Jump to content

DNT sliter


Target

Recommended Posts

Jegermeistern skrev (11 timer siden):

Kan man da si at slik vettlaus framferd er "til ulempe" for alle oss som må bære utgiftene, og dermed forby galskapen?

Dette er en vanskelig problemstilling, hvor det kan bli krevende å finne en god og klar grenseoppgang mot uaktsomhetsbegrepet som ellers benyttes i lovgivningen. Hva med norske overivrige nordmenn som plutselig, uten trening og fysiske ferdigheter på ski og uten nødvendig utstyr, finner ut at denne påsken skal vi gå fra (DNT)hytte til hytte? Det er jo også en form for vettlaus framferd... Jeg tenker vi burde få inn en paragraf i lovverket (om den ikke finnes allerede?) som gir staten rett til å vurdere søksmål for å få dekket utgiftene til redningsaksjoner ved "utvist grov uaktsomhet". Det å ikke sjekke værmeldingene før en i seg selv krevende tur til Trolltunga nå i desember, kvalifiserer etter min oppfatning til grov uaktsomhet. Kanskje burde også folk som driver med risikosport pålegges å tegne forsikring for å dekke kostnadene ved redningsaksjoner? Men forbud mot visse friluftsaktiviteter som ikke er helt "main stream" tror jeg ikke er veien å gå.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke med dere, men jeg ser helst at folk som er uheldige, om så kanskje uaktsomme i sin framferd, ikke kvir seg for å ringe etter hjelp i frykt for økonomiske konsekvenser. Redningsoperasjonen er minst like vanskelig om det er en død og forfrosset person de må hente ned.

Helt enig i at disse var noen duster som la ut på denne turen, men uvitenhet om lokale forhold og kanskje lite erfaring med fjellturer på vinterstid kombinert med litt overmot er dessverre en realitet for mange.

Skal mye heller betale for redningen av disse enn alle idiotene som hopper seg utfor en fjellknaus og smeller rett i fjellveggen hvert bidige år. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vass said:

Skal mye heller betale for redningen av disse enn alle idiotene som hopper seg utfor en fjellknaus og smeller rett i fjellveggen hvert bidige år. 

Ekstremsport står nok for en ekstremt (pun intended) liten sum ila. et år når det kommer til redningsaksjoner. Jeg kan huske én redningsaksjon på 20 år som jeg var ute på/utkalt til, som skyldes det man kan kalle ekstremsport (frikjøring på ski i dette tilfellet). Hvor mange aksjoner med uerfarne/uheldige/uaktsomme fjellfolk/folk jeg har vært utkallt til er tresifret. Og det første tallet er nok ikke 1.

 

Jeg tenker at den støyten må bare staten ta, for at folk skal tørre ringe når de trenger hjelp. Vi har råd til det i Norge. Det er mye annet staten kan spare på, for å si det mildt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, FreeSkier said:

Ekstremsport står nok for en ekstremt (pun intended) liten sum ila. et år når det kommer til redningsaksjoner. Jeg kan huske én redningsaksjon på 20 år som jeg var ute på/utkalt til, som skyldes det man kan kalle ekstremsport (frikjøring på ski i dette tilfellet). Hvor mange aksjoner med uerfarne/uheldige/uaktsomme fjellfolk/folk jeg har vært utkallt til er tresifret. Og det første tallet er nok ikke 1.

 

Jeg tenker at den støyten må bare staten ta, for at folk skal tørre ringe når de trenger hjelp. Vi har råd til det i Norge. Det er mye annet staten kan spare på, for å si det mildt. 

 

Her oppe på nordvestlandet ryker det med folk hvert eneste år, gjerne i tillegg til et par redningsoperasjoner for å få ned idioter som sitter fast midt i fjellsia.. Påstår ikke at det er verken brorparten eller en signifikant andel av kostnaden på landsbasis, men du er bra korka når du hopper utfor når du vet at det døde folk der i fjor og året før og året før og året før... Derfor plager det meg betydelig mer enn noen som har gått seg fast på fjellet :)

Link to comment
Share on other sites

På den ene side og på den andre side.

Men det blir ihvertfall ikke færre tullinger i fjellet om de vet at det er gratis.

