Jump to content

Klare seg med det man har..


ungjegern

Recommended Posts

Tenkte å starte opp en liten tråd her. Kan først fortelle litt om meg selv. Eg er 17 år gammel, bur på Vestlandet, vore med på jakt sida eg var 7, og går på skule og har ikkje pengar i pose og sekk til å bruke på jaktutstyr då eg må tenke langsiktig på bil/leilighet osv..

 

Eg jaktar hovudsakleg hjort, rev, gås og anna småvilt innimellom. Eg har tenkt å begynne å skyte på litt lengre hold 200-600meter og eg vil trene på skyting på BLINK i fart. Til dette seier det seg sjølv at ein helst burde hatt eit rødpunktsikte (aimpoint osv) eit skumringssikte (3-12x56) og eit langholdssikte (6-24x50?) Alt dette har eg leita etter i fleire månadar og prøvd å finne til under 5k, men dette var vanskelig og vertfall når eg er ikkje så glad i å bruke penger.. :roll:

 

SÅ, eg har tenkt å laga ein tråd der eg skal skrive om korleis det går når eg prøver å bruke min Tikka m695SS 6,5x55 med Jägermeister 1,5-6x42 til ALT dette. Det innebærer jakt i skumring/måneskin etter rev, lange hold og hurtig skyting i fart. Eg synest at jakt fort blir alt for dyrt (vertfall for oss unge) om ein skal høyre på alle dei her inne som veit AKKURAT kva ein treng av utstyr til dei ulike jakt/skyteformene. Ikkje at det er noke galt med dette :mrgreen: Planen er altså å trene MASSE med det utstyret eg har slik at eg kan bruke dette utstyret til det meste av jakt og skyting.

 

Håpar noken få vertfall vil følge med, kan ikkje love at det blir oppdatert ofte, men er interessa for å lese om dette stor skal eg prøve å komme meg ut så ofte som mulig :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal nå være så ærlig å innrømme at jeg har en Zeiss selv,men da en duralyt i 3-12X50. Men for meg funker den veldig bra til skumring.

Har også en Weaver Kaspa 4-16X44 på CZ`n..men den føles så trang i synsfeltet og er så jæ**** følsom på øyeplassering på full forstørrelse,at den blir nok bytta ut til noe annet ..mest sannsynlig en Vortex Viper HS-T i 6-24X50

Link to comment
Share on other sites

Det har vel blitt skutt hjort og rev på månen med "sugerørkikkert" før, så det går selvfølgelig. Meeeen, du kommer til å irretere deg over alle sjansene du må la gå :mrgreen:

 

Man får en zeiss classic 2,5-10x50, Burris, Meopta, S&B osv til 4-5000kr. Tasco titan 3-12x52 til 1500-2000kr. Alle disse vil fungere til 90% av sjansene. Kanskje du har bursdag snart :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker utgangspunktet for tråden din.

Om en bruker Kammeret som referanse, kan en få den vrangforestilling at en må ha en rifle for formiddagsjakt, en for lunchjakt, en for oktoberjakt, en for elgku og en annen for kalv. Selvsagt med tilsvarende utvalg i kaliber, kuler og ikke minst siktemiddel. Dessuten må en ha en jaktdress for elgjakt og en annen for rådyr.

 

Jeg ser at flere ikke kan dy seg og allerede har startet misjoneringen for mer utstyr og mot ditt prosjekt.

 

Stå på. En god jeger må være en god skytter. Det blir en ved å trene mye og systematisk, ikke ved å prøve å kompensere med all verdens utstyr.

 

Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Et amerikansk ordtak: Beware of the man with only one rifle, for he may know how to use it :wink:

 

Om siktet du har nå har fint nok retikkel går det helt fint å skyte ut til 600 meter med det. Du skal vel uansett ikke skyte så langt i skumring så det er ikke et problem?

 

Jeg har skutt rev i månelys med en 3-9x32 Bushnell Sportman så alt er brukendes om man tar litt forbehold.

