Jump to content

Er dyre piper verdt pengene?


MatsPelle

Recommended Posts

Igjen må man ha ny pipe og med noe sparsomt erfaringsgrunnlag så er jeg nysgjerrig på deres meninger om saken.  Hva tjener man på å kjøpe de dyre fremfor billigere alternativer. Til nå så har jeg brukt  LW, Lilja og Kieger i denne rifla. Av dette sparsomme utvalget er det eneste jeg kan si at Krieger ikke trengte noe landstige for å finne presisjon, men når man fant riktig ladning for de to andre så var presisjonen lik..

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skiftet til LW, Pacnor og Krieger i forskjellige rifler. Alle er betydelig bedre enn orginal piper. Bra presisjon og nærmest identisk treffpunkt med forskjellige kuler. Veldig begrenset erfaring og det kan være tilfeldig, men jeg må si at Krieger pipen er ekstremt bra og har blitt en favoritt.

Link to comment
Share on other sites

Før dere tillegger egenskapene til de ulike pipefabrikatene (det klart det er forskjell, men hvor stor) så tenk på hvem som har kamret den, og hvordan, og hvor rundt kammeret er, om det er (helt) i midten, om det er (helt) rett - samme med gjengene til låskassa, er de rette, sentrerte, stramme - og ikke minst, er låskassa rettet?

Er det hele gjort industrielt fortest mulig hos "Remchester", med tvilsom kvalitetskontroll, eller hos "Benchrestbørsemaker CNC0.0000001mm avvik", hos "Ola Mauserbøyer oppi dalen" med en vilkårlig gammal skjev dreiebenk som står på tre av 4 labber på et gammelt fjøsgulv... Osv.

 

Krieger og Bartlein er visstnok bedre enn IBI og LW, og Sauerpiper er sådær - og det er de, de er glattere og finere inni, og de mantler mindre, og er lettere, noenganger sykt mye lettere, å pusse og holde rene. Generelt er ingen andre piper "så jævlige", altså skjeve, på overmål, ru inni, osv - som Sauerpiper av ulike slag. 

Men så skal de kamres og tilpasses. Hva gir presisjonen - selve løpet, eller hva en eller annen gjør med enden patronen skal inn i, på øyemål - fort og skru til "i midten", eller måle seg inn med tusendels måleur...

Sauerpiper skyter, veldig bra. Men ikke om sluttstykket ikke tar likt på låsklakkene, og ikke når låsedelen ikke er rett ift løpet. Når en produsent lager låsedelen og kammeret, og en annen pipa/ løpet - hva betyr mest?

 

Jeg har "skutt ut" en 20-30 piper totalt ser det ut som, eller iallefall er det så mange som er på god vei. Jeg har holdt på med BR og langholds BR en god stund, og ser jo at jeg har fått piper AV SAMME MERKE som skyter like store samlinger - men den ene på 100m, og den andre på 500m... 

Noen (få) skyter "fantastisk", og jeg kunne i den ene forkaste A-Tip fordi jeg ikke klarte å få den til å samle 10 skudd under 20mm på 200m, et par andre kuler gjorde det "lett". Andre piper har jeg problemer med å få under 20mm på 100m, og et par, 25-30mm på 100m - men det meste klarer 10-12mm på 100m 

 

Når jeg systematiserer data på dette, så er det en mye sterkere sammenheng på hvem som har kamret og tilpasset, enn på merke pipe. Den er nær null... Jeg ser nesten ingen sammenheng mellom presisjon og overflatefinish inni - på 100-300 iaf. Og jeg ser en sterk sammenheng mellom at løpet er rett, og i midten av pipa. Men det er bare ett merke (som ikke er i vanlig salg) som utmerker seg her, og er veldig skjeve, og dessuten har ujevne mål innvendig. Alle andre merker generelt rett nok - enkelte piper til Sauer er på overmål i riflingene, men det spiller tydeligvis ikke så stor rolle.

