Jump to content

Skyting med lette våpen - tips for å skyte bra.


vannebo

Recommended Posts

Ospa skrev (1 time siden):

 

Hva gjør du egentlig om du feller dyr? 

Om jeg drar 5 eller 10kg i sekken, spiller mindre rolle enn om jeg skyter simle, kalv eller simle. 

 

Kommer jo an på det. Nå er det mest nedoverbakke hjem, jeg har flere jegere med meg, og jeg kan gå opp igjen med tom sekk hvis jeg må.

 

Jeg kan også ringe helikopter. Staten refunderer 80 % av kostnadene ifbm skrantesjukenedskytingen. 

Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (30 minutter siden):

Turen endre fullstendig karakter ved felling. Fra jakt til frakt. Da MÅ man faktisk bære tungt.

 

..og det blir mindre tungt fordi du går inn i fraktmodus? Tar du en boks spinatm som Skipperen når du skal bære ut, eller henter frem superkrefter på annet vis? For egen del er det eneste som endrer seg at gåstavene kommer fram når simla er stroppet fast til rammesekken..

 

Super XX skrev (31 minutter siden):

Om ikke pluss 5 til 10 kg spiller noen rolle for deg, så går du enten ikke langt nok, eller så er du i en fysisk form som de fleste vill misunne deg. 

 

Du må lese hva som står før du skriver- du svarer på noe annet enn hva som står der. 

Jeg skrev: Om det er 5 eller 10kg i sekken spiller mindre rolle enn om jeg skyter simle eller kalv. 

For å gi det med teskje:

Simla er kanskje dobbelt så stor som kalven, og det er av større betydning enn om sekken veier 5 eller 10kg..

Du må være i fysisk form til å kunne bære ut en jævla tung last, dersom du (Som Skrueråmuttere skrev i neste innlegg) ikke har noen til å bære eller fly de ut for deg. Klarer du å bære en sekk på 5kg hele dagen, men ikke en på 10kg er du for dårlig i form. 

 

Jeg ser også veldig mange går på dagsturer med Reckon pack etc. der sekken veier nærmere 5kg. 

I tillegg bærer de rifla i reim på skuldra. 

En pakkrammesekk alla eberlestock f1 med ett rifleetui, og en vanntett pose veier ca halvparten. 

Vekten av våpenet er natt og dag når det bæres på ryggen kontra reim på skuldra. 

Jeg tar heller fem kilo rifle på ryggen i sekken, kontra to kilo rifle i reim på skuldra. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (26 minutter siden):

 

..og det blir mindre tungt fordi du går inn i fraktmodus? Tar du en boks spinatm som Skipperen når du skal bære ut, eller henter frem superkrefter på annet vis? For egen del er det eneste som endrer seg at gåstavene kommer fram når simla er stroppet fast til rammesekken..

Nei.... Det blir ikke mindre tungt. Men på tur ut har jeg ikke anledning til å velge. Det har jeg på tur inn og mens jeg jakter. Sist uke trasket jeg rundt og overnattet i Snøhetta med en total oppakning på 15,7 kg. Rundt 2 mil pr dag. Det blir en helt annen opplevelse enn om sekken skulle vært mellom 20 og 25 kg. Det var også en mye bedre oppladning til å bære ut kjøtt siste dagen. 

 

At rifla festes på sekken tar jeg for gitt att alle som har trasket litt rundt i fjellet gjør. Reim er grusomt. 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/29/2022 at 9:07 AM, Dodraugen said:

Men man blir bra stiv i arma av å bære 5kg rifle i henda en hel dag.

 

Jeg syns hagla på 3,2 kg er ille nok. Burde selvfølgelig trene (mer) styrke etc. For meg ble fattigmannsløsningen en paracord rundt nakken, som en slags improvisert stridssele. Funker overraskende bra. Fikk seinere ei reim laget for formålet https://www.brunst.no/products/quick-shooter-gevarreim , men den hadde en tendens til å ripe opp hagla. Så jeg gikk tilbake til paracord. Dette er på støkkjakt på skogsfugl, så det er ikke noe alternativ å henge børsa på rykken eller sekken. Kan jo være noe å prøve ut.

Link to comment
Share on other sites

At det er mere krevende å skyte med en lett rifle er vel hevdet over en hver tvil.. serien under er skutt for å verifisere treffpunktet på 405m meter.. noe lenger skyter jeg ikke på levende vilt med denne "lettvekteren"

IMG_20220807_210302_334.jpg.2cf1af704b2c96fde464496e07050c78.jpg

Med en mere "egnet" rifle ala Blaser R8  oppsatt til langhold.. eller sako trg m10  så hadde nok 5 skudd vært 50-60mm de fleste gangene.. og når en virkelig konsentrerte seg så var en vel nede på 30-50mm..

 

M10 veier 8.5 kg pluss..alt etter hva som er skrudd på den.. jeg har brukt den til jakt noen ganger når holdene har vært virkelig lang.. jeg har gått med den i sekk 7..8-10 km men det er ulidelig og i min bok ikke egnet til å gå med over så lange distanser..Kipplaufen har jeg gått med i hånden på snikjakt i 6-7 timer uten de store smertene.. 

