Jump to content

Sako Quad


Grabukken

Recommended Posts

On 6/19/2008 at 10:08 AM, neros said:

Skaubjønn..

 

Grattis med Sako Quad, har samme selv med .17HMR, .22LR og .22 WMR..

Utrolig presis liten rifle.. Min erfaring er at .22LR er det mest presise løpet, med .22WMR som nummer 2.

.17HMR går jækla presist, men det dukker stadig opp flyvere uten noen god forklaring. Dette er etterhvert ganske godt kjent fenomen på .17HMR. Trolig ligger problemet på at ammo ikke er stabil nok. De fleste merkene produseres på samme fabrikk, med KUN forskjell på bunnstempel og farge på spissen av kula. (V-max). Mange forsøker forskjellige merker ammo, og mener a rifla skyter bedre med merke X enne Y. Forskjellen ligger heller på forskjellig lot av ammo, enn merke.

 

Mitt .22WMR løp skyter meget stabilt med lette kuler, 30 til 33 grs er prima vare, 40 funker fint. Men med 50 grs åpner den samlingene uakseptabelt. Jeg har ikke prøvd v-max i .22WMR, men det skal etter sigeende gå svært godt. (Hvem selger .22WMR V-Max..?)

 

Når det gjeler 10 skudds magasinet har jeg kun hørt negative erfaringer. Sliter med å mate inn patroner..

Vet ikke om dette også gjelder for .22LR magasinet.

 

Kunne tenkt meg å høre erfaringer du gjør med forskjellig ammotyper til .22WMR.

 

Kan nevne at dersom jeg skulle kjøpe Quad på ny, ville uten tvil valg rifla i .22WMR og valgt .22LR som løp nr.2. .17HMR er et artig kaliber, men jeg ser ikke at det gjør noe som ikke .22WMR gjør bedre. OK, noe flatere kulebane, men mellom 0-120m er det for meg revnede likegyldig. Vil heller ha ammo som konsekvent skyter i overkant av MOA, enn ammo som skyter underkant av MOA men med en slenger i ny og ne :)

 

Mvh Søren

I 2021 juli/august er det fremdeles problemer med å mate inn siste skuddet. Det hakker da. Våpnet virker noe halvferdig, kjøpte det nytt i sommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Replies 352
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har nettopp sammenlignet Sakos synthetic stokk med deres varmint i tre.

 

Den syntetiske stokken er som mange har påpekt ekstremt kort, jeg kommer til 33 cm eller 13" LOP uten noen mellomleggskiver. Som koster 200,- kr. stykket, er 5 mm tykke, og som man trenger minst 2 av for å nærme seg normal stokklengde for en voksen person.

 

Til sammenligning er trestokken 2,5 cm lengre for 35,5 cm eller 14" LOP. 

 

Tenker egentlig at den syntetiske er en ganske fin juniorstokk. Og koster ca 500,- på Finn i ny eller nesten nystand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...