Jump to content

Skyting med lette våpen - tips for å skyte bra.


vannebo

Recommended Posts

For ikke å kuppe tråden til @M67 starter jeg en ny. 

Diverse kipplaufs og andre lette våpen som før var å regne for entusiast våpen har virkelig begynt å etablere seg blant jegerstanden. Mange fabrikanter tilbyr og fabrikkvåpen med mål for øye å regnes som lettvekter.

 

I gamle dager var en finnlight på 3kg snau regna som lett, mens vi idag gjerne skal matche denne vekten med optikk og demper før vi er fornøyd.

 

Men hvor mange skyter egentlig virkelig bra med disse lette riflene, og hvordan skyter man bra? Tenker da på skytestilling, grep, kinnkontakt osv.  Slike våpen brukes jo gjerne til jakt der en viss presisjon er påkrevd, feks reinsjakt. Eller fuglejakt. Mener ikke her at  man er nødt å skyte på langt hold på reinsjakt - men av og til er man uheldig, eller kommer ovet skadde dyr der man må kunne strekke avstand noe og fortsatt treffe bra. 

 

Hva gjør dere?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jeg har skutt en del med drillingen min på 3,6kg med kikkert, funnet ut at snellert gjør underverker. Hakekontakt ved kikkertbruk, grep med tommel pekende opp/frem, venstrehånd under forskjeftet. Frihåndskyting er en treningssak og lar seg stort sett tørrtrene på. Med anlegg er trikset å finne god nullstilling, og ikke være skuddredd, lette våpen sparker. Jeg skyter omtrent tredobbelt så bra med 200str'n, men om samlingen er 10 eller 30 cm på 400m i gode forhold på en god dag, er ikke så nøye for min type jakt, riktig nok skyter jeg sjelden over 60m på jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Mine "metoder", uten at jeg på noen måte har veldig omfattende erfaring med, eller skyter spesielt godt med lette våpen (eller våpen der forholdet mellom rekylimpuls og vekt er høyt) så er mine tanker omtrent slik.

Disse våpnene klarer å bevege seg en del mellom start av rekylimpuls og at kula forlater munningen, og må holdes likt, og gjerne hardt.

- stilling som vanlig, bare enda mer "korrekt". du slipper ikke unna med feil, skjevheter, eller "tullestillinger" slik som vi gjør med 10kg tunge 6mm rifler i PRS. Viktig med lik plassering i skulder fra skudd til skudd

- holde rifla hardt inn i skuldra, så den ikke vipper så mye. Jeg finner at "veldig hardt" er lettere å reprodusere likt enn "litt" hardt, så får jeg en T3 i 300WM så holder jeg den inn i skuldra så hardt som jeg klarer med begge hender.

- viktig at siktet er langt nok fram, så man ikke får noen angst-tilbaketrekking av hodet etter noen skudd.

- økt fokus på naturlig siktepunkt/ nullstilling

- fokusere på pressavtrekk. Om avtrekket er lett eller tungt betyr ikke så mye da. Må man nappe så er det en fordel at avtrekket er lettest mulig, men det er noe en bør prøve å unngå om en kan.

- ikke skyte for mange skudd om gangen om rekylen er "heftig"

- sjekke at en treffer samme sted i ulike stillinger. Det er viktigere jo mer rifla har lyst til å bevege seg.

- rifler med rett stokk og kontaktpunkt med skulder nære kjernelinja er (mye) bedre enn rifler med mye fall i stokken, mye..

- lange rifler er bedre enn korte. Min 200STR med 40cm løp har alle problemene til ei lett rifle, selv om den slett ikke er lett. Ei ellers lett rifle med 65cm løp og lyddemper kan være helt topp

 

Jeg mener på ingen måte at dette er fasit, til det har jeg alt for lite erfaring med egentlig lette rifler. Men det summerer jo opp til at de samme tingene gjelder for lette som for tunge rifler, det gjelder bare mer...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Synes det går greit å skyte med lett rifle og Kimber Montana i .308 Win på 3 kg med kikkert og demper er den jeg oftest tar med på jakt. Skyter ikke så bra som med Saueren i Chassis og langholdskikkert.
 

