Jump to content

Er dette for langt til å avgi skudd på et dyr?


Poacher

Hvor langt er det til geita?  

232 members have voted

  1. 1. Hvor langt er det til geita?

    • 100m
      4
    • 140m
      6
    • 180m
      12
    • 220m
      28
    • 260m
      21
    • 300m
      23
    • 340m
      34
    • 380m
      34
    • 420m
      28
    • 460m
      22
    • 500m
      20


Recommended Posts

Lindskog:

Jeg oppfattet tråden som å være bedømming av skyteavstand, implisitt hva som er forsvarlig. Hvis spørsmåler er å bedømme avstanden gjennom et videokamera, legger jeg meg langflat og beklager at jeg sporet av. Men jeg har uansett aldri ment å dømme trådstarter for noe som helst.

 

Ingen skal trenge å legge seg langflate, jeg ser absolutt hva du mener. Jeg svarte vel deg og Grevlingen sammen, og det gikk kanskje litt unødvendig utover deg. Poenget mitt var at det er umulig å si om det er forsvarlig eller ikke, når man faktisk ikke vet avstanden. Man ser videoen, og tenker "det var langt det, helt uforsvarlig å skyte". Men, hva hvis det ikke er så langt? Blir jo litt feil å snakke om det er uforsvarlig eller ikke når man faktisk ikke vet hva man diskuterer, altså den konkrete avstanden.

 

Når det er sagt, det kan godt hende jeg også synes at dette er alt for langt å skyte på når vi får vite avstanden, men den vet vi faktisk ikke enda.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tipper 220m.

 

Om det stemmer (vanskelig å bedømme dette på en video), - og om dyret var beitende og rolig så er det en relevant og grei skuddsituasjon for han eller hun som er fortrolig med både sitt utstyr og sin egen kapasitet.

 

Ett godt stabilt anlegg er selfølelig A og O.

 

PS... om nu avstanden er lenger... si 300m eller mer, ville ikke jeg skutt,- Rådyret har tross alt et lite treffområde. Da blir det en oppgave for "eksperter",... kulevalg-(bl.an pålitelig expansjon på drøye avstander)- blir hær så som jeg ser det også viktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tippet 100 meter på ren trass.

 

Jeg er IKKE en god skytter, men setter allikevel førsteskuddet midt i svarten på 100meteren, 200meteren og 300meteren på banen.

Går jeg opp i fjellet å skyter på småstein treffer jeg tilsvarende.

 

Nå ble det i "bedre jakt" sagt at "Jakt, der skudd mot vilt på lengst mulig avstand I seg selv er målet med jakta".

Hvor vanskelig er det å forstå?

Om en elg stiller seg med bredsia til på 300 meter og man ligger skytebanestøtt med et magnumkaliber og kan å skyte dette samtidig som man er trygg på situasjonen og våpenet er det ikke "langholdsjakt", det er vanlig jakt.

 

Snedig at det ikke kritiseres mer ad toppjakt hvor holdene kan bli langt mer enn 100 meter på et langt mindre mål enn det et rådyr eksempelvis presenterer...

 

Det er ikke vanskelig å skjønne at det ikke er jaktsesong med tråder som dette :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og den kommer lenge før 1000m i min bok om en f.eks skal ha 95% av sjangse for å treffe.

Skulle likt å se det regnestykket? :wink: Er det en ingeniør til stede? :mrgreen:

 

Ikke ingeniør, men sivilingeniør :winke1:

 

Har kjørt simulereringer her for rådyr (15cm), hjort(25 cm) og elg (35 cm).

EDIT: Dette er 7mm Nosler Accubond 160 grs (g1 bc=0.531) i 900 m/s i ganske standard atmosfæriske forhold

Rådyr, 1 MOA presisjon på skytter, +- 1 m/s vind.

15cm_target_normal_vind.png

 

Hjort, 1 MOA presisjon på skytter, +- 1 m/s vind.

