Jump to content

Ukrainas president hyller jegere og skytterlag.


357

Recommended Posts

For i det hele tatt å få lov og ha en skytebane kreves det baneinstruks og en må forholde seg til kommunale vedtekter. Derfor er det ikke uvanlig at det finnes regler for både når det kan skytes, mot hvilken bakgrunn det kan skytes mot og hva det kan skytes med. Om ikke dette etterfølges risikerer en jo at banen blir stengt. 

Selv her vor det er flere organiserte treninger vær uke som alle kan delta på er det svært dårlig med rekruttering. Jeg tror kanskje skyting med grovkaliber begynner å bli i dyreste laget for mange. Hva som kan gjøres vet jeg ikke men som det er nå er i alle fal DFS i ferd med og dø ut.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

Hva som kan gjøres vet jeg ikke men som det er nå er i alle fal DFS i ferd med og dø ut.

Jeg for min del tror ikke dfs holder på å dø ut. Men konkurranseskytinga sliter, og da spesielt klasseførte. Og der kan kanskje skytterne takke seg selv?

Utstyrsjag og stevnejag kan kanskje være grunner?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 timer siden):

Jeg tror kanskje skyting med grovkaliber begynner å bli i dyreste laget for mange.

 

Det har det i grunnen alltid vært. Vi bruker jo en utmerket langholdspatron til å skyte på 100 og 200 meter. Vi bør gå over til 50 meter baneskyting, og skyte felt hele året. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (8 minutter siden):

Det har det i grunnen alltid vært. Vi bruker jo en utmerket langholdspatron til å skyte på 100 og 200 meter. Vi bør gå over til 50 meter baneskyting, og skyte felt hele året. 

For meg hadde det vært helt OK. Akkurat like spennende og konkrete med 22lr på 50m som med 6,5x55 på 200-300m det er nå uansett skytterens ferdigheter som teller. Så kunne vi heller skyte litt mer felt for og holde liv i grovkalibret. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo dessverre ikke så veldig mange som skyter felt nå heller. Men jeg vil vel tro at jeg og de andre som liker feltskyting vill fortsette med det uavhengig av hvordan baneskytingen foregår, det er nå tross alt to vidt forskjellige konkurransearenaer. Derimot har jeg stor tro på at baneskytingen vil at seg opp om en gikk over til 22lr og 50m. Og så er det vel slik at de fleste feltskyttere rekrutteres fra baneskytingen, så hvem vet kanskje det kan være en god ide. Som det er nå blir det nå bare færre og færre som deltar på stevner og det er jo synd. Om ikke noe skjer er det vel kun i veteranklassene det er deltakere om noen år.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har også tro på at feltskyting om sommeren kunne blitt en suksess. Vet mange vegrer seg både for å arrangere og delta på felt vinters tid, med vårt særs variable nordvestlandsklima. (Ikke at det nødvendigvis bare er finvær om sommeren heller, men.. )

Edited by tg1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Hvorfor skal det ikke bli mange som skyter felt om sommeren, i forhold til i sprengfrost og snøføyke om vinteren?

 

Vi i Trøndelag kan prøve 50-m DFS-skyting den 15., jeg tipper @nhd står bak. Og feltskyting i sommervær i Stordalen helga etterpå.

Jepp. Jeg står bak 50m.  Grensetreffen i Stordalen er mitt favorittstevne. Felt på formiddagen og bane etter lunch. I fantastisk natur :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (36 minutter siden):

Har også tro på at feltskyting om sommeren kunne blitt en suksess

Det er et par grunner til at feltskyting er om vinteren. 

 

Den ene er en tullegrunn, at sommeren er banesesong, og det er ikke plass til feltstevner...

Men, om sommeren er jorder i bruk, og det er ikke så lett å lage felthold att og fram over jorder med høyt vaiende korn, eller potetgress for den del. Tradisjonelt hadde vel bøndene bedre tid om vinteren også.