Noen få piper har jeg fått målt opp, av andre børsemakere enn de som kamret dem. Dette er forresten kun "problempiper". Sammenhengen "problempipe", og skjevt kammer, eller krumt løp, eller løpet veldig ute av senter - er 100%. Alle problempipene har en eller flere av de. Og det er bare det ene sære merket som kun jeg og tre andre har, som er så krumme og off-center. Og den ene av disse, som er rett, den går helt supert, selv om den ser ut som en potetåker inni

 

Så vi står igjen med skjeve kammer, og kammer som ikke er i senter, som hovedårsak til presisjonsproblemer. Fabrikkrifler er forøvrig kjent for dette, spesielt amerikanske. 

 

Jeg vil ikke framsette dette som "den absolutte sannhet", men mer påpeke at det er flere variable her enn det som er stemplet i enden av emnet, og: "choose your gunsmith"... 

 

En annen ting er prisen. Ei Kriegerpipe koster vel nesten det dobbelte av den billigste LW. Hva skal man bruke den til, og vil man betale 4 kroner per skudd - 2 ekstra for hvert skudd, for "kanskje" bedre presisjon. Og igjen, hva skal man - kan man utnytte presisjonen? 

Jeg like rå skyte små grupper og når vi konkurrerer i UNL/ F-class, så få skudd, osv, så blir det high end. Jeg lader jo også deretter. Til DFS-skyting, og delvis til PRS, så lader jeg på karusell, og man skyter stående, eller man henger på en raklete barrikade med anlegg på et bildekk - klisterlapp-presisjon er ikke en ting... Da gidder jeg ikke flå meg selv på pipe.

Eller gadd ikke - jeg er bedre enn før, og vi snakker om VM, og alt det der - plutselig ble "konkurransepipene" Krieger og Bartlein - men 90% av grunnen er jo også at LW ikke hadde 6mm piper med 7" riflestigning. Her blir 4 like piper kamret og tilpasset av to børsemakere, to piper hver. Så får vi se hva som går og ikke.

 

K

Edited by M67
  • Like 13
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Hvem er det som gjør en bra pipejobb om dagen?

Jeg skal ha nye piper i 3-4 rifler.

 

Man må også passe på at man får det man betaler for. En gang fikk jeg igjen ei rifle med ei annen pipe enn den jeg leverte inn for å få montert. En kompis fikk igjen ei 9.3-pipe som var laget på 375 blanks. Oppdaget pga veldig lav utgangshastighet.

 

Ser ut som det er endel slik svindel i USA også med kunder som bestiller og betaler for skårne Bartlein og Krieger og har fått billigste button-piper.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Er ikke retting av kasse standard operasjon når Hansen gjør en slik jobb? Det har i hvert fall blitt gjort på de to riflene jeg har fått montert ny pipe på.

Må da være et bra kjøp den rifla der, eller? Jeg har en tilsvarende med oppbrukt originalpipe, og original plaststokk. Må jo gi den bort og legge med et par tusenlapper for å matche det der.

Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (11 timer siden):

Ok. Men, kan man se det om man har rifla i hendene?

 

Pleier ikke motsi @M67, men jeg tror jeg kan se det på bolten på min Remington. Blåneringen ved låseklakkene er delvis polert bort og anleggsflatene på låseklakkene er jevnere og penere enn jeg har sett på tilsvarende som ikke har vært rettet. Om det bare er gjengene til pipa du mener er nok det verre å se.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (2 minutter siden):

 

Pleier ikke motsi @M67, men jeg tror jeg kan se det på bolten på min Remington. Blåneringen ved låseklakkene er delvis polert bort og anleggsflatene på låseklakkene er jevnere og penere enn jeg har sett på tilsvarende som ikke har vært rettet. Om det bare er gjengene til pipa du mener er nok det verre å se.

Klart man ser det om det ikke er lagt på ny finish. Det jeg mente var vel at man ikke nødvendigvis ser det, eller kan være helt sikker. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Han har jo fått et rimelig godt svar fra @M67. Men nå blir jeg fryktelig usikker på hva du mener, her. At alle de som jevnlig leser her og som har erfaringen, metodikken, tiden og pengene til å gi et bedre og/eller mer utfyllende svar enn ham - nei, de har vi skremt bort ved å snakke om de andre 2 faktorene som har mest å si for våpenets iboende presisjon?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 har jo svart ja. Men jeg sitter med en følelse av at andre forummedlemmer som har skiftet piper, og som gjerne hadde delt erfaringene rundt dette, kanskje ikke gjør det pga at "fasiten" er ettertrykkelig lagt frem av orakelet.  Som forøvrig gjerne er tilfellet i mange tråder. Ikke misforstå. Det er bra med resurser på forumet, men det kan til tider bli vel dominerende.

