Jump to content

Våpenkontroll i private hjem


Tommy Tikka

Recommended Posts

  • Replies 806
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har du lest denne tråden fra begynnelsen? Ikke det nei...

 

Dette kan løses veldig enkelt; våpeneier dokumentere at han/hun har skap (kvitering eller oppgi produsent/type/serienr) og bes forevise sine våpen på politistasjonen inne en gitt frist.

Link to comment
Share on other sites

@Chiefen..

JAAA, for det er MYE lettere å drasse på 8 børser noen håndvåpen for de som har det ned på stasjonen... Nei ellers takk, skal de kontrollere får de faen meg yte service og kontrollere der våpnene er..

 

Jeg har et FG-godkjendt skap her, det har jeg IKKE kvittering på da jeg har kjøpt det brukt. Men jeg HAR kvittering på et annet skap - som jeg ikke lengre er i besittelse av.. skjønner du hvor jeg vil?

 

Er folk virkelig så paranoide at de tror polititet bruker denne paragrafen for å lage helvete for folk? Er det kanskje på tide med en liten realitycheck?

Link to comment
Share on other sites

Og hva er problemet, Yhaug ?? Tror du ikke det er kriminelle i politiet også ?? Sånn fritt etter hukommelsen er det vel flere straffesaker som har innvolvert polititjenestemenn enn våpeneiere de siste fem årene... Kanskje det skulle innføres hjemmevisitas av polititjenestemennene på generelt grunnlag ?? Tror du det hadde løst eventuelle problemer med "skitne" tjenestemenn ??

 

Frem til 99 var det ingen hjemmebesøksparagraf og antagelig vesentlig flere våpeneiere, i forhold til medlemstall fra diverse skytterorganisasjoner ol, det var til og med regler for oppbevaring den gang også, dog uten at våpenskap var påbudt. Det jeg rent personlig ser på som positivt ved den endringen som kom i 99 (sånn ca) er påbudet om våpenskap, fordi det fikk tilfellene av stjålne private våpen til å synke så lavt at det nå ikke opplyses om antall i KRIPOS sin statistikk.

 

Forskjellen fra da og nå var at jeg dengang måtte være mistenkt for ett eller annet straffbart forhold for å få politiet på døren og da hadde jeg ett rettsvern som kriminell. Det rettsvernet har jeg som sivil våpeninnehaver ikke...

Link to comment
Share on other sites

@chiefen

Kan du utdype dette litt bedre. Mener du at du får et brev i posten også går du å viser våpnene på politistasjonen?

Da blir det i mitt tilfelle enklere at de kommer her.De har kontortid så de er åpen når jeg er på jobb å ta meg fri er helt utelukket.Jeg har ikke noen kvitering på mitt våpenskap.Må jeg kjøpe nytt å ta vare på kviteringen?Type og serienr?Er vel neppe noe register over Våpenskap som går ann å finne ut av.Vilken som helst idiot kan vel klare å lage et serienr.Eller skrive av et i en våpenbutikk.Holder vel ikke den teorien heller?Gjør det heller ikke vanskeligere for kriminelle.

Link to comment
Share on other sites

Er folk virkelig så paranoide at de tror polititet bruker denne paragrafen for å lage helvete for folk? Er det kanskje på tide med en liten realitycheck?

 

Ikke nødvendigvis, men den åpner for at det enklere kan skje. Er ikke mange år siden min far fikk se mappa si, mye svineri der, og alt i henhold til "rikets sikkerhet".

Det er på en måte nok en liten bit i det store maskineriet, denne kontrollen,men mange biter forsvinner...

Link to comment
Share on other sites

Det er muligens for noen ikke et problem what so ever, men enkelte steder i Norge, kan det og har det, virket ubeskrivelig negativt inn på flere personer at uniformert politi "plutselig" har dukket opp hos han, i dette tilfellet, Kåre.

Jungeltelegrafen er gått for alle vinder før stakkars Kåre har fått åpna døra til politiet, som bare skulle hente et par gamle børser som Kåre ikke turde å levere inn på stasjonen selv i alles åsyn på bygda. Han ringte derfor lensmannen og spurte høflig om de kunne komme, dette i amnestiet.

 

Trenger vel ikke mye fantasi til for å komme på noe som gjør at stakkars Kåre heretter "liker smågutter" eller det som værre er i bygdas øyne.