En annen grunn er den evig tilbakevendende skogbrannfaren - setter du opp et feltstevne om sommeren, i norsk utmark, så er sjangsen stor for at du må avlyse pga skogbrannfare. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Avlysning på grunn av skogbrannfare har vel aldri skjedd her i distriktet. Men uansett feltskyting på tilfeldige jorder er vel snart historie uansett nå skal det jo være elektronikk og godkjente volder. Feltskyting på faste baner burde ikke være noe problem året rundt.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (6 timer siden):

Hvorfor skal det ikke bli mange som skyter felt om sommeren, i forhold til i sprengfrost og snøføyke om vinteren?

 

Vi i Trøndelag kan prøve 50-m DFS-skyting den 15., jeg tipper @nhd står bak. Og feltskyting i sommervær i Stordalen helga etterpå.

Å skyte felt om sommern er fint. Å arrangere felt om sommern er et H. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (14 minutter siden):

Å arrangere felt om sommern er et H. 

Nei det går som en lek. Tar meg 15min og kjøre ut med ATV og ta av dekkingen på skivene. Så er det bare å slå på elektronikken og en er klar til skyting.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, høggern said:

Jeg for min del tror ikke dfs holder på å dø ut. Men konkurranseskytinga sliter, og da spesielt klasseførte. Og der kan kanskje skytterne takke seg selv?

Utstyrsjag og stevnejag kan kanskje være grunner?

Jeg har litt innsikt angående dette siden jeg var en “outsider” som kom inn i skytesporten ved en tilfeldighet under studietiden for typ 7-8 år siden.

Jeg vet ikke om utstyrsjag eller stevnejag har så mye og si.

Den største problemet sånn jeg ser det er at skyttersporten er dårlig til å markedsføre seg selv. Spesielt til folk som er gamle nok til å drive med sporten selvstendig - men som kanskje aldri har vært borti det. Blant barn og ungdom så er det så enkelt som at hvis foreldre driver med skytesport så blir ungene dratt med, eller så driver ingen av de med det og de vet ikke at det eksisterer (sikkert noen som har en anekdotisk historie om et unntakstilfelle).

Det neste spørsmålet er hvorfor skal man begynne med skyting? Det finnes jo så mange andre hobbyer som er billigere og mer tilgjengelig i dagens Norge. Svaret er selvfølgelig X-faktoren - nemlig at noen syntes våpen er kult! 

Her er en del av problemet, at enkelte av forbundene jobber desperat med å gjøre seg selv så u-kule som overhodet mulig. Så skjønner de ikke hvorfor medlemstallene synker hvert år, og hvorfor unge voksne velger ting som snowboard, fjellklatring eller kampsport i stedet - hvor de kan føle seg kule og/eller sporty mens de driver på. 

—-- Advarsel: DFS “rant” under —--

Hva er vitsen med å prøve å tilfredsstille alle som ikke driver med skytesport ved å gjøre seg så gammeldags og u-kul som overhode mulig? Det er 66 år siden sorte rifler av lettvekt materialer som maskinert-aluminium og sprøytestøpt-plast ble standard, likevel er det veldig kontroversielt blant enkelte - og så skal man tviholde på treskjefte som veier et metaforisk tonn. Optikk og elektroniske sikter er blitt så billig og bra, likevel så brukes en overraskende dyr diopter som blir umulig å bruke med en gang man er i bevegelse og det er flere mål som blender inn med bakgrunnen? Eller at man fortsatt driver å styrer med den reima i stedet for en tofot. Og kansje mest bizare av alt - klovnedrakta hvor det ser ut som du kommer ferdig stroppa fra galehuset. (Mye av dette gjelder også ISSF rifle).

Men med en gang du har på uniform og bærer flagg på skulderen så er selvfølgelig alle de tingene helt innafor.

