Jump to content

Baneskyting i DFS, kikkertklassen


Jegermeistern

Recommended Posts

DFS og NJFF er to ulike forbund og må få lov til å ha ulike regler. DFS bedriver sportsskyting for sportsskyttere. NJFF er for jegere. Når DFS innbyr til jegerklasse/kikkertklasse, er det for at de som har utstyr som kan brukes på jakt også kan få bedrive sportsskyting med det samme utstyret.

Link to comment
Share on other sites

Kverulert ferdig....hadde det vært et tilbud om Jaktfeltskyting over hele landet, ville nok mange jegere heller skutt med jaktrifla der. 
Hadde vi hatt en bane med samme tilgjengelighet i NJFF lokalt ville jeg nok ikke vært DFS medlem. Men de har i praksis monopol på rifleskyting her, så 
det blir DFS. 

Link to comment
Share on other sites

On 8/30/2023 at 10:16 PM, Casey Jones said:

 

Trenger jo ikke finne opp jaktfelt på nytt, det lever i beste velgående under NJFF. De av oss som ønsker å skyte med jaktrifle og jaktklær kan jo bare (fortsette å) stille der. Jeg har vært DFS-er i 30 år, aldri skutt bane, men masse jaktfelt o.l.

 

 


Desverre er det ikke noe sted å skyte jaktfelt her. Alle baner eies og driftes av DFS. NJFF har bare haglebaner å tilby. 
 

Link to comment
Share on other sites

Det er tydeligvis store forskjeller rundt omkring i landet. Skytebanen"min" er eid av Skytterlaget (DFS), bygd under en HV-øvelse en gang i tida. Leirduebanen ligger rett ved siden av, og den eies av jakt og fiskeforeninga. Vi er akkurat de samme folka begge steder, de fleste er medlem i begge foreningene. I tillegg til idrettslag, Røde Kors, ungdomslag etc. Skiløyper kjøres opp rett rundt skytebanene. Vi arrangerer jaktfelt og kulesti i skogen rundt. Løpende elg har vi under samme tak som 100 m og 200 m. Vi er de samme folka som setter ut fisk, og arrangerer pilkekonkuranse. Utpå høsten er det bålrester 5 m foran standplass, for det er en populær elgpost. (Elg)jaktlagene i bygda bytter på å arrangere trening og storviltprøven. Vi har årlig mesterskap i jaktskyting med både løpende elg og leirdue, arrangert i samarbeid mellom skytterlag og jegerforening. Og en gang i året møtes alle jaktlagene i kommunen for å konkurrere med jaktriflene på dyrefigurer. Litt blanding av jaktfelt og bane, litt etter hva som er praktisk mulig hos arrangøren. Det rulleres mellom bygdene hvem som arrangerer. Og det inntas store mengder pølse, kaffe og vafler.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Casey Jones Vi har et fantastisk baneanlegg, i DFS banen, som er under en betydelig oppgradering, med elektroniske felt skiver fra 70  ut til 580 meter, samt runde skiver på 100, 200, og noen hold til. Rett ved siden av (bak en haug) er NJFF sin haglebane mens pistolklubbens baneanlegg ligger på andre siden. 
Skytterlaget solgte klubbhuset ved banen for noen år siden til NJFF. 

Og det  nok stor overlapping i medlemsmassen. Likevel er det bare 2 jaktfelt konkurranser i året, og all oppskyting og treningskeudd til storviltprøven arrangeres av DFS. Og i forhold til antall aktive skyttere er vi relativt mange som skyter i Kikkertklassen, mye pga av eldre skyttere som har fått en ny vår som skyttere med Kikkertsikte på børsa. Om ikke så mye på hundremetern så i alle fall på 15 metern , inne på vintern, med mulighet til en kaffekopp og ei vaffel i kantina, mens  skytingen følges på storskjerm, mens lyginga om  nedlagte størrelsen på nedlagte elger  viokser raskere enn rypeflokkene i gamle dager.  Samtidig som der er et aktivt ungdomsmiljø takket være flinke instruktører. Helt fanatstisk! 

Men altså fint lite med mulighet til jaktfelt, elgbaneskyting osv, Men det er jo mulig det kommer, da banen er under stadig utvikling. Akkurat nå er den rett og slette et anleggsområde. 


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (17 timer siden):
Jegermeistern skrev (På 29.8.2023 den 20.56):

jeg vil ikke være den som skal godta en "jakt-jakke", og forby en annen.


Her er reglene for  bekldning i Jaktfelt klasse A, B, Og C

  • Bekledning: Klasse Jakt A, -B, og -C:

  • Vanlig jaktbekledning.

