de nettopp satt ny "barrel" og "scope" på. Kanskje skal de "coate stocken" også, så den blir mer "weather resilient". 

 

Sier man "der er varsleren, den gjør at sleiden stopper bak etter siste skudd" og peker på den når man går gjennom håndvåpendemo på kurs så får alle det med seg.

 

Ole

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Akkurat de ordene der skal jeg være enig i at blir litt fordummende satt sammen med norsk. Men, "sleide stopperen" og selve "sleiden" er såpass innarbeidet i dagligtalen om våpen at det blir helt normalt.

Ellers er språket her nede nokså amerikanisert for 100 år siden, så for vår del er det mye engelsk i den daglige talen. Og det må du regelrett bare finne deg i.

Link to comment
Share on other sites

Det med å blande inn annet språk er en greie som bare blir mer og mer utbredt. Jeg antar at @Rausheim referer til en plass på det blide Sørlandet, hvor det er en stor norskamerikansk påvirkning etter hva jeg har forstått.
Hjemme i barndomshjemmet snakket vi en blanding av engelsk, siSwati, seZulu, afrikaans, dansk, norsk og i noen tilfeller til og med litt svensk når huset var fult. Gikk ikke det for alle, så ble det kanskje en variant av fanagalo/chilapalapa selv om at det var/er et døende språk (?). Selv er jeg temmelig språkforvirret (selv etter 30 år i Norge), og snakker her med en dialekt, som gjør at mange tror jeg er en sørlending med omlagt dialekt. På kostskole lærte jeg å banne på italiensk, og jeg drømmer fortsatt på engelsk og siSwati, og har problemer med å holde meg til et rent språk hvis en eller flere i gruppen representerer et annet språk jeg kan selv – spesielt hvis noen er engelsk, dansk, norsk eller dialogen foregår på siSwati og seZulu.

Likevel synes jeg personlig, at det er en uting å blande inn utenlandske begreper, når det finnes lokale begreper som beskriver samme funksjon. MEN jeg skjønner jo at i dag, så er youtube og det store nettet der hvor ungdommen (ja, alle under 35 er ungdommen) først stifter bekjentskap med våpenbegreper, og derfor bruker de fortrinnsvis engelske begrepene som kommer derfra. At man "bare må finne seg i" at andre insisterer på å bruke engelske begreper er jeg uenig i, først og fremst på grunn av at dette er et norsk forum hvor vi diskuterer på norsk.
Å kunne bruke et korrekt norsk faglig begrep øker sakligheten i innlegget etter min mening! At folk som @amatør og @Ei tohi varjata og enkelte andre kommer med korrigeringer er bare kjempeflott, og jeg har selv lært mye derfra. Noe jeg setter pris på, og forsøker å ta med meg i videre dialog.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Språk vandrer, språk endrer seg, det har alltid skjedd. Og vi gamle grinebitere liker ikke at ungdommen går på "sjino", og heller ikke at ungjentene har "skjede" rundt halsen (er vel, strengt tatt, på et litt annet sted!)

 

På et av mine fagfelt, sjøfart, er mange "norske" uttrykk kommet fra nederlandsk, med tømmerskutene på 15- og 1600-tallet. Man kan fortsatt bli nødt til å importere, eller nylage, ord og uttrykk, det har vi jo sett i data-verdenen. Ærverdige "Våpenjournalen", der den kjente redaktør skrev sobert "rigssprog", påpekte at på våpen-feltet ble det brukt to feilaktige, eller direkte gale uttrykk på norsk ("matrise" for det VJ og vi kaller die, og "kammertrykk" for "headspace", Våpenjournalen foreslo "patronspill").

 

Der vi har et norsk fagspråk, bør vi prøve å bruke det. Eller, som det heter: "Hvorfor bruke fremmedord, når vi, på norsk, har legio adekvate synonymer, som er ekvivalente i enhver relevant kontekst?".

 

asterix skrev (5 timer siden):

Men nå er vi vel langt nok ute på viddene.

 

På viddene, nei? Hvordan kan du mene noe sånt? Jeg trodde da du hadde lang fartstid her inne?!?

