Jump to content

Sako Quad


Grabukken

Recommended Posts

Jeg trodde også det optibond. På min Blaser kan jeg bytte piper uten å tenke på moment. Men der sitter kikkertsiktet på pipa, og ikke på kassa som det gjør på Quad'en. Jeg får trefpunktforandring når jeg bytter pipe, og da forsvinner noe av poenget med byttepipevåpen. Men Thomas som jeg kjøpte min Quad av fortalte at han brukte momentnøkkel, og ikke fikk treffpunktsforandringer, så dette tror jeg kan gå bra. Jeg tenkte på 10nm ja, men jeg vet ikke enda. Var på Biltema, Claes Ohlsson og Torhsov Bilrekvesita i går og forsøkte å få tak i momentnøkkel, men der hadde de bare noen svære greier. Skal bestille en nøkkel og se.

 

Har du funnet ut om dette problemet Skaubjønn?? lyst på en Quad i 22 wmr, for å ha i sekken på tidlig rypejakt. Men vil jo ha muligheten til å pakke rifla i sekken og ta av og på løpet. Dumt om dette ikke fungerer, selv om man bruker samme kaliber hele tiden.

Vil kappe løpet til 40 cm. Vår en veldig liten og hendig sekkebørse da.

Senere på høsten og vinterstid vil jeg nok gå med kraftigere kaliber 222 og 6,5x55 pga vind, og lengre skuddavstander.

Men fram til oktober kunne en 22 wmr vært hyggelig å ha i sekken.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 352
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Har endelig fått løp nummer to. Ser at det er svært liten plass mellom løpet og forkant av kikkertsiktet. Betyr det at kikkerten må tas av for å skifte løp? I så fall er jeg mottagelig for tips til hvordan dette gjøres på enkleste måte.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du bruker Burris Quad kikkerten med originale montasjer kan man vippe av og på løp. Jeg har den kikerten liggende, den kan du få kjøpt rimelig av meg. Jeg bruker andre kikkerter, og har kjøpt en picatinny skinne (rimfire central så vidt jeg husker), og bruker Leupold QRW ringer så jeg kan vippe kikkerten av og på.

Link to comment
Share on other sites

Schouvapen.no:

 

LØP QUAD SYNTH. 22WMR. M/MAG.

Kr. 2 490,00Art. num: 731253

 

LØP QUAD HEAVY BARREL 22WMR

Kr. 2 490,00Art. num: 731259

 

LØP QUAD VARMINT 22WMR

Kr. 2 490,00Art. num: 731283

 

"Varmint, Heavy Barrel og Synth" er de du kan velge mellom.. Løpene må du vel kjøpe i samme modell som rifla di.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har en Sako Quad Heavy Barrel, med "tungt" løp i ,22wmr, samt et "vanlig" løp i .22lr. Stokken (forskjeftet) er nok noe annerledes på Heavy barrel utgaven,- for å få plass til det tykkere løpet,i tillegg til de 2 andre momentene du har listet opp.

 

Ellers er Sako Quad ( i alle fall de med synt. skjefter, som den jeg har), langt mer "plastikk fantastic" enn eksempelvis Tikka T3 som har fått et "plast" stempel på seg, men dette er vel uansett litt O.T.

 

Ellers har jeg reagert på at tilpasning mellom stokk/ låskasse ikke er av den beste, uten at jeg har registrert noen direkte negative utfall av det.

 

Anbefaler å sette på en eller annen hurtigmontasje som Leupold QRW eller lignende. Har laget meg et slikt system selv, med skinne fra www.rimfiretechnologies.com

 

Kikkerten må av for skifte av løp, samt for tilgang til løp ved rengjøring. Da trengs det avtagbart kikkertsikte, ellers blir montasjen ekstremt høy.

Link to comment
Share on other sites

OptiBond FL skrev:

Ellers har jeg reagert på at tilpasning mellom stokk/ låskasse ikke er av den beste, uten at jeg har registrert noen direkte negative utfall av det.

 

Har merket det samme, men jeg fant ut at ved montering så kunne enn montere låskasse og løp skjevt i stokken. Derfor fikk jeg beddet rifla, og nå har jeg ingen problemer med dette.

