Jump to content

Sako Quad


Grabukken

Recommended Posts

Ja, jeg har også kikket på den. Ikke så verst pris. Hvilken montasje anbefales til en kikkert i den størrelsen? Veier vel rundt 0,5kg. Holder det med vanlige rimfire Leupold stålringer, eller bør jeg gå for en mer solid base/ring kombinasjon? Børsa bæres i integrert futteral i en rifle sekk (eberlestock).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 352
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Må vel melde meg inn her også :D:D

Har fått min nye Sako Quad 22lr i posten, men har desverre ikke fått tatt den i nermere øyesyn enno pga at jeg er på jobb.

Men til helga regner jeg med at man må prøve noen skudd.

 

Er det nødvendig med noen form for innbrekking av 22 løp? Og evt er det noen som har ei grei oppskrift.

Ser mange mener det ikke er noe tema, man trenger kanpt å pusse.. Dæven den siste uka måtte ha gått fort.

Link to comment
Share on other sites

Har endelig fått prøvd Sako Quad Synt i 22LR. Virker ok den, men er ikke fornøyd med presisjonen. Hadde bare noen skudd med CCI Stinger til rådighet. Og de spredde en 15-20 cm@100m. Det syns jeg er alt alt for dårlig.

Har vært å kjøpt annen ammo i dag. Så jeg skal på banen og se om det er noe forbedring.

Har sjekket kikkert og div. Men alt virker å sitte som det skal.

 

Hva kan/bør man forvente av presisjon på denne? Og hvilke type ammo bruker dere?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.. var mye spredning. Min går 5skudd på bruskorken ved 50meter. Med anlegg selvfølgelig.. Cci gamepoint. Med varmint eller hva den heter går den så og si likt, bare 2cm mer spredning. Så jeg er veeldig fornøyd med min. plukker kråker, måker, skjærer med mer på 70 til 100metern uten å mukke. Et usansynlig morsomt kaliber, bare synd myndighetene har lagt lista så lavt for hva den kan brukes til..

Link to comment
Share on other sites

Joda det er 22lr jeg plages med. Var en tur og prøvde div ammo. Det blir bedre med svakere ladning, men ikke helt som jeg har forventet. Greier vel å samle 5 skudd på snusboksen @ 100m. Men det er ikke noe super samling. 2-3 skudd kan sitte tett, men så er det et par som slenger. Prøvde Remington target, de gikk sånn passe. Hvor nøye er ladningene i disse skuddene. Fikk det til at en og annen hadde kraftigere smell enn resten.

De som jeg hadde best samling på var Winchester SuperX Subsonic 40 gr. Der hadde jeg et par 5 skudd seier på 3-4 cm.

Prøvde ikke å skyte på mindre hold, men det har jo sikkert blitt bedre.

Men jeg mener at Sakoen bør samle bedre på 100m enn det den gjør. Har vært ok om noen hadde noen konkrete tall å komme med.

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som har prøvd presisjonen på 100m?

 

Snakket med selger her om dagen, og sako garanterte ikke for presisjonen over 75m. Ser jo at på korte hold så samler den bra, men har vært ønskelig at den samlet bedre på 100. Men jeg skal teste ut mere ammo før jeg foretar meg noe.

Har vært supert om noen av dere har kunnet kommet med noen tall slik at jeg har hatt noe og sammenlignet med.

Link to comment
Share on other sites

Prøveskutt Quad'en for første gang i dag. Kaliberet er .17hmr. Har ikke anledning til å skyte på lengre avstand enn 70 meter. Den aller første serien jeg skjøt, var 5 skudd cci vmax, hvor gruppa målte 11,5mm. Neste to serier var med cci gamepoint, 5 skudd, hhv 13,5mm og 14mm. Det var en del kastevind rett fra siden. Skal teste igjen en dag det ikke blåser. Utrolig god å skyte med, fikk "god-følelsen" med en gang.

 

Alle seriene er skutt med Atec Rimfire cmm4 montert.