 

(Forøvrig lurer jeg på de tre andre. Var de der eller var det bare noe franskmannen fant opp for å vise at det ikke bare var han som feiloppfattet forholdene?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tatt til orde for regress (krav om tilbakebetaling) fra de uheldige/udugelige (stryk det som ikke passer). Mitt spørsmål var om man kan forby ferdsel på visse tider av året (annet enn reinkalving), eller på visse steder, med henvisning til "ulempe for grunneier (oss alle, i mange tilfeller)", og at ferdselsretten da ikke eksisterer.

 

Dette kan jo også bli sett "utvidende", til å gjelde når folk som åpenbart ikke er i stand til det, prøver å gå 5 kilometer i relativt greit terreng. Skal vi taue dem til rettssalen, anklaget for å bevisst påføre allmennheten utgifter?

 

Både private (Turistforeningen, Røde Kors) og offentlige (NRK, med Severin Suveren) prøver å lære folk at ferdsel i utmark ikke er uproblematisk. Det spørs jo om det hjelper særlig mye. De fleste som har sett etpar episoder Lars Monsen, mener de er eksperter. Akkurat som 90 % av bilførerne tror de kjører bedre enn gjennomsnittet.

Link to comment
Share on other sites

Blir vel litt off-topic, men jeg synes at før vi skal be om betaling av utgifter for meningsløse redningsaksjoner, bør vi heller be om betaling for helseutgifter til ofrene fra de som knivstikker eller utøver vold mot andre. Det er jo en bevisst handling som påfører staten utgifter i millionklassen, og ofte gjengangere. 

 

Når det gjelder turgåere, så blir det nok vanskelig å sette klare grenser. Tror nok ingen går seg bort med vilje. 

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt, jeg er ikke interessert i evt. regress, men at den potensielle muligheten for utgifter som er "ulempe" for "folk flest", kan utløse et forbud mot visse aktiviteter. Om de som evt. bryter et forbud, skal avkreves betaling, eller dyppes i tjære og rulles i fjær, er en annen diskusjon.

 

Som tidligere "tilbringer", og, for et år siden, pasient på en akuttavdeling, vet jeg hva slikt koster. Før vi fikk gjeninnført gode, norske tradisjoner fra "et blodig bryllup i Hemsedal et steds", sa vi at minst 1/3 av kostnadene til akutt- og kirurgiavdelinger skydtes alkoholbruk. I dag står nok også det at "knivblad satt løst i hans slir" for en vesentlig andel av disse kostnadene.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra "et blodig bryllup" til juledessert - eller manglende sådan, pga. naturødeleggelse?

 

https://www.nrk.no/ytring/jul-uten-multekrem-1.15713770

 

Argumentene mot bit-for-bit naturødeleggelse er mange og sterke, men "framskritt-skatteinngang-arbeidsplasser-lettvintforlatefolk-fornybar-barelitt" overdøver alle advarsler.

 

Noen som tror naturødeleggelsene blir redusert?

Link to comment
Share on other sites

Nå har diskusjonen om de mer eller, som oftest, mindre naturvennlige "fritidspalassene" i torvtak-byene også nådd spaltene i Adressa, Trondheim:

 

https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/kommentarer/2021/12/21/Vi-raserer-natur-for-å-nyte-naturen.-Når-skal-vi-slutte-24964803.ece

 

Når strømprisene sør i landet nærmer seg 10 kroner pr. kwh, bør man kanskje også tenke på det som nevnes i artikkelen: De såkalte "hyttene" i fritidsbyene bruker like mye strøm (året rundt, ja, også når det ikke er folk der!) som en vanlig enebolig. Dette økte forbruket øker etterspørsel, og dermed pris. Men det hører vi ingenting om, bare om Acer og utenlandskabler.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (På 15.12.2021 den 22.24):

 

Men det blir ihvertfall ikke færre tullinger i fjellet om de vet at det er gratis.

 

 

Jeg visste ikke hvor rett jeg hadde. Nå er det to nye franskmenn (eller den gamle med en kamerat? :D ) som mener at alt som er gratis må utnyttes.

 

Nyhetsstudio - Franske turister fast på Trolltunga (dagbladet.no)

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (På 15.12.2021 den 22.24):

   -   ikke færre tullinger   -  

 

Det burde egentlig blitt etpar færre, hvis vi hadde latt naturen gå sin gang. Andre vesener enn ulv, rein, fjellrev, fjellrype og snøugle har ingenting å gjøre til fots i høyfjellet midtvinters.