  • Det er IKKE tillatt å benytte polstrede skytejakker o.l. utstyr som har til hensikt å virke støttende på armer rygg eller føtter. 

    Når de klarer det der, ser jeg ikke problemet. 

 

Det var jo en meget presis definisjon! Som dere har skrevet før, vi vet jo alle hva som er "vanlig"?!? Og hva er "har til hensikt"? Hvis "hensikten" med polstringen er å beskytte en dårlig albue, eller et skranglende kne (som jeg har), er det da lovlig?

 

Jeg treffer lederen for Sportslig utvalg om ei uke (eller før), skal bli interessant å høre hvilke tanker han har gjort seg.

Link to comment
Share on other sites

On 8/30/2023 at 11:16 AM, Jegermeistern said:

 

Jeg har forklart flere ganger hvorfor jeg er skeptisk til framgangsmåten  (en sponsor og noen som ikke er særlig aktive i DFS, relanserer et klasseopplegg som er prøvd flere ganger før, og vist seg som en fiasko), og at det gir motstandere av Kikkertklassen (bl.a. en lagsformann du kjenner godt, Jørn) muligheter for omkamp, i stedet for at klassen blir endret til en normal DFS-klasse.

 

 

  

 

Tenker du her prosessen ang Jegerklassen og LS2024?

Edited by Sharpshooter
Link to comment
Share on other sites

On 8/29/2023 at 1:13 PM, Jegermeistern said:

Når vi, om sider, har fått en halvveis brukbar kikkertklasse (mangler, som bl.a. @M67 skrev, mesterskapsomgang, Stang og stuper, og skikkelig feltopplegg), og Skyttertinget (etter diverse "kokkelimonke") har begravd den mislykkede "Jegerklassen", innfører DFS denne klassen på nytt, hvertfall på Landsskytterstevnet neste år:

 

https://dfs.no/skyttertidende/article/jegerklasse-paa-100-meter

 

I "Kikkertklassen" kan alle DFS-skyttere over 16 år delta, men kan da ikke skyte i sin ordinære klasse på samme stevne. Hva blir kriteriene for å delta i denne nye "Jegerklassen", tro? Betalt jegeravgift? Og våpen? Vil attest på at jeg har skutt hjortevilt med 9,3-en gi rett til å delta med den? Og vil det bli forbud mot å bruke STR 200? Sjøl om man har avlagt skyteprøve med den? Det aner meg at Teknisk/Sportslig utvalg får en litt komplisert oppgave.

 

"Medaljens bakside" er at motstanderne av "Kikkertklassen" nå kan få mulighet til en omkamp. I stedet for at vi får utvidet skyte- og premie-programmet, som nevnt lenger oppe, kan vi risikere å bli dyttet tilbake til 100 meter og finfelt.

 

Iniativtakeren, Kirsti Arntsen, er ikke blant mine bekjente i skyttermiljøet (nestleder i Steinkjer Fotballklubb), og deltok ikke i Kikkertklassen (eller andre klasser) i stevnene i "Steinkjer Grand Prix" forrige helg.

 

Edit.: Her er en omtale av "Kikkertklassen", på resultatsida til "Steinkjer Grand Prix".

 

https://dfsgrasrot.no/steinkjer-grand-prix/article/god-deltakelse-i-kikkertklassen

 

 

Fant det du refererte til her @Jegermeistern

 

Tror du har litt lite bankgrunnsmateriale her :)

Forslaget til denne klassen kom under en Workshop i regi av Trønderprosjektet og LS2024, om hvordan få økt deltagelse.

 

Vi var 27 stk inkl undertegnede som deltok i workshop'n, disse var fra 15 skytterlag/foreninger i Trøndelag samt representanter fra LS2024, der Kirsti Arntsen representerte sistnevnte. Det var en go blanding av KIK skyttere, jegere og skytterlag som ville få mere kunnskap om KIK.

Det ble delt erfaringer fra oss skyttere og arrangører.

Sparebank 1 Midt-Norge er samarbeidspartner for LS2024, de holdt møtelokaler/mat og drikke. Jeg synes det er positivt at vi i KIK blir sett :)

 

Du skriver du er redd for at motstanderne av KIK skal få mulighet til omkamp...

Det er i allefall ikke det som kom ut av Workshop'n vi hadde.

