Jump to content

Hvordan bidrar vi til Kammerets drift?


C.Patron

Recommended Posts

Kva med å offentleggjera nokre nødvendige kontodetaljar? Eg er glatt med og spleiser litt.

+1

 

KISS (Keep It Simple, Stupid)! Et kontonummer og et forslag til sum er en enkel måte å gjøre det på. Det glapp ut av MV at de spytter i 4 Bærumstiere og litt pr. kvartal, altså mellom 15 og 20 pr. år, for hosting. Hvis ca. 5% av forumets 3487 registrerte medlemmer legger i en frivillig hundrelapp hver pr. år, skulle det bli sånn omtrent (knapt 200 medlemmer) * 100kr = knapt 20k, og styret slipper å legge i annet enn tida si.

Link to comment
Share on other sites

Det foreligger ganske konkrete planer om å prøve å få inn noen annonsekroner her, men nå har jakt og andre nødvendigheter satt en midlertidig brems på framdriften en periode.

Det er svært hyggelig å lese at brukere vil bidra. Om det er mulig å få til en sånn bidragsordning er jeg usikker på, men kanskje vi må begynne å selge klistremerker eller no? "Kammerstøtter 08" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om det er mulig å få til en sånn bidragsordning er jeg usikker på

Hvor for skulle det være vanskelig? Man oppretter en sponsorinntektskonto, enten i navnet til en i styret eller på NOJS' org.nummer (hvis dere har hatt tid til å få ordnet ett) og oppgir det kontonummeret på passende sted:

 

Hvis du ønsker å bidra økonomisk til Kammerets drift, kan et eventuelt bidrag settes inn på konto nummer XXXX XX XXXXX.

 

NB: Kun privatpersoner kan være sponsorer for kammeret.no. Sponsorer vil ikke få noen fordeler av sin sponsing og må vente med å motta sin lønn til de kommer til himmelen der hundene aldri får tap i losen eller ramper i stand, alle børser er ultrapresise, POD yter økonomisk støtte til erverv av våpen og jaktsesongen varer 365 dager i året

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som har sagt at vi ikke trenger sponsorer, tvert i mot.

Jeg var litt uklar i forrige innlegg. Jeg tenkte på nettopp at org nr må på plass, og at dette faktisk må regnskapsføres, men det vil jo selvfølgelig la seg gjøre. Org nummeret burde være rett om hjørnet. Om noen oppfattet meg som negativ til forslaget var ikke det meningen.

Link to comment
Share on other sites

jeg betaler gjerne inn en slant for å bidra til driften av dette forumet, forumet gir meg tilgang på så mye kunskap og informasjon at det skulle bare mangle om ikke jeg skulle bidra med noen kr....

 

om det er i form av klistremerkesalg eller om vi bare betaler inn en slant er ett fett for meg, så lenge vi hjelper styret så de slipper å legge ut selv er jeg fornøyd, styret gjør en kjempe jobb med å holde forumet i gang så skulle da bare mangle om ikke vi deler utgiftene....

Link to comment
Share on other sites

To forslag:

 

1) PayPal knapp på siden. Dette gir lavere terskel enn å bruke nettbank, spesielt for oss som ikke bruker norske banker.

 

2) Rangering i avatarfeltet basert på hvor mye man bidrar med. For eksempel gullmedlem, sølvmedlem osv.

Link to comment
Share on other sites

Dette er god ånd, og personlig ville jeg bidratt om det kommer en betalingsordning.

 

Men: Som jeger og friluftsmann ser jeg at jeg kostnadene ved å ha dette som hobby er relativt betydelig, og antallet kroner jeg bruker hos leverandører og forhandlere i Norge, av alt fra våpen, bekledning osv er ganske høy. Jeg tipper at det vil være ganske enkelt å hente inn sponsorkroner fra forhandlere, leverandører og produsenter ved å gi dem reklameplass på siden. Man kan kanskje gi dem en egen forum-guppe for å promotere nyheter og utstyr. Det finnes knapt noen annen plass i Norge hvor disse treffer målgruppen sin bedre enn nettopp her!

