Jump to content

Hvordan fungerer egentlig bruktmarkedet på våpen (prising)


macrorain

Recommended Posts

Jeg er forhåpentligvis snart klar til å kjøpe mine første rifler - og jeg leste gjennom den flotte FAQen for rifler, men et tema jeg ikke fant var hvordan bruktmarkedet for våpen egentlig fungerer mtp prising. Det er mulig jeg tidvis blir lurt av at jeg ikke forstår verdien av våpenet eller vet hvor dyrt og bra siktet er, men jeg synes noen våpen virker litt rart priset på finn.no. 

 

Så jeg lurer på: 

 

Hvordan synker typisk en rifle i verdi over tid? (1 år gammel, 5 år gammel ... 20 år gammel?) 

Tilsvarende for kikkertsikte?

 

En annen ting jeg har lagt merke til er at det veldig sjelden står hvor gammelt våpenet er eller hvor mange eiere det har hatt. Er ikke dette relevant?

 

Er det slik at de vanligvis legges ut mye høyere og det er masse prutingsmonn eller er det stort sett prisen som legges ut som gjelder? Og er det f.eks mer mulighet for pruting om man sitter med våpensøknad i hånda kontra hvis man må reservere våpenet? 

 

Andre tips rundt kjøp av brukt mottas også med takk, men det var primært dette knyttet til prising jeg var nysgjerrig på nå. Kanskje dette er en tråd som kan legges til FAQen hvis det kommer noen gode svar? :)


På forhånd tusen takk for hjelpen!

Edited by macrorain
Link to comment
Share on other sites

Folk forholder seg til nyprisen (listeprisen) når de lager annonse. Det er det samme som fantasiprisen. Kontakt forhandler og spør hva de skal ha over disk. Da har du reell nypris. 
 

Ting er verdt det man får for det. noen saker, som swaro optikk og Sauer 200 rifler, selges stort sett dyrt. Noen har ville ideer om hva det de eier er verdt. Sjekk lignende saker på Finn, som et utgangspunkt. De fleste legger inn en god margin for bud. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Våpen og optikk brukes ikke opp på samme måte som en bil, så prisen synker 15-25% samme dag du bærer det ut av butikken, og så holder prisen seg omtrent der til inflasjonen har gjort sitt.

 

I det minste på ordinære jaktvåpen. Konkurransevåpen går ofte flere skudd og har gjerne mulighet for å bytte løp på en enkel måte - da prises gjerne nytt løp inn i bruktprisen.

 

Og spesielle våpen/patroner kan falle brutalt i pris, eller holde seg utmerket om du treffer på en kjøper som vil ha akkurat det du ønsket deg.

 

Jeg kjøper og selger på finn.no hele tiden. Inn med noe nytt, skyt og lær, og når konseptet er ferdig utforsket selger jeg videre. Og da tar jeg innkjøpspris og trekker fra så mye moro jeg har hatt det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ta denne som et eksempel: 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=232389284

Krieghoff
 drilling i "korrekt kaliber". Dyrt våpen for spesielt interesserte. Ikke akkurat lettsolgt, og sikkert pris-senitivt - mange som ønsker seg en drilling, men tar seg ikke råd.

 

By 60', sett på noe rimelig optikk og fiks kolbekappa, skyt og kos deg noen år og selg videre for 55'. Da koster moroa deg noen få tusen (inflasjon må ikke tas med i slike regnestykker - det ødelegger moroa :-)

 

Eller en slik: 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=251901728

 

Kjøp for 10, selg om 2-3 år for 8 - koster deg en tusenlapp i året i "leie" - billig moro

Edited by Wintel
Link to comment
Share on other sites

Kjøpere på Finn.no kan grovt deles i to grupper: de som alltid må prute uansett prisforlangende, og de som har satt seg inn i salgsobjektets bruktverdi. Når jeg selger optikk går jeg ut moderat, og skriver "høyeste bud over ..." Da unngår jeg stort sett å bli irritert av førstnevnte gruppe.

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (3 timer siden):

Våpen og optikk brukes ikke opp på samme måte som en bil, så prisen synker 15-25% samme dag du bærer det ut av butikken, og så holder prisen seg omtrent der til inflasjonen har gjort sitt.

 

Det gjelder vel kanskje bare de mest kurante varene?