Link to comment
Share on other sites

Syns det er bra at noen står i mot utstyrsbasillen (selv om det er delvis ufrivillig). Da blir det lavere priser på bruktmarkedet for de av oss som ikke gjør det :mrgreen:

 

Fint om du skriver i tråden hvordan det går med det der siktet som du har. Sånne lavpriskikkerter har det visst med å skape seg litt når de skrus litt på. Tenker da for bruk på lengre hold der du må drive og korrigere for vind.

Link to comment
Share on other sites

Om en selv synes presisjon og treffsikkerhet er tilstrekkelig til det, og de hold, en har til hensikt å skyte på så trengs ikke enda mer (dyrt)utstyr. Det viktigste er å skyte mye. Utfordringen kan være at utstyret (våpen/ optikk) ikke har tilstrekkelig egenpresisjon, er stabilt nok eller at repeterbarhet ikke er tilstrekkelig. Om en begynner å kjenne på at utstyret, og ikke skytteren er den begrensende faktor for treffsannsynlighet forsvinner mye av morroa.

Link to comment
Share on other sites

Planen er altså å trene MASSE med det utstyret eg har slik at eg kan bruke dette utstyret til det meste av jakt og skyting.

 

Du har nok dekket kjernen av problemstillingen din med dette. En gang i tiden før "langholdsskyting" ble ett eget begrep, var tommelfingerregelen 6X forsstørrelse=førsteskuddstreff på 600 meter på halvfigur med 7,62X51. :mrgreen:

 

Litt ettersom hva du legger i begrepet "Trene MASSE" ville jeg tittet på muligheten av å investere i ett skikkelig luftgevær i 4,5mm, fortrinnsvis med fjær for enkelhetens skyld, definert som noe som er presist på maks skyteavstand innenfor husets fire vegger. 10 skudd fra hver posisjon (Stående, kne og liggende) tre ganger i uken vil gjøre underverker for kruttskytingen.

Link to comment
Share on other sites

Litt ettersom hva du legger i begrepet "Trene MASSE" ville jeg tittet på muligheten av å investere i ett skikkelig luftgevær i 4,5mm, fortrinnsvis med fjær for enkelhetens skyld, definert som noe som er presist på maks skyteavstand innenfor husets fire vegger. 10 skudd fra hver posisjon (Stående, kne og liggende) tre ganger i uken vil gjøre underverker for kruttskytingen.

Til denne treningen trenger du heller ikke noe luftgevær............samme trening får du med å klikktrene med rifla du har. :wink:

Den store fordelen med å klikktrene er at du blir skikkelig kjent med rifla og ikke minst avtrekket :D

Link to comment
Share on other sites

Her var det mer tilbakemeldinger en eg hadde trudd! Tydelig at eg må komme meg ut å skyte/jakte snart! Har kanskje fått tak i en plass hvor eg kan skyte på opp til ca. 300 meter, så får eg fortsette å lete etter plasser hvor eg kan skyte enda lenger. Ett luftgevær hadde nok vert en bra investering, men 22en får holde så får eg bare være flink å komme meg ut å skyte mye med den :) ellers kan vell klikkpatroner være lurt for å ikkje ødelegge tennstiften eller hva det er som blir ødelagt av mye klikking?

 

 

Ellers lurer eg på om noen har en enkel, billig og trygg måte å lage en "løpende viltbane" altså en blink som beveger seg? Er litt langt til nærmeste elgbane..

