Jump to content

Hjelp meg med oppskyting!


gordon28

Recommended Posts

Jeg skulle ta oppskytingen i dag, det gikk mildt sagt dårlig. Fin samling og 1 eller 2 slengere som ødelegger alt. Etter 5 forsøk ga jeg f. Jeg har et hawke 8-32x56. Jeg syns riflen blir tung og et mil-dot sikte der trådkorset blir vanskelig å se. Jeg har et zeiss 3-9x42 jeg nå skal sette på med tysk 4 retikkel, jeg håper og tror etter skikkelig innskyting at dette skal gi resultater og roligere siktebilde. Jeg skyter greit i svarten på 100 meter med en 65 mod bøylerepeter så heilt på trynet som skytter er jeg ikke. Hva gjør jeg feil? Hvordan blir jeg bedre og hvilke tips dere gi meg? På forhånd takk, jeg vil bestå skyteprøven og være kapabel til å utøve en god jakt. Jeg tror det er det fordømte hawke siktet som er delaktig men også kanskje dårlig innskyting av dette. Essensen er at jeg føler at jeg kan holde et roligere siktebilde med 3 x forstørring enn den voldsomme "8x" forstørringen hawke dassrullen har.

Link to comment
Share on other sites

Essensen er at jeg føler at jeg kan holde et roligere siktebilde med 3 x forstørring enn den voldsomme "8x" forstørringen hawke dassrullen har.
Du har nok stilt en temmelig presis diagnose!

 

Forstørrelse og synsfelt er (omtrent) omvendt proporsjonale størrelser. På all praktisk jakt i Norge trenger man synsfelt - for den vanlige elg- og hjortejakta gjør et lite 2,5-X-sikte jobben.

 

Et kvalitetssikte (f.eks. Zeiss) med 32 eller 40 mm objektiv gjør en mye bedre jobb enn ei Jalla-colaflaske med 56 mm eller større flaskebunn, under alle forhold, inkludert nattjakt.

 

Hva du tenkte på, da du kjøpte denne kladeisen, vet ikke jeg - den eneste grunnen til at jeg ikke skriver "selg det", er at jeg ikke unner noen andre den tvilsomme fornøyelsen du har hatt.

Link to comment
Share on other sites

Utstyret har alt å si i skyting. Har du dårlig utstyr skyter du dårlig.

 

Hadde det vært prøve skyting på banen i dag hadde jeg tatt den 6 ganger på rad. Utstyret var en Mosin Nagant fra 1944 utstyrt med jernsikter og Barnaul ammunisjon. Sitende skyting uten reim.

 

Så ja utstyret må være i orden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rifla er en remington 700 sps 3 år gammel. 308 win, baser er leupold std og ringer er leupold stålringer. Alt har vært festet ordentlig så basene og ringene har alltid holdt alt skikkelig på plass. Jeg har mine tvil til hawken da jeng treffer med åpne sikter. Jeg kommer ikke til å selge siktet, ingen andre skal få den driten i hende.

Link to comment
Share on other sites

Kan være kikkerten som er gått til pokker i vold, men Hawke er ikke så dårlig, var faktisk et slikt et som står på mi børse jeg brukte i dag. Pusser du løpet etter hver gang du har vært å skutt? Om du gjør må du ihvertfall brenne av en 4-5 skudd før du begynner å stille på noe.

Link to comment
Share on other sites

Ta av kikkerten da vel. Har en Hawke selv og slet også med oppskytinga, men jeg vet at det hang på skytteren og ikke utstyret... "Dassrullen" min har fått juling i tre år nå og henger fortsatt med, med glans...Men selvsagt kan du ha fått en mandagsutgave og hvorfor du har kjøpt med så voldsom forstørrelse vet ikke jeg. Det er i hvert fall neppe noe du har bruk for. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går rifla med kikkert med skikkelig anlegg/tofot ? Uansett, det er vanskelig å skyte med ei lett rifle med en tung og høy kikkert på toppen. 8x i minsteførstørrelse skal ikke være noe problem mot skivene, dog det er individuelt hva man liker, noen skyter på 24x på 100m og.., praktisk jakt er 8x minsteforstørrelse for mye, etter min mening. :) Har du skikkelig kinnkontakt, og finner en skikkelig stilling ?