På lengre hold synes jeg det er bedre å legge rifla på noe mykt, sekk eller den store Ulfhednar puta. Tofot er vanskeligere pga at alt hopper i rekylen. 
 

Hadde Kimberen med på langholdbanen i høst, egentlig for å kronografere. Traff greit førsteskudd på 300, 400 og 450m på gongene (tror de er 30x30) men gikk tom for klikk på de lengre holdene. Holdover med jaktkikkert og 10x forstørrelse er ikke lett...

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg @M67 - det som funker for meg er å konse, og dra hardt i skuldra med begge hender uten å presse skulder fram. Når jeg ligger i terreng og trener skyter jeg alltid bedre enn på bane. Her er et bilde av noen serier på 300m før jeg fikk retta stokken på kippen (veier kansje 3050g komplett med demper og kikkert.)  Den gruppa med treff i overkant av svarten er skutt med r93, så se bort fra den. Men legg merke til samlingene på hjortefigur og og innstikket. Begge 3 skuddsgrupper har tatt ca likt. Legg merke også til høydespredning - som om man ikke konser blir enda værre. Har testa, og det er ikke vanskelig å bruke hele tellende treffområde på den hjorten.  Konklusjonen er så langt - jo, man kan skyte på 300m om det er tvingende nødvendig for å avslutte en skadeskyting - og man har tid til å legge seg ned og konsentrere seg om å levere bra skyting. Men man skal jaggu ikke slurve mye for å få til en stygg skadeskyting på dette holdet.

20170818_121201.jpg.75ff01a69a6c0f01910e75c24e867a64.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Det viktigste er å dra rifla hardt inn i skuldra med pistolgrepet. 10-15kg er ikke feil.
  • Rifla må ligge løst/fritt i støttehånda under forskjeftet
  • Støttehånda må ALLTID brukes som anlegg. Selv når man skyter over sandsekker og andre gode anlegg må man ha hånda imellom. Gjør man ikke det kan man få ekstreme treffpunktavvik mellom hvert skudd med forskjellig anlegg. Ved å bruke hånda som anlegg får man jevnest presisjon med skudd fra alle stillinger og anlegg/underlag. En fast skytehanske på støttehånd gjør alt lettere
  • Tren på å skyte samlinger/grupper med forskjellig anlegg og stilling mellom hvert skudd 
  • Hvis 2-fot brukes bør man bare skyte fra 2-fot.
  • Det er mye bedre med 300g kikkert og 200g lyddemper enn 500g kikkert. Frontmontert lyddemper gir bedre balanse.  
Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har drevet og tenkt på ei lett rifle til jakt - siden alt jeg har er tunge beist. Men kjøper jeg ei lettvektsrifle, så blir den i 223Rem. Enig i det Torf sier, trekk med avtrekkerhånda, og ikke så mye med den som støtter rifla. Leste om en test der de hadde målt hvor hardt en av de bedre svenske jaktfelskytterene trakk - det var 20-25kg.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Som en jakter..trener mann" og med en lett rifle er dette enda viktigere.. ved siden av selvfølgelig trene nok med den.. på bildet så ser dere slik jeg trener når jeg skyter liggende.. sekken den er stappet med enten de samme tingene jeg har med på jakt..eller noen gensere..og eller en jervenduk.. samme det..bare volumet på sekken er noenlunde likt som det den er på jakt..
2495C13F-6B0F-4DC0-8D08-7BB2DEA84173.jpeg.b49f80661064a95f9dfb03163cfb07b9.jpeg

 

slik riflen ligger på bildet så veier den under 3kg.. og den er uten tvil den riflen som krever mest av meg som skytter.. 162 grs ELDx i enten 7x57r/7x65r gir juling.. eller det er ikke det at rekylen er så kraftig..den er bare "vond".. eller den er ikke vond..bare verre enn alle andre rifler jeg skyter med.. 200skudd på en dag..så hadde jeg heller valg å skyte de skuddene med 338Lm i en M10 enn med Kippen.. slik "vond" er den😉 stående /sittende er mye mere behagelig.. og det er ikke til å stikke under en stol at mesteparten av treningen blir foretatt stående eller sittende med kippen.. og der er den fantastisk..med balanse som en god hagle så er det en fryd å kaste den opp for å foreta et hurtig skudd (der skuddet blir avfyrt i samme sekund kolben treffer skulderen) på hjorte figuren på 100m.. 

