Jump to content

Landsskytterstevnet 15-meter 2023


Jegermeistern

Recommended Posts

Nå er LS 15-meter i Stjørdalshallen godt i gang, og jeg har ikke sett at noen av dere har nevnt det her inne?

 

Jeg, og de andre skytterne fra Bjørnen, skal skyte kl. 1400 i morgen, og dessuten skal tre av oss skyte lagskyting søndag morgen.

 

Er det andre av "kammer"-atene som skal delta?

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Jegermeistern changed the title to Landsskytterstevnet 15-meter 2023
nhd skrev (På 3.2.2023 den 20.56):

Jeg skal delta - både individuelt og på lag :-)

 

 

@nhd deltok med stil - 250 p innledende! Sjøl skjøt jeg så dårlig at jeg ikke gadd sjekke premielistene. I ettertid ser jeg at jeg fikk premie både på 25-skudden, og på "Ola Five-skytingen", (der jeg ikke trodde det var noen premiering, utenom de 16 beste, uansett klasse). Resultatberegningen på den skytingen kan kanskje forbedres.

 

 

Alt i alt et prikkfritt arrangement av de dyktige folka på Stjørdal. De fikk jo litt å styre med - det ble dobbelt så mange deltakere som de hadde kalkulert! Garderobekapasiteten var kanskje fryktet at skulle bli en flaskehals, men også det gikk fint, for DFS-folk er vennlige, hjelpsomme og tilpasningsdyktige (noen her inne mener kanskje noe annet, men - ?).

 

I "Kikkertklassen" var det 22 deltakere, @Sharpshooter kom på premielista. Jeg hørte ikke et eneste stygt ord om den klassen under hele stevnet.

 

Hvis det blir enda flere deltakere neste år (Stjørdal skal ha dette arrangementet både i 2024 og -25), kan kanskje noen av klassene skyte innledende i den nye, flotte skytehallen på Skatval (og noen kanskje på Hegra skls nye bane, hvis de får bygd den, tross i kvikkleira). Hvordan det var med innkvartering hørte jeg lite om,det gikk vel greit, de aller fleste har vel slektninger i Trøndelag (sjøl om de nødig sier det høyt!).

 

For de av oss som prøver å få nye folk til å prøve skyting på innendørsbaner rundt omkring i landet, vil reportasjene fra dette stevnet være en "gullgruve"!

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Meget bra arrangement. Dette er nok fremtiden for breddeskyting i Norge.

Mitt lag hadde med 9 NU(nybegynner ung) og 7 NV(nybegynner voksen) og alle var like entusiastiske og fornøyde :-)

Særlig viktig i disse tider - For alt vi har og alt vi er.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Morsomt å høre at det ble et bra arrangement. For meg skar det seg med deltakelsen i år men får heller komme sterkere tilbake neste år. Synes finaleskytinga hørtes veldig spennende ut fremfor den tradisjonelle 10 skudd ligg på 75 sek. Kanskje noe å tenke på for alle skytestevner. 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (13 minutter siden):

Synes finaleskytinga hørtes veldig spennende ut fremfor den tradisjonelle 10 skudd ligg på 75 sek.

Helt enig. Dessverre må en fastslå at det var NRK (som senere trakk seg) som presset dette  og Five-skytinga gjennom for å få mer spennende finaler. DFS har litt å gå på når det gjelder nytenking.

For uinnvidde: Five-skytinga er en konkurranse der du med fem skudd i magasinet raskest skal skyte 50 poeng. En kan sette kolben i skuldra og avsikre 5 sek før ILD.

Link to comment
Share on other sites

Fasiten fra resultatlistene: Totalt 1.583 skyttere!

 

Ungdom: 419 (Nybegynner ung - 83, Rekrutt - 72, Eldre Rekrutt - 112, Junior - 93, Eldre Junior - 59).

 

"Voksne": 843 (Nybegynner voksen - 67, Kikkert - 22, klasse 1 - 60, klasse 2 - 155, klasse 3 - 67, klasse 4 - 190, klasse 5 - 279, Åpen klasse - 3).

 

Veteraner: 321 (Veteran 55 - 156, Veteran 65 - 74, Veteran 73 - 91).

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kom hjem i går kveld etter en lang biltur fra Stjørdal og tilbake til Asker. Men for et strålende arrangement. Jeg gleder meg allerede til neste gang. Selv havnet jeg på en 42. plass i kl 2, men var "happy" med det.

Mer gøy var det at "junior" klinket til med 4. plass etter finalen i kl EJ og hadde 5. beste tid totalt på innledende hurtigskyting. Dessverre ble han satt opp i duell med vinneren (Hans Kr. Wear) av hurtigskytingen i første runde av finaleduellene.

 

Og nå venter det litt feltskyting og forberedelser til banesesongen.

IMG_7867.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det var ett utrolig flott stevne som @Jegermeistern skriver med trøkk, en hørte speaker komenterte skytinga underveis. En fikk kjenne på stemninga 😊

 

Samtid var det mange som var intr i kikkertklassen 😊

Håpet er at vi også får være med på finalene. Dog hadde vi mulighet til å kvalifisere oss til Ola Five finalen. 

 

15.91 sekunder/50 poeng der holdt ikke til noen finale, men1. i kikkertklassen 😊

 

248 og 4. Plass i hovedskytinga. Det er bare å få mere konkurranse trening 😊

 

Anbefaler alle å prøve kikkertklassen 😊

 

John-A 

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bbdg said:

Ble ikke presisjon påvirket når du kappet?

