Jump to content

Hvordan bidrar vi til Kammerets drift?


C.Patron

Recommended Posts

Ja, det stemmer også. Org.nr. er på vei, men det tar visst grusomt lang tid. Jeg har ikke noe med det å gjøre, men jeg har fått med meg at det er på et nå-venter-vi-på-brønnøysund stadie. Etter at det er på plass er kammeret (les: NOJS) en helt egen juridisk enhet, og da kan vi kjøre på med mye forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

Sett noen rammer rundt driften av forumet så vil nok mange kammerbrukere være med å spleise/sponse/bidra. Jeg syns dere burde ligge i forkant her og ikke begynne å spre usikkerhet og argumentasjon med "at vi privat må legge ut for driften av Kammeret" - det er i så fall bare deres egen feil. Jeg vil iallefall støtte kammeret, men da må jeg jo vite hvor og hvor mye.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi hadde hatt en "Støtt kammeret"-knapp - ville dere brukt den?

 

Edit: En gimmick som er brukt andre steder er at de som donerer penger får en stjerne ved siden av nicket sitt eller en spesiell tittel. Kanskje noe å vurdere?

 

 

Jeg ville brukt en slik "støtt Kammeret"-knapp, enten jeg fikk stjerne eller ikke (helst ikke!)

Link to comment
Share on other sites

Etter at det er på plass er kammeret (les: NOJS) en helt egen juridisk enhet, og da kan vi kjøre på med mye forskjellig.

 

Jeg syntes dette med NOJS ikke kommer tydelig nok frem.

 

Når NOJS blir en offentlig, juridisk organisasjon (med et nummer), med et POLITISK synspunkt :shock: , det må de jo ha ( er nødt til å ha en agende for all påvirkning som skal skje) som skal jobbe for : les annen plass der dette er forklart.

 

Jeg vill gjerne ha en nærmere presentasjon av dem som pr i dag leder arbeidet frem mot dannelsen av NOJS.

Navn, alder, politisk standpunkt osv osv

 

Mener det er mange som trives her inne (og tidliggere SL) pga det tilsynelatende er et politisk uavhengig forum. Det er i alle fall det som lett kommer frem når forumet blir diskutert på div stevner.

 

Når det nå skal bli en organisasjon med politiske meninger, er jeg urolig for at det kommer til å forsvinne mange medlemmer, hvis de i tilleg skal måtte betale for å være med i noe som de politisk ikke er enige i,,, så tror jeg det fort kan bli dannet et nytt forum som fører den partipolitiske uavhengige tanken videre.

 

Jeg liker den uavhengige tanken best :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også støttet Kammeret.

På andre våpenfora jeg er på kan man velge mellom X-summer å donere,

f.eks 10 dollar, 25 dollar, 50 dollar, og 100 dollar.

Basert på hva man donerer får man så forskjellige titler, som skal være mer og mer attraktive etter

hvor "dyre" dem er.

Greit system forøvrig, men på et fora er dette også koblet med at støttende medlemmer

får rabatter hos forhandlere som er annonsører og samarbeidspartnere med siden,

og får ta del i spesialtilbud som kun er åpne for medlemmer som støtter siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes dette med NOJS ikke kommer tydelig nok frem.

