Jump to content

Feltskyting i DFS, kikkertklassen


M67

Recommended Posts

Vet|us skrev denne i 2013. Bildelenkene er brutt og reglene endret, så jeg har oppdatert den og satt inn nye bilder. Slik reglene er nå, så er dette mer aktuelt enn noen gang. Møt opp og skyt.

 

Intro

Denne artikkelen har som formål å informere jegere og andre skyttere om Feltskyting i regi av DFS.

Det som er nytt i feltskyting er at det fra 1.1 2020 er en "ny" klasse - det som het jegerklassen blir "kikkertklassen", endringen er at alle kan delta, også tidligere og nåværende DFS-skyttere fra de andre klassene, og i praksis, alle.. Våpenreglementet er enkelt.

- enhver rifle med enhver vekt, men ikke halvauto eller kaliber over 8mm, rekylbrems er ikke tillatt.

- ethvert kikkersikte uansett forstørrelse - innebygde avstandsmålere er ikke tillatt

 

Og så gøy som dette er så er det mange som bør kjenne sin besøkelsestid og bli med!

Feltskyting foregår fra vinter til vår og på hold mellom 100 og 600 meter. Det koster lite å delta, alle er velkomne og det er som regel minst to stevner hver eneste helg. Fokuset er treffsikkerhet på moderate og lange hold under alle forhold. Interessert i å høre mer?

 

Feltskyting er en vinteraktivitet og de første stevnene arrangeres som regel i desember.

Disse heter som regel ”innskytingsstevner” og har litt kortere hold og det er generelt lave skuldre å spore. I tillegg til at det arrangeres en stor mengde feltstevner i løpet av sesongen er en del av disse dobbeltstevner. Ett normalt stevne består av 30 skudd, et dobbeltstevne består da selvfølgelig av 60 skudd. Her er det anledning til å skyte mye!

 

Drømmeforhold!

IMG_1047.jpeg.97fd7d5b0c66bf94c97691181730195c.jpeg

 

Hvert stevne består som nevnt av 30 skudd. Det skytes 6 skudd mot hvert av  5 mål. I mitt lokalområde er det som regel ett hold på 2-300m, 3 på 3-500m og 1 på 5-600m. For de av oss som liker langholdsskyting er feltskyting helt nydelig – langhold hver eneste helg! Jeg (ikke Vet|us) har stort sett skutt 10-15 stevner hver vinter, fra midt i desember til slutten av mars. Det blir litt trening av det - og der er det på plass med en bitteliten advarsel - man skyter sjelden veldig bra på det første stevnet, men de fleste har en kraftig stigning over de 2-3 første stevnene.

 

Feltskyting foregår på bygda og ikke bli overrasket om du skyter mellom to låver og over en hesteinnhegning.

IMG_6498.JPG.5a05c76bd296aa29cd70c8df4b81f72e.JPG

 

Jegerklassen

For å gjenta:

- alle over 15 år

 

- enhver rifle med enhver vekt,

     men ikke halvauto 

     ikke kaliber over 8mm,

     ikke rekylbrems 

- ethvert kikkersikte uansett forstørrelse - innebygde avstandsmålere er ikke tillatt

 

Reim er tillatt, men ikke påkrevd (lets face it, du skyter MYE bedre med enn uten) Tofot er vanligvis ikke tillatt

 

I praksis fungerer det slik: Skyter med Sauer og diopter så er du i klasse 1-5.

Skyter du med noe annet enn Sauer og diopter, så skyter du i kikkertklassen.

 

 

At man kommer og vil skyte er det som teller!

 

 

Ca. ideell rifle og ammo til feltskyting

IMG_6253.JPG.7bbe30582d7d505bc5d99d93e92330d3.JPG

 

Utstyr - hva du bør ha og det du vil ha

1. En stk rifle med OK presisjon. Her er det ikke behov for noen superdupersamlinger på 5mm på 17 skudd.

Man scores etter treff og innertreff, ikke samling. Holder rifla 2-4cm så har du et godt utgangspunkt. En skytereim anbefales.

2. 30 skudd med ammunisjon. Et stevne er på 30 skudd, så 30 skudd med ammunisjon er å anbefale. Det hjelper. Ofte er det et "innskytingshold", 6 skudd til.

Til dobbeltstevner anbefaler jeg 60 skudd.

3. Ballistisk tabell som går ut til 600m i inkrementer på 25m eller 50m. Tabellen viser enten hva du skal klikke på tårnet eller hvor du skal holde i retikkelet.

