Jump to content

Ukrainas president hyller jegere og skytterlag.


357

Recommended Posts

On 5/25/2022 at 12:08 PM, tussehaugen said:

Det er fordi krig i 2022 ikkje kan vinnes med kuler og krutt, sjølv om det framstilles slik. Økonomi, energi, og langdistansevåpen er er det som gjelder, i ca den rekkefølge.


Noen må til slutt ta på seg støvlene, sikre og holde områdene der fi er ødelagt av Diesens raketter.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (4 timer siden):

Skytedress er minimum 5-10k. Skytebriller tørr jeg ikke å tenke på (siden ikke alle av oss har 20/20 syn).

Joda, joda, men hva koster et kikkertsikte? Som sagt fins også kikkertklassen.

 

lolinski skrev (4 timer siden):

lærer kidsa sikkerhet og å skyte som en del av dugnaden min.

Det er vel det viktigste. Og å ha det gøy. At man så lærer å skyte er jo en bonus.

 

K

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (4 timer siden):

diopteren er ubrukelig har mer med at den er skjør (skruene slites ut, var det jeg mente med at de sliter seg selv ihjel, ikke  fysisk farlig for brukeren) samtidig som de er slitsomme i bruk (om du har astigmatisme eller noe skavanker med øynene) og er kun brukbare på en opplyst skytebane på en svart blink med hvit bakgrunn. Skur og korn er kanskje mindre presise men de er mer allsidige og funker bedre om du ikke har perfekte øyne. Selv sliter jeg med diopter og mine alminnelige briller.

Jeg skyter sammen med folk som nærmer seg 80, de bruker riktignok skytebriller (det gjør jeg også når jeg skyter med diopter selv om jeg er halvparten så gammel) og flere av dem bruker nok samme diopteret som de har brukt de siste 30 årene, treffer gjør de faktisk også! Diopteret er jo optimalisert for runde skiver, altså det de bruker våpenet til. 

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke ha en alminnelig jernsikte klasse?

Som over, hvor mange ville deltatt. Da vi innførte kikkertklassen var det jo mange som ville, men de store horder har ikke kommet. Det skyldes nok delvis kulturen rundt de gamle våpenene, og mot "jegere" som har kikkertsikter, men men den er fullt mulig å trenge gjennom. En annen ting kan være vanskelighetsgraden. De fleste som prøver seg i kikkertklassen faller helt igjennom, og mister motivasjonen øyeblikkelig. Noen har foreslått å tillate tofot (det er tillatt i Sverige) men her i Norge ser jeg ikke den komme. 

 

Vi har ikke det desperate behovet for medlemmer som de hadde i Sverige. Det kan komme en dag, men foreløpig er Skyttervesenet stort og oppegående. Antall lag krymper på grunn av små miljøer og enklere transport enn i gamle dager, men antall medlemmer er stabilt, det er også antall skyttere. Endringer kan bli tvunget fram av forsyningssituasjonen, priser og tilgang på ammunisjon og komponenter, men akkurat nå er det "business as usual".

 

1983 skrev (2 timer siden):

 

Kikkertklassen (jegerklasse?) er jo for alle som har et våpen og ønsker å skyte. Kom med det våpenet og den kikkerten du har.  

Ja, og har du et våpen så er det enkelt og "billig" (ammo koster jo) trening er sotrt sett gratis for medlemmer, de fleste skytterlag har lave, nesten latterlige medlemsavgifter, og påmeldingsgbyr på stevner i 100-200,- området.

Og det er stevner "hele tida".

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, lolinski said:

 

 

jeg er forsåvidt enig med deg. om du må være konkuranse dyktig.

jeg har skutt dfs stevner noen få ganger. da endten med lånt bane mauser eller jakt rifla mi. å jeg skyter links. bruker ikke kondom klær å klovnesko. stiller i joggesko, cargo bukse å t skjorte. blir aldri å nå toppen slik, men det er da litt gøy. å man må jo nesten delta noen ganger når man sitter i styret i lokal laget😂

 

men med det sakt, så skulle jeg virkelig ønske at mr 223/308 med rødpunkt fikk egen klasse å erverv. helst med krav om at skytter dress å slikt ikke var lov i klassen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, madlychip said:

men med det sakt, så skulle jeg virkelig ønske at mr 223/308 med rødpunkt fikk egen klasse å erverv. helst med krav om at skytter dress å slikt ikke var lov i klassen.

Synes MR223 med maksimum 10 skudds magasin, 24 månenders ventetid og 10+10 aktiviteter, høres veldig spiselig ut selv for DFS.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (2 timer siden):

Har fått klar beskjed fra mitt DFS lag at jeg ikke kan konkurrere på noe seriøst vis med mindre jeg har eget gevær.

