Jump to content

Hvilken hagletype foretrekker du?


9,3x62 SL

Hvilken hagle foretrekker du?  

258 members have voted

  1. 1. Hvilken hagle foretrekker du?

    • Over/Under
      119
    • Side/Side
      71
    • Halvautomat
      45
    • Pumpehagle
      23
    • Enkeltskudd
      3


Recommended Posts

Personlig mener jeg at det er Side/Side som gjelder :)

 

Er en viss sjarm i slike våpen :wink:

 

Selv er jeg lykkelig eier av en gammel Merkel Modell 8. Kaliber 12/70.

Den er med både i skogen, og på leirduebanen.

Tror ikke den er godkjent for stålhagl, men det er ikke noe problem da jeg bor i Sverige.

Her skyter vi bly, og kun det! :D

 

Kunne ha vært interressant å se hvilken som får mest stemmer.

Har en anelse om at det blir mest Over/Under :?

 

Her, et bilde av min hagle etter en vellykket jakttur.

 

harejakt2bp8.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Over/under er det som funker for meg.

Men må jo si at det er S/S som er hagle. :wink:

 

Tror at det er Jegerprøven som har skyld i oppblomstringen av Over/Under.

Da disse kom ut på markedet, ble vel disse brukt i opplæringa i Jegerprøven.

 

Og logisk nok, kjøpte vel de fleste som deltok en Over/Under....

Link to comment
Share on other sites

har det ikke vært for forbudet mot mer en 2 skudd totalt i hagle så hadde jeg garantert kjøpt halvautomat, men det ble så jeg kjøpte/foretrekker foretrekker egentlig O/U pga de er jævla gode å skyte med, god blanse også er det mindre regler å forholde seg til. slipper å bli uglesett av bessevissere og annet pakk når man er ute å springer i skogen også når det bare er ei harmløs O/U hagle.

Link to comment
Share on other sites

Må rett og slett bare være kjedelig, og si O/U.

Pumpehagle eller halvautomat kunne jeg ikke tenke meg å hatt, annet enn til moroskyting.

Enkeltløpshagle er kjekt, har en som fungerer som langholdskanon under sjøfugljakta. S/S er jeg rett og slett ikke vant med...

Link to comment
Share on other sites

Har selv halvauto, men siden en uansett ikke får lov til å pakke inn mer enn to skudd er mye av vitsen borte. Også tungvindt å plukke av en vital del!

Sidligger er penest, ferdig med det!

Men jeg tyr til over og under når jeg skal ha meg hagle neste gang... Mest på grunn av at den også skal tjene som kombi, men også pga nevnte bakdeler med halvautoen og bedre rekylopptak på førsteskuddet enn med sideligger.

Link to comment
Share on other sites

S/S er uten tvil å foretrekke reint estetisk, men, eg blir ikkje dus med den på skytebanen, mulig ein kaliber 20 hadde vært bedre å skyte med enn S/S i kal.12.

 

Har O/U og skutt mest med den og enkeltløper, og O/U passer meg godt. Pumpe eller onanistokk om du vil har eg aldri likt, halvauto er imidlertid blitt veldig aktuelt etter at Benelli kom på banen. Blir nok ei slik snart, sitter som ei kule i anlegget.

Link to comment
Share on other sites

Sideligger kal 12, engelsk sådan. Har også en spanjol som er i samme konfigurasjon i kal 20 som reserve. Men hvis det skulle vært sjøfugl på programmet ville jeg gjerne hatt en enkeltløper som jeg ikke ville havnet på lukket avdeling hvis den hadde gått føyka.

Men det har jo guttungen i Oslo satt en effektiv stopper for.. :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemte på s/s.. men jeg begynte jegerkariæren med en enkeltløp/enkeltskudds italiener i kaliber 12/70, etter noen år så skaffet jeg meg en O/U i kal 12/76, enn skikkelig jernbaneskinne av en Finne. Den ble ikke gammel, så kom det en spansk S/S i kal.20/76 som har fulgt meg trofast i 15år. Nå i høst var jeg tilbake på jakt med enkeltløperen, av den enkle grunn at det har sin sjarm...

 

Det neste blir nok en Amerikansk pumpe i 12/76 eventuelt 12/70 med optikk på.

Link to comment
Share on other sites

S/S er tingen her i gården.

 

Er noe med følelsen og sjarmen.