 

Ingen som ser på det uniformerte besøket som endel av problemstillingen..?

Hadde det gått klart frem noe sted eller fra en holdbar kilde at det var sivilt kledd og kjørende politi som skulle utføre denne kontrollen så skulle jeg faktisk satt på kaffien!

Link to comment
Share on other sites

Det rettsvernet har jeg som sivil våpeninnehaver ikke...

Hæ?? forklar er du snill hva du mener kan skje dersom det kommer våpenkontroll til deg i morgen som gjør deg rettsløs. Og kom ikke sytende med at du ikke vil ha noen i ditt hjem av prinsipp, forklar hvorfor.

 

@ Hassel: slendrian med våpensikkerhet åpner også for at mye kan skje, skal vi ikke ha noe som kontrollerer at våpen blir riktig oppbevart i det hele tatt? Det enkleste alternativet å forvalte er det alternativet vil liker aller minst, nemlig totalforbud - la oss ikke gjøre andre alternativer umulige å forvalte takk..

Link to comment
Share on other sites

Oi... her er det en del som har anderledes virkelighets oppfattning en meg... :shock:

(men, det er kanskje bra det også :twisted: )

Nu vel...

 

Jeg syns det er galt at en stats MAKTorgan (altså utøvende gren i det tredelte parlamentariske prinsipp) skal stå for kontroll av forvaltningen.

Ylhaug, jeg har allerede nevnt i denne tråden at jeg har fått varsel om besøk.

I tilfellet mine rettigheter og beskyttelse mot overgrep fra staten ønsker jeg DEFINITIVT ikke, rema 1000 løsningen.

 

Det er ikke sånn at jeg er i mot kontroll fordi det mangler våpen hos meg (snusk har jeg jo tid til å rydde unna, og ammo skap kan dett monters lås på.) Alt jeg mener onkel ikke trenger å vite om legger jeg i skapet på soverommet. (Litt synd at jeg blir så jævlig nervøs i nærheten av ordenmennesker, kaldsvetter selv når jeg skal tolle inn en ekstra flaske whiskey)

 

Jeg vet derimot at det selges og kjøpes uregistrerte våpen i kongeriket, også blandt presumtivt "edruelige og lovlydige" borgere med forholdsvis rent mel i posen. Jeg vet at det er våpen som ikke oppbevares riktig og kan komme på aveie eller bli misbrukt. (kanksje Marius hadde levd i dag om han fikk det ekstra halve minuttet til å tenke seg om, om han hadde måttet åpne et våpenskap, før han satte 9mm i skallen? Kanskje det ikke hadde spilt noen rolle?) Og jeg har altså ikke noe i mot at det kontroleres at lover og regler blir fulgt, men ønskerat det skal utføres av en nøytral instans. IKKE de som har muligheten til å arrestere meg for sikkerhetskyld, inntil de finner ut at de geværene som hjenger i trappa er antikke og ikke registreringspliktige.

 

det hadde vært fint om dere som tror at vi som er i mot hjemmebsøket har skjulte motiver, kanskje prøver å forstå utgangspunktet for våre meninger. Og ikke faller for det eldste trumfkortet, at de som er prinsippfaste, egentlig har noe å skjule...

Link to comment
Share on other sites

20mm Skrev følgende

 

Men jeg vil ikke ha kontroll utført av politi, inn i mitt hjem, med mindre jeg har gjort en kriminell handling som tilsier at jeg bør ha en slik kontroll.

Det er det dette dreier seg om for meg.

 

Det er vell slik alle vil ha det.

Jeg tar gjerne imot kontroll hjemme, dersom der er beretiget mistanke om at jeg driver lovstridig virksomhet.

 

Ut over det vil ikke jeg eller de fleste andre ha fremmede trakkende over dørstokken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar gjerne imot kontroll hjemme, dersom der er beretiget mistanke om at jeg driver lovstridig virksomhet.

 

Ut over det vil ikke jeg eller de fleste andre ha fremmede trakkende over dørstokken.

Burde vi kanskje ha noen slags for for kontroll med våpen som befinner seg ute i samfunnet?

Og om vi burde ha en slik ordning, hvordan burde den fungere?

 

Jeg forstår nemlig tankegangen din om ikke å ønske fremmede i mitt hjem - men har problemer med å se hvordan man skal kunne kontrollere at folk følger reglene uten. Og ja, kontrollbehovet er der, desværre.