Får bare beglage hjertesukket, men måtte få det ut. 

  • Dont like 2
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at så mange blir skremt fra å dele sine erfaringer på grunn av det M67 skrev.

Det som er det viktigste med M67 sine kommentarer er at det hjelper ikke med en kvalitetspipe dersom dårlig børsemakerarbeid ødelegger det potensialet pipen har. Det er rett å slett slik at ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det største problemet med å svare på en slik spørsmålsstilling som trådstarter kommer med er at han ikke definener hva han skal bruke pipa til. Han sier ikke noe om hvilken rifle pipa skal inn i. Han sier ikke noe om hva han selv forventer eller på hvilket nivå han selv er i forhold til lading/skyting. Jeg har sagt det før, det er litt som å spørre om hvilken farge skal bilen ha for å gå fort?.. 

Et velment råd fra meg er å legge flest mulig "betingelser" til grunn når man spør om noe. Da er det lettere å gi et relevant svar uten at tråden blir saus.

Edited by Bly
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Simplex said:

M67 har jo svart ja. Men jeg sitter med en følelse av at andre forummedlemmer som har skiftet piper, og som gjerne hadde delt erfaringene rundt dette, kanskje ikke gjør det pga at "fasiten" er ettertrykkelig lagt frem av orakelet.  Som forøvrig gjerne er tilfellet i mange tråder. Ikke misforstå. Det er bra med resurser på forumet, men det kan til tider bli vel dominerende.

Får bare beglage hjertesukket, men måtte få det ut. 

 

Vil du høre fornuftige erfaringer fra oppegående personer med lang fartstid som vet hva de prater om, eller foretrekker du ubegrunnet synsing ala våpenteknisk?

Å klage over at man får gode svar, den var ny.. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Simplex skrev (2 timer siden):

Men jeg sitter med en følelse av at andre forummedlemmer som har skiftet piper, og som gjerne hadde delt erfaringene rundt dette, kanskje ikke gjør det pga at "fasiten" er ettertrykkelig lagt frem av orakelet. 

 

Jeg skal ikke svare for andre, man kan jo svare litt for egen regning:

 

Skal man uttrykke noe annet enn en mening om dette, bør man jo også kunne underbygge, og helst dokumentere, det man påstår. Mange av oss er DFS-skyttere, og har byttet pipe mange ganger. Vi bytter når vi begynner å få uforståelige 9-ere på liggende. Hvis vi da får opptil flere innertiere med ny pipe, er vi fornøyd.

 

Men samler egentlig den nye pipa til 12-14, eller 16 millimeter? Og med hvilken kule, kulevekt, og kruttladning? Det måtte vi gjort en god del skyting, for å slå sånn noenlunde fast. De fleste av oss er godt fornøyd, hvis vi får samlinger som halve diameteren av innertieren.

 

Og siden noen av oss fortsatt mener naturlover og vitenskapelige metoder ikke er helt avleggs, og mener udokumenterte meninger hører heime på "alternativmesser" (og i diverse rojalistiske kretser!), kvier vi oss for å synse noe om at Heym-pipa fra 2002, eller Blaser-pipa fra 2016, var sånn-eller-slik, i forhold til andre piper.

 

De som skyter på avstander rundt 1.000 meter, bl.a. @Sunnmøring og @M67, må legge mer arbeid i å tyne millimetere, i forhold til oss som bare skyter på tiendedelen av avstanden. Da synes jeg faktisk vi skal høre på det de sier.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (14 minutter siden):

Men samler egentlig den nye pipa til 12-14, eller 16 millimeter?

Det er et evig spørsmål - man finner som regel ut om den samler 10 eller 30 - med kikkert. Siden du er DFS-skytter, så må jeg nesten nevne at jeg har denne diskusjonen hele tida med DFS-folk, i skytterlaget, og utenfor. 

Man skyter altså med diopter og reim - en serie med en ammo, og en med en annen - og mener noe om ammunisjonens presisjon ut i fra det... Det blir samme problemstilling - finner du ut hvilken ammo som er best, eller hvem som skyter best?

