Jump to content

Ukrainas president hyller jegere og skytterlag.


357

Recommended Posts

Mye av suksessen til Ukraina var at russerne møte mye motstand selv der den ukrainske arme ikke var til et stede. I flere små byer var det bare sivile som gjorde motstand og drev russerne tilbake.  HV har lenge blitt ansett for å være unyttige av militære ledere i Norge som ønsker en liten og proff hær (Sverre Diesen) Jeg håper samfunnet kanskje våkner til den virkelige verden og ser nytten av en befolkning som ikke er fremmed for våpen. Dessverre så kan det jo se ut som EUs direktiv om blyforbud kanskje går igjennom. Noe som skader skytesporten etter min mening. Byråkrater og politikere i Brussel mangler forståelse for hvor sårbar de gjør samfunnet. Se bare på Tyskland som nå har massivt strømunderskudd når det er vindstille. Kanskje endringene i Europa vil føre til bedre behandling av skyttere, det er lov å håpe.

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

357 skrev (5 timer siden):

Jeg håper samfunnet kanskje våkner til den virkelige verden og ser nytten av en befolkning som ikke er fremmed for våpen.

I 2018 hørte jeg et foredrag på Dombås av daværende sjef HV, nåværende Forsvarssjef. Fritt gjengitt var hovedpunktene omtrent slik: Norsk motstand (på bakken) i 1940 ble i hovedsak utført av DFS-skyttere. Sett ut fra ressursene de hadde, var dette så vellykket at det var basisen for opprettelsen av HV etter krigen. Andre land synes dette er så interessant at tilsvarende bygges nå ut også i andre Nato-land. Videre er den våpenkompetanse som bygges opp av DFS av største betydning for forsvaret. I Nato fokuserer en stadig mer på at skyteopplæringa må øke presisjonen til den enkelte skytter. Å bare sende ut en mengde prosjektiler er langt fra bra nok. En må treffe med langt flere av de skuddene som skytes.

Jeg oppfatter at den nye forsvarsjefen i stor grad ser nytten av HV, av skytekompetansen i befolkningen og av veteranene (de som har gjennomført førstegangstjenesten).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (6 timer siden):

 Norsk motstand (på bakken) i 1940 ble i hovedsak utført av DFS-skyttere. Sett ut fra ressursene de hadde, var dette så vellykket at det var basisen for opprettelsen av HV etter krigen. Andre land synes dette er så interessant at tilsvarende bygges nå ut også i andre Nato-land.

Tja dette blir det raskt slutt på nå, for dagens DFS er ikke lenger en ressurs for forsvaret, slik som i 1940.
For det første ga de opp da AG3 kom, og deretter klasset de ut AG3 med tulleregelen om 5 skudds limit i magasinet, slik at AG3 aldri fikk vist sine overlegne egenskaper.
Deretter med 416 og andre våpensystemer som DFS-skyttere aldri får tak i.
Selvsagt skulle hærens våpen vært tilgjengelige for ALL sivile skyttere som tanken var.....

Deretter, DFS-banen er STENGT ffor vanlige skyttere.  Man har bygget inn banene og satt lås på døra, ofte backet opp av overvåkingskamera.
Her i mitt distrikt er de største banene stengt for lengst, sist måtte jeg bytte lag, for å få tilgang til bane som er åpen slik at jeg slipper å knegå noen i styret om å låne nøkkel.
Det forrige laget har holdt banen stengt i 3 år (fra før pandemien, og etter et års medlemsskap ga jeg opp. Jegere trenger egentrening, skyteinteresserte trenger å skyte noen skudd i fred og ro, og  aktive skyttere må ha en plass å få avgårde de tusener skudd som kreves.
Baner blir stengt pga denne tiltakende låsemanien : så snart antall skudd pr uke synker, vokser motet hos våpenhaterne, da kommer klager, støymålinger og kommunale tiltak.

Det er en skam

 



 

  • Like 9
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Du snakker mye svada. ;)

Om man kan skyte og behandle våpen er mye gjort. Uansett hva man kan skyte med.

Her er forresten de fleste baner stortsett åpne. Men folk som tar seg til rette og skyter ting i stykker gjør desverre at mange vurderer å stenge ting.

Edited by høggern
  • Like 1
  • Sad 1
  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (42 minutter siden):

   -  dagens DFS er ikke lenger en ressurs for forsvaret, -

 

Veeeel - Forsvarsdep. er representert i Skytterstyret, som oftest med sjef HV. Tidligere var det en høyere offiser til, "Kongevalgt medlem", en reminisens fra 1892, da for å blidgjøre Kong Oscar II.

Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (1 time siden):

Tja dette blir det raskt slutt på nå, for dagens DFS er ikke lenger en ressurs for forsvaret, slik som i 1940.

Her vurderer du og Forsvarssjefen dette helt ulikt. Men igjen er det vel en tilfeldig Kammerbruker som sitter på spisskompetansen.

Han sa også at det ikke er de titusener STR eller de millioner 6,5 som finnes i norske hjem, som er av størst betydning, men skytekompetansen til alle de som har vært og er i DFS.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dessverre et blyforbud fra EU, vil gjøre det dyrt og vanskelig å fortsette med hobbyen, spesielt innen for en del områder. Jeg håper at noen stikker fingeren i jorda og skjønner at en skyte-kultur er viktig i «den virkelige verden» jeg tror ikke de stridene parter i Ukraina er veldig opptatt av blyfri ammunisjon. 
 

Noen som husker denne saken:

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/fiasko-for-forsvarets-miljoammunisjon/63720655

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (På 17.5.2022 den 21.57):

Du snakker mye svada. ;)

Om man kan skyte og behandle våpen er mye gjort. Uansett hva man kan skyte med.

Her er forresten de fleste baner stortsett åpne. Men folk som tar seg til rette og skyter ting i stykker gjør desverre at mange vurderer å stenge ting.

Han gjør nok ikkje det, kjenner godt til problemstillinga. Det låses og tilgjengeligheten er elendig på enkelte baner. Argument er at det skytes i filler og bedrives hærverk. Dette er oppkonstruert og  om så var tilfelle er løysninga i 2022 å settes inn RFID lås til nokre få tusenlapper. Medlemmene kan få utdelt personlige brikker som koster minimalt,  bruken av banen blir logget og det er enkelt å sperre ute personer som gjer herverk eller ikkje oppfyller andre krav. Ein kan også sette tidsgrenser og datoer for når det skal kunne låses opp.

Min lokale bane er topp moderne, elektroniske skiver flott standplass med støydemping etter alle kunsetns regler men den er LÅST...! Jakttrening forgår, 3x5 skudd og så MÅ ein fjerne seg og møte neste gong...! Vi har spurt om det ikkje kan skytes meire, får til svar at det blir for stor belastning på standplasslederne, vi har tilbydt å stille som frivillige men får då til svar at dei ikkje skal ha fleire... Så forteller vi at det kun er krav til standplassleder ved stevner og privat trening kan forgå utan leder, då snur dei ryggen til oss... Har også tilgang til bane der det er fri tilgang når ein måtte ønske og kan melde om at dette fungerer heilt ypperlig utan hærverk.

Edited by tussehaugen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (14 minutter siden):

Argument er at det skytes i filler og bedrives hærverk

I wonder why...1836016112_IMG_9273(1).jpeg.7c188f57178d30aacb693f3e48de411c.jpeg

 

På min hjemmebane, som er bygd i 2014, måtte vi nettopp skifte stativene for skivenumrene på 100m. Årsak - folk skyter på stolpene. Skiltet på bildet er fra en annen bane.

IMG_1595.jpeg.faf33c15124fc6b673f1edafdd3df1b3.jpeg

Bildet av skivennummeret er fra 2019, da banen var brukt i 4 år. 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (9 timer siden):

Han gjør nok ikkje det, kjenner godt til problemstillinga. Det låses og tilgjengeligheten er elendig på enkelte baner. Argument er at det skytes i filler og bedrives hærverk. Dette er oppkonstruert

I en ideell verden bedriver ingen hærverk.

Men noen må bare bære en standplass benk foran standplass og skyte den i stykker, bære tomhylsekassa ut og skyte den i stykker, teste hagla på standplassveggen, skyte hull i veggen på en skivebu (som er BAK en voll), skyte hull i skivenummer som er på overbygget over skivene ( og skyte hull i overbygget i samme slengen), skyte hull(!) i jernbanesvilla(!) som er beskyttelse foran elektronikken i skiva, ødelegger samridig skiva), skyte hull i pinnen man har vindvimpler på, bært ut en stol fra standplass og skutt den i stykker, osv (eksempler fra åpen bane siste 15 år)

Oppkonstruert? Dette har skjedd...

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Dette driver ikkje den gjengse skytter med. Ein enkeltperson kan  stå bak eksempler som dykk viser til og konsekvensen er kollektiv utestengning. Då bør ein finne ut kven det er som driver med herverk og stenge denne personen ute.

