Jump to content

Flere våpen forsvant fra skytesenter i Oslo på under et år.


hcandersen

Recommended Posts

...men hvor mange fra Wehrmacht er på avveie? Størstedelen av beslagene virker å være gammelt rask fra 2. Verdenskrig. 

 

Arvesynd, tja, de har heldigvis blitt bedre til å følge opp det. 

 

Jeg mener ikke å snakke vekk at lovlige våpen skal oppbevares forsvarlig, og OSS har sikkert ikke gjort alt perfekt.

 

Likevel virker det som om Politiet har større problemer enn hvor mange pipesett jeg har til matchvåpen, men de må altså bruke ressursene sine på å telle slitedeler inn og ut av garderoben min. 

Edited by boble
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel ikke at de er på avveie (galt nok om vi først skal pirke) men at de ble brukt til ulovlige handlinger. En ting er at klubber og foreninger, driftet på frivillighet, kan ha litt av hvert liggende rundt forbi uten at de er 100% sikre hvor de er. Men, en kommersiell aktør burde nok hatt litt mer koll på slike ting. Spesielt siden dette var våpen som ikke akkurat var ment å bli tatt med hjem sånn uten videre.

Link to comment
Share on other sites

Å tvinge butikken til å stenge er likevel en drøy reaksjon. Mange bedrifter i industri og byggebransje har hatt alvorlige hendelser og dødsfall, sågar mange dødsfall, på grunn av mangel på rutine. Skulle man bare lagt de ned der og da?
Da hadde både jeg og svært mange jeg kjenner vært arbeidsløse.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det er vel et ønske fra deler av "øvrigheten", å i noen grad stenge skytebaner i urbane strøk. 

Norge har tidligere signert internasjonale avtaler om våpenkontroll, der Norge forpliktet seg til å redusere antall våpen i privat eie. 

 

Knut Storeberget (AP) har for eksempel tidligere uttalt at det er for mye grove våpen i Norge. 

 

Det har vært forsøkt å stille strengere krav til våpeneiere med tanke på behovsprøving osv. 

Til tross for dette har våpenmengden i samfunnet økt....

 

Siden mange nordmenn for tiden har betydelige ressurser til disposisjon, nytter det ikke med mer behovsprøving. 

Man står igjen med å forsøke å stenge skytebaner i urbane strøk, som det mest rasjonelle rettede tiltaket for å få ned våpenmengden.

Dette i kombinasjon med eksisterende våpenlovgivning, vil føre til at mange som bor i byer ikke vil kunne eie våpen. 

 

Kall meg en konspirasjonsteoretiker. 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Röda_Lacket said:

Det er vel et ønske fra deler av "øvrigheten", å i noen grad stenge skytebaner i urbane strøk. 

Norge har tidligere signert internasjonale avtaler om våpenkontroll, der Norge forpliktet seg til å redusere antall våpen i privat eie. 

 

Knut Storeberget (AP) har for eksempel tidligere uttalt at det er for mye grove våpen i Norge. 

 

Det har vært forsøkt å stille strengere krav til våpeneiere med tanke på behovsprøving osv. 

Til tross for dette har våpenmengden i samfunnet økt....

 

Siden mange nordmenn for tiden har betydelige ressurser til disposisjon, nytter det ikke med mer behovsprøving. 

Man står igjen med å forsøke å stenge skytebaner i urbane strøk, som det mest rasjonelle rettede tiltaket for å få ned våpenmengden.

Dette i kombinasjon med eksisterende våpenlovgivning, vil føre til at mange som bor i byer ikke vil kunne eie våpen. 

 

Kall meg en konspirasjonsteoretiker. 

 

Den samme våpenlovgivningen som nå gir deg retten på 2 ekstra våpen i jaktgarderoben? Den samme våpenlovgivningen som nå åpner for all mulig morro av halvautomatiske rifler til sportsskyting? Den nye våpenlovgivningen som har gjort transport av våpen enklere? Den samme våpenlovgivningen som fjernet kalibergrensen for håndvåpen, som er fyfy våpen? 

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg har funnet til nå er denne resolusjonen fra FNs Generalforsamling: Resolusjon 52/38 G og J.

 

"Convinced of the need for a comprehensive approach to promote, at the global and regional levels, the control and reduction of small arms and light weapons in a balanced and non-discriminatory manner as a contribution to international peace and security," (Resolusjon 52/38 J)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Den statuen er vel eldre. Uansett på 1990 og tidlig 2000 tall var det en god del internasjonale konferanser og arbeidsgrupper osv. om våpenkontroll. Både i FN og Europa. Ikke alt som ble drøftet der ligger søkbart på nettet. På denne tiden ble bla. våpengarderobe for jaktvåpen innført, og jeg ser det i sammenheng med dette.

 

Dette var tiltak som var ment å redusere den totale den totale våpenmengden i samfunnet. Det har uansett ikke fungert etter hensikten, det er vel derfor man får enkelte oppmykninger i ny våpenlov?