 

Når man fant kadavrene  etter snøsmeltinga, kunne man nominert dem til "Darwin Awards":

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (3 timer siden):

Det burde egentlig blitt etpar færre, hvis vi hadde latt naturen gå sin gang. Andre vesener enn ulv, rein, fjellrev, fjellrype og snøugle har ingenting å gjøre til fots i høyfjellet midtvinters.

Null problem å ferdes i høyfjellet året rundt. Du må bare ha kunnskap og utstyr for å være der.

Håper du har en ironisk tone når du mener at folk i nød fortjener å fryse ihjel pga egen dumhet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ferdes da i høyfjellet året rundt, @Sakoen75! Og på vinteren bruker jeg fjellski, Åsnes sine utmerkede "Breidablikk". Jeg ville nok kommet fram med truger også, men det tar mer tid.

 

Franskmennene har, i beste fall, ganske bra fjellstøvler på beina. Den forrige franske "fjellturisten" gikk jo i snø til livet.

 

Sakoen75 skrev (11 timer siden):

Håper du har en ironisk tone når du mener at folk i nød fortjener å fryse ihjel pga egen dumhet.

 

"Den der kun tar spøg for spøg, og alvor kun alvorligt" - . Å prøve å redde andre, sjøl om det kan gå ut over ens egen sikkerhet, er en av sjøens uskrevne lover. Men man må også tenke på redningsmannskapenes sikkerhet. Og her kommer en naturlov inn: Ikke "Murphy's law", som det ofte feilaktig kalles, men "de store talls lov": Sjøl om man følger alle sikkerhetsregler, fjellregler, bruksanvisninger, IK-rutiner, og sunn fornuft, så vil det likevel gå galt - hvis man gjør det mange nok ganger. Redningsoperasjoner pga. det som fortoner seg som reinhekla sjølmordsforsøk, gnager på den kontoen.

 

Noe sier meg at vi har lykkes "over all forventning" med markedsføringen av norske fjellstrøk, når folk begir seg til fjells midtvinters, kledd og utstyrt som om de skulle på en fortausrestaurant i Paris.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Ikke vet jeg utstyret de hadde. Personlig drar jeg heller på litt ekstra utstyr så jeg tåler en natt ekstra.

Ser det markedsføres knallhardt med hvor flott det er inne på Trolltunga på sosiale media så ikke rart turister prøver seg.

Personlig så tenker jeg at på enkelte "turist" feller burde det settes opp tydelige advarsler om hva turen inneholder på den tiden av året.

Bilde lagt ut denne uka på Trolltunga Active sin konto, ikke veldig rart turister går inn når det er tråkket sti inn.

Screenshot_20211223-112519_Instagram.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (36 minutter siden):

Ikke vet jeg utstyret de hadde.

 

Fra linken @Haavard la ut:

 

Sitat

- Man trenger å vite hva man driver med i slike forhold på norske fjell i desember. Det har nok ikke disse gjort, sier Dahl-Mickelsen.

Franskmennene skal ikke ha vært kledd for forholdene.

- De har nok undervurdert forholdene og overvurdert egen kapasitet, legger han til.  -  -   -   -

 

Beredskapsleder i Røde Kors Stig Hope  -  forteller til Dagbladet at turistene neppe var klar over hva de begikk seg ut på, med tanke på vær- og lysforholdene.

- De har nok tatt seg litt for hardt ut.

Han har en klar oppfordring til de som vil ferdes på fjellet i disse tidene av året.

- Planlegg turen, snakk med lokale og følg med på værsituasjonen. Utsyr deg til å klare deg ute lenger enn det som er planlagt.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig ikke slik at alle utlendinger (eller nordmenn) som utløser redningsaksjoner bare er noen "vettlause tullinger", vi må også se kritisk på ulike aktørers markedsføring av reisemål og naturopplevelser. Her er litt av hva Trolltunga Active skriver (mine uthevelser):

 

"Trolltunga Active er et lokalt selskap som tilbyr minnerike aktiviteter i Trolltunga-regionen nesten hele året rundt........ Hos oss får du høykvalitets og personlige helårs-opplevelser med intens wow-faktor. Vår prioritert er sikkerhet; våre profesjonelle, motiverende og imøtekommende guider sørger for at du skal føle deg trygg på turene. Samt vil du få låne sikkert utstyr. Sammen har vi satt Trolltunga på kartet siden 2008, og våre eventyrlystne besøkende har skapt fantastiske minner sammen." 