Link to comment
Share on other sites

I en utgave av Våpen fra sist på 70-tallet skriver Svein Solli litt småkrasst/frekt om den nye trenden med høy forstørrelse på kikkertsikter-folk kjøpte stadig oftere sikter med 6x forstørrelse. I dag er jo det knapt nok brukbart på salongrifle til kjellerbruk :mrgreen:

 

Det enkle er ofte det beste heter det; vi hadde nok alle blitt bedre å skyte om vi la penger (og tid) i mer ammo og banetid istedet for kule dingser :!:

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder viltmålsbane er kan du rigge deg til med tre taljeblokker, røslig med klessnor, flaggline eller lignende og en drill. Fest en taljeblokk i hver ende framme på skytebanen. den siste fester du framme på standplass. Den har du trikset til for drift med drill, f. eks med et billig borr gjennom akselen limt med araldit. Dette blir primitivt som fy, og krever egentlig en kompis til å betjene drillen, men det vil funke på et vis.

 

En annen mulighet er en skråstilt line over banen og en lett ramme med to taljeblokker. Tyngdekraften gjør resten. Dette kan også fjernutløses fra standplass med snor, men gir ulempen av ulik høyde i tillegg til ujevn fart.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser igjennom her, så tenker jeg at både klikktrening med klikkpatroner, og god mengde trening med luftgevær, kan gjøre en kvinne eller en mann, til en langt bedre skytter. Det er selvsagt en forutsetning, at en vet hva man trenger og trene, og forberede. Det er terping på mange detaljer, om igjen og om igjen, gradvis blir man en bedre skytter.

Og sist men ikke minst, "ekte" trening mye og ofte, med riflene man ønsker å skyte godt med!

Link to comment
Share on other sites

Et sunt og godt utgangspunkt unge mann :wink:

 

I en god del år var mitt "bøsikte" en leupold 6x42 med tynn plex retikkel.

Det falt noen rådyr for den også :)

(den gjør fortsatt nytte på salongrifla og har masse rart på samvittigheten)

 

Med tid kommer råd, og en trenger ikke alt av bits and pieces og utstyr fra øverste hylle med en gang.

En kan bli en utmerket jeger og skytter om en ikke har kikketsikte x58, lyddemper, tofot og kamofarget stokk til mange tusen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for en forfriskende sunn innstilling til utstyr og dilldall. Jeg har aldri hatt god råd og de periodene pengene har strukket til, har jeg prioritert jaktopplevelser i inn og utland istedet for kostbart utstyr. Det angrer jeg ikke på. Bruk det utstyret du har og tren skyting. Bruk det du synes du har råd til, på jakt. Det er opplevelsene du kommer til.å ha med deg gjennom livet, ikke Zeissen og Blaseren til 60—70 tusen....

Link to comment
Share on other sites

Må bare innrømme at etter å ha jaktet i mer enn 50 år, har jeg skaffet meg det meste av våpen og utstyr. Men første jaktrifla (som jeg fremdeles har) var ei Husqvarna 1900 i kaliber 30-06. Denne var i mange år kun utstyrt med et Weaver kikkertsikte med 2,5 ganger forstørrelse og retikkel #2. Med dette utstyret vant jeg flere jaktfeltstevner og jeg skjøt det meste av vilt fra due til elg. Etter hvert fikk jeg kjøpt et Leupold 2-7x33 som jeg monterte på rifla og med denne påmontert skjøt jeg min første hjort om natta.

Poenget er at om du har kun en jaktrifle og trener og skyter mye med den, vet du etter hvert hvordan du treffer på forskjellige avstander. Du blir trygg på deg selv og rifla.

Dette er mer krevende å få til dersom du veksler mellom mange forskjellige rifler og patroner.

Så bruk den rifla du har. Du kan jo oppgradere med eventuellt ny kikkert etc etter hvert som lyst og økonomi tillater det.

Dersom du ikke allerede er medlem, vil jeg sterkt anbefale deg å melde deg inn i et DFS skytterlag og delta på trening og konkurranser (dersom du ikke har eget egnet våpen, får du vanligvis låne lagsvåpen). Dette fordi DFS skyteprogrammer består av skyting i 3 forskjellige stillinger samt skyting på god tid og skyting på dårlig tid. Altså variert skyting under tidspress. Mange mener dette er den beste trening for riflejakt.