25_cm_target_normal_vind.png

 

Elg, 1 MOA presisjon på skytter, +- 1 m/s vind.

35_cm_target_normal_vind.png

 

De som er drevne kan nok redusere vindusikkerheten til +- 0.5 m/s i gode situasjoner:

 

Rådyr, 1 MOA presisjon på skytter, +- 0.5 m/s vind.

15_cm_target_god_vind.png

 

Hjort, 1 MOA presisjon på skytter, +- 0.5 m/s vind.

25_cm_target_god_vind.png

 

Elg, 1 MOA presisjon på skytter, +- 0.5 m/s vind.

35_cm_target_god_vind.png

 

Her er en meeget dyktig skytter som er god til å lese vind.

 

Rådyr, 0.75 MOA presisjon på skytter, +- 0.5 m/s vind.

15_cm_target_075moa_god_vind.png

 

Samme skytter og ingen vind

 

Rådyr, 0.75 MOA presisjon på skytter, 0 vind.

15_cm_target_075moa_null_vind.png

 

Jeg har valgt å bruke 1 MOA som presisjon på våpen/skytter da det viser seg at på 10 skudd så er det ingen per dags dato som har prestert bedre enn 0.75 MOA på langholdstesten. Da er det nok realistisk å tro at selv disse ville ha dratt en ut til 1 MOA om testen hadde vært på enda fler skudd.

 

Tallgrunnlaget over er litt interessant. Spesiellt når det gjelder rådyr, da en allerede begynner å tøye strikken før 400m ved gode forhold.

 

Gitt at en er en 1MOA skytter og kan å bedømme vind: Rådyr 300m, Hjort 400m og Elg 500 meter.

Link to comment
Share on other sites

Tallgrunnlaget over er litt interessant. Spesiellt når det gjelder rådyr, da en allerede begynner å tøye strikken før 400m ved gode forhold

Fortell oss noe vi ikke vet ;)

 

Men kjør denne simuleringen på en "ræva skytter" presisjon 3/6/9 moa (vanlig, dårlig, og kritisk dårlig storviltprøveskytter) og ingen formening om vind whatsoever?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som en liten sammenligning kjørte jeg også et rådyr scenario med 156 grs oryx i 770 m/s i 6.5x55 med en skytter som holder 1.5 MOA. (tipper dette er representativt for en normal jeger med anlegg på sekken med kjøpeammo). Fortsatt +-1 m/s vind. Aka. "ganske vindstille". Han har selvsagt avstandsmåler :)

 

15_cm_target_oryx_1_5moa_normal_vind.png

 

edit: M67 kom meg i forkjøpet

Tallgrunnlaget over er litt interessant. Spesiellt når det gjelder rådyr, da en allerede begynner å tøye strikken før 400m ved gode forhold

Fortell oss noe vi ikke vet ;)

 

Jeg tror faktisk det er enkelte som ikke har tatt til seg at det er noe statistikk som jobber i mot en uansett hvor god en er til å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Uff, så mye sutring... :roll:

Artig tankeeksperiment dett, synes jeg.

Jeg tipper i overkant av 300 meter, og tippet 340 meter.

Tror egentlig jeg blir lurt av kameraets brennvidde og mangel på egne preferanser i terrenget utenfor kameraobjektivet, så det kan hende det er rundt 200 meter og faktisk også rundt 400 meter... :shock:

Magefølelsen sier 300 + meter.... :?:wink:

Link to comment
Share on other sites

TS sin video viser åpenbart ett skuddhold det etter norske regler er ulovlig å skyte mot friskt rådyr.

men i mine øyne er TS sin forkjærlighet for å fronte jakt på langt hold ødeleggende for anseelsen til norsk jaktutøvelse.

 

Da grevlingen1, skal du få fortelle meg hvor langt du tror denne avstanden er?

 

For min egen del, så er det enkelt! Uavhengig av avstand, så skyter jeg på første mulighet så fort jeg føler meg trygg på å avgi et sikkert skudd.