Eit eksempel på løysning for å unngå kolkektiv avstraffing koster under 2000 kr. Der finnes ein mengde av tilsvarande produkt, feks. lås ein ringer til kan også brukes. 
 

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/sikkerhet-og-overvakning/elektronisk-dorlas/glue-smart-door-lock-pro-3-generasjon-2020-solv/207042?gclid=CjwKCAjwp7eUBhBeEiwAZbHwkVNN3rz9IvMFsE1OOn6RhorI6edhIWl-puoGHbPilU3ah_ElqltpVhoCGDAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, høggern said:

I en ideell verden bedriver ingen hærverk.

Men noen må bare bære en standplass benk foran standplass og skyte den i stykker, bære tomhylsekassa ut og skyte den i stykker, teste hagla på standplassveggen, skyte hull i veggen på en skivebu (som er BAK en voll), skyte hull i skivenummer som er på overbygget over skivene ( og skyte hull i overbygget i samme slengen), skyte hull(!) i jernbanesvilla(!) som er beskyttelse foran elektronikken i skiva, ødelegger samridig skiva), skyte hull i pinnen man har vindvimpler på, bært ut en stol fra standplass og skutt den i stykker, osv (eksempler fra åpen bane siste 15 år)

Oppkonstruert? Dette har skjedd...

Hva er det for slags barbarer som bor rundt deg?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slike tullebukker som gjør hærverk finnes overalt. Dessverre. Det er nok med én som "skal bare" eller som "jammen det er jo så lite" eller "jammen jeg skulle bare teste om panserbrytende går gjennom gongen og om sporlys brenner når det er tørt, se, så kult!" og så har man to timers jobb og noen tusen i utgifter.

 

Ikke at det hjelper så mye å låse, det er noen som synes det er gøy å fylle nøkkelhull med superlim også.

 

Skytebanene drives på dugnad, og de som driver dem går fort nok lei av barn på femogtredve til at de svarer "liker du det ikke? Still på årsmøtet, ta verv!" Og derfor, dessverre, blir banetilgangen innskrenket for de som ikke er i dugnadsgjeng. 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (4 minutter siden):

Spora av skikkelig nå!

 

Ikke mer enn at man har konstatert at id***er finnes overalt. For Ukraina sitt vedkommende er problemet at en slik en hersker over ei nabostormakt.

 

Men tilbake til saken, som vi har diskutert i denne og andre tråder: Hvordan skal man få de mange gode skytterne inn i de væpnede styrkene, hvis det skulle brenne på dass? Vi har verken uniformer eller våpen til dem, og enda verre, vi har avskaffet alt som minner om systemene i det gamle mobiliseringsforsvaret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (28 minutter siden):vi har avskaffet alt som minner om systemene i det gamle mobiliseringsforsvaret.

Det er fordi krig i 2022 ikkje kan vinnes med kuler og krutt, sjølv om det framstilles slik. Økonomi, energi, og langdistansevåpen er er det som gjelder, i ca den rekkefølge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
piren16 skrev (På 17.5.2022 den 21.16):

Tja dette blir det raskt slutt på nå, for dagens DFS er ikke lenger en ressurs for forsvaret, slik som i 1940.
For det første ga de opp da AG3 kom, og deretter klasset de ut AG3 med tulleregelen om 5 skudds limit i magasinet, slik at AG3 aldri fikk vist sine overlegne egenskaper.
Deretter med 416 og andre våpensystemer som DFS-skyttere aldri får tak i.
Selvsagt skulle hærens våpen vært tilgjengelige for ALL sivile skyttere som tanken var.....

 

Finland har svaret på hvordan dagens DFS måtte sett ut hvis de skulle være noe som helst ressurs for forsvaret, og det kalles SRA (Sovellettu reserviläisammunta)

Ikke så veldig overraskende så skyter de dynamisk med halvautomatiske rifler, minimum 20 skudds magasin (eller større), ofte iført militær utrustning (skuddsikker vest, hansker, klær og sko av en militær karakter, førstehjelpsutstyr osv.) som veier minst 12 kg. Finnes flere videoer på youtube av hvordan det foregår, f.eks her, eller her. Reglene finnes også på Engelsk og Svensk, og regler for utstyr på Engelsk.

Jeg aner ikke hva median alderen til DFS skyttere er, men tror mange av de hadde fått slag hvis man foreslå noe som lignet på Finnland sitt “frivillige skyttervesen”. Det at en god del av skytterne sliter med å bevege seg mellom 3 posisjoner stillestående på standplass begrenser nytte potensialet de har for forsvaret rimelig dramatisk.

