Jump to content

Er dette for langt til å avgi skudd på et dyr?


Poacher

Hvor langt er det til geita?  

232 members have voted

  1. 1. Hvor langt er det til geita?

    • 100m
      4
    • 140m
      6
    • 180m
      12
    • 220m
      28
    • 260m
      21
    • 300m
      23
    • 340m
      34
    • 380m
      34
    • 420m
      28
    • 460m
      22
    • 500m
      20


Recommended Posts

Med bakgrunn i denne tråden, og flere andre hvor det er henvist til blant annet forskjellige videoer fra jakt i både innland og utland.

Så hender det fra tid til annen at enkelte brukere sier det er alt for langt, har ingen ting med jakt å gjøre osv.

 

Under bukkejakta i mai '14 i Skottland, filmet jeg disse to geitene. Er dette for langt å avgi skudd utifra det du ser på videoen?

La meg si at dette er utenfor jaktsesong på geiter, så de er bare filmet!

 

Kamera som er brukt er Canon SX50 (50x zoom) og jeg har zoomet inn på 50x i begynnelsen av filmen!

Er det for langt syntes du?

Hvor langt tror du det er?

 

Til de av dere som har jaktet i Blackhouse kan gi f*** i å svare. La brukerne se på videoen, og avgjøre om hvor langt det er og om det er for langt å avgi et skudd om dyret hadde stått i ro!

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Video er ubrukelig til avstands bedømming.

 

nei, det er slettes ikke ubrukelig til avstandsbedømming når man vet hvilken brennvidde det er tatt på. Siden det er oppgitt at det er brukt et SX50 kamera som har 1200mm (ekvivalent) brennvidde på 50x, er det greit å regne ut at du har et synsfelt på 1.7x1.1 grader, noe som gir f.eks. 15x10meter synsfelt på 500meter.

Så er det bare å se hvor stor geita er i forhold til hele bildet da. Antatt at den er 130cm lang skal den dekke litt under 1/10 av bildebredden dersom avstanden er 500m. Er det 250 blir den videre å dekke omlag 20% (1/5) av bildebredden.

 

Skulle gjerne tippet, men videon kommer opp som privat så får ikke sett den.

 

Sorry om jeg drepte noe av gjettespenningen, men uten en brennvidde/matematisk tilnærming så kan jeg være enig i at video er ganske ubrukelig til avstandsbedømming :)

Link to comment
Share on other sites

Tror tanken bak dette er og se hvor forskjellig oppfatning folk har av korte/lange hold, hva som er akseptabel skyteavstand på vilt og ikke? Ikke å finne ut hvor flinke folk er til og bedømme avstand..

 

Dette er helt riktig!

Mange er flinke til å kommentere utifra en videosnutt med kommentarer som: Det er for langt, det er feil vinkel, det er dårlig vær, dyret står feil. Det er galskap å skyte i den situasjon, har ingen ting med jakt å gjøre osv....

 

Her vet jeg fasiten på hvor langt det er, som dere vil få etterhvert!

Link to comment
Share on other sites

460meter.

Blir vel mer artig og spennende jaktopplevelse av å gå nærmere på dyret.

Er det alvorlig matmangel så kan en vel prøve et skudd, men igjen, blir antagelig sikrere kjøtt i gryta ved å safe på kortere hold.

Er klar over at noen har utstyr og skyter stabilt godt på så lange hold, så det er jo forsvarlig for slike folk. For andre definitivt ikke.

Kan være komplisert å selge inn som OK til skeptiske gamekeepers feks.(?)

Link to comment
Share on other sites

Er med på rundt 150-200 meter.

Artig å se hvor mange "alt for langt hold"-kommentarene som kommer på filming med actionkameraer. Folk vet ikke at det som ser ut til å være 40 meter borte, er nærmere 10 meter :D

 

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Når jeg så kun på geita så virka det veldig langt, men når jeg brukte trærne som referanse så tror jeg det ikke er stort mer enn 260?

 

Mine ferdigheter eller kunnskaper ville ikke strukket til for å gjøre et sikkert skudd, det siste blir sikkert i allefall demonstrert når vi får vite fasiten...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tippet 220 meter, men det er litt som å stikke fingeren i været. Noen blir nok lurt av vidvinkelen på slutten der som gir inntrykk av mye større avstander, men ser man litt på landskapet rundt og prøver å se for seg der zoomen er ca på normalbrennvidde, så…. Vel, er spent på svaret. :)

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det vanskeligere enn det. Jeg får inntrykk av at mange langholdstilhengere består av skyttere som blir jegere, heller enn jegere som vil utvikle seg som skyttere.

 

Det er uomtvistelig at tiden fra hjernen bestemmer seg for å skyte til prosjektilet treffer målet, øker jo lenger avstanden blir. Å skyte på levende vilt er knapt sammenlignbart med blinkskyting på papp og gong. Levende vilt har en lei tendens å ha egen vilje, og ofte er det uforutsigbart hva denne viljen blir brukt til.

 

Det er nesten så man kan få inntrykk av at selve målet for enkelte er å felle et dyr på så lang avstand som mulig. At det dreier seg om å tyne strikken så langt man kan uten at den ryker. At det er om å gjøre å ligge helt på grensen av hva man takler, og gjerne litt over.

 

Men jeg går ut fra at de aller fleste som ivrer for sånt er mest opptatt av å finne ut hva som er maks forsvarlig skyteavstand. Da koker det i så fall ned til å huske på denne viljen til bevegelse. Personlig synes jeg det er gøy å skyte på blink på lang avstand, men på jakt skyter jeg aldri på så langt hold at selve avstanden er et tema.

Link to comment
Share on other sites

Skal man forholde seg til norsk jakt, norske lover og forskrifter er ett skudd på ett friskt dyr på denne avstanden åpenbart ulovlig...og kammeret.no bør være ett sted der vi fokuserer på den lovlige utøvelsen av jakt i Norge.

 

Tåpelig å fokusere på langholds-jakt hvis man ikke ønsker nye begrensende forskriftsendringer på maks-hold til norsk jakt.

Link to comment
Share on other sites

Om holdet er forlangt eller ei kommer ann på ka mannen bak børsen klarer. Det er ikkje vanskligere enn det.

 

Når en bikker 5-600 meter så begynner det å bli et signifikant antall kilder til usikkerhet som prøver å hindre deg i å treffe med cold bore skudd. Dette bør en være klar over.

Det går en grense der et sted der selv Bob Lee Swagger må ha litt flaks for å treffe der han ønsker.Det er klart at denne grensen kommer mye tidligere på rådyr i forhold til en elg. Og den kommer lenge før 1000m i min bok om en f.eks skal ha 95% av sjangse for å treffe. (I "bedre jakt" rapportene så ble det rapportert 90% førsteskuddstreff på elg og 93% på hjort. Jeg anser da 95% til å være et mål på "god nok" moral)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan gjøre et forsøk på å tippe avstanden, og da er mitt svar 260 meter, og et hold jeg kunne skutt på med godt anlegg.

Jeg ville ikke ha vurdert å skyte uten bruk av avstandsmåler om jeg hadde vært like usikker på avstanden i felt som jeg er utifra den videoen.

Jeg har et personlig maks hold på 300 meter på rådyr under perfekte forhold.

Jeg foretrekker generelt sett å komme mye nærmere da jeg synes det er mer moro.

Link to comment
Share on other sites

Det går en grense der et sted der selv Bob Lee Swagger må ha litt flaks for å treffe der han ønsker.

 

DET er tull. Bob Lee er bedre enn best, og treffer alt, alltid. Så det så. Alltid.

 

(Nettopp lest ferdig siste boka, kunne jo ikke la slike løgner stå uimotsagt. :mrgreen: )

 

EDIT: Eneste jeg kan komme på som muligens er enda råere, det må være Veslefrikk med fela.

Link to comment
Share on other sites

Lindskog:

Det er langt mellom surmuling og jippisalto. Hvis det ikke skal være mulig å problematisere forhold rundt skyting mot vilt på lang avstand, i en tråd som dreier seg om skyting av vilt på ukjent avstand ...

Link to comment
Share on other sites

Dere som vil surmule....0

 

Mye mulig det er surmuling :wink: , like fullt fortjener kammeret.no tråder som forholder seg til norsk lov/forskrift...

 

TS sin video viser åpenbart ett skuddhold det etter norske regler er ulovlig å skyte mot friskt rådyr.

 

TS er utvilsomt en dyktig skytter med topp utstyr...men i mine øyne er TS sin forkjærlighet for å fronte jakt på langt hold ødeleggende for anseelsen til norsk jaktutøvelse.

Link to comment
Share on other sites

Med lovbrudd henviser du da til brudd på §19 i viltloven eller har du andre hjemler som kan brukes ved jakt på langhold?

Finnes det rettspraksis som stadfester hva som er akseptert avstand?

Skilles det mellom dyr som beiter/står i ro og dyr som er i bevegelse?

Link to comment
Share on other sites

I høyesterett er det fremdeles lovhjemler og rettspraksis (les tidligere HR dommer) som gjelder.

Men tror ikke noen jeger ønsker å dra gjennom hele den mølla bare for å kunne skyte en elg på drygt hold :lol:

 

Ønsker svar fra Grevling1 som er så påståelig på at dette er ett lovbrudd.

Hvilken lov bryter man?

Link to comment
Share on other sites

Joda Truls, det er langt mellom surmuling og salto (den var fin, tar jeg med meg videre), men hverken du eller Grevlingen vet hvilken avstand det er snakk om her. Litt av poenget med denne tråden var jo nettopp å vise hvor vanskelig det er å bedømme avstand utifra video, og sånn sett har dere kanskje gått rett i fella begge to. Hva hvis det viser seg å være 200 meter? Like negative da? Kanskje man skal vente med å dømme til man vet hva det er snakk om?

 

Hvis man derimot ikke vil vente, men vil dømme , så har jeg allerede linket til en tråd der dere kan gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

§ 19. (human jakt)

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

 

I dont see it :lol:

Jeg ville ikke skutt (og jeg tippa 300m), føler det ville blitt for langt(for meg), men det er mange som har langt mer kustus på rifleskytinga si enn det jeg har. Hva som er forsvarlig og lovlig må jo hver enkelt vurdere oppimot sine skyteferdigheter og sin evne til å bedømme forholdene. Tror det blir skadeskutt et og annet dyr på under 100m og, men dette er jo selvsagt ved det som kalles lovlig og forsvarlig jakt, så da er det jo greit :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lindskog:

Jeg oppfattet tråden som å være bedømming av skyteavstand, implisitt hva som er forsvarlig. Hvis spørsmåler er å bedømme avstanden gjennom et videokamera, legger jeg meg langflat og beklager at jeg sporet av. Men jeg har uansett aldri ment å dømme trådstarter for noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Litt av poenget med denne tråden var jo nettopp å vise hvor vanskelig det er å bedømme avstand utifra video

 

Tror ikke det.. Avstanden og hvem som klarer og tippe riktig er ikke så viktig. Debatten derimot... Så sånn sett tror jeg TS har oppnådd akkurat det han var ute etter.

 

 

Jeg har tippa 240m, Og jeg hadde skutt på det holde med optimale forhold i Skottland. I Norge derimot.. Vet ikke. I norge vil ett skudd som er skutt på over 150m og resultert i en skadeskyting gjort meg skyldig i ett lovbrudd og i verste fall fått følger. Skulle det samme skje innenfor 150m tror jeg att jeg hadde kommet unna med lovbruddet uten noen følger..

 

Edit: En forutsetning for att jeg skal skyte på lange hold(inntil 300m på Rådyr for min del) er att muligheten for og komme nærmere ikke er der.

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...