 

Utstyret over er det du må ha. I tillegg vil jeg anbefale:

 

3. En liten notatblokk og en blyant til å notere egne treff, tanker om hva som gikk rett/galt, vind, forhold etc. Populært kalt en loggbok.

4. En laminert oversikt over blinkene, til bruk ved avstandsmåling. Vi kommer til dette nedenfor.

 

Med andre ord er det ingen store investeringer som kreves.

 

IMG_6485.JPG.01bef27208f2fe502e38bef3a6c26fef.JPG

 

 

Scoring/ "Anvisning"

Etter at man har skutt et hold (eller flere) er det anvisning. Dette gjøres med rød spake.

Man får anvist antall treff, innertreff og middeltreffpunkt. Med 6 skudd avfyrt mot blinken er følgelig det beste resultat 6/6 (6 treff, og alle er innertreff).

Anviseren vil gå bort til din skive og først anvise antall treff. Deretter anvises antall innertreff.

La oss si du skyter 6 skudd, treffer med 5 hvorav 4 er innertreff.

Anviser vil da tydelig heve spaken over hodet, og deretter peke den opp mot høyre.

Ved anvisning av middeltreffpunkt vil anviseren sirkle spaken rundt senter av samlingen du har skutt. Dette er kjekt for alle oss som bommer på vinden! :roll:

 

Anvisning av treff/ innertreff

article_img_felt.jpg.8c483b7cb55bc872ed75eb30b60458c7.jpg

 

Hvor mange treff er det her?

IMG_1306.jpeg.02099aed10372913f843a4555a20ca7d.jpeg

 

 

Utfordringer.

Det jeg liker så godt med feltskytingen er at det er utfordrende på flere forskjellige måter. Treffer man ikke er det tilsvarende mange unnskyldninger...

 

1. Holdene er ukjente – du må selv finne ut av avstanden og laseravstandsmåler er ikke lov!

2. Det skytes med reim, ikke tofot. Her vet jeg mange tenker ”ååååneeeei”, men ikke fall av lasset. Vi kommer til skyting med reim snart.

3. Det skytes fra knestående/sittende på minst ett hold. Man må altså beherske mer enn bare å ligge!

4. Man utsettes for tidspress både under forberedelse og skyting. Når alle mann har kommet til standplass gir standplassleder 2 minutt til klargjøring – dette inkluderer å finne avstanden til målet, lade og sikre våpenet og komme seg i skytestilling. Under skyting har man som regel 90 sekunder til å skyte 6 skudd. Ikke mye når holdet er 600m og det blåser variabel vind!

5. Det blåser

6. Det er kaldt

7. Det er glatt

 

Vi tar nå for oss litt om avstandsbedømming og skyting med reim.

 

Slik kan det se ut. Hvor langt er det? Go figure ;)

IMG_1049.jpeg.6385ca4a74848a0d49e7787474c37cb1.jpeg

 

Ukjent hold – hva nå? :shock::shock:

Som sagt er holdene ukjente og man må selv finne ut av hvor langt det er.

Her er ditt første tips: Se på hvilken blink du skyter på! (Det blir opplyst hvilken type blink det er).

Se under for oversikt over alle feltblinkene til DFS, der finner du nemlig normalavstand og maksavstand for alle blinkene. Skyter vi for eksempel på en C35 vet vi at den normalt står på 290m, mens den maks står på 340m.

 

grovfeltfigurer.jpg.16ac1ac77fe0e979a9c26dad7db9833d.jpg

 

 

Tips #2: lytt til erfarne skyttere. Det er alltid mumling i rekken av skyttere. ”Ca 300m?” ”Jau, et knepp over 300”.

 

Tips #3, og nå blir Christian glad: Lær deg å bedømme avstand med kikkertsiktet ditt.

På oversikten over alle feltblinkene til DFS står det også dimensjonene på dem.

Alle langholdsskyttere med H77Supertactical millitandkillit-retikkel vil nå omsider få nytte av dem!

 

Vi kan for ordens skyld gjennomgå formelen for å måle avstand med et MIL-retikkel.

 

Målets størrelse i mm / antall MIL = avstand til målet i meter.

 

 

La oss ta for oss et praktisk eksempel. Du kommer til standplass og gis to minutt til klargjøring. Du skuer ut over det islagte vannet – helt i kanten der borte er det en B100 (At det var en B100 på dette holdet visste du allerede, for informasjon om hvilke blinker som benyttes får du ved påmelding).

 

Du kikker gjennom kikkertsiktet og ser måler den til å være dønn nøyaktig 1 MIL i bredde.