Link to comment
Share on other sites

Det rettsvernet har jeg som sivil våpeninnehaver ikke...

Hæ?? forklar er du snill hva du mener kan skje dersom det kommer våpenkontroll til deg i morgen som gjør deg rettsløs. Og kom ikke sytende med at du ikke vil ha noen i ditt hjem av prinsipp, forklar hvorfor.

AndersG:

Du kan ikke vente at noen har interesse av å ta det du skriver, seriøst. Grunnen er enkel: Du forsøker å nekte dine meningsmotstandere å diskutere prinsipielt. Og i din skrikende mangel på argumenter forsøker du å stemple dem som sytere. Ja ja.

 

Vi merker oss at du åpenbart ville hatt god nytte av argumentasjonsteknisk pottetrening. Jeg tror imidlertid det er få av oss her inne som er villig til å ta på oss denne oppgaven. Men jeg har et godt råd: Har du ambisjoner om å fortsette med din i overkant anale oppførsel, kan du finne deg et annet sted å drive på. :)

Link to comment
Share on other sites

Om en leser denne tråden og de som er om den nye forskriften (måtte den forsvinne i en skuff...) blir en glad for at det finnes IPSC softgun og NSF luftpistol. For alle disse regulerings og kontrollivrige støtter vel opp den dagen håndvåpen blir forbudt? Om/når myndightene finner ut at det er nødvendig?

Link to comment
Share on other sites

Chiefen, det er trist at du ikke skjønner hva jeg mener: Jeg vil heller ha en kontroll i hjemmet mitt enn å risikere at motstand mot kontroll og vanskeliggjøring av å handheve et lovverk gjør at vi får et enda strengere lovverk - som kanskje i siste instans fører til et forbud.. Samtidig tror jeg at den KAN være nyttig med kontroll, da den KAN luke ut uheldige elementer som også i siste instans kunen ført til uheldig fokus på våpen i sivilt eie og dermed presse frem strengere regler..

 

Jeg bejubler den ikke, men ser kontrollen som et mindre onde enn både null kontroll og totalt forbud.

 

AndersG, fortell meg en ting er du grei: Hva bør konsekvensen bli, hvis man på en våpenkontroll i et privat hjem finner forhold som er mer eller mindre klanderverdig? Dette kan jo gjerne rypert svare på også!

Det er litt vanskelig å svare på da det nok avhenger av hvilke forhold det er snakk om, men om et forhold er mindre klandreverdig - (aner ikke hva det skulle være - ikke fastboltet skap på riktig måte kanskje?) så burde det vel holde i massevis med et pålegg om å ordne opp i forholdet. Om det f.eks derimot mangler et våpen som ikke kan redegjøres for eller lignende så mener jeg helt oppriktig at vedkommende våpeneier burde slippe å ha ansvaret for andre våpen også..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil heller ha en kontroll i hjemmet mitt enn å risikere at motstand mot kontroll og vanskeliggjøring av å handheve et lovverk gjør at vi får et enda strengere lovverk - som kanskje i siste instans fører til et forbud..

Så, ved å godta litt nå, slipper vi noe som er verre siden?

Jaja, er det slik holdning vi bør ha, så er det bare å hente fram vaselinboksen...

Link to comment
Share on other sites

Chiefen, det er trist at du ikke skjønner hva jeg mener: Jeg vil heller ha en kontroll i hjemmet mitt enn å risikere at motstand mot kontroll og vanskeliggjøring av å handheve et lovverk gjør at vi får et enda strengere lovverk - som kanskje i siste instans fører til et forbud.. Samtidig tror jeg at den KAN være nyttig med kontroll, da den KAN luke ut uheldige elementer som også i siste instans kunen ført til uheldig fokus på våpen i sivilt eie og dermed presse frem strengere regler..

 

 

Og du lever på hvilken planet?

Link to comment
Share on other sites

Og du lever på hvilken planet?

Da jeg ikke er kjent med interplanear utstrekning av internet så trodde jeg i utgangspunktet at jeg levde på samme planet som deg - men i lys av ditt siste glitrende retoriske utspill er jeg snart villig til å forkaste min opprinnelige oppfatning av internets utbredelse..