 

Det artige var at gamepoint og vmax gikk HELT likt. Andre som erfarer dette?

 

Uten demper montert (skjøt to serier, 23 og 20mm, ett skudd i hver serie som "ødela", kan være vind, kan være meg) gikk de ca 2cm lavere.

Link to comment
Share on other sites

Idag blas det enda litt mer enn første dag jeg testet. Følsom for vind ja, den lille rakkeren. Antar vindstyrken var et sted mellom 2-3ms. Litt ubestemmelig retning, hit og dit. Samlingene ble ikke allverden. Snitt av 4 serier à 5skudd var 22mm (dårligst 25mm, best 17mm). Ammo var Gamepoint, avstand 70 meter.

 

Første dag med vindstille kommer jeg til å slippe alt jeg har i hendene å dra til banen å teste. Målet er 5 skudd under 10mm på 100meter, det bør gå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da kom søknaden innvilget i postkassa og Quaden bestilt , heavy Barrel versjonen . 22lr og 17hmr

 

Noen spørsmål :

 

flytter treffpunktet seg etter løpsbytte ?

Må man til med momentnøkkel ?

 

Hvilken løsning på optikk kan folket der ute annbefale ?

Har tenkt to kikkerter og leupold qr baser .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vært litt interessant å høre hvilken presisjon dere andre får på det jevne/gjennomsnittlig med dette våpenet i kaliber 17hmr. Jeg har over mange serier a 5skudd @100m havnet på et snitt på 25mm. Har med det kommet frem til at det er det jeg presterer jevnlig med Cci gamepoint.

 

Dere kan godt oppgi beste serie/rekord, men det sier ikke så mye om den jevne presisjonen. Det beste jeg har klart sålangt med en 5skudd serie, er 12mm. Det var cci vmax.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har endelig fått prøvd Sako Quad Synt i 22LR. Virker ok den, men er ikke fornøyd med presisjonen. Hadde bare noen skudd med CCI Stinger til rådighet. Og de spredde en 15-20 cm@100m. Det syns jeg er alt alt for dårlig.

Har vært å kjøpt annen ammo i dag. Så jeg skal på banen og se om det er noe forbedring.

Har sjekket kikkert og div. Men alt virker å sitte som det skal.

 

Hva kan/bør man forvente av presisjon på denne? Og hvilke type ammo bruker dere?

 

Hva kommer du ned i da med annen ammo? Stinger er notorisk for dårlig presisjon. Enkelte våpen fikser Stinger, men mange gjør det ikke! Ingen at de 5 salongene jeg har hatt har gått bra med Stinger. Jeg har ikke testet mitt 22lr løp til Quad på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Oppnådd på en og samme dag, på skytebane fra en "trebenk", 102 meter (målt med avstandsmåler). 3 skudd s-s. Oppnådde flere serier i denne kategorien.

 

Husker ikke helt hvilken CCI ammo dette var, men mulig det var 22 win mag maxi mag + v) eller 22 win mag maxi mag TNT. Tror ikke det var med v- max,- men alle samlet veldig bra.

 

Var veldig positivt overrasket over presisjonen på dette våpenet,- da jeg i utgangspunktet var noe skeptisk grunnet my "plastfølelse" og noe upresis innfesting mellom stokk og låskasse.

 

Har ikke testet presisjonen senere, men er generelt fornøyd når et våpen som dette eller finkalibrede storviltrifler leverer bedre enn 20 mm 3- skudd samlinger.

 

 

##

 

Jeg har en alu- skinne som jeg har skrudd med de medfølgende skruene + "beddet" fast til sporet i kassen med blå loctite. Oppå denne er der Leupold QRW ringer og Leupold 4-12 x 40 AO.

 

Når det gjelder innskyting etter demontering av løp, må en av med kikkerten for å demontere løpet. Skaubjønn har mer erfaring (tror jeg) med treffpunt-testing etter demontering / montering av løp,- og mener han i et tidligere innlegg har skrevet at en på testskyte.