 

Så når våpengarderoben er komplett en gang i fremtiden så står det en svær tung pumpe eller halvauto i 12/89 til gås, rådyr og annet "lavverdig vilt", og en halvdyr S/S 20/76 med engelsk skjefte til skogsfugl og harejakt. (+ kombi, og et par tre rifler :))

Link to comment
Share on other sites

jeg liker pumper jeg :oops: Passer både lommeboka og jaktformen min med hagle. Sjøvann+dyr hagle=svett jeger. Sjøvann+billig pumperakleverk=ikke svett jeger. Jeg hadde en benelli halvauto, men hun ble byttet bort i ett svakt øyeblikk. Jeg følte ikke jeg var god nok hagleskytter til å ha en 12000 kr hagle :D

Så nå pumper jeg stål og vismut med remingtonen og er nøyd med det

Link to comment
Share on other sites

jeg liker pumper jeg :oops: Passer både lommeboka og jaktformen min med hagle. Sjøvann+dyr hagle=svett jeger. Sjøvann+billig pumperakleverk=ikke svett jeger. Jeg hadde en benelli halvauto, men hun ble byttet bort i ett svakt øyeblikk. Jeg følte ikke jeg var god nok hagleskytter til å ha en 12000 kr hagle :D

Så nå pumper jeg stål og vismut med remingtonen og er nøyd med det

 

Da eg skulle kjøpe min første hagle fikk klar beskjed om at skikkelige hagler var enten s/s eller o/u. Alt annet var for cowboyer og kriminelle. Etter tavsing og prøving av ulike o/u og s/s spurte eg om å få prøve en pumpe som stod i en av butikkene.

Da jeg fikke en Remnington 870 så eg endelig lyset, dette var haglen for MEG. Den var perfekt og alt stemte.

 

Ble rimelig fort uglesett av mine andre fisefine universitets og høyskole utdannete kammerater, som mente nå at jeg var komt inn på en kriminell løpebane, som ikke hadde noe med jakt å gjøre.

 

Det viste seg også senere at en annen kompis av meg hadde Remington 870 pumpe, og vi havet opp som de "stygge" andungene i flokken.

 

Men til manges store forundring viste det seg at vi med Remmy 870 grisebanket de andre når det kom til skyting. Mange har senere prøv våre "stygge" men "sexy" Remmy 870 og blitt overrasket over at deg er gode, robuste og driftsikre hagler som de flerste skyter meget godt med.

 

Min remington 870 synt super mag (12/89) har skutt over 10 000 leirdueskudd, med minimalt av vedlikehold, og går enda som hakka møkk. Kan anbefales på det sterkeste.

 

Har også to andre pumpehagler, en Mosseberg 590 Police Defenc med 7(+ 1 i kammeret) skudds mag, kort løp som kan brukes til Praktisk skyting med hagle. En artig liten sak.

 

Eller har en en Baretta Silver Pigion pumpehagle. :shock::shock: .

Mange bli overrasket over dette, og påstår hardnakket at det ikke finnes. Har vunnet et par veddemål her.

Det de ikke vet var at på slutten av 1950 tallet produserte Baretta pumpehagler med dette navnet. Min er fra 1958 og er i god stand.

Tåler selvfølgelig ikke stål. Men ellers en yndig og lett pumpehagle som skyter godt.

 

Det viktigste er at man finner en hagle som passer til seg selv, og ikket til de andre. Tror pumpehagler er undervurdert og oversett av mange, da vi ikke har tradisjon for pumpehagler.

Dette antagelig p.g.a. det var registreringsplikt for pumpe og halvautomat (p.g.a. terrortrussel fra RVene :shock::lol: )

og ikke på "vanlige" hagler som s/s og o/u tidligere.

 

Støtter Aircooled utalelser i forhold til lommebok og bruk.

Er ikke redd for å bruke mine pumpehagler p.g.a. "gravyr" og nøttepølsetrestokk som ikke tåler hardt bruk.

 

Liker best de amrikaske modellene som Remington og Mossberg.

Nova er flott, men, den passer ikke meg (som er det viktigste).

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en O/U og en 870 pumpe med synth stokk.

O/U har ikke fått bli med på jakt etter at 870 kom i hus.

Remington 870 er et skikkelig arbeidsjern. Og spiser alt av ammo.

Deilig med ei hagle du veit funker uansett. Ei hagle skal ikke henge på veggen den skal brukes. Sikkert fint med en S/S. Når jeg blir pensjonist, sitter på stolsekken min og hører på støverlosen. I skinn nikkers, sixpens, og hjemmelaget kniv med utskjæringer er nok det greit med en S/S. Men når jeg skal jakte foretrekker jeg pumpe, rem 870. :lol:

Link to comment
Share on other sites

S/S! har en gammel Sauer mod 8 i cal 16. Kan ikke helt se for meg harejakt med Dunker og O/U, det er noe som skurrer der...

 

Harajakt med Dunker og O/U går som hakka møkk det! har jakta mye hara med O/U og trives bra med det. sjøl om jeg skyter og jakter like bra med S/S sauer. syns en pen sideligger er mye finere enn en pen O/U!

 

går jeg på støkk/fugle jakt så blir det Merkel (O/U)for og spare 500 gram.

