Jump to content

Recommended Posts

@msteiroFamiliemedlemskap finnes! Og for de som har unger i den rette slyngelalderen er det gode sjanser for at DNT sine lokal-lag har gode kurs og arrangement for de. Kajakk, klatring, ski, egentlig alt mulig rart i tillegg til arrangerte turer, hyttenøkkel og andre gode ting.

• Like 5
1 minute ago, Chiefen.v-2 said:

Alle hotellkjeder sliter...

Nå er DNT ikke helt A4 hotellkjede og støtter heller DNT må jeg velge. Finnes dårligere foreninger og kjeder å støtte :) Men selvfølgelig er ikke de heller perfekte. Men drar heller på fjelltur og svinger innom DNT en å svinge innom Stordalen og "co".

Jaja, så er @Target ute med en av sine utallige "jeg hater DNT"-tråder igjen.

Innholdet (eller mangel på det)  har vi diskutert i flere tråder tidligere. Noen av dem ble riktignok fjernet i den såkalte "våroppryddingen" for snart 2 år siden, i følge moderatorkorpset pga. ufin tone og grove personangrep. Den overveiende delen av dette sto imidlertid trådstarter sjøl for.

3 hours ago, msteiro said:

Sjekke om det finnes noe familiemedlemskap...

Det gjør det, og dessuten finnes det "gavemedlemsskap", for eksempel medlemsskap i "Barnas Turlag" til man fyller 12 år, koster kr. 1200,-:

https://www.dnt.no/gavemedlemskap/skjema/

Alle mine barnebarn har fått slikt medlemsskap i dåpsgave (når man først blir innmeldt i en "forening" uten vitende og samtykke, kan man jo likeså godt bli innmeldt i en til, der man hvertfall kan ha praktisk nytte av medlemsskapet!).

• Like 1

Jeg blir beskyldt for grove personangrep.

Det er fake news!

Jeg er, som de fleste skjønner, sterkt kristisk til DNT som organisasjon hovedsakelig pga. DNTs dobbelmoral særlig knyttet til forstyrrelser ovenfor villreinen. Den eneste jeg har kritisert offentlig er Bård Vegard Solhjell i sin rolle som miljøvernminister, da han stikk i strid med alle faglige vurderinger og anbefaliinger, endret nasjonalparkforskriften for Sunndalsfjella nasjonalpark slik at DNT kunne utvide Snøheim turisthotell og dermed legge til rette for massiv forstyrrelse av villreinen gjennom økt ferdsel i et av de aller viktigste villreinområdene i Norge.

Jegermeistern - nå må du dokumentere hvilke personer jeg skal ha kommet med grove personangrep ovenfor.

• Like 3
1 hour ago, Jegermeistern said:

Noen av dem ble riktignok fjernet i den såkalte "våroppryddingen" for snart 2 år siden,

Jeg er ikke moderator lenger, og har derfor ikke adgang til forumets "fryseboks", kalt "Isolatet", der flere av trådene dine ligger. I diskusjonen om "våroppryddingen" var vi flere som påpekte at de aller fleste deltakerne i disse trådene holdt seg til forumreglene. De som ikke har alt for velutviklet "teflonhjerne", husker nok hvem som IKKE gjorde det.

• Sad 1
3 hours ago, Target said:

DNTs dobbelmoral særlig knyttet til forstyrrelser ovenfor villreinen.

Spørsmålet er jo hva en "alternativ historiefortelling" ville vist. I følge denne rapporten

https://naturvernforbundet.no/getfile.php/13132717-1523353303/Fylkeslag - Oppland/Dokumenter/Årsmøte Naturvernforbundet Oppland mars 2018 -2.pdf

hadde Rondvassbu, Bjørnhollia og Grimsdalshytta 18.209 overnattinger i 2018 (pluss på en del tusen på Dørålseter). Hva ville skjedd, hvis ikke disse hyttene, og det merkede rutenettet, hadde vært der? Folk ville ikke sluttet å gå i fjellet. Men man ville hatt mye mer spredt trafikk, og "villcamping" overalt (dette er, bokstavelig talt, "noe dritt"!). Og reinen ville blitt langt mer forstyrret. Det er jo 40 år siden DNT la ned ruta gjennom Verkilsdalen, og nå er også ruta gjennom Langholet lagt ned.