 

Er det langt til et skytterlag som har interesse for å få nye medlemmer, da? Et lag med slike holdninger som det du beskriver, ville aldri jeg vært medlem i.

 

1983 skrev (2 timer siden):

Begynn med skytejakke, det er den man har mest bruk for. Brukte skytedresser er ganske så billige.

 

Som skrevet i andre tråder, jakkens hensikt (i liggende og knestående) er å få skikkelig feste for reima, og å unngå pulsslag i våpenet (via reima). Noen av oss kjøper ny skytterjakke (til 10 store), fordi vi TROR at vi da kan skyte en innertier mer, og har da opptil flere "førtidspensjonerte" jakker hengende. I et lag med en del aktive, bør det være mulig å få låne en pent brukt skytterjakke, for de fleste størrelser og kroppsfasonger, jakker som er gode nok for å "konkurrere på seriøst vis" i klasse 1 og 2 (sjøl om elite-topp-kremen neppe ville brukt dem i kongelaget!)

Link to comment
Share on other sites

Vindvott skrev (47 minutter siden):

Synes MR223 med maksimum 10 skudds magasin, 24 månenders ventetid og 10+10 aktiviteter, høres veldig spiselig ut selv for DFS.

 

Nils Søvik skrev (29 minutter siden):

Akkurat den typen våpen de unge har lyst til å skyte med, den typen våpen i 22LR hadde gitt DFS mange nye aktive unge medlemmer.  

 

Å ønske noe på et "sært" nettsted fører oftest ikke til så mye.

 

Jeg og bl.a @Chiefen.v-2 har beskrevet framgangsmåten for å fremme endringer i DFS: Skrive et forslag, og ta det opp i eget lag. Få flertall for det, og oversend det til samlaget. Gjerne la seg velge til "ombud" til ombudsmøtet, og argumenter for forslaget der, så det får flertall, og oversendes til DFS.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Er det langt til et skytterlag som har interesse for å få nye medlemmer, da? 

Dette er ikke skytterlaget sin skyld, det er den nye våpenloven og våpenkontorenes tolkning. Man lar oss ikke sende medlemmer uten våpenkort på stevner med lagsvåpen uten å søke våpenkontoret først. 

 

Når nye medlemmer uten våpenkort skal på stevner må en av oss andre ta lagsvåpen på utlånserklæring og dra med dem. Det er litt upraktisk kan man si. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, madlychip said:

 

men med det sakt, så skulle jeg virkelig ønske at mr 223/308 med rødpunkt fikk egen klasse å erverv. helst med krav om at skytter dress å slikt ikke var lov i klassen.

Det med skytterdress er litt vrient. I DFS' reglement er det ikke noe som heter skytterdress, bare regler for maksimalt hvor stive og tykke klær skyttere kan bruke. Så har Dagfinnrud og ABS og Skytterlinken og andre laget klær som passer perfekt til de begrensningene. 

 

Det ligger i kortene at så snart du har et konkurransereglement så kommer noen til å ri på reglene. Sier du "ingen canvas-dresser" så kommer noen i seilduk. Sier du "jakken må være fleece" så kommer noen med fleecejakke utover motorsykkeldress i kevlar. 

 

Jeg er enig i tanken om en klasse "uten skytterdress" men det er dessverre ikke helt enkelt å lage. 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (34 minutter siden):

Å ønske noe på et "sært" nettsted fører oftest ikke til så mye

Det er jeg fullstendig klar over :-) 

Jegermeistern skrev (35 minutter siden):

Jeg og bl.a @Chiefen.v-2 har beskrevet framgangsmåten for å fremme endringer i DFS: Skrive et forslag, og ta det opp i eget lag. Få flertall for det, og oversend det til samlaget. Gjerne la seg velge til "ombud" til ombudsmøtet, og argumenter for forslaget der, så det får flertall, og oversendes til DFS.

Jeg kjenner godt til korrekt prosedyre. Det er tatt opp i eget lag, der er det full enighet om forslaget. Det vil bli oversendt samlaget, vi regner med det vil stoppe der,  da nye ting er skummelt og en konkurrent til den vanlige DFS skytingen med Sauer. 

Skal en få dette til må det komme fra flere lag, samt fra toppen, da tenker jeg på de som årlig bevilger penger til DFS. Blir ikke så overrasket om vi snart må begynne å gjøre mer nytte for oss for å få tildelt så mange millioner.  

Frem til nå har vi på et vis greid å holde skytebaner, men det er nok flere lag som kommer til å slite med det frem over. 

