Jump to content

Baneskyting i DFS, kikkertklassen


Jegermeistern

Recommended Posts

Dette er en "tvilling-tråd" til tråden om feltskyting:

 

https://www.kammeret.no/topic/88298-feltskyting-i-dfs-kikkertklassen/

 

I følge DFS-reglkementet skal kikkertklassen skyte samme program som klasse 1 på bane, dvs. 25 skudd liggende på 200 meter. Og på 15-meter skytes samme program, det prøvde noen av oss på "Landsskytterstevnet 15-meter" i begynnelsen av februar:

 

https://www.kammeret.no/topic/97668-landsskytterstevnet-15-meter-2023/

 

Nå er det vel bare Stordalen, 20. mai, som er mulighet til å skyte (grov-) felt i kikkertklassen, i tilleg til LS. Ellers blir det bare baneskyting.

 

Men "bare baneskyting" er kanskje ikke bare, bare ("but-but, it's not only-only") det heller? Derfor denne tråden, til utveksling av meninger og erfaringer.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Da har kikkert-klassen fått sin debut på LS utendørs, 104 skyttere skjøt på Voss. Flere av de jeg snakket med, sa at dette var deres debut som DFS-skyttere. Klassen viser dermed sin berettigelse.

 

Premiegrensen ser ut til å bli 242 med en drøss innertiere, litt lavere enn jeg ventet.

 

Jeg ser flere Kammer-ater på lista - kan dere skrive deres erfaring?

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 5/10/2023 at 5:39 PM, Jegermeistern said:

Dette er en "tvilling-tråd" til tråden om feltskyting:

 

https://www.kammeret.no/topic/88298-feltskyting-i-dfs-kikkertklassen/

 

I følge DFS-reglkementet skal kikkertklassen skyte samme program som klasse 1 på bane, dvs. 25 skudd liggende på 200 meter. Og på 15-meter skytes samme program, det prøvde noen av oss på "Landsskytterstevnet 15-meter" i begynnelsen av februar:

 

https://www.kammeret.no/topic/97668-landsskytterstevnet-15-meter-2023/

 

Nå er det vel bare Stordalen, 20. mai, som er mulighet til å skyte (grov-) felt i kikkertklassen, i tilleg til LS. Ellers blir det bare baneskyting.

 

Men "bare baneskyting" er kanskje ikke bare, bare ("but-but, it's not only-only") det heller? Derfor denne tråden, til utveksling av meninger og erfaringer.

 



Her inviteres Kikkertklassen med på feltskyting og det er artig Men jeg falt litt fra der, da det lengste holdet blir for langt for kikkertsiktet mitt..
Jeg var med på noen stevner i fjor der kikkertklassen skjøt på kortere hold. I år har jeg ikke skutt konkuranser i det hele tatt. Men det har mer med min økonomi og komponentmangel/ priser  å gjøre. Vært mye aktivitet i laget. Og har skutt inn saloingen på 100 metern så jeg får skutt litt med den på utebanen utover høsten. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Når vi, om sider, har fått en halvveis brukbar kikkertklasse (mangler, som bl.a. @M67 skrev, mesterskapsomgang, Stang og stuper, og skikkelig feltopplegg), og Skyttertinget (etter diverse "kokkelimonke") har begravd den mislykkede "Jegerklassen", innfører DFS denne klassen på nytt, hvertfall på Landsskytterstevnet neste år:

 

https://dfs.no/skyttertidende/article/jegerklasse-paa-100-meter

 

I "Kikkertklassen" kan alle DFS-skyttere over 16 år delta, men kan da ikke skyte i sin ordinære klasse på samme stevne. Hva blir kriteriene for å delta i denne nye "Jegerklassen", tro? Betalt jegeravgift? Og våpen? Vil attest på at jeg har skutt hjortevilt med 9,3-en gi rett til å delta med den? Og vil det bli forbud mot å bruke STR 200? Sjøl om man har avlagt skyteprøve med den? Det aner meg at Teknisk/Sportslig utvalg får en litt komplisert oppgave.

 

"Medaljens bakside" er at motstanderne av "Kikkertklassen" nå kan få mulighet til en omkamp. I stedet for at vi får utvidet skyte- og premie-programmet, som nevnt lenger oppe, kan vi risikere å bli dyttet tilbake til 100 meter og finfelt.

