Jump to content

Sako Quad


Grabukken

Recommended Posts

Jeg har plastikk varianten, synes den er helt grei. Lett og fint våpen. Men,d et hadde vært digg å kunne smekke på en slik en for eksempel! http://rifle-stocks.com/target_style%27s.htm De har ikke Sako på lista over våpen de leverer "semi inlet" stokk til. Noen som kan gjette på hva som vil passe sånn tålelig av det de har på lista? Hadde vært fint om det gikk an å skrape ut litt og bedde, og så passet det...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 352
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...
Jeg kjøpt meg en Sako Quad i kal. 22 LR og skal kjøpe løp sett i 22 WMR til samme rifla. Det er en ting som jeg mener er rart med rifla mi. Når jeg kamrer en patron (kal. 22 LR) i kammeret og vil ta patronen ut uten at den er avfyrt tar ikke sluttstyke eller utkasteren patronen ut fra kammeret denne sitter fast inne i kammer og jeg må ta den ut med en liten skruetreker eller lignende gjenstand. Etter at jeg har snakket med selgeren og han hadde en rifle til i butikken som vi prøvde var det akkurat samme som med min, jeg ringte en annen butikk og snakket med de også og de hadde en rifla i butikk som de prøvde og det var det samme. Schou våpen som importør sier det skal være sånn at kammeret på Quden er så trangt men de sier etter avfyrt skudd da skal sluttstyke ta hylsa ut fra kammeret. Jeg fikk rifla i går så har ikke prøvd den enda så jeg vet ikke om det stemmer men dere som har samme rifla hvordan fungerer det hos dere?

 

Kanskje greit å informere at importør Schou våpen var villig til å fikse det på sin bekostning, så hvis det er flere som fikk en sånn løp da er det bare å ta kontakt med importør.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål ang. presisjon:

 

Etter at jeg anskaffet med quaden skjøt jeg en god del med eley subsonic ammo og fikk anstendige samlinger (ca 15 mm @ 50 meter). Etterhvert gikk jeg tom for denne ammoen og skaffet meg cci subsonic og rws subsonic. Problemet nå er at riflen lever sitt eget liv. I løpet av 2 dager har jeg skutt ca 400 skudd og jeg har ikke fått en eneste akseptabel samling. Gjennomsnittet på samlingene ligger nå på ca 5-6 cm, spredning i alle retninger (og nå skyter jeg med bedre støtte!!). Er det virkelig så stor forskjell på ammo til .22 lr? Begynner å lure på om det er noe gale med børsen! (eleyen er ikke å oppdrive i Bergen for tiden så jeg får ikke testet denne igjen) Noen andre med erfaringer hva angår ammo til quaden?

 

Det skal nevnes at jeg har byttet kikkert fra leupold vx-1 til vx-2, men dette skulle jo strengt tatt ikke ha noe å si (den nye kikkerten koster dobbelt så mye som den første).

Link to comment
Share on other sites

Forskjellig amo kan gi store forskjeller ja. Husk også at en normalt må regne med 25-75 skudd av en sort før en vet hva den er god for (den må få mette løpet med egen smurning før en vet hvordan den faktisk vil gå).

 

22lr er ett kaliber der mange børser er meget kresne på amoen for å yte fult ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Spørsmål ang. presisjon:

 

Etter at jeg anskaffet med quaden skjøt jeg en god del med eley subsonic ammo og fikk anstendige samlinger (ca 15 mm @ 50 meter). Etterhvert gikk jeg tom for denne ammoen og skaffet meg cci subsonic og rws subsonic. Problemet nå er at riflen lever sitt eget liv. I løpet av 2 dager har jeg skutt ca 400 skudd og jeg har ikke fått en eneste akseptabel samling. Gjennomsnittet på samlingene ligger nå på ca 5-6 cm, spredning i alle retninger (og nå skyter jeg med bedre støtte!!). Er det virkelig så stor forskjell på ammo til .22 lr? Begynner å lure på om det er noe gale med børsen! (eleyen er ikke å oppdrive i Bergen for tiden så jeg får ikke testet denne igjen) Noen andre med erfaringer hva angår ammo til quaden?

 

Det skal nevnes at jeg har byttet kikkert fra leupold vx-1 til vx-2, men dette skulle jo strengt tatt ikke ha noe å si (den nye kikkerten koster dobbelt så mye som den første).

 

Jeg har samme rifle og samme erfaring. har gitt opp subsonic.

Link to comment
Share on other sites

Subsonic går glimrende i min quad!