 

Her ser dere tre serier med lett rifle..skutt samme dagen og i samme stilling som bildet over viser

EBB785DB-9BE5-4270-BB8D-D9DC0C642365.jpeg.dcaf5708074287f3235e854489e9a214.jpeg

3skudd 100m

D8DF7C52-08A8-42E2-AE66-75FD3D1FA9A8.jpeg.89267cd1b53c0eddae12a8809e12b3cd.jpeg

3skudd 100m

61F2D9E7-E371-4DA5-B864-13B7122376FF.jpeg.feef7d8761ab6fd1b7078b35af12ab6d.jpeg


Dette er snittet liggende med støtte på sekken, slik som bildet viser.. jeg skyter så og si aldri mere enn 3 skudd samling..da det tynne løpet er varmt nok etter 3 skudd.. jeg har frontmontert demper..den hjelper en del.. jeg holder alltid forskjeftet i venstre hånd..som igjen blir støttet på sekken.. og jeg "prøver" alltid å holde samme grepet rundt forskjeftet uansett om jeg skyter med støtte på sekken..et tre..eller stående/sittende.. skjeftet plasserer jeg i skulder gropen ikke hardt..men med et bestemt press.. høyre hånd holder også et bestemt grep rundt kolben.. ikke hardt..ikke lett..men bestemt.. hvor hardt vet jeg ikke.."muskel hukommelsen" bestemmer det.. avtrekket er nesten for lett..eller det er for lett..det hadde passet perfekt på en konkurranse rifle..null kryp..knekker som løvtynn glass.. noe som gjør at jeg aldri spenner opp riflen før stilling..og dyret er konstatert skytbart..og det er i siktet..

men det må trenes.. jeg har mere enn en gang opplevd jegere som har kjøpt ultra light rifle.. kommer på banen og skal skyte..som har blitt skremt..enten så har riflen havnet på Finn.no..eller den har fått æren av å stå i skapet på ubestemt tid..flere turer på banen ble det ikke for den i hvert fall..

Jeg har aldri vært under 200 skudd pr sesong med K95.. men jeg har heller ikke vært over 500skudd pr sesong.. det tar tid å skyte med den..den blir fort varm.. 3 skudd- pause..3skudd-pause tar tid.. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Kimber 84m i .308 og 45 cm fluta pipe (Lilja SS) Den bikker såvidt 2 kg snau. Med Svemko Hunter Short, talley ringer og en March 3-24x42 smetter den akkuratt under 3 kg. Montana stokk, som er ganske rett, og kikkerten lav så jeg får god kinnkontakt. 

 

Jeg skyter både med tofot (ckye-pod) å med anlegg på sekken uten videre treffpunkt forandring. Men jeg skyter best med tofoten, det blir mer likt hver gang. 

 

Min erfaring er at skytestillinga er desidert viktigst. Ligge snorrett med rifla godt inni skuldergropa. Og så likt som mulig hver gang såklart. Jeg er overrasket over hvor godt jeg skyter med denne rifla mtp. vekta egentlig. Den må passe meg godt. Og den går uforskamma godt med Norma Golden Target. 

 

Men, jeg drar ikke rifla inn i skuldra. Jeg prøver å ligge så avslappa som over hodet mulig. Og fokuserer "kun" på godt avtrekk. Prøver å få albuen ut i så mye vinkel som mulig. På rypejakt benytter jeg som regel hånda som støtte bak, på banen bruker jeg baksekk som jeg støtter med hånda. 