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

at på våpen-feltet ble det brukt to feilaktige, eller direkte gale uttrykk på norsk ("matrise" for det VJ og vi kaller die, og "kammertrykk" for "headspace", Våpenjournalen foreslo "patronspill").

Da glemte de den vanligste feilen. Det heter projektil, ikke prosjektil, ordet kommer av det latinske projekta og har intet med prosjekter å gjøre. Jeg vet ikke når feilen "oppstod", men på gamle ammunisjons og kule esker står det vitterlig projektiler.

Link to comment
Share on other sites

 

Sitat

Hvorfor proj- før?

Grunnen til at vi lenge skrev projektor uten sj, er at ordet henger nær sammen med projisere og projeksjon, som både skrives og uttales med j-lyd. Opphavet er latin projicere ‘å kaste fram’ (av pro + jacere ‘å kaste). De beslektede ordene prosjekt og prosjektil har vi skrevet med -sj- siden 1938.


 

 

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/prosjektor-prosjektor-eller-projektor--og-uttalen/

 

@Per-S, Du er vel ikke så gammel at du var født i 1938?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (9 timer siden):

På bane skal du i mange øvelser skyte 5 skudd raskt, i silhuett er det 5 skudd mot 5 blinker på 4 sekunder, i hurtig har du 6 sekunder på 5 skudd mot en blink. Hvis du venter med å ta fingeren på avtrekkeren til du ser blinken i siktet så klarer du aldri 5 treff på 4 sekunder. 

 

Så endrer man reglene...

Med din argumentasjon burde dynamisk-skytterne holde fingeren på avtrekkeren under forflytning - det sparer de jo tid på...

 

 

nhd skrev (9 timer siden):

Nei, det bør man ikke. Det er helt greit slik reglene er i dag.

Nei, når man ser alle hullene i bord og gulv rett foran standplass, så er det åpenbart ikke greit. Her før forbundet endre reglene selv før det kommer krav utenfra.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (1 time siden):

Nei, når man ser alle hullene i bord og gulv rett foran standplass, så er det åpenbart ikke greit. Her før forbundet endre reglene selv før det kommer krav utenfra.

Noen hull i en benkeplate eller i grusen foran standplass er en bagatell. På vår bane, som ble restaurert for tre år siden, har vi et hull i bordet. Det er helt ufarlig og absolutt til å leve med.

  • Like 1
  • WTF 3
Link to comment
Share on other sites

Synes det er helt latterlig at man aksepterer hull i benkeplater eller skudd i grus foran standplass, men skal arrestere de i operativ tjeneste som kommer i skade for å avfyre et vådeskudd.

Holdninger til våpen burde innprentes fra dag 1, for sivile skyttere som ikke har våpenerfaring fra f.eks Forsvaret. Når man sier" smeller det i benkplata så er det ikke så farlig", så skaper man en dårlig holdning til våpenbruk, etter min mening.

 

Jeg har ALDRI blitt pekt på så mye som i en klubb jeg var medlem i tidligere, en kveld jeg var der på trening (fra 25m standplass).

Folk flagget hele linja nedover, når de skulle vri og vende på våpenet mens de ventet på å få skyte. Andre stod bak standplass (hele 1,5m) og så på våpen som folk hadde med for å skyte, og pekte på folk som stod rundt. Dette er jo helt grunnleggende, man peker ikke på folk med våpen.

 

Det er og dessverre ganske lavt nivå på våpenhåndtering blant mange sportsskyttere, det være seg alt fra ildhåndgrep, pipeføring, forståelse av virkemåte på våpen osv. Mulig jeg er preget av en lang yrkeskarriere hvor jeg har båret våpen, og har lang opplæring, samt vært instruktør på forskjellige hånd- og avdelingsvåpen, men det virker som det er feil ting som er vektlagt under sikkerhetskurs, slik at skyttere omtrent er redd for våpnene.

Men, når jeg ser kommentarer her, så skjønner jeg jo hvorfor. Å ha med seg ferdig fylte magasiner på banen er livsfarlig, men dårlig pipeføring og stå med fingeren på avtrekkeren på et ladd våpen er null stress.....

Edited by AGR416
  • Like 12
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (1 time siden):

Med din argumentasjon burde dynamisk-skytterne holde fingeren på avtrekkeren under forflytning - det sparer de jo tid på...