Link to comment
Share on other sites

Var jeg deg ville jeg satt på Zeissen. Du vil helt sikkert få montert den lavere, samt at rifla antagelig vil bli mindre topptung, mer "harmonisk".

Og Zeissen er jo et vesentlig bedre egnet sikte til jakt, både med tanke på forstørrelse og ikke minst optisk kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med reim og har også hatt problem med å få et godt bilde i kikkerten, det føltes som å komme til himmelen med mange andre rifler. Jeg er fast bestemt på å få på zeiss kikkerten og lage en kinnstøtte. Jeg er også klar på at denne riflen blir skiftet ut til neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går rifla med kikkert med skikkelig anlegg/tofot ? Uansett, det er vanskelig å skyte med ei lett rifle med en tung og høy kikkert på toppen. 8x i minsteførstørrelse skal ikke være noe problem mot skivene, dog det er individuelt hva man liker, noen skyter på 24x på 100m og.., praktisk jakt er 8x minsteforstørrelse for mye, etter min mening. :) Har du skikkelig kinnkontakt, og finner en skikkelig stilling ?

 

Du sier noe der, jeg syns rifla er meget vinglete med haken på toppen. Jeg har prøvd en del andre rifler med annen type optikk og syns dette virker enklere og skyte med. Var 50 stk på skytebanen i dag og såg for øvrig ingen med en slik voldsom kikkert som jeg kom drassende med. Dette er det nok en grunn til ;)

Link to comment
Share on other sites

De fleste skyter bedre med 8x forstørelse enn 3x. Du ser bevegelsene i rifla bedre bare. Mulig dette er noe du vet men er du nøye med å finne nullstillinga de når du skyter? Viss du ikke gjør det, er det vanskelig å skyte godt.

Det er jeg ikke så sikker på, hvis de ikke sitter på en benk, eller bruker en tofot. Er du ikke klar over, at for stor bevegelse i trådkors/siktemiddler, kan virke så forstyrrende, at folk napper skuddene?

 

Det er mulig du behersker jaktsituasjoner (også stående "lang arm"), en en 8x kikkert, men det tror jeg få jegere behersker.

 

Foresten merkelig, at folk skal ha størrst mulig kikkert/forstørrelse på sine jaktrifler. Er dette blitt et hysteri? Tidligere klarte folk å jakte uten kikkert. Og gode pistol/revolver skyttere tar glatt Storvilt prøven, med vanlige åpne sikter våpen. At det brukes kikkert er forstålig, men kom nå "ned på bakken" og bruk noe fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Rifla er en remington 700 sps 3 år gammel. 308 win, baser er leupold std og ringer er leupold stålringer. Alt har vært festet ordentlig så basene og ringene har alltid holdt alt skikkelig på plass. Jeg har mine tvil til hawken da jeng treffer med åpne sikter. Jeg kommer ikke til å selge siktet, ingen andre skal få den driten i hende.

Hvis du treffer med åpne sikter, er det jo bare å ta av fa.... og skyte uten kikkert. :) Eller få satt på det andre siktet. Poenget er vel å treffe på jakt også, da må du bruke det du er fortrolig med og skyter tilfredstillende godt med, både på bane og på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har følgende tips. Bruk litt klær på overkroppen slik at du demper rekylen, skyt inn på pakning så du vet at rifla går dit du vil, kjøp deg ei jegerreim og et par albuebeskyttere beregnet på skyttere, skru ned forstørrelsen slik at ikke korset danser så fælt og sist men ikke minst: 9 av 10 bomskudd er avtrekksfeil, press til skuddet går. Du skal bli litt overrasket når det smeller, ikke bestemme deg for at nå skal det skje og nappe skuddet av....

Link to comment
Share on other sites

Erfarte nylig noe lignende selv, men jeg tror jeg vet grunnen.