Vi konsulterer vårt laminerte ark som viser alle blinkene (fikk dere med dere tipset?) og ser at bredden på denne blinken er 55cm, altså 550mm.

Så ser du på høyden, og får den til å være 1.81, tilbake til arket (eller truemilleren - se bildet lenger ned), joda, fremdeles 550m.

 

550mm / 1 MIL = 550 meter til blinken!

 

Ligger du stødig med et mildotretikkel, så måler du med høy nøyaktighet. Avstanden har jeg som regel bedømt innenfor få prosent, men vinden…. Sukk.

Har du ikke mildotretikkel, så ikke fortvil - f.eks. tysk #4 retiklet har 3.5mil fra senter til den tykke stolpen begynner. Da teller du hvor mange ganger figuren går mellom der - går B100 f.eks 2ggr i høyden så er den 3.5/2 = 1.75mil = 570m, er det "litt under 2ggr", så regner vi kke nøyaktig på dt, men slår av et knepp, og treffer på 550m...

 

Innsigelse #1: ”Dette er helt idiotisk, på jakt har jeg alltid med laseravstandsmåler!”

 

Dette er ikke jakt, og det er ikke ment å være en konkurranseform som har noe med jakt å gjøre.

Vil du øve på jaktscenarioer er jaktfelt og løpende elg i mye større grad noe å se på.

Feltskyting er grunnleggende: en mann, en rifle og dyktighet til å treffe uten hjelpemidler.

Faktum er at batterier går tom, elektronikk dør, laseravstandsmålere blir glemt hjemme og de virker dårlig når man så vidt kan se blinken fordi det snør så tett.

Men kan man så vidt se blinken, så kan du fremdeles måle den med retikkelet med høy grad av nøyaktighet!

 

Old school virker, alltid, under alle forhold.

 

Vil du benytte denne metoden på jakt? Neppe! Men hvis du som skytter begrenser all din lærdom til det du bedømmer å få bruke på jakt kan du heller benytte tiden til å skyte sittende fra en stubbe på 40m hold. Mer jaktrelevant blir det ikke! ;)

 

Denne er kjekk å ha!

IMG_1379.jpeg.41c1e50b83ebda941bd1b1f605b917e6.jpeg

 

 

Skyting med reim. Reim!?

Ja, det skytes med reim. Dette var lenge et irritasjonsmoment for meg som er av tofot-generasjonen.

Men jeg må medgi: Det fungerer ufornuftig bra. Og den fungerer i alle skytestillinger mens tofot ikke er verd en døyt fra knestående og stående (jaaaada kverulanter, man KAN jo få toføtter som er 1m og 2m høye men 99% er av typen Harris og 9-13”).

Det krever litt trening å bli kjent med reima (tips: få en erfaren skytter til å hjelpe deg å sette opp reima for deg!) men med korrekt oppsatt reim og litt trening er det mulig å skyte uforskammet godt.

På tampen av sesongen i fjor testet jeg med 4stk samlinger på 5 skudd med tofot og 4stk samlinger på 5 skudd med reim. Snittet med tofot var 15mm. Snittet med reim var 23mm. Hold 100m.

Og jeg er ikke særlig god til å skyte med reim. Det krever litt trening, men det gir mestringsfølelse og anbefales. Det er aldri feil å lære noe nytt.

 

Hvorfor skytes det med reim og ikke tofot? La oss nå være ærlige, DFS kan kalles mye og mangt men noen høyborg for innovasjon og nytenkning er det ikke. Man kan ergre seg eller man kan lære seg noe nytt. Jeg må også si at det gir langt større skryterettigheter å skyte små blinker på langt hold liggende med reim enn med tofot og pøll!

 

Det er langt, kaldt og fantastisk gøy!

b65.jpg

 

Nyttige linker om skyteteknikk og reimbruk:

http://www.dfs.no/Global/Skytterkontore ... kk_web.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://home.online.no/~fana.skl/HTMLfiles/Reimbruk.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Påmelding og deltakelse

DFS har et utmerket system for forhåndspåmelding til stevner.

Det krever at du har en SkytterID og et passord. Henvend deg til ditt lokale skytterlag og du vil få dette utstedt.

 

Se http://www.dfs.no"  "påmelding".

 

Du kan velge når på dagen du vil skyte og hvilken skive du skal ha. Jeg anbefaler å ta skive nr 1 om du kan. Er man stresset og man har skive nr 5 er det fort gjort å telle feil fra venstre og skyte på nr 4 eller 6 (spør meg hvordan jeg vet!)