 

Iom at kikkerten også må av,- virker testskyting som en ganske sikker nødvendighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bestilte quaden min i juni og venter enda . står vist som nr 5 på ventelista i følge innporttør ser forhandler

siste jeg fikk høre var at forventet levering var i slutten av november !

Var vist noe med at quaden hadde bltt så populer over på andre sia av blåmyra og da ble det europeiske markedet nedprioritert

 

ja ja den som venter på noe godt venter ofte lenge

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min quad nå i et år.Standard løp med A tec demper ,Leupold v6 firedot kikkert og Leupold Rimfire montasje. Ja kostet på meg god optikk fordi at det blir my mengdetrening med denne i 22lr så da gidder jeg ikke og irirtere meg over dårlig optikk under trening. Har vel sikkert rundt 3000 skudd mellom denne på dette året og er veldig fornøyd selv om jeg med flere syntes at stokken er for kort.Presisjonen er topp ,skutt mest på opp mot 50m på blink så har ikke teste så mye på 100m.Men skal du dra holdet opp til 100m med 22lr så burde du kjøpe High end ammo som Norma eller lignende match ammo.Hvis du har testet på 100 m med Stinger er jeg ikke my overasket over at du har stor spredning da denne er notorisk for og ikke akkurat samle godt tilogmed på kortere hold. Har skutt mest cci standard jeg og den går steike godt i min.På kråke og skjære har jeg nå bynt og bruke cci segmented Hollovpoint sub og den har nogelunde samme treffpunk som cci standard og det er fint og kunne kombinere de mellom jakt og trening.Segmented har en ekstremt dødelig effekt på skærer.Ellers så har quaden min veldig rent og fint avtrekk.Jeg syntes dog prisen vr stiv kontra cz i og med at hvis du kjøper en cz til 4500 så koster det deg vel ikke mange hundrelappene og bytte til annet avtrekk.Kanskje litt bedre maskinerte overflater på quaden hvis det sku bety noe på en salong til mengdetrening og litt jakt. Kan legge til at jeg fikk litt treffpunktforandring til og byne med når jeg pusset mellom hver skyteøkt. Har sluttet med det nå og har samme treffpunkt hele tiden og tar heller og pussern skikkelig en gang i året med mindre den har sett fuktighet. Kan se for meg at min kommer til og runde 10000 skudd innen tre år ,nårn først blir hekta på og skyte med 22lr så går ammoen unna.Pluss at dt er et genialt og rimelig kaliber til og trene basic kunskapene og til morro /plinking. Hilsen storfornøyd quad eier

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hornady, en slik er genial til å plinke med:

ping.jpg

 

Jeg tar den med når jeg skal finskkyte med drillingen, for eksempel. På grunn av varmgang må drillingen hvile mellom hvert skudd. Da blir det plinking på 50 meters hold på duelltreet. Genialt gøy om man er to skyttere! om å gjøre å få alle flaggene på motstanders side.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hva kommer du ned i da med annen ammo? Stinger er notorisk for dårlig presisjon. Enkelte våpen fikser Stinger, men mange gjør det ikke! Ingen at de 5 salongene jeg har hatt har gått bra med Stinger. Jeg har ikke testet mitt 22lr løp til Quad på 100 meter.

 

Joda det blir bedre med annen ammo. Har vel hatt 5 skudds samlinger ned i mot 2-3 cm på 100 meter. Og det må man vel være fornøyd med. Leverandør mente at sako ikke garanterte for presisjonen på hold over 70 meter. Har prøvd på kortere hold, og da er det ikke noe å si på presisjonen. Så man kan vel ikke forvente så mye på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn: Ja den der er nokk ypperlig til plinking :). Har en svinger med to på selv jeg men ikke like fin som den du viser der. Nei må nokk ut snart og få skutt litt med quaden min igjen snart. Hadde test for meg selv i sommer med Cci segmented Hollowpoint på diverse frukter og hvis noen her skulle være ute etter effektiv jaktammo så må dere prøve den. Som jeg skrev i mitt forige innlegg fikk jeg så og si samme treffpunkt med den som med cci standard jeg bruker til trening. Kula går i tre biter så fort den treffer kjøtt eller andre bløte materialer/frukt etc og lager tre inviduelle sårkanaler. Må være ypperlig skjære stopper. Bare som et tips hvis noen skulle være intereserte :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Drar denne frem igjen!