 

Tikka og Zeiss synker nok så lite, men f.eks. en relativt nyprodusert Remington (ny produksjon er dårligst) gått 10 skudd på bane med kikkert av tullemerke synes jeg er overpriset om selger prøver å få halvparten av listepris.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 timer siden):

Når jeg selger optikk går jeg ut moderat, og skriver "høyeste bud over ..." Da unngår jeg stort sett å bli irritert av førstnevnte gruppe.

 

Hvordan funker det i praksis? Holder du budrunder?

 

Jeg pleier å ligge unna slike annonser fordi jeg vil kunne gjøre en rask avtale uten å forholde meg til auksjoner, og jeg tilhører gruppen som ikke pruter når varen er priset riktig fra før.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 timer siden):

Kjøpere på Finn.no kan grovt deles i to grupper: de som alltid må prute uansett prisforlangende, og de som har satt seg inn i salgsobjektets bruktverdi. Når jeg selger optikk går jeg ut moderat, og skriver "høyeste bud over ..." Da unngår jeg stort sett å bli irritert av førstnevnte gruppe.

Det er en kategori til. Idiotene som "byr" en brøkdel av prisforlangende.

Et eksempel nettopp, jeg solgte et nesten nytt/ som nytt spotteskop med butikkpris 8000,- la det ut til 5, og solgte det dagen etter for 4500,-  og fikk vel fortløpende 3-4 som ville prute rundt der, men for sent da.
MEN, samme dag, og  uka etter fikk jeg minst 7-8: "jeg byr 2000" og sånt. Det er bare irriterende.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mye fornuftig som er skrevet her, men så er det også en del unntak som det er vanskelig å sette seg inn i uten å ha litt mer inngående kunnskap. Det er jo faktisk en del våpen som i dag selges brukt for like mye eller mer enn de gikk for som nyvåpen. Rett og slett fordi det er "tidløs kvalitet" og fordi krona blir mindre og mindre verdt. Generelt sett gjelder dette eldre våpen fra anerkjente produsenter, eldre Sako rifler er vel kanskje det beste eksemplet. Jeg hadde heller betalt 150% av nypris på en 70-80-talls Sako, enn 75% av nypris på en mer "moderne" konstruksjon.

 

(Jeg bladde litt i et jakt&fiske-blad fra 1983 på nb.no, ser at det da solgtes A.Zoli kombi for 5895,- og Marocchi O/U hagle for 1990,-. Neppe noe problem å oppnå minst samme pris for et velholdt eksemplar i dag, brukt.)

 

Så tror jeg forsåvidt også det er lettere å "bli lurt" på brukt optikk, spesielt når en beveger seg bort fra de mest anerkjente merkene. Det er jo mye optikk som har meget gode spesifikasjoner, men som reelt sett er verdt lite på bruktmarkedet.

 

Så er det forsåvidt også verdt å merke seg at det er utrolig sjelden å finne bruktvåpen som (iflg selger) har gått mer enn 150 skudd.........

 

Det tryggeste er nok enten å kjøpe fra forhandler (mye bra brukt i innbytte hos en del forhandlere) eller å være veldig spesifikk på hva en ønsker å kjøpe, sette seg inn i det våpenet med ulike spesifikasjoner, og helst da noe som er såpass standard at det faktisk finnes flere våpen av samme type å sammenligne pris på. Det samme gjelder også optikk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Det er en kategori til. Idiotene som "byr" en brøkdel av prisforlangende.

 

Jepp.. de finnes.. jeg har denne setningen i mine annonser 886015780_Screenshot_20220320-135204_SamsungInternet.jpg.dfd1f4d53a8d220472020560c656079b.jpg

Uansett så er det noen som prøver.. og når de får nei..og plutselig vil kjøpe produktet til prisforlangende.. så blir de ganske lang i "maska" når jeg gir de beskjed om å lese annonsen en gang til og forteller de at de ikke får lov å kjøpe produktet uansett hvor mye de betaler..

 

 

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Ei vanlig tikka rifle ville ikkje eg kjøpt brukt iverfall, selgar skal jo ha bortimot nypris. Våpen som er kjende for og skyta ut løpet relativt snart, som 22-250 og  .243 win og skeptisk men på den andre sida har ein muligheita til og gjera eit bra kjøp, pga få potensielle kjøparar. Er litt tveegga sverd.