 

Du kan og melde deg på ved oppmøte. Da må du beregne litt ventetid, men det er som regel en eller to forhåndspåmeldte skyttere som ikke dukker opp i flere lag, så det dukker som oftest opp en plass til deg uten at du må vente til å skyte på siste lag.

 

Når du ankommer skytterhuset e.l som er samlingsplassen m/påmelding for stevnet vil det som regel være en vegg der løypas blinker er hengt opp. Her vil jeg anbefale å notere ned hvilke blinker som er i bruk! Da er du bedre forberedt ute i løypa. Se gjerne også over hvor mye du skal stille om alle blinkene står på normalavstanden. Jeg stiller gjerne for hold 1 allerede her, så glemmer jeg det ikke...

 

Skivene for grovfelten på et eller annet stevne

IMG_6872.JPG.5600126f4f7d41db1fb70bab8c4bd391.JPG

 

Beskrivelse av opplegget på dette stevnet

IMG_6871.JPG.acf4b20aaac9e53883b74ef0e4a8760c.JPG

 

Et stevne har som sagt som regel 5 standplasser (5x 6 skudd = 30 skudd), og disse kan ligge et stykke fra hverandre. Noen ganger går man fra standplass til standplass, og noen ganger kjører man bil - det kalles da bilfelt

Som regel er et kart over løypa hengt opp ved påmelding.

 

Jeg håper vi ses på et feltstevne, og er du nysgjerrig og bor på Sørlandet så send meg gjerne en PM!

 

Måtte det alltid se sånn ut.

IMG_6632.JPG.ed1436aee1c3e179f7557b00da678b84.JPG

 

 

 

 

K

 

 
Edited by M67
  • Like 19
Link to comment
Share on other sites

Noen små presiseringer:

 

A: Klassen er åpen for alle DFS-skyttere FRA DET ÅRET EN FYLLER 16 ÅR.

 

B: Klassen er åpen for alle DFS-skyttere, MEN MAN KAN IKKE DELTA I BÅDE KIKKERTKLASSEN OG ORDINÆR KLASSE I SAMME STEVNE.

 - det betyr at du kan møte både skytterkongen, skytterprinsessen og norgesmesteren i feltskyting (5.-klassinger, formodentlig) i konkurranse!

 

C  Klassen skytes opp til og med samlagsnivå. Dvs., det skal arrangeres samlagsmesterskap i "Kikkertklasse", men klassen får ikke delta i landsdelsstevner, og på Landsskytterstevnet (men blir det mange nok som deltar, vil dette kanskje bli endret!).

 

D Klassen gjelder både for baneskyting, feltskyting 15-meter-skyting, skifelt og skogsløp med skyting.

 - dvs., har du ei 22-rifle med kikkert, som fyller vilkårene nevnt i @M67 sitt innlegg, kan du delta i 15-meter-stevner fra nyttår.

 

E: Klassen skyter samme program som kl. 1 på bane og 15-meter, dvs. alt liggende.

 

F: På feltskyting skyter klassen grovfellt. Det anbefales at klassen følger opplegget for HK 416, hvis det er eget opplegg. 

  -  med "opplegg" mener vel Skyttertinget avstand/figurer. Hva skyteprogrammet skal være, går ikke fram av tingvedtaket. Jeg vil tro man tolker det dithen at man følger skyteprogrammet for AG3/HK/kl. 1, dvs. alt liggende. Men jeg håper at klassen skal følge programmet for klasse 2-5 og V55, dvs. et eller flere knehold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra presisering. Spesielt det med 15m, som er superlett tilgjengelig, med stevner hele tida, over alt.

 

Når det kommer til F: så tolker jeg dette som at det er opp til arrangør. Noen kommer til å kjøre klassen på finfelt for å bli kvitt den, og andre kommer til å ha grovfelt og to hold med tofot for å trekke inn deltakere. De færreste gidder å ha egne opplegg for HK416, og om de har, så er det opp til arr. om kikkert følger HK eller 1-5. 

Vi har praktisert jegerklasse følger 1-5, og skyter som 1. Det virker som folk er fornøyd med det. Enkelte stevner har jeg sett har knehold, og det ble ikke klaget på det heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette var en glitrende fin gjennomgang av kikkertklassen. Det er imidlertid et lite moment jeg vil nevne i tillegg til det du sier. Det er påbudt med bærereim på våpenet både under transport og skyting. Teksten jeg viser nedenfor er fra Skytterboka 2019-2020. Selv om det står jegerklassen, er det ingen grunn til å tro at regelen om bærereim vil bli fjernet. 