 

Jeg holder meg så å si alltid innenfor 3,5 cm på 5 skudd @100m. Og senter av samlinga stort sett innenfor 1-2 cm fra senter. Beste sålangt er 13mm 5 skudd @100m. (rifla flytter bittelitt treffpunkt etter 5-8 skudd, så det blir som regel de 5-8 første som sitter best. Som er helt greit, jeg skyter ikke mer enn 8 skudd på jakt på rappen🙈) På rypejakt med ganske vindstille er jeg rimelig trygg på alt under 180-200m. 200-300 er det nok mer 50/50. Men har kun skutt stein på jakt på over 200. 

 

Har testa en gang på 500m for å sjekke jaktammunisjonen (hjemmelada Nosler ABLR 168 grs) . Da hadde jeg 11cm samling, 5 skudd. Skutt 2x5 skudd på 300, da holdt jeg ca 1 moa (8-10 cm) begge samlinger. Har kanskje skutt 200-250 skudd med rifla sålangt. 

 

Jeg skøyt ikke så bra med den da jeg testa de første gangene. Men etter PRS-kurs på Dombås (aldri vært på kurs eller fått opplæring ift. skyting før) så "løsna det". 

 

Jeg skyter nok litt bedre med min Sauer 101 i .308 med 42cm pipe og Svemko Magnum på 4kg. Jeg merker den ikke krever like god stilling og er litt mer tilgivende. 

 

Ellers tror jeg det er mange gode tips over her👍 men jeg presser ikke rifla inn i skuldra, så det MÅ man ikke, er min erfaring. 

Link to comment
Share on other sites

Samme her, presser ikke rifla veldig hardt inn i skuldra. Holder heller ikke så hardt rundt pistolgrepet. Tommel opp/frem. Lette rifler er livlige, så jeg holder et godt grep rundt forskjeftet for å motvirke munningsvipp. Viktig å passe på at man holder igjen forskjeftet uten å dra det sideveis. Trener like mye sittende som liggende, og for lite på stående.

 

Men jeg skyter bedre med tung rifle ja..

Link to comment
Share on other sites

En liten sak jeg har vent meg til, som ser ut til å hjelpe, er å simulere rekyl når man har funnet stillingen. Jeg forsøker å rykke våpenet mot skuldra og ser om siktepunktet endres. Dette fungerer selv om man allerede har press mot skuldra. Jeg prøver å justere stillingen til bevegelsen kun skjer i lengderetningen. Ofte veldig små justeringer som skal til... Dette får jeg ikke til å virke ved stående skyting, da er det andre faktorer ved meg som skytter som gir større avvik..

Link to comment
Share on other sites

Gjør litt det samme, men etter skuddet. Om rifla spretter til en av sidene så tyder det på ett eller annet snusk med stillinga. Går rekylen rett opp og jeg er "on target" igjen pleier også skuddene sitte der de skal. 

Jeg er definitivt ingen ekspert, men det føles slik vertfall. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Greppe skrev:

å simulere rekyl når man har funnet stillingen. 

På stående er det ganske vanlig å svinge litt høyre-venstre for å sjekke at man returnerer til riktig nullpunkt. Hvis ikke, flytt på stortåa, prøv igjen. Jeg ser ikke helt bort ifra at rekyl-substitutt kan virke på samme måte. 🙂 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg opplever at tørrtrening er viktig med lette rifler. Og det er det jo med  vanlige rifler også, men ekstra viktig å ha et visst volum tørrtrening med lette rifler. 
 

Videre må det trenes jevnlig med børsa slik at man blir vandt til den ( ikke noe nytt det egentlig), men hvis man skyter lettvektsrifler sjelden ift rifler med mer normal vekt så er kroppen, koordinasjonen, finmotorikken og mindsettet på en måte ikke calibrert til å skyte børsa bra. 
 

Skyter mine lettvektsrifler like bra som de andre når alt er på plass fra stående, sittende og liggende. (forutsetter nok at tidspresset er moderat eller lavt.)