 

Dette er sannsynligvis den enkleste og mest lukrative måten for Kammeret å få inn de nødvendige kronasjer.

 

(Hmmmm, dette ville antageligvis bli så lukrativt, at jeg melder meg som førstemann i køen som evnt investor/medeier i et slikt prosjekt :D )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det er vel ingen som har sagt at vi ikke trenger sponsorer, tvert i mot.

Jeg var litt uklar i forrige innlegg. Jeg tenkte på nettopp at org nr må på plass, og at dette faktisk må regnskapsføres, men det vil jo selvfølgelig la seg gjøre. Org nummeret burde være rett om hjørnet. Om noen oppfattet meg som negativ til forslaget var ikke det meningen.

 

Er det noen utvikling på denne fronten

Link to comment
Share on other sites

en frivillig hundrelapp hver pr. år,

Støtter denne lett.

Med tanke på hvor mye man kan finne på å bruke på våpen, jakt og turutsyr så tror jeg ikke økonomien blir knekt av en hundrings til kammertjeneste... :wink:

 

Og jeg er enig andres tanker rundt hvor mye man faktisk får her inne.

Kunnskap fra, og "direkte kommunikasjon" med efarne folk gir meg mye mer enn jeg finner i noen bok. Og bøker koster kling...

Link to comment
Share on other sites

Del forumet, en åpen "public" del fritt tilgjengelig for alle som er registret og en "members only" hvor kun betalende medlemer kan poste. Hvorvidt en "members only" del skal være lesbare for andre er jeg usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Del forumet, en åpen "public" del fritt tilgjengelig for alle som er registret og en "members only" hvor kun medlemer kan poste. Hvorvidt en "members only" del skal være lesbare for andre er jeg usikker på.

ikke dumt.

Ellers HAR JO 6mmbr.com en betalingsordning som ser ut til å fungere.

Link to comment
Share on other sites

Behov og behov; tror det kan bidra til å heve nivået en del (på den "lukkede" delen) ved at alle disse trådene om "hvem rifle/lyddemper/er det lov/er Jahtimøkk bra" med stor sansynlighet havner på den "åpne" delen.

Det kan kanskje inspirere en del veldig kunnskapsrike og skriveføre mennesker her inne til å bidra med mer "dybde"-stoff/artikkler. Disse kan feks få et lite honorar-"forskning" er langt fra gratis.

Rekruteringen skjer ved at de som er reelt interesert betaler den summen det koster for tilgang.

 

Hva med å utvikle Kammeret.no til et online jakt,skyting og våpenblad-et Våpenjournalen på nett?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke en separarasjon, om det er med en wiki, en forside eller et annet forum, er så dumt. Se bare nå, når feks tråden om "3 rifler" genererer et overflod av navn på rifler, og "jammer" ned søk ?

Hvor blir det av infoen av verdi ?

Jeg er skyte og jaktinteressert, ikke arkeolog !!

Link to comment
Share on other sites

Ein eventuell deling vil vel vera ein annan diskusjon enn dette med å få inn bidrag til drifta, og klarar ikkje heilt å vera verken for eller mot deling enno. Eg har heller ikkje noka interesse for å få eit klistremerke, avatar med tysk arabesk rundt eller ei gullstjerne ved namnet mitt når eg har betalt noko. Men å få i gong deling på utgiftene trur eg kan motvirka slitasje i dei kreftene som held Kammeret i gang. Viss nokre få eldsjeler må betala nokre tusenlappar kvar, så aukar sjansane for at dei går leie. Det er å motvirka slik slitasje eg har mest interesse for.

Link to comment
Share on other sites

dette med delt forum er vel ikke det beste med tanke på rekrutereing, og desuten vil nok kanskje noen finne på å tro at vi driver lys sky aktivitet i den lukkede delen. men hva med feks å gjøre at du ikke får postet mer enn feks 5 innlegg uten å betale, det vil kanskje kunne være med å bekjempe "troll", sammtidig som det gir nye jegere mulighet til å stille ett par spørsmål uten å betale først....