—-- “rant” ferdig —--

Jeg ser jo at noen elsker det (ofte de som vokste opp med det virker det som), og det er kjempefint! Men det er en grunn til at det blir færre og færre som driver med det. For en som kom helt fra utsiden, uten noen kjennskap til DFS, NSF, NJFF, DSSN, NBSF, NROF, NMSF eller noe som helst annen skytesport på forhånd; så er DFS definitivt den rareste. De er ikke bunnet til noen olympiske regler eller lignende, det er utelukkende selvpåført - og hele greia virker rart og gammeldags når man ikke kommer fra “miljøet”.

Edited by oysteims
  • Like 13
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Du kan nok ha et par poeng, og vi er da et par-tre til som mener at DFS ville blitt mye mer relevant ift å være leverandør av våpenfør befolkning om man hadde kunnet erverve og skyte med «svarte» våpen. (Jada, DSSN finnes, men med det regimet som eksisterer i dag vil det ikke få noen bredde) Positivt for rekrutteringa hadde sannsynligvis også vært. På den annen side er nok frykten for at en slik utvikling potensielt ville kunne utstyre en ny ABB med verktøy, større enn frykten for å ikke ha en våpenfør befolkning, både innenfor og utenfor egne rekker. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@oysteimsDet er vel omtrent den beste beskrivelsen av DFS jeg har lest, dessverre😂. Det er mye jeg heller ikke forstår i den organisasjonen, og jeg synes ikke de gjør det så lett for seg selv og egen eksistens. På meg så virker det litt som om DFS er delt. Det er en gruppe som er jegere, langholdskyttere og generelle rekreasjonsskyttere, også er det en gruppe med original STR, skytedress og konkurransegener av en annen verden. Jeg har alltid tilhørt den første gruppen og den begynner etterhvert å bli nokså stor. I anntall så er de rendyrka DFS skytterene i mindretall der jeg tilhører. Slik var det ikke da jeg ble medlem så mye har forandret seg siden da, og det er i tidsperspektiv ikke så lenge siden når jeg tenker på at laget mitt er over 160 år gammelt.

 

Hvis man ser på rekruteringen så er det egentlig bare "konkurranse" DFS som gjør en innsats for barna. Det er bare de som har skyteskole, men for meg så ser det ut som om ungene slutter med skytingen når de blir eldre? Også forsvinner de ut av organisasjonen, kanskje noen veldig få blir igjen fordi de har foreldre som skyter aktivt.

 

Den voksne og nye medlemsmassen som kommer til blir rekrutert gjennom jegerskyting, rett og slett fordi de trenger tilgang på en skytebane hvor de kan trene. Dette er da stort sett unge voksne og litt eldre med jegerprøven og jakt som utgangspunkt for sin skyteinteresse og som har litt tid å avse fra familielivet. De deltar av og til på konkurranser, hvis det passer, men målet er trening og ikke palleplass eller plastpokal. Det er heller ikke så lett og organisere denne gjenngen siden de ofte har en helt egen agenda uten konkurranse som målsetning for sin aktivitet. 

 

DFS har etter mitt syn på en måte sluttet litt å passe med bohovet til store deler av medlemsmassen. De tilbyr tilgang på en skytebane, men der stopper det. Innenfor den rammen DFS er tror jeg heller ikke det er mulig å få til så mye mere enn det som er i dag. Skal skytingen få noen form for X-faktor som kanskje trekker til seg unge skyttere så må man antagelig spille mere på PRS og langholdsskyting og fornye seg litt på utstyrsfronten. Det er ikke så helt enkelt å få til med all den detaljereguleringen av skytebaner som er orientert mot skyting hvor man må å stå i ro på en bestemt plass og et ønske om å isolere lyden mest mulig for omgivelsene. Kompakt skal det også være og avstand blir aldri prioritert. DFS som organisasjon ser ikke bohovet for å skyte fordi 200m når de skal lage en skytebane.