 

Men folkens, hva er deres erfaringer med løpsbytte? Jeg har ikke rukket å tukle så mye med min quad, men det ser ut til at jeg må skyte inn på nytt hver gang. Vet at andre også har opplevd dette. Er jo kikkertsikte på kassa, så det er jo ikke så rart. Men da forsvinner litt av poenget med flerløpsbørse for min del,. Hva gjør dere? Bruker dere momentnøkkel?

Bent

Link to comment
Share on other sites

JoakimH:

 

Så vidt jeg har forstått det kan man velge hvilket løp man ønsker når man kjøper børsen. Man trenger altså ikke å kjøpe i 22lr. Jeg tar et lite forbehold her, men jeg mener klart å huske at jeg ble spurt om hvilket kaliber jeg ønsket når jeg kjøpte min quad.

 

Fozzy:

 

Sjekk wingevapen.no

 

Springer:

 

Som nevnt går eley sub meget bra i min quad, men ingen andre subammo som jeg har prøvd. Forøvrig funker sk standard pluss også glimrende. Billigere enn eley og tilnærmet like stille (ihvertfall med min a-tec demper).

Link to comment
Share on other sites

JoakimH:

 

Springer:

 

Som nevnt går eley sub meget bra i min quad, men ingen andre subammo som jeg har prøvd. Forøvrig funker sk standard pluss også glimrende. Billigere enn eley og tilnærmet like stille (ihvertfall med min a-tec demper).

 

Takker. Skal gjøre et forsøk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nettopp fått min nyervervede Sako Quad Heavy barrel .22wmr i hus. Plukket det fra hverandre, gjort rent og oljet inn våpenet. Noen spørsmål;

 

1) Er det noen som har en grei "oppskrift" (tips) til hvordan demontere sluttstykket?? Skulle ta ut 2 splinter, men hvordan gjør dere det på en fornuftig måte i praksis?

 

2) Er det nødvendig å pusse som på storviltvåpen når man benytter .22wmr patroner (eksempelvis gamepoint og v-max) (noe som mantler/korroderer her eller gjelder smamme regelen som for .22LR).

 

3) Hvilken (subjektivt) presisjon kan forventes på 50/100 meter med .22wmr gitt at skytteren gjør jobben??

 

Har ellers bestil aluminiumsskinne fra Uniten (Rimfiretechnologies) med feste for Leupold QRW. Håper et slikt system fungerer. Noen andre som bruker dette?

Link to comment
Share on other sites

2) Jeg kjøpte en Bore Snake som jeg drar gjennom løpet etter ca 50 skudd

3) Jeg fikk aldri bedre enn ca 20 mm på 100 meter med 22 WMR, men ca 10 mm med 17 HMR.

 

Det var ikke med en Heavy Barrel, men den vanlige plaststokken.

Link to comment
Share on other sites

Meget bra spørsmål Bent. (På S&L 97DL har jeg forøvrig lagt meg på 8nm.)

 

Hadde ikke forlenger/overgang eller noe da jeg skrudde sammen igjen Sako Quadden, så tok det litt på gefühlen. Syntes det nokså "brått" ble stopp i skruingen. Har tenkt å prøve meg litt frem med momentnøkkel når jeg bare får tak i riktig overgang/bitz til skjefteskruene. Ellers synes jeg ikke låskassen lå helt passivt i stokken. Hadde en tendens til å "skli ut" før jeg fikk skrudd delene sammen igjen.

 

Hvor mye bruker du på løpet da? Brukte 10nm. har du/dere noen erfaring der?

 

Sendte ellers en fax til Sako Finland og spurte hvilket moment Tikka T3 (i synt. skjefte) skulle skrus fast med. Fikk da til svar at de ikke hadde noe mål på det. Skulle bare skru det "sånn passelig" til. De mente tilpasning var så bra at man ikke trengte tenke på spesifikt moment...

 

OptiBond FL

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde også det optibond. På min Blaser kan jeg bytte piper uten å tenke på moment. Men der sitter kikkertsiktet på pipa, og ikke på kassa som det gjør på Quad'en. Jeg får trefpunktforandring når jeg bytter pipe, og da forsvinner noe av poenget med byttepipevåpen. Men Thomas som jeg kjøpte min Quad av fortalte at han brukte momentnøkkel, og ikke fikk treffpunktsforandringer, så dette tror jeg kan gå bra. Jeg tenkte på 10nm ja, men jeg vet ikke enda. Var på Biltema, Claes Ohlsson og Torhsov Bilrekvesita i går og forsøkte å få tak i momentnøkkel, men der hadde de bare noen svære greier. Skal bestille en nøkkel og se.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min Gehman momentnøkkel hos Holstad våpen (tror jeg)

 

Er vel i utgangspunktet kun de 4 medfølgende 6-kant (umbraco) nøklene som passer i denne nøkkelen. Har ikke testet så mye, men tviler på at du får så mange andre enn de 4 medfølgende nøklene til å sitte i denne momentnøkkelen. Bruksområdet blir derfor noe begrenset.