Dynamiskskytterne forflytter seg med ladd våpen, NSF-skytterne står i ro med våpenet pekende i sikker retning.  De skal dessuten skyte på meget små mål i motsetning til dynamiskskytterne som skyter på låvedører.

Jeg har vært i skytehallen til et skyttergymnas. Der skytes det kun med rifle. Der er det hull i alle vegger + taket.

  • Like 1
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (1 minutt siden):

Synes det er helt latterlig at man aksepterer hull i benkeplater eller skudd i grus foran standplass, men skal arrestere de i operativ tjeneste som kommer i skade for å avfyre et vådeskudd.

Jeg har ikke arrestert noen. Tvert imot har jeg reagert mange ganger på den politifientlighet og den høye boogaloo-faktor som er på dette forum.

  • krenk 1
Link to comment
Share on other sites

En raskt forsvinnende tillit til politiet er det vel rimelig få andre enn politiet selv som står for. Uten å ha noe som helst å begrunne det med vil jeg selv tippe at tilliten til politiet må være nær et historisk bunnivå slik ting har blitt gjort og fortsetter å gjøres..

Enkelte her inne på forumet er kanskje litt mer høylytte/pågående når det gjelder å påpeke feil gjort i/av etatene, men det må man vel egentlig ha rom for å slippe til når vi tross alt bor i et land hvor politiet skal tåle kritikk.


Når det gjelder NSF som omtrent oppfordrer til vådeskudd ved å si til helt ferske folk på kurs at "nei det er sånn som skjer, du skal ha fingen på avtrekkeren for å spare tid" - er det kanskje på tide å endre programmene hvis de er lagt opp slik at man skal måtte ha finger på avtrekker i god tid før man skal skyte?

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (43 minutter siden):

De skal dessuten skyte på meget små mål i motsetning til dynamiskskytterne som skyter på låvedører.

 

Nå overdriver vi jo alle for diskusjonens skyld, men liksom:

image.png.17681765adf13dc410f08dddd95e984b.png

IPSC :: Rules

 

KAN du ikke prøve å holde sammenligningen saklig?

Jf. "sort treffområde" og alpha, og under hvilke forhold man skyter på de respektive skivene..

 

Ole

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Ei tohi varjata said:

En raskt forsvinnende tillit til politiet er det vel rimelig få andre enn politiet selv som står for. Uten å ha noe som helst å begrunne det med vil jeg selv tippe at tilliten til politiet må være nær et historisk bunnivå slik ting har blitt gjort og fortsetter å gjøres..

Enkelte her inne på forumet er kanskje litt mer høylytte/pågående når det gjelder å påpeke feil gjort i/av etatene, men det må man vel egentlig ha rom for å slippe til når vi tross alt bor i et land hvor politiet skal tåle kritikk.


Når det gjelder NSF som omtrent oppfordrer til vådeskudd ved å si til helt ferske folk på kurs at "nei det er sånn som skjer, du skal ha fingen på avtrekkeren for å spare tid" - er det kanskje på tide å endre programmene hvis de er lagt opp slik at man skal måtte ha finger på avtrekker i god tid før man skal skyte?

 

Ole

Poenget mitt var altså ikke at politiet skal være unntatt kritikk, men dobbeltmoralen.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (9 timer siden):

Synes det er helt latterlig at man aksepterer hull i benkeplater eller skudd i grus foran standplass, men skal arrestere de i operativ tjeneste som kommer i skade for å avfyre et vådeskudd.

Forskjellen er at benkeplaten er på en skytebane der det er funnet forsvarlig å skyte og hvor sikkerheten i skuddretningen er ivaretatt.

Politiets operative våpenbruk foregår i det offentlige rom der det kan finnes mennesker over alt.

