Jump to content

Vågal Skyting?


Ownage

Recommended Posts

Heisann

Som aktiv skytter er det alltid innteresant å se hva andre skyttere driver med, men ofte er jeg usikker på om det andre driver med faktisk er lovlig. :?

F.eks:

skyting på oksygentanker og brannslukkingsapparater

Bruke bil som støtte

Full auto smg

Diverse våpen de aller fleste idag ikke får tak i

 

Hva sier folket til dette? Alt dette som er nevnt over kan finnes på YouTube og hvis ønskelig kan jeg poste link.

Er dette greit, og hva er evt lovlig/ikke lovlig? Jeg driver selv med kun rifleskyting.

Link to comment
Share on other sites

La meg se om jeg forstår hva som skjer her; Idet kula lager hull på tanken, blir der et meget oksygenrikt miljø rundt ubeskyttet stål, som så oksiderer i god fart, oksidet blir blåst bort av gasstrømmen, mer stål blir eksponert, rask oksidering følger, og dermed får vi det hullet som vises på slutten?

Det er jo forsåvidt en grei måte å bli kvitt tvilsome trykksatte tanker på en trygg måte. Eller mange penger på en gang, avhengig av hvordan du ser på det.

 

Å bruke bil til støtte er 100% uproblematisk så lenge det ikke er snakk om jakt. Å bruke biltak som støtte for stående skyting på jakt er en gråsone som man nok kan diskutere lenge, men jeg tipper det ikke er så mange som tar sjansen på å teste det i retten.

 

Og, å skyte med fullauto er i seg selv ikke forbudt. Spørsmålet er hvorvidt det aktuelle våpenet er lovlig anskaffet, ikke har begrensninger knyttet til seg i våpenkortet, eller for den del hvorvidt man i det hele tatt befinner seg i kongeriket når man bruker det...

 

Generelt er der vel ingen lover mot å skyte på egne, lovlig anskaffede eiendeler, så lenge sikkerhet og alt slikt er vel ivaretatt for eventuelle andre i området.

Link to comment
Share on other sites

Greier ikke å se problemet med den videoen der? Ut fra det lille jeg så av området så var det trygg bakgrunn, og om de plukket opp restene etter seg så var det ikke noe spesiellt som ble sluppet ut (oksygentanker)?

 

Hva er det du henger deg opp i, Ownage?

Link to comment
Share on other sites

Litt lite å fylle dagene med Ownage? La nå folk ha det moro uten å fundere på om man KAN stikke nesa borti :winke1: Tråden din starter med noe som minner meg om et utrykk som er forferdelig uforståelig og irriterende, nemlig "straffbart". Man trenger ikke tygge så lenge på det før man oppdager uttrykket ikke antyder om noe BØR straffes, men om det KAN straffes... Bærbart - KAN bæres, lesbart KAN leses... Sorry, sånn funker ikke jeg ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel ikke lovligheten om det skjer på sikkert vis.

 

Problemet er behovet for å offentliggjøre det. Jeg ønsker ikke å bli assosiert med denne typen harryskytere. Det setter skyttere i vanry.

Link to comment
Share on other sites

Enig Mr. Lasse,

 

Det minner meg om en opplevelse jeg hadde med vårt kjære utrykningspoliti (betjenten var hyggelig egentlig).

 

Jeg kom kjørende med min stasjonsvogn, og med en diger seilflyhenger bak, med en Blanik på mener jeg det var, diger sak av et fly med brede vinger og sikkert to meter høy henger, og tilsvarende 11m lang eller noe i den duren. Bilen var full av fallskjermer, oksygenflasker, verktøy, og alt som skal til for holde en stor seilflyklubb i drift i et par uker.

Heldigvis hadde jeg ikke bensinkanner også... Men bilen var, og så ut som den var - søkklastet. På toppen av lasset lå til overmål, en mauser.