 6.144 Reimregler for jegerklassen
a) For jegerklassen skal reim være påmontert og
festet i begge reimfestene. Under skyting kan
“jegerstropp” benyttes, men fortsatt skal reim
være påmontert. Jegerstropp kan være bredere
enn 30 mm.
 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Sitat

6.144 Reimregler for jegerklassen

a) For jegerklassen skal reim være påmontert og festet i begge reimfestene. Under skyting kan “jegerstropp” benyttes, men fortsatt skal reim være påmontert. Jegerstropp kan være bredere enn 30 mm

Jeg velger å tolke dette som "under skyting" siden det er det som står overalt ellers. Ingen i de andre klassene går rundt med reima på våpenet.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Eller, rettere sagt, ja - det gjelder akkurat samme regler som i DFS-skyting for øvrig (punkt 8.160 i Skytterboka).

 

Et punkt jeg ikke har sett noen nærmere spesifisering på, er pkt. 8.169, "Synskorreksjon". Der heter det at man bare kan benytte "en av følgende måter" for korreksjon. Et kikkertsikte har jo en + -  -justering for syn. På jakt har noen av oss kikkerten stilt slik at vi kan skyte med brillene på, men hvis vi gjør det i DFS-sammenheng, er det jo "dobbel korreksjon", hvertfall hvis kikkerten må stilles utenfor "0-stillingen". (Jeg antar dette bare er en teoretisk diskusjon, å bruke briller i tillegg til optiske siktemidler, blir jo bare ei ekstra (unødvendig) linse).

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har du dårleg nok syn blir kikkert uten briller eit valg mellom å sjå korset eller blinken

Jeg har aldri sett en kikkert uten dioptrinnstilling på okularet. Disse pleier å være såpass romslige at så lenge du ser kikkerten så får du stilt de skarpe.
Om du har type -10 så kan det hende det ikke går. 
Men ingen kommer til å mase om briller i kikkertklassen - strengt tatt burde jo alle bruke briller, vernebriller.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

 

 

På 26.11.2019 den 10.26, beaker skrev:

Har du dårleg nok syn blir kikkert uten briller eit valg mellom å sjå korset eller blinken.

 

På 26.11.2019 den 21.17, M67 skrev:

Med dioptriinnstillingen får du stilt fokus på retiklet. Iallefall på mine kikkerter. @amatør?

 

På 27.11.2019 den 9.17, beaker skrev:

Vel, eg har i alle fall sjølv opplevd problem med å få begge deler skarpt samtidig utan briller.

 

Jeg er kanskje ikke den amatøren du sikter til, men prøver likevel.

 

Når dioptrien er innstilt skal retikkelet være i fokus uansett. Iallefall i teorien. Spennet til dioptriinnstillingen varierer med kikkertmodell og -merke, men er vanligvis mellom ca. +3 til -3. Det er viktig at dioptrien blir stilt inn rett og ikke tuklet med. https://no.wikipedia.org/wiki/Kikkertsikte#Innstilling_av_dioptri Mange gjør feil her, og det er fort gjort å gjøre feil. Les fremgangsmåten nøye. Det er for eksempel viktig hvilken vei man skrur. Deretter skal skarpt bilde av målet bare handle om å få bildet i fokus, enten ved å justere parallakseinnstilling, eller eventuelt forstørrelse. (Nærgrensen kan her være en begrensende faktor).

 

Spørsmålet var om man vil få problemer med skarpt bilde dersom synet til skytteren ikke faller innenfor intervallet til kikkertens dioptri. Og om skytteren fortsatt vil ha problemer dersom han bruker briller for synskorreksjon. Jeg tror man skal klare å få skarpt bilde dersom det brukes briller for synskorreksjon.

 

Jeg trenger heldigvis ikke briller, bortsett fra vanlige vernebriller (som jo alle bruker, eller iallefall BURDE bruke), men syntes det var interessant å se hvilke styrker som er vanlig. Møtte en gang en som hadde -8 (nærsynt). Ser at det selges dagslinser for mellom +6 (langsynt) til -15 (nærsynt).
 

EDIT: Det stemmer kanskje at man kan "jukse" seg til et skarpt bilde ved å skru på dioptrien og parallaksejustering litt om hverandre, men det er ikke det som er tiltenkt, og som det påpekes, blir bare en ting blir skarpt om gangen.