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (3 timer siden):

Har fått klar beskjed fra mitt DFS lag at jeg ikke kan konkurrere på noe seriøst vis med mindre jeg har eget gevær. Og kan ikke ha eget gevær uten å ha alt det livsnødvendige utstyret (i hovedsak kondomdress, kondomsko og kondombriller). 

Jævlig merkelig skytterlag. Forøvrig har man da vanligvis ihverfall skytterjakker til utlån. 

 

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Er det langt til et skytterlag som har interesse for å få nye medlemmer, da? Et lag med slike holdninger som det du beskriver, ville aldri jeg vært medlem i.

Nei det høres kjedelig ut.

 

Vindvott skrev (1 time siden):

Synes MR223 med maksimum 10 skudds magasin, 24 månenders ventetid og 10+10 aktiviteter, høres veldig spiselig ut selv for DFS.

Det er nok ikke uspiselig. Jeg tror et slikt forslag, etter litt lobbyering, godt kunne gått gjennom.  Med 10-skuddsbegrensingen passerer det våeplov- og forskrift også. Det er bare snakk om å foreslå - ofte går det ikke første gangen, men kikkertklassen er jo et godt eksempel på en sånn ting som flak gikk og mast om, men ingenting skjedde før noen faktisk foreslo det ad den rette, foremlle veien.

 

boble skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig i tanken om en klasse "uten skytterdress" men det er dessverre ikke helt enkelt å lage

Du må lage et program der dressen ikke er en fordel, evt. en ulempe. DSS og PRS er gode eksempler. Prøv å skyte PRS med en skikkelig stiv dress...

 

lolinski skrev (3 timer siden):

Har fått klar beskjed fra mitt DFS lag at jeg ikke kan konkurrere på noe seriøst vis med mindre jeg har eget gevær

Litt spm. om hvor "seriøs" du skal være. Vi har hatt folk på Landsskytterstevne med lånt gevær, og lånt jakke, eller uten jakke, og vi har i perioder hatt mer enn 10 rifler utlånt - har leasingordning der du "låner" ei rifle mens du betaler den ned. 

 

 

boble skrev (31 minutter siden):

Dette er ikke skytterlaget sin skyld, det er den nye våpenloven og våpenkontorenes tolkning. Man lar oss ikke sende medlemmer uten våpenkort på stevner med lagsvåpen uten å søke våpenkontoret først.

Det er riktig, men helt uproblematisk. Som regel skal jo flere på samme stevnet, så å ta med et våpen ser jeg ikke problemet med. Jeg har hatt 6-8 sauere i bilen flere ganger. Lagene skal også ha "våpenansvarlige". Disse kan ta med lagets våpen til stevner uten utlånserklæring. Alt i alt er dette helt uproblematisk om man er interessert i nye medlemmer.

 

1983 skrev (3 timer siden):

Hvor seriøst kan man konkurrere om man aldri har skutt DFS før?

Det er jaggu et godt spørsmål.

 

1983 skrev (3 timer siden):

Begynn med skytejakke, det er den man har mest bruk for. Brukte skytedresser er ganske så billige.

Om jeg skyter i shorts og t-skjorte, så tipper jeg at jeg mister 2-3p på et baneprogram. I V55. I kl. 1 eller NV-programmet enda mindre, så det store problemet ser jeg ikke. At noen mener man MÅ ha alt av utstyr så dem om det. Jeg blir hele tiden mast på at jeg MÅ få meg skytesko, og det går ikke ei trening uten at noen mener jeg MÅ kjøpe skytesko til jentungen (jeg kjøpte forresten nettopp ny dress til henne, 6000,- , det er vel mindre enn jeg har brukt i påmeldingsavgifte på henne det siste åre, bare i PRS...) Men hun har ikke skytesko, og "billigdress", og restesauer, med dioptret fra banemaseren jeg kjøpte i 1983. Men hun vinner stevner, og har skutt 350p flere ganger, også på store stevner. Ikke pga utstyr, men pga. nokså mye trening, riktig trening, og evnen til "skyte og holde kjeft", altså bare gi faen i alt, og skyte, uten ambisjoner og stress.

 

K

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nils Søvik skrev (4 minutter siden):

Skal en få dette til må det komme fra flere lag, samt fra toppen, da tenker jeg på de som årlig bevilger penger til DFS. Blir ikke så overrasket om vi snart må begynne å gjøre mer nytte for oss for å få tildelt så mange millioner.  