Link to comment
Share on other sites

Nå kan gjerne den "Lukkede" delen av forumet være åpent for alle å lese.

 

 

men hva med feks å gjøre at du ikke får postet mer enn feks 5 innlegg uten å betale, det vil kanskje kunne være med å bekjempe "troll", sammtidig som det gir nye jegere mulighet til å stille ett par spørsmål uten å betale først....

 

 

Slettes ikke noen dum ide!

Link to comment
Share on other sites

Nå kan gjerne den "Lukkede" delen av forumet være åpent for alle å lese.

 

 

men hva med feks å gjøre at du ikke får postet mer enn feks 5 innlegg uten å betale, det vil kanskje kunne være med å bekjempe "troll", sammtidig som det gir nye jegere mulighet til å stille ett par spørsmål uten å betale først....

 

 

Slettes ikke noen dum ide!

 

Ideen er slett ikke dum... for å slippe chatting, trolling og annen herping av tråder så kunne jo hvert innlegg ha kostet!

ok, det siste var en spøk :wink:

 

En annen ide som jeg plukka opp et sted var at man måtte betale (litt) for å få tilgang til enkelte resurser, som feks kjøp/salg, wiki, database med ladedata, artikler etc. Mens selve forumet er åpent.

Link to comment
Share on other sites

Regn med meg, betaler gjerne en slump for en god sak! :D

Jeg tror at en ordning med stjerne i margen, gull- sølv- og bronseavatar fort vil få mange ikkebetalende til å føle seg diskriminert, f.eks. 'Jeg har ikke betalt, dermed vil ikke forumets medlemmer svare i mine tråder.' Deling av forumet likeså, jeg er redd interessen forsvinner. Jeg synes Ole_Netland har et glimrende forslag til løsning...

 

-berre mi meining... -Tordenkil! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bare et par spørsmål. Hvor mye koster det å drifte kammeret? la oss si 10000,- i året. Så betaler alle f.eks 100,- det blir 373900,- det er mye penger det, hva skal de brukes til? Da bør vel dette vente til NJOS er oppe og går, slik at overskudd kan gå til forbundet!

Link to comment
Share on other sites

Bare et par spørsmål. Hvor mye koster det å drifte kammeret? la oss si 10000,- i året. Så betaler alle f.eks 100,- det blir 373900,- det er mye penger det, hva skal de brukes til? Da bør vel dette vente til NJOS er oppe og går, slik at overskudd kan gå til forbundet!

 

Hvilket forbund?

Link to comment
Share on other sites

Bare et par spørsmål. Hvor mye koster det å drifte kammeret? la oss si 10000,- i året. Så betaler alle f.eks 100,- det blir 373900,- det er mye penger det, hva skal de brukes til? Da bør vel dette vente til NJOS er oppe og går, slik at overskudd kan gå til forbundet!

 

Hvilket forbund?

 

Beklager, mente NOJS!

Link to comment
Share on other sites

Norsk organisasjon for jegere og skyttere blir en helt uavhengig organisasjon med formålsparagraf som skal fremme jakt og skyting i Norge - altså uavhengig av annen organisasjons/forbundstilknytning. Det vil si at den skal jobbe for jegeres og skytteres interesser - uansett hva de skyter med og/eller jakter på innenfor gjeldende lovverk. Det sier seg selv at nedslagsfeltet dermed blir stort ettersom at det er ganske mye som både favner og påvirker jegere og skytteres interesser. Organisasjonen (Nojs) skal med andre ord jobbe for hele bildet, ikke bare spesialgrener innen skyting eller spesielle jaktformer - og medlemskap her er selvfølgelig velkomment, uavhengig av annen tilknytning.