Årsaken til dette har det vært opplyst om en rekke ganger, men jeg kan gjenta essensen: Det er slik at dersom kammeret skal generere inntekter, må enten en juridisk ansvarlig person eller foretak stå bak. Siden det er slik at kammeret aldri skal falle i privat eie med dertil hørende usikkerhet rundt fremtidig drift og intensjon, er disse to alternativene utelukket. Dermed gjenstår i prakis kun en løsning, nemlig at kammeret eies og drives av en ideell organisasjon, og den heter Norsk Organisasjon For Jegere Og Skyttere (NOJS). Dens primære oppgave er å sikre kammerets eksistens så lenge det er vilje til det, og dermed ivareta intensjonen om at kammeret aldri skal falle i privat eie. Organisasjonen vil struktureres på "standard vis", det vil si at den har et valgt styre og at alle som ønsker det kan bli medlem - underlagt regelverket - slik det er i alle andre ideelle organisasjoner. Det ligger dermed i kortene at det blir generalforsamling neste år og at halve styret er på valg i hver periode (1 år) slik at kontinuiteten ivaretas. Det blir selvfølgelig opp til enhver om man vil være medlem av organisasjonen - kammeret vil fremdeles være åpent for alle som ønsker å bruke det - medlem av NOJS eller ikke. Vil man derimot være med å påvirke drift og virkeområde, er medlemskap i NOJS naturligvis det som skal til - da kan man selvfølgelig også ta verv i styre og stell.

 

Hva NOJS skal være utover det som allerede er nevnt, vil naturligvis i stor grad avhenge av hva medlemmene vil det skal være - i tråd med vanlig organisasjonsstruktur. Det kommer mer informasjon om dette før årsskiftet, når de grunnleggende formalitetene er helt på plass (som registrering i Brønnøysundregistrene).

Link to comment
Share on other sites

Sett noen rammer rundt driften av forumet så vil nok mange kammerbrukere være med å spleise/sponse/bidra. Jeg syns dere burde ligge i forkant her og ikke begynne å spre usikkerhet og argumentasjon med "at vi privat må legge ut for driften av Kammeret" - det er i så fall bare deres egen feil. Jeg vil iallefall støtte kammeret, men da må jeg jo vite hvor og hvor mye.

Det er ingen usikkerhet rundt driften av kammeret. Tvert imot har vi flyttet oss over på en dedikert server som vi har full kontroll over. Men det er her og det er nå. Det kommer forhåpentligvis mange fine år fremover, og da ønsker vi at kammeret skal være trygt både administrasjonsmessig, økonomisk og teknisk. At driften nå gjøres privat er helt og holdent et resultat av at kammeret har vokst seg så stort som det har! Vi måtte over på en ny teknisk platform, og det fortere enn svint. Det ble litt berg og dalbaner, men vi føler at vi nå står med et uendelig mye bedre utgangspunkt for videre drift. Når organisasjonen snart står på helt egne ben, så vil det være enda tryggere. Ingen enkeltperson skal kunne ødelegge kammeret, det er noe vi brukere ikke trenger å oppleve en gang til. Det var forsåvidt også hele grunnen til at kammeret ble til.

 

Det er gledelig at det er flere som ønsker å bidra, og det hjelper jo veldig på alt vi kommer til å finne på i fremtiden!

Link to comment
Share on other sites

[...]

Når det nå skal bli en organisasjon med politiske meninger, er jeg urolig for at det kommer til å forsvinne mange medlemmer, hvis de i tilleg skal måtte betale for å være med i noe som de politisk ikke er enige i,,, så tror jeg det fort kan bli dannet et nytt forum som fører den partipolitiske uavhengige tanken videre.

 

For min del er det vesensforskjell på begrepene "politisk" og "partipolitisk":

 

En politisk organisasjon vil f.eks. å arbeide for endring av våpenforskriften, eller gjeninnføring av blyhagl til jakt i skog - saker der mange mener NJFF har gjort en alt for dårlig jobb. En slik organisasjon kan ventes å få generelt god støtte blandt medlemmene her på forumet.

 

En partipolitisk organisasjon vil f.eks. støtte ett (eller to) politiske partier, og argumentere for at "Sp er det beste partiet for jegere". Skjer det, uavhengig av hvilket parti man støtter, er det takk og farvel fra iallefall meg.

 

Jeg tror og mener og oppfatter og har det inntrykk at det er den første typen , dvs ikke partipolitisk, NOJS vil bli. Og en slik organisasjon kan jeg godt støtte med en Flagstad eller to i året.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...