 

For øvrig er det nettsider med informasjon som på ulike språk forteller relativt detaljert om den krevende Trolltunga-turens utfordringer. De sier bl.a. at sesongen avsluttes i oktober pga. dagens lengde og usikkert vær. Jeg vet ikke hvilken informasjon de aktørene som lever av Trolltunga-turisme formidler videre.

 

Uansett kan vi ikke frita den enkelte et eget ansvar for å sette seg inn i lokale forhold og risikofaktorer, det være seg fjellturer, fiske på hav og fjord, etc. Og det er her jeg tror  informasjon om at bevisst og grov uvettig atferd kan medføre kostnader får folk til å tenke seg om. Det må gjelde både arrangører/tilretteleggere og deltakere.

 

Jeg mener ikke på noen måte at vi skal heve terskelen for at folk tør å be om hjelp i vanskelige situasjoner, vi kan alle bli overrasket av forhold vi hadde "glemt" å ta i betraktning. Og jeg er ikke for verken forbud eller å kreve betaling, bare et ris bak speilet som kan føre til færre redningsaksjoner der innsatspersonell selv må risikere livet.

Link to comment
Share on other sites

Bare å booke neste tur, firmaer har ledige plasser 2 Januar for de som ønsker.

Jeg er helt enig med deg at folk må bruke hodet selv. Men tydeligvis ikke alle som klarer det eller er vant med vær-skifte vi har i fjellet i Norge. Vi kan jo sitte i sola i bare ullundertøy i lunchen og få snøstorm før middag. Hjemme på Sørlandet kan jeg bare stå opp og se ut vinduet før elgjakta så vet jeg hvordan den dagen blir i motsetning til reinsdyrjakta hvor jeg pakker for 4 årstider selv om sola skinner på morgenen.

Selv tenker jeg mitt når jeg treffer folk i tynne tights og drikkebelte milevis inne i fjellet, går somregel fint det også men knekker du en stav... Har selv prøvd å ødelegge en binding og ikke kommet meg ned før svarte natta, fort gjort så er greit å ha det lille ekstra i sekken for å klare seg.

Men et lite ansvar må vi muligens gi aktørene som "selger" Trolltunga osv. 

Bilder fra sosiale media nederste er to dager gammelt og skaper jo et inntrykk av idylliske forhold.

 

Screenshot_20211223-151305_Instagram.jpg

Screenshot_20211223-151150_Instagram.jpg

Screenshot_20211223-151037_Instagram.jpg

Screenshot_20211223-150856_Instagram.jpg

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Viser seg at det er tydelig skiltet så jeg får trekke den kritikken.

 

 

https://www.nrk.no/vestland/salim-og-marie-line-gjekk-til-trolltunga-i-joggebukse-_-utloyste-full-redningsaksjon-1.15784729

 

"Trass i at det finst mange åtvaringar både på nett og med skilt der stien byrjar, byrja dei to franskmennene å gå.

Utan lykt la dei i veg få timar før det vart mørkt. Dei hadde jakker, joggebukser og sko som liknar tøffelaktige Uggs."

4SnAzazx26dP0NVz6VZO6Qs5O6xpCjJTIY6zVjHjvQFQ.jpg.d8124c475b2b5930df02517d800db2b6.jpg

T24PzrXo83c6t3GdpcUBkQoFcfRE7zCjzJe-Ju-f5KYQ.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (10 timer siden):

Franskmennene har, i beste fall, ganske bra fjellstøvler på beina.

 

   -   skreiv jeg, men det var altså å tro for godt om dem. "sko som liknar tøffelaktige Uggs", det er utstyr for vinterfjellet!

 

Man legger av sted, på en tur som det står tar 8-12 timer, like før det blir mørkt, uten lys, og i klær for sofakroken. "Tullinger i fjellet", skrev @Haavard. Hvis "Darwin Awards" deler ut premier for gode forsøk, er disse to meget godt kvalifiserte. Hadde de gått tom for strøm, før de fikk kontakt med politiet, ville de konkurrert om den virkelige premien.

