Jump to content

Kule fast I løpet


Frode jørgensen

Recommended Posts

1 hour ago, Sakoen75 said:

Har du har gjenger til lyddemper kan du lage deg en overgang til smøre-nippel og presse den ut med fettpresse hvis ikke pussestav trikset virker. Har ikke prøvd det selv men skal virke.

Fettpresse til 179,90kr og en f.eks m14x1 overgang er jo veldi mye billigere enn en tur til børsemaker.  😄

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (2 timer siden):

 

NEI!!!!!

Være stille når en ikke har peiling, kanskje?

 

Ole

Enkelte innlegg burde nesten være straffbare.

 

Ei kule i løpet KAN komme ut med dunking med pussestokk, men sitter den I løpet, ikke bare litt i enden - så sitter den gjerne FAST. Ei stålstang som er minst mulig under løpsdimensjon, og bare såvidt lang nok til å stikke ut, og så slå med hammer... Jeg har gjort dette noen ganger, og strengt tatt, hvis du har så lite peiling at du må spørre, og den ikke kommer ut med dunking med en pussestokk - gå til børsemaker før du virkelig må til børsemaker. 

Folk har skutt ut kuler med hell, men der er det mange variable, og jeg vet flere som har ødelagt mer enn nødvendig, og IKKE rødplast/ løspatron! Det er bortimot 100% sikkert havari.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dersom en bruker pussestokk eller metallstang og prøver å slå ut kulen vil den ofte deformeres og bli sittende enda mer fast. Blykjernen er myk og når en slår på kulen vil den ekspandere, bli kortere og fylle ut løpet helt og bli sittende enda fastere.

Dersom en har spesialutstyr som på denne videoen er det lett å fjerne, men uten er det best å bore ut senter av kulen og da vil den ofte la seg slå ut. En bor et par mm mindre enn løpet loddet fast til en messingstang brukes for å bore ut senteret av kulen slik at den lar seg slå ut med en messingstang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (3 timer siden):

Hvor kaldt må det være før temperaturen får stålet til å krympe nok?

Til at den sitter enda mer fast mener du? Om man kunne varme opp pipa uten at kula ble varm, skulle den jo i teorien løsne, men lykke til...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er skeptisk til å bruke stålstang, men er den helt rett, polert uten grader og så tykk som løpet tillater så skader den nok ikke løpet. Får en ut kulen er alt bra, men om en er uheldig kan en sette den fast, og da er det boring kan være en løsning. 

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (4 minutter siden):

 

Da burde det hjelpe med stenger i forskjellig lengde. 

 

Ja, og messing kan være for mykt, og soppe i enden om du må slå hardt på den. Stål bør være uproblematisk, iallefall om enden er innhul, så den sentrerer, eller den passer godt. Jeg har gjort dette noen få ganger. Med mantlede kuler som har kommet seg ordentlig inn i riflingen tror jeg de fleste vil bli overrasket over hvor godt de sitter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Gamle Erik skrev (1 time siden):

Har altid med i rangebaggen. 

 

Hvorfor det? Hvis det er daglidags at kuler setter seg i løpet er det nok andre rutiner enn hva som er med på banen du burde se på.. 

 

For min egen del har jeg satt fast kule i løpet 2 ganger med sub lading av 30-06. Disse 2 gangene benyttet jeg en stålstang som hadde ett innvendig gjengeparti i front og sentreringsforinger av... elektrotape..  Satt gjengepartiet innpå kulespissen og slo ut kula. De satt godt inni løpet begge gangene. 

 

Med fornuftig bruk av kraft og litt forsiktighet gikk dette greit, kom ut overaskende lett. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (19 minutter siden):

Men vil ikke utvendig pipediameter bli mindre og løpet større hvis stålet i pipa krymper? 

ja og nei. Utvendig diameter blir mindre ja. Innvendig diameter blir også mindre, så nei på den.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Har to ganger i mine 44 år med skyting opplevd kule som satt fast i løpet. Første gang for antakelig 42 år siden i en mauser i 6,5x55 og det skyltes nokk en patron uten eller med alt for lite krutt i. Kula satt 5-6 cm inn i løpet målt fra kammersiden. Den ble på grunn av manglende forstand og ungdommelig idioti skutt ut med at jeg trakk ut kulen fra en patron helte av litt krutt og ladet den. Det gikk bra men er ikke noe jeg vil anbefale noe og gjøre det var rett og slett idioti og kunne gått dårlig.

Neste gang jeg opplevde kule fast i løpet var under eksperimentering med sub ladninger i 6,5x55 da satt kula 20 cm fra munningen. Den ble slått ut bakfra med en stålstang også det gikk fint men det skulle mer kraft til en jeg på forhand hadde antatt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (53 minutter siden):

Har to ganger i mine 44 år med skyting opplevd kule som satt fast i løpet. Første gang for antakelig 42 år siden i en mauser i 6,5x55 og det skyltes nokk en patron uten eller med alt for lite krutt i. Kula satt 5-6 cm inn i løpet målt fra kammersiden. Den ble på grunn av manglende forstand og ungdommelig idioti skutt ut med at jeg trakk ut kulen fra en patron helte av litt krutt og ladet den. Det gikk bra men er ikke noe jeg vil anbefale noe og gjøre det var rett og slett idioti og kunne gått dårlig.

Neste gang jeg opplevde kule fast i løpet var under eksperimentering med sub ladninger i 6,5x55 da satt kula 20 cm fra munningen. Den ble slått ut bakfra med en stålstang også det gikk fint men det skulle mer kraft til en jeg på forhand hadde antatt.