 

 

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Da var sesongens første feltstevne unnagjort. Det smalt hver gang.. Egen skyting var vel sådær, men ikke veldig ille heller

 

IMG_2885.jpeg.b5233a7ace23719407bff65184e28143.jpeg

 

Men det var få i kikkertklassen - jeg så faktisk ingen. Til tross for perfekte forhold.

 

IMG_2886.jpeg.7467461ae4a1c3f06718ce0033653da0.jpeg

 

IMG_2888.jpeg.9cdb6ec55fa6ded2e9f563945f8b90e0.jpeg

 

Traff jo litt iallefall, denne stod på 300m.

 

IMG_2891.jpeg.567d5f5eb547bb57388444f00a222664.jpeg

 

Slik ser notatene for hver lag ut.

 

IMG_2892.jpeg.bc1f7622a54c9c60a6d966d3a269a10d.jpeg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt misunnelig på dere som har både vær og daglys til å skyte felt før jul!

 

3 timer siden, M67 skrev:

Men det var få i kikkertklassen - jeg så faktisk ingen.

 

 - hvilket ikke er mer enn rett og rimelig. Kikkertklassen blir innført fra 1/1 2020. Men ikke sikkert det blir så mange deltakere da heller - ? Jeg skal hvertfall gjøre mitt, og prøve meg på grovfelt med kikkert ved første anledning.

Link to comment
Share on other sites

For å skyte ligg ville jeg kjøpt noe rimeligere og ikke målsøm. 

 

https://www.skytterlinken.no/skytejakke-startline 

 

Hvis du kjøper noe dyrt og fancy (vi alle ender der før eller siden) så er det greit å ha en overtrekksvest så du ikke sviner deg ut på gjørmete standplasser. Nå som tilgangen på gamle feltjakker begynner å tørke inn selges selvfølgelig det også:

 

https://www.skytterlinken.no/felt-overtrekkvest

Edited by boble
La til mer info
Link to comment
Share on other sites

Som boble sier - på stående hjelper det (mye) at jakka og buksa passer eksakt. På liggende betyr det minimalt. Det er klart at om den ikke passer i det hele tatt så er det ikke optimalt. Men du skal være bra rar før du trenger målsydd jakke til liggende skyting.

Selv er jeg så over gjennomsnittet gjennomsnittlig, at det er bare tull med målsøm til stående også - og om du er "standard" bygget så er det ikke mye du får for de ekstra lappene du må ut med.

Start med den billigste som fins er mitt råd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tanken min med jakke er krok for å holde reima på plass og litt albuekomfort, har forstått at jakke ikke hjelper noe videre ut over det på liggende skyting. Forsåvidt greit å slippe å pryle dyre goretexklær i feltløypa og..

 

Å bruke 5000+ på jakke er uaktuelt i første omgang😅 Har sett litt på disse to, hva tenker dere?:

 

 

https://www.skytterlinken.no/skytejakke-felt

 

https://www.skytterlinken.no/skytejakke-ulfhednar-1

 

1 time siden, boble skrev:

For å skyte ligg ville jeg kjøpt noe rimeligere og ikke målsøm. 

 

https://www.skytterlinken.no/skytejakke-startline 

 

Hvis du kjøper noe dyrt og fancy (vi alle ender der før eller siden) så er det greit å ha en overtrekksvest så du ikke sviner deg ut på gjørmete standplasser. Nå som tilgangen på gamle feltjakker begynner å tørke inn selges selvfølgelig det også:

 

https://www.skytterlinken.no/felt-overtrekkvest

 

Må jeg ligge i gjørme? 😳Tror jeg finner noe annet å gjøre.. 😂

 

Fra spøk til alvor, overtrekkvest var et godt tips, takk!

 

Edited by prebs
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Å bruke 5000+ på jakke er uaktuelt i første omgang😅 Har sett litt på disse to, hva tenker dere?:

 

 

https://www.skytterlinken.no/skytejakke-felt

 

https://www.skytterlinken.no/skytejakke-ulfhednar-1

Begge de der er OK, Ulfhednarjakka er nok mer behagelig, og igrunnen "bedre" til ren liggendeskyting, mer behagelig er den også - hadde dne bare ikke vært så stygg...

 

Sitat

Må jeg ligge i gjørme? 😳Tror jeg finner noe annet å gjøre.. 😂

Det er en del av gamet, hvem skyter best med magen i isvann? Jeg har ikke fått guttungen (nå 15) på feltstevne etter at han som 12-åring frøs fast isen på et dobbelthold borti Aust-Agder.

 

Sitat

Fra spøk til alvor, overtrekkvest var et godt tips, takk!