 

Jegermeistern skrev (17 minutter siden):

Heym-pipa fra 2002, eller Blaser-pipa fra 2016

Nettopp. Men jeg loggfører dette. Hver økt på banen. Sauerpipe Y28463, og Blaserpipe TR00799 gikk faktisk eksepsjonelt bra, mye bedre enn de fleste (10sk samlinger <50mm på 500m). Og bedre enn flere av Kriegerpipene. 28464 gikk faktisk helt sykt bra - første gang jeg testet en stige, hadde jeg ei 10-skudssamling på 12mm på 200m. 6-8mm på 100m med 5 skudd var regelen, ikke unntak.


I den loggboka jeg begynte på i 2016 er det over 30 piper og 48 000 skudd ;) True Flite (1), IBI (>4), Bergara (1), Sako (3), Krieger (>4), Bartlein (1), LW (>4), S&L (2), Sauer (>4),  Blaser (4), Heym (1), Nielsen (3), Remington (1), AI (2) (hvem som nå lager pipene til AI). Satt inn av like mange børsemakere, verksteder, og fabrikker, minst.


Men - jeg var mye mer opptatt av å teste og tune da jeg hadde de to pipene jeg nevner, enn jeg er nå - så det kan være det utslagsgivende. Det jeg vet er at låsedelene til disse er resirkulert (at låsedelen tar likt i sluttstykket på alle klakkene er viktig) og nye piper er satt i (Bergara og IBI) av en av "premiebørsemakerene" og disse gikk og veldig bra. IBIen er snart kjørt, og en ny kommer inn, i en annen låsedel fra ei pipe som har gått bra.

 

Uansett, det å skrive logg over skytinga si bidrar sterkt til presisjon i uttalelser en kommer med etterhvert. Da får en fjernet "confirmation bias", selektiv hukommelse, og en kan følge med på andre variable samtidig. 

 

Jegermeistern skrev (36 minutter siden):

De som skyter på avstander rundt 1.000 meter

Her virker det som både pipe og kule spiller mer inn, og jevn hastighet er veldig viktig. Og her skiller det på piper, mye. Men dette er data jeg ikke har systematisert. Jeg har rådataene, så jeg vet at noen piper, og/ eller kuler er mye bedre enn andre. 

 

 

K

  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Alle disse greiene er jo fint og flott. Systematisering gjør alltid alt letter når man skal trekke en slags konklusjon. Men spørsmålet er jo ofte likevel hva slags konklusjon skal man trekke ut fra det en har systematisert? Jo mere jeg skyter jo mere innser jeg at det ikke nødvendigvis er fult så enkelt hver gang. Det er hele tiden ny viten som forandrer hvordan man skal tenke rundt disse tingene. Kanskje spesielt gjelder det om man skal skyter langt. Det er enkelt å si at farten må være jevn og at kulene må være jevn og at pipa må være "rett laga" og kunne samle rimelig bra, men hvorfor er det likevel ikke fult så enkelt å komme dit hver gang? Hva finner man egentlig ut med testing og tuning? Om noe? Hvor mye er egentlig tilfeldigheter?   

Link to comment
Share on other sites

I min bok så er børsemakerjobben den viktigste faktoren med tanke på presisjonen når en skal skifte løp.. jeg har hatt flere forskjellige fabrikat fra Bartlein.. Sako.. LW.. Kriger.. Blaser.. Bergara.. Hardy..mm.. Jeg vet ikke om jeg med hånden på hjertet kan si om det ene pipen merket gir signifikant bedre presisjon enn den andre, men når det kommer til levetid så er de pipe merkene jeg har fått flest skudd gjennom med «tilfredsstillende» presisjon så toner kaldhamrede løp fra Sako – Blaser -Bergara i en egen klasse..

 

Valg av kuler.. krutt, laderutiner og børsemaker har mye mer å si enn hvilken pipe fabrikant en velger.. men ingen av overnevnte faktorer er like viktig som nok skudd og godt treningsgrunnlag.. den trumfer alt og i så måte så burde en kanskje velge den billigste pipen og skyte mer, enn å kjøpe den dyreste pipen for så gå rundt å «spare» denne..

