Jump to content

Hvilken hagletype foretrekker du?


9,3x62 SL

Hvilken hagle foretrekker du?  

258 members have voted

  1. 1. Hvilken hagle foretrekker du?

    • Over/Under
      119
    • Side/Side
      71
    • Halvautomat
      45
    • Pumpehagle
      23
    • Enkeltskudd
      3


Recommended Posts

Selv bruker jeg en o/u, men kunne tenkt meg kanskje en halvauto etterhvert.

 

SbS fortjener jeg ikke enda.

Mine regler er at man må gjøre seg fortjent til en SbS!

 

 

En Sbs får man hvis man oppfyller disse kravene :

 

1 - Man har jaktet i hvertfall 15 år

2 - At du har fyllt 50 år

3 - Fellt minst 10 Tiur

 

En eller annen dag skal jeg ha en SbS, men som sagt, er det ikke alle som fortjener en "grandpagun" :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker o/u best, for det er det jeg har brukt mest.

 

Jeg jaktet noen år med to forskjellige gamle spanske sideliggere. Lette og fine våpen, men etter at jeg fikk dratt tikka 512'en i hus har de stort sett stått i fred.

 

Jeg bruker også en benelli supernova på sjøen. Synes det er for mye bråk med magasinhagler, så den blir skjelden med i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Har over mange år, eid og brukt de fleste typer hagler. Pumpehagler, er etter mitt skjønn et eneste stort rakleverk. Egner seg vel kun til sjøfugljakta og til selvforsvar. Halvautohagler, er gode og skyte med, men faller fra, da det ikke har noe fordeler kontra brytvåpen. Av brytvåpen, tørr jeg hevde, at de fleste nok skyter bedre med o/u enn sbs. Dette har noe med balanse,"pek" og rekylopptak og gjøre. Personlig, holder jeg alikevel en knapp på den litt mer livlige sideliggeren. Og plasserer man litt over middels mengde kroner i en sbs, ligger den ikke så langt tilbake for en god o/u på balanse. Men det er noe helt eget over en smekker side by side med engelst skjefte og to avtrekkere. tror muligens det er det nostalgiske preget som sjarmerer meg. Blir litt som splittcane fluestenger, gjør ingenting bedere enn noe annet, men du verden så trivelig.

Link to comment
Share on other sites

Ei slik Brnohagla hadde eg på lån ein del år for lenge sidan. Ho var med på sjødn i oktober og november, huset vart fyllt med godlukta av steikte storskarvbryst og ender. Etter at eg ramla skikkeleg utpå hjortajakta så har eg ikkje rukke noko anna. Dei få gongene eg luftar ei hagla blir det helst ei klassisk enkelløpa Beretta. Men den vakraste er nok sideliggaren av det berømte merket "Elg". Ein velbrukt, estetisk sak med engelsk skjefte, fin balanse og tynn bakelitt bak, slik at eg aldri kan lena ho opp til ein vegg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...