Mindre skeptisk til brukt optikk eigentleg, får vel litt inntrykk utifrå korleis siktet ser ut utvendig, men trur ikkje eg hadde tatt sjangsen på og betala særlig meir enn 7-8 tusen for brukt optikk, for brukt er brukt.  Når det gjeld våpen er det verdt og ta med seg at for 10-12 tusen får ein heilt ok ny rifla.

Bør kanskje legga til at eg ikkje er typen som kjøper og sel ofta.

 

 

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (4 minutter siden):

Men Sunnmøring, korleis veit du kva pris du skal setta for og ikkje selja for billig eller for høgt slik at du må muligeins gå ned på pris?

 

Jeg setter alltid en "rettferdig" pris.. på det jeg selger.. som regel så setter jeg meg inn i markedet.. dette gjelder som regel kapitalvarer.. hadde sikkert kunne fått litt mere for det jeg selger.. men hva er vitsen å måtte bruke mye tid på å svare en hel drøss med prutere.. bare for å skulle få noen prosent mere for produktet.. prisingen er rettferdig og produktet går som regel fort.. en trenger ikke mere enn 1 stk som er villig til å betale det en forlanger..

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (4 timer siden):

 

Hvordan funker det i praksis? Holder du budrunder?

Ja, jeg holder budrunde med tidsfrist "høyeste bud innen kl. hhmm ddmmåå", oppdaterer annonsen løpende. Da går det både raskt og smidig. Selvfølgelig blir dette tillitsbasert, men siste budgiver vil jo alltid se at hans/hennes bud er registrert. Har solgt 3 Swarovski kikkersikter på denne måten, både kjøpere og selger har vært rimelig fornøyde.

 

De som likevel kommer med et skambud får et tilsvar som gjør at de ikke prøver seg flere ganger.

 

Edit: gode fotos som bekrefter beskrivelsen av objektet (slitasjemerker, riper/fravær av, etc.) er en selvfølge.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Som kjøper, bestem deg for hva du vil ha. Sett deg inn i produktet. Les evt. omtaler, tester, spesifikasjoner. Kjenn til produktvarianter. Finn prisnivået. Bestemme deg for hva du vil betale, dvs riktig pris for deg. Legg ut søk. Så bør man ha tid til å vente. Når riktig produkt dukker opp til riktig pris, klem til. Ikke begynn å prute på en pris du synes er grei i håp om å spare noen kroner. Prut selvsagt om du synes prisen er for høy.

Ofte er du i en situasjon der du ikke kan få sett eller prøvd varen før kjøp. Sørg for at vesentlig informasjon om varen, herunder tilstand, er spesifisert skriftlig. Subjektiv oppfatning av hva som ok eller ikke kan sprike alle veier, så jo mer detaljert beskrivelse, jo bedre. Still gjerne spesifikke spørsmål om varen. Feks. Finnes det korrosjon noe sted på produktet, er funksjon feilfri, er metall/ treverk fritt for riper, sprekker, hakk eller andre skader, er linser ripefrie, virker justering som den skal osv? Er varen under garanti? Finnes kjøpskvittering?

Om du mot formodning skulle få noe annet enn det som er avtalt skriftlig, har du iaf mulighet for føre en reklamasjonssak.

Mitt "nyeste" kikkertsikte kjøpte jeg brukt. La ut søk på Finn og ventet. Gikk noen måneder før ønsket sikte (SuB Zenith 2,5-10x56 med SV og FD) dukket opp til 9k. Lå godt inne i området for "riktig" pris. Da var det bare å få fastslått tilstand og handle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kikket på ammo nylig. En kar la ut 4 pakker, til nøyaktig butikkpris. Jeg gjorde sendte ham link til butikkens annonse og spurte om han var interessert i bud. Han svarte at han kunne gå ned en krone per patron hvis jeg kjøpte alle pakkene.. hvorfor noen skulle kjøpe til full pris på Finn aner jeg ikke. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke problemet… Selger man brukt må man finne seg i at noen prøver å kapre seg et «kupp». Det er da bare å enten ignorere eller takke nei? Personlig syns jeg halve «morroa» med Finn er å prute litt. Gidder ikke legge inn skambud på 30% selv, men jeg pruter alltid, utenom når gjenstanden er lavt prisa og jeg skjønner at her må man bare være på ballen. Overprisa gjenstander og typen «ferdig pruta, det jeg har er gull» gidder jeg ikke bruke tid på. 
Gjør man forhandlinger på en god måte med litt glimt i øyet har jeg enda til gode å ikke gjøre en hyggelig handel. 

