Jump to content

Nytt pistolreglement - obligatorisk kammerplugg/flagg


OIH

Recommended Posts

NM uten å ha opplevd noe som føles farlig

Fin den der ja, som Razumny sier... en jeg kjenner (kjente, han er død nå) nestenhavarerte med fly, mens alle stod og så på. De kom alt for lavt inn (sånn at alle var sikre på at de kom til å ende i tretoppene), sneia noen busker, og landa alt for hardt rett før baneenden, og raste inn på banen, mer eller mindre kontrollert, men i ett stykke. De berømte ord, som enda siteres, kom da han klatra ut:

 

"Det var jo aldri kritisk, æ var jo aldri rædd"

 

Noe av poenget her er at ALLE skal føle seg trygge? Eller?

 

Ved lading av ett halvautovåpen, tar jeg våpenet nok ut av hylsteret til å få ut magasinet

Fomle med våpen i hylser ødelegger vel noe av hensikten med hylster, hvorfor ikke bare ha magasinet i magasinholderen, der det hører hjemme?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sorry, men nå ler jeg, jeg har sett den aktuelle episoden og den er utrolig bra og tar greia på kornet ;) Vi har vel alle vært den personen når man analyserer og tenker litt tilbake.

 

Jeg mener helt ærlig at alle som skyter mye felt kanskje burde vurdert ett dssn kurs, og skutt noen matcher i ny og ne bare for å få erfaringen. Tenk på det litt som at alle har godt av å ta lastebillappen, du får en "aha" forståelse av trafikk da også som er litt tilsvarende. Om dynamisk ikke er din greie er det jo helt fair, men du har kanskje lært noe nytt, møtt noen nye folk, fått utvidet horisonten?

 

 

På siste stevnet jeg skjøt i nsf regi som var sandefjord nå nylig gikk jeg med samme folka alle rundene (flere ukjente), og alle hadde helt topp våpenhåndtering, og det var en god løs tone på laget, rett og slett en helt fantastisk dag når alt klaffer og man slipper tenke på slikt, jeg kan jo si at jeg fikk NM revolver totalt ødelagt av incidenten og var sur/irritert resten av standplassene.

 

Vi kan vel alle enes om at det stort sett går bra, og er bra, men jeg vil til livs de siste få prosentene siden det trosalt ikke er mye som skal til, men tror vi at det er realistisk å få dette inn med holdningsskapende arbeid?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at neste gang jeg ser vår lokale dommerinstruktør så skal jeg snakke med han om disse tingene. Jeg husker ikke hvor stor vekt det ble lagt på dette på dommerkurset, men det kan neppe skade om det legges enda mer vekt på det i dommeropplæringen. Kanskje ikke minst i de praktiske øvelsene?

 

Det vel ikke overraske meg om temaet blir nevnt på fagkomitekonferansen. Om ikke annet i baren...

Link to comment
Share on other sites

........en jeg kjenner (kjente, han er død nå) nestenhavarerte med fly, mens alle stod og så på. De kom alt for lavt inn (sånn at alle var sikre på at de kom til å ende i tretoppene), sneia noen busker, og landa alt for hardt rett før baneenden, og raste inn på banen, mer eller mindre kontrollert, men i ett stykke..............

 

Fra min egen tid som pilot husker jeg at regel nummer 1 var:

 

"Enhver landing du kan gå fra er en god landing!"

Link to comment
Share on other sites

 

Ved lading av ett halvautovåpen, tar jeg våpenet nok ut av hylsteret til å få ut magasinet

Fomle med våpen i hylser ødelegger vel noe av hensikten med hylster, hvorfor ikke bare ha magasinet i magasinholderen, der det hører hjemme?

 

K

 

er ikke brukt for magasinholder i felt og bruker ikke dette. Da hadde jeg heller brukt lomma.

 

Og etter fyll magasin og tønner er det selvsagt lov å røre våpenet.

Link to comment
Share on other sites

...om det hadde vært tillatt med forhåndsladd magasin, hadde jeg ladet opp så mange magasin jeg kunne med rett antall skudd i forkant av stevnet, og oppbevart i magasinholdere i beltet. Slik det er, vil nok jeg velge å ha magasinet i magasinholder mellom skyting. Ser ikke at de ikke har noen plass p.t.