 

"Sorte våpen av alu og plast" og skyting på figurer med to meters avstand mellom munning og blink ser jeg ikke for meg kommer til å bli stuerent på noe som helst tidspunkt i moderne DFS. Kanskje er det en bra ting også? Mitt første ordentlige møte med DFS som lite guttunge var AG3 og (tysker)hjelmfigurer på selvanvisere plasert rundt om kring i terrenget. 20 skudd i magasinet og plaff i vei.. Jeg traff ingen ting, men var antagelig fullstendig hekta der og da. Som voksen tenker jeg nå mitt om en slik introduksjon til skyting😏     

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (12 timer siden):

Fremtiden vil nokk være faste voller og elektronikk

Når ble det FELTskyting? Du snakker om baneskyting mot abstrakte figurer. som forsåvidt er mer spennende enn ren baneskyting, men feltskyting er det ikke ;)

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (31 minutter siden):

"Sorte våpen av alu og plast" og skyting på figurer med to meters avstand mellom munning og blink ser jeg ikke for meg kommer til å bli stuerent på noe som helst tidspunkt i moderne DFS

Det er jo også helt unødvendig. DSSN driver denne sporten på en utmerket måte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

oysteims skrev (8 timer siden):

Hva er vitsen med å prøve å tilfredsstille alle som ikke driver med skytesport ved å gjøre seg så gammeldags og u-kul som overhode mulig?

Mitt motspørsmål blir; hvorfor skal DFS ødelegge sporten for oss aktive ved å gå over til lettvekts aluminiumsvåpen med plastskjefte, kun for å gjøre seg kule for de utenfor som eventuelt hadde latt seg rekruttert av samme grunn?
Hadde helsevesenet rekruttert flere kirurger hvis skalpellen hadde hatt et mer taktisk utseende?
Poenget er at dagens skytterutstyr er svært godt egnet for oppgaven det skal fylle.
 

Kom selv til DFS i voksen alder fordi de var de eneste som hadde full aktivitet i vinterhalvåret (i nord må "halvåret" leses bokstavelig).
Har vært innom DSSN (da det ennå het NFPS), NJFF og NROF, og startet med uorganisert skyting i tenårene med salongrifla til fattern.
Jeg hadde halvauto og kompisen hadde boltrifle. Allerede da var boltrifla artigere fordi vi traff mye bedre med den.
Skal vi rekruttere bedre må vi spille på gleden med å treffe godt på skiva.
De gangene vi har avholdt åpen dag med familie/venner etc. er det ofte stor begeistring, og noen nye som dukker opp på treningene.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (14 minutter siden):

Når ble det FELTskyting? Du snakker om baneskyting mot abstrakte figurer. som forsåvidt er mer spennende enn ren baneskyting, men feltskyting er det ikke ;)

 

 

K

Enig. Det er ikke nok at skiva/målet ikke er rund til å kalle det feltskyting.

 

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (37 minutter siden):

Enig. Det er ikke nok at skiva/målet ikke er rund til å kalle det feltskyting.

Det eneste momentet fra tradisjonell feltskyting på papp en ikke får med seg når en skyter på elektronikk er jo anvisningen med spak. Har nå vært brukt elektronikk på LS i de senere år og har da ikke hørt noen som har klaget på det. 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (48 minutter siden):

Det eneste momentet fra tradisjonell feltskyting på papp en ikke får med seg når en skyter på elektronikk er jo anvisningen med spak. Har nå vært brukt elektronikk på LS i de senere år og har da ikke hørt noen som har klaget på det. 

Elektronikk er helt greit. Men når en ligger på samme standplass som på bane, og den eneste forskjellen fra banestevnet er formen på målet.......

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja men slik behøver det da ikke og være det er da helt opp til skytterlaget hvordan de vil lage det til. Men er klar over at det er slik en del plasser fordi de ikke har tillatelse for og skyte fra andre steder en den overbygde og lydisolerte standplassen. Men en får nå der i det minste skutt på forskjellige avstander. Alternativet hadde jo vært å ikke få noe annet en vanlig baneskyting på slike plasser.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Når ble det FELTskyting? Du snakker om baneskyting mot abstrakte figurer. som forsåvidt er mer spennende enn ren baneskyting, men feltskyting er det ikke ;)

 

 

K



Dette er vist standarden her i nord-norge sier han som lærte meg felt skyting, og han reiser land og strand rundt over hele landet og skyter. 
 