 

Iniativtakeren, Kirsti Arntsen, er ikke blant mine bekjente i skyttermiljøet (nestleder i Steinkjer Fotballklubb), og deltok ikke i Kikkertklassen (eller andre klasser) i stevnene i "Steinkjer Grand Prix" forrige helg.

 

Edit.: Her er en omtale av "Kikkertklassen", på resultatsida til "Steinkjer Grand Prix".

 

https://dfsgrasrot.no/steinkjer-grand-prix/article/god-deltakelse-i-kikkertklassen

 

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

@jegermeistern tja, deter vel noen av jegerne som ikke syns det er særlig stas å konkurrere mot en DFS skytter i full mundur som har klaska et kikkersikte på Sauern. 
Og/eller  som heller ikke har kikkertsikte på elgbørsa  som kan skrus fra 70 til 580 meter.. men som blir fornøyd om han får skyte mot andre mer likt utstyrte mennesker på hold han faktisk kan stille inn siktemidlene ti l for å ta feltskytinga....

Vedder også på at de fleste jegerne har børsa innskutt på 100 metern så de treffer reinfiguren sånn noenlunde , og der skal den bli. Og det er jo greit at også de får et tilbud. Kan jo til og med hende de får trent litt mer enn 30+5 før de setter seg på stubben og venter på elgen. 

Alt som får gutter og jenter av alle kjønn på skytebanen må jo være av det gode. Slik at vi får fortsette å ha skytebaner.

Så jeg sier ja takk, begge deler. 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (5 minutter siden):

   -  det er vel noen av jegerne som ikke syns det er særlig stas å konkurrere mot en DFS skytter i full mundur som har klaska et kikkersikte på Sauern. 

 

Mjooo - men for å ta meg sjøl som eksempel (nr. 8 blant de med "full mundur" og "påklaska kikkert" på LS), jeg kan godt skyte uten skytterjakke, men i samme påkledning som jeg bruker på post like før jul. Blir sånn omtrent samme "pingvin-følelsen", det. Og Rem VLS-en i 22-250 er minst like presis som STR'en.

 

Jeg (og John Olav, som leder Teknisk/Sportslig) er veldig spent på hvordan DU vil utforme reglene, slik at vi som skyter i Kikkertklassen i dag, ikke får delta i det som kalles "Jegerklassen".

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

 

Mjooo - men for å ta meg sjøl som eksempel (nr. 8 blant de med "full mundur" og "påklaska kikkert" på LS), jeg kan godt skyte uten skytterjakke, men i samme påkledning som jeg bruker på post like før jul. Blir sånn omtrent samme "pingvin-følelsen", det. Og Rem VLS-en i 22-250 er minst like presis som STR'en.

 

Jeg (og John Olav, som leder Teknisk/Sportslig) er veldig spent på hvordan DU vil utforme reglene, slik at vi som skyter i Kikkertklassen i dag, ikke får delta i det som kalles "Jegerklassen".


Jeg ville ikke hindret noen i å delta i noe som helst. 
Men jeg vil ville hatt de samme reglene for tillate våpen som i dag i en ren jegerklasse,  men tatt fra dere dressen, buksa, hanskene, skoene og reima, og tilatt kun jegerstropp som støtte. 

Også ville jeg hatt flere klasser: I.e en ungdomsklasse, nybeygnner voksen, etc. 

Slik at nybegynneren slapp å konkurere mot ringreven som har vunnet alle lagskonkurasene siden Mick Jagger  gikk i kortbukser,   og har satt kikkert på sauern fordi synet begynner å skrante og nå har fått en ny vår. Det siste syns jeg er fantastisk at han kan, men han bør få konkuranse av likverdige skyttere....

Det sagt....de få konkuransene jeg skyter (pga av økonomi) tar jeg bare som skytetrening...så dette er bare lufting av ideer som kansje kan gjøre dørstokkmila kortere for Ola Jeger som trenger litt motivasjon for å komme seg på banen, men som blir vettskremt når han ser de dresskledde Sauergubbene....




 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er det noe vi ikke trenger i DFS så er det nå flere klasser. Det er jo snart en klasse for vær  skytter.

Tror vel ikke det er mange som har særlig fordel av jakke, bukser og sko så lenge en bare skyter liggende.

Skulle det være noen form for begrensning i en jegerklasse måtte det vel i så fall være max vekt på våpen.

Ellers vil det vel også for den klassen bli slik at en ikke kan delta i mer en en klasse på samme stevne.