 

Ellers kjenner jeg meg ikke igjen i beskrivelsen av NSF skyting og sikkerhetskurs. Jeg har drevet med sikkerhetskurs, og det fokuseres ensidig på sikker våpenhåndtering og sikre prosedyrer på alle typer stevner. Det finnes ikke noen generell aksept for å skyte hull i verken benkeplater eller andre deler av inventaret. Det som blir formidlet er at lading av våpenet skal skje i sikker retning og med våpenet pekende nedover. Det gjelder enten man tar ladegrep, utløser varsler/glidestykkestopper eller spenner hanen. Årsaken er at skudd kan gå av under disse håndgrepene ved mekaniske feil. Skytebanen og innredningen er derfor konstruert for at dette kan skje uten at det er et sikkerhetsmessig problem. Fingeren legges ikke på avtrekkeren før en har skiven i siktet med unntak for hurtigseriene der en legger fineren på avtrekkeren når en begynner å løfte våpenet. Det er også klart formidlet at fomling med våpen og våpen som peker i alle retninger er bortvisningsgrunn på standplass. 

De som har andre erfaringer i sine klubber bør ta en samtale med klubbens styre og sørge for at medlemmene oppdateres på sikke adferd og våpenhåndtering. Det er nok mye rom for å bli bedre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (12 timer siden):

 

@Per-S, Du er vel ikke så gammel at du var født i 1938?

 

Nei, men jeg er som du opptatt av å ta vare på våpentermonologi.

Brødrene Enger startet Norma Projektilfabrikk i 1902 og en svensk avlegger på 20 tallet. Begge heter projektilfabrikk. Så kan man se på andre språk hva de bruker. De fleste er tro mot opphavet som er proj...... I følge det du skrev ble en tillatt sideform innført i -38, men det blir ikke rett om suppe.. eh språkrådet utreder særnorske varianter.

Link to comment
Share on other sites

Det språkrådet hevder, er at uttalen hele tiden har vært med sj-lyd. På norsk har vi lang tradisjon for å endre stavemåte slik at den blir mer lik uttalen. Dette blir som regel latterliggjort i media, når de f.eks foreslår stavemåter som beiken.

 

Men det er ingen av oss som savner chokolade, station, eller chauffeur.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Per-S said:

Forskjellen er at benkeplaten er på en skytebane der det er funnet forsvarlig å skyte og hvor sikkerheten i skuddretningen er ivaretatt.

Politiets operative våpenbruk foregår i det offentlige rom der det kan finnes mennesker over alt.

 

Ellers kjenner jeg meg ikke igjen i beskrivelsen av NSF skyting og sikkerhetskurs. Jeg har drevet med sikkerhetskurs, og det fokuseres ensidig på sikker våpenhåndtering og sikre prosedyrer på alle typer stevner. Det finnes ikke noen generell aksept for å skyte hull i verken benkeplater eller andre deler av inventaret. Det som blir formidlet er at lading av våpenet skal skje i sikker retning og med våpenet pekende nedover. Det gjelder enten man tar ladegrep, utløser varsler/glidestykkestopper eller spenner hanen. Årsaken er at skudd kan gå av under disse håndgrepene ved mekaniske feil. Skytebanen og innredningen er derfor konstruert for at dette kan skje uten at det er et sikkerhetsmessig problem. Fingeren legges ikke på avtrekkeren før en har skiven i siktet med unntak for hurtigseriene der en legger fineren på avtrekkeren når en begynner å løfte våpenet. Det er også klart formidlet at fomling med våpen og våpen som peker i alle retninger er bortvisningsgrunn på standplass. 

De som har andre erfaringer i sine klubber bør ta en samtale med klubbens styre og sørge for at medlemmene oppdateres på sikke adferd og våpenhåndtering. Det er nok mye rom for å bli bedre.

 

I Forsvaret vil du få refs, dersom du skyter et vådeskudd under tømming av våpen på standplass på skytebanen.

De aller fleste vådeskudd i politiet skjer ifm tømming av våpen i nedspenningskasser.

Ingen vådeskudd er bra, og et vådeskudd er avfyring uten at det er gitt ildkommando eller at det er tilsiktet.

 

Jeg er en relativt habil pistolskytter, og det ER dårlig nivå. Det er ikke noe å diskutere. Men, det er en konsekvens når man driver opplæring som er rettet mot at standplassleder skal fikse alt, fremfor å lære opp selvstendige skyttere.