 

Det kom et "uiiiiui", og blinket i blålys bak, og jeg kjørte ut til siden og stoppet. Veiva ned ruta og en betjenten kom opp på sida og sa de berømte ord: "dette kan umulig være lov"

Bilan var småshabby i lakken og stoppa i teknisk hadde jeg blitt før, men dette var nytt - "Jaha" svarte jeg. Vognkort, førerkort, enda et vognkort - man leste vekter - fartøydokumentene til flyet kom på bordet, det veie r så og så mye, bilen kan laste så og så mye, B ja, E ja... Rammenummer stemmer, jada blinklysene virker. Lysene på bilen virker, dekkene har mønster (flaks, flyhengerene pleide å ha ræva dekk). Jeg tror det tok en halvtime med undersøkelser, bla krype under hengeren for å konfirmere at rammenummer på hengeren stemte.

 

Uansett, til slutt hadde de to en liten konferanse, og vi fikk kjøre videre, uten at noen straffbare forhold ble avdekket. Da vi kjørte, før han forsvant i svartrøyken fra 505ens noe anemiske dieselmotor, så jeg en betjent som fremdeles tydelig spekulerte på hvordan dette kunne være lov. Men det var det, og er det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke å bli assosiert med denne typen harryskytere

Det er mye bedre at folk har sett det på Tuben, og tatt det innover seg, selv om de nok mener det er harry. Enn at de sjokkskades der og da og ringer politiet osv.

Hva er egentlig grunnen til at ingen tør å være harry? Skyting ses på som nok harry av utenforstående uansett, så lenge du ikke er Odd Arne Brekne eller noe.

 

Jeg kan godt være harry om det er gøy, og jeg kan godt være redneck om det er gøy. Folk må da ha selvtillit nok til til å kunne stå for det de synes er gøy? Og INGEN skal fortelle meg at det ikke er gøy å skyte i filler biler, gassflasker, sprengstoff, frukt, måser, kråker, rev, hus og hytter for den del om de skal rives. Det ER gøy, noe av det er bare så forbanna upraktisk. Og uendelig lite PK, men jo mer vi skjuler alt vi gjør, jo MINDRE PK blir det. Og til slutt blir hele skytinga så "skummel" at vi ikke kan vise oss, og dagen etter det har vi ikke "behov" for våpen lenger...

 

Tenk heller på hvor fantastisk prektig du er/ser ut i forhold til disse :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel ikke lovligheten om det skjer på sikkert vis.

 

Problemet er behovet for å offentliggjøre det. Jeg ønsker ikke å bli assosiert med denne typen harryskytere. Det setter skyttere i vanry.

Hva er det her som "setter skyttere i vanry"? Dette er skyting under trygge og kontrollerte forhold.

Link to comment
Share on other sites

Uenig her M67. All skyting setter ikke skyting i vanry. Se på interessen for Landsskytterstevnet. Det interesserer og begeistrer langt utenfor skytternes rekker. Det samme ville det gjøre om en fikk god TV-dekning fra pistol og dynamisk-stevner.

 

Jeg har ikke vært på en eneste skytebane som ikke har hatt besøk av bane-vandaler. Sikkerhetsmerket og numrene over skivene er skutt på. Det er skutt på flasker mellom standplass og skiver, glasskår ligger der vi skal gå i feltløypa. MS-dyr og fallfigurer beregnet for pistol skytes i stykker med rifle etv etc. Er det også gøy?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært på en eneste skytebane som ikke har hatt besøk av bane-vandaler. Sikkerhetsmerket og numrene over skivene er skutt på. Det er skutt på flasker mellom standplass og skiver, glasskår ligger der vi skal gå i feltløypa. MS-dyr og fallfigurer beregnet for pistol skytes i stykker med rifle etv etc. Er det også gøy?

 

Kvifor dreg du hærverk inn i dette?