Fikk for kort tid siden ei husqvarna 1900 i hus. Oppå sitter en leupold european-30 3-9x50 i leupold ringer og std montasje. Denne ble testet og skutt inn med anlegg, og samlet meget bra. Kaliberet er .30-06. Men da jeg skulle ta skyteprøven glemte jeg å skru ned forstørrelsen, og denne sto på 9X. Merket derfor godt at jeg lå og vinglet, og gode akkurat som Geco5 sier-nappet av skuddet. Dette gjaldt bare det ene skuddet, men det var også innafor. Men det var ikke i nærheten av de fire andre.

 

At kikkerten tok turen helt bort til panna for hvert skudd hjalp heller ikke, men det har vel mer med skytestillingen min å gjøre. Samt litt fysikk. 185grs lapua mega i ei lett rifle.. unngikk medlemskap i halvmåneklubben, men bare såvidt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

plaststokk (aka gummistokk?)?? ..og muligens vingel pga. tung kikkert?? (topptung rifle)

Jeg vil si at 8x er for mye på elgjakt, men burde gå bra på oppskyting.. ..jeg bruker 8x på min Remington seven på blink 100m, men i skogen max 4x.

Edit: Jeg endte opp med sand i kolben på gummistokken for å oppveie for en topptung rifle.. ..og resultatet ble heller ikke da særlig bra, men duger for oppskyting og praktisk elgjakt (iallefall hvor jeg jakter)

Link to comment
Share on other sites

Et tips som jeg har plukket opp fra en tråd her inne er å være litt aggressiv med avtrekkern, jeg har ikke nubbtjans på å holde rifle dønn rolig når jeg skyter liggende/sittende, "napper" av nå siktet er midt i blinken, gir ok resultatet, alle innafor 9ern på årets første treningsskudd.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Ja rifla har plaststokk. Har nå i kveld tørrtrent med begge siktene zeissen gir et roligere ig mer oversiktlig siktebilde uansett zoom så et eller annet må det være. Passer ikke hawken meg så passer den ikke meg. Jeg hadde forøvrig gode samlinger med hawken og en dårlig innstilling av kikkerten må også ta noe av skylden. Nå hiver jeg på zeiss og kjøper meg 100 treningskudd og skyter den inn i benk. Da er det kun skytteren som kan lastes i ettertid :) Tusen Takk for mange gode svar kammerfolk! Og kom gjerne med mange flere synspunkter, god lærdom får man aldri nok av :)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg nevnte gode samlinger så gjaldt det 3 skudd serier. Med en gang vi snakket oppskyting så ble de 3 første skuddene gode og de 2 siste dårlige . Dette påpekte også sensor da han fulgte med på den elektroniske skiven. Da ble jeg sliten og vinglingen ble for stor. Skal gå og kjøpe meg en ny skikkelig skytereim og nye albuebeskyttere samtidig :) at jeg går mye verdifull lærdom med på grunn av dette velger jeg å ta positivt. Ved å ha kjørt den kronglete vei kjører man den rette tryggere ;)

Link to comment
Share on other sites

Har følgende tips. Bruk litt klær på overkroppen slik at du demper rekylen, skyt inn på pakning så du vet at rifla går dit du vil, kjøp deg ei jegerreim og et par albuebeskyttere beregnet på skyttere, skru ned forstørrelsen slik at ikke korset danser så fælt og sist men ikke minst: 9 av 10 bomskudd er avtrekksfeil, press til skuddet går. Du skal bli litt overrasket når det smeller, ikke bestemme deg for at nå skal det skje og nappe skuddet av....

Han skriver jo selv, at han treffer med "åpne sikter". Da er det trolig ikke slike (viktige) detaljer, som er problemet. :)

 

Og 8x er hans min forstørrelse, så han får ikke skrudd lengere ned.

 

 

Jeg har forøvrig skutt mange ok serier på 100 meter med revolver. Dette gjor meg om mulig enda mer oppgitt og frustrert over å ikke klare prøven...