Vi oppfyller avtalen med Forsvaret. De kan låne/ leie sytebaner når de vil, og det er det de vil. At DFS skal forsvare landet eller være kompetente til det er ikke en ting. Faktum er at folk i Forsvaret gjerne ser med nokså stor skepsis på at "sivile" tilegner seg militære ferdigheter. PRS og langholdsskyting er betegnet som en "uting" i visse kretser vet jeg, og generelt liker de ikke at man tråkker i bedet deres. Så at Forsvaret skal ha oen interesse av at man blir mer "operative" i Skyttervesenet ser jeg bare ikke komme. Ikke på denne siden av noe seriøst politisk skift.

 

Nils Søvik skrev (4 minutter siden):

Frem til nå har vi på et vis greid å holde skytebaner, men det er nok flere lag som kommer til å slite med det frem over

Det skyldes vel først og fremst at man oppfører seg slik @lolinski opplever. Vil man ikke ha nye medlemmer, så er det som regel enkelt å slippe... Og man har gjerne bane til en selv ikke trenger den lenger. Jeg kaller dette å "trekke opp stigen etter seg", og det så alt for vanlig i skytterlagene. I tillegg hindrer man andre interesser å overta banen til den er ugjenkallelig avlegs, forfalt og blir lagt ned. Skyttervesenet har hatt, og har en del tiltak for å hindre dette, men det biter ikke overalt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, M67 said:

Du må lage et program der dressen ikke er en fordel, evt. en ulempe. DSS og PRS er gode eksempler. Prøv å skyte PRS med en skikkelig stiv dress...

 

Jeg tror du misforstår poenget mitt. Når du lager et regelverk kommer noen til å ri på det, enten det er PRS eller DSSN eller DFS. 

 

48 minutes ago, M67 said:

Det er riktig, men helt uproblematisk. Som regel skal jo flere på samme stevnet, så å ta med et våpen ser jeg ikke problemet med. Jeg har hatt 6-8 sauere i bilen flere ganger. Lagene skal også ha "våpenansvarlige". Disse kan ta med lagets våpen til stevner uten utlånserklæring. Alt i alt er dette helt uproblematisk om man er interessert i nye medlemmer.

Joda, vi kommer oss rundt det ved å melde på hele ungdomsgruppa på en gang men det er unødvendig tungvint. 

 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (30 minutter siden):

Joda, vi kommer oss rundt det ved å melde på hele ungdomsgruppa på en gang men det er unødvendig tungvint. 

Det er jo ikke noen man gjør på hvert stevne, men generelt er det etter mitt syn vanskeligere å få nye til å tørre å stille på stevne enn å ta med en Sauer til dem. 

 

Uansett er det 100% uproblematisk å få en "lånetillatelse" av Politiet. En telefon, og evt. en mail, så er det i orden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vindvott skrev (4 timer siden):

Synes MR223 med maksimum 10 skudds magasin, 24 månenders ventetid og 10+10 aktiviteter, høres veldig spiselig ut selv for DFS.

 

 

Om en ikke hat sovet de siste årene vet en at myndighetene kort og greit har bestemt at nye "behov" for halvautovåpen et uaktuellt.

Link to comment
Share on other sites

Vindvott skrev (20 minutter siden):

Er dette beskrevet i lov/forskrift?

Ja. §8.7 i Forskrift om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon (våpenforskrifta) Slik jeg leser den kan du få godkjent et program for Sauer 303-er, men ikke for AR-15 eller HK MR223. Dvs. man står fritt til å lage og skyte et slikt program, men det vil ikke bli godkjent av POD, og derved ikke kunne gi ervervsgrunnlag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 4/22/2023 at 7:33 AM, Chiefen.v-2 said:

Rødpunkt er tillatt i kikkertklassen.

 

Men om alt oppleves som vanskelig og dyrt er min erfaring at en egentlig ikke vil..

 

Børsa jeg bruker i kikkertklassen kosta meg 3500 inkludert kikkerten. 
Om jeg vil skyte med diopter så fikk jeg Krag'en min for 500 kr. Går som en laser.
Det er alt jeg trenger. I fjor skjøt jeg vel 3 feltstevner. Motivasjon?
Jo det teller som treningskudd før storviltprøve. Også vil jeg jo som jeger være en best mulig skytter. 
(jeg skyter når jeg kan, året rundt, en gammel BRNO 2  i .22LR gir billig trening)

Påkledning....de samme klærne jeg bruker på jakt. Deter tross alt det jeg trener for. Train as you fight, fight as you train. 
Og så gjør jeg det innenfor rammene DFS pålegger meg. Det er deres bane, deres regler. 
 

Edited by Tjukkas
  • Like 7
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (På 21.4.2023 den 18.01):


Noen må til slutt ta på seg støvlene, sikre og holde områdene der fi er ødelagt av Diesens raketter.

