Jump to content

Hjelp meg med oppskyting!


gordon28

Recommended Posts

Off topic: Instruktørene der jeg skyter opp anbefaler oss faktisk å ikke bruke reim. Reim kan muligens være en løsning for jegere som kan skyte, men som er blitt veike eller skadde gjennom årene. Derimot er den bare i veien for folk som mangler grunntrening/peiling. En annen ting er at liggende skyting skaper en ren stresstilling . Å skyte sittende/knestående er nesten like stabilt, bare mer behagelig enn liggende. Derfor er de å foretrekke når stresset er maksimalt.

 

On topic: En børsemaker fortalte meg hvorfor produsentene la inn denne "feilen" med et (ofte mykt) skjefte som trykket på løpet: Det øker faktisk presisjonen på kald pipe ved å dempe svingningene. En slags sjokkdemper. Dette er nyttig på jakt hvor første skuddet teller.

Link to comment
Share on other sites

Derimot er den bare i veien for folk som mangler grunntrening/peiling

Dette er jeg helt uenig i. Et eksempel: Far til en av vennene til sønnen min var med på banen - ungene skjøt. Så kledde jeg ham opp i min skytejakke (han hadde kun skutt i 1. gangstjenesten, aldri jaktet, ikke skutt på 25 år), reim og Sauer. Han holdt uten videre 9er, og ville greit klart storviltprøven om simla stod på 300m. Dette har jeg flere eksempler på.

Jeg tror jeg kan ta hvem som helst ut av gata og få de til å skyte 9er eller bedre på denne måten, også uten jakka. Unntaket er muligens menn som enten har jaktet i årevis, eller spilt diverse skyte/kampspill like lenge.

Dette er mye av grunnen til at jeg mener skyte/våpenopplæringen i jegerprøven må styrkes kraftig, og helst ut av NJFF, eller iallefall at NJFF må bruke noen mere våpen og skytekyndige til det. Idag kommer folk med avlagt jegerprøve og ny rifle, og vet ikke hvordan de fyller magasinet på rifla si, langt mindre tømmer det, og tømmer magasin etter magasin uten å være nær skiva...

 

Trykkpunktet i stokken er der fordi man da ikke trenger å bedde. Uten bedding, og uten dette trykkpunktet så er risikoen for dårlig presisjon dramatisk stor. Med, så er den som oftest "OK" helt itl ting blir varmt.

Det demper nok også svinginger, særlig i søpleløp som man ofte finner på rimelige amerikanske rifler.

 

Nyttig på jakt er det neppe, i forhold til ordentlig bedding, for du er dømt til å få et vandrende treffpunkt med temperatur og fuktighet, endring i treffpunkt om rifla er ute av stokken, og så videre. Det er imidlertid nyttig for å holde prisen nede, og få en akseptabel presisjon.

Det fins såvidt jeg vet ingen som foretrekker en løsning med trykkpunkt foran på løpet av andre grunner enn pris? De som er avhengig av stabilt treffpunkt velger som regel å bedde rifla.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67

Jeg snakket om jaktreim, et verktøy som har noen upraktiske egenskaper ut over å gi støtte: Den kan være direkte smertefull å bruke. Og den er vrien å stille skikkelig inn, så folk blir liggende å "kjempe" mot reima/våpenet sitt.

 

Om DFS-reim og skytejakke er tillatt ved oppskyting, falt meg ikke inn. Men det er nok det.

Link to comment
Share on other sites

Sant nok Nooby, jeg tenkte ikke på at det fins andre reimer. I den grad jeg har brukt reim på jakt så har jeg alltid bare tatt ei av Sauer-reimene, og tapet spennene så de ikke skal skrangle.

Men uansett så fungerer "jegerstroppen" utmerket, og om den er så vond at den ikke kan brukes, så gjør en noe feil, iallefall med ei lett jaktrifle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Svaret på trådstartes spørsmål er enkelt:

 

a) Du skyter for dårlig og må trene mere.

 

b) Sørg for at utstyr ( rifle,kikkert og ammunisjon) fungerer og er egnet før du skyter opp.

 

Storviltprøven er såre enkel med litt trening. Reglene skulle vært endret slik at man ikke hadde mere enn to forsøk pr år. Greier man ikke prøven på to forsøk burde man ikke kunne få jakte storvilt det jaktåret.

Link to comment
Share on other sites

For hva det er verdt (Og OT):

 

Jegerstroppen (pysestroppen) + lyddemper tar meg fra 40-43 serier liggende til 47-50.

 

Stroppen tar meg til 43-45, resten er demperen.

 

Utstyret har "alt" å si :oops:, i mitt tilfelle Sako 75 + Swaro 1,5-6x42 + ATec demper + pysestropp.

 

/l

Link to comment
Share on other sites

Storviltprøven er såre enkel med litt trening. Reglene skulle vært endret slik at man ikke hadde mere enn to forsøk pr år. Greier man ikke prøven på to forsøk burde man ikke kunne få jakte storvilt det jaktåret.