Link to comment
Share on other sites

TIPS:

 

1) Ang. 3 gode skudd og to dårlige sisteskudd på prøven. Husk at ingen tar tiden på deg så ta ned riflen mellom skuddene og hvil armene.

 

2) Svær kikkert (56 mm) må høyere opp for å komme klar løp ol. Høyere sikte krever høyere annlegg bak for stabilitet og gir også mer vekt om vil vingle på toppen av rifla. Gå ned litt i størrelse og bytt ringer / montasje slik at kikkerten er akkurat klar løp / kammer eller hva den måtte være nærmest. Kommer siktet ned kommer hodet nedpå og du blir en mer stabil skytter, i teorien.

 

3) Det er lettest å skyte prøven med noe forstørrelse, men det er grenser. Personlig så liker jeg noe mellom 6x og 9x forstørrelse bedre enn noe som er lavere eller høyere forstørrelse. Det er noe med hva man makter å korrigere (høy forstørrelse) og at man har nok blink i siktet til å "føle" at man har litt å gå på i alle retninger uten å bomme.

 

Sett på Zeiss'en din, men få den lavere montert og riflen vil føles mye bedre å skyte med, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har en maken rifle selv, fungert fint i 6-7 år, helt til i fjor. Da satt de første skuddene der de skulle, før de så ble hivd rundt på skiva etter at den ble varmere. Tok av løpet og pusset bort de tre plast"klumpene" som løpet ligger an på fremst på stokken. Viste seg også at løpet hadde ligget litt mot stokken, dette hadde nok hovedskylden for problemet. Fungerte fint etter dette :)

Var jo nesten så jeg trodde at jeg hadde mista teken totalt, siden den hadde gått fint de foregående årene. Var ikke langt fra at det ble ny rifle til elgjakta, men nå blir den nok med i noen sesonger til.

 

Fikk justert avtrekket på den i sommer, ble mye bedre å skyte med. Nedjustert fra 3 kg!! til 1.7 kg.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg nevnte gode samlinger så gjaldt det 3 skudd serier. Med en gang vi snakket oppskyting så ble de 3 første skuddene gode og de 2 siste dårlige . Dette påpekte også sensor da han fulgte med på den elektroniske skiven.

Etter å ha lest det du har skrevet her (i det jeg har sitert) og innlegget til "raysauer", begynner jeg å tro at problemet ligger i våpnet, ved "varmskyting"! Så les innlegget til raysauer. Og sjekk at stokken din ikke begynner å klemme/bende på løpet, når løpet blir varmt og utvider seg. (tenkte på dette tidligere, men trodde dette var utelukket som problem) Prøv med et papirark/remse om det passerer fritt mellom stokk og løp, når løpet er kaldt. Og gjenta når du får skutt 4-5 skudd. Så kanskje det er manglende friflukt, grunnet varmskyting som er problemet og ikke kikkerten. :)

Link to comment
Share on other sites

Har drevet som skyteleder ved trening og oppskyting i mange år nå og er nok ikke i tvil om at mange sliter unødvendig med oppskytinga pga dårlige avtrekk på rimelige standardvåpen. Har man et ureint avtrekk på flere kilo er det ikke mulig å skyte godt. Selv en avtrekksvekt på 1,7 kg som nevnt ovenfor er i tyngste laget, og det merkes spesielt godt ved frihåndsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme rifla med syntetstokk kjøpt ny fra butikk (så bra tilbud at jeg ikke kunne si nei) og har hatt en interessant vår med den. Førsteskuddene satt bra, men så ble den varm og vandret mye. Tildels veldig mye.

 

Som en annen sa, det sitter tre anlegg i plast fremst i stokken. Løpet ligger an mot disse. Det kan være en kilde til problemer når du skyter flere skudd. Har du samme stokk som meg vil framskjeftet fortsatt ligge an mot løpet etter fjerning hvis du bruker tofot eller "lang arm". Det er en ting å være oppmerksom på men et mye mindre problem på 100 meter enn med de tre "taggene" på plass og mange nok skudd avfyrt til å få litt varme i løpet.