Den som ikke kan innse at det er en viss fordel at 1.000 familier overnatter på ei turisthytte (sjøl om den har litt "hotell-stil), i forhold til at de samme familiene bygger 1.000 fritidspalasser midt i reinens trekkveier, må jo få lov til å fortsette å kritisere DNT.

Jeg ser langt større trusler for naturen, ikke minst der smarte utbyggere, lokale grunneiere, og sleske "konsulentfirmaer" går sammen om å bløffe kommuner med påståtte "arbeidsplasser" og skatteinntekter, for å få rasere et område. Ja, det finnes jo enda "smartere" måter for å få gjennom ei utbygging som skader naturen, men gangner ens egen bankkonto:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/balsfjord-kommune-i-troms-lot-utbygger-bak-et-hytte--og-skianlegg-sitte-pa-begge-sider-av-bordet-1.15314789

Edited by Jegermeistern
6 hours ago, Jegermeistern said:

Spørsmålet er jo hva en "alternativ historiefortelling" ville vist. I følge denne rapporten

https://naturvernforbundet.no/getfile.php/13132717-1523353303/Fylkeslag - Oppland/Dokumenter/Årsmøte Naturvernforbundet Oppland mars 2018 -2.pdf

hadde Rondvassbu, Bjørnhollia og Grimsdalshytta 18.209 overnattinger i 2018 (pluss på en del tusen på Dørålseter). Hva ville skjedd, hvis ikke disse hyttene, og det merkede rutenettet, hadde vært der? Folk ville ikke sluttet å gå i fjellet. Men man ville hatt mye mer spredt trafikk, og "villcamping" overalt (dette er, bokstavelig talt, "noe dritt"!). Og reinen ville blitt langt mer forstyrret.

Den rapporten du linker til er håpløs å lese på telefon, men jeg har faktisk bodd, jobbet (innen turisme) og jaktet i Rondane i en god del år. Villrein var jeg så heldig å få jakte sammen med lokale jegere som hadde jaktet villrein i 50+ år og veien inn til Rondvassbu har effektivt delt området i to. Og jo, mange ville ikke gått / syklet til Rondvassbu hvis veien ikke var der.. Ikke ville de gått / syklet andre steder i Rondane heller. 

• Like 1
12 hours ago, Aya XXV said:

-   veien inn til Rondvassbu har effektivt delt området i to.

Det er riktig, men det er ikke DNTs skyld. "Noen" (i det overhåndtakende miljøbyråkratiet?) har funnet ut at biler skremmer reinen, mens fotgjengere og syklister IKKE gjør det!?!

Løningen er enkel: Forby gang- og sykkeltrafikk langs strekningen, og påby bruk av bil/buss/drosje, med "kolonnekjøring" 3 - 4 ganger i døgnet. Reinen får mer fred, og det gir kanskje også litt lokal sysselsetting.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1

"  -  kanskje også litt lokal sysselsetting", skrev jeg i forrige innlegg, i forbindelse med et eventuelt påbud om buss- / drosjekjøring inn til Rondvassbu.

Lokal sysselsetting blir det ikke så mye av, sjøl om det til dels er gigantiske fritidsby-utbygginger i mange bygdekommuner:

https://www.nrk.no/innlandet/hyttekommuner-i-distriktene-har-stor-fraflytting-og-blant-landets-laveste-lonninger-1.15322593

Og, som nevnt i tidligere innlegg, disse "fritidsbyene" legges ofte i lauvskogbeltet, og tvers over daler, en effektiv måte å stoppe vandringsrutene til viltet.

("Det er intet nytt under solen", Predikeren, 1. kap., 9. vers. Fjelloppsynsmann Olaf Heitkøtter skrev allerede rundt 1970 at hyttene (det var faktisk "hytter" på den tida!) i lauvskogbeltet hindret trekkveiene for rein, og at det ville gjøre mindre ugagn, hvis man i stedet bygget disse på snaufjellet).

On 1/13/2021 at 12:50 PM, Jegermeistern said:

Jaja, så er @Target ute med en av sine utallige "jeg hater DNT"-tråder igjen.