Link to comment
Share on other sites

Da ser du ut som ipsc singelstack skytter... :P for du må ha 10 mags!

 

Vi begynner muligens spore av, det tar 2-3-4 sekunder bare å fylle 6 skudd, og for alle som har prøvd wadcuttere i revolver med hurtiglader vet man hvor fantastisk det er.. ;) Noen sekunder til lading på standplass er problemfritt.

Link to comment
Share on other sites

Da ser du ut som ipsc singelstack skytter... :P for du må ha 10 mags!
Vel, om jeg kommer med to ferdigladde magasin, så kan jeg lade opp det jeg har tømt på neste standplass, jeg. Det er ikke en utfordring. Alternativt kan jeg ha ferdigladde magasin i bagen jeg allikevel har med meg, og to i holder i beltet...
Link to comment
Share on other sites

Jeg funderte på hvordan man kunne formulere en felles orde hvor da de med halvautomatiske våpen først kunne fylle sine magasiner før de tok våpen ut av hylster og da revolverskyttere måtte ta sine våpen ut av hylster for å fylle sitt "magasin" (tønne). Jeg falt da ned på at ordren "fyll tønne og magasin med riktig antall skudd" og deretter lading ble feil, så jeg falt ned på "gjør klar til skyting, lading" - her kunne det være et opphold før lading, slik at alle har fylt sine magasiner og har våpen klar for lading på samme tid.

 

edit: Poenget her er at hvis ordren blir for spesifik, f.eks "Finn frem våpen og fyll tønne og magasin" - så kan det oppfattes at det skal gjøres i den spesifikke rekkefølge og at de med halvautomatiske våpen da må stå med våpnet i hånda mens de fyller magasinet, og mye av poenget med hylster blir borte...

 

Hvis ordren er "gjør klar til skyting" så kan skytter selv velge rekkefølge - men svakhet her er at man ikke spesifikt gir tillatelse til å ta våpen ut av hylster .. alternativt kunne ordren være "Gjør klar til skyting - skyttere kan ta våpen ut av hylster"

 

"Gjør klar til skyting - skytter kan ta våpen ut av hylster" gir da mulighet til å fylle tønne / magasin og trekke våpen fra hylster, men ikke å lukke tønne eller sette inn magasin og ta ladegrep. Det kan være fornuftig at lading utføres på tilnærmet samme tid i laget. ( Jfr liggende hvor det kan være fornuftig at alle ligger ned før lading).

 

Skudd avgitt før ladeordre er DQ... Etter lading og før ild som tidligere med poengstraff osv som tidligere..

Link to comment
Share on other sites

Da gjør vi det!

 

Uansett bæremåte bør det jo være mulig å ta med følgende setning i reglementet:

 

"Våpen og magasin bæres atskilt".

 

Da kan man jo unngå farlige situasjoner som oppstår på bakgrunn av at folk prøver å fylle magasin etter at de har tatt våpenet ut av bagen.

Link to comment
Share on other sites

Definisjonen på bæres atskilt er da? Magasinet ikke i våpenet eller magasinet får ikke være i samme bag som våpenet?

Ikke i våpenet. Det kan umulig medføre noen fare for liv og helse dersom en skytter bærer magasinet i samme bag. Selv om jeg personlig velger å ha magasinet i lomma fordi det er mest lettvint.

Link to comment
Share on other sites

.. og den åpenbare fordel med hylster er at her kan standplassleder lett sjekke at skytter etterlever reglen om å hylstre uten isatt magasin. Hva man foretar seg nede i en bag er vanskelig å følge med på.

 

Jeg er ikke en notorisk regelryttere som tror at alle skyttere forsøker så godt de kan å omgå regler, men det finnes noe få "smartinger" som bare skal .... og han trodde at magasinet var tomt... og det er de vi må få inn i rammer som ikke gir de rom for dumme vurderinger.

Link to comment
Share on other sites

Hva er argumentene mot hylster for bag?