Som en kompis av meg sa den tiden han kjøpte og solgte biler, han ga blanke i hva han betalte bare selger gråt når han kjørte avgårde med bilen…

Link to comment
Share on other sites

Egentlig nesten litt for godt kanskje. Sjekk ut nøye. Ser omtrent ubrukt ut. Bare siktet er vel rundt 15k nytt. Rifla er vel kanskje ikke attraktiv for mange. Kjøp, "slakt" og selg det en ikke har bruk for. Feks ta av sikte og selg rifla med demper for en par-tre lapper

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Viss ein ikkje tåler pruting kan ein eigentlig ikkje handla på Finn. Same med skambud, men treng jo ikkje akseptera dei då


Om produktet er priset riktig.. er det respektløst å prute.. om produktet er priset i den høye enden av skalaen ..er det ok.. om en "tror på Nissen" og priser produktet optimistisk/ på grensen til svindel så er det ok å gi et tilbud.. det er like respektløst å prøve å "lure" andre til å betale overpris for noe.. og da fortjener de lave bud..

 

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Men sånn er nå eingong verda folk vil ha ting billigst mulig.


Overnevnte kategori er typen som aldri ender opp med å kjøpe noe.. det finner aldri noe som er "billig" nok.. de planlegger den optimale riflen.. sparer ikke på noe..( lager endeløse antall tråder på kammeret om hva skal en kjøpe.. hva er det beste siktet/rifle/kaliberet???) og når handle listen er klar.. og alt er debattert ferdig.. så kommer medaljens bakside med å handle på øverste hylle..

 

"Disse" Finn.no brukerne kan jeg enten ikke svare.. svare med å henvise til annonsetekst.. eller jeg kan holde de på pinebenken om at jeg må tenke på det..kanskje.. har det litt "travelt" kommer tilbake til han osv.. og holder det gående i lang tid etter produktet er solgt.. for så å si at produktet ble solgt for en måned siden.. de blir da passe sure.. og til surere de blir til mere fornøyd blir jeg..😉

 

eller…. Så kan en gjøre som jeg gjorde med en telefon selger.. og lager litt hverdags moro..

 

jeg hadde reservert meg mot telefonsalg.. og like vel var det en kar som ringte meg.. det gikk en liten jævel i meg og bestemte meg for å se hvor lenge jeg klarte å «holde» på han.. jeg hørte på hva han hadde å si.. og svarte at dette var veldig interessant.. og om han kunne holde linjen litt.. etter 15 min tok jeg opp tlf telefonen og spurte om han fremdeles var der.. - joda han var her han.. jeg beklaget og spurte om han kunne holde linjen litt til for dette var såååå "interessant" ... noe han selvfølgelig kunne.. dette gjentok seg hvert 15 min til det hadde gått nesten en time..  da hadde han nok lagt inn provisjonen sin allerede på "mitt" salg.. når jeg plutselig tok opp telefonen og svarte at dessverre så hadde jeg ikke muligheten til å takke ja.. og takket for at han hadde vært så tålmodig .. 😉

 

Alle som handler med meg får det som er beskrevet..gjerne i enda finere stand.. jeg bruker mye tid på emballering slik at produktet kommer fram like fint som det var når det gikk fra meg.. det finnes jegere/skyttere som har handlet optikk med meg 5-6 ganger..  som sender meg melding om det ikke snart er tid for meg å bytte ut noe av optikken min.. hver gang jeg har oppgradert krutt vekt så har samme mannen kjøpt den jeg skulle selge..

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Sunnmøring said:

Om produktet er priset riktig.. er det respektløst å prute..


Er vel ikke usannsynlig at kjøper og selger har forskjellig oppfatning av hva som er riktig pris og at pruting derfor forekommer selv om selger mener hen har satt "riktig pris".

 

Å dra det helt over til respektløst er en drøy karakteristikk. Husk at det sitter mennesker i begge ender av situasjonen og da vil man alltid kunne møte på forskjellige oppfatninger.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ja, vi må tåle at folk "forhandler". Nordmenn har jo vanligvis en dårlig utviklet prutekultur, kanskje unntatt når vi skal kjøpe bil....? Mange av våre nye landsmenn kommer fra en slik kultur, og skjønner lite av hvorfor man ikke skal prute.