Det er ingenting galt med DFS, men det de driver med er omtrent like forsvarsrelatert som ISSF 25M finpistol eller skiskyting. Det blir litt søkt av DFS folk eller HV sjefer å mene at det har noe særlig verdi utover tradisjon, og at de var nyttige for 82 år siden.

Edited by sako_35
Bruker brukt blå tekst, forbeholdt moderatorer.
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Dynamisk skyting er heller ikke det ultimate.  Stokken på M-16 er laget for at en amerikansk skeet skytter skal ha nytte av den. Etter Afghanistan og Irak krigen, er det nå flere Skeet skyttere i USA enn Trap skyttere....

 

Nærstridsskyting basert på hagleskyting er mer effektivt enn Dynamisk sportsskyting og dobbeltskudd. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finland har riktig mindset.

 

Har sett et par artikler om at finske SRA sin kurs og konkurranser, nå har lange ventelister pga at russland invaderte ukraina. Prøvde selv å melde meg på et større arrangemang i helsingfors, men det var utsolgt ila 1 minutt. Det er tydelig for meg at det finske folk har stor tiltro til dette forbundet.

 

Jeg mener NROF bør åpnes for folk som har fullført førstegangstjenesten, og adoptere den finske SRA regelboken for nivå 3-skyting. Samtidig som at forsvaret burde promotere NROF mer for tjenestegjørende, som en måte å bygge relevante egenskaper utenfor tjenesten (slik DFS gjorde/gjør).

 

Edited by Vindvott
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Virker som folk har litt vanskelig for å forstå ting på kammeret.

Det viktigste dfs leverer er tilgang på etablerte baner av en viss standard og grunnopplæring i skyting. Grunnopplæring. Tygg på ordet.

Edited by høggern
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ja helt klart.

Virker bare som om enkelte i DFS sitter på en veldig høy hest og tror de leverer ferdige soldater til forsvaret siden de lærer folk å skyte blink*. Helt sikkert en veldig liten prosent i DFS som har den holdningen men de finnes.

 

*Uten å påstå at det er det du mener eller skriver @høggern.

 

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

oysteims skrev (12 timer siden):

Det er ingenting galt med DFS, men det de driver med er omtrent like forsvarsrelatert som ISSF 25M finpistol eller skiskyting. Det blir litt søkt av DFS folk eller HV sjefer å mene at det har noe særlig verdi utover tradisjon, og at de var nyttige for 82 år siden.

Dfs har hundrevis av 2-300m skytebaner. Det er mye mer relevant for forsvaret og spesielt HV, enn 25 meters innendørs pistolbaner er.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg må anbefale deg å lese sakte, gjerne flere ganger, sånn at det blir mulig for deg å fatte hva jeg skrev.

Så jeg skriver det sakte, og jeg prøver på nytt;

"Aldri hørt noen med noenlunde rett verdisyn innen dfs påstå at dfs leverer ferdige soldater".

 

Trenger du kanskje at jeg forklarer deg hva det betyr?

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Jeg har det slik at jeg har en viss tro på eksperter. Jeg tror mest på leger når det gjelder covid. Jeg tror mer på Harald Stenvaag enn på hvermansen når det gjelder puss av .22-rifler.  Så har det seg slik at jeg var på et foredrag med daværende sjef-HV, nåværende Forsvarssjef. Han var meget tydelig på at DFS var av meget stor betydning for totalforsvaret, og at det ikke var uten grunn at Forsvaret arbeider så tett med DFS inkl. å bruke 30 mill i året på samarbeidet.

Og da er det slik at jeg tror han er den som vet dette best her i Norge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja håper bare DFS klarer å henge med i svingene sammen med forsvaret og ikke holder fast på det gammle trygge.

Noe jeg virkelig håper de klarer.

 

"Forsvarets deltakelse i og erfaringer fra internasjonale operasjoner er med på å utvikle hvordan Forsvaret trener og øver. Utviklingen innen skyting og skyteteknikk gjør at behovet endrer seg fra baneskyting til felt- og nærstridsskyting. På dette området vil DFS i fremtiden utfordres for fortsatt å kunne være relevant for Forsvaret, både ved utvikling av skytebaner, opplæring og gjennomføring av feltskyting" 

Edited by Sakoen75
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (11 timer siden):

Virker som folk har litt vanskelig for å forstå ting på kammeret.

Det viktigste dfs leverer er tilgang på etablerte bssner av en viss standard og grunnopplæring i skyting. Grunnopplæring. Tygg på ordet.