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Simplex skrev (På 5.12.2022 den 12.28):

Denne tråden ble akkurat som forventet😢. Synd for de av oss som synes det hadde vært greit å høre om erfaringer rundt trådstarters spørsmål.

 

M67 skrev (4 timer siden):

Får bare beklage at jeg deler meningene mine om saken i en tråd der TS spør om våre meninger om saken ;) 

 

"Saken" er at trådstarter spurte om hvilket pipemerke, eller hvilken prisklasse, som er best.

 

Og svarene fra de fleste av oss er altså at det er så mange andre faktorer som avgjør "samlingen" på skiva, at eventuelle kvalitetsforskjeller på piper av forskjellige merker er blant de mindre avgjørende faktorene, og kanskje ikke større enn variasjonene i "innebygd presisjon" mellom to piper av samme merke/modell.

 

Bly skrev (5 timer siden):

Det største problemet med å svare på en slik spørsmålsstilling som trådstarter kommer med er at han ikke definener hva han skal bruke pipa til.

 

 - og sjøl da er det vanskelig å gi noe eksakt og begrunnet svar.

 

Ikke minst fordi mange av oss ikke har gjort nøyaktige presisjonstester og -notater, men må stole på "magefølelse" og hukommelse ("erindringsforskyvning", heter det visst, når "husken" spiller oss puss). Eventuelle uttalelser kan derfor lett bli mer forvirrende enn opplysende.

 

Siden vi nettopp har feiret (i sømmelige former, forhåpentligvis) forumets 15-års-jubileum, er det på sin plass å antyde at noe av det som skiller dette forumet fra diverse Trynebok-sider, er at forumets mange oppegående medlemmer ikke buser ut med bastante "meninger", på heller syltynt grunnlag.

 

Sakner man "informasjon" av den typen, er det, som nevnt, legio andre kilder å hente denslags fra.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Hva finner man egentlig ut med testing og tuning? Om noe? Hvor mye er egentlig tilfeldigheter? 

Nettopp. Mange finner vel ut akkurat det de vil finne ut, for det er nokså enkelt. Selv finner jeg sjelden ut noe som helst føler jeg.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 11/30/2022 at 6:17 PM, Torf said:

Hvem er det som gjør en bra pipejobb om dagen?

 

On 11/30/2022 at 7:03 PM, kjella said:

Uten tvil: Ing Ragnar Hansen Vestfossen!

 

On 12/1/2022 at 11:06 AM, fredriko said:

Eller Albert Rafdal i Etne

 

Det må da være mange flere enn disse som klarer å gjøre en bra jobb? Jeg har ikke all verdens erfaring selv. I løpet av snart 30 år har jeg fått montert 5 piper, i 5 forskjellige patrontyper, i 3 ulike låskasser hos 3 børsemakere. Ragnar Hansen, PI Jacobsen og Viken's Børsemakerverksted. Veldig fornøyd med jobben fra alle disse tre. Border-pipa i 6BR går bedre enn Douglas i 6,5-06AI. Men ulikt bruksområde, ulike kuler, annen rifle osv. Eple vs pære, eller knapt nok det.

 

Hva som er "bra" avhenger jo også mye av bruksområde. Skal det være bra til kortholds benkskyting er det vanskelig å komme unna 6PPC. Men det er jo ikke særlig egnet til langhold

Link to comment
Share on other sites

Det er fort gjort å velge "sikkerstikket" ved pipeskift. De fleste bruker vel ikke mange nok børsemakere til å kunne si noe bredt der 

 

Jeg foretrekker Ing. Hansen på de FÅ pipejobbene jeg gjør. Dette er vel en LW pipe? Jeg har også hatt vellykket bygg 6x45 fra Gujord, men han er vel ikke aktiv lenger?

 

20210712_142423-01-01.jpeg.32497ae93338e8e32c35c6a788515af0.jpeg

Edited by Roe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min lille erfaring med «ettermarkedsløp» er med følgende pipeprodusenter: Lilja, Krieger, LW, Sauer, Heym, Blaser og Shilen+ fabrikk piper ferdig montert i kjøpte våpen. 
 

jeg har hatt ei skikkelig drittpipe, det var ei LW i 6,5 montert av en lokal børsemaker. Den gikk dårlig, typ 25-30mm. Humørsyk og det grodde fantastiske mengder med kruttslam og kobber i den. Nesten så jeg mistenkte at det måtte være noe gammelt halvutskutt greier han hadde kamret om og solgt som LW. 
 