 

Selv om dagens løsning er i overkant enkel, så er dette en idiotisk løsning. Jeg vet om mange gode skyttere/jegere som fort kunne gått på en smell da, rett og slett pga stress. Og ikke en gang samme type stress som man får på jakt.

 

Se på fotballspillere som tar straffespark i store turneringer om du ikke forstår hva jeg sikter til.

Link to comment
Share on other sites

Dette er mye av grunnen til at jeg mener skyte/våpenopplæringen i jegerprøven må styrkes kraftig, og helst ut av NJFF, eller iallefall at NJFF må bruke noen mere våpen og skytekyndige til det. Idag kommer folk med avlagt jegerprøve og ny rifle, og vet ikke hvordan de fyller magasinet på rifla si, langt mindre tømmer det, og tømmer magasin etter magasin uten å være nær skiva...

 

Helt enig, det skulle vært satt av mer tid på skytebanen i jegerprøvepensum.

 

Når det gjelder jegerstropp, så har jeg lånt bort min egen, og sett umiddelbare resultater hos de som har lånt den. Eenste som trengs er at de får noen tips om hvordan den brukes.

 

Mer obligatoriske treningsskudd: Er normalt 250 stk som skyter opp på banen her hvert år - laget vårt har ikke kapasitet til stort mer mtp kvelder og frivillige. Har treningstider tirs og tors 18-20 - i gårkveld holdt de på til klokka var nærmere halv elleve.

 

Maks antall forsøk: Vi hadde faktisk en tilsvarende regel inntil år 2000 - da var det ikke obligatoriske treningsskudd - men maks 3 forsøk pr våpen. Har inntrykk av at folk iallefall ikke trente noe mindre da

Link to comment
Share on other sites

Klarer man ikke dagens enkle storviltskyteprøve på to forsøk er man rett og slett ikke klar for å bruke våpen på storviltjakt.

 

Det å skylde på stress, prøvenerver ol er tøv! Da er man rett og slett ikke mentalt egnet som jeger.

 

Øke antall pålagte treningskudd er også helt feil vei å gå... Den måten mange( de fleste) dårlige skyttere bruker treningsskuddene på er fra benk ol som ikke er egnede skytestillinger dersom man vil trene praktisk jaktskyting

 

Den ansvarlige jeger må selv kunne trene så mye eller lite han vil, men riset bak speilet må være maks to forsøk pr år til å bestå prøven.

 

Dagens ordning og som trådstarter er ett godt eksempel på er elendige skyttere med dårlig utstyr som prøver å skyte prøven gjentatte ganger....og med noe flaks vil de lykkes på 5-7 forsøk...

 

Slike "jegere" burde heller velge badeferie på Mallorca enn å potensiellt skadeskyte under jakta.

 

Tar man det store antallet såkalte jegere som fyller Løvenskioldbanen nå før jakta er det en stoooor prosentandel som må bruke over 5 forsøk på prøven...

 

Jegere som ikke klarer å skru sin egen kikkert eller stille sine faste siktemidler. Jegere som kommer med rifler med løse skruer, jegere som ikke har sikkerhetsholdninger slik man bør forvente, og jegere som ikke forstår at ulike typer ammunisjon kan gå ulikt i våpenet.

 

Mange kommer med nye våpen der de hevder at våpenet er ferdig innskutt fra butikk, der selger har grovinnstillt kikkerten...osv

 

En skremende utvikling som en regel med maks to forsøk til prøven hadde fikset på.

Link to comment
Share on other sites

Klarer man ikke dagens enkle storviltskyteprøve på to forsøk er man rett og slett ikke klar for å bruke våpen på storviltjakt.

Det å skylde på stress, prøvenerver ol er tøv! Da er man rett og slett ikke mentalt egnet som jeger

Slike "jegere" burde heller velge badeferie på Mallorca enn å potensiellt skadeskyte under jakta.

Seriøst.......

Link to comment
Share on other sites

Klarer man ikke dagens enkle storviltskyteprøve på to forsøk er man rett og slett ikke klar for å bruke våpen på storviltjakt.

Her må jeg med beklagelse si at du tydeligvis ikke har det minste begrep på hva du snakker om (Med de premissene du har lagt til grunn). Og av den grunn at det finnes det unntaksbestemmelser fra normal skyteprøve som gir de med medisinsk behov rett og mulighet til å skyte opp med våpenet bortimot skrudd fast i innertieren. Jeg har for øvrig merket meg at de første tre skuddene i snitt sitter ganske tett og godt plassert på de fleste, også de med problemer. Den lave skadeskytings frekvensen vi har er også med på å underbygge at ditt utsagn ikke holder vann.

 

Jegere som ikke klarer å skru sin egen kikkert eller stille sine faste siktemidler. Jegere som kommer med rifler med løse skruer, jegere som ikke har sikkerhetsholdninger slik man bør forvente, og jegere som ikke forstår at ulike typer ammunisjon kan gå ulikt i våpenet.