 

Å fremme jakt og skyting generelt kan gjøres på mange måter, vi har i første omgang tenkt på;

 

* Rekruttering av førstegangsjegere - gjerne i Kammeratenes nærmiljø

* Fadderordning for førstegangsjegere

* Skytekurs/skyteopplæring innenfor alle grener og våpen

* Ladekurs

 

Videre er tanken å bli høringsinstans i saker som berører alt vi driver med, samt å drive informasjonsarbeid rundt dette i et så vidt spekter som det er hensiktsmessig å drive i.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tippe at det neppe blir noe delt forum. Til det er intensjonene slik jeg har forstått det annerledes. Men det som er interessant er ideene. Hvorfor kommer det opp slike forslag? Hvorfor ønsker om Wiki, forsider eller andre løsninger?

Jeg må si jeg har lett mye på nettet i det siste etter diverse info, og jeg har brukt diverse søkefunksjoner. Tviler på at søkefunksjonen her er noe dårligere enn andre steder, men det er få andre steder som blir så massivt jammet ned av "Chatting". Mens jeg surmuler vil jeg nevne; "Tre jaktvåpen jeg IKKE vil ha" tråden som en hårball i sluken på søkefunksjonen.

Ellers; god juleferie.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med den formen forumet har i dag :) Ønsker et forum fritt for reklame og der innleggene og diskusjoner kan føres tilbake til en organisasjon(NOJS). Ser at dagens drift koster penger så må på en eller annen måte finansierers. Hva koster dagens drift? Ønsker en frivillig ordning for betaling. Tror mange er villige til å spytte i en slant.

Link to comment
Share on other sites

Frivillig betaling er en flott ting - jeg legger gjerne et par kroner i å sikre at forumet har en økonomisk trygg tilværelse.

 

Splitting av forum tror jeg er dumt - forumet er flott som det er i dag. Og en evt wiki må være et supplemet til forumet, ikke en del av det.

 

En evt portal må være en felles inngangsport for forum, wiki og evt andre nyttige seksjoner som til sammen utgjør en enhet.

 

Alle skjønner at det koster å drifte sånt noe, ikke bare i utgifter til serverplass - men også i arbeidstimer. Og jeg har ingen problemer med å se at det bare vil være til forumets beste om det kune gi et lite overskudd til de som driver det slik at de kunne tillate seg å føle at de hadde noe igjen for arbeidet de gjør -kanskje kunne de da tillate seg å gjøre enda litt mere?

 

Netlands "fem første er gratis" syns også jeg var en god idè - tenk mere på den...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke demotivere noen fra å ville støtte kammeret, men på lignende nettsider så er det stadig et problem at de som driver det ender opp med å bruke både sine egne penger og sin egen fritid for å holde tilbudet oppe. Ironisk nok er det ofte et større problem etterhvert som brukermassen øker. Og tilbudet vi har her bør vi være TRYGGE på at ikke kommer til å forsvinne! Det har mange av oss her inne erfart en gang før, og det var bitre saker.

 

Kommersielle aktører vil nok få tilgang til å betale for sin tilstedeværelse her, og det vil sørge for solid drift og et fortsatt fritt tilbud for oss brukere. Til nå er kammerets drift nådegitt enkeltpersoners evne og vilje til å betale, og det er ikke småtterier for en privatøkonomi det er snakk om.

 

Det er forøvrig veldig hyggelig å lese at dere vil bli støttemedlemmer :-) Hvis vi hadde hatt en "Støtt kammeret"-knapp - ville dere brukt den?

 

Edit: En gimmick som er brukt andre steder er at de som donerer penger får en stjerne ved siden av nicket sitt eller en spesiell tittel. Kanskje noe å vurdere?

Link to comment
Share on other sites

Det er forøvrig veldig hyggelig å lese at dere vil bli støttemedlemmer :-) Hvis vi hadde hatt en "Støtt kammeret"-knapp - ville dere brukt den?

 

Jeg har opptil flere ganger spurt, om dere trengte en liten skjerv, fra den enkelte av oss, og har i den sammenheng fått følgende tilbakemld; "Ikke ennå, da kammeret enda ikke har eget org.nr., og jeg vil nødig ha den inntekten ført som egen inntekt via privat konto"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...