 

Det er subjektivt og opp til hver enkelt hva en er komfortabel med av vekt på en børse.. jeg vet hvilken rifle jag har i skaper som hadde fått blitt med om det skulle gåes dag ut og dag inn..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de siste årene hatt en 3 kg tung kipp som førstevalg på jakt. Går som hundefører med riflen i hånden hele dagen. 

Det tok noen runder på skytebanen før jeg ble dus med riflen. Det krever noe trening før man skyter bra med en så lett rifle, men det er fullt mulig. Har skutt hjortekalv på opptil 200m med denne. Men som sagt det kreves mange skudd på banen. Skal jeg skyte på lengre hold/mange skudd velger jeg sakoen på 4+ kg.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 4.2.2020 den 12.59):

Mine "metoder", uten at jeg på noen måte har veldig omfattende erfaring med, eller skyter spesielt godt med lette våpen (eller våpen der forholdet mellom rekylimpuls og vekt er høyt) så er mine tanker omtrent slik.

Disse våpnene klarer å bevege seg en del mellom start av rekylimpuls og at kula forlater munningen, og må holdes likt, og gjerne hardt.

 

 

Hvis det stemmer så gjelder det jo for alle våpen. 

Burde ikke resultatet bli likt hver gang med samme våpen/samme ammo? Om vippen er så stor at det treffer 5 cm for høyt så er det vel bare å skru noen knepp og så er det klart?

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (12 timer siden):

Burde ikke resultatet bli likt hver gang med samme våpen/samme ammo?

 

Hvis du holder det helt likt ja?

 

Problemet med lette våpen er vel at de beveger seg mer i løpet av rekylopptaket og er mer sårbare for endringer i grep og posisjon, enn tilsvarende tyngre våpen?

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Lurer på om jeg nettopp fikk en aha-opplevelse her nå. Jeg skyter en del DFS med HK416, og har plagdes med at stangskyting (spesielt på det lengste holdet) konsekvent går for lavt selv om jeg er godt innskutt på 200m fra før. Greia er at jeg er veldig bevisst på godt grep rundt forskjeftet og godt press inn i skuldra på stangskyting, for best mulig rekylopptak. Dette er ikke prioritert på vanlig presisjonsskyting. Dermed får jeg langt mindre munningsvipp på stangskytingen, og skuddene går lavere. Enig i teorien?

Edited by tg1
Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (30 minutter siden):

Enig i teorien?

Delvis. Men mest sannsynlig er det avtrekkene dine. Det samme gjelder ogte på omgang, og vi ser det i PRS når folk kommer på ustabile barrikader og skal skyte fort, så skyter de under. Selv om rifla da er i fri rekyl og burde gått over.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Delvis. Men mest sannsynlig er det avtrekkene dine. Det samme gjelder ogte på omgang, og vi ser det i PRS når folk kommer på ustabile barrikader og skal skyte fort, så skyter de under. Selv om rifla da er i fri rekyl og burde gått over.

 

K

 

Det kan det også være ja. Har prøvd å ha fokus på gode avtrekk, men skal ikke utelukkende det heller nei.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
M67 skrev (På 4.2.2020 den 13.32):

Jeg har drevet og tenkt på ei lett rifle til jakt - siden alt jeg har er tunge beist. Men kjøper jeg ei lettvektsrifle, så blir den i 223Rem. Enig i det Torf sier, trekk med avtrekkerhånda, og ikke så mye med den som støtter rifla. Leste om en test der de hadde målt hvor hardt en av de bedre svenske jaktfelskytterene trakk - det var 20-25kg.

 

K

Eg lurar på dette her, eg kan jo prøva på eiga hand og sjå kva som fungerar for meg men eg er typen som likar og veta kva som er ‘’normen’’ .Til sittande skyting med tofot (eller anleg på ein eller anna måte, men sittande) som er svært vanlig på storviltjakt skal ein då dra våpenet inn i skuldera, eller halda ho ‘’laust og ledig’’ 
 

Når det gjeld sittande i benk eller liggande med støtta framme og bak (i begge stillingar) så ligg rifla mi tilnærma 100% i ro, då drar eg iverfall ikkje rifla bevist inn i skuldera, eg lar rifla ligga nedpå underlaget framme, som er mjukt. Venstrehanda brukar eg til og regulera høgda med bak under kolben og høgra naturlig nok til og klemma inn eit roleg avtrekk.

 

Sittande med tofot synes eg ikkje alltid eg får dette til skikkeleg, problemet er vel ‘’bak’’ for og seie det slik. Framme kviler jo rifla på tofoten og er stødig trur eg iverfall men bak kan eg jo ikkje legge rifla under ein bag med ris som i benk.

Eg har her prøvd litt ulikt, enten 1 droppa og halda i forskjeftet med venstre neven men istadenfor holdt den under kolben bak (begge albogar kviler sjølvsagt på knærne), eller2: det motsatte (albogane på knærne her og) men held i framskjeftet med venstra og drar rifla ganske godt inn i skuldera med begge armane, men mest med høgre.

 

Det hadde vore veldig greit og veta kva ekspertisen meinar er rett, før eg går vidare og trenar meir. 
Det tredje allternativet, halda venstreneven under kolben (lik holding som alternativ 2)og dra med høgre, avtrekkshanda har eg ikkje prøvd på.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...