 

Stå på og lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Og sist men ikke minst, "ekte" trening mye og ofte, med riflene man ønsker å skyte godt med

Sant, men også en myte - en blir en bedre skytter med alle våpen, av å trene skyting, uansett våpen. Tørrtrening er veldig effektivt om en vet hva en skal perfeksjonere, men Gud så kjedelig... Men har en bestemt seg for å bli bedre, så gjør en vel det og?

 

K

Link to comment
Share on other sites

OPPDATERING

 

Har ikkje blitt tid til hverken noe serlig jakt eller skyting sida sist, men har skutt litt og vert en tur på revejakt. Vart ingen rev på denne turen, lokka i skumringa, og så lenge eg synst deet hadde vert forsvarlig å skyte mtp å finne reven igjen etterpå så såg eg godt NOK i siktet, men ikkje meir heller. Så over til skytinga, var vell mer enn kjapp innskyting med treningsammo sida det er ei stond til hjortejakta igjen og det er småviltjakt og jaktfelt som står for tur.

 

Hadde blinken på ca 100 meter og samla greit 3 skudd innafor 5 cm, dette var med to-fot, så eg er langt fra fornøyd, så her må det trening til.... Satt opp ei leirdue på ca 120m, den gjekk det fint å treffe :) men eg merker at eg kunne tenkt meg mer enn 6x zoom, og tynnere trådkors på små 15m dfs blinker og leirduer på over 100 meter, men trenger den tykke korsen til kvelds/måneskinnsjakt.. Kan ikkje få i pose og sekk når ein skal "klare seg med det man har" ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Yes yes... har vore lite skyting med meg etter jul, men no truuuuur eg det skal ta seg litt opp forhåpentligvis. Var å skøyt meg inn i dag før jaktfelt på søndag. Heilt OK samlinger på 100 meter, og sjøl om det er litt "ubehagelig" å skyte med mindre enn 4x zoom på 100 meter så treffer eg ganske bra. Prøver å skyte litt ned på mellom 2-3 ganger zoom også. Har ikkje blitt noke langholdskyting enda, men blir kanskje snart skyting på 200 og 300 meter vertfall, så får vi ta det derfra og se om eg treffer i det heile! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tenk bare på hva folk har jaktet med opp gjennomtidene! Spyd, pil og bue, glattløpa musketter uten noen form for sikter.... Du skal nok se at med nok trening (masse trening) klarer du å bli en like god jeger som alle andre med en HV mauser uten annet enn feltsikter. Men da må du nok bruke en del penger på ammunisjon, og det blir da ikke nødvendigvis billigere xD

Men jeg er av den oppfatning at all verdens utstyr er oppskrytt, en virkelig god jeger trenger da ikke støttehjul! Jeg er ganske fersk jeger selv, men jeg ser for meg at veien til å bli en god jeger går gjennom masse trening, og utallige dager på skytebanen, ikke gjennom all verdens fancy utstyr...... Men det er alltid gøy å kjøpe utstyr, ammo og annet. Noe må man jo nyte å sløse penger på :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
.... er litt "ubehagelig" å skyte med mindre enn 4x zoom på 100 meter så treffer eg ganske bra.

Du som har sans for det enkle, og er en ung mann med godt syn(?), burde unne deg gleden av å bli god med åpne "jernsikter" også!

Link to comment
Share on other sites

Ikke bland begrepene zoom og forstørrelse. Zoom betyr variabel forstørrelse, og forholdet mellom største og minste forstørrelse gir hvor mange ganger zoom man har.

 

F.eks et sikte 6-24x56 har 4x zoom, men kan ikke stilles på 4x forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

.... er litt "ubehagelig" å skyte med mindre enn 4x zoom på 100 meter så treffer eg ganske bra.

Du som har sans for det enkle, og er en ung mann med godt syn(?), burde unne deg gleden av å bli god med åpne "jernsikter" også!

 

man kan skyte ganske så gode samlinger på 100 metern med jaktdiopter (Men skur og korn sliter jeg mer med .. :? )

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...