 

Ja. det er slik det blir kommunisert ned i rekkene...

Han sikrer i praksis lite eller ingenting, er vel heller å betrakte som ein markør. Den sannhet bygger derimot veldig lite moral...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan lese meg til, kan en person, som er inne til tjeneste, og/eller rulleført i HV, og medlem av NROF og skytterlag, delta i alle tre "avdelingene", dvs. man vil ha muligheter til å komme fra Landsskytterstevnet med 15 premier! 

 

Jeg kan muligens se for meg en viss reaksjon, for eksempel fra Kikkertklassen, som bare har mulighet til å oppnå 3 premier.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Jeg kan muligens se for meg en viss reaksjon, for eksempel fra Kikkertklassen, som bare har mulighet til å oppnå 3 premier.

 

Skyttere i Kikkertklassen har samme mulighet for å være rulleført i HV og medlem i NROF som klasseførte skytter i DFS. Problemstillingen er derfor ikke-eksisterende.

Link to comment
Share on other sites

Et av problemene jeg ser med kikkertklassen er at den er veldig DFSisert. Du må ha tykke piper om de ikke skal være rødglødende etter et program, du må ha 5 skuddsmagasin og helst løsemagasiner du må også ha noe miragebånd da du kommer ikke til å se blinken etter 10-15 skudd pga mirage. Det vil jo da si dette er jo ikke noe for jegere, men for de som vil ha "dfsrifler" med kikkert pga synet ikke duger til diopter lenger.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (4 timer siden):

Så vidt jeg kan lese meg til, kan en person, som er inne til tjeneste, og/eller rulleført i HV, og medlem av NROF og skytterlag, delta i alle tre "avdelingene", dvs. man vil ha muligheter til å komme fra Landsskytterstevnet med 15 premier! 

Slik eg les det så kan ein ikkje stille i både MR223 og HK416 om det var det du tenkte på?

"De som ikke kvalifiserer seg for å representere sitt HV-distrikt eller avdeling, og som er medlem i NROF kan skyte MR223-klassen gjennom sitt lokale NROF (med MR223, HK416 er ikke tillatt)."

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (3 timer siden):

Et av problemene jeg ser med kikkertklassen er at den er veldig DFSisert.

Det er jo en DFS-kalsse, DFS-skyting, osv... Skal delta på vanlige stevner sammen med andre DFS-skyttere. Det må nesten passe inn.

 

Rugerdud skrev (3 timer siden):

 

Du må ha tykke piper om de ikke skal være rødglødende etter et program,

Det er ikke et treningstilbud til jegere med jaktrifler, men mange jaktrifler er likevel godt egnet. Supertynne "light" riflerløp og ultralette rifler vil bli varme. Klassen skyter jo ikke omgang, av denne grunnen - selv om skytterene vanligvis ønsker å skyte omgang.
Det er nokså vanlig så skyte med samme rifla som en bruker i jaktfelt. eg ser ingen som klager på at jaktrifler ikke "er egnet"  i jaktfelt heller, selv om ultralight-rifler helt klart er en ulempe der også?

 

Rugerdud skrev (3 timer siden):

du må ha 5 skuddsmagasin og helst løsemagasiner

Nei det må du ikke. Jeg har sett folk skyte med både 3-skudds (Blaser) og enkeltskuddsrifler, og toppmatede mauserer og KJ-er ser en ennå innimellom i de vanlige klassene - og seff M98 i kikkertklassen. Det er ikke et reelt problem, men det er klart det er lettvintere med løse magasiner, og 9stk fulle når du går inn på standplass...

 

Rugerdud skrev (3 timer siden):

du må også ha noe miragebånd da du kommer ikke til å se blinken etter 10-15 skudd pga mirage. 

Hvor vanskelig er det å sette på et miragebånd?

 

Rugerdud skrev (3 timer siden):

Det vil jo da si dette er jo ikke noe for jegere

Det er det ingen som har sagt heller. Selv om sikkert 99% av DFS-skytterene er jegere...

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 summerer det ganske greit opp DFS i sitt svar. "Vi i DFS gjør det slik, følg våres regime eller skyt jaktfelt eller annet". Da gjør jeg og 1000 vis av andre "annet" ;) Men det er også greit så slipper vi å plage DFS med flere skyttere og medlemmer. Er et skytterprogram lagt opp slik at jeg må gjøre mye rart for å oppfylle det så lar jeg bare være å skyte det.

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (39 minutter siden):

Da gjør jeg og 1000 vis av andre "annet"

 

Og er dette "annet" nøyaktig det samme for alle de "1000 vis" skytterne? Du, og andre kritkere, er hjertelig velkommen til å komponere et skyteprogram der "enhver især" kan skyte akkurat på den måten som måtte falle en inn, og likevel kunne si det er en konkurranse (sier ordet "trening" deg noe, forresten?).