 

Jeg opplevde også vandring i horisontalplanet kvelden jeg skulle skyte opp. Jeg skjønte ingenting for det var forholdsvis store utslag. Jeg oppdaget etterhvert at skruene som holder bakre kikkertring hadde løsnet. Locktite er din venn..

 

Skjøt opp på første forsøk med 12x forstørrelse i liggende. Helt greit når våpensystemet hang sammen og leverte akseptabel presisjon gjennom en hel serie. Med 12x ser ihvertfall jeg ringen man skal holde seg innenfor og jeg synes personlig skyteprøven blir en formalitet (litt arrogant der?).

 

Stokken er myk, veldig myk, og veldig vanskelig å gjøre forbedringer på når du vil bedde og legge løpet fritt fra forskjeftet. Krever en del jobb, omtanke og spesialkompetanse på kompositter. Jeg kommer til å bytte stokk hvis jeg ikke bytter til et annet våpen da det er flere ting med "verdens mest solgte rifle" jeg personlig ikke liker.

 

Du har litt jobb å gjøre med våpenet før du prøver igjen. Jeg tipper det går greit da :)

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som kan innvirke her er "oppskytingsnerver" - hos oss har vi 2 skyteledere som begge skyter godt på trening - men på oppskytinga så blir det fort 1-2 slengere og mange forsøk. Må være frustrerende...! (På jakt skyter de godt nok i massevis. )

 

Ellers er det jo mange ting her som hver for seg kan bidra til problemene - og som sammen gjør skytteren stresset og frustrert og man gjør dårlige avtrekk osv. Og det holder jo med et av den sorten så er jo den serien ødelagt.

 

- topptung rifle med stor/høy kikkert - gir dårligere kinnkontakt med kolben og slike kikkerter kan ofte være mer kresne mtp øyeplassering.

- stor forstørrelse, urolig siktebilde

- stokk med "pressure points" i fortre. Ikkeno' problem ved skyting av 1-3 skudd - men gjør seg gjeldende f.eks på oppskyting hvor 5 skudd skal avgårde

- litt tungt/røft avtrekk

Link to comment
Share on other sites

Jeg slet med nerver på oppskyting i noen år. Grei samling, men tredje skuddet dro alltid ut, så det satt mellom øra. Løsningen min ble å bytte rutine. Før ladet jeg 3 skudd først, og etterladet de to siste. Gikk over til fullt magasin og et i kammeret.

Etter at jeg skaffet meg skytereim er oppskyting ikke problematisk. Det var sikkerheten jeg trengte for å bli kvitt nerver da jeg vet at jeg "ikke kan bomme".

Det er maaange som sliter med oppskyting pga nerver, det ser man lett på oppskytinga. Kanskje jegermiljøet er for matcho??. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er maaange som sliter med oppskyting pga nerver, det ser man lett på oppskytinga. Kanskje jegermiljøet er for matcho

Nei, jegermiljøet er for dårlige til å skyte. De fleste trener for lite, og mange vet ikke så mye om hvordan man skal skyte at de har nytte av å trene på egen hånd.

Det er min konklusjon etter å ha vært standplassleder på jegerskyting i et par år, samt å ha lært noen titalls personer å skyte mer enn godt nok til å bestå prøven - med noen få titalls skudd hver :wink:

Mange av "storstrykerne" har også for dårlige rifler. Når kikkerten som en ikke tør justere ble montert av "børsemaker så og så" som døde for 25 år siden, og en knapt ser gjennom løpet før skyting så hjelper det ikke om du henter regjerende skytterkonge til å skyte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67,

 

Det var en flott post. Jeg lærte å skyte av min bestefar og sammen med Chiefen når vi begge var uskyldige i det meste. Senere ble det opplæring på det meste av det forsvaret hadde som sa pang (sølvmerker med ag3 og mp5, med klappkolbe). I løpet av disse årene er det ingen som har forklart godt detaljene i det å skyte med presisjon. Jeg må virkelig si at ingen jeg har møtt har kunnet forklare detaljert og godt. De bøkene jeg har funnet om skyting har heller ikke vært gode, og jeg har lest en del om temaet.