At det kan forekomme mekaniske feil på våpen er riktig, men det er usannsynlig sjelden at det skjer. Som regel er fingeren på avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i alle år kjørt sikkerhetsregler alà Dynamisk på de "vanlige" sikkerhetskursene våre og, bank i bordet, det har aldri vært noen særlig skumle hendelser med de som har deltatt på disse.

Naboklubben, som vi deler innendørsbanen med, derimot leker konkurranseskyttere med fingeren godt klemt på avtrekkeren. Parketten forran standplass ser ut som om noen har brukt hagle. Det artige er at de griner fordi våre 20-40 skyttere på våres treninger (kontra deres 5-10) treffer rammene på blinkene av og til 😂

Men generelt er det mye spesiell våpenhåndtering rundt om i landet, spesielt hos baneskyttere.

Link to comment
Share on other sites

On 9/3/2023 at 2:45 PM, Ei tohi varjata said:

 

 

Sitatet ramla ut, og jeg er særdeles lite flink til å rette opp slike bommerter, så jeg får bare kjøre på........


Men det gjelder "varsleren" som låser "glidestykket" i bakre stilling og dermed "varsler" at magasinet er tomt.
Greit nok på våpen som har denne funksjonen, men det finns  pistoler som ikke låser i bakre stilling ved tomt magasin.
Bla. min gamle Walter GSP, som smeller fram selv etter at siste skuddet er avfyrt.
Jeg har også vært borti andre uten å huske fabrikat i farten.
Da blir begrepet Varsler temmelig meningsløst.

Jeg kjenner begrepene godt fra forsvaret, slik som i UD 6-1-1 Våpentjeneste pistol P-80
Her har begrepet Varsler en logisk funksjon og de bruker også begrepet Glidestykke og Rammestykke.
På min gode gamle GSP derimot blir de sivile begrepene sleide og sleidestopp brukt konsekvent.
Og jeg har intrykk at det gjelder de fleste pistolskyttere jeg er i kontakt med.

Når det gjelder sikker våpenhåndtering skjer det til tider mye rart.
Det mest graverende var i min forrige klubb, hvor vi var åtte mann framme for å notere og klistre skiver.
Da vi snur oss er det kommet to stykker inn på standplass som  har pakket ut våpen og driver og viser hverandre pistolene sine, og dermed sveiper alle oss åtte som fortsatt står ved skivene.
De hevdet som unnskyldning at våpnene ikke var ladd!


 

Link to comment
Share on other sites

En varsler og en sleidestopp/sleidelås kan være samme del, eller to forskjellige.

 

På Glock, SIG P226, Beretta 92 osv, så er varsleren kun det, den har ingen funksjon utover å låse sleiden i bakre stilling.

 

På 1911, CZ etc, så har den delen to funksjoner; varsle at man er tom ved å låse sleiden bak, samt at den holder sleide og løp på plass på ramma.

 

For de aller, aller fleste pistoler, så er varsler et dekkende begrep.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (1 time siden):

På 1911, CZ etc, så har den delen to funksjoner; varsle at man er tom ved å låse sleiden bak, samt at den holder sleide og løp på plass på ramma.

På 1911 og noen andre låser den også opp forbindelsen mellom løp og glidestykke.

Link to comment
Share on other sites

On 8/13/2023 at 7:21 PM, M67 said:

Jeg måtte jo lese meg opp, igjen - siden ting er endra siden vi lærte det.

 

Våpenforskrifta:

 

§ 6-7.Krav til transport og sending av skytevåpen og ammunisjon

Den som transporterar skytevåpen på offentleg stad kan ikkje bære skytevåpenet i hylster eller liknande, som er festa til kroppen på ein slik måte at det gjev rask tilkomst til skytevåpenet.

Den som transporterar skytevåpen eller ammunisjon etter våpenlova § 20 i motorvogn skal ha skytevåpen og ammunisjon under forsvarleg tilsyn. Skytevåpen eller ammunisjon som transporterast i motorvogn kan likevel forlatast utan forsvarleg tilsyn når skytevåpen og ammunisjon er pakka og skjult og motorvogna er låst, eller når vital del av skytevåpen er fjerna.