 

Rugerdud skrev (5 timer siden):

Du må ha tykke piper om de ikke skal være rødglødende etter et program,  - 

 

Velkommen etter. Hvis du blar litt tilbake, vil du se at jeg gikk inn for 3-skudds-serier da vi diskuterte kommende kikkertsikte-program, men et markert flertall her inne (og i bestemmende organer i DFS) gikk inn for samme skuddtall som øvrige klasser. Jeg, som de fleste andre, klarer å unngå varme-flimmer fra pipa.

 

Rugerdud skrev (5 timer siden):

  -  du må ha 5 skuddsmagasin  -

 

På feltskyting, med skytetider på 1 minutt eller mindre, bør man nok det (men mesterskapsomgang bane er på 75 sek., med magasinbytte. Dersom  man har to 3-skudds-magasiner, bør man klare å få ut 6 skudd innen skytetida). På baneskyting går det greit å lade enkeltskudd, på 15-m får man forlenget skytetid med enkeltskuddsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (43 minutter siden):

På feltskyting, med skytetider på 1 minutt eller mindre, bør man nok det (men mesterskapsomgang bane er på 75 sek., med magasinbytte. Dersom  man har to 3-skudds-magasiner, bør man klare å få ut 6 skudd innen skytetida). På baneskyting går det greit å lade enkeltskudd, på 15-m får man forlenget skytetid med enkeltskuddsvåpen.

Det er ikke omgang for kikkertklassen. På de øvrige seriene har enkeltskuddsrifler 1 minutt ekstra. Ikke at det trengs.

 

Rugerdud skrev (1 time siden):

Er et skytterprogram lagt opp slik at jeg må gjøre mye rart for å oppfylle det så lar jeg bare være å skyte det.

Får du skyte som du vil i jaktfelt, viltmål, PRS, NBSF, DSSN, CAS, NSF? Eller må du skyte de programmene som er? Vil det være rifler som er mer egnet enn andre i disse grenene?

 

Det er nå også sånn, at folk som kommer på et stevne for skyte, de vil skyte. Har de kjørt en time, så vil de skyte mer enn 15 skudd tipper jeg, derav de 25/35.

 

 

Ellers, under det er jo faktisk også sånn - at det er fritt for ethvert medlem å foreslå ting på ombudsmøtene, det behandles der, og sendes evt videre. Kikkertklassen ble til slik. Og den ble et kompromiss mellom en mengde hensyn, ideer, fordommer, og ønsker. 
Og om man vil, så kan man skyte den med alt ifra ei tung langholdsrifle, til ei superlett jaktrifle. Ingen av delene er optimalt - klassen er skohornet inn i mellom de øvrige DFS-klassene, og den optimale rifla fins nok, jeg har ikke sett den, men jeg tror jeg vet hvordan den ser ut.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til trådens egentlige tema, at presidenten i Ukraina mener generell skyteopplæring ("dyktiggjøre folket for landets forsvar", som formålsparagrafen til DFS lød før) hadde betydning for forsvaret av landet.

 

Nå har "forsvarskommisjonen" lagt fram sin innstilling:

 

https://www.nrk.no/norge/forsvarskommisjonen-legg-fram-rapport-1.16395169

 

Det skal brukes uhorvelig mye penger. Det nevnes "mer personell" og "totalforsvar", og ordføreren i Målselv vil ha flere skattebetalere, men ut over det har ikke journalistene fått med seg stort mer enn pengebruken.

 

Jeg skal lese hele rapporten, og jeg skal nok også delta i å utarbeide svar til høringen, for en "part". Foreløpig sakner jeg (i journalistenes versjon) svar på en del spørsmål:

 - er det aktuelt å gjenopprette mobiliseringsforsvaret?

 - er det utredet noe om hvordan man kan utnytte skyttere (som lovlige stridende) i Forsvaret? F.eks. deltakere fra "kikkertklassen"?

 - er det, i tilfelle, noen vurdering av evt. endringer i tillatelse til å inneha våpen egnet i strid (altså det motsatte av dagens inndragning av halvauto salongrifler)?

 - er det noe om øket støtte til organisasjoner som NROF og DFS?

 

Kjør debatt (skrev Richard Dawkins på Twitter, og ble fratatt tittelen som "Årets humanist"!).