Visste ikke om den der, tror jeg kjøper en selv.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, M67 skrev:

Begge de der er OK, Ulfhednarjakka er nok mer behagelig, og igrunnen "bedre" til ren liggendeskyting, mer behagelig er den også - hadde dne bare ikke vært så stygg...

Den ser unektelig litt MadMax ut... Men er den en langholds-jakke eller er den innafor Skytterboka og for DFS-bruk? 

 

8 minutter siden, M67 skrev:

Det er en del av gamet, hvem skyter best med magen i isvann?

Det er nettop ubekvem-faktoren som gjør feltskyting så moralsk høyverdig - har du først gått et femtimers januar-stevne på hålke med -20C og liten kuling plystrende gjennom de åpne glidelåsene i dressen, eller gått til knes i blautsnø med ubrukelige sko og alt for mye last i ei tre-kilometers feltløype over halvfrossen myr, da har du ingenting annet enn forakt til overs for sveklingene som kun skyter bane! :mrgreen:

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Den ser unektelig litt MadMax ut... Men er den en langholds-jakke eller er den innafor Skytterboka og for DFS-bruk?

Det må du spørre Kurt (Skytterlinken/ Ulfhednar) om. Men jeg er ganske sikker på det.

 

Sitat

Det er nettop ubekvem-faktoren som gjør feltskyting så moralsk høyverdig - har du først gått et femtimers januar-stevne på hålke med -20C og liten kuling plystrende gjennom de åpne glidelåsene i dressen, eller gått til knes i blautsnø med ubrukelige sko og alt for mye last i ei tre-kilometers feltløype over halvfrossen myr, da har du ingenting annet enn forakt til overs for sveklingene som kun skyter bane!

Jepp. Samtidig som en får "jevnet ut feltet" litt. På felt er det mye mer enn bare perfekte avtrekk som skal beherskes (selv om de hjelper der også) og det slipper til litt andre enn de rene konsentrasjons-nerdene. Variasjonen gjør jo også at det - er - mindre - kjedelig... 

Det er jo også noe med at på banen er hver bom (på tieren) ren irritasjon, mens på felt er hvert treff et treff, man treffer faktisk (litt) selv om det blåser, snør, regner, er kaldt, surt, blinkene er så langt vekke at en knapt ser dem, osv.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får stille på et par stevner å gjøre en vurdering ut i fra det. Skytterlinken/ Ulfhednar jakken frister egentlig mest mtp. Muligheter for justering osv. men er enig at den ser litt i overkant «Mad Max» ut😂
 

Siste bitene av børsa jeg tenkte å bruke til formålet er på vei i posten så begynner iaf. å nærme meg klar😄

Link to comment
Share on other sites

Om nå feltskytingen i kikkertklassen foregår ute på grovfelten er det allikevel en god ide å trene inne med 22lr. Jeg er selv ganske så aktiv DFS skytter både på bane og felt men all trening foregår med 22lr, luft eller kamera. 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Fikk montert reima på salongrifla i går og skjøt en serie på 15m, fikk 240/250 så er håp for felt sessongen. Første gang jeg har skutt med reim siden LS 2014. Er absolutt håp for felt-sesongen nå. Børsa (savage mk2) samla enkelt gode innertiere med tofot og norma 2, så litt trening hjelper nok til å komme opp til 250.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

eller 30/30 siden det er felt

Kikkertklassen skyter alle disipliner unntatt hurtigøvelsene. 15m er jo i full sesong nå og iallefall ut januar.

 

4 timer siden, bardp skrev:

Ja med det utstyret må det vel bli 350.

 

 

Det bør iallefall være mulig. Men det skal skytes...

Jeg har rigga om en 22LR med Vision-200STR-chassi og 6-24 kikkertsikte, og trent litt "PRS" på 15m. Jeg skyter i kl. 4 i DFS og kommer neppe til å konvertere til kikkertklassen (for kjedelig å ligge hele tida), men har jo skutt noen serier med et slikt oppsett nå - skytterdress og "rigga" 200STR med kikkert vs "DFS-oppsett", og konklusjonen er noenlunde klar for min egen del.

- på rund skive er det same same, det er avtrekkene som kuker det til. Det er også bekreftet med Scatt. Jeg sikter dønn i midten, og drar ut i avtrekket, uansett sikte og stokk

- statistikken sier at 98% av liggskuddene mine med "DFS"-oppsett er 10ere, 66% er innetiere, 2% er niere. 8ere er promille, men det skjer. Ser nokså likt ut med kikkert.