Hjelper ikke, etter ett og et halvt års medlemsskap, uten at banen var tilgjengelig, og uten at man finn noe som helst forhåndsvarsel om at det skulle være skyting, og hvor kun noen styremedlemmer har nøkkel,  som ikke svarer på henvendelse om mulighet for å skyte på banen....  og hvor styret truer med politianmeldelse om noe allikevel setter opp egen blink på 100 metern og skyter noen skud........  (the club for Hell!)
Så ble løsningen å melde overgang til annen klubb, med bane 34 km unna "hjemmebanen". Der er det åpent, der kan man feks skyte inn jaktrifla si, der er det også elektroniske skiver, men de har valgt en fornuftig løsning, og det ser ikke ut til at disse skiltene, som DFS'ere øyensynlig mener er laga av gull, blir herpa nnoe mere enn andre steder.
Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor RIFLESKYTTERE absolutt skal skyte på disse skiltene, jeg har med blink, setter opp sjøl fordi jeg vil VITE hvor jeg traff....

Slik er det dessevrre, fornuftige lag finnes, og hvis disse hullene på skiltene er så forbanna farlige (numrenene vises da, selv etter noen skudd, kan man gjære som det andre laget med åpen bane i motsatt retning fra det som ble valgt: lage skiltene slik at de kan taes inn, og bare settes opp nårdet er organisert virksomhet, for det er da de trengs!

Link to comment
Share on other sites

Nuvel, er det noe som helst håp om at DFS utnytter situasjonen, og setter i gang en massiv vervekampanje, med åpne baner og organisert opplæring?  Skyting er viktig i dagens verden.

Eller har man gitt opp, nå når Ukraina ser ut til ¨å tape krigen"?
Man skulle tro at DET gkjør åpne baner og mere skytetrening enda viktigere!


 

Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (1 time siden):

Hjelper ikke, etter ett og et halvt års medlemsskap, uten at banen var tilgjengelig, og uten at man finn noe som helst forhåndsvarsel om at det skulle være skyting, og hvor kun noen styremedlemmer har nøkkel,  som ikke svarer på henvendelse om mulighet for å skyte på banen....  og hvor styret truer med politianmeldelse om noe allikevel setter opp egen blink på 100 metern og skyter noen skud........  (the club for Hell!)
Så ble løsningen å melde overgang til annen klubb, med bane 34 km unna "hjemmebanen". Der er det åpent, der kan man feks skyte inn jaktrifla si, der er det også elektroniske skiver, men de har valgt en fornuftig løsning, og det ser ikke ut til at disse skiltene, som DFS'ere øyensynlig mener er laga av gull, blir herpa nnoe mere enn andre steder.
Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor RIFLESKYTTERE absolutt skal skyte på disse skiltene, jeg har med blink, setter opp sjøl fordi jeg vil VITE hvor jeg traff....

Slik er det dessevrre, fornuftige lag finnes, og hvis disse hullene på skiltene er så forbanna farlige (numrenene vises da, selv etter noen skudd, kan man gjære som det andre laget med åpen bane i motsatt retning fra det som ble valgt: lage skiltene slik at de kan taes inn, og bare settes opp nårdet er organisert virksomhet, for det er da de trengs!

Mener du det er greit at folk skyter på ting som ikke er laget for å skyte på bare fordi det er en skytebane?

Om det er holdninga til folk så skjønner jeg  at  banetilgang begrenses...

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (1 minutt siden):

Mener du det er greit at folk skyter på ting som ikke er laget for å skyte på bare fordi det er en skytebane?

Om det er holdninga til folk så skjønner jeg  at  banetilgang begrenses...

Jeg tror skytterlag som låser av banen slik (fordi de er nødt) men ikke følger opp med faste og forutsigbare treningstider, og nok av dem - er mye av årsaken til den tilbakegangen DFS ser i mange områder.

De som driver laget har nøkkel, og ser ikke behovet for treninger som andre kan komme på, de kjenner jo ingen andre, så da kan ingen nye komme, og slik har de holdt på ei stund, der de siste skytterene nå er 75 år, og velger seg sjøl til formann hvert år...

 

K

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Flere skytterlag har eksterne (ikke selvpålagte) restriksjoner på når det er lov å skyte. Vi har også det. På de tre treningene i uka er det alltid god plass/ledige skiver. Jeg mener at de alle fleste, hvis de ikke har vondt i viljen, bør kunne finne tid til å trene innenfor lagets treningstider.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...