Innholdet (eller mangel på det)  har vi diskutert i flere tråder tidligere. Noen av dem ble riktignok fjernet i den såkalte "våroppryddingen" for snart 2 år siden, i følge moderatorkorpset pga. ufin tone og grove personangrep. Den overveiende delen av dette sto imidlertid trådstarter sjøl for.

Det gjør det, og dessuten finnes det "gavemedlemsskap", for eksempel medlemsskap i "Barnas Turlag" til man fyller 12 år, koster kr. 1200,-:

https://www.dnt.no/gavemedlemskap/skjema/

Alle mine barnebarn har fått slikt medlemsskap i dåpsgave (når man først blir innmeldt i en "forening" uten vitende og samtykke, kan man jo likeså godt bli innmeldt i en til, der man hvertfall kan ha praktisk nytte av medlemsskapet!).

DNT er på han igjen: https://www.nrk.no/ytring/a-vanhellige-et-hellig-fjell-1.15328857

Vi må alle bidra til at naturen generelt samt viltet og viltets leveområder i minst mulig grad påvirkes negativt av menneskelig aktivitet. Lovverket, bl.a. Viltloven og Naturmangfoldsloven, har bestemmelser om hvordan naturen og viltet skal forvaltes. Jeg mener det er uinteressant om det er private "hytte- og hotellbaroner", DNT eller andre organisasjoner som bygger ut, anlegger veier/stier, eller på annen måte legger til rette for menneskelig ferdsel som kan medføre alvorlig forstyrrelse av viltet, tap av viktige beiteområder eller trekkruter, forsøpling eller andre naturødeleggelser. Det er f. eks. ingen menneskerett å komme tett inn på rein i kalvingsperioden. For naturen og viltet er det likegyldig om det er ideelle eller kommersielle interesser som står bak den negative påvirkningen. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
1 hour ago, Sølvrev said:

For naturen og viltet er det likegyldig om det er ideelle eller kommersielle interesser som står bak den negative påvirkningen. 

Joda, det er sant nok.

Men mengden av "negativ påvirkning" kan bli forskjellig ved forskjellige løsninger, som jeg skrev lenger oppe:

On 1/13/2021 at 5:38 PM, Jegermeistern said:

Den som ikke kan innse at det er en viss fordel at 1.000 familier overnatter på ei turisthytte (sjøl om den har litt "hotell-stil), i forhold til at de samme familiene bygger 1.000 fritidspalasser midt i reinens trekkveier, må jo få lov til å fortsette å kritisere DNT.

1 hour ago, Target said:

Kunsthistoriker Tommy Sørbø var vel "nummer 2 på passeringspunktet":

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/vil-bygge-ny-hytte-pa-gaustatoppen-1.15326898

(Noen av oss legger kanskje merke til at det er et minst 50 meter høyt byggverk der fra før, som på mange andre høye fjelltopper).

2 hours ago, Sølvrev said:

For naturen og viltet er det likegyldig om det er ideelle eller kommersielle interesser som står bak den negative påvirkningen. 

Enig. Men hyttene til DNT er i aller høyeste grad kommersielle, på lik linje med private hytter. Derfor bør de heller ikke få noen særbehandling ift. tillatelser m.m. knyttet til nybygging, utbygging og drift. De bør stille på lik linje med private aktører. (uten nødvendigvis sammenheng med det TS og andre skriver i tråden) 

DNT er viktige, ingen tvil om det. Men det er også ting med og rundt DNT som ikke er så bra. Mener jeg vertfall. 

• Like 5

DNT med fleire ser ut til å i stor grad ha tona ned sitt direkte politiske arbeid.

Store tunge politiske saker blir no som oftast fronta av paraplyorganisasjonene Norsk Friluftsliv og Forum for natur og friluftsliv. 
Dette er ganske lite kjente organisasjoner for mange. Der sitter det ei håndfull personer og fronter store tunge politiske saker og dei bruker medlemsmassen til sine medlemsorganisasjoner som vektstang. 
Dette er demokrati i praksis og høyrer absolutt ikkje heime i Norge i 2021.

Etter mitt syn så burde ei organisasjon i dagens samfunn ha baller nok til å fronte sine syn direkte slik at medlemmene faktisk vart klar over kva dei støtta. Då hadde ein også hatt ein mulighet til å påvirke den politiske holdninga til sin organisasjon og eventuelt melde seg ut om det bryter totalt med eins eiga meining.