Noen som vet om en god løsning for kikkertsikte med tanke på løpsbytte? Er det best å ha et fastmontert som er høyt nok til at det akkurat går, eller Quick Release ringer slik at en tar det av for hver gang en skal bytte løp? Isåfall hva må til av utstyr?

Anbefalte kikkertsikter til Sako Quad? max 300 meter med 17hmr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Quad kikkertsiktet fra Burris er uegnet på Sako Quad, desverre. Øyeavstanden er for lang, så det blir klønete å få til å skyte med denne. Sikkert et bra sikte på en grovkalibret rifle, for eksempel, om man ikke trenger gode skumringsegenskaper. Kan skyte inn på fire ulike hold da og klikke det hurtig inn. Men på Quad er den uegnet. Det er ikke så mange andre relevante sikter som kan stå fast på og som er så små at man allikevel kan bytte løp. Da må man til med hurtig avtagbart kikkertsikte. Jeg bruker picatinnyskinne og Leupold QRW ringer. Det fungerer fint. Jeg hadde Burris Quad sikte på en stund, men fant ut at jeg må skyte inn på nytt etter hver gang jeg bytter løp uansett, selv med momentnøkkel ble det ikke helt stabilt. Da er det ok med et usikkerhetsmoment til (skifte av kikkertsikte).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Testa litt ammo i dag til: 22lr løpet . 50m

Men ingen av dei tre hulspissene jeg hadde ga noe presisjon å skryte av .

Best var rws high velocity 40gr ca 40mm i snitt på samlinga

CCI Stinger 32gr låg på 50-55 mm

Mens Winchester Laser hp 37,5gr ga rare utslag , gjerne gode samlinger 15-20mm men altid en flue eller to

 

Bly er en annen sak , eley club og lapua samler alt på en lapp

 

Så tenkte jeg skulle kjøpe inn noen pakker og teste videre

Kråkefugl er vel det den skal brukes til

Noen som har favoritter som jeg må prøve ?

Link to comment
Share on other sites

Prøv Eley sub, samler godt i min(ruger 1022 Tactical VLEH).

 

Evt rws sub.

 

Har lest at sub ammo er mest presis i .22cal. Ingen egne erfaringer med dette utsagnet selv da jeg kun skyter sub.

 

Du kan Evt teste hva som gir generelt bedre treffbilde av sub kontra High velocity(f eks Eley sub vs Eley sport)

Link to comment
Share on other sites

Er i tankeboksen på å skaffe en Quad Synth i 22LR og 17HMR. Det er vel egentlig mer eller mindre bestemt, og søknaden ligger klar. Det eneste jeg tenker litt på er dette med løpslengden. Er det verdt å kappe disse løpene hvis en ønsker en litt kortere og mer hendig rifle, eller vil det være unødvendig stor risk å ta ift. presisjon etter kapping? Har planer om å bruke en A-tec CMM4 demper, men vet ikke hvordan dere opplever balansen med demper og full løpslengde slik jeg har forstått mange her har?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Quad i 22lr/17hmr med Atec CMM6 demper (6 moduler)

Demperen er veldig lett så for meg er den ikke noe problem ang. balansen.

Men rifla blir lang med demperen, ingen tvil om det.

Løpene er 56 cm lange og leveres ferdig gjenget og kronet.

Jeg er strålende fornøyd med Quad'n og presisjonen, og er/var også redd om kapping ville bli en nedtur

ang. presisjonen.

Skulle jeg kappet et av løpene ville det nok blitt 22lr løpet.