 

Jeg mener det er like respektløst og avdekker mangel på alminnelig folkeskikk, både når selger legger ut et objekt til ågerpris, og når kjøper legger inn skambud på noe som er forsøkt priset etter selgers beste skjønn av bruktverdi.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

jmosbakk skrev (34 minutter siden):

Er vel ikke usannsynlig at kjøper og selger har forskjellig oppfatning av hva som er riktig pris og at pruting derfor forekommer selv om selger mener hen har satt "riktig pris"

 

Tja.. om produktet en har lagt ut er i finere stand, er nyere.. og har den laveste prisen av alle tilsvarende/samme produkter lagt ut på Finn.no og noen byr 30% lavere pris enn dette så er det i beste fall "ufint" og i min bok "respektløst" og de blir "straffet" ved at de ikke får handle produktet selv til prisforlangende.. ei heller om de byr over prisforlangende.. 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, M67 said:

Det er en kategori til. Idiotene som "byr" en brøkdel av prisforlangende.

 

 

Har enda en kategori jeg.

 

De folkene som virker gira og er klar med penger, helt til det kommer til våpensøknad. Da er de av en eller annen merkelig grunn helt uvitende om at man må ha tillatelse for å eie våpen i dette landet.

 

Jeg velger å tro at dissa folka bare er litt uvitende/dumme og ikke målbevisst prøver å kjøpe våpen ulovlig (og dermed antar at jeg er dum, og er villig til å gå med på noe sånt).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begrenset kjennskap til brukthandel på våpen- og jaktrekvisita, har egentlig ikke kjøpt annet brukt enn et utmerket Swarovski-sikte fra @seawolf, og noen skjefter til STR 200 og Krag/Mauser, siden  jeg kjøpte en bunt kragere først på 1970-tallet.

 

Sølvrev skrev (1 time siden):

   -   når selger legger ut et objekt til ågerpris,   -

 

Dette kan jo skyldes total mangel på kjennskap til "markedet".

 

Når jeg så folk legge ut en ordinær HV-mævvser eller Krag, til 5-6 store eller mer, sendte jeg mail til dem, og skrev at de måtte ned på omtrent fjerdeparten, hvis noen skulle vise interesse. Da fikk jeg, uten unntak, ei sur melding tilbake, om at hvis jeg ikke ville kjøpe det utmerkede produktet deres (som jeg altså ikke hadde til hensikt, uansett), fikk jeg bare ha det så godt (eller jævlig). Dessuten var jeg en hestkuk og drittsekk, og skulle vært dyppet i tjære, og rullet i fjær.

 

Sunnmøring skrev (13 timer siden):

   -  jeg hadde reservert meg mot telefonsalg.. og like vel var det en kar som ringte meg.. det gikk en liten jævel i meg og bestemte meg for å se hvor lenge jeg klarte å «holde» på han..

 

Jeg er også reservert mot telefonsalg. Jeg får likevel jevnlig alskens salgs-telefoner fra "kremmere" jeg har et slags forhold til, det er visst helt lovlig. Jeg har abonnert på "Jakt" siden starten, og hadde jeg fått en hundrelapp for hver gang noen ringer for å få meg til å abonnere på "Villmarksliv" også, kunne jeg kanskje vurdert å kjøpe en Blaser.

 

Her er en som viser oss hvordan vi skal behandle telefonselgere:

 

https://www.youtube.com/watch?v=-7OgWcwgB50

 

Edited by Jegermeistern
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Zenith skrev (1 time siden):

Det som irriterer meg, mye mer enn prutere, er de som byr og får tilslag og deretter trekker seg eller enda verre ghoster helt... Dette skaper problemer og forsinkelser, ikke minst masse ekstraarbeid...

 

Hadde en fyr som trakk seg fra en bindende avtale. Han var avdelingsdirektør i Finansdepartementet. Good times...

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Om kjøper ikke kan gjøre opp uten opphold er det ikke urimelig å forlange håndpenger om avtalen skal stå ved lag. Størrelsen på beløp bør være såpass at det kompenserer for heft og arbeid ifm et evt avtalebrudd.