Om ikke skal jeg melde meg på med 22 lr saueren i vært eneste stevne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan tenke meg (skal diskutere det med John Olav, jeg møter han vel på IT-karusell-finalen) at det blir som "Nybegynner Ung" på LS på Voss: 25 sk liggende på 100 meter, og alle får minnemedalje. Ikke noe mer premiering, og ikke felt etc.. Våpenregler som nåværende Kikkertklasse, og påkledning etc. som øvrig i DFS. Noe annet TROR jeg blir svært vanskeliog å utforme, og å gjennomføre.

 

Mitt (og forhåpentligvis de øvrige som skyter i Kikkertklassens) anliggende er å forhindre at det blir forsøkt å rasere Kikkertklassen, og flytte den til 100 m og finfelt. Jeg vil arbeide for å få 35-skudd, mesterskapsmedaljer, Stang-stuper, og normal feltskyting. De av oss som mener det, kan kanskje starte en tråd om hvordan vi skal få dette gjennom på ombudsmøtene i våre respektive samlag.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er jo kjempeenkelt å dele. Tillat skytebekledning på kikkertklassen men ikke i jeger. Og sett en eller annen maxvekt på våpen og max forstørrelse på kikkert i jeger.. Feks 5 kg og 6x. Og så kan man si at klasseførte må delta i kikkert, ikke jeger.

Så vanskelig er det å lage regler.

Laga et utkast til regler på...ca like kort tid som jeg skyter en mesterskapsomgang ;)

Edited by høggern
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

Er det noe vi ikke trenger i DFS så er det nå flere klasser. Det er jo snart en klasse for vær  skytter.

..........

Klipp klipp

........

Om ikke skal jeg melde meg på med 22 lr saueren i vært eneste stevne.

Jeg mener dfs trenger nye klasser og mener jegerklassen er like viktig som kikkertklassen. 

Forresten er 22 på 100m en viktig ting å se for seg kan bli en realitet....

 

Jegermeister: det er enkelt å avgjøre hva som er skytterbekledning og hva som ikke er ;)

Om man bare vil.

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (29 minutter siden):

Jegermeister: det er enkelt å avgjøre hva som er skytterbekledning og hva som ikke er ;)

Om man bare vil.

 

Tjukkas skrev (27 minutter siden):

Det vet du....

 

Det er mulig jeg skal hjelpe til på LS, som våpenkontrollør (hvis jeg når tilbake i tide, etter "de4daagse").

 

Bekledningsreglene (skytterboka pkt. 8.160) er til for å begrense hvor mye støtte en kan ha. Det er ingen regler motsatt vei (før var det ikke tillatt å skyte "i skjortearmene", og heller ikke "å putte kolben inn under jakkeslaget"). Det finnes allerede jaktklær av skinn, med stramming alle veier,  feste for reim, ekstra polstring på albuer og for skulderen (også med innsydde "rekyl-puter"), og semsket skinn ved skuldrene, for kolbekappa. Uansett hva Jørn og @Tjukkas måtte mene - jeg vil ikke være den som skal godta en "jakt-jakke", og forby en annen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Både du og jeg ser forskjell på en skytejakke og en litt trang feltjakke. Det greier man feks på krag-mauserstevne i et av nabolagene her.

Men om det er vanskelig å sortere ut skytebekledning som skytebekledning,  så er feks 5 kg rifle og 6x kikkert et godt utgamgspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var våpenkontrollør på fjorårets LS. Og når en ser hvor mye sirkus enkelte klarer og lage til bare fordi de må stramme fjøra på avtrekket litt. Så tenker jeg med gru på den oppgaven det måtte bli og avgjøre hva som er skytterbekledning og ikke. I praksis tror jeg ikke dette er gjennomførbart når en ser folks kreativitet for og skaffe seg et konkurranse fortrinn.

En vektgrense derimot er absolutt og ikke diskuterbar så det lar seg gjennomføre. Max forstørrelse er heller ikke enkelt å kontrollere det er ikke nødvendigvis det som står utenpå siktet som sittet inni.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg må dessverre si meg enig med @bardp. Hva med en som har mc-dress med stiv rygg? Eller støttebandasjer på albuer og knær og hofter? Det er faen alltid noen som skal tøye grensene og vri reglene, om så bare for å vinne ett poeng i året.