Link to comment
Share on other sites

Jegere er vel overrepresentert i forbindelse med leteaksjoner kontra  turgåere "i regi av DNT". 

Tåpelig av jegere å rakke ned på andre brukere av utmarka.

Og svært mange som bruker DNT tilbud/ruter er langt bedre rustet fysisk/psykisk og utstyrsmessig enn mange jegere...

 

DNT og deres hytter/ruter  gjør minimal skade på   økosystemet, tvert imot tror jeg mange på tur i fjellet styrker  miljøbevisstheten, styrker naturmangfoldet og gir gode effekter.

 

 

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (2 timer siden):

    -   turgåere "i regi av DNT". 

 

Denne tråden (og mange flere tilsvarende) er startet av @Target, som har til livsoppgave å gi DNT skylda for alt som er galt her i verden. Derfor tittelen, som ikke har særlig relevans til innholdet, slik tråden har utviklet seg.

 

Vi er mange som har tatt til motmæle, og vist til annen "utvikling", som er større trussel mot villrein, som torvtakbyer og "turistanlegg" i fjellbjørkskogen, f.eks.. Noen av oss har også påpekt tilsynelatende vettlaus framferd i mark og fjell, og at dette kan være en trussel mot fortsatt "allemannsrett". Sjølmordskandidatene ved Trolltunga er en del av dette, men det er altså ingen DNT-aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, FreeSkier said:

Seriøst? Har aldri leita etter jegere. Turgåere derimot, de har det blitt en del av.. 

Ja seriøst og tall fra HRS(riktignok en 5-6 år gamle)...

 

Og det er ofte langt vanskeligere å finne en savnet jeger som er "grønnkledd" er "over alle hauger" osv...turgåere følger ofte løypa og sier fra hvor de skal...

 

Ta et google søk på "savnet jeger"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sleng med en link hvis du har. Fakta er alltid gøy i en diskusjon.

Selv går jeg med nødpeiler som (kan) sender på ulike intervaller, har med refleksvest og flagget som følger med jervenduken. Anbefaler en form for peiler der det ikke er mobilnett, kona blir beroliget og det føles tryggere for henne (selvfølgelig for meg også). 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere skrevet at for viltet, her reinen, er det likegyldig hvem som forstyrrer/ødelegger trekkruter, kalvings- og beiteområder. Artikkelen er dessverre skjult bak betalingsmur: Vil fjerne fire turisthytter for å beskytte villreinen (aftenbladet.no),

Men essensen er dette: "Stavanger turistforening risikerer å måtte rive fire turisthytter i Ryfylke av hensyn til en av våre nasjonalskatter – villreinen." Så er det selvfølgelig også et spørsmål hvem som forstyrret først, og det var nok vannkraftutbyggingen.

Men uansett er det positivt om Stavanger Turistforening flytter hyttene og legger om rutenettet slik at de negative effektene for villreinen blir minst mulig. For det er ingen menneskerett å ferdes fritt i fjellheimen uten å ta hensyn til viltet som lever der!

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (5 timer siden):

Men uansett er det positivt om Stavanger Turistforening flytter hyttene og legger om rutenettet slik at de negative effektene for villreinen blir minst mulig.

 

  -  og det har altså DNT (og de lokale turistforeningene, etter 50 år som DNT-medlem har jeg fremdeles ikke helt skjønt maktfordelingsprinsippet mellom "lokale" foreninger, Oslo-foreningen, og "DNT") gjort mange ganger, i flere ti-år. Senest i år:

 

https://www.nrk.no/innlandet/har-kjempa-i-50-ar-mot-dnt-hytta-grahogdbu-som-star-i-vegen-for-villrein.-hytta-skal-til-maihaugen-1.15403178    

 

(Jeg trodde vi hadde kommentert flyttinga av Gråhøgdbu tidligere i denne tråden. Ex fjelloppsynsmann Erik S. Winther er for øvrig mannen som trosset partipisken i Ap, og sørget for at @Olesøn m/fl. får si hva de mener om konstruksjonen "Innlandet").