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg vil heller ha en kontroll i hjemmet mitt enn å risikere at motstand mot kontroll og vanskeliggjøring av å handheve et lovverk gjør at vi får et enda strengere lovverk[...]

 

Har denne taktikken noensinne fungert etter hensikten særlig lenge noen gang?

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg vil heller ha en kontroll i hjemmet mitt enn å risikere at motstand mot kontroll og vanskeliggjøring av å handheve et lovverk gjør at vi får et enda strengere lovverk[...]

 

Har denne taktikken noensinne fungert etter hensikten særlig lenge noen gang?

 

 

Avhenggig av hva som skjer med NFPS og praktisk hagle får vi kanskje fasit snart? Men det er jo en marginal sport for folk som skyter dårlig med pistol og rifle, så den kan sikkert offres for å slippe flere innskjerpinger.....

Link to comment
Share on other sites

Chiefen, det er trist at du ikke skjønner hva jeg mener: Jeg vil heller ha en kontroll i hjemmet mitt enn å risikere at motstand mot kontroll og vanskeliggjøring av å handheve et lovverk gjør at vi får et enda strengere lovverk - som kanskje i siste instans fører til et forbud.. Samtidig tror jeg at den KAN være nyttig med kontroll, da den KAN luke ut uheldige elementer som også i siste instans kunen ført til uheldig fokus på våpen i sivilt eie og dermed presse frem strengere regler..

 

Vi sjønner det du sier, og synes det er trist.

Trist, for at du ikke sjønner konsekvensene av det du selv sier.

"Heller rød enn død", sa man på 70-tallet. Man var så redd kommunismen at man synes det var bedre å bli oppslukt enn å kjempe i mot.

Vi setter oss ikke mot en kontroll som bekjemper kriminalitet, vi setter oss i mot en kontroll som er grunnlovstridig, meningsløs og som koster samfunnet store summer, om den blir iverksatt, summer som kunne vært brukt til å bekjempe faktisk kriminalitet.

Vi nekter å bli tråkket på av frykt for konsekvensene.

For mange er det selve definisjonen på frihet.

Link to comment
Share on other sites

@Fossdal: Mener du at det ikke er behov for kontroll av privateide våpen utover det å ha dem i et våpenkort?

Og grunnlovsstridig: uten å være jurist så virker det for meg som at det er en vesentlig forskjell på en husinkvisasjon (ransakelse av bolig hvor alt blir endevendt på jakt etter ulovligheter) og det å få kontrollert forevist plass med 48 timers varsel - eventuelt på et senere tidspunkt dersom det av en eller annen grunn ikke skulle passe... Eller er jeg HELT på jordet (og gjør deg trist) nå også?

Link to comment
Share on other sites

For ikke å nevne den nye panserbrytende miljøammunisjonen med stålkjerne fra Forsvaret.

Hvis en vervet soldat har gitt 1 -en- slik i gave til en venn som kuriositetsobjekt, hva da?

 

Har denne taktikken noensinne fungert etter hensikten særlig lenge noen gang?

Helt ærlig: Jeg vet ikke - har du konkrete eksempler på det motsatte?

 

 

Reis en tur til England eller Australia,

så kan vi fortsette denne diskusjonen når du har mer kunnskap om hvor ting bærer med den holdning du forfekter.

At hovedkverulanten i denne tråden selv innrømmer å forfekte et syn han ikke aner konsekvensene av sier sitt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

AndersG svarer ikke. Tom for argumenter?

Kjære deg, langt derifra vennen ;) - derimot må man av og til jobbe litt...

Men jeg vet ikke hva straffen bør være for å oppbevare ulovlig ammo - jeg har ikke sett panserbrytende ammo selv, og vet ikke forskjell utseendemessig, men om den kunne forveksles med annen ammo og var på grunn av det har blitt beholdt bør vi vel unngå iallefall avretting på offentlig sted.. Om våpeneier innehar noe han VET er ulovlig burde han absolutt være nødt til å ta konsekvensene av det.

Nok engang: jeg er ingen jurist!

Jeg er kun en vanlig fyr med mine tanker og betraktninger om samfunnet jeg lever i og som har sett på nært hold hva dårlig oppbevaring av våpen kan føre til og av den grunn IKKE syns der er dumt med et fngernede system for å kontrollere at lover og regler blir overholdt.

Det demokratiet og friheten dere skriker etter synes ikke være så viktig når det gjelder andres rett til å ha meninger og ytre disse...