 

Eg har skutt kontorets forhatte HP-skriver i filler med 44 magnum. På trygg avstand, med trygg bakgrunn og med opprydding etterpå. Verken farleg eller ulovleg, kanskje litt harry og uendeleg moro.

Link to comment
Share on other sites

Synes klippet var interessant, og tenker sånt er greit så lenge man vet noenlunde hva man holder på med. Satt bare igjen og lurte litt på hvilke sikkerhetstiltak som var gjort, mulig det er dette trådstarter vil ha frem. Gasstanken fløy jo 100 m, og kunne kanskje skadet noen hvis sikkerhetsavstanden var for liten. Som regel veldig morsomt å se hva som skjer når man skyter på forbruksartikler (flasker, meloner, i dette tilfellet en gasstank), men det er lettere å akseptere hvis det på forhånd blir informert om HMS-tiltak i klippet.

 

Det er forskjell på å skyte på dynamitt fra hofta med rødt pannebånd på 10 m, og det å legge seg ned på trygg avstand i et stort, oversiktlig område, kanskje til og med bak en beskyttelsesvegg. Da kan det jo plutselig sendes på NRK.. :P

Link to comment
Share on other sites

Må si det er artig å se at det for en gangs skyld ikke er slik at folk her inne rakker ned på hverandre fordi andre gjør noe dumt eller ulovlig. Nå rakker vi jaggu ned på hverandre fordi noen rakker ned på noen andre fordi de gjør noe dumt eller ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Hva man gjør og ikke gjør har en egen evne til å stake ut kursen for resten av livet ditt. Om en politimann eller fremtredende jeger har lagret deg i lillehjernen under kategorien "Tulling" så vil mange nåløyer bli for trange for deg.

 

Både veldrevne seriøse jaktlag og de "kule" tjenestene i forsvaret jobber tett på ryktebørsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke problemet med å bruke litt "alternative" målskiver på skytebanen så lenge det foregår under sikre omstendigheter og innenfor lovens grenser, men det er vel kanskje ikke like smart å dele alt man gjør med hele verden.

Link to comment
Share on other sites

Luxus lungemos.. Du mener og påstår altså at det kun er dfds gutta som har rett i alt og ett? Og de/dere vet best på jakt også? Tror det er best du bremser grundig opp her.. Papp er papp og kun det.. Alternative blinker kan være alt fra et eple på 200 metern til leirduer hengende i trær. Tror du virkelig at det kun er papp som gjør deg til en bedre sytter? Og så sinnsykt kjedelig å se på. Hurtigruta minutt for minutt passer kanskje noen, men ikke alle.. Hva jakt angår, er det vel ikke dermed sagt at man kjører tacticovercoolauromatichellfire? Tror du må revurdere litt.. Fingeren i jorda osv...

Link to comment
Share on other sites

Studieteknikk og leseforståelse var et fag vi var innom i barneskolen....

Og hva har nå DFDS med dette å gjøre da, de har da mer enn nok med transport av gods og passasjerer....

 

Mer seriøst, Luxus Lungemos har 110% rett, handlinger har konsekvenser, på godt og vondt.

Link to comment
Share on other sites

Uffda.. En staveleif, og det var hva som ble oppfattet.... Da blir jeg nok ekskludert fra jakt i all fremtid. Jobber jo i bransjen, kanskje jeg må revurdere hvem som skal få kjøpe ammo da? Hadde ikke vært mange aktverdige formål som ville duge i enkeltes øyne her.. Alt er svart og hvitt. Evt les hva som ble skrevet.. DFDS skal nok få drive med persontransporten sin de he he. Men bortsett fra det, så er det vel ingen som sier at alternative mål gjør deg til en tulling? Jo, forresten, det er det faktisk her.. Jeg skrev at jeg skyter på epler på 200 meters hold. Og jeg mener bestemt at det hjelper meg til bli en bedre skytter enn store skiver på 100 metern. Mener Chief og luxus da at jeg er en tulling som ikke har noe på jakt å gjøre? Jeg var standplassleder her om dagen, og ser da mye elendig skyting. Også av moralens voktere, og dyrt oppkledde kjekkaser. De skyter først på papp( mange skudd) og så skal de ut i den store verden å skyte på dyr.. Vet ikke hva som er værst.. Noen av disse gutta er jaktlagsledere, tror ikke jeg vil gå ettersøk for disse. De er jo på banen å skyter papp to tre ganger før oppskytinga.. Vet jeg setter ting litt på spissen. Men det er vel litt av glede med et forum?