Om det er 40mtr på drevjakt, om det er 600m utover et jorde... Forskjellen er antall knepp på tårnet i høyde/side

Link to comment
Share on other sites

Lovlig sent ute, fikk ikke sett videoen før. Det er 90 meter til første grantre, 40 meter med trær på høyre side, 70 meter med brun vegetasjon og den grønne flekken på slutten er 25 meter. Totalt 225 meter.

 

Jeg tror jeg hadde holdt skuddet. Jeg hadde ganske sikkert greid å legge inn et godt treff, men med all respekt for de som ville skutt er det en risiko jeg ikke ville tatt. Flytiden frem dit er et kvart sekund, jeg bruker å ta et knepp for lite på vinden, bedømmer jeg avstanden 20 meter feil er det 1/4 av vitalt område brukt opp bare der. Så selv om jeg er trygg på meg selv og riflene mine og skyter 25 tiere på rad uten støtte hver gang jeg prøver, så er dette noe annet enn papp og jeg tror at jeg hadde holdt igjen. Jeg tror sannelig jeg begynner å bli gammel. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi kommet så langt at applied ballistics analytics er en del av oppsettet før skudd kan løsnes? Trodde det holdt med avstandsmåler, kulekomp og vindmåler :wink:

Blir mere og mere glad for at jeg stort sett bare skyter ting med vinger. Der er det enda takhøyde for at ett og annet skudd blir sendt av gårde med <95% sannsynlighet for treff. Kanskje til og med helt ned til 5% :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja holdet er drøyt men det som gjør at jeg ikke ville skutt i situasjonen som er filmet er vel heller det at dyret ikke var rolig nok . Tipper holdet til 300 meter men med kun 2-3 sekunder hvor geita stod perfekt til, ville jeg holdt igjen.

 

Jeg er nok først og fremst jeger, men driver med litt skyting på 300-500 meter for moro skyld :D

Har vel så vidt bikket 230 meter på rådyr noen få ganger men da har de vært dønn rolige og jeg har hatt godt anlegg.

 

Tror nok enkelte kanskje stoler litt for mye på flotte kikkerter med enorm forstørring, 2 fot og div varmitpiper

Har selv overhørt på banen at en 6,5x55 får en mye rettere kulebane om den skytes i ei tjukk pipe :forvirra:

I min verden rekker et rådyr og flytte nok på seg i det halve sekundet som går fra jeg bestemmer meg for og trekke av til kula faktisk treffer på hold over 150-175 meter.

Link to comment
Share on other sites

Om mer enn 100meter er uforsvalig langt på rådyrjakt, og ellers alt som begynner på u (u + lovlig, fyselig, uhu osv) og vi hadde innrettet deretter ville fellingsprosenten der vi jakter rådyr blitt nokså nøyaktig 0.

 

De som ønsker må gjerne ta kontakt for å lære oss hvordan en sniker inn på rådyr 100-200meter over åpen gressmarker 8)

Link to comment
Share on other sites

Tallgrunnlaget over er litt interessant. Spesiellt når det gjelder rådyr, da en allerede begynner å tøye strikken før 400m ved gode forhold
Fortell oss noe vi ikke vet ;)

Men kjør denne simuleringen på en "ræva skytter" presisjon 3/6/9 moa (vanlig, dårlig, og kritisk dårlig storviltprøveskytter) og ingen formening om vind whatsoever? K

Jeg vet om jegere som har klart å bomme på mye kortere hold enn skyteprøven blir gjort på.

Og det også med godt anlegg noen ganger.

Og det sier seg selv at jegere som har store problemer med å klare skyteprøven, burde holde seg langt fra å skyte på hold over 100 meter.

Egentlig burde de kun skyte på hold godt under 100 meter.

 

Men det er vel gjerne skyttere som har mer enn nok med å klare skyteprøven, som gjerne kritiserer skudd på lengre hold, selv om skuddet treffer der det skal.