 

Biltema selger momentnøkler som går fra 4-20nm, med 1/4 eller 3/8 firkantfester. Mer anvendelig nøkkel med større bruksområde(?).

Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering. Fikk momentnøkkelen i dag, tror dette blir bra.

Var en tur i skauen i ettermidag og skjøt med Quad'en. Det blåste voldsomt her på Sørlandet i dag! Dette er en serie på 15 skudd med 22lr løpet. 50 meters hold, tofot men ingen støtte bak. Sidelengs vind. (Dette bildet skal ligge, ikke stå slik det gjør nå)

quad_22lr.jpeg

22wmr, 75 meters hold

normal_quad22wmr.jpeg

Jeg fikk skutt litt med 17 hmr løpet, men det begynte å li på så det ble litt i full fart. Dette løpet samler IKKE like godt som de to forrige! Håper det går bedre når det har gått noen skudd gjennom det.

Link to comment
Share on other sites

Fikk vite av børsemakker at nøkkelen som følger med Quad'en skal vel være en slags moment-nøkkel. Om man skrur forsiktig til vil den bøye seg når det er nok. Strammer ikke mye når det skjer. Om man alltid stopper der skulle man få samme moment/treffpunkt. Har ihvertfall funka greit for meg hittil, men skal få testa skikkelig nøyaktig før jeg godkjenner den. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hvilken montasje skal du ha på Quadden??

 

Selv har jeg montert en weaver skinne fra www.rimfiretechnologies.com

 

Oppå der har jeg montert Leupold qrw ringer størrelse "low", og leupold VXII 4-12 x 40

 

Kan anbefale den skinneløsningen så lang i alle fall (har ikke testet den i praksis enda). Skinna muliggjør bruk av weaver ringer/ hurtigmontasjer. Dermed kan du enkelt ta av/på kikkertsiktet. Har du fastmontert kikkertsikte må du ha en kikkertmontasja ala twin-towers for å få inn/ut løpet ved skifte av kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan pusser folket sine .22wmr og .17 løp forresten?? Blir det noe mantel eller annet dritt som korroderer/ fører til rust i løpet dersom manglende pussing etter skyting?? Kulene er jo ikke belagt med fett som kaliber .22LR kulene, og har jo oftest et belegg med noe kobber.

 

Hva er "barnelæren" vedrørende pussing av .22wmr?

Link to comment
Share on other sites

Noen nye erfaringer med 17 løpet ditt Skaubjønn? Mitt går uendelig mye bedre enn 22 WMR'en gjorde.

Det samler bedre og bedre. Enda er 22wmr løpet bedre, men det har ikke gått så mye skudd gjennom 17 hmr løpet, tenker det setter seg enda mer etter hvert.

Mantlede kuler mantler løp, og krever puss. Det er et h..te å pusse 17hmr, en pussestokk for luftgevær gjør susen.

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på her med et par spørsmål:

 

Jeg fikk endelig mulighet til å testskyte det nye .17 hmr løpet (sako quad). Ammoen jeg brukte var Hornady v-max, cci hulspiss og cci fmj. Avstand var 100 meter. Mulig jeg er litt for godt vant med mine øvrige våpen, men jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet. Tilsammen skjøt jeg vel ca 20 femskudds-serier og det var sjelden samlingene krøp under 4 cm.

 

Det var riktignok noe vind - ca 5 ms, og det er mulig det var noe olje igjen i løpet (det var et helvete å pusse dette løpet).

 

I forhold til dette har jeg følgende spørsmål:

 

1. Dere andre som bruker dette kaliberet - hvordan samler det gjennomsnittlig på 100 meter, og med hvilken ammo?

2. Hvor ømfintlig er disse kulene egentlig for vind? De er jo griselett, men jeg skulle tro den høye hastigheten til en viss grad oppveiet for dette?

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

1) Jeg klarer 1 cm 5 skudd på 100 meter, uten vind.

2) Straks det blåser litt åpner gruppene seg opp. Kaliberet er minst følsomt for vind av alle de fire du kan velge i, men likevel følsomt. Bedre enn 4 cm bør du klare uansett. Puss lett etter hvert 50ende skudd.

 

mvh Kriegh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...