17hmr løpet kommer jeg aldri til å røre, det går nærmest hull i hull.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... 3_1024.jpg

 

Her er bilde, fikk ikke til å legge det inn her, så klikk på linken.

Noen test blir jeg nok ikke å sette i gang med, men med Eley Subsonic ble det kun et rufsete hull på 50 meter.

 

En ting til, han som solgte med denne til meg, sier at alle som har fått kappet løpet der, har fått bedre samlinger og pressisjon av sine Sako Quad. Han mente dette skyltes at kroningen børsemaker gjorde var bedre, en den kroningen løpene har originalt fra fabrikk før kapping.

Han hadde fått flere gode tilbake meldinger lik den jeg ga han.

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker for bilde. Var virkelig en smekker og flott rigg dette. Har også hørt om flere som har fått bedre samlinger etter kapping og ny kroning, så den skepsisen mange har for kapping av løp kan nok være uten grunn. Spesielt ift. 22LR er det jo ikke noe snakk om hastighetstap heller, men heller en økning av utgangshastighet. 17HMR har jeg hørt litt ulike tilbakemeldinger på, men du skulle også kappe dette løpet på 42cm? Hadde jo vært flott å fått høre litt om presisjonen i dette løpet også når det kommer! :)

Link to comment
Share on other sites

Det var et vakkert stykke smelljern ja!

 

Jeg har et par spm. til dere sakoeiere.. Jeg er i besittelse av en CZ 455 synt. med heldempet løp, samt et løp i .17hmr. Meget fornøyd med børsa etter at avtrekket fikk seg en update! Kort, kompakt og presis nok for meg (det er vel helst meg som er feilen i de tilfeller det ikke går rett)

 

Hvilke argumenter er det for å bytte ut CZn mot en Sako? Vi ser bort ifra pris denne gangen, man kan spare!

 

Ikke at jeg har noe behov, men jeg er nå engang en .22lr-fantast!

Link to comment
Share on other sites

Har kappet både 22lr og 17hmr løpene til min Quad. Jeg deltok i et BR 50 stevne i vår med Quad'en i regi av Sørlandets Benkeskytterklubb. 75 skudd på 50 meter. Børsa helt umodifisert. Skjøt med Biathlon ammo, beregnet for kulde. Jeg har ingen erfaring med slikt, og det ble gjort en del feil fra min side (blant annet fikset jeg til en kolbeforhøyer, og tenkte ikke på at det ble treffpunktforandring.... = enn klar bom). Allikevel fikk jeg 660 av 750 mulig poeng. Det er jeg svært godt fornøyd med! Quad'en min samler helt utrolig bra med rett ammo :D

Link to comment
Share on other sites

men du skulle også kappe dette løpet på 42cm? Hadde jo vært flott å fått høre litt om presisjonen i dette løpet også når det kommer! :)

 

Ja kan gi tilbakemelding på det. Jeg har null angst for å kappe løp. Etter at jeg kappet 222'en jeg hadde til 40 cm. Og kun hadde positive erfaringer med det. Småviltrifler mener jeg bare har fordeler av kort løp og demper.

Anbefaler den Bearproof kolbekappa som er på sako quaden. Festes med borrelås. Genial!

Link to comment
Share on other sites

Min Quad liker alt jeg har puttet i den av 22LR ammo. Jeg skyter mest CCI standard ammo, fordi det er billige saker. Da får jeg en flyer omtrent hvert femte til tiende skudd, eller så. Denne ammoen er rett og slett ikke bedre. Skal du ha 22 LR ammo som er stabil, må du opp i pris. Lapua Biathlon (tror det var Lapua? Het i alle fall Biathlon) er den eneste dyre ammoen jeg har testet i denne børsa, og den samlet helt utrolig bra! 22LR og 17 HMR løpene er kappet til 40 cm. Jeg bruker A-TEC rimfire demper med en ekstra modul. Min Quad er helt umodifisert, og altså helt lik den på bildet over her, uten den fancy kolbeforhøyeren. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...