Link to comment
Share on other sites

Likeledes som jeg vil slåss for å vise (andre) at din retorikk og tankegang aldri har og aldri vil føre med seg noe godt for hvilken som helst part som fører den, vil jeg slåss for din rett til å uttrykke din mening, hvor enn usaklig og snever den er.

 

Jeg respekterer din rett til å ytre dine meninger,

og forbeholder meg retten til å ytre tilbake at de burde revurderes før de fremsettes som meninger i en offentlig forsamling der flesteparten av forsamlingen har tenkt grundigere gjennom problemstillingen enn deg.

Link to comment
Share on other sites

Kjære deg, langt derifra vennen ;) - derimot må man av og til jobbe litt...

 

Hmmm, vet ikke helt hva jeg skal si til slikt, mulig du ikke bevisst prøver å være nedlatende.

 

Men jeg vet ikke hva straffen bør være for å oppbevare ulovlig ammo - jeg har ikke sett panserbrytende ammo selv, og vet ikke forskjell utseendemessig, men om den kunne forveksles med annen ammo og var på grunn av det har blitt beholdt bør vi vel unngå iallefall avretting på offentlig sted.. Om våpeneier innehar noe han VET er ulovlig burde han absolutt være nødt til å ta konsekvensene av det.

Nok engang: jeg er ingen jurist!

 

Helt greit, hvis politiet mistenker noe slikt og kan få en ransakelseordre, bare kom :)

 

Jeg er kun en vanlig fyr med mine tanker og betraktninger om samfunnet jeg lever i og som har sett på nært hold hva dårlig oppbevaring av våpen kan føre til og av den grunn IKKE syns der er dumt med et fngernede system for å kontrollere at lover og regler blir overholdt.

 

Ja, forferdelige ting har skjedd og vil nok fortsette å skje, våpenkontroll eller ikke. Det viktigeste som skjer i henhold til dette er krav om skap fra første våpen men selv det og korrekt bruk vil ikke eliminere all risiko.

 

Det demokratiet og friheten dere skriker etter synes ikke være så viktig når det gjelder andres rett til å ha meninger og ytre disse...

 

Det rare med demokrati og frihet er at mange ser ikke viktigheten av det før det blir tatt i fra dem, bit for bit eller over natta, resultatet blir det samme men sjokket blir større når det skjer over natta. Enkelte klarer ikke se det før en våkner opp og lurer på hva som skjedde.

 

Det er jo en kjennsgjerning at en i Tyskland før WW2 gikk igjennom det jeg kaller bit for bit, uten sammenligning forøvrig.

 

Dersom tilstrekkelig mange hadde følt at det angikk dem og at det før eller siden ville banke på ens egen dør, ja da hadde vel kanskje mange sluppet sjokket med å bli fratatt sin frihet over natta.

 

Kan ikke sammenlignes hører jeg? Prinsippet mann, prinsippet, små eller store saker, prinsippet forandrer seg ikke.

 

Har heller ikke sett at noen nekter deg å ytre dine meninger? Du må derimot tåle å høre andres..

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg ønsker ikke være nedlatende - men heller forsøke få tonen til et litt hyggeligere nivå en hva vi har sett tidligere debattanter med uttaleser om anale ytringer :) Ta det ikke ille opp.

Helt greit, hvis politiet mistenker noe slikt og kan få en ransakelseordre, bare kom :)

Så da skal man KUN få stoppe bilister man mistenker for å være påvirket av rusmidler i en promillekontroll?

Hvordan skal en slik mistanke begrunnes? at du har skutt noen?

Klarer du ikke se at på grunn av et absolutt fåtall (takk og lov) av mindre begavende individer som IKKE klarer overholde gjeldende regler om oppbevaring av våpen så KAN en våpenkontroll i hjemmet i noen tilfeller avdekke mangler, og i andre tilfeller kan muligheten for en slik kontroll virke prevantivt på det vis at våpeneieren sørger for å skaffe seg det skapet og gjøre det han er pålagt for å slippe mas ved en eventuell kontroll?

 

Jo, jeg er ikke dummere en at jeg godt vet at det er svært få som blir skadd, drept eller truet på grunn av dårlig oppbevarte våpen. Men desværre så er selv "svært få" mange fler enn "ingen" - som også for deg og meg som våpeneiere burde være målet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...