 

Som Sunnmøringen også peker på så har jeg det som kan kalles «a firm grip» om våpenet. Holder ikke så hardt at jeg «må ta i» men holder heller ikke løst. Kan kanskje best sammenlignes med grepet man har rundt hammeren når man slår inn en spiker på 50-70 mm eller lignende. Fokuserer på å utvikle en god stilling når jeg skyter. For som nevnt tidligere er det viktig å ha kontroll på rekylopptaket. Det er klart at man også blir straffet hardt hvis man tar dårlige avtrekk. Mener i grunn at jeg har blitt bedre skytter etter at jeg har skutt en del med disse lette riflene pga forholdet til avtrekk og rekylopptak. Med den ene lettvektsriflen skyter jeg på 100 m skiva typisk innenfor: 48-50 poeng liggende, 48-49 poeng sittende og 42-47 poeng stående fri hånd. (Dette er da ikke med 2 min skytetid, går nok litt lenger tid enn det). Med støtte på pakksekk, sovepose og lignende skyter ene børsa greit innenfor 30mm på 100 meter med og uten lyddemper. dette er en forbes 24 b i 6,5x55 på 2,5 kg. Om denne skytinga er bra eller dårlig kan nå diskuteres, men er heller ikke poenget. Poenget er at til mange former for jakt kan en lettvektsrifle brukes med litt trening og absolutt levere varene i en rekke ulike situasjoner. 
 

men... får ikke til å skyte dem med tofot, og ser dem ikke akkurat som førstevalget på drevjakt på villsvin.

 

over dammen er det jo stort også med såkalte sheep rifles. i hvertfall skrevet en del om det, og brukes en del til fjelljakt der. Etter særlig å ha skutt med forbes rifla på gong ut til 500 meter er jeg også overbevist om at også lett utstyr kan gjøre jobben på krevende og bevegelig jakt hvor også avstandene kan dra seg ut litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Takker for tips. Prøvde fokusere litt på banen i går kveld og det gikk greit. Vet jo at rifla går bra, men har surra litt med kikkerten så skulle skyte inn på nytt og verifisere på 200 og 300m. 

 

 3 klikk ned og et til høyre så skulle innskyting sitte. 

 

Ratta opp på 200m og la inn et skudd. Tilstrekkelig ok. 

 

Ratta opp til 300m og la inn 2 skudd for å sjekke treffpunkt. Det ser jo kurant ut  :)

 

 

20200709_203455.jpg

20200709_212025.jpg

20200709_205939.jpg

20200709_211235.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Sunnmøring skrev (På 4.2.2020 den 14.20):

"Som en jakter..trener mann" og med en lett rifle er dette enda viktigere.. 

men det må trenes.. jeg har mere enn en gang opplevd jegere som har kjøpt ultra light rifle.. kommer på banen og skal skyte..som har blitt skremt..enten så har riflen havnet på Finn.no..eller den har fått æren av å stå i skapet på ubestemt tid..flere turer på banen ble det ikke for den i hvert fall..

Jeg har aldri vært under 200 skudd pr sesong med K95.. men jeg har heller ikke vært over 500skudd pr sesong.. det tar tid å skyte med den..den blir fort varm.. 3 skudd- pause..3skudd-pause tar tid.. 

 

Er det samme sak på Sako Finnlight II - at pipen fort blir varm, og man må vente med å skyte mange skudd? eller er Finnlight'en litt mer normal i vekt?

Edited by H-en
Link to comment
Share on other sites

H-en skrev (1 time siden):

Er det samme sak på Sako Finnlight II - at pipen fort blir varm, og man må vente med å skyte mange skudd? eller er Finnlight'en litt mer normal i vekt


jeg har som regel at jeg aldri skyter pipen varmere enn at jeg kan holde rundt pipen med hånden uten at det er ubehagelig varmt..  klarer jeg ikke å holde rundt pipen så tar jeg en pause..  til tynnere pipen er til fortere varm/kald blir den.. til tykkere pipen er til senere varm/kald blir den..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tatt eit skippertak idag med trening. Gjorde litt forandring og då kom skytinga seg, håpar det ikkje er forbigåande. Trenar som eg jaktar, sjølv om det berre er ein hjort i ny og ne men stillinga bør no kunne brukas på rev og for min del.