Ellers har jeg brukt Rafdal og Hansen på børsemaker jobber. Jeg er veldig fornøyd med begge to. Løpene går godt, er ikke sære på ammunisjon og man får det man forventer. 
 

Jeg tror at hvor sære piper er har mye med kvaliteten på pipa og børsemakerjobben. Er alt rett og konsentrisk, uten spenninger tror jeg pipene går godt med omtrent alt av ammunisjon. Er pipa borret skeivt, med ulik dim og rundhet, samt dårlig utført børsemakerarbeid tror jeg at det gir utslag i at man må jobbe mye mer for å oppnå god presisjon.  Ett eksempel er gamle remington 700 rifler, de kan ofte være sære, men finner man noe som går, så holder de ofte 15mm.

 

De pipene jeg har som går best nå er Ei Heym i 200str og ei krieger i ei Hansen kasse. Her ligger samlingene på 5-6 cm på 420 meter og ofte under 3cm/300 meter i gode forhold. 
 

Jeg føler at skytteren er begrensningen og da er jeg fornøyd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (19 timer siden):

Nettopp. Mange finner vel ut akkurat det de vil finne ut, for det er nokså enkelt. Selv finner jeg sjelden ut noe som helst føler jeg.

 

K

 

Vel, det jeg har funnet ut, som @Sunnmøring, er at kaldhamrede piper har vesentlig lengre lengre levetid enn trekte piper. Hvertfall i .224 og .308 som jeg har mest erfaring med.

 

Ellers er det fristende å bruke STR-piper som emner for andre rifler. Testskyte pipa i Saueren, kappe av bakenden og montere i konvensjonell kasse når gjengedimensjonene er innenfor. Går pipa bra i Saueren burde den skyte like bra i ei konvensjonell kasse. 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (7 minutter siden):

 

Ellers er det fristende å bruke STR-piper som emner for andre rifler. Testskyte pipa i Saueren, kappe av bakenden og montere i konvensjonell kasse når gjengedimensjonene er innenfor. Går pipa bra i Saueren burde den skyte like bra i ei konvensjonell kasse. 

Ja det kan jo gi dem et nytt liv. Hadde opprydning nå og ser at jeg har hele 10 Sauer 200 STR piper i 6,5x55 som er skutt mellom 2-3000 skudd liggende. 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (7 minutter siden):

 

Vel, det jeg har funnet ut, som @Sunnmøring, er at kaldhamrede piper har vesentlig lengre lengre levetid enn trekte piper. Hvertfall i .224 og .308 som jeg har mest erfaring med.

Jeg har trekte (knapperifla, som LW og IBI, Lilja), kaldhamra (Blaser, ,Sauer, Heym, Sako, Remington), skåret, (S&L, Krieger, f.eks.). De som har vart lengst er Blaser og Sauerpipene, men jeg har IBI og S&L som nærmer seg like lenge nå. 

Strengt tatt kan jeg ikke si at jeg tør trekke noen konklusjon om at det ene varer lengre enn det andre. 

 

Det jeg tør, er å si at noen av de kaldhamrede (Sauer, Heym, Blaser) er "dårligst" når det kommer til indre mål og overholdelse av standarder der. Likevel er presisjonen i disse like bra som alt annet, minst. De aller verste er dog et merke som skåret. 

 

For å si det rett ut så tror jeg ikke sammenhengen er metoden de er laget med, men hvem som gjør det, og hvor fort...

 

Torf skrev (7 minutter siden):

Ellers er det fristende å bruke STR-piper som emner for andre rifler. Testskyte pipa i Saueren, kappe av bakenden og montere i konvensjonell kasse når gjengedimensjonene er innenfor. Går pipa bra i Saueren burde den skyte like bra i ei konvensjonell kasse. 

Men hvorfor? De er jo dyrere enn andre emner, og som oftest kreves en muffe eller noe ekstraarbeid for å få nok gods til låskassegjenger. Er det ikke enklere å bare sette i ei IBI, LW eller noe annet "ferdig" til formålet?