 

Siden du kom med den uttalelsen, kunne du skrevet et lite kompendie for riktig skyteteknikk med jaktrifler med vekt på de punktene du synes er viktigst. F.eks

 

Pusteteknikk

Muskelspenning

Avtrekket

Anlegget og hodeposisjon

Forskjellige skyteposisjoner

Kikkertsiktet og riktig bruk av dette

 

 

Tar du utfordringen?

Link to comment
Share on other sites

at endel jegere trener for lite er i alle fall helt sikkert....

er nok ganske mange som tar fram børsa skyter 30skudd i cirka retning blinken og griner når de må bruke X antall av de dyre jaktskudda for og klare prøven....

så er det ut på jakt..... gjerne etpar skudd

etterpå får KANSJE børsa en puss og så er det inn i skapet helt til jakta starter igjen neste år.....

 

det er ingen supertriks for og skyte godt..... det er kun mengdetrening (gjerne med en instruktør i starten) som hjelper

nå sier jeg ikke at folk skal skyte tusenvis av skudd bare for og klare storviltprøven men etpar hundre skudd jevnt fordelt utover året hjelper nok de fleste

til og finne roen når prøven skal skytes

Link to comment
Share on other sites

Enig i det M67 skriver, men tror ikke det er trådstarters problem.

Tror som andre tidligere har nevnt at det er den simple plaststokken som har en forhøyning

foran i løpskanalen orginalt som skal presse mot løpet som er syndebukken til at skuddene begynner å vandre etter tredje skuddet.

Har flere Remington 700 selv og har byttet stokk på de med orginal billig plaststokk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil slå et slag for tørrtrening med riflen. Du bør legge inn minst 2 x 15 min med tørrtrening hver dag nå frem mot jakten der du tar frem børsen og øver på pusteteknikk og Gode avtrekk. Finn en prikk på veggen, eller noe utenfor vinduet om du bor landlig til og naboene ikke ser deg. Det gjør underverker.

 

Ser at man her fokuserer på utstyret, og det kan nok ha betydning, men det er fult mulig å klare oppskytingen med helt revva utstyr. Jeg klarer oppskytingen stående med mauser m98, orginalstokk og avtrekk, med åpne sikter, det er ikke fordi jeg er noe spesielt stort talent, det er fordi jeg har øvd latterlig mye på skyting (både skyting og tørrtrening), der det å ta gode avtrekk er hele jobben.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Å fjerne den plastforhøyningen var det første jeg gjorde på min 700. Gjorde det faktisk før jeg skjøt første skuddet med den. Skjønner ikke hvorfor de lager dem slik? Nå er hele tupperwaren byttet ut med en Boydsstokk... :lol:

Som tidligere nevnt slet jeg en smule selv med oppskytinga i år. Årsaken en soleklar i mitt hode, alt for lite trening... 8)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor de lager dem slik?

 

I USA ligger de nok ikke å banker ut 5-skudds serier på oppskyting :mrgreen:

 

Jeg har 2 stk remington 700 ADL (243 og 270) med plastikkstokk, ikke modifisert. (Driver på å pusler med nye stokker , men det tar litt tid...) Skyter helst 3 skudds serier, men børsene tåler også 5 skudd uten at samlingene åpner seg for mye opp

Link to comment
Share on other sites

Enig i det M67 skriver, men tror ikke det er trådstarters problem.

Du har trolig rett i at TS sitt akutte problem, sikkert er noe annet.

 

Men hadde han skutt mer (og mer en 3 skudds samlinger), så hadde så hadde sikkert probleme vært løst tidligere.

 

Er spent på om vi får tilbakemelding, når han finner problemet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm

Ser det argumenteres med at oppskytinga kan skje med ræva utstyr og at det sitter i hodet,

noe jeg er helt enig i , men har litt erfaring med denne plaststokken så må forsvare tidligere innlegg om hentydning til skjefte litt her.

 

Har en 7mm08 som hadde tilsvarende stokk og som var helt håpløs å få gode samlinger med.