Hvor er risikoen med din ungdoms forsøg.
Kan krudtet lave magisk højt tryk? når der er så meget ekstra plads, og du har hældt bort en del af ladningen ???
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (33 minutter siden):

Kan krudtet lave magisk højt tryk? når der er så meget ekstra plads, og du har hældt bort en del af ladningen ???

Jepp (ikke skyld på meg, men her var det KRAFTIG overtrykk, og jeg vet om en til med enda mer trykk). Jeg aner ikke hva som skjer, men noe er det.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok en del overtrykk når kulen står fast. Kruttet brenner raskt når trykket stiger, og kulen sitter så fast at det krever mye å få den i gang. Da blir det en stående bølge mellom kulebase og sluttstykket. Det fører til at kruttet brenner mye raskere enn normalt. Alt kruttet kan da forbrenne før kulen får noe hastighet å snakke om.

For artilleri brukes løse ladninger med krutt for å skyte ut granater som sitter i overgangskonus etter klikk. Det er fordi den normale kruttladningen blir med hylsen ut mens granaten sitter igjen. Men det er en helt annen hendelse, og så lenge granaten sitter normalt kan den skytes ut. Det blir ikke det samme med en riflepatron.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (4 timer siden):

Hvor er risikoen med din ungdoms forsøg.
Kan krudtet lave magisk højt tryk? når der er så meget ekstra plads, og du har hældt bort en del af ladningen ???

Nei det gikk bra med meg men jeg kjenner til de som ikke var like heldige med tilsvarende forsøk i en krag. En ting er i alle fall helt sikkert jeg gjør det ikke flere ganger. 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har noen fasit så tror jeg det skal mer til en som så. Når jeg fjernet kule med stålstang og hammer måtte det mye mer til en jeg på forhand hadde innbilt meg. Men dett finnes da hydraulikkpumper som gir opp til flere 1000 bar uten noe problem. Se etter disse som brukes for og stramme opp stagbolter og lignende de er heftige.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Satt fast kule etter litt for svak sub ladning. Fikk råd av børsemaker om å fylle opp med mantelfjerner og bytt væske etter 3 timer,prøv å banke litt mellom hvert bytte. Hadde i Robla Solo mantelfjerner som jeg tilslutt lot stå over natta. 
Tapet opp ei gjengestang som jeg slo på. Kula kom den.

Link to comment
Share on other sites

ladebenken skrev (19 timer siden):

 

Hvorfor det? Hvis det er daglidags at kuler setter seg i løpet er det nok andre rutiner enn hva som er med på banen du burde se på.. 

 

 

Det har vel hendt meg et par ganger de siste 10 årene at en 38 Special hylse har vært uten krutt og at kula sitter i overgangs konen. Da er det kjekt å kunne fikse det der å da. I tillegg kan det  skje innimellom med skytter kompiser på banen. Ikke ofte, men messingstangen går under kategorien kjekt å ha. 🙂 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (På 24.12.2022 den 21.51):

Har du har gjenger til lyddemper kan du lage deg en overgang til smøre-nippel 

Bruker den teknikken for å demontere variatorer på snøscootermotorer med stort hell. Dei sitter montert på kon, pressa på med bolt. Du jekker opp eit heftig trykk på ein skånsom måte og det kreves  eindel tonn for demontering. Fett koster lite. Lån deg ei Alemite presse av ein maskinfører, det er mercedesen blandt fettpresser, std leverer 700 bar. Alt anna er dritt, slanger sprekker, hopper av, vil ikkje hente fett… osv

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Ja hadde ikke vært redd for å "klemme" til med mer en 3000kg hvis jeg visste hvilken kvalitet et løp er laget i, jeg har faktisk null peiling på stålkvaliteten de bruker.

"Vanlige" standard hydraulikk fittings i stål opp til 1" sier vi tåler 410bar/6000psi som en tommelfinger regel før du må seriøst begynne å tenke over ting.

 

Siden vi trykker på med fett og den lille lufta som eventuelt er i løpet så blir det ikke veldig dramatisk om det blir en lekkasje men ikke nødvendigvis lurt å holde rundt overgangen og se inn i kammeret mens kompisen din pumper det han er god for.

 

Begynner nesten å gruble på hvor mange kg en kule egentlig sitter fast med når den er deformert og skal presses tilbake veien den kom fra, hvor hardt klarer vi egentlig å slå på en >40cm lang messing stang uten å ødelegge den?

 

Noen som har tid og anledning nå i romjulen?

 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (18 timer siden):

Og har en da en 223 kule som sitter fast blir det ikke mer en 160 kg kraft mot kulen.

Du har mulig ein kommafeil her?

Det skulle vel bli ca 1.5 tonn @ 600 Kpa trykk. Tipper kula flytter seg🙂

Prefyll pipa med fett, olje el slik at luft ikkje er tilstade for å unngå komprimering. Då skjer ingen farlige situasjoner ved lekkasje, ting løsner el.

Det bekymres for gjenger, beltesramming på anleggsmaskiner er med fettnippel. Mang ei maskin står dagleg på strammehjula utan at nippelen popper ut. 
Bolter i 8.8 kvalitet har flytgrense på 800nm pr mm2 normal tiltrekking gjev ca 600-650 nm pr mm2. Med litt stålkvalitet og full lengde på ”proppen“ så vil det normalt lange gjengeparti på ei riflepipe gje plenty nok styrke. 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det er veldig politisk ukorrekt å si det men jeg har skutt ut 3 kuler opp gjennom årene uten problemer.

Sikkerheten var selvfølgelig ivaretatt på alle måter, bla med snoravtrekk, så det var ingen risiko for personskader

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...