Jump to content

Du vet at du er ladenerd når...


Sako 30-06

Recommended Posts

angst for at sidemannen på skytebanen ved en feil skulle ta en eller flere av hylsene mine når han rydder etter seg mens jeg skyter.

Det løser man enkelt med å nappe ut utstøter så man må pirke ut hylsa for hvert skudd. Enkeltskudskasser er et must...da slipper man også riper i hylsene etter et opphold i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg ikke anser meg som ladenerd lengre har jeg angst for at sidemannen på skytebanen ved en feil skulle ta en eller flere av hylsene mine når han rydder etter seg mens jeg skyter.

Eller har angst for at man ikke skal rekke å finne igjen ALLE hylsene sine etter HVER standplass i en feltløype.

Link to comment
Share on other sites

...når du står med en alvorlig mine på standplass og lirer av deg en lang lekse om å oppbevare ammunisjonen sammen med en sterkt radioaktiv substans, slik at du kan gå med geigerteller og lete etter hylsene etter stevnet.

(Nei, jeg har ikke gjort dette selv, men jeg har stått og hørt på, og han dro ikke på smilebåndet en eneste gang underveis :shock: )

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg ikke anser meg som ladenerd lengre har jeg angst for at sidemannen på skytebanen ved en feil skulle ta en eller flere av hylsene mine når han rydder etter seg mens jeg skyter.

Eller har angst for at man ikke skal rekke å finne igjen ALLE hylsene sine etter HVER standplass i en feltløype.

 

Dersom jeg skyter jaktfelt hvor det er fare for at hylsene mine skal forsvinne i snøen, tar jeg roligere ladegrep og plukker hylsa fra utkasteren med høyrehånd og putter den i lomma for hvert skudd.

På jakt gjør jeg det samme, men uten å putte hylsa i lomma. Gjør det helt automatisk. Det hender rett som det er at jeg har 2-3 hylser i høyrehånda etter en skuddsituasjon hvor flere dyr felles.

Jeg gjør det uavhengig av kaliber.

 

Det er nok mange år med 6.5-06 som har skylda for det der :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kanskje ikke så mye med lading å gjøre, men det er vel litt typisk oss med denne interessen når guttungen på 5 år blir stoppa i sikkerhetskontrollen på Værnes på grunn av tomme 12/76-hylser i jakkelommene :) Kan tru mora var fornøyd! :lol: Og far er egentlig mest stolt :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da må man ha en kilde med californium, siden det bare er nøytronstråling som vill få andre materialer til og bli radioaktive.... men det er jo mulig og ta litt kobolt-60 knuse det med en hammer og feste en liten bit til hver hylse! så kan man tusle rundt ed inspector 1000 og lete med den fine localisator modusen! :D og enda bedre, hvis flere gjør dette, en bruker forskjellige isotoper og stoffer kan du utføre en isotop identifikasjon fr og finne ut om det er din hylse eller sidemannens! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når man seriøst vurderer å kjøpe ei førkrigs halvautomatisk børse som det ikke finnes ammunisjon til annet enn samlerammo til fantasipriser, hvor hylser må formes fra annet kaliber og kuler må presses om med spesialbestilte dier fordi riktig diameter for lengst er ute av produksjon. Nødvendige diesett vil koste mer enn våpenet og det går mange arbeidstimer med for å lage en neve skudd, likevel tenker du "ingen problem" og vil bruke børsa på jakt hvor tomhylsene garantert forsvinner. (ja, jeg snakker om meg selv og nåværende "må ha").

Link to comment
Share on other sites

... Når man kjøper inn flere våpen, inkludert automater som skamfarer hylsene, i et kaliber som man må forme hylser som ikke er hyllevare i seg selv. Original ammo fantes kun som ukurant Berdan og var sterkt korrosiv, hvorav mesteparten var av elendig kvalitet som bonus.

 

Heldigvis var det så mange av oss gærningene at man begynte å produsere både hylser og ladet ammo etter noen år.

Link to comment
Share on other sites

@Vargen: Tør jeg tippe at kaliberbetegnelsen ender på WSL ?

 

 

Jepp, men har ikke fått svar fra selger enda. Dessuten skal forvaltningen ha et ord med i laget, lovligheten kommer an på våpenets historikk i og med at det ikke står på godkjentlista.

Link to comment
Share on other sites

da må man ha en kilde med californium, siden det bare er nøytronstråling som vill få andre materialer til og bli radioaktive....