Nå finnes det endel k*ker på salgssiden også. Har vært borti et par av typen det er inngått avtale om handel med, men som trekker seg når de har fått tilbud om en bedre pris. Om det er et triks for å prøve å jekke opp prisen vet en jo ikke, men uansett  blir det uaktuelt å handle med dem. Hjelper ikke at de ringer etterpå og sier at annen kjøper trakk seg (liksom).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (1 time siden):

Når det gjelder våpen så kan man få de billigere hvis man kan leve med at det ikke er et helt standard kaliber, men da blir driftskonstaden kanskje større hvis man ikke lader selv.

Litt på viddene men det er vel stort sett .223 6,5x55 .308 og 30-06 det er nokonlunde levelige prisar på fabrikkammunisjon ellers bør ein vel lada. Ladar uansett eg då. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå både kjøpt og solgt en god del våpen og andre ting på Finn. Aldri hat problemer med verken kjøpere eller selgere mulig jeg har vært ekstremt heldig men tror vel ikke disse problemene er så store som det fremkommer her.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det ingen som nevner de virkelige gode kjøpene på finn?

Av en eller annen merkelig grunn finnes det våpen som tilbys til røverpriser i forhold til kvalitet som ingen idag ser ut til å bry seg om. Spesielt våpen som tradisjonelt ble solgt billig i Norge på 70/80-tallet.

 

Russiske MC hagler, Merkel hagler, FN B25 hagler er slike eksempler. Man får ei fin hagle til 12-20k som fortsatt kan bestilles ny til priser over 150k++.

 

På riflesiden skal "alle" idag ha systemvåpen produsert urørt av menneskehender. Dermed ligger det ute tradisjonelle rifler av utrolig bra kvalitet til prisen av en Blaser kikkertmontasje. 60-talls Sako lux feks til 5-6k. Kvalitetsmessig og utførelsesmessig er dette rifler som hadde kostet 50k+++ hvis de hadde vært laget idag.

 

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (6 timer siden):

Jeg er også reservert mot telefonsalg. Jeg får likevel jevnlig alskens salgs-telefoner fra "kremmere" jeg har et slags forhold til, det er visst helt lovlig.

Off topic, men du skal kunne bestemme hva "kremmere" du har et forhold til, kan bruke kontakt-infoen din til.

Jeg abonnerer også på Jakt, og før ble jeg oppringt minst en gang i måneden av selgere som skulle ha meg til å abonnere på Villmarksliv, Alt om fiske eller VI menn.

Etter jeg logget inn min side Logg inn - ConnectID  og krysset av for at de ikke kan kontakte meg på tlf, har jeg ikke hørt noe fra de.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (7 timer siden):

Når jeg så folk legge ut en ordinær HV-mævvser eller Krag, til 5-6 store eller mer, sendte jeg mail til dem, og skrev at de måtte ned på omtrent fjerdeparten, hvis noen skulle vise interesse. Da fikk jeg, uten unntak, ei sur melding tilbake, om at hvis jeg ikke ville kjøpe det utmerkede produktet deres (som jeg altså ikke hadde til hensikt, uansett), fikk jeg bare ha det så godt (eller jævlig). 

 

Hvorfor legger du deg borti prisen på noe du ikke er interesert i å handle??

 

Har solgt litt på finn og bare OK opplevelser. Untaket er salg av en rifle for 1500kr til en fyr fra bygda sørom her, mest kjent for å være hjembyen til en norsk krigerprest og å ha et fotballag. Handelen gikk greit, men han fulgte opp forholdet tett med en strøm av bilder og historier om dette russiske spettet...

Og en gang her inne fikk jeg kjeft for å selge en Zeiss for billig, jeg er jo snill og tilbød meg såklart å selge til klager for en høyere pris

Edited by Chiefen.v-2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (5 timer siden):

 

Hadde en fyr som trakk seg fra en bindende avtale. Han var avdelingsdirektør i Finansdepartementet. Good times...

Hadde samme opplevelse med en kar. Holdt av våpenet for han i påvente av søknad, så han brøt skriftlig avtale etter 2mnd venting... 

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar, da har jeg litt mer oversikt. :)

 

Jeg skal ha både 22, 308 og en hagle, og har nå klart å gruble meg fram til hva jeg mest sannsynlig skal ha på alle tre så da får jeg følge med litt. Ser egentlig for meg å lete etter komplett våpen (dvs kikkert og demper på riflene), for å slippe å sette meg for mye inn i den delen også. Forstår det ofte sitter dårlige kikkerter på de som selges med da, men samtidig ser det ikke ut som brukt kikkert løst er så veldig billig heller. 