Link to comment
Share on other sites

@M67 nå går det mot at 2% skal anses som gulvet, ikke taket i hvor mye et NATO land skal bruke på forsvar, når NATO har sagt sitt i mai en gang.
Nå stritter selvsagt Støre og Erna imot. De to kommer til å bruke all sin politiske kløkt og samarbeide tett om å gi seg totalt faen i hva forsvarskommisjonen anbefaler.

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (34 minutter siden):

Nå stritter selvsagt Støre og Erna imot.

 

Hvor har du det fra? Disse to representerer jo de mest NATO-vennlige partiene.

 

Problemet med militær opprustning, som med ethvert annet økonomisk tiltak, er ikke mangel på penger, men virkningen av å sprøyte enda mer penger inn i norsk økonomi. Dette kan delvis unngås, ved å kjøpe alt fra Langtvekkistan. Men når det blir snakk om å bruke milliarder, vil norsk næringsliv ha "sin del av kaka". Og skal Øvredalen Bygdesmie smi våpen (eller, for den del, plogjern), må noen gjøre den jobben. Med tilnærmet full sysselsetting, må en da by over andre bransjer, som svarer med å by enda mer (tidligere partieier i Frp, Carl Ivar Hagen, ville løse slike problemer i helsevesenet ved å hente arbeidskraft fra utlandet, og innlosjere dem i konsentrasjonsleire, slik at de ikke kunne kjøpe såpass som en karamell i norske butikker).

 

Og de nye våpensystemene må jo betjenes av noen, igjen i konkurranse med andre sektorer. For å unngaå den omtalte "opphetingen" av økonomien, kunne man jo forby/nedlegge noen aktiviteter, for eksempel barer/skjenkesteder. Neppe særlig populært. Den enkleste måten å inndra kjøpekraft på, er jo ved skattlegging. Og da fortrinnsvis av de som har, eller tjener, mest. De som vil finne ut hvor populært slikt er, kan søke på "lakseskatt" eller "skatteflyktninger".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Der er vi skjønt enige, @M67!

 

I forbindelse med lønnsoppgjør (og nå landbruksforhandlingene) snakker og skriver alle om "prosentvis" økning. Men ingen kan kjøpe verken brød og melk, eller bomber og granater, for "prosenter". Det må cash til. Og i motsetning til @Tjukkas er jeg ganske sikker på at stortingsflertallet er villige til å bruke penger.

 

Det er imidlertid to forhold som likevel ikke er avklart:

 

For det første, det du mener jeg vaser med - at politikerne (med rette eller urette) er redd for "press i økonomien", inflasjon, og "rentespøkelset".  Dvs., at en (dramatisk) økning i forsvarsbudsjettet fører til nedskjæringer på andre felt. H/Frp-regjeringa kuttet bl.a. i brillestøtte til barn, jeg er redd vi vil se like lite pene utslag av "sparekniven", hvis 30 milliarder til Forsvaret skal finnes i en fart. Et felt det ikke er vanskelig å gjette at "får blø", er kommuneøkonomien. Det er ikke så ille, i Stortingsbygningen, at kommuner som Frosta og Nesseby må kutte i eldreomsorgen.

 

Det andre er det du setter fingeren på - blir det forsvarsevne av å bruke penger? Forsvarssjefen vil, for eksempel, vente med investering i stridsvogner, etter å ha sett hvordan avanserte (og svært dyre!) vogner kan bli satt ut av spill av ei lita drone. Her til lands klarte jo besetnigen, helt uten hjelp fra Putin eller andre, å senke et avansert krigsskip, verd tosifret milliardbeløp.

 

"Hi-tech" er vel og bra, men kanskje også "lavteknologisk" forsvar (her kan vi skyttere komme inn) kan ha noe for seg? Noe av årsaken til den russiske fiaskoen ved angrepet på Ukraina (de hadde nok regnet med en "innmarsj" i Kyiv, som i Praha i 1968) var at soldatene ikke var i stand til å beherske det forholdsvis avanserte materiellet de hadde til disposisjon. Derfor måtte høyere offiserer fram i stridslinjen, og ble da offer for snikskyttere, de presidenten takker. Som ikke hadde mer avanserte våpen enn det en (god) del av oss har i våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

Eh, her tror jeg to misforstår meg totalt. Jeg er eitrende forbanna. Forsvarskommisjonen sier at vi må bruke 30 milliarder på å komme opp på minimum. 
Støre vil gi 1/3 av dette og bør dermed gå av, da han ikke er skikket til å lede landet. Figuren er jo rett og slett livsfarlig fred, ubrukelig i strid.