Noen 22 har "trangboring" og kapping er ikke ideelt for presisjonen.

Ikke sikkert Sauer har denne trangboringen?

Jo, synes ikke den går like bra etter, selv om belegget er tynt da jeg bare skjøt litt med den før kapping. Legger ved et bilde av en serie på 15m over reim. Den går fortsatt greit nok til innendørs bruk i alle fall

20230201_124836.jpg

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, M67 said:

Det tror jeg gjerne, men det er ikke et tema i DFS-skyting. 

 

K

Enig i det, men noe av grunnen til at jeg besudlet min, men som vist så går den greit nok også til den bruken.

1 hour ago, bardp said:

Da må jo den lette rekruttpipa på 55 cm være mitt i blinken for deg.

 

Ja, har vurdert det, men den 22 pipa jeg har er en klone av jaktfelt pipa (550/18mm)  og funker fint til trening.  Men det er jo alltid gøy med piper 😁

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (11 timer siden):

Jeg bruker helt vanlig, dobbel DFS-reim (kunststoff), festet i begge reimfester, og med stram reim fram, når jeg skyter bane og felt (15-m-har jeg ikke skutt med STR 200). Det er mulig jeg prøver å bruke håndstopper på felt i vinter.

Jeg bruker en 200STR i en McMillan-stokk, samme jakke som når jeg skyter i V55, og samme reim (den henger jo på jakka), i vanlig kunststoffreim, med to skruklemmer, og selvsagt festet i begge ender (det er et regelkrav). 

Foreløpig har jeg ikke skutt innendørs, bare bane og felt, og jeg har brukt flere ulike kikkertsikter. Jeg har også brukt en TRG22 i Vision-chassis, da stilte jeg i hettegenser og olabukse, og det fungerte faktisk overraskende bra...

 

McMillanstokken er bortimot optimal i min vurdering, kikkertsiktet har veldig lite å si - man ser stort sett ikke kulehull på felten uansett, man ser at skiva er et sammensurium av lapper og klatter av lapper.

Avstandsbedømming er enklere enn med diopter, men ikke enklere enn at det går an å gjøre feil. Mye av grunnen til at jeg har skutt bedre på felt i kikkertklassen er helt klart at jeg slipper å rote med 12-gangen og antall runder og udefinerte nullpunkter på buskdioptret. 

På banen er det uoppmerksomhet opp mot vind som er den største fienden, sammen med avtrekksfeil. På felt er det egentlig avstandsbedømmelse, og å skyte fort nok, når en faktisk ser hvor mye en beveger rifla.

 

TRG-eksperimentet viste tydelig at ei PRS-rifle er for tung for å skyte behagelig med reim, lyddemper frampå et 74cm Sauer-løp er også litt for mye remedier å henge foran...

 

Trolig kommer jeg til å skyte noen feltstevner i kikkertklassen nå, og oppsettet blir uendret, 74cm pipe uten noe på, Vortex Razor G2 3-18x50, og McMillan. Vanlig feltammo. Mulig jeg prøver noe blyfritt også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Jegermeistern said:

Det er mulig jeg prøver å bruke håndstopper på felt i vinter.

Oi, det høres ambisiøst ut! Jeg synes håndstopper straffer stillingsfeil mer enn reim. På ujevne standplasser på felten kan det være en utfordring, men det kan bli artig å høre hvordan det går. 

Edited by boble
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (15 minutter siden):

Oi, det høres ambisiøst ut! Jeg synes håndstopper straffer stillingsfeil mer enn reim. På ujevne standplasser på felten kan det være en utfordring, men det kan bli artig å høre hvordan det går. 

Enig. Håndstopper kan nok ha noe for seg på banen, men på felt kan det være litt risikabelt tror jeg. Sist helg lå vi i en snøhaug hvor albuene forsvant 10cm ned før du visste ordet av det... På banen derimot, der har jeg kanskje litt tro på det.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 timer siden):

samme jakke som når jeg skyter i V55, og samme reim (den henger jo på jakka), i vanlig kunststoffreim, med to skruklemmer, og selvsagt festet i begge ender (det er et regelkrav).

Vet ikke hvorfor, men jeg tenkte ikke på å bruke skytejakka. 
 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (8 timer siden):

Oi, det høres ambisiøst ut! Jeg synes håndstopper straffer stillingsfeil mer enn reim.

 

Grunnen til at jeg ville prøve det, var hvis jeg skulle delta i NM skifelt. Forkjølelse og manglende skiføre har gjort det uaktuelt.

 

M67 skrev (8 timer siden):

   -  en snøhaug hvor albuene forsvant 10cm ned før du visste ordet av det...

 

En slett ikke uvanlig situasjon, spesielt hvis man blir plassert på (høyre) enden av standplass. Det blir nærmest "frihånd", man burde trent på å ligge i en slik krøkket stilling, med kroppen 10 cm høyere enn albuene.

 

1983 skrev (36 minutter siden):

   -   men jeg tenkte ikke på å bruke skytejakka. 

 

Skytejakkas primæroppgave på liggende og kne er å skaffe solid feste for reima (kroken). Et bi-produkt av det er at en solid jakke reduserer pulspåvirkninga til reima.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...