- holdeområdet mitt varierer med dagsform, fra ca halve innertieren, til nesten hele tieren, uansett sikte - forskjellen er at med kikkert, så ser jeg det - i dioptret ser det ut som jeg holder dønn stille (og vel så det ;) )

- kikkert eller diopter gjør ingen forskjell på rund skive med godt lys, så lenge jeg bruker briller, men kikkertsikte ser jeg hvor jeg treffer, så slipper å lure på om skiva anviser rett...

- en interessant observasjon er at "DFS"-siktemidlene er dyrere enn kikkertsiktet

- dress eller ikke spiller ikke en kjempestor rolle, men det er poeng i jakka også på liggende. Men her kommer jo type klær inn

- ammunisjonen spiller inn

 

50 sk ligg, std. 200STR, diopter og reim

IMG_2778.JPG.c21a67dc7ab635ed05897e1bf29a9b79.JPG

 

25 skudd liggende, chassi, kikkert og reim

1465609279_IMG_2777(1).JPG.1e68d1acd09774d7cc6ada68ff2ae7bc.JPG

 

20 skudd med støtte, chassi og kikkert, en type ammunisjon 

IMG_2776.JPG.612f2776726dc7ac8b8ae8bc73f65e66.JPG

 

20 skudd liggende med støtte, chassi og kikkert, annen type ammunisjon

IMG_2903.jpeg.ae1ba807573268c8f6970be3e8a853bb.jpeg

 

K

IMG_2904.jpeg

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at en ulempe med kikkert kan være at man ser bevegelsene for godt. Jeg har ikke skutt så mye rifle, men ganske mye pistol, og der syns jeg det f.eks. kan være mye vanskeligere å ta gode avtrekk med luftpistolen enn banepistolen, da luftpistolen med sin betydlig lengre sikteradius får bevegelsene til å se mye større ut. Det må større disiplin til for å ta gode avtrekk når man ser bevegelsen godt.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, lpm skrev:

Hva slags ammunisjon?

Det kan være det samme. Begge er "Match", jeg kan nevne at jeg skjøt 20 Tenex også, og da var det luft mellom treffmarkeringene og innertierringen... Kanskje ikke helt sammenlignbart, for jeg brukte da tofot, ikke ei sånn jalla plastikk-aspirantstøtte.

Men de to som er på bildene - den ene er en av de to jeg skyter stevner med, og den andre gikk fantastisk godt i ei anna rifle - men altså helt ræva i denne.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bardp skrev:

SK Rifel match og Eley match går nå bra i min sauer. Tenex går sikkert bedre men den koster jo deretter. Men om jeg får 345 ellet 348 kommer ikke an på ammunisjonen men på dagsformen i kne.

Eller stående. Jeg somler bort minst 6-8 poeng på stående, så gidder ikke å betale for å få kanskje ett poeng mer på ligg. Men om jeg skulle skyte bare ligg, hvem vet? Da er det kanskje skillet mellom 349 og 350, og det er (i mine øyne) mye mer enn mellom 339 og 340. Det er jo noe med tilfredsstillelse også, innertiere og sånt...

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 25.11.2019 den 19.41, M67 skrev:

Nei,

 

K

 

På 11.12.2019 den 15.59, M67 skrev:

Det må du spørre Kurt (Skytterlinken/ Ulfhednar) om. Men jeg er ganske sikker på det.

 

 

Etter det jeg kan se i skytterboka er kapittel 8.162 om skytejakke ikke begrenset til noen spesielle klasser, så det bør også gjelde for jeger-/kikkertklassen.

 

Sitat

Jakkens lukkemekanisme kan kun bestå av knapper og/eller glidelås. Regulerbare reimer, borrelås ol. er forbudt.

Mener Kurt sa at det var grei om man plomberte reimene med sikkerhetsnål e.l. Tror ikke spennene er mot reglens intensjon, men er strengt tatt ikke lov, og man kan jo treffe på en pedantisk standplassleder.

Link to comment
Share on other sites

Tja, min tommelfingerregel er at figurene bruker å være 10 cm brede per 100 meter avstand. Omtrent. Så du bør være i god nier, ihvertfall. 

 

Til det du ikke spør om; Det som sannsynligvis kommer til å ta deg i starten er å henge med på tempoet. Du skal lade, bedømme avstand, skru sikter og finne stilling på to minutter, og så skyte tomt på 45-ish sekunder. Du kan tjene på å drille innmarsj på standplass og klargjøring slik at du får en rutine og følelse med tiden. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...