 

Jeg har satt en maksavstand for meg selv på 300 meter.

Både fordi jeg ikke føler meg 100% sikker på å treffe et rådyr der jeg skal på lengre hold enn det, men også fordi skudd på lengre hold enn 300 meter ikke blir jakt for meg lengre.

Generelt sett prøver jeg å holde jaktskuddene mine innenfor 200 meter og gjerne mye kortere :)

 

En ghillie suit og mye tålmodighet kan bringe deg veldig nære Chiefen.v-2.

Hovedproblemet er om rådyret fortsatt er der, når du endelig kommer nære, med tanke på hvor lang tid det kommer til å ta :)

Link to comment
Share on other sites

Tja holdet er drøyt men det som gjør at jeg ikke ville skutt i situasjonen som er filmet er vel heller det at dyret ikke var rolig nok .

 

Vi snakker om avstand i denne tråden. Og geita er brukt som eksempel. Glem at geita ikke var rolig!

Link to comment
Share on other sites

Ett lite eksempel fra jeg var i Skottland i April. Der jeg fikk skutt duble på 311 og 318m, Det var ikke mulig og komme nærmere og jeg hadde optimale forhold. La meg ned og studerte dyrene, målte avstand, kontrollerte vind og hadde all verden av tid. Begge datt i smellen.

 

Senere på turen kommer jeg brått innpå dyr på ca 50m, Jeg setter meg i knestående og får dyra i kikkerten, 3 dyr kommer sakte opp en bratt skråning og jeg få bukk i kikkerten, den stopper? eller... Neida, den tar spenntak og i det skuddet går gjør bukken ett byks for og komme seg opp skråningen og skuddet går under dyre. Total bom! Antakelig resultat av att ting skjer fort og jeg klarer ikke forutsi dyrets oppførsel.

 

Poenge her er att der holde var langt hadde jeg mulighet til og studere dyra og derfor skyte når dyre f.eks beiter, ikke er det overhengene fare for att jeg støkker de heller liggende på magen over 300m unna. I den andre situasjonen skjer ting for og man feilbedømmer situasjonen og dyrets oppførsel.

 

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

For meg ser det ut til å være for langt basert på mine skyte egenskaper.

Og for å utdype, under gode forhold med støtte max 200m for min del på rådyr.

Men det er da noen som skyter bedre og kan mer :wink:

 

Vil og legge inn at jeg ofte ser folk som ikke engang kjenner sin egen rifle, kikkert og utstyr godt nok til å skyte inn uten hjelp på banen.

Insisterer på å skyte opp med nato (for det er jo ikke noe forskjell på kulebanen :shock: ) og trenger selvsagt mer en et forsøk liggende :lol:

Dessverre er det for mange jegere i denne kategorien.

 

Og det er nok en del av grunnlaget til hvorfor du og andre med mye kompetanse får negativ kritikk.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare presisere at mitt innlegg ikke var ment som kritikk på skyting på hold jeg selv ikke mestrer, er helt klar over at det finnes mange som er flinkere en meg. :D

Men jeg har inntrykk av at enkelte stoler litt for mye på utstyr, og tenker litt for lite på at et rådyr eller annet vilt er noe mindre forutsigbart en ei pappskive eller en gong.

Det gjelder og kjenne sine egne , og utstyrets begrensninger uansett om man skal skyte på 5 eller 500 meter.

Link to comment
Share on other sites

Hører alle snakker om avstandr, Coldplay bore shot og skadeskytings"tjangsen" Er vel en kjensgjerning at gjennomsnitts-jegeren i Norge, har en større skadeskytingsprosent på hold under 100 meter, enn en godt trent langholds-skytter har på 500... Er jo bare å ta seg en tur på skyteprøvene som skjer i denne tid.. Når folk må ha tre forsøk for å klare storviltprøva.. 30cm ring på 100 meter... Kontra en langholdskytter som setter 6-15cm samlinger på 500m inkl det berømte cold bore skuddet..