Link to comment
Share on other sites

s/s er absolutt penest, men siden jeg har skutt med o/u siden jeg tok jegerprøven, holder jeg en knapp på den. Jeg skyter omtrent like godt med drillingen som med hagla, så s/s bør ikke være noe problem. Et problem med s/s er at jeg er fan av utskiftbare choker, og en s/s med slikt blir liksom helt feil. Siden tolveren min har vært med på gåsjakt på og ved sjøen i tjue år uten å ta skade av det, trenger jeg ikke ei magasinhagle for å slippe å bli svett ved tanken på å blande dobbeltløper og sjø ;)

 

Magasinhagler har jeg aldri fått "fot" for. En grunn kan være at på jakt liker jeg å gå med hagla i armkroken og munningen pekende skrått nedover, og jeg har ennå til gode å kjenne på ei magasinhagle som ligger godt der. At de er stygge kan nok også ha noe med saken å gjøre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Startet min jegerkarierre med en AYA s/s i kaliber 16. Synes fortsatt at s/s har en romantisk sjarm over seg og jeg skyter godt med den. Men etter jeg fikk halvautoen (Remington 1100) har jeg brukt bare den. Skyter enda bedre med denne og liker faktisk å bare ha ett løp og ingen utskiftbare choker. Har kun 1/2 (mod) åpning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

heilt klart pumpe- til mitt bruk. s/s er penest, men lommeboka sier foreløpig nei.

har gått på tryne mer enn ei gang hvor jeg har vært meget glad for at det bare var en 870 som hang over skuldra. bare å børste litt av den og sjekke at ikke det er noe særlig dritt i løpet, så er en klar for mer jakt uten å fortvile over hakk i treværk osv osv. Hadde det samme skjedd med en tysk eller engelsk sideligger hadde resten av dagen ikke vært heilt det samme...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en billig og brukt Mossberg 500 pumpe like etter jegerprøven, fulgte også med slugløp.

Må bare si jeg er storfornøyd med hagla, usikkert hvor mange tusen skudd den har gått, men den fungerer knirkefritt.

Det er også det den skal i mine øyne, felle flyvende saker, både levende og leirduer.

Det begynner å klø litt etter en O/U, men klarer å styre meg ennå. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter helst med min Ruger Red Label. Dette er den gamle modellen med faste choker og 70mm kammer. Grunnen til at jeg foretrakk denne fremfor andre O/U er at den er totalt blottet for sølvblanke flater og grusom gravyr. Jeg har aldri hatt reim på den og blåneringen er slitt bort her og der. I mine øyne blir den penere og penere :D ! At den har tatt knekken på en og annen tiur hjelper også litt :D .

 

awqdr4.jpg

 

Til sjøfugl og styggevær drar jeg frem en annen favoritt: en Rem 870 express. Styggere enn det meste, men funker som bare det.

 

Ellers kunne jeg ha tenkt meg en automat, en sideligger og en Marlin Goosegun :D !

 

Edit: lagt til bilde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det går i S/S 12/70 med innstikksløp i 22wmr for tiden. Har hatt O/U tidligere, og har en mistanke om at en O/U kanskje har litt bedre 'gli' i svingen. Ellers så har jeg også hatt en S/S i 20/76. Selv med 76 patroner, så virket den ikke helt overbevisende. Vet godt at med samme ladning så skal den være akkurat like effektiv som 12/70, men den magler liksom litt 'Boooom' i det skuddet går av. Men hvem vet, jeg ender kanskje opp med en 20/76 igjen. Særlig nå etter at jeg har begynt å få sår skulder etter lange dager i fjellet. Om det er mulig, så skal det choker i hagle, samma f... om det er S/S eller O/U. Og uten pistolgrep så blir det helt weird å skyte med.

Dråpeformet pistol grep på en S/S! Finaste finaste. (Ikke det at den på bildet er fin, men den er nå litt grom likevel).

normal_DSC01046.JPG

Til sjøjakta så frister det med litt med en 870.

Link to comment
Share on other sites

Ingenting er som å gå med en s/s opp lia......

Har i alle år gått med en sauer mod 8 og vært fornøyd, gamlingens slarkete blankslitte Star baikal er undervurdert.....

Har brukt en drittdårlig italiensk 16 på reveåta, men det er dødfødt..:)

Vil egentlig ha meg en Enkeltløpet beretta....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en side-by-side Sauer & Suhl 12/70 fra slutten av 60 tallet (vil jeg tro), arvegodset. Den liker jeg godt. Jeg treffer ikke mye med den.

 

Jeg hadde oså en en Beretta Urika i camo i 12/89. Den skulle være bra, den traff jeg enda mindre med. Alle elsket å prøve den - og sa jeg var heldig som hadde den. Den hadde en sikring som må ha blitt utviklet i samarbeid med et begravelsesbyrå. Lang og rar å bære var den og. Jeg hadde kjøpt den billig - og solgte den billigere, mens jeg fremdeles følte meg heldig.

 

Jeg føler meg som Snøfte Smith med min side by side, det er jo også noe.. Den har vært med meg til åkerkanten mens jeg venter på duene. Da er jeg en beymringsløs redneck som skal ha noe i gryta. Så da blir det side by side da ...

 

http://www.cartoonstock.com/newscartoon ... ln398l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Startet min "jegerkarriære" med enkeltløpet stevens lånt hos brodern. Men har etter det utviklet bunnløs kjærlighet for gamle sideliggere.. Men alt skal jo prøves, så min første O/U (Gammel Lanber) er vel på tur i posten hhvilken dag som helst - så får vi se hvordan det blir..

 

Pumper og sånn har jeg ikke prøvd.. syns de ser vemmelige ut.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...