Link to comment
Share on other sites

Non-discriminatory manner? Jeg vil heller at det diskrimineres heftig enn at jeg skal settes i bås med narkohandlere, konebankere og bankranere for eksempel.... Man løser ikke gjengproblematikk ved å ta fra meg ei hagle. Så lenge noen som styrer noe som helst mener at "våpen" og "våpeneiere" er homogene, ensartede ting og folk så kommer vi ingen vei. Derfor tar man med alle man kjenner på skytebanen så ofte man kan. Hvis de ikke er narkohandlere, konebankere eller bankranere da.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

@Röda_Lacket det kan hende tiltakene fra FN ikke var myntet på interne forhold i land med over snittet fungerende myndigheter og veletablerte voldsmonopol. 
 

I mange land er det et problem med ukontrollert innførsel av våpen. Noen tjener store penger på at dette skal fortsette. De som tjener penger er ofte godt organisert og bruker det de har av virkemidler for å beskytte inntektene sine. Blant annet villeder de vanlige lovlydige våpeneiere og skremmer dem med at noen til ta fra dem alle våpnene.

 

Et eksempel på problematisk ukontrollert innførsel kan du lese om her: https://www.pes.org/newshour/politics/the-flow-of-guns-from-the-u-s-to-mexico-is-getting-lost-in-the-border-debate
 

Jeg synes det er rett av Norge å jobbe for å redusere ukontrollert innførsel/utførselen av våpen. Tror også at det har lite å gjøre med skytebanesituasjonen i urbane strøk.

 

@Olesøn Etter det jeg kan forstå ønsker du å bli behandlet inn a non-discriminatory manner. Her snakkes det om å unngå usaklig diskriminering. Merk også ordet balanced. Kan det handle om å ikke skylde barnet ut med badevannet? At de vil forsøke å fjerne problematiske våpen, men helst la fredlige folk få fortsette i fred?

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (På 17.12.2021 den 13.36):

Nei det tviler jeg på. Så vidt jeg vet har vi aldri mistet et klubvåpen og vi har over 40 slike.

Det finnes nok lag som har hatt våpen på avveie midlertidig eller permanent. ( på avveie kan være at ikke akkurat den som alle trodde hadde våpenet faktisk hadde det for eksempel, eller at det bare er borte) 

 

"Så vidt du vet" betyr vel at du tror du har oversikt? Det har mange lag som har hatt våpen på avveie også trodd ;)

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (2 timer siden):

"Så vidt du vet" betyr vel at du tror du har oversikt? Det har mange lag som har hatt våpen på avveie også trodd ;)

Ja det betyr at jeg tror jeg eller de som skal ha det har kontroll. Jeg har ofte foretatt opptelling og de våpnene som ikke er på sin plass har jeg alltid funnet i utlånsprotokollen og utlånsskjema har vært på plass i permen. Nå er ikke dette lenger min oppgave men jeg tror med stor sikkerhet at de som nå bestyrer dette har kontroll.

Link to comment
Share on other sites

For det første den FN resolusjonen "Röda Lacket" viser til omhandler handel med våpen, og påbyr alle ratifiserende land å holde styr på hva og hvor de selger våpen, bla. dette med å merke våpen med opprinnelsesland. Det er absolutt intet i den teksten som er ment på interne forhold, enkelte raringer i USA har forsøkt argumentere med at det er hensikten men selv de sliter med å få logikken til å gå opp. Angrep fra utenlandske aktører på sivilt våpeneierskap i Norge foregår kun gjennom EFTA systemet da det er det eneste settet med regler som faktisk har tenner som vi her i landet er underlagt, så la oss legge den FN ballen død.

 

Nå er det spesielle med denne saken både hvordan våpnene ble funnet og hvilke våpen det er snakk om, det var Politiet som fant våpnene ikke skytesenteret som oppdaget at de var borte. Det stiller selvfølgelig seriøsiteten til virksomheten i et underlig lys, som det er slik jeg ser det helt naturlig at får utslag for hvilken tillitt samfunnet skal gi (juridiske)personen. 

 

Ellers så er det ingen hemmelighet at en viktig del av forretningsideen til OSS var utleie av "gromme" våpen, her var det ikke snakk om en GSP fra 1978 men heller alt som tar seg ut på instagram. At skadepotensiale da blir større sier seg selv, det er ikke ortopedisk grep gangstere prioriterer når de velger seg våpen. 

 

På tampen vil jeg som mange ganger før be folk om å lese rapporten fra "Prosjekt Bullit", nå begynner den å bli gammel men er likevel det mest oppdaterte myndighetene har på hvor kriminelle fikk tak i våpnene sine. Der ble det nevn innbrudd både hos klubber, firmaer og privatpersoner men "Klubbvåpen" glimret med sitt fravær. Hadde dette vært noe som skjedde ofte hadde vi hørt om det, klubber hadde blitt avskiltet og nedlagt for å nevne noe. Tiden da klubbleder kunne blande egne og klubbens våpen er nå definitivt over, dette da det nå kreves at politiet vet hvor våpnene oppbevares. Og at det nå er flere enn klubbleder som er skyteleder samtidig med at det har skjedd en kulturendring i skytemiljøet. Folk ville ikke tolerert en slik oppførsel, og vår selvjustis er som kjent ganske hard.  

 

Nå faller dommen en gang over nyttår så i februar så vet vi nok utfallet, selv skal jeg skaffe meg dommen som nattlektyre og anbefaler andre her å gjøre det samme om en to måneders tid. Så blir det liksom litt mindre ville spekulasjoner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...