Link to comment
Share on other sites

He he, tærne mine tåler nok langt mer skal du se.. Svineplukkern jobber som sagt i bransjen. Og pusher skitt til alle som trenger... Samt er en over middels ivrig jeger og skytter. Er vel ute 3-4 dager i uka juli til mai. Når reven starter og bevern slutter, og litt der i mellom når minken skal tynes. Jobber i en av Norges forhatte butikker som selger deg alt du ikke trenger og ting du har lyst på. Bortsett fra banevåpen....

 

Tror nok mange her inne har møtt meg ansikt til ansikt, og enda fler pr telefon. Så ta meg ikke for en novise eller tulling, da bommer du nok stygt. Men jeg har mine sider, og hadde du kjent meg, ville du nok forstått meg..

 

Er jo godt med en diskusjon?

Jeg sier aldri konsekvent at min sannhet er den eneste. Jeg sier at det mulig er noget bombastisk å si at alle som har skytetrening på annet enn papp ikke har noe i skauen å gjøre. Isåfall undres jeg på hvorfor så mange spør om jeg kan hjelpe dem til tider... Eller hvorfor jeg aldri har mangel på jakt...

Jeg har aldri heller sagt jeg sprenger biler med atomvåpen, jeg antar at det finnes mye alternativt å skyte på. Det var poenget en gang tilbake her.

 

Du skal ikke se bort ifra at selv du har råka borti meg Cheifen, navnet mitt står i profilen min. Så jeg har ingenting å skjule eller være skuggrædd for..

Link to comment
Share on other sites

Lurer veldig på hva du egentlig tøver med nå, babler i vei om baneskyting, DFDS og hvor mye du er i skogen. KAN jo hende andre bruker minst like mye tid der som deg OG skyter DFS OG liker å skyte på morosaker.

Ikkke skjønner jeg hvor du har det fra at jeg har skrevet hva du tydeligvis har funnet ut at jeg har gjort heller....

 

Mine favoritter til tullballskyting er frukt/grønnsaker og spraybokser med lakk, av og til til og med med Sauer 200STR..

Det var litt surmuling på banen en stund, flere som ikke kunne skjønne at turgåere absolutt måtte sitte borte i kuelfanget og ete appelsiner :lol:

 

Og nei, jeg har aldri handlet i Larvik :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal se vi ikke er så uenige da Chief? Da er det ikke bare jeg så ikke hører hjemme i skogen. Jeg sa ikke et negativt ord om de frivillige skytterne. Det jeg reagerer på er at det ble sagt/sagt seg enig med at det var ukultur og bare tullinger som skyter på annet enn papp.

Og jeg har heller ikke sagt at jeg er alene om å være mye i norsk natur. Håper ikke det, for da har jo både første kone og nå værende helt rett..

 

Tror du har lagt mer negativt i mine ord og tolket litt friere enn tiltenkt fra min side..

 

Jeg setter meg på ingen måte over noen andre, eller andres måter å skyte på.

Håper ikke det ble tolket slik...

 

Og sorry Mac, no cigar for you.. Bor i Re, men Larvik er ikke plassen.

Vil vel tro at vi kan enes om at trening, uansett mål, gjør en til bedre skytter. Jeg har min måte, og egen bane. Jeg er heldig stilt i så måte. Trener også på elektronikk og bane(torsdager tohånd, fredager enhånd). Og setter stor pris på fellesskapet det gir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...