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (1 time siden):



Dette er vist standarden her i nord-norge sier han som lærte meg felt skyting, og han reiser land og strand rundt over hele landet og skyter. 
 

Ikkje standar i sørlandskretsen vertfall. Her er felt på jorder/bø, hogstfelt og over islagt vatten normalen. Standplass i hard trakka snø. Det hender 1 av 5 hold er på bana, men som regel ute i felt.

Link to comment
Share on other sites

Feltskyting? Hva er egentlig feltskyting ja? Det er en interessant diskusjon.

For meg er dfs feltskyting;

Fravær av prøveskudd.

Ukjente avstander.

Målveksling/dobbelthold på 2 forskjellige avstander.

Varierende skytetid (fra god tid til travelt).

Vanskelighetsgrad som varierer (ikke alt på max) 

Vær.

Vind.

Snø.

Ikke opparbeidde standplasser.

 

Så om noen lurer på om jeg synes LS felten er en skikkelig feltrunde?

Tja. Alt er nesten på max. Skytetider er ofte 50-60 sek. Alle avstander er kjent. Alle standplasser er opparbeidde og med matte.

Det er en slags felt men det er ikke en skikkelig feltrunde ;)

Edited by høggern
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg er jo skjønt enig med deg i dette, @høggern.

 

Men, som "Dusteforbundet" skrev, da Bjørn Staib (den første "etter-polfarer") bortforklarte at ekspedisjonen ikke kom til Nordpolen: "En ting er teori. En ganske annen ting er pakkis".

 

Det ideelle er altså "nordisk opplegg", som det ble kalt. Men det har jo vist seg at ikke er praktisk gjennomførbart for mer enn en god håndfull skyttere. Avstander blir kjent, "ad omveier", og skal man få gjennom mange skyttere, må opplegget være slik at det kan gjennomføres av (de få) personene som man har til rådighet.

 

Men "noget er bedre enn intet", sjøl en elektronikk-felt på 200 m bane er mer "forsvarsmessig" enn vanlig baneskyting. Et "realistisk" opplegg kan være å sette opp finfelt-figurene på 200 m. Da vil "treff" omtrent tilsvare innertreffet på de figurene HK- og Kikkert-klassen skal skyte på, i følge DFS/Skytterboka. Det gir kanskje en pekepinn på hva som kreves, "hvisomatte-dersomatte".

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Her jeg skyter har vi to hold mot 200m skivene med feltfigurer men skyter kun et av de fra 200m standplass det andre skytes som oftest et stykke foran standplass så avstand da blir ca 180m.  Så har vi et hold på ca 400m alt etter hvor en skyter det fra. Neste hold et på ca 300m og det siste på 160m. Vi er i den heldige situasjonen at vi kan variere på hvor vi skyter fra og dermed få lit mer variasjon en om alt skytes fra standplass. Vi har to skiver på vært hold og kan kjøre med 6-10 min mellom lagene så en få i gjennom 12-20 skyttere i timen.

Et av nabolagene har et tilsvarende opplegg men der er det ikke lov og skyte utenfor standplass så alt foregår derfra. Men det er da mye bedre en ingen ting som hadde vært alternativet.

Link to comment
Share on other sites

Flere burde skyte en DSSN riflematch eller tre :)

Ukjente hold,  valgfri stil og utførelse, små og store og delevis synlige mål,  beveglige mål og uetablerte valgfrie skyteposisjoner. Noen ganger alt dette og mer på samme stage. 

Det eneste man trenger er godkjenningskurs og en rifle med løse magasiner evt stripperklips :)

Link to comment
Share on other sites

Apelars! skrev (1 time siden):

Flere burde skyte en DSSN riflematch eller tre :)

Ukjente hold,  valgfri stil og utførelse, små og store og delevis synlige mål,  beveglige mål og uetablerte valgfrie skyteposisjoner. Noen ganger alt dette og mer på samme stage. 