 

Det er ikkke store forskjellene, men jeg ville gått for HV løp. Har dette selv, og kunne ikke tenke meg annet.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
OptiBond FL skrev:
Ellers har jeg reagert på at tilpasning mellom stokk/ låskasse ikke er av den beste, uten at jeg har registrert noen direkte negative utfall av det.

 

Har merket det samme, men jeg fant ut at ved montering så kunne enn montere låskasse og løp skjevt i stokken. Derfor fikk jeg beddet rifla, og nå har jeg ingen problemer med dette.

 

Det er ikkke store forskjellene, men jeg ville gått for HV løp. Har dette selv, og kunne ikke tenke meg annet.

 

Mvh

TRG-22

 

Hvordan beddet du den?

Link to comment
Share on other sites

Hva er den minste klaringen man må ha mellom kikkert og løp for fortsatt å kunne bytte løp? Har rett under 8mm mellomrom nå, og bytter greit løp, men lurte på om det fantes noen lavere montasjer, der det fortsatt går? Hva bruker dere?

 

Noen som har funnet en løsning på at tomhylser ikke blir med ut etter avfyrt skudd? Må det børsemaker til?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vet ikke om dette har vært postet før men.

Her er en butikk som selger underbeslag i metall, boltknotter og picatinny adaptere til Quad.

http://www.diproductsinc.com" target="_blank" target="_blank

 

 

Vel og bra, men DIP sender ikke ut fra USA. Det er heller ikke mye glede å finne hos JoeBob Outfitters - som eneste nettbutikk som selger DIP-ting. Hva er da alternativene? Kan Jetcarrier frakte noen biter aluminium med noen freste spor i, eller kommer det til å klikke for US State Department når de ser "picatinny" på forsendelsen?

 

Siste alternativet er enn viss personlig kurér. Men han er det vanskeligere å få svar fra enn vår herre :mrgreen:

 

Så, min herrer, noen tips? Det er sikkert noen som har stæsjet opp salongen i nyere tid?

Link to comment
Share on other sites

Sitter selv å følger en forsendelse i posten fra DIP. Sendt via jetcarrier. Har bestillt 2 stk 20 moa picatinny rails og 1 stk bolthåndtak, regner med jeg har den i slutten av uka.

 

Om noen er interessert i å kjøpe den andre skinna er jeg åpen for det.. PM...

 

Ellers er jeg mer enn gjerne behjelpelig med en steg for steg beskrivelse av hvordan man går frem med Jetcarrier..

Link to comment
Share on other sites

Konge! Det var Jetcarrier jeg var mest skeptisk til, egentlig. Men dersom de har videresendt pakka, så er det jo bare gull og grønne skoger.

 

Jeg føler et aldri så lite behov for boltknob selv, hvis ikke skulle jeg vært behjelpelig med den skinna. :)

 

Takker & bukker!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 9 months later...
  • 1 month later...

Jeg er på leting etter ny salongrifle, etter å ha solgt en Savage MKII.

Det står vel egentlig mellom Sako Quad og CZ 455, siden jeg vil ha løp i .22 lr og .17 hmr.

 

CZ'en vinner klart på pris pga pakketilbudet fra Jaktdepotet, men jeg føler liksom at jeg ikke tar et steg i riktig retning fra Savage som jeg egentlig var godt fornøyd med, bortsett fra at den var litt tung. Derfor leter jeg etter et godt tilbud på Quad, og håper noen her har forslag til hvem jeg bør spørre.

 

Er det Synthetic som er lettest med sine 2,6kg? Dette skal være en lett ryperifle til lange fjellturer, tenkte jeg..

 

Det beste hadde vært et pakketilbud med begge løpene gjenget, og med èn demper til begge.

Planen er å sette på det mye omtalte Leica ER 2,5-10x42 siktet med kjapp montasje og picatinnyskinne.

 

Jeg har fått et tilbud fra Winge på 10.990, for bare .22 lr rifle + .17 hmr-løp, men mener jeg har lest om bedre tilbud enn dette et sted på forumet.

 

Noen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Da er også min nye Quad innviet og fått skutt nesten 100 skudd allerede...

Nøyaktigheten ser ut til å være fabelaktig når mannen som ligger bak våpenet bare gjør jobben sin og får stabilisert.

Skjøt flere 3-skudds samlinger på 85m som var mindre enn kronestykket...