 

Det er derfor reglene har blitt som de har blitt. Og vi husker alle debatten for to år siden da én leverandør sprettet en jakke fra en annen og fant at den var i beste fall i gråsonen. 

Link to comment
Share on other sites

Oilskin or bust!

Uansett, dette har, så langt jeg vet, ikke representert noe problem ifm jaktfelt/ elgskyting under NJFF reglement, der jegerklasse ikke får nytte skytebekledning. Når/ om det skal settes rammer for våpen og bekledning i jegerklasse hadde det sikkert ikke vært helt av veien å skjele til NJFF reglemenetet. Vil iaf gjøre det mindre komplisert for alle som skyter programmene i begge forbund.

Maks 6x i siktet? Da vil nok mye mer enn halvparten av alle jegere som vil delta måtte kjøpe eget sikte spesielt for denne skytinga.

Edited by vavlo
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (4 minutter siden):

Maks 6x i siktet?

 

I den gamle "Jegerklassen"s tid ble dette ordnet ved å sette fast variable sikter med en bit tape. Det er vel forholdsvis få som har sikter med fast 7x eller mer, eller variable med mer enn 6x minste-forstørrelse (max 6x var et forslag fra @høggern).

 

Mine betenkeligheter går ikke på hvor komplisert det måtte bli å gjennomføre denne "Jegerklasse"-skytingen (hvis man ikke går inn for det, da!), men om det innvirker på reglene for "Kikkert-klassen", og de eventuelle endringene av disse.

 

Vi har jo diskutert den manglende oppslutningen om konkurranseskyting fra "Ola Jeger". Faktum er vel at flertallet ikke vil ha noen konkrete tall for sine (påståtte) skyteferdigheter, men er fornøyde når de får OK på prøven. Antallet forsøk før det var i boks? Nei, det vil man heller ikke ha noe oppstuss om.

 

bardp skrev (5 timer siden):

Er det noe vi ikke trenger i DFS så er det nå flere klasser.

 

Yngstesønnen vil sette opp en korrelasjon, med antall deltakere på LS, og antall klasser, og forlenge kurvene framover i tid. Sånn rent foreløpig ser det ut til at det vil bli flere klasser enn deltakere på LS en gang rundt 2075.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det ironiske er når deltakere i kikkertklassa er i mot jegerklassa.. ;)

Jeg liker forslaget.

 

 

Forresten mener jeg hele klassestrukturen for alle over 16 år bør revideres ganske radikalt. Og jeg mener all skyting på 100m bør være kal 22, og all skyting på 2-300m bør være grovkaliber. Og at man bør kunne velge selv om man vil skyte stående, knestående eller bare ligg ;)

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For Jegerklassen bør reglementet være så likt opp mot jakt som praktisk mulig.  Lavterskel, slik at alle jegere kan stille med den riflen de har, inkl. siktemidler.

Hvor vanlig er det for en jeger å skyte liggende kontra sittende på kne / på en stubbe / stående?

Hvor vanlig er det for jegere å dra på jakt med et løp som fint tåler varmen fra 35 skudd på kort tid?

Maks. anbefalt avstand på elg, i følge NJFF, er 150 meter, så 100-meter er greit i konkurranse.

Maksimal forstørrelse på kikkertsiktet blir en hypotetisk diskusjon da man med stjernekikkert må løfte siktepunktet opp for å verifisere riktig skive på 200 meter.  Hvis man skal se både blink og skivenummer på 100 meter samtidig så begrenser forstørrelsen seg kraftig.  Eneste fordelen med høy forstørrelse er at man ser egne avtrekksfeil, men det er en annen diskusjon.

Full DFS-mundur har svært begrenset nytte på liggende - bare se på V73-gutta.  Skytejakke har de, men det er nødvendig å ha et sted å feste reima og å ha beskyttelse på albuen.  Resten er olabukse og joggesko, og V73 avgjøres likevel på antall sentrum på 350.

 

I likhet med Jegermeisteren ønsker jeg ikke noen endringer i den spirende Kikkertklassen som ikke drar klassen i positiv retning, og nå ser det ut som om DFS vurderer å stokke kortstokken på nytt med Jegerklassen.

Edited by B.Hansen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (3 timer siden):

Det ironiske er når deltakere i kikkertklassa er i mot jegerklassa..