Det eneste man trenger er godkjenningskurs og en rifle med løse magasiner evt stripperklips :)

Og 2- 3 mil innmarsj, deretter 2-3 dager i en skyttergrop mens man lever på 1 dagsrasjon man har i stridssekken mens man sover på skift med vaktpost ute for å få det mest mulig realistisk, før man trøtt sulten og lei går inn på banen for å skyte en runde felt

Skulle vel være passe realistisk da? ;)

Edited by høggern
  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

 

Og hvor mange DFS-lag har feltområder som egner seg for, og som kan få tillatelse til, feltskyting i denne formen?

Jeg aner ikke,  jeg skyter ikke i DFS.

DSSN er et eget forbund med egne program osv. 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (31 minutter siden):

Og 2- 3 mil innmarsj, deretter 2-3 dager i en skyttergrop mens man lever på 1 dagsrasjon man har i stridssekken mens man sover på skift med vaktpost ute for å få det mest mulig realistisk, før man trøtt sulten og lei går inn på banen for å skyte en runde felt

Skulle vel være passe realistisk da? ;)

Ja,  men det ordner vel HV med? 

Selv NROF er vel ikke helt der 😅

Jeg er sivilist og uttaler meg om det jeg skyter 🙂

Link to comment
Share on other sites

Åkei, så det med soldatferdigheter var kanskej ikke så viktig likevel? 
Vel da er jeg mer på at man kan skyte dfs felt som man gjør. Noen blir skikkelig gode på vind, avstand, korte skytetider og målveksling osv.
Andre blir veldig gode på å skyte bittesmå samlinger på knøttsmå skiver på oppgitte avstander (som helst ikke er for lange heller). Begge blir gode/bedre til å skyte. Og det er vel målet? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (24 minutter siden):

Åkei, så det med soldatferdigheter var kanskej ikke så viktig likevel? 

 

Nå er du vrang (og jeg mistenker det er det du prøver på) - det fins en mellomting mellom det å skyte samtlige hold fra standplass på kjente avstander (som ofte gjøres i dag) og det du skisserer (som ville tatt flere dager å gjennomføre). Mange arrangører treffer allerede veldig godt på den middelveien og har improviserte standplasser ute i teig og et kjempefint opplegg. Andre har et mindre bra opplegg.

Link to comment
Share on other sites

Samme våpen type (i det minste samme kaliber), sikter like som forsvaret, lik type bekledning og mer fokus på nærstridsskyting og feltskyting hadde hjulpet.

Vi er jo et stykke inne i 2000-tallet og hvem er DFS nermere

 

11160053_878154838923972_491575719938017107_o.jpg

Edited by Sakoen75
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ja flere 25m baner og en feltløype til HV området. 

Husker jeg feil når jeg sier HV har avtale med ca 140 DFS klubber av litt mer en 800 klubber? 

DFS burde kanskje se på utvikling for fremtiden?

 

Skal ikke glemme at DFS har 13-13 millioner dugnadstimer for å drive baner osv, det står det respekt av så er ikke ment å snakke ned DFS Som organisasjon.

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Denne tråden ut- eller inn-viklet seg (helt vanlig på dette forumet, ja!) til å bli en diskusjon om DFS feltskyting, ikke om skytterlagsmedlemmers eventuelle nytte for Forsvaret i en krisesituasjon,

 

Jeg, og mange flere, har etterspurt, i denne og andre tråder, hvordan Forsvaret skal kunne gjøre bruk av oss som (kanskje) kan skyte, når de ikke har uniformer eller våpen til oss, og ikke noe system for å få oss "inn i rullene", som det het, i mobiliseringsforsvarets tid.

 

Nå er det faktisk noe slikt på trappene:

 

https://klassekampen.no/utgave/2022-06-21/frykter-ny-lov-apner-for-a-privatisere

 

Akkurat dette åpner jo opp for noen gråsoner, for eksempel hva sveitsiske eller (inntil videre) svenske og finske ansatte i disse selskapene skal gjøre, hvis de blir tvangsrekruttert til det norske Nato-forsvaret.