 

Jeg har da uten problemer hylstret alt fra AW93 feinwerkbauen min til GSP til 10-12 toms revolvere, da selvfølgelig også hylstere som ikke tar sikter, gjerne ofte også har siktebeskytter.

 

Jeg har våpen til alle feltklasser, og hylster til alle.

Link to comment
Share on other sites

Tviler vel på om frafallet i feltskyting blir nevneverdig med innføring av obligatorisk hofte hylster. I dag bruker vel nesten 90 % av feltskytterne hylster og de resterende 10% bruker antagelig ikke hylster fordi de ikke ennå har "rota" seg til å skaffe det.

 

Ser ikke helt at "væske/bag skytterne" er så ihuga at de nekter å anvende noe annet.. (men vi er en gjeng individer med mye divergerende oppfatning - så jeg burde vel strengt tatt ikke la meg forundre lenger..)

 

Kanskje vi får en positiv effekt ved det at de som ikke deltar på feltskyting fordi de synes vi behandler våpen på en uforsvarlig måte igjen vil være med..?

Link to comment
Share on other sites

Argumentet mot bag er mest tidsargument da du ca alltid venter på at noen skal få bagga opp/ned våpen, men sjelden venter på at det blir hylstret, egentlig bare for å strømlinje forme ting og at det potensielt er grunnlag for fomling, ikke for de erfarne, men for de ferske.

Link to comment
Share on other sites

det er flere argumenter mot bagging - mange er allerede nevnt.

 

Bagging av våpen gjør at du som standplassleder raskt mister oversikt over hva som foregår på standplass med folk krumbøyd i en bagg. Som standplassleder må du nødvendigvis forlate skyteren etter visitasjon før du har forsikret deg om av våpen er skikkelig nedpakket.

 

Ryddige skyttere med fornuftige bagger er ikke problemet, utfordringen er "surrehuene" med lite praktisk oppbevaring av våpen og dårlige standplassrutiner. Hoftehylster er mer effektivt og gir mindre rom for feil.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at vi må vente på surrehuene uansett om de bruker hylster eller ikke.

 

Som standplassleder visiterer jeg våpen, deretter ber jeg skytterne pakke bort våpen. Jeg kommanderer jo ikke "anvis!" før jeg ser at alle skytterne er ferdige med dette. Så ærlig talt ser jeg ikke problemet. Jeg er ikke mot hylster, jeg bruker hylster sjøl. Men jeg ser ikke fra mitt ståsted noe fornuftig grunn til å nekte de som ønsker det å bære våpen rundt feltløypa i en bag, veske eller et våpenetui. Dersom det tar lengre tid å legge et våpen i en bag, kan jeg ikke se for meg at det kan være snakk om mer enn 10-15 sekunder. Neglisjerbart i den store sammenhengen. (ja, jeg vet at 6x10 sekunder blir et heeeeelt minutt, men det er fortsatt neglisjerbart)

 

For enkelte skyttere er faktisk også en bag mer praktisk. For en stormaget mann kan "bilringene" gjøre det tungvint med hylster. Og for ei dame på ca 50 kg kan det føles ubehagelig å bære et tungt våpen i beltet.

Link to comment
Share on other sites

Bag er definitivt bedre enn åpen bæring med flag, men jeg ser liksom ikke helt problemet med å bare enkelt og greit si at det er hylster som er obligatorisk. Hvis noen mener at det er helt umulig pga av fysisk tilstand eller helse årsaker så bør vel regelverket åpne for unntakk i spesielle tilfeller.

 

Jeg ønsker at håndtering av våpen på standplass er ensartet og oversiktlig slik at standplassleder har full kontroll, medskyttere ikke behøver engste seg for hva naboen måtte finne på og alle ser og får bekreftet at våpen bringes inn på standplass i hht sikker håndtering og er sikkert anbrakt i et hylster etter skyting.

 

Et surrehue som fremdeles roter rundt i baggen hvor du vet at det også ligger et våpen er vel ike spesielt betryggende hvis du er fremme og anviser skivene. Litt av poenget er det visuelle ved at du ser at våpenet (uten magasin) er i hylster og ingen annen plass...