Sjølvsagt den obligatoriske maursyrekanna og sitta på. Forandringa er at eg drar rifla ganske godt inn i skuldra både pistolgrepet samt framskjeftet, ho ligg meir i ro då. Unngår skjelvinga. Har litt press på avtrekket før eg liksom klippar skotet av, relativt lett avtrekk. Under 1 kg iverfall. Haldet er ca 112 meter. Den sammlinga med meteren er med treningsammunisjon, den andre er blyspiss. Innskoten godt nok i tilfelle noko kjeme.

kanskje ikkje så veldig bra då men betre enn i formiddag når eg skaut utan og dra rifla mot meg.

 

EB3D3E40-04A6-43B9-A53E-653277FECDB0.jpeg.77543c63e7eddf824ae481ec15ede04d.jpegB2CF749A-D334-49A0-8A39-495256323E46.jpeg.02262a56730f8d38879dad5fcdb5a25d.jpegC447A5C1-D2EB-47B3-A214-CDE4D587D1BF.jpeg.26805bdb5e4966f4a6dbc762d5f2a6ef.jpeg

 

Edited by Stihl Crazy
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Demper på kipp burde straffes med permanent inndragning av våpenløyve!! seriøst alså! blir så skuffa over landsmenn som skjærer gjenger i et kippløp.

Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (2 timer siden):

Demper på kipp burde straffes med permanent inndragning av våpenløyve!! seriøst alså! blir så skuffa over landsmenn som skjærer gjenger i et kippløp.

Dersom du har lyst til å gå med smykker kan du jo bare gå inn på nærmeste David Andersen etc. å kjøpe deg noe dyrt med diamanter og gull. Våpen er til for å brukes, og du havner ikke på forsida av GQ fordi du har en udempa kipp. Ærlig talt, så vakker er den ikke.. 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (59 minutter siden):

Ærlig talt, så vakker er den ikke..

Kommer an på øyet som ser;) Personlig mener jeg at tradisjonelle brekkvåpen ikke skal besudles med hverken demper, eller permanent kolbeforhøyer etc. Hva er vitsen med vakker valnøtt hvis man skal begynne å sage i den. En ellers smidig, tynnløpet kipp kler heller ikke kapping, og demper etter mine preferanser. 

Finnes jo boltrifle som er like lette/lettere dersom man trenger praktisk verktøy. En kipp velger man med hjertet, når garderoben ellers er dekket. Man ønsker et våpen til den perfekte jakten, der det ene skuddet teller. 

Det er heldigvis fritt fram for hver enkel til å gjøre hva man vil med sine våpen. Jeg har også mine "verktøy". Kippen er ikke blant de. Den er pur jaktglede, så enig med @Hirgon ;)😎

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

ladebenken skrev (1 time siden):

Å skyte med lette våpen krever ikke noen annen teknikk enn å skyte perfekt med ett tungt våpen, forskjellen er at du blir straffet mye hardere for dine skytterfeil. 
 

mange som jakter rein har veldig fokus på våpenvekt. Det er feil plass å spare vekt. 


Det er jeg helt enig i. Jeg bærer med meg 4.5kg rifle med 68cm løp og kikkert med tårn på rein/hjortejakt i litt åpent terreng. Over ett par hundre meter hadde jeg vært skeptisk til å skyte med ei rifle på 2.x kilo pga egne ferdigheter. Den ekstra vekta bærer jeg i ett rifleetui i sekken, så vil heller spare vekt noen andre plasser enn selve rifla. 

Link to comment
Share on other sites

ladebenken skrev (2 timer siden):

 

mange som jakter rein har veldig fokus på våpenvekt. Det er feil plass å spare vekt. 

 

Når man har spart inn alt annet som kan spares og det fortsatt er for tungt må våpenet slankes. 

Jeg har aldri skutt med en lettvekter,  men garanterer at det blir like bra i en jaktsituasjon. Det er jo ikke som i konkurranser at det MÅ være inner10er. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (13 minutter siden):

 

Når man har spart inn alt annet som kan spares og det fortsatt er for tungt må våpenet slankes. 