 

Ref Workshop'n (Klippet fra oppsumeringen, har den på PDF) 

 

"

Workshop kikkertklassen
Generelle tanker

Kommentarer, tanker generelle ønsker fra gruppa

• Kikkertklassen skal være likestilt med andre DFS-klasser (Sitat: Eva R. Risvik, visepresident DFS på skyttertinget
2022)
• Kikkertklasse grov – slik den er i dag

• Kikkertklasse fin – 100 m finfelt. Jaktbekledning. Mindre skudd? .22 kaliber som alternativ "

 

Og med likestilt andre DFS klasser, menes dette stang/felthurtig/finaler.

 

Kikkertklassen har uten tvil blitt populær her i Midt-Norge som resten av landet. Samtidig har det også vært mye snakk om hvor er det plass til "Jeger'n"..... ref diskusjoner her inne på Kameret og DFS sine diskusjonsgruppe på FB.

At tankene om en jegerklasse Fin kom på banen, var nettopp pga å beholde/viderutvikle KIK, og samtidig gi plass for Jeger'n som ønsker 100meter/3 skudds serier f.eks

At dette samlet ville gi ett løft med tanke på deltagelse.

 

Enda henger Jeger igjen fordi om klassen ble omdøpt til Kikkertklassen og nytt regelverk kom. Skjøt en god del stevner i Midt-Norge i vinter innendørs, flere skytterlag bruker nevnet JEG på resultatlister samt at jeg har opplevd at f.eks skivene under 10 skudd har hevet seg til knestilling etter 3 skudd på 10 skudd'n pga ikke oppdatert resultatprogram. Men på nært alle stevner har KIK fått skutt omgang fordi om det ikke har vært tellende, det har vært topp :D

 

Og noen tanker på slutten....

 

Når KIK kom på banen å det ble diskusjoner på FB og DFS sin diskusjonsside, den skitkastinga som til tider har vært gagner ingen.

Bruk heller energien på å skape ett miljø rundt om for KIK og prøveprosjektet Jegerklassen. Start med egene treningskvelder, lær bort at det ikke er skummelt å skru på kikkertsiktet. Det er plass til oss alle, selv tok jeg opp DFS skytingen nettopp pga KIK etter å hatt en pause på 15-20 år, jeg skyter i tillegg langhold, Benchrest, UNL, F-Class, PRS, Jaktfelt, Elgbane.

Men det er noe spesielt med miljøet i DFS, det er kaffekoppen/vaffelkaka, praten og det å hilse på gamle kjente igjen.

 

Skyt med det du har, vær med å skap ett miljø :) 

 

John-A

 

Edited by Sharpshooter
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (8 timer siden):

Forslaget til denne klassen kom under en Workshop i regi av Trønderprosjektet og LS2024,

 

Er organisasjonskartet til DFS blitt litt mer omfangsrikt?

 

Sharpshooter skrev (8 timer siden):

• Kikkertklassen skal være likestilt med andre DFS-klasser (Sitat: Eva R. Risvik, visepresident DFS på skyttertinget 2022)
Og med likestilt andre DFS klasser, menes dette stang/felthurtig/finaler.

 

Og hvorfor var den ikke blitt det, over et år etter de store orda på Skyttertinget?

 

Sharpshooter skrev (8 timer siden):

Samtidig har det også vært mye snakk om hvor er det plass til "Jeger'n"..... ref diskusjoner her inne på Kameret og DFS sine diskusjonsgruppe på FB.

At tankene om en jegerklasse Fin kom på banen, var nettopp pga å beholde/viderutvikle KIK, og samtidig gi plass for Jeger'n som ønsker 100meter/3 skudds serier f.eks

 

DFS har lang fartstid med mislykkede klasser. I 1990 - 94 hadde de noe som kaltes "Fri klasse", der skulle man kunne bruke omtrent hva som helst av våpen, og arrangøren bestemte skyteprogrammet (vi brukte "Junior-program"). Så prøvde man med "Jegerklasse". Den kunne bare skyte felt, og det var bare klasse 1-skyttere som kunne delta, også etter at "Nybegynner voksen" kom. Til overmål krevde DN at "obligatoriske skudd" skulle være avlagt i "jegeråret", dvs. fra april av, da de fleste feltstevnene var unnagjort. Etterhvert fikk klassen også skyte bane, men når det var få/ingen 1.-klasse skyttere som skjøt ordinært, ble det ikke mange å ta fra, til "Jegerklassen". 

 

(Og hvis noen skulle ha behov for å se på flere mislykkede klasser, så se på "Eldre Junior". Den skulle omfatte 18-åringer (gamle klasse 1), men oppslutningen ble dårlig. Da utvidet man med 19-åringer, fremdeles dårlig deltakelse, så tok man med 20-åringer også - . Til overmål har man laget en klasse for "Nybegynner Voksen", der de samme folka får ligge og skyte 249 - 50, og ta alle premiene, år etter år, uten å rykke opp i klasse    https://www.kammeret.no/topic/98634-kikkertsikte-15-200m/?do=findComment&comment=1421698   En effektiv måte å holde alle eventuell nyskjerrige unna på!).