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Nå er det faktisk noe slikt på trappene:

 

Dette har vært på trappene i lang tid, men har ingenting med skyteferdigheter eller mangel på sådanne å gjøre, som teksten din kan tolkes som.

Her er det rett og slett behov for sivile fagfolk, som skal kunne beordres til å utføre sitt daglige sivile yrke, i "varmere strøk" (les=krigsområder) dersom "kunden" har slikt behov.

Om vi da skal benytte uniform på jobb, og således bli "beskyttet" av Geneve-konvesjonen (og samtidig bli godkjent "blink") eller om vi skal arbeide i sivil, 

med de fordeler/ulemper det gir, er fortsatt ikke avgjort.

Det -jeg- vet, er at Forsvaret hentet ut skattekort på meg i år, selv om det er mange år siden lønnen min ble utbetalt via FLA....

 

 

For bakgrunnsinfo klikk her.

Edited by hcandersen
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
lolinski skrev (33 minutter siden):

Kanskje sent å svare men la gå. Er helt uenig der. Pga DSSN er supervanskelig å komme inn. Er ikke allment tilgjengelig når du må ha hatt pistol i 2 år før du kan som så mye snuse på DSSN. Spesielt når du ikke er interessert i å skyte med pistol. Blir litt dumt å skyte med pistol i årevis for å kunne skyte med rifle 

Nå er det superenkelt å komme inn i DSSN, men det med tvungen pistolskyting er litt dumt, samtidig som det er nesten bare pistolskyting i DSSN. JEg funderer av og til på å kjøpe ei rifle kun til DSS, men slår det alltid fra meg siden det er så få riflestevner.

 

lolinski skrev (33 minutter siden):

 

Ellers liker jeg DFS men utstyrsjaget holder det dessverre på kun casual nivå.

Utstyrsjag i DFS? Har du vært innom et skytterlag?

 

lolinski skrev (33 minutter siden):

 

I det minste kunne man kvitte seg med diopteren og heller hatt brukendes sikter.

Nå er det jo en egen kikkertklasse i DFS. 

 

lolinski skrev (33 minutter siden):

Pga diopteren er ubrukelig på alt annet enn opplyst blink.

Det er nå rent tøv. Men det krever litt trening å skyte godt på annet enn rund blink, det skal jeg være enig i.

 

lolinski skrev (33 minutter siden):

Og skrur seg selv ihjel etter en tid

?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (50 minutter siden):

Ellers liker jeg DFS men utstyrsjaget holder det dessverre på kun casual nivå. I det minste kunne man kvitte seg med diopteren og heller hatt brukendes sikter.

 

Det eneste "utstyrsjaget" i DFS er jo nettopp de "brukendes" siktene, dvs. kikkertklassen, det er fritt fram til å investere i utstyr på "øverste hylle" (unntatt innebygd avstandsmåler). Hvis det er en målsydd skytterdress (pris ca. 20 store) du tenker på, så holder de like lenge som skytteren (men vokser kanskje ikke like mye i bredden!). Skytterlagene har dessuten jakker til utlån (hvertfall for rekrutteringsskyttere), og man kan finne brukte skytterdresser på Finn.no, for omtrent gi-bort-pris.

 

lolinski skrev (57 minutter siden):

Og skrur seg selv ihjel etter en tid

 

Hvis du leser litt på forumet om kikkertsikter, vil du se at bl.a. @M67 og undertegnede anbefaler kikkertsikter med cm-knepp, for at det skal være samme skruing som på dioptrene vi bruker (min kikkert for DFS-skyting går motsatt vei på sideskruinga, har skrudd meg bort fra figuren pga. det). Så dersom helsetilstanden ikke tillater så mye skruing på en diopter, er kikkertsiktene like livstruende (sikter med 1/4 moa-knepp er jo 30 % farligere, og dioptre med finknepp er vel direkte dødelige, men jeg har, til nå, overlevd alle disse farene!).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...