 

Jeg har forklart flere ganger hvorfor jeg er skeptisk til framgangsmåten  (en sponsor og noen som ikke er særlig aktive i DFS, relanserer et klasseopplegg som er prøvd flere ganger før, og vist seg som en fiasko), og at det gir motstandere av Kikkertklassen (bl.a. en lagsformann du kjenner godt, Jørn) muligheter for omkamp, i stedet for at klassen blir endret til en normal DFS-klasse.

 

Sitat

Steinkjer skytterlag jobber med rekruttering i klasse "kikkert" fram mot Landsskytterstevnet 2024, sammen med hovedsamarbeidspartneren Sparebank1 SMN. Så langt er de godt fornøyd med deltakelsen i denne klassen under Steinkjer Grand Prix -

 

   -   så godt fornøyd med deltakelsn, at de lanserer en ny og konkurrerende klasse! Det var forresten presis 0 deltakere fra Steinkjer skl i "Kikkertklassen" under Steinkjer Grand Prix.

 

B.Hansen skrev (2 timer siden):

For Jegerklassen bør reglementet være så likt opp mot jakt som praktisk mulig. 

 

Det er et godt ønske, men DFS er livredde for å tråkke NJFF på tærne. Noe mer "praktisk" enn dagens skyting på 100 m (og evt. finfelt mot store feltfigurer) tror jeg er urealistisk å vente.

 

høggern skrev (3 timer siden):

Forresten mener jeg hele klassestrukturen for alle over 16 år bør revideres ganske radikalt.

 

Hele klasse- og skyteprogram-strukturen skal behandles i 2024. Jeg har ikke sett noen utredning om det, siden "Sotnakk-utvalget". Det diskuteres her på forumet, og kanskje i diverse Trynebok-grupper.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er fantastisk artig å skyte i DFS, Mange trivelige skyttere treffer jeg også.

Jeg har sett utallige ting som kunne vært forbedret i DFS, men har innsett at DFS knapt lar seg endre.

Jeg har overført tankene fra skytingen til organisasjonsarbeidet. Før en finale i skyting vet jeg at de andres prestasjoner kan jeg ikke gjøre noe med - kun min egen. Heretter skyter jeg den klassen DFS har bestemt for meg på den måten DFS har vedtatt at det skal være. Så er det opp til meg å skyte best mulig i den fastlagte klassen, med det fastlagte programmet med det kaliber og det øvrige utstyr DFS krever. Etterpå blir det uansett kaffe, vaffel og en trivelig prat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (1 time siden):

   -   nok skyttere i kikkertklassen  -

 

Det er ikke nok skyttere i "Kikkertklassen", sjøl om det stilte 104 på LS Bane, og 26 på LS 15-meter. Vi må gjerne bli flere, for å bli hørt i organisasjonen.

 

Tidligere var det bare skyttere i klasse 1 som "alternativt" kunne skyte i "Jegerklassen", i stedet for klasse 1, og da bare opp til samlagsstemner (skytterboka 2017 -18).

 

Resultatene fra 2017 og bakover til ca. 2012 ligger ute på "Resultater" på dfs.no. Let og se hvor mange deltakere dere finner i "Jegerklassen" på åpne stevner.

 

Sitat

Jeg tror egentlig at de som sier de trenger en jegerklasse for å gidde å dra på stevner, har egentlig ikke lyst til å skyte stevner uansett.

 

Som jeg skrev lenger opp, "Ola/Kari Jeger" vil ikke ha tall, svart på hvitt, som viser hvor (lite?) god vedkommende er til å skyte. Hvertfall ikke hvis det kan komme "utabygds" folk. @M67 skrev dette i en annen tråd:

 

Sitat

Tlbudet er der, og det brukes, men mange er veldig redde for "konkurranse", og spesielt for andre skyttere... Når vi har feltskytting i kikkertklassen lokalt på egen bane har vi kanskje 25 deltakere. Kaller vi stevnet "åpent" så det kan komme skyttere fra andre lag (ALT annet likt) som kommer det ca 4. Kjøre til en annen bane som er 5min lenger unna, 3... Å få med noen av disse 500km til LS for å konkurrere ser jeg på som bortkasta tid å prøve på.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 29.8.2023 den 19.17):

Jeg kan tenke meg (skal diskutere det med John Olav, jeg møter han vel på IT-karusell-finalen) at det blir som "Nybegynner Ung" på LS på Voss: 25 sk liggende på 100 meter, og alle får minnemedalje. Ikke noe mer premiering, og ikke felt etc..