 

Så alt koker ned til, hvilken trening har du??

Hva skyter du med?

 

Dyr som beveger seg, eller kan bevege seg er jo et annet problem, hvor lang tid bruker kula fra løpet til dyret? 800m/s eller 1200m/s gjør jo stor forskjell her..

 

Konklusjon: skyt ikke på lengre hold enn; du VET du setter skuddet innenfor 10 cm, hver gang.. I den posisjonen du skyter, og med det utstyret du har..

 

Eller???

Link to comment
Share on other sites

Flott....

Då kan grevlingen1 berre gje f i å kommentere, og so får vi aldri vite svaret.

 

Basert på mi erfaring med nettforum, er TS for sta til å gå tilbake på kravet om at grevlingen1 skal svare før fasiten kjem. Og grevlingen1 for sta til å gje TS gleden ved å svare feil... I mellomtida sit vi no her.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Flott....

Då kan grevlingen1 berre gje f i å kommentere, og so får vi aldri vite svaret.

 

Basert på mi erfaring med nettforum, er TS for sta til å gå tilbake på kravet om at grevlingen1 skal svare før fasiten kjem. Og grevlingen1 for sta til å gje TS gleden ved å svare feil... I mellomtida sit vi no her.

:wink:

 

Neida, jeg skal nok gi dere fasiten. Men når grevlingen1 sier at dette bryter norsk lov. Så bør han også si hvor langt han mener det er!

 

 

Using a Apple product

Link to comment
Share on other sites

For langt hold i mine øyne er når kula mister stabilitet og anslags energi havner under det som er tillatt på aktuelt vilt og/eller kula mister såppas mye hastighet at den ikke vil ekspandere skikkelig. Resten er det egentlig skyttern som begrenser.

Link to comment
Share on other sites

Flott....

Då kan grevlingen1 berre gje f i å kommentere, ....:

 

Hvis TS har stort behov for dette vil jeg tippe 220 m (avTS sine alternativ).

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sett og gjort en grov beregning ut fra videoen.

Tok et utklipp der geita står på tvers (skrått nedover riktignok) og med ganske rette bakbein. Antatt at den er 75cm fra klov til toppen av låret bak fikk jeg at det er 156 piksler høyt, mot videoen som er 1080 piksler på min skjerm. Drøye 14 prosent av bildehøyden, noe som antyder 317m.

Tilsvarende breddemessig, antatt 90cm fra nederst hals til halen, 182piksler av 1920, 9.5%, noe som antyder 315m.

Begge gitt brennvidde 1200mm og antatt synsfelt på 3x1.69m per 100m

Så, spørs det bare om geita er større eller mindre enn de målene jeg gjettet på den her, og ut fra hvor godt jeg fikk målt på den i videobildet.

Jeg velger å tro den var litt mindre og at holdet derfor var 300m.

 

raringdyr_zps82611e23.jpg

 

For min del vil det være flere faktorer som avgjør om jeg syns det er for langt hold. Det vil under ideelle forhold være akkurat innenfor for min del, men i vanskeligere forhold være for lang. Selvfølgelig forutsatt avstandsmåler, nyinnskutt børse med verifisert klikktabell for ladning og kule osv. Sannsynligvis hadde jeg uansett valgt å smyge meg inn på et nærmere hold dersom mulig.

 

Sannsynlighetsberegningene jonnyvang la ut var veldig fine og sier egentlig det meste. Jeg må si et trygt skudd bør ha over 90% sannsynlighet for treff, og aller helst 100%.

Link to comment
Share on other sites

.....er det ikke belegg for det i hverken lov eller forskrift, og jeg ville blitt svært overrasket om det er entydig rettspraksis på området.

 

Tråden handler ikke om dette så lag gjerne en egen trådmså kan jeg utdype.

 

Kortversjonen er viltlovens paragraf 19 , naturmangfoldslova og dyrevelferdsloven med deres forarbeider...

 

Rettspraksis finnes også fra reinsjakta...

Link to comment
Share on other sites

Din påstand om at det er åpenbart ulovlig faller på sin egen urimelighet. Du henviser spesifikt til Viltlovens § 19. Denne sier:

 

§ 19. (human jakt)

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

 

Loven gir ingen spesifikasjoner på hva som er lovlig avstand for skudd. Tvert mot kan det argumenteres med at viltet utsettes for mindre lidelser ved skudd på lengre hold, da viltet ikke blir forstyrret på samme måte som dersom jakta foregår på kortere hold.

 

Jeg påstår ikke at jeg personlig har hverken erfaring eller evner til å ta et skudd på langt hold, men det betyr ikke det samme som at det ikke finnes noen som har det.

 

Dersom du har spesifikke hjemler som gjør dette "åpenbart ulovlig", må du faktisk komme med dem. De du så langt har kommet med underbygger faktisk ikke din påstand.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein 6m silo 547m frå terrassen og med mitt 40x scope ser eg litt meir, ca 10m. Bukken er derfor på 500m. Einkver idiot kan skru kikkertsiktet dit ut. Utfordringen med lange hold er alltid vinden. Det suser godt i vidøyen så eg hadde ikkje skote men kva andre gjer får bli deira sak.

 

Helsing frå gauken

Link to comment
Share on other sites

.....er det ikke belegg for det i hverken lov eller forskrift, og jeg ville blitt svært overrasket om det er entydig rettspraksis på området.
Tråden handler ikke om dette så lag gjerne en egen trådmså kan jeg utdype.

Kortversjonen er viltlovens paragraf 19 , naturmangfoldslova og dyrevelferdsloven med deres forarbeider...

Rettspraksis finnes også fra reinsjakta...

På hvilken avstand krysser man fra lovlig og til ikke lovlig ifølge § 19 etter din mening?

Og mener du at denne avstanden er lik uavhengig av hva slags dyr man skyter på?

Om ikke, hvilken avstand kan man da maksimalt skyte på for forskjellige storvilt før man bryter mot § 19 etter din mening?

 

Og når du snakker om rettspraksis fra reinsjakt, snakker du vel om skadeskytinger som har skjedd ved skudd på lengre hold enn 100 meter?

Og ikke om fellinger med gode skudd på lengre hold enn 100 meter så langt jeg vet.

 

Skadeskyting ved skudd på betraktelig kortere hold enn 100 meter har vel heller aldri vært prøvd i forhold til § 19 ettersom jeg vet.

 

Man kan jo spørre seg om hvorfor, når mange jegere skyter betraktelig bedre på 200 meter enn mange andre jegere er istand til å gjøre på 50-60 meter.

Men det er vel ifølge § 19 greit at de skadeskyter på hold under 100 meter, når de så vidt har klart skyteprøven...

Link to comment
Share on other sites

"Viltloven § 19 forbyr jakt drevet på en slik måte at viltet utsettes for unødige lidelser. Bestemmelsen stiller opp en standard for aktsom og human jakt. Det er på det rene at den ikke bare rammer tilfeller der dyr faktisk påføres lidelser, men også der jakt utøves på en slik måte at det oppstår fare for unødige lidelser for dyret. Jeg viser om dette særlig til den utførlige drøftelsen i Rt. 2003 side 104, hvor Høyesterett blant annet på bakgrunn av lovens forarbeider samt sammenhengen med tidligere lover og andre lover om dyrevern, la denne lovforståelsen til grunn. Bestemmelsen er med andre ord et rent faredelikt."

 

Ser man på TS sin video er både avstanden og terrenget slik at en domfellelse for overtredelse av paragraf 19 ville vært overveiende sannsynlig hvis en slik sak kom for norsk domstol...

 

Dette uansett om dyr faktisk var påført lidelse...

 

Slik jeg ser det er TS sin video ett skoleeksempel på der jeger (i Norge) skal domfelles hvis det løsnes skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...