Hva stridsvogner angår, så skriker det landet i verden som har mest erfaring med å ødelegge dem med droner, etter nettop stridsvogner. Det er en helt nødvendig del av balletten når man skal ta tilbake okkuperte områder. Og det er noe helt annet å forsøke seg på disiplinerte mannskap i en moderne stridsvogn, som vet at man altid lukker luka når man parkerer vogna... ikke har våre stridsvogner en jævla autoladningskarusell rett under tårnkransen som skytes ut i stratosfæren om en guttunge treffer dem med sprettert heller....

Men det vi mangler mest er volum, ammunisjon, og folk som vet å bruke alt. Og det koster penger. Mye penger, og da er 30 millirder en grei start, 11 som regjeringen foreslo i går et latterlig lavt beløp deter vanskelig å ta på alvor. 

Men volum er ikke det dyreste. Hær, Marine og Luft består av ca 16000 pax, de vernepliktige inkluder (2020 tall), og HV av 40 000 pax. Sistnevnte får ca 3% av forsvarbudsjettet.
Doble antallet i første omgang. Og utsyr dem med Javelin, NLAW, Stinger og BK og dynamitt , samt 6 hjulinger, og Snøscootere, og slipp dem løs. 

Så kan de tunge investeringene som tar lengre tid jobbes med i bakgrunnen, men kjøp hyllevare. Vi har ikke tid til flere helikopterskandaler. 
Og ja, gi solid støtte til alle klubber og foreninger som driver med sivil våpenopplæring. Lag skyttere av folket. 
Det hjelper at man kan det grunnleggende når man får en HK416 i nevene. 

Bare spør alle som har prøvd å lære US Marines soldater fra Puerto Rico å gå på ski. Jeg tror våre eget befal hadde en mye enklere jobb med Ola Dunk en dem på det feltet, haha

 





 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30miliarder er småenger, staten fikk inn nesten 80miliarder ekstra bare pga strømprisen i fjor. Om de vil kan de bare be forsvaret sette i gang og bestille det som trengs.

De vil bare ikke.

 

 

Det har akkurat vært 1.mai, lokale ungdomspolitikere og lokaversjonen av Pravda hadde mest fokus på bekransning av div steiner til minne om sovjetiske soldater. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (13 minutter siden):

30miliarder er småenger, staten fikk inn nesten 80miliarder ekstra bare pga strømprisen i fjor. Om de vil kan de bare be forsvaret sette i gang og bestille det som trengs.

De vil bare ikke.

 

Som @Jegermeistern sier, alt utstyret skal bemannes og brukes. Hvem skal gjøre det når vi ikke har arbeidsledighet? Hvilke industrier skal vi ta arbeidskraft fra?
Så kommer det til innkjøpet. Skal alt kjøpes fra utlandet? Tror ikke det er populært å ikke ta med norsk forsvarsindustri. Så da skal også norsk forsvarsindustri bemmanne kraftig opp, men med hvem?  Vi har ikke akkuratt flust av ingeniører og fabrikkarbeidere som mangler jobb.

 

Investeringene presser allerede en hardt presset økonomi. Dette vil Støre og Erna vegre seg for, og med god grunn.

Så det må finnes en balanse mellom opprustning uten å overopphete vår allerede varme økonomi. 

Link to comment
Share on other sites

Tøv.
Vi har verneplikt her i riket. Den avtjenes som regel før man går ut i det ordinære arbeidslivet. Ja selvsagt må norsk forsvarsindustri bemannes kraftig opp. Og våpen må vi i dag kjøpe der der få kjøpt. Og vi blir nødt til å prioritere forsvar over alt annet, for kan vi ikke forsvare oss er alt vi har verdiløst. 

For alternativet er jævlig mye dyrere. Det viser jo hvordan orkene holder på i Ukraina. 
Deter på tide å slutte å surke, brette opp armene og sørge for at vi kan forsvare landet. 



 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (8 minutter siden):

Tøv.
Vi har verneplikt her i riket. Den avtjenes som regel før man går ut i det ordinære arbeidslivet.

Du er ikke alene om å misforstå begrepet verneplikt. 
 

verneplikt er noe alle mellom 19 og 45 år har (55 for befal) Man blir ikke ferdig med verneplikten bare ved å gjøre førstegangstjeneste. 

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (53 minutter siden):

Så kommer det til innkjøpet. Skal alt kjøpes fra utlandet? Tror ikke det er populært å ikke ta med norsk forsvarsindustri. Så da skal også norsk forsvarsindustri bemmanne kraftig opp, men med hvem?  Vi har ikke akkuratt flust av ingeniører og fabrikkarbeidere som mangler jobb.

 

Du svarer jo selv på spørsmålet..

Her må bare politikerene ha baller nok til å kjøpe ferdig hyllevare der den er tilgjengelig. Det kommer aldri til å skje da.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...