Jeg har aldri skutt med en lettvekter,  men garanterer at det blir like bra i en jaktsituasjon. Det er jo ikke som i konkurranser at det MÅ være inner10er. 


Det kommer jo helt an på holdet man tenker å jakte på.

-100m eller deromkring så er det sikkert innafor for mange (ikke alle de som må skyte opp både 2 og tre ganger).

-200m så er det mange med T3 lite/X-bolt etc. som overhodet ikke treffer godt nok på banen. Dette tipper jeg hadde vært min maksgrense med veldig lett våpen, om ikke kortere.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 8/27/2022 at 7:20 PM, Hirgon said:

Demper på kipp burde straffes med permanent inndragning av våpenløyve!! seriøst alså! blir så skuffa over landsmenn som skjærer gjenger i et kippløp.

Hvorfor? Skjelløst våpen uten noe voldsom eierglede. Et ganske simpelt verktøy som får jobben gjort. Stokken er lagd av pappmasje og ser ut som et h... etter hver tur i steinrøysa men funker likevel.  Hadde det vært et pent våpen med oktgonal pipe og fin stokk er jeg enig. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, ladebenken said:

mange som jakter rein har veldig fokus på våpenvekt. Det er feil plass å spare vekt. 

Når alt annet er lett og en selv er i bra form og normalvektig så er rifla en ganske naturlig plass å kvitte seg med en del gram. Rifla mi er 3 kg med kikkert og demper. Og jeg skyter mer enn godt nok med den til å skyte rein på mye lenger hold enn det jeg faktisk kommer til å gjøre. 

Så da ser jeg lite problemer med å spare vekt på ei lett rifle 😉

 

At den ei lett rifle er vanskeligere skyte godt med er ikke noe å lure på engang, den som sier noe annet lyver eller er uvitende. Men det betyr jo ikke at man ikke kan skyte godt nok med ei lett rifle til å skyte dyr på rimelig dryge hold om man kan å skyte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle nok hatt med en "begynne" inni der, -  jeg mener det er feil plass å begynne å spare vekt. Det er jævlig dyre gram og de grammene fjerner marginer når dyret skal felles. 

 

Det er en sak å skyte gode samlinger, flatt på magen med tofot, med allverdens tid til forberedelser på flatt underlag. Noe annet  når du skal skyte 30 grader oppover/nedover, gjerne i litt sidehelling - liggende i steinura. Kanskje med 5-10sekunder til å ta skuddet fordi dyret allerede er støkt? 

 

Tror vi egentlig er enig, poenget mitt er vel egentlig, slank utstyret, slank jegeren - så kan rifla slankes. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

ladebenken skrev (2 timer siden):

Tror vi egentlig er enig, poenget mitt er vel egentlig, slank utstyret, slank jegeren - så kan rifla slankes

Gjør jegeren sterkere, så er jeg enig...

Jeg har ingen problemer med å ha ei 12kg rifle på sekken en dag og noen mil, men å ha rifla i hendene, skuddklar mer eller mindre, en hel dag - og da gjerne mens man klatrer gjennom kjerr og kratt hvor dyr kan dukke opp hvor og når som helst - og man da selvsagt skal være stille, og rasjonell i bevegelsene... Da setter en pris på ei lett rifle.
Man går ikke med magen på strak arm, og jeg ser ikke den store gevinsten der rett og slett, selv om BMI sikkert er over det ideelle.

Som @dodraugen, så blir jeg ødelagt i armene av for tunge rifler. Og da er det faktisk rifla som må ned i vekt, og gjerne bli mindre.


3kg rifle funker topp, og er en fryd å bære, og presis er den også. Men å skyte den godt krever trening, og konsentrasjon, og det er jo en grunn til at konkurranserifler ikke er superlette. Man må lære seg hvordan, og hvor hardt man skal holde den, og trene, trene, trene, og uansett får en det ikke som på ei rifle optimalisert for skyting.