 

Flytting av hytter, og omlegging av ruter, var effektivt i den tida ferdselen lot seg "kanalisere". I dag skal man, som nevnt tidligere i tråden, legge ut bilde av "rumpa si" på Instagram, fra de mest utilgjengelige stedene i fjord og fjell. I tillegg har man, som nevnt, utbygginga av "torvtak-byer" og andre inngrep, som går gjennom som varm kniv i smør i alle organer, når man sier trylleordene "arbeidsplasser", "utvikling", "omsetning", eller "eiendomsskatt".

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 23.12.2021 den 21.32):

Hvis "Darwin Awards" deler ut premier for gode forsøk, er disse to meget godt kvalifiserte. Hadde de gått tom for strøm, før de fikk kontakt med politiet, ville de konkurrert om den virkelige premien.

 

Her er etpar til, som ble reddet fra statistikken av batterikapasiteten:

 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/snoskred-like-sor-for-hammerfest-1.15794830

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er en nyhet, bak betalingsmur på "Nationen" foreløpig:

 

https://www.nationen.no/nyhet/dnt-stenger-16-turisthytter-av-hensyn-til-villreinen/

 

Jeg kan jo røpe hvilke hytter det gjelder:

 

Sitat

Fakta

Disse 16 turisthyttene på Hardangervidda blir stengt

Av hensyn til villreinen i området har Den Norske Turistforening (DNT) vedtatt å stenge 16 turisthytter på Hardangervidda fra og med 1. mai til og med 10. juni 2022. I tillegg vil disse hyttene være stengt for overnatting i perioden fra og med 15. oktober 2022 til og med 1. mars 2023.

Disse 16 turisthyttene på Hardangervidda blir stengt i perioden: Rauhelleren, Hadlaskard, Helberghytta, Hellevassbu, Kalhovd, Litlos, Lufsjå, Lågaros, Middalsbu, Mogen, Mårbu, Sandhaug, Stavali, Stordalsbu, Torehytta og Tyssevassbu.

KILDER: DNT OG VILLREINNEMNDA HARDANGERVIDDA

 

Jeg har, i denne tråden og andre tilsvarende tråder, etterlyst at andre aktører enn DNT også gjør noe. Det samme antyder generalsekretæren i DNT:

 

Sitat

Solvang (generalsekretær DNT) understreker at det DNT nå gjør, må være del av en større dugnad.

– Hvis vi skal bedre villreinens levekår på Hardangervidda, er vi helt avhengig av at alle aktører som bruker områdene bidrar med ulike tiltak. Uten at alle gjør sitt, så får vi ikke dette til.

 

Dessverre gir kommunene tillatelse til utbygging av torvtak-byer, gondolbaner, skisentre, "opplevelses-sentre" etc.,midt i villreinens kalvingsområder, etter løfter om påståtte arbeidsplasser og skatteinngang.

Link to comment
Share on other sites

Her er et annet mulig konfliktområde: "El-sykler".

 

https://www.nrk.no/innlandet/ny-studie-av-elsykling-i-nasjonalparken-1.15836427

 

Turistverten reagerer visst ikke på syklene, men på en bestemt type syklister???

 

Dagens el-sykler, med bl.a. fartssperre på 25 km/t (7 m/s) er kanskje ikke så ille, men hva med elektrisk drevne doninger med farts- og terrengegenskaper som en fullblods cross-motorsykkel?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har skrevet det flere ganger i denne og andre tråder, men gjentar det gjerne:

 

Det er "en smule" bedre at det bygges "hotell-hytter" i regi av DNT, som benyttes av tusen personer i året, enn at det bygges "torvtak-byer" med såkalte "hytter" i full villa-standard, som, i beste fall, benyttes noen helger i året av en (velbeslått) familie. Ikke minst bør de som har uttrykt bekymring for villreinen, sammenligne disse alternativene.

 

Heldigvis er det stadig flere som blir oppmerksom på dette:

 

https://www.nrk.no/ytring/markspist-av-hyttebygging-1.15966260

 

Så spørs det om det er nok til å motstå kombinasjonen av pengesterke investorer, tilfeldige "heldige" grunneiere, og lokalpolitikere som lar seg blende av utsikter til "arbeidsplasser" og mulige skatteinntekter.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...