Link to comment
Share on other sites

Folk som skal selge en brukt rifle hvor det sitter et premium kikkertsikte flytter gjerne kikkerten over på et nytt våpen. Forhandlere som skal selge et gunstig pakketilbud (våpen, demper og kikkert) salderer gjerne med et billig kikkertsikte for å presse ned prisen. Men det dukker jo av og til opp noen gode komplette bruktkjøp med svært anvendelig optikk. Premium kikkertsikter er, som påpekt lenger oppe i tråden, produkter som holder seg (forbausende) godt i pris om de er sånn noenlunde lytefrie og pent behandlet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og hva gjør man med dette med at man må søke på våpen ifm kjøp på finn.no? Da må man jo gjerne betale inn depositum til folk man ikke kjenner før man har fått noe som helst? Bare å stole på folk så går det stort sett bra? eller hvordan håndterer man typisk det?

Link to comment
Share on other sites

macrorain skrev (1 time siden):

Og hva gjør man med dette med at man må søke på våpen ifm kjøp på finn.no? Da må man jo gjerne betale inn depositum til folk man ikke kjenner før man har fått noe som helst? Bare å stole på folk så går det stort sett bra? eller hvordan håndterer man typisk det?

Det går som regel greit (og raskt) å få endret på kaliberet på en godkjent søknad. Så det er lurt å ha en liggende. Tilby deg så å betale inn et depositum mens dere venter :)

Edited by Østengen
La til en setning
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

macrorain skrev (13 timer siden):

....betale inn depositum til folk man ikke kjenner før man har fått noe som helst? Bare å stole på folk så går det stort sett bra? eller hvordan håndterer man typisk det?

Ja, det er nok slik, og det går oftest bra. Jeg regner med at de fleste som handler ting over en viss verdi på Finn.no har hatt noe mailutveksling i forkant, og at denne kommunikasjonen gir en viss pekepinn på selgers redelighet. Du kan også be om en telefonsamtale med selger for å få et nærmere inntrykk. Hvis du har noen kjente i selgers distrikt kan gjerne de ta en titt innom og samtidig ta en grundigere sjekk av salgsobjektet? Hvis selger ber om et (urimelig) høyt depositum eller full forskuddsbetaling ville jeg forlangt å få sluttstykket eller en annen vital del i "pant".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

macrorain skrev (14 timer siden):

Og hva gjør man med dette med at man må søke på våpen ifm kjøp på finn.no? Da må man jo gjerne betale inn depositum til folk man ikke kjenner før man har fått noe som helst? Bare å stole på folk så går det stort sett bra? eller hvordan håndterer man typisk det?

Jeg sjekker hvilke brukervurderinger personen har. Dersom selger har vært på finn i lang tid, og har en haug med positive vurderinger, så stoler jeg mer på personen. Det skal bare en negativ tilbakemelding til, fra meg, så er løpet kjørt for selgeren. Er det en ny profil, eller det er en vurdering fra broren... så er jeg mer skeptisk. Alle skal begynne en gang, så det er klart at det er urettferdig mot de som ikke har solgt noe tidligere. Men det er en god pekepinn. En som selger for første gang, og da er det ei børse til 50 lapper... da skygger jeg banen. Eller, jeg sjekker om jeg kan reise til personen og hente varene direkte. Og jeg er ekstra nøye med dokumentasjon. Det selges en del tyvegodt på finn også, og kjøper man noe slikt er man vel egentlig ikke eieren. Men altså, brukervurderinger er gull synes jeg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å skremme litt så har tyvene blitt ganske avanserte. Jeg har en kompis som fikk frastjålet elsykkelen sin, og et par uker senere fant han den igjen i en finnannonse. Brukeren som hadde lagt den ut hadde vært medlem siden 2010 og hadde en rekke positive anmeldelser. 😐

 

Vet ikke akkurat hvordan de får det til men tipper de har en rekke forskjellige brukere, kanskje selger de legale ting i tillegg og sniker inn tyvegodset innimellom, ikke vet jeg.. 

 

Når det er sagt så er jo de fleste ærlige og redelige folk. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...