Link to comment
Share on other sites

Unnlater du bevisst å lese/imøtekomme det meddebattantene skriver? Domino skriver rett ut at han ikke mener anvisning skal finne sted før våpen er pakket ned. Jeg forstår ikke hva man har å vinne på å forby bag, sikkerhetsmessig. For å forby noe mener jeg det skal ligge tungtveiende årsaker til grunn; å spare noen sekunder er ikke tungtveiende årsaker.

Link to comment
Share on other sites

Neida bare rolig razumny, vår man har "pakket" ned våpen i en sekk, men der ligger også pussefilla til brillene hans, men under våpenet som var "forskriftsmessig" nedpakket - vi snakker om surrehuene som ikke helt forstår sammenhengen før det smeller - det er desverre de denne diskusjonen i stor grad har dreid seg om.

 

Hadde alle vært som deg og meg så hadde vi ikke behøvd regler i det hele tatt...

Link to comment
Share on other sites

Har hylster sjølv men syns det er vel så praktisk med ei enkel veske. Har uansett denne med til ammo, reservemagasin, pusseklut til briller... "Surrehode"-argumentet syns eg er tynt. Er du så surrete at du rotar med jernet etter at skyteleder har gitt beskjed om hylstring/nedpakking så er det vel endå enklare å surre med jernet lett tilgjengeleg i hylster?

 

Er enig i at det kan vere ubehageleg å gå saman med folk som bærer pistolen i handa mellom standplassane. Det er ikkje alle som tenker over kvar dei peikar, spesielt ikkje når dei balanserer på ein 2x4 mellom to tuer i myra...

Link to comment
Share on other sites

Ja "surrehuet" har brutt en barriere ved å ta våpenet ut av hylster, men vi har en barriere til, og det er at standplassleder har inspisert våpen, sjekket at det er tomt og sett det trygt anbrakt i hylsteret. .. og det er det vi forsøker å oppnå - enkel og standardisert etablering av sikkerhetsbarrierer som er lett å etterleve og enkle å kontrollere.

 

Hvis du mener med "pragmatisk" at det skal være opp til hver og en å vurdere i forhold til deres subjektive oppfatning av situasjonen hvordan de vil håndtere våpen så er vi veldig nær "bilkjøring i Kina" - meget vanskelig å finne ut av.

 

Ja DSS /IPSC har reflektert over dette og har sett at det er viktig med klare, entydige og konsekvente sikkerhetsregler og ikke minst et godt sikkerhetsmessig omdømme. Det er vel ikke noe galt i å lære av andre, det kan jo ikke være sånn at vi ikke skal innføre dette fordi vi da blir vi så DSS infisert...

 

Jeg mener at ulempen med obligatorisk hylster er neglisjerbar, mens fordelene er åpenbare.

Link to comment
Share on other sites

Tja, den er morsom og kanskje beskrivende på en måte som ikke er helt opplagt.

 

Humor skal man ta på alvor, og jeg blir helt sikkert mistolket når jeg mener denne situasjonen er beskrivende for de som fnyser av fornuftig våpenhåndtering og skaper uttrygghet i feltløypa ved sin skjødesløse omgang med våpen. Lego er definitivt mer harmløst enn våpen og det at noen mener denne tegningen er beskrivende for debatten er nettopp problemet.

 

Det er minst to aspekter vi som er sivile brukere av våpen må ta inn over oss.

 

Det første er at vi driver en sport med stor motstand i deler av befolkning og myndigheter, vår seriøsitet og omdømme er under stadig observasjon og vurdering.

 

Og ikke minst som denne debatten har dreid seg om, vi driver en aktivitet som har potensielle farer hvis den ikke drives innenfor klare rammer.

 

..og med fare for å gjenta meg selv, jo enklere og mindre tvetydige rammer jo bedre.

Link to comment
Share on other sites

Bare en komentar: Hvis vi skal tenke på vårt ansikt utad i denne debatten , hva vil eventuelt publikum oppfatte som minst farlig: 15-30 skyttere med hver sin bag/koffert eller 15-30 skyttere med hoftehylster?