Og leka meg og litt på 155meters hold og fikk fint inn skudd på et 10cm metallokk selv om det var nokså ujevn vind på 4-10m/s - men samlinger å snakke om hadde det nok ikke blitt med sånn vind!

 

Hva slags støtte bruker dere sammen med Quad'en?

Link to comment
Share on other sites

andre som syns kolben på Quad er litt lav?

Noen som har ordna seg forhøyer i Kydex e.l.?

 

Forøvrig altfor kort kolben også - kombinert med kikkert med lang øyeavstand på kikkert sliter jeg med å få en god skytestilling... men det er jo enkelt å lage noen mellomstykker for å få den litt lengre heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trives heller ikke helt med stokken til Quad. Har satt på en kolbeforhøyer type hjemmelaget med tape og biter av liggeunderlag... Har forøvrig forhørt meg litt med børsemaker, da jeg kunne tenkt meg en annen stokk (GRS hadde jo vært fint!), men har ikke fått noe forslag til alternativ som kan brukes. Bruker min foreløpig til innendørs skyting på 15m og har satt på en buskdiopter for anledningen. Men i løpet av de neste månedene vil jeg kjøpe en 22wmr og sette på kikkert til bruk på småvilt. Dersom noen har forslag til stokk som passer og som ikke er vanskelig å importere eller kjøpe på annen måte hadde det vært fint :P

Link to comment
Share on other sites

GRS stokk hadde nok blitt veldig populært!

 

på sako sine sider er jo Quad synt avbildet med sikte på løpet: http://www.sako.fi/sakoquadmodels.php?synthetic" target="_blank

kolben virker til å ha en høyde som passer perfekt for det!

 

tror jeg bestiller en kydex-plate og setter igang mekking av kolbeforhøyer :)

-og et par cm ekstra bakpå tåles også finfint...

 

edit: trøtthetskløne

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

andre som syns kolben på Quad er litt lav?

Noen som har ordna seg forhøyer i Kydex e.l.?

 

Forøvrig altfor kort kolben også - kombinert med kikkert med lang øyeavstand på kikkert sliter jeg med å få en god skytestilling... men det er jo enkelt å lage noen mellomstykker for å få den litt lengre heldigvis.

 

Kolben funker dårlig sammen med Quad kikkerten fra Burris, en kikkert som er designet for Sako Quad. Det er for lang øyeavstand på denne kikkerten, noe som er helt unødvendig til de kalibrene som er aktuelle i Quad.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei alle sammen.

 

Har lest hele tråden, mye nyttig og kjekk info. Jeg solgte min CZ 452 Varmint i kal .17hmr for en stund siden, og angrer bittert idag. Det var et fantastisk kaliber. Så tankene går mot anskaffelse av 17hmr igjen. Man lærer så lenge man lever :)

 

Men nå vurderer jeg å smelle til på Sako Quad, selv om prisen er fryktelig stiv. Rypejakt er formålet, som børse nr.2 i sekken. Vekta er derfor meget ideell, presisjonen synes dere å være godt fornøyd med, og det virker også som dere synes at børsa er av god kvalitet.

 

Hvordan er børsa "rett ut av eska"? Hvordan er plaststokken, tåler den å bli stappet i sekken og generelt brukt på jakt i høyfjellet? CZ´n hadde et rævva avtrekk, og sluttstykkegangen var litt "uferdig". Ellers var alt bra.

 

Kan noen ta seg bryet med å veie en Sako Quad Synth .17hmr, med tomt magasin og sluttstykket montert?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da er jeg stolt eier av en Sako Quad i kaliber .17hmr. Kjøpte også med A-Tec Rimfire demper. Kikkerten er en leupold VX-2, 3-9x33 Ultralight. Er så som så fornøyd med kikkerten, litt uklar på 9x forstørring, og siktebildet beveger seg når jeg beveger hodet mens jeg ser inni (ja, litt vanskelig å forklare) Vurderer derfor ny. Rifla er tiltenkt rypejakt, så jeg sikler på en Zeiss Conquest 4,5-14x44. Kjekt å se målet krystallklart, og med nok forstørring :)

 

Gleder meg nå til å få testet. Har alle typer ammo liggende klar. Bare været viser seg fra en litt mer gjestmild side nå..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...