Samlet noen skudd bra før den begynte å spre.

Trykkpunkt i løpskanal ble fjernet uten at det hjalp stort.

Treffpunkt forandret seg etter hvor hardt jeg strammet skjefteskruene (som er unbrako og veldig lett å dra til for hardt slik at man komprimerte det myke plastskjeftet)

Ga til slutt opp og kjøpte ett HS-Precision skjefte. Da kom samlingene.

 

Når det er sagt så hadde jeg også en tilsvarende rifle i 243 som samlet 5 skudd i nydelige

små grupper.

Link to comment
Share on other sites

det er ingen supertriks for og skyte godt..... det er kun mengdetrening (gjerne med en instruktør i starten) som hjelper

Jo, noen av de mest elementære tingene er "supertriks" om du ikke har fått det med deg. Når en sitter ved siden av en som bommer og bommer, og prøver å hjelpe, vedkommende skyter med en 100 og ørten år gammel Sako helstokk, med 3cm langt avtrekk som varierer mellom 3 og 7kg.. puster dypt inn, kniper igjen øya og napper i avtrekkeren. Venstrehånda på liggende har tak omtrent 1cm foran avtrekkbøyla, og rifla går med både pust og puls, og reim har han ikke ide om hvordan brukes.

Dette er en sann historie, vedkommende stod til slutt, men jeg kan ikke begripe hvordan han skal klare å ha ihjel et dyr. Derfor, som du sier, få hjelp av en om kan skyte.

 

men tror ikke det er trådstarters problem.

Helt enig, TS har dessuten gjort vinnertrikset og bedt om hjelp, og er trolig klar til å forsøke det han blir rådet til - der ligger endel innsikt, og løsningen på problemet til han med Sakoen, og mange andre... Forhåpentlig også trådstarter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min far har en Remington 700 ADL i 30.06 som har de samme symptomene som tidligere nevnt. Den første 5-skuddserien går bra, men neste serie sendes mer eller mindre i hytt og pine. Litt kjipt om man har klart å få ett av skuddene utenfor ringen i første serien. Vi har nå pussa bort en del plastikk foran i stokken, slik at det ikke er noe kontakt nå. Håper det hjelper. Merka at den myke plaststokken var litt myk når skruene skulle strammes. Hvor mye må man regne med å betale for en rimelig, men brukbar plaststokk til en Remington 700? Mulig at denne tupperwarestokken må skiftes ut.

Link to comment
Share on other sites

På samme banen, på plassen ved siden av meg og på samme dagen som TS slet med å gjennomføre storviltprøven så lå det en kar med en M98 3006 med sidemontert kikkertsikte med 4 i maks forstørelse med 5 skudds samlinger der alle var innenfor 10... Men han hadde også en A Bolt med Meopta kikker med 12 i forstørelse... Han snudde seg til meg etter noen skudd med A Bolten og kunne ikke skjønne hvorfor han skjøt dårligere med denne nye rifler og nye kikkertsiktet... Forstørelsen stod da på 10.... Løsningen som jeg sa da var ... Sett Meopta'n på 4 den også og prøv.... Resultatet var at neste 5 skuddserie samlet innenfor 10... Det var løsningen for denne karen... Hva som er løsningen for deg...er ikke godt å si... Konsentrasjon og trening..... Jeg skjøt opp ene løpet før deg og andre løpet etter deg.... Brukte ca 15 sekunder på hvert av løpene og begge seriene kunne en dekke med en optimistisk snusboks..... Men jeg tar fram rifler hver dag og trener avtrekk, pust osv.... På stua... finner et punkt på veggen og sikter.... sittende.... liggende.... og stående.... det tar ikke mere en mellom 15-30 min...Og jeg skyter mange tusen skudd i året på bane... Og jeg er trygg..... Det satt folk i køen for å skyte opp prøven som slapp den ene etter den andre forbi seg i køen fordi de måtte kvile seg til de skulle skyte opp....de burde heller ligget å skutt og blitt tryggere på seg selv i stedet for " kvile seg i form" til storviltprøven.... Så løsningen slik jeg ser det sjekk rifler og på se at løpet ligger fritt... Skyt mye... Tørrtren hjemme... Bli trygg på din egen skyting med den riflen du skal skyte med.... Og skyt enda mere.... Så hvor oppgitt du var.... Så ikke ta dette som kritikk... Bare velmente råd...