Jeg er sterk motstander av la oss gjemme sporten og at vi må gjøre tiltak for å ufarliggjøre oss når vi er en av tryggeste idrettene som finnes , men må jeg velge skyting kontra finne ny fritidssyssel så går jeg dessverre med på innstramninger...

 

 

PS: Lego er ikke ufarlig: det er flere skader i hjemmet med lego (pappa/mamma tråkker og faller lego i panelovner osv.) enn skyting :P

 

 

Just my 5 cent

Link to comment
Share on other sites

SÅ skyte ukontrolert er greit... men å børe hvåpnet i en bærenrettning for våpen er det... Ikke?

Er det ikke på høy tid å la gammel norsk overtro om at hylster = farlig cowboy tendenser gå i grava? ENkel regler gjør ting enkelt også for publikom. Våpen i hylster elelr bag, på alle andre steder en anvist (dvs standplass og evt sikketrhetssone) Magasin ikke i pistoler før på standplass (altså IKKE i sikkerhetsoner) Annen håndtering av våpenet, et være seg på stien, bak standplass eller i kafeen er forbudt. Og i min våte ønskedrøm, fjerning av fjollete plugger, tråder og andre bissare remedier man stapper inn i våpnet for å gjøre det teoretisk sikkrere...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beklager hvis dette har blitt besvart, jeg har lest hele tråden, men blander sikkert litt mellom faktisk reglement og synspunkter her.

 

Jeg er relativt ny i feltskyting, har brukt (lår)hylster fra dag 1, med magasin i separat lomme på hylsteret.

 

Jeg syns dette fungerer veldig bra, jeg er ikke veldig rutinert, så rutinen med hylstring av våpen og magasin mellom standplassene gjør at jeg slipper å bekymre meg for at jeg fomler.

 

Ser på reglene for Norgesfelt, det står at kammerplugg-/flagg er påbudt ved forflytning. Vil dette si at jeg må plugge og deretter hylstre? Eller gjelder påbudet når man ikke har hylster?

 

Takker,

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder ikke alle stevner gitt; jeg sjekket de første fire stevnene og så ingenting om det. De enkelte arrangører står fritt til å sette sine egne regler, som vist i et av sitatene jeg kom med tidligere her; så lenge det er annonsert på forhånd står arrangør fritt til å komme med strengere regler enn hva NSFs feltreglement har.

Link to comment
Share on other sites

Voldsomt? Prøv idiotisk. Et våpen som er tømt, kontrollert, og hylstret er per enhver definisjon sikkert. Jeg har et kammerflagg, men det er fordi jeg også er baneskytter, og der er kravet om flagging godt etablert, og kommer i stedet for - ikke i tillegg til - hylster.

Link to comment
Share on other sites

Hm, det hjelper å lete litt, fant Pistolreglene fra NSF fra januar 2015:

 

http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... r_2015.pdf

 

Her står det faktisk:

 

"- Før skytteren forlater sin standplass, skal vedkommende forvisse seg om at det ikke er patroner i kammer eller magasin, og få dette bekreftet av standplassleder/standplasspersonell. Når dette er bekreftet, plassere skytteren våpen og eventuelle magasin i hylster, ryggsekk, bag, veske, futteral, koffert eller lignende. Våpen som skal bæres i hånden mellom standplassene, skal være plugget med godkjent sikkerhetsplugg."

 

Antar dermed at hylstring uten plugg/flagg er ok.

Link to comment
Share on other sites

Det kan du ikke anta. Når de spesifiserer at det skal flagges/plugges, så går det under følgende bestemmelse fra samme dokument:

 

8.25.2.1

Sikkerheten i et område for feltskyting er i stor grad avhengig av lokale forhold og eventuelle krav stilt i godkjennelsen av området må etterfølges. Stevneledelsen må derfor kjenne prinsippene for sikkerhet på skytebaner, og treffe nødvendige forholdsregler for å håndheve dem. Stevneleder har ansvaret for sikkerheten. Juryene, standplassleder/personell og skyttere skal informeres om spesielle sikkerhetsbestemmelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...