 

Man lurer jo på hvordan man skal få med de 100.000 som skyter "obligatoriske skudd". Jeg har gitt forklaring på at det ikke er helt enkelt:

 

Sitat

Vi har jo diskutert den manglende oppslutningen om konkurranseskyting fra "Ola Jeger". Faktum er vel at flertallet ikke vil ha noen konkrete tall for sine (påståtte) skyteferdigheter, men er fornøyde når de får OK på prøven. Antallet forsøk før det var i boks? Nei, det vil man heller ikke ha noe oppstuss om.

 

@M67 har omtrent samme erfaring fra sør i landet:

 

Sitat

Tlbudet er der, og det brukes, men mange er veldig redde for "konkurranse", og spesielt for andre skyttere... Når vi har feltskytting i kikkertklassen lokalt på egen bane har vi kanskje 25 deltakere. Kaller vi stevnet "åpent" så det kan komme skyttere fra andre lag (ALT annet likt) som kommer det ca 4. Kjøre til en annen bane som er 5min lenger unna, 3... Å få med noen av disse 500km til LS for å konkurrere ser jeg på som bortkasta tid å prøve på.

 

Det er akkurat det samme som jeg har erfart i eget lag (Bjørnen). Vi har en del skyttere som skyter (finfelt) på "Kjemsjøstevnet", men det er umulig å få dem med på andre stevner, eller til å trene vanlig DFS liggende-skyting. De er godt fornøyd med å være utenfor premiegrensa, hvis det kommer noen utenbygds skyttere.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eldre junior hadde over 110 deltakere på LS2023. 

Vil ikke påstå det er så mislykket.

Det er over 55 pr årskull siden klassen er 2 årskull.

Om man derimot ser på v65 som har 8 årskull å rekruttere fra så er det nesten halvparten så mange deltakere med 22 pr årskull...

i V55, så er det også 10 årskull, og 32 deltakere pr årskull.  

De klassene som kommer godt ut pr årskull er faktisk ungdomsklassene. Der er det jo tresifra pr årskull i både ER og JR.
 
Klasse 1-5 har faktisk ca 30-50 deltakere pr årskull om man går ut fra 35-55 årskull der. 

 

Nybegynner voksen har  litt over 140 deltakere, kikkertklassa hadde 104...

Kikkertklassa og nybegynner voksen kommer faktisk ganske elendig ut pr årskull om man går ut fra at det i teorien kan være 50 årskull der. 

 

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (På 5.9.2023 den 12.25):

Eldre junior hadde over 110 deltakere på LS2023. 

 

Jada, og mange deltakere i samlagsmesterskap og landsdelskretsstevner.

 

Man de som tilhører denne klassen, kan alternativt skyte i klasse 4 (eller 3-2-1, etter resultat, men de med slike resultater er nok for lengst frafalt), (eller klasse 5 som 19-åringer, mange skyter seg opp dit) og gjør det, i vanlige stevner. Når det derimot er mesterskap, der det utdeles medaljer i klasse "Eldre Junior", men ikke i klasse 4 (og heller ikke i klasse 3, men, av en eller annen merkelig grunn, i "4.-beste-sorteringen", klasse 2), deltar de selvfølgelig der, da slipper de å konkurrere om medaljer med toppskytterne i klasse 5. Unntaket fra dette er om det er "en annen vei" til medaljer og premier, for eksempel "sammenlagt-cup'er". I Inntrøndelag har man hatt bra deltakelse fra klasse EJ, på grunn av at det kan kvalifisere for "IT-finalen", mens de samme skytterne skyter i klasse 4, når de deltar fra Stjørdal og sørover.

 

høggern skrev (På 5.9.2023 den 12.25):

Nybegynner voksen har  litt over 140 deltakere, -

 

   -   eller ca. 3 pr. samlag, det er nok, i en viss utstrekning, de samme personene som har samlet det meste av premier i den klassen siden den ble opprettet, men som ville rykket opp i klasse 2 (og videre), hvis de hadde skutt i klasse 1.

 

Sitat

Kikkertklassa  -  -  kommer faktisk ganske elendig ut pr årskull  -

 

Jeg har hvertfall ikke sagt noe annet, og prøvd, så godt jeg kan, å få flere med. Men det er "treg materie".

 

Det blir interessant å se hva eventuelle endringer av klassesystemet vil bestå av.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...