Link to comment
Share on other sites

Tusen Takk for mange gode innspill og råd. Nå har jeg fått montert zeiss kikkerten og beddet rifla. Nå er løpet fullstendig frittliggende. Har vært og kjøpt meg nye klikkpatroner da dei gamle bke rota bort (lite tørrtrening med andre ord) jeg ser at rifla har blitt underprioritert siste årene, det er også med på å gi dårlige resultater på banen. Dette skal det bli en forandring på. Har fått smaken på å skyte med rifle . Og riflejakt. Tidligere har rifla støvet ned og det i tillegg til at den hadde en kikkert med syk forstørrelse og et løp som stod blegg fast i skjeftet samt en usikker skytter med minimalt med trening er en elendig kombo. Tror jeg skal investere i drømmerifla og kikkert i toppklasse til neste sesong om økonomien tillater dette. Da blir det også kjøpt en bulk med ammo og deltagelse fra første annonserte trening. Øvelse gjør mester ;)

Link to comment
Share on other sites

Utstyret må selvsagt holde et visst nivå, men utover det er det ferdigheter som rår. Noen har trolig bedre talent enn andre for å skyte bra, men prøven bør isolert sett være svært overkommelig for folk flest med relativt enkelt utstyr og minst 30 treningsskudd.

Noen av mine erfaringer/påstander fra drøye 20 år med jaktrelatert rifleskyting:

-Antall treningsskudd pr år henger nøye sammen med med hva man presterer på banen/jakt. I utholdenhetsidrett sier man at kondisjon er ferskvare. Jeg tror det også gjelder rifleskyting på jegernivå.

-Salong gjør underverker. Etter flere halvautoer som innbød til mer kvantitet enn kvalitet, kjøpte jeg ei god boltrifle i .22. Det er en formidabelt god og billig måte å trene på. Å skyte bare noen få magasiner pr uke fra april-mai til bukkejakta begynner (og prøven er unnagjort) hever nivået enormt.

- "Alle" skyter bedre med salong aleine bak huset enn med elgrifla på banen. Fordi: Rekyl og nerver. For mange er pulsen høy og presset stort når de fem avgjørende prøveskuddene skal slippes. Jeg syns det er en fin ting. Når gullbukken stiller seg opp under jakt vil de færreste ha samme spenningsnivå som når en trener aleine med salongen. Derfor er det bra å kjenne litt på presset. Gode skyttere med god selvtillit har lavere stressnivå på prøven enn de som er i tvil om de klarer det.

- Dagsform har betydning for meg. Noen dager er jeg urolig og skvetter når sidemannen skyter, andre ganger er jeg helt i min egen verden og er rolig som et dovendyr.

- Selvtillit er viktig. Jeg har vært gjennom bølgedaler i min karriere. Som ung, med ei rifle som viste seg å gi stor varmespredning pga at pipa lå for trangt var jeg fryktelig nervøs og hadde dårlig selvtillit. Så fulgte en periode med elefantkaliber hvor 5 skudd liggende var tortur. Så fulgte mange år med 6,5, mye trening og selvtillit på topp. Men i noen år med lite trening har spenninga vært unødig stor. Jeg har skutt bra på jaktfelt, tatt prøven med M98 med skur og korn, drilling med åpne sikter, men også minst tre ganger på over 20 år opplevd å nappe ut et skudd på prøven med 6,5 og demper,

 

Det hele handler om trening, kontroll og selvtillit. Selvtillit får man av trening, trening og atter trening (selv om jeg altså har strøket noen ganger pga avtrekksfeil som følge av stress)

 

Om man ikke får skutt flere serier med jaktrifla på bane i varierte stillinger og hold er det veldig mye bedre enn ingenting og trene med salong og å tørrtrene i stua.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...