 

Dette er det skyteprogrammet som administrasjonen ser for seg. 15 tellende skudd på både bane og felt. "Som beskrevet innledningsvis mener administrasjonen at det skal være både baneskyting og feltskyting, med en forenklet premiering. Forslaget som så langt er drøftet er at det skytes 3- skuddserier på både baneskyting og feltskyting. Dette slik at det skytes 15 skudd (3 skudd på hver “5-skuddserie” og 6 skudd på “10-skudden”). På feltskyting er tanken så langt at det skytes 5 hold med 3 skudd på hver standplass."

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Jegermeistern said:

Det er et godt ønske, men DFS er livredde for å tråkke NJFF på tærne. Noe mer "praktisk" enn dagens skyting på 100 m (og evt. finfelt mot store feltfigurer) tror jeg er urealistisk å vente.

 

Trenger jo ikke finne opp jaktfelt på nytt, det lever i beste velgående under NJFF. De av oss som ønsker å skyte med jaktrifle og jaktklær kan jo bare (fortsette å) stille der. Jeg har vært DFS-er i 30 år, aldri skutt bane, men masse jaktfelt o.l.

 

Utstyrsreglementet (i jaktfelt) fungerer bra nok. Da jeg starta var det 4,5 kg våpenvekt, 6x forstørrelse, 1,5 kg avtrekk, jaktklær. Eller du kunne stille i sporter-klasse. Jeg har skutt mye sporter pga. vekt og kikkert, men skyteklær har jeg aldri hatt lyst til å bruke. Det er den samme gamle Härkila-jakka som jeg bruker på jakt.

Noen tøyer alltid strikken. Det var mye kapping og dreiing av Sauer-piper den gangen maksvekta var 4,5 kg :-)  Jeg er i grunnen tilhenger av å bruke det utstyret som egner seg best til formålet. Og heller legge opp konkurranseformen slik at det styrer utstyrsvalget. Om løypa er litt fysisk krevende, så stiller ikke folk med stive skytterklær og våpen på 7 kg.

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, amatør said:

 

+ ett kaliber som er kraftig nok til minst å lovlig skyte rådyr.

 

Det stemmer ikke. Boka sier: "8.2.1. Rifler Alle våpen, kaliber og siktemidler som er tillatt brukt til jakt i Norge tillates brukt."

 

Jeg har gått et par stevner med .17 HMR. Og jeg spurte først om det var OK.

 

https://www.njff.no/jaktskyting/terminlister-for-skytekonkurranser/Regler for jaktskyting NJFF 2020 -2024_WEB.pdf/_/attachment/inline/c2933217-6dfc-4607-8af6-6a3e051f270a:cc0ab39a1dda1009f891cfa2f9794fb78cc97c50/Regler for jaktskyting NJFF 2020 -2024_WEB.pdf

Link to comment
Share on other sites

IvarU skrev (11 timer siden):

15 tellende skudd på både bane og felt. "Som beskrevet innledningsvis mener administrasjonen at det skal være både baneskyting og feltskyting, med en forenklet premiering. Forslaget som så langt er drøftet er at det skytes 3- skuddserier på både baneskyting og feltskyting. Dette slik at det skytes 15 skudd (3 skudd på hver “5-skuddserie” og 6 skudd på “10-skudden”). På feltskyting er tanken så langt at det skytes 5 hold med 3 skudd på hver standplass."

 

Dette er jo akkurat det jeg foreslo i kommentaren til Sotnakk-utvalgets innstilling. Dere finner hele høringssvaret mitt i den tråden:

 

https://www.kammeret.no/topic/73023-jegerklasse-og-klassestruktur-i-dfs/

 

Det var, etter min egen ubeskjedne vurdering, såpass gjennomarbeidet at administrasjonen nok har arkivert det, og altså nå kanskje kikket på det: Her er det jeg skrev om forslagene for "jegere":

 

Sitat

Utvalget foreslår vanlig 25-skudd på bane, og fortsatt 30 skudd felt. Som nevnt har mange jegere lyddemper, det gir mye mirage ved lange serier, det samme gjør forholdsvis tynne piper. For de som har våpen i litt uvanlige kalibre, kan også ammokostnaden bli stor ved 25/30 skudd. Jeg foreslår derfor at Jegerklassen og Treningsklassen skyter 3 skudd pr. hold på felt, og 3-3-3-6 på baneskyting. De som deltar for å få «treningsskudd», må uansett på banen en annen dag for å avlegge skyterprøven, og kan, i den forbindelsen, skyte de resterende treningsskuddene.