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke dyrere når man beholder orginalprofilen med utvendig finish.

Bare kappe, gjenge, kamre, etv.

Har flere låskasser med gjengedimensjoner som ikke krever muffe. 

 

Dessuten slipper man å bli svindlet når man gjør det på denne måten slik jeg nevnte i min første post.

Dette har vært/er nok mer vanlig enn folk tror. 

Siden svindelen ble utført for mer enn 10 år siden skal jeg ikke avsløre hvem det var men navnet er i denne tråden.

 

Verd å lese:

https://www.snipershide.com/shooting/threads/not-bartlein-barrels.7145274/

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt et par slike STR-piper, de gikk like bra som en vanlig LW eller noe annet normalpriset.

Jeg har og piper oppborret og riflet av Nisi-de og går godt. Jeg er begrenseningen-ikke pipene!

 

Spørsmålet er vel som alltid hva en ønsker, normal norsk jakt eller BR500? Og en må innse at en "gammel mauser" aldri blir en fullblods BR-rifle..

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (57 minutter siden):

Dessuten slipper man å bli svindlet når man gjør det på denne måten slik jeg nevnte i min første post.

Dette har vært/er nok mer vanlig enn folk tror. 

Idag tror jeg dette er uvanlig. Men jeg vet om tilfeller der Remington-piper som er tatt ut for å sette i custompiper, er satt i andre våpen som "LW" f.eks.

 

Chiefen.v-2 skrev (3 minutter siden):

Jeg har hatt et par slike STR-piper, de gikk like bra som en vanlig LW eller noe annet normalpriset

Jeg har hatt, og null problem - med muffe. Men da var ei Sauerpipe vesentlig billigere enn mye annet. Det er ikke tilfelle i dag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Torf said:

Ellers er det fristende å bruke STR-piper som emner for andre rifler. Testskyte pipa i Saueren, kappe av bakenden og montere i konvensjonell kasse når gjengedimensjonene er innenfor. Går pipa bra i Saueren burde den skyte like bra i ei konvensjonell kasse. 

Det er nok en stund siden det var en billig løsning. Da jeg hadde Sako og 308, så brukte jeg STR pipe som bare var kappa og kutta tilpasset gjenge til låsekassa. Diameteren var litt liten men det gikk likevel helt fint med så lite brystning mot låsekassa. Er man litt flink å bruke måleutstyr trenger man heller ikke gjøre noe med kammeret. Det er tross alt enkel matematikk å finne ut hvor brystningen må være når man har den gamle pipa som man kan måle på først.

 

En annen løsning som også er mulig å velge er Savage mutterløsning. Da er man enda mere fri til å gjøre det hele til en superenkel jobb. Da trenger man ikke tenke på kammerlengde ved maskinering. Den setter man når pipa skrues i kassa. Som her;

 

Dette er en superenkel metode for å bruke STR løp i Sako og Tikka. Jeg er ikke fan av muffer og spesielt ikke Heen.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bruk av STR-piper er ikke for å spare penger. Det er for å få ei pipe med garantert presisjon før den blir montert i ei regulær låskasse.

Jeg har fått montert "top of the line" piper av nevnt smed, med godt rykte, som ikke har gått i det hele tatt. >5cm@100m i 308 med matchammo og hjemmeladd 150/168/190SMK i bla Rem40X.

Måtte installere ny pipe med ekstra ventetid, forklaringer og annet hazzel.

Dette unngår man med piper med kjent presisjon hvor eventuelt senere presisjonsproblem enklere kan knyttes til kamring/montering. 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Snakket i går med en som jeg vet har lekt seg litt med dette. Han fortalte at han tok en Sauer 200 STR 74 cm pipe han hadde skutt 3000 skudd med. Kappet av 12 cm bak og 4 cm foran. Lagde nyt kammer dreide den ned og gjenget den for demper. Denne ble så satt i en M98 kasse som han bruker på jakt. Resultatet skal etter hanes sigende ha blitt meget bra. Men så er jo han en meget dyktig maskinarbeider og har en CNC maskinpark tilgjengelig som nokk de fleste av oss bare kan drømme om.

Men det er jo klart at for de som har muligheten er det nokk billige gjenbruksmuligheter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...