 

Mange kommer med nye våpen der de hevder at våpenet er ferdig innskutt fra butikk, der selger har grovinnstillt kikkerten...osv

 

En skremende utvikling som en regel med maks to forsøk til prøven hadde fikset på.

Dette er jeg enig i er ett voksende problem, og det kan kun løses på ett sted og i en setting. Og det er som en betydelig oppgradert teoretisk kursdel i jegerprøven. samt en skikkelig praktisk del. Og da mener jeg skikkelig kursing, ikke det pisset som har foregått opp til i dag. Og/Eller at man må kunne dokumentere en tilsvarende tilstrekkelig våpen opplæring annet steds fra.

 

Vi må bare ta inn over oss at folk flest ikke er utdannet av forsvaret lenger, og at skyte utdanning på ett eller annet vis må inn i systemet.

 

 

 

Senest i dag fikk jeg hakeslepp da jeg gikk gjennom naboens eng, og oppdaget ett skyte dekke med hull og skyterettning mot bolighus (Bak busker). At noen kunne finne på å sette seg opp slik hadde ikke falt meg inn, det blir ikke slik lenge for å si det slik. Men hva som rører seg i hodet på folk som tror at noen små bjørkebusker er sikker bakgrunn, er for meg ett mysterie som bekymrer meg mye mer enn oppskytingsnærver o.l.

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen1..... Slike uttalelser :roll: jeg etterstreber til en hver tid å hjelpe... Motivere... Og øke antall jegere.... Og veien å gå er kunnskap....og atter kunnskap.... Kunnskap om vilt.. Kunnskap om jakt.... Kunnskap om sikkerhet og kunnskap om våpen håndtering... Da er veien IKKE å gå å rakke ned på de som ikke har tilegnet seg kunnskapen på forhånd... En plass må alle begynne... Og så sant du ikke var født med rifle og kniv i hånden og skrå tobakken under leppa så har du begynnt en plass du også.... Om en var 14....25 eller 50 år når en begynnte sin jakt karriere er uvesentlig.... En plass må alle begynne....

Link to comment
Share on other sites

Maks antall forsøk: Vi hadde faktisk en tilsvarende regel inntil år 2000 - da var det ikke obligatoriske treningsskudd - men maks 3 forsøk pr våpen. -
Dette var, i så tilfelle, et "lokalt påfunn" - noen slik begrensning lå ikke i instruksen fra DN.

 

Hvilket minner meg om en gang en jeger, som sognet til vårt nabo-skytterlag, kom til oss for å avlegge prøven. Han var nær på i første forsøk - siden ble det mer og mer spredning. Jeg sa at det sannsynligvis skyldtes at hans M/98 var delvis "herpet" i løpsbanda/fortreet - men det ville han ikke høre på, og fortsatte å skyte hele kvelden. Noen dager etterpå traff jeg en kar fra nabo-skytterlaget, og fortalte at NN hadde vært hos oss, og skutt oss helt fri for 30-06-ammo. "Høh - høh", var svaret, "han skjøt oss tom for ammo dagen før!".

Link to comment
Share on other sites

Om noen av medisinske grunner ikke evner å bestå en vanlig norsk storviltprøve på to forsøk mener jeg de ikke har noe på storviltjakt å gjøre.

 

Det å få lov til (i dagens situasjon der jakt er rekreasjon) å løsne skudd mot vilt skal ikke og bør ikke være for alle.

 

Man må bla kunne stille krav bla at de er medisinsk i stand til dette på en forsvarlig måte.

 

Man må slutte å sy puter under alle mulige og umulige unskyldninger... når løsningen er så enkel at man må trene litt.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener altså att, ta meg som døme. Oppskyting 3 forsøk hvor eg støtter ut 1 skudd i hver serie. Nedsyket, drar hjem og forstår ingen ting. Neste oppskyting levere godkjent på 3 rifler på første serie, ikke er god for jakt. Alle kan ha en dårlig dag

Link to comment
Share on other sites

Så du mener altså att, ta meg som døme. Oppskyting 3 forsøk hvor eg støtter ut 1 skudd i hver serie. Nedsyket, drar hjem og forstår ingen ting. Neste oppskyting levere godkjent på 3 rifler på første serie, ikke er god for jakt. Alle kan ha en dårlig dag

 

Du beskriver ingen dårlig dag...du beskriver en dårlig skytter... En elendig skytter.

 

Klarer man ikke å sette 5 skudd i ett treffområde på 30cm på 100 meter på to forsøk må man trene... og sjekke utstyr og "dagsform"før prøven...

 

Hva om denne såkalte dårlige dagen kommer under jakta....

Link to comment
Share on other sites

...

Den ansvarlige jeger må selv kunne trene så mye eller lite han vil, men riset bak speilet må være maks to forsøk pr år til å bestå prøven.

 

...

 

Jegere som ikke klarer å skru sin egen kikkert eller stille sine faste siktemidler. Jegere som kommer med rifler med løse skruer, jegere som ikke har sikkerhetsholdninger slik man bør forvente, og jegere som ikke forstår at ulