Jump to content

Hjortejeger skaut ku og stut


Marlinman

Recommended Posts

Nei vet du hva, det er sprøyt.

Der er vi faktisk enige, eg formulerte meg ikkje klart nok i trådstarten. MEN om VI meiner det er sprøyt så fører tildragelsar som dette til at vi som (måneskins) jegrar får eit forklaringsproblem ovanfor ikkje jaktande medborgarar, onkel blå, presse, grunneigarar osb.

 

2. veka i oktober er det fullmåne att. Den kjem eg til å nytta meg av....

Link to comment
Share on other sites

Dette har strengt tatt ikke en dritt med selve månedskinnsjakten, man er pliktig å vite hva man skyter på uansett hvilket tid på døgnet det er!!! Tviler på at denne jegeren har gjort godt nok forarbeid før han satte seg på post. (Kom kua plutselig i mot? var det kyr i område før han ankom i terrenget? strømgjerde?. hører man bjeller? Han syns kanskje at stuten sto merkelig i ro (eller omvendt) etter første skuddet? så han klemte i vei skudd nr 2? ja ja.. skikkelig dritt dag på jobben gitt.... )

 

Videre bør man ha skikkelig optikk til denne type jakt, (vet ikke hva han brukte) og ser du ikke skikkelig i en kikkert til rundt 10-15 høvdinger holder du igjen skuddet, uansett! Da er det for mørkt....

 

Nei vet ikke hva som er årsaken til denne "ulykken" men føler bare at denne jegeren ikke gjorde jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det er bedre om fyren skaffer seg sterkere briller, og lærer seg sine begrensninger,

og ikke minst artskunnskap.

 

Selv i månelys burde det være mulig å se forskjell på NRF Ku og hjort, gjør man ikke det burde man avstå fra og skyte.

 

100% enig.

Link to comment
Share on other sites

Trist sak for alle involverte, både jeger, bonde og ikkje minst beista (kyra og uksen).

 

No lese eg ikkje mykje i Bibelen, men meina å hugse noke smart so Jesus'n sa ein gong;

"Den som er utan synd kan kaste den fyrste steinen"...

 

Slike ting skal helst ikkje skje. Men det er eit ubestridelig faktum at shit happens. Og eg har i alle fall ikkje tenkt å sette meg til doms desse tilfella.

 

Kjenner fleire erfarne jegerar som har sikta etter storfe på jakt, men heldigvis ikkje skote.

Link to comment
Share on other sites

Husker gode gamle besten fortalte om den gangen en gjestejeger hadde vært i bygda for å jakte hjort. Sånn i 1 på natta stod han på tunet og beklagde så mye, men han trodde han hadde skutt en sau. "TROR?" svarte bestefar, og jegeren ynket seg nok litt. Men saken ble ordnet på stedet, og endte med at jegeren måtte betale erstatning, men tror ikke det var snakk om store pengene, sauen skulle jo slaktes uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk det er mulig å ønske så inderlig at det er en hjort man ser at hjernen ser en hjort, selv om øynene ser to kyr.

Dette har jeg også hørt om før, men jeg husker ikke hvor. Det blir hjernen som spiller deg et puss. Må forøvrig si at jeg syns jegeren opptrådte ryddig i etterkant, la seg flat og gjorde opp med bonden. Han kan uansett ikke ha det lett nå.

Link to comment
Share on other sites

Det der var tragisk, sånne ting gjer vår kvardag som jeger forbanna vanskelig. Allerede 2 gonger i dag, har eg blitt spurt om eg veit froskjell på ku og hjort.. Spøk selfølgelig, men det sprer seg som ild i tørt gras. Og alle jegere får svi for det, desverre.

 

Har høyrd ein vits, om lignende tilfelle. Det var ein bonde, som hadde henta 1 kyr, som var savna etter fjellbeite, og denne kjørte han på traktor hengeren sin. Då han kom et stykke, så smalt fleire skudd, det singla i glass frå traktorhytta og kyra datt rett ned. Bonden visste ikkje si arme råd og hoppa ut av traktoren og sprang bortover jordet... Han høyrer et skrik lang bak seg " skyt kælven au, skyt kælven au " !!

Moralen er, ikkje drikk dotsupen FØR jakta, men heller ta ein god ein etterpå !!! :twisted:

 

 

Det var dagens desidert styggest OT, så beklager denne, men den er til grundig ettertanke.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om at man kan have så stort et ønske om noget bestemt, at det øjnene ser

opfatter hjernen som det længe attråede bytte.

 

For nogle få år siden, var der en tysk gæstejæger med på den elgjagt jeg er medlem af.

Han skød til en elg og da vi er samlet hos den heldige skytte og skal have elgtrekkeren

sendt ind for at hente elgen ud, proklamerer han med stor overbevisning og store armbevægelser,

Ich habe eine grosse bulle geschossen, eine sehr grosse bulle - og spankulerer rundt på stive ben

og næsen i vejret.

 

Vi har aldrig set en mand blive så lang i hovedet og så stille i de to sidste dage af jagten.

Det var nemlig en stor gold ko han havde skudt :lol::lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette er en forjævlig situasjon. Både for oss jegere, og for han stakkar'n som skaut. Ja, man skal se hva man skyter på, og være 110% sikker, men på et eller annet tidspunkt vil det gå galt for alle. Om ikke akkurat som her, så en evt. skadeskyting, feilskyting av elg osv.

 

Han jeger'n her var helt fair, og sto til ansvar for det han har gjort. Det står det respekt av hos meg ihvertfall. Jeg håper ikke dette ødelegger for dere som elsker måneskinnsjakt. Jeg personlig liker det dårlig pga. at ved evt. ettersøk, så er det vanskelig å finne dyret. Så lenge det ikke blir lovlig med kunstig belysning for ettersøk, så blir det ikke human jaktutøvelse inni huet mitt. Ja, det er mulig at 99% ligger på skuddstedet(hva veit vel jeg) men hva med de andre som man ikke finner før på morgenen.

 

Jeg håper dem ikke er altfor strenge mot han, og han har jo tross alt gjort opp for seg ovenfor bonden også. Og jeg tviler på at det noensinne kommer til å bli en gjentagelse fra han jegern her gitt. Han har fått skrekken.

Link to comment
Share on other sites

kan hende han hadde en liten flaske voksensaft i sekken sin da :mrgreen::mrgreen: men er jo mulig han så to hjort i hodet sitt da, alle som har vært alene ute i trolsk månelys veit at man kan innbille seg at man ser både tusser og troll :o så jeg syns ikke noen ska dømme han. shit happens. faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk det er mulig å ønske så inderlig at det er en hjort man ser at hjernen ser en hjort, selv om øynene ser to kyr.

Dette har jeg også hørt om før, men jeg husker ikke hvor. Det blir hjernen som spiller deg et puss. Må forøvrig si at jeg syns jegeren opptrådte ryddig i etterkant, la seg flat og gjorde opp med bonden. Han kan uansett ikke ha det lett nå.

 

Akkurat dette har vel _alle_ som har jaktet litt i måneskinn opplevd. Selv jakter jeg en del rev på fullmåne utover vinteren, og det er ikke få ganger jeg har vært helt sikker på at jeg har sett en rev - når det har vist seg å være ei rotvelt, en grasdott eller noe annet som kaster skygge eller ligner ganske mye. Eller ei katt, en hund, en grevling osv. osv. Og nettopp derfor er det så viktig å holde hodet ekstra kaldt, tenke ekstra godt, ta seg ekstra tid, se en ekstra gang - før en løsner skudd.

 

På mange måter har jeg medfølelse med jegeren, spesielt på grunn av måten han har opptrådt i etterkant, men likevel er det ingen tvil om at han har gjort en generaltabbe som han må regne med får konsekvenser - i tillegg til at det dessverre også kan få konsekvenser for mange andre.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man på død å liv jakte i måneskinn???

Risikoen for feilskyting og skadeskyting øker jo betraktelig ved mørkets frembrud.

Hvor er jaktmoralen til slike jegere???

Det viktigste skuddet er faktisk det du holder igjen!!

Håper fyren får en skikkelig "karamell" av onkel for uforsvarlig jakt.

 

Jeg blir bare så eitrende forb...... når slikt unødvendig dritt skjer. :evil:

 

Det er bare èn ting du skal TRO om og det er på Gud, resten skal du vite. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man på død å liv jakte i måneskinn???

Risikoen for feilskyting og skadeskyting øker jo betraktelig ved mørkets frembrud.

Hvor har du det ifra??

Såvidt jeg husker så ble resultatet av en større spørreundersøkelse i Møre og Romsdal for noen år siden; at det var færre skadeskytninger ved måneskinnsjakt enn ved "ordinær" dagjakt.

Link to comment
Share on other sites

Øyh! Salmon, her er virkligheten tvertimot. Risikoen for feilskyting og skadeskyting MINKER betraktelig ved mørkets frembrud. :!:

 

Men som med alt annet vi driver med her inne, man må skaffe seg trening (er nok ikke den lureste jaktformen å begynne med). Helst sammen med mere erfarne nattejegre, nettopp for å kunne sile ut brainfade, og vite når man er for trøtt til å skyte. Det er en jaktform som stiller endel krav til at jegeren først og fremst har endel erfaring fra dagjakta (gjennkjenning av vilt etc) før en begir seg ut på denne jaktformen. (jeg som sylfærsk gjerdesitter, ville ikke drømme om å jakte om natta uten følge av erfaren jeger ved min side).

 

Enkeltstående tilfeller får en år om annet, folk skyter jo både hester og kyr på lyse dagen også. Det er ikke noe særegent for nattejakta.

 

Kansje man skal gå litt lavere ut på banen, inntil man har litt statestikk å slå i bordet med?

 

Jeg fatter ikke hvorfor enkelte har fått for seg at nattejakta er farlige greier, er det propagandaen fra stryn som ligger bak? :?

Link to comment
Share on other sites

Tall viser at skadeskyting på natta er mindre. Det er ikke dermed sagt at det er tryggere. Det har noe med hvem det er som jakter om natta, og hvem det er som jakter om dagen. Og sikkert et par andre forhold.

 

Hvem jakter midt på natta? Ferske jegere? Eller de som har vært i gamet lenge nok til å vite hvor skuddet skal sitte omtrent i blinde?

 

Hvis vi skulle lest statistikk til vi ble blå, så kan vi f.eks. begynne med storviltprøven. Hvor mange 'skadeskjøt' på den i år? Og hvor mange skadeskyter i virkeligheten? Tipper forholdstallene her ikke kan sammenlignes. Det har noe med den psykologiske effekten å gjøre, og de som er erfarne og ligger der på natten har nok et helt annet fokus enn de som skyter på dagen. Det betyr ikke risikoen for å skadeskyte minker.

 

Blir jo litt sånt som NAF som for noen år siden presenterte kvinner som vesentlig bedre sjåfører enn menn. Ja, for på deres statistikk kolliderte menn mye mer enn kvinner - uten at de la forholdet med kjøremengde inn i beregningen.

 

På tross av dette: Jegre som tar nattøkten skadeskyter svært lite, og det er en godt utprøvd metode. Og de vet hva de gjør!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man på død å liv jakte i måneskinn???

Risikoen for feilskyting og skadeskyting øker jo betraktelig ved mørkets frembrud.

Unnskyld latinen, men: Pisspreik!

 

Som 338'en påpeker, det som finnes av undersøkelser viser det motsatte:

Det kom inn 2957 skjema som er statistikkjørt. Det er seinere kommet inn flere skjema som er vurdert, men ikke med i denne rapporten. Høster 2003 ble det felt ca 7000 hjorter i fylket.

[...]

En stor del av fellingene i fylket synes å komme under krevende lysforhold. Under vanskelige lysforhold og på litt avstand kan det være vanskelig å bestemme både avstand og vinkel på dyret. På den andre siden vil hjorten ofte være roligere på disse tidspunkta.

[...]

Under tidspunkt for når skuddet falt, så vi at mange skudd ble løst i skumring og grålysning. Skudd i disse perioder er overrepresentert. 15,6 % av skuddene kommer om natta

[...]

Skudd over 100 meter forekommer sjeldnere på natt

[...]

Ettersøk på dyr som er påskutt i fart tar vesentlig lengre tid, og resultatet er at de sjeldnere blir funnet. Ettersøk på dyr i skritt gir oftere funn av levende dyr, mens hjort som sto stille da ble påskutt oftere finnes døde

[...]

Innmarksjakt gir i mindre grad bom og skadeskyting

[...]

Sammenheng mellom klokkeslett for skuddet og resultatet av skuddet.

Det har over år vært en diskusjon om nattjakt gir mer bom og skadeskyting enn dagjakt. I tabellen under er skudd som falt mellom midnatt og kl 04 sammenlignet med skudd mellom kl 08 til 17 og skudd mellom kl 22 og kl 24. Alle skudd ved overgang natt og dag er utelukket slik at tabellen bygger på samlet 1010 skudd.

 

Vannrett prosentuering

Dødelig Bom/skadeskudd N=

---------------------------------------------------------------

Natt (kl 0-4) 97.1 2.9 279

Dag (kl 8-17) 90.0 10.0 622

Seinkveld (kl 22-24) 94.5 5.5 109

---------------------------------------------------------------

Sum 92.5 7.5 1010

Tabellen viser en meget sterk sammenheng (sign 0.0007). En nærmere analyse viser at skudd om dagen mer enn firedobler sjansene for reine bomskudd.

Ref: Bedre hjortejakt 2003

 

Det er ingen opphopning av ettersøk etter hjort omkring fullmåne. Trolig skyldes det få bom og skadeskudd ved nattjakt i måneskinn
Ref: Ettersøksundersøkelsen 2004

 

Tall viser at skadeskyting på natta er mindre. Det er ikke dermed sagt at det er tryggere. Det har noe med hvem det er som jakter om natta, og hvem det er som jakter om dagen. Og sikkert et par andre forhold.

Kan det muligens også skyldes at hjort skutt i måneskinn som regel står i ro mens jegeren -- som har god tid til å avgi et sikkert skudd -- ligger med trygg skytestilling og gjerne med anlegg for børsa. Hm?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man på død å liv jakte i måneskinn???

Risikoen for feilskyting og skadeskyting øker jo betraktelig ved mørkets frembrud.

Hvor har du det ifra??

Såvidt jeg husker så ble resultatet av en større spørreundersøkelse i Møre og Romsdal for noen år siden; at det var færre skadeskytninger ved måneskinnsjakt enn ved "ordinær" dagjakt.

 

 

Det kan jo være pga. at det er 3 % som jakter i måneskinn, og 97 % som jakter da det er lyst. Skal ikke mye rakettforskninga til for å skjønne regnestykket da vel.............

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være pga. at det er 3 % som jakter i måneskinn, og 97 % som jakter da det er lyst. Skal ikke mye rakettforskninga til for å skjønne regnestykket da vel.............

 

og svaret blir........?????????????????????

 

 

Leser ikke du kenneth 32 statistikken som fanden leser bibelen tro.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som egentlig er intresangt i denne samenhengen, er at det i faktiske tall er betydligt mindre skadeskyting nattestid (i forhold til antall dyr som blir felt). At dette selvsagt kommer av at man skyter på rolige til stillestående dyr, på tildels svært korte avstander er egentlig ikke så intresangt (men det skal jo litt til å fucke opp ett skudd på 35m avstand, på en hjort som en gjerne har fulgt frem og tilbake en time eller so). Nattjakt handler om tolmodighet til å vente på at akkurat det dyret du har sett deg ut skal stå fritt og akkurat slik (gjerne akkurat der) du vil ha det. De gangene jeg har hørt slikt har gått galt, har det utelukkende vært utolmodighet som har vært ute og gått (og selv da endte det egentlig godt siden marginene var så store).

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være pga. at det er 3 % som jakter i måneskinn, og 97 % som jakter da det er lyst. Skal ikke mye rakettforskninga til for å skjønne regnestykket da vel.............

 

og svaret blir........?????????????????????

 

 

Leser ikke du kenneth 32 statistikken som fanden leser bibelen tro.

Han leser ikke statistikken. Punktum. Tallene står i innlegget mitt lenger opp:

279 skudd avfyrt om natta, 97.1% dødelig

622 skudd avfyrt om dagen, 90% dødelig

109 skudd avfyrt seinkveld, 94.5% dødelig

 

Var det tydelig nok nå? Finner du fram kalkulatoren kan du regne ut at 60% av skuddene i undersøkelsen ble avfyrt om dagen, det var dobbelt så ofte skadeskyting om dagen sammenlignet med seinkveld og mer enn tre ganger oftere skadeskyting om dagen enn om natta.

 

Skal ikke mye rakettforskninga til for å se at måneskinnsjakt er den hjortejaktformen som medfører lavest risiko for skadeskyting. Så enkelt er det bare, uansett hva folk måtte "tro" og "mene" uten annet grunnlag enn egen synsing.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vi fått hjorten til å stå fint i ro på dyrka mark om dagen, so ville nok den jaktforma komme best ut. Og dersom nokon var dumme nok til å skyte på dyr i skogen på nattestid, so ville den jaktforma komme særdeles dårleg ut.

Samanlikninga mellom nattjakt og dagjakt blir bl.a. derfor etter mi meining litt feil. Feil angrepsvinkel. Det blir for situasjonsbestemt. Greit at prosenten for dødleg førsteskot er høgare på klassisk nattjakt. Men mogelegheiten for eit bra andreskot er nok betre i dagslys. Forutsetningane for ettersøk er betre, osv...

 

Til sjuande og sist meinar eg at det å krangle mellom kva som er best eller verst av natt- og dagjakt blir litt meiningslaust. Det blir kvar enkelt jeger i kvar enkelt situasjon si vurdering som blir utslagsgivande. Uansett lysforhold eller tid på døgnet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vi fått hjorten til å stå fint i ro på dyrka mark om dagen, so ville nok den jaktforma komme best ut. Og dersom nokon var dumme nok til å skyte på dyr i skogen på nattestid, so ville den jaktforma komme særdeles dårleg ut.

:mrgreen: Bare så synd at hjorten ikke er høflig nok til å stille seg rolig opp med breisida til på åtti meters hold midt på blanke dagen ;)

 

Til sjuande og sist meinar eg at det å krangle mellom kva som er best eller verst av natt- og dagjakt blir litt meiningslaust. Det blir kvar enkelt jeger i kvar enkelt situasjon si vurdering som blir utslagsgivande. Uansett lysforhold eller tid på døgnet.

Amen! Men man blir fort litt -- skal vi si "engasjert"? -- når folk uten filla peiling på hva måneskinnsjakt er, hvordan den bedrives og hvilken risiko for skadeskyting slik jakt medfører uttaler seg i hytt og pine, tror og synser ivei og fordømmer noe de ikke vet hva er. Især når de som gjør slik er jegere som burde vite at de graver sin egen grav ved å argumentere uten saklig grunnlag. I neste omgang vil noen andre (for eksempel politiet i enkelte vestlandskommuner) bestemme seg for hvordan verden ser ut -- uten å åpne vinduet og kikke ut av TV-stua -- for så å fordømmer, forkaste og ønske å forby "synsernes" jakt.

 

Med dagens press på jakta fra ymse "dyrevernere" er vi alle nødt til å basere oss på fakta når vi diskuterer :!:

Link to comment
Share on other sites

Selv om all tilgjengelig statistikk viser at jakt på nattestid gir mindre skade og feilskyting så er det etter mitt syn helt unødvendig å jakte om natten når en har hele dagen å jakte på.

 

Jada, noen jobber om dagen, og har bare natta å jakte på, men da får en sette av litt av ferien til dagjakt... :)

 

Vi er ikke skapt synsmessig til jakt i mørket og de skade og feilskytingene som da oppstår er helt unødvendige. Ved å forby jakt etter mørkeds frembrudd hadde vi unngått dette.

 

Vestlandsjeger har ett godt poeng når han sier at muligheten for ett oppfølgingsskudd blir sterkt redusert på natta.

Link to comment
Share on other sites

Selv om all tilgjengelig statistikk viser at jakt på nattestid gir mindre skade og feilskyting så er det etter mitt syn helt unødvendig å jakte om natten når en har hele dagen å jakte på.

 

Vi er ikke skapt synsmessig til jakt i mørket og de skade og feilskytingene som da oppstår er helt unødvendige. Ved å forby jakt etter mørkeds frembrudd hadde vi unngått dette.

 

 

*sett inn nord-norske gloser som måtte passe*

 

Hadde vi fått totalforbud mot jakt hadde alle de unødvendige skade og feilskytingene ikke oppstått!

Link to comment
Share on other sites

Selv om all tilgjengelig statistikk viser at jakt på nattestid gir mindre skade og feilskyting så er det etter mitt syn helt unødvendig å jakte om natten når en har hele dagen å jakte på.

 

Jada, noen jobber om dagen, og har bare natta å jakte på, men da får en sette av litt av ferien til dagjakt... :)

Som sagt:

Bare så synd at hjorten ikke er høflig nok til å stille seg rolig opp med breisida til på åtti meters hold midt på blanke dagen
Med dagens økende hjortebestand må vi øke avskytingen. Ved å forby måneskinnsjakt vil man garantert redusere avskytingen. Er det noe vi ønsker?

 

Vi er ikke skapt synsmessig til jakt i mørket og de skade og feilskytingene som da oppstår er helt unødvendige. Ved å forby jakt etter mørkeds frembrudd hadde vi unngått dette.

Vi trenger overhodet ikke å jakte for å holde oss i live. Ved å forby all jakt hadde vi unngått "de skade og feilskytingene" som all jakt kan medføre. Jeg foreslår en prøveordning der vi i første omgang forbyr all jakt i Bø i Vesterålen, så kan vi etter en ti års prøvetid evaluere resultatene.

 

For de som ikke skjønte det: Dette var ironi. Hvem f@£n trenger PETA og Fr. Jenny B-R til å avskaffe all jakt når vi har slike holdninger blant jegerne selv? :evil:

Statistikken viser vel det stikk motsatte - at vi ikke er skapt synsmessig til jakt på dagen... I allefall ikke vestlendingene. :roll:

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi er ikke skapt synsmessig til jakt i mørket og de skade og feilskytingene som da oppstår er helt unødvendige.

 

Men etter det jeg forstår, så foregår vel ikke måneskinnsjakt i mørket. Det heter jo måneskinnsjakt, og man jakter i lyset fra månen, da helst en fullmåne.

 

Vær vennlig og korriger meg dersom jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Men etter det jeg forstår, så foregår vel ikke måneskinnsjakt i mørket. Det heter jo måneskinnsjakt, og man jakter i lyset fra månen, da helst en fullmåne.

Stemmer. Sjøl legger jeg meg ikke ut hvis månen er mindre enn ca. trekvart full eller hvis det er skyer som skygger for månen. I slike tilfeller er det skumringen og grålysningen som gjelder. Med god optikk er det ingen problemer forbundet med å plassere et 100% drepende skudd under slike forhold. Man snakker tross alt om liggende skyting med anlegg, mot dyr som befinner seg mindre enn 100m unna, og man har god tid til å vente til dyret stiller breisida til. Personlig har jeg ennå til gode å skadeskyte -- eller for den saks skyld ha behov for oppfølgingsskudd -- under slik jakt. Man stresser heller ikke dyra, verken det dyret som blir skutt eller andre dyr i området, med denne jaktformen.

 

At andre kan se på denne jaktformen som "usportslig" tar jeg med knusende ro. "Sportsligheten" tar jeg igjen når jeg går smygjakt i et terreng som er et sant mareritt i forhold til skiftende vind og andre kompliserende faktorer 8)

Link to comment
Share on other sites

Vil først og fremst si at jeg synes fryktelig synd på denne karen som skjøt feil. Heldigvis hadde karen moral og ansvarsfølelse helt i toppskiktet da han umiddelbart stod til ansvar for sine handlinger og gjorde opp for seg med bonden.

 

Det skjer dessverre hvert år feilskyting av diverse sort på jakt, men dette er jo en fryktelig lav andel av de dyrene som blir felt. Når det gjelder jakt på natt eller dag skal man selvfølgelig være sikker på hva man skyter på, men mange ønsker så inderlig suksess at de nok blir litt lettere på avtrekkeren enn andre...

 

Litt av skylden må nok slike forum som dette ta hvor vi alle sammen klapper for de av oss som feller dyr, gratulerer og sikler på bilder av flotte trofeer.

 

Tror nok synet som møtte han på jordet er den verste straffen han kunne få, må være en forferdelig følelse å småtrippe ut på jordet full av jaktfeber smilende i den tro at man har skutt to hjorter får så å få det slaget i trynet at det virkelig ligger to døde kyr......

 

Men vi har jo saker hvor både hest og kyr er skutt i elgjakten i fullt dagslys, så en gang iblandt går det helt galt for noen og det bør vi alle ha i bakhodet før vi sender skudd avgårde neste gang....

 

Vil kondolere til jegeren som skjøt og håpe på at ting ordner seg og at han kun skyter voksen bukk neste gang :D

 

Skitt-Jakt!

Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes er litt skremmende er at det er så mange som hiver seg på for å håne denne stakkaren som har gjort sitt livs største tabbe og sikkert skjemmes nok som det er. Det er ikke første gangen vi hører om slike tilfeller hvor alt som skal gå galt gjør det og en ender opp med et en-til-hundretusen utfall. Jeg skjønner ikke helt hvordan han klarte det, og attpå til tar kua ved siden av og, men fy f@£n for en jævelig følelse det må være når det går opp for deg at du står der med møkk på leggen og salat mellom tærne.

 

Selv har jeg jaktet ”stein rype”, reinsgevir satt opp på stein i fjellet og sett både løver og elefanter under skumringsjakt, men aldri tatt et skudd jeg ikke har vært sikker på.

 

At det kommer en del meningsytringer om måneskinnsjakt fra mer eller mindre uvitende det tar jeg som en selvfølge, men at folk skal være så bråe med dele ut åretsidiot-prisen i en sak de kun kjenner fra media synes jeg er ille. Jeg føler faktisk med stakkaren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper inderlig at dette IKKE blir nok en spiker i kista for måneskinnsjakta. Spesielt siden statistikken er på jegernes side.

Det viktigste her må vel bli å få folk til å forstå sine egne begrensninger, ikke å tre flere idiotiske regler ned over huet på dem.

Selv har jeg kuttet ut all form for jakt i dårlig belysning ( har aldri jaktet storvilt på kveld/natt). Det er flere faktorer inne i bildet for den avgjørelsen. En er at jeg ikke har kikkert som er lyssterk nok til å kunne forsvare å løsne skudd i dårlig belysning (har heller ikke råd til å investere 10-15 tusen i en kikkert.) Men den viktigste årsaken er at jeg har en del "rusk" i øyevæska, som framstår som små "tråder", gjerne når jeg fokuserer mot noe som i utgangspunktet er vanskelig å se. Har opplevd flere ganger at disse "trådene", som beveger seg inne i øyet, har fått meg til å tro at ei lita buske e.l er f.eks en rev i bevegelse.

Nå hadde det selvfølgelig ikke gjort noen skade om jeg skøyt akkurat ei rot, eller en gressdott, men jeg velger å IKKE ta sjansen på å skulle løsne skudd mot noe jeg ikke vet hva er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også blitt skeptisk til skumringsjakt etter en episode jeg hadde i fjor. Jeg satt ved en jorde og ventet på hjorten. Det var såvidt begynt å skumre. Ut kom en bukk og jeg skjøt et skudd som jeg var helt sikker på . Bukken gikk et par skritt og datt. Da jeg kom bort var bukken borte. Ringte etter ettersøkshund som var på plass en time senere. Det var nå temmelig mørkt.Det var nå kommet ut flere hjort på jordet litt bortenfor og ettersøket førte ikke frem. Kontaktet så viltnemda og de stillte med en ny ettersøkshund litt ut på formiddagen dagen etter. Krabbet og lette etter hår og blod men fant ingenting og sporingen førte heller ikke frem til noe annet enn en helt frisk hjort. De friskmeldte dyret.

2 uker senere i elgjakta fant en driver hjorten min 50 meter fra skuddstedet. Man kunne tydelig se inn og utgang på kula like bak bogene. Ikke spør hvorfor vi ikke fant hjorten med 2 ettersøkshunder men det var altså det som skjedde. Masse uheldige omstendigheter er noe av årsaken. Hadde vi ikke måtte gi oss den kvelden pga. mørket er jeg ganske sikker på at vi hadde funnet den.

Jeg er i allefall sluttet å jakte i skumring men mener ikke at alle andre skal slutte av den grunn.Men jeg mener at jakt i skumring/måneskinn er marginalt og det beviser jo denne omtalta saken. Er vel ingen som tror at dette hadde skjedd den stakkaren i dagslys. Men igjen: jeg mener ikke at jakt i måneskinn skal bli forbudt!!! Det er vel en mye større andel skadeskytinger/feilskytinger som skjer i dagslys så den prosenten som skjer i måneskinn tror jeg er liten.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting som er sikkert. Skal vi kunne nå en fellingsprosent som ligner noe, er innmarksjakt en viktig jaktform. (Ca 50% ble skutt på innmark på valdet vårt i fjor). Skal vi slite ut ettersøkshundene er kun dagjakt veien å gå. Hjort i jag oppi lIa er det ikke bare bare å ta livet av for en gjennomsnittsjeger/skytter. Presset for å ta ut hjorten øker i alle retninger. Det vil i verste fall føre til at flere skyter på dårlige sjanser.

 

Innmarksjakt er likevel mer enn å skyte i dårlig lys. Vi har avtagende lys, ei periode med natt og så har vi økende lysmengde igjen. Hjorten er ofte på innmarka i alle tre fasene. Den siste fasen er kanskje mest kritisk med tanke på at hjorten snart vil trekke av. Likevel vil denne perioden være den beste om man skal si det ene eller det andre om innmarksjakt. Jeg er så heldig å ha en gård som ligger fint til for sky hjort... :wink: Det er ikke biltrafikk og annet menneskestøy som får hjorten til å trekke tidlig av om morgenen. Derfor står rifla i skapet til sent på natt/tidlig morgen. Noen ganger er hjorten der, andre ganger har den forlatt bøen før lyset er godt nok.

 

Likevel har jeg plenty med skuddmuligheter i løpet av den lange jaktperioden. Det har heldigvis ikke nådd dit hen at jeg jakte om natta. Til det har jeg økonomi til å avse en hjort eller to.

 

Og for de som lurte, jeg har en østerrisk kikkert med 2,5-10x56 m/lys. (Mener at lys er oppskrytt, men det er ut fra min jaktform og ståsted.....og en annen diskusjon...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...