 

Mulig M67 kommer til å arrestere meg nå, men er det ikke enklere å slakte en røykvarsler for å få fatt i en americum-kilde OG en avalanche-detektor? Ser for meg en litt uvanlig prosjekttråd her ;-)

Link to comment
Share on other sites

Vargen: Det er forfriskende at noen går litt ut fra stien, når det er snakk om kaliber! .32 Win. SL er ikke dumt i det hele tatt. Kunne tenke meg noe slikt selv. Et kortholdskaliber til "ruslejakt" på småvilt og mindre ting som måtte dukke opp høres fristende ut. Sikkert mulig å støpe kuler selv og få det enda morsommere. Ikke er kruttforbruket stort heller, nok en fordel.

Bare det å gå på skytebanen og smelle med ting G-sport gutta aldri har hørt om er heller ikke feil. Jeg må bare si at jeg håper det er .32 det er snakk om, men uansett skriv og fortell om det blir noe av.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte nå mere på .401, som unektelig er litt dumt. Unødig brutalt på småvilt, men for svakt til lovlig storviltjakt. Sikkert perfekt på rådyr i krattskog, men rådyr finnes ikke her. Påtenkt bruksområde er, som du sier, "ruslejakt" på det som måtte dukke opp av lovlig vilt. Har tidligere brukt en antikk .44-40 på samme viset.

 

401 hylser formes fra 7,62x39, randa blir litt liten men det pleier visst å virke likevel. Kuler må enten presses ned fra 41 eller stukes opp fra 40, rett diameter er omtrent 408. Støpt går an men virker visst ikke alltid bra i disse børsene.

Link to comment
Share on other sites

Nei, vi er i allefall to.

Var morro en liten stund for lenge siden, men har for lengst gått over til å bli ett "nødvendig" onde.

 

 

Man er ladenerd når;

-Man gjerne gir bort patroner -men vil ha tomhylsene tilbake.

-Teller grain for å få sove om kvelden

-Planlegger utenlandsreisene ut fra kule utvalget

-Eller legger inn ekstra mellomlanding på vei hjem fra ferie for å kjøpe ladeutstyr

-Synes det er umåtelig estetisk vakkert med bilder av ammunisjonsbokser der spissen av kulene står som soldater på rekke

-Skriver om ladenerd tendenser på internett

-En gjennomgang av morgendagens lading får en til å sovne raskere

-Man blir hissig over at noen hevder fiks ferdig ammunisjon fra hylla er greit nok til presisjons skyting (eventuelt bare kranglefant av natur)

-Når man leser batch nummer før man ser på produktnavnet.

-har hjemmelading.no som startside

-har tabell over krutt som bakgrunnsbilde på PC'en

-synes hun på postkontoret var i overkant uforsiktig da pakken med ladekomponenter ble lagt på disken.

-når fruen spør om det er en stor tomhylse man har i lommen, eller om du bare er glad for å se henne

-Når man føler en skam etter å ha kjøpt en pakke ferdig produsert ammunisjon, men finner fred i sjelen ved at man da får nye tomhylser.

-Når man etter 14 dagers jobbreise, setter seg ned ved ladebenken før man hilser på ungene.

-Bruker ladebenken som nattbord

 

Osv.. ;)

(mulig noe av dette er nevnt, knottet bare ned det jeg kom på i farta.. god 17 mai folkens!)

Link to comment
Share on other sites

-Eller legger inn ekstra mellomlanding på vei hjem fra ferie for å kjøpe ladeutstyr

...man må lese denne tre ganger før man skjønner at 'mellomladning' ikke var med og setningen derved gir mening :oops:

 

Ellers sabla enig med Skaubjønn. Bare ikke spør meg hvorfor jeg nesten utelukkende skyter med våpen der hjemmeproduksjon av patroner inngår. Veien til helvete er brolagt med hylser i odde kalibre...

Link to comment
Share on other sites

Når man bruker en formue i penger, og uendelig med timer, på å teste/utvikle jaktammo. Forskjellig kule, forskjellig krutt, tenhetter, hylse og alt mulig. Setter fast hylser i dien, må kjøpe mer utstyr, gjentar det samme med to-tre kuler for å være skodd for jakta. Og en kamerat kjøper Norma Oryx + Jaktmatch, disse går i hans børse likt og godt.. Hvorpå man blir sur.... men holder på å lade...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kanskje når du åpner jobb-PC'en med en liste på hundrevis av eposter, vet du øyeblikkelig har sett noe kjent, men vet ikke helt hva, så du må granske hele lista før du skjønner at "det" var en epost mottatt kl 7:57...

(Skjedde nå nettopp...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...