 

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (5 minutter siden):

Jeg tror det var sånn for løpende elg tidligere

Det er fortsatt slik for løpende elg, fra reglene du linket til:

 

Sitat

16.3 Tillatt våpen og siktemidler Alle våpen og siktemidler som er tillatt brukt til storviltjakt i Norge, tillates brukt. For øvrig vises til generell del pkt 8.2. Deltakere i klasse D1 kan benytte valgfritt kaliber.

 

Link to comment
Share on other sites

Tenker samme regler som jaktfelt jegerklasse i den nye "jegerklassen" er greit. Da vil de som skyter jaktfelt for moro ha en mulighet og bli med. Enkelt og greit tenker jeg. 5,5kg tungt våpen, 12x kikkert avtrekk på minst 1000 gram og sikring som virker. "Jaktklær" og ingen støttemidler som reim osv. Kan også inkludere alle 3 skytestillingen slik som i jaktfelt. Der det skytes kne kan det også benyttes sittende på kloss/stubbe. Minimum kaliber tenker jeg ikke er nødvendig. Vil folk bruke 22lr så la de få skyte med det slik de små gjør i DFS. 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (15 timer siden):

   -   ingen støttemidler som reim osv. Kan også inkludere alle 3 skytestillingen slik som i jaktfelt. Der det skytes kne kan det også benyttes sittende på kloss/stubbe.

 

Det vil, i tilfelle, bli et ganske stort brudd med DFS sine vanlige regler (se Skytterboka). Kikkertklassen får jo ikke skyte sittende/knestående, slett ikke på "kasse", i stedet for liggende. Og bruk av dyrefigurer er jo bare tillatt internt i lagene. Dette har nok sammenheng med det jeg skrev:

 

Jegermeistern skrev (På 30.8.2023 den 11.16):

DFS er livredde for å tråkke NJFF på tærne.

 

Men hvis de mener alvor med en "Jegerklasse", som også skal skyte noenslags (lett) finfelt, bør jo absolutt en reinsfigur, med innertreff, være et av holdene.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (9 timer siden):

 

Det vil, i tilfelle, bli et ganske stort brudd med DFS sine vanlige regler (se Skytterboka). Kikkertklassen får jo ikke skyte sittende/knestående, slett ikke på "kasse", i stedet for liggende. Og bruk av dyrefigurer er jo bare tillatt internt i lagene. Dette har nok sammenheng med det jeg skrev:

 

 

Men hvis de mener alvor med en "Jegerklasse", som også skal skyte noenslags (lett) finfelt, bør jo absolutt en reinsfigur, med innertreff, være et av holdene.

DFS skal lage klasser som ikke er fugl eller fisk. Det er ikke DFS og det er ikke helt jegerskyting. Så egentlig kunne de spart seg for disse klassene, eller gjøre det skikkelig om de skal innføres. Jeg kommer ikke til å skyte i disse klassene når de er slik. Da holder jeg meg til jaktfelt og annen "ekte" jeger skyting.

Link to comment
Share on other sites

On 8/29/2023 at 8:56 PM, Jegermeistern said:

 

 

Det er mulig jeg skal hjelpe til på LS, som våpenkontrollør (hvis jeg når tilbake i tide, etter "de4daagse").

 

Bekledningsreglene (skytterboka pkt. 8.160) er til for å begrense hvor mye støtte en kan ha. Det er ingen regler motsatt vei (før var det ikke tillatt å skyte "i skjortearmene", og heller ikke "å putte kolben inn under jakkeslaget"). Det finnes allerede jaktklær av skinn, med stramming alle veier,  feste for reim, ekstra polstring på albuer og for skulderen (også med innsydde "rekyl-puter"), og semsket skinn ved skuldrene, for kolbekappa. Uansett hva Jørn og @Tjukkas måtte mene - jeg vil ikke være den som skal godta en "jakt-jakke", og forby en annen.


Her er reglene for  bekldning i Jaktfelt klasse A, B, Og C

 

  • Bekledning: Klasse Jakt A, -B, og -C:

  • Vanlig jaktbekledning.

  • Det er IKKE tillatt å benytte polstrede skytejakker o.l. utstyr som har til hensikt å virke støttende på armer rygg eller føtter. 

    Når de klarer det der, ser jeg ikke problemet. 
     

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...