I helga skjøt jeg 60 tellende skudd på 500m i en konkurranse, 

 CA69B486-8F71-4BE0-A572-E2D20328AD5D.jpg.6a950ad62e02994cb707278c8c36c731.jpg

Alle ville drept et rådyr på stedet...

Men rifla er 10.2kg, og den er bare overhodet ikke egnet til jakt. Med den lette jaktrifla kan jeg kanskje skyte 10 skudd med samlinga på bildet, på 200m. 60 er ingen sjangs er jeg redd, og 200m regner jeg som "fryktelig langt" med den rifla, på rådyr. En elg derimot, den får det...
Med "langholdsrifle", 6-7kg og egnede sikter og piper, kan man skyte mye lenger, men det er jo en annen diskusjon igjen.

Avstand er relativt, både i universet, og i skogen.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Litz har i «Modern advancements in long range shooting vol.3» prøvd å finne en ratio på hva som gjør at en boltrifler leverer god eller dårlig presisjon og «konkludert» at med 72% sannsynlighet skyldes presisjonen forholdet mellom vekten på rifla og den kinetiske energien kula har ved munningen. Så lett rifle med stort kaliber er dårlig presisjon kontra tung rifle med lite kaliber uansett hva du gjør. Stemmer det har man ikke så mye å stille opp med annet enn å aksepter at lette rifler egner seg dårligere til å skyte presist med.

Link to comment
Share on other sites

ladebenken skrev (På 28.8.2022 den 19.17):

mange som jakter rein har veldig fokus på våpenvekt. Det er feil plass å spare vekt. 

 

Og atter mange som jakter rein har veldig fokus på våpenvekt fordi man allerede har slanket alt annet som slankes kan, og rifla har man holdt igjen på fordi den er dyr å slanke.

 

Jeg hadde en liten hjerteoperasjon før jul og siste dag med feber med covid på søndag 21/8. Akkurat nå sitter jeg på 1300 meter på villreinjakt, starta dagen på 900 og kom meg såvidt opp.

 

Jeg har med meg kanskje 100 gram sjokolade for mye, men morgenens pakkeprosess inkluderte vurderinger som:

- trenger jeg egentlig håndkikkert? (Ja)

- tør jeg trekke av uten lyddemper og hørselvern? (Nei, hele fatters generasjon har tinnitus)

- hvis jeg bare tar 1 matpakke, funker jeg i 19-tiden da?(Nei)

- må jeg bære 10 skudd? (Ja, fatter knerta vel 6 dyr på en dag, engang i nittenhundreoghavrelefse, som kom tassende skadeskutt inn på terrenget)

- holder det med en halv dorull? (Nei, improvisert felttoalett er jævlig nok med koronamage og suspekt promp, om man ikke skal gå tom for papir også)

Jeg har valgt klær etter vekt og lagt igjen alle futteraler og posen til fjellduken på hytta.

 

Fotturen opp hit har gitt grobunn for ønske om enda lettere ryggsekk i julegave og store planer om å sjekke treffpunkt om jeg tar av 2 moduler fra A-tecen. Jeg har vurdert å slå ut vann fra flaska. Jeg tror jeg skal kjøpe monokular neste gang jeg skal ha kikkert.

 

Hadde rifla veid 5 kg tror jeg faenmegikke jeg hadde vært i fjellet i dag.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

Hadde rifla veid 5 kg tror jeg faenmegikke jeg hadde vært i fjellet i dag.

 

Hva gjør du egentlig om du feller dyr? 

Om jeg drar 5 eller 10kg i sekken, spiller mindre rolle enn om jeg skyter simle, kalv eller simle. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (58 minutter siden):

 

Hva gjør du egentlig om du feller dyr? 

Om jeg drar 5 eller 10kg i sekken, spiller mindre rolle enn om jeg skyter simle, kalv eller simle. 

 

Turen endre fullstendig karakter ved felling. Fra jakt til frakt. Da MÅ man faktisk bære tungt. Om ikke pluss 5 til 10 kg spiller noen rolle for deg, så går du enten ikke langt nok, eller så er du i en fysisk form som de fleste vill misunne deg. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...