 

Våpenlova:

 

§ 20.Krav til mellombels oppbevaring, transport og sending av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon

Den som har, brukar, mellombels oppbevarer eller transporterer løyvepliktige skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon etter §§ 5, 6 eller 7, skal ha med dokumentasjon på lovleg tilkomst til gjenstandane og skal syne fram dokumentasjonen på førespurnad frå politiet.

Den som mellombels oppbevarer eller transporterer skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon som nemnd i første ledd, skal syte for at gjenstandane er forsvarleg tryggja mot at uvedkomande får tak i dei. Under transport eller mellombels oppbevaring skal gjenstandane vere pakka slik at dei ikkje er synlege eller lett tilgjengelege. Skytevåpen og ammunisjon, som nemnd i første ledd, skal vere åtskilde under transport og mellombels oppbevaring, med mindre skytevåpen og ammunisjon vert oppbevarte i tryggingsskap eller våpenrom etter § 19.

 

Altså, 

 

- Ikke synlige, lett å få til

- Ikke lett tilgjengelig, mangler definisjon. Hva er lett?

Adskilt fra ammunisjon, mangler forsåvidt definisjon, men kan vanskelig tolkes utenom at våpen og ammo ikke skal være i samme kolli.

 

Den siste her var jeg ikke klar over /hadde jeg glemt, og har nok syndet kraftig. Folk som kjører til skytebanen med "range bag" med både våpen og ammo er altså lovbrytere. Rifle og ammo i samme dragbag er altså også ulovlig. Om man definerer at jeg går til standplass på langholdsbanen som "transport" er det altså ulovlig å ha ammo i riflesekken... (men jeg tror ikke det er SÅ strengt)


Samtidig:

- man skal forevise våpenkort, og legitimasjon, når Politiet spør om det
- man trenger ikke vise Politiet noe som helst annet, eller åpne noe som helst, om de ikke opplyser hva en er mistenkt for, eller framlegger annen hjemmel.

- det har ingen konsekvenser å nekte å vise dem innholdet i bag eller lignende

- om de vil ser de oppi uansett, selv om de ikke egentlig har hjemmel

- og det har ingen konsekvenser for dem om de undersøker, visiterer, ransaker uten (egentlig) hjemmel

 

Dette er mer spørsmål enn påstander. Er folk enig i det jeg tolker her? Politifolk?

 

 

K

 

Ja, definisjon av "adskilt" mangler, men i seksjonen for sending av våpen står det følgende ordlyd;

 

"Ved sending av løyvepliktige skytevåpen skal skytevåpenet tryggast slik at det ikkje kan brukast. Skytevåpenet kan enten tryggast med kammerlås eller liknande innretning, eller ved å sende ein vital våpendel i eiga sending. Ammunisjon skal ikkje pakkast saman med eit komplett skytevåpen."

 

Dersom "adskilt" betydde dette, hadde de sagt adskilt her. Med dette som bakgrunn synes jeg ikke det er vanskelig å tolke utenom at våpen og ammo ikke skal være i samme kolli.

 

Det er, som du og andre nevner, ingen i Norges land som tolker "adskilt" som at man skal ha egen bag for ammunisjonen. Personlig tolker jeg det slik at "adskilt" betyr at våpenet ikke skal være ladd, eller ha ammunisjon på seg (side saddle/match saver/kolbekappe/redi-mag/etcetcetc).

Link to comment
Share on other sites

Topic folkens?

 

Når jeg leser hva OP skriver og andre ting som er lagt ut om inndragning/beslag av våpen i forskjellige øyemed, kommer jeg hele tiden tilbake til at her mangler viktige deler av historien. 

 

1. Som Vargen sier hender det at Politiet reiser hjem til folk og henter resten av våpen etter en hendelse, uten at det har hendt noe annet enn en i prinsippet mulig eller i verste fall mindre forseelse.  I såfall har systemet gått av hengslene da dette går på for å si det enkelt "trynefaktor".

 

2. Vedkommende som fikk indratt/beslaglagt våpen er anklaget for vold/trusler og det er det mer enn merkelig at det ikke er opplyst om.

Dette kan være at samboer / ektefelle / date / nabo og lignende har ytret sanne eller usanne anklager om truende oppførsel/ytringer, i såfall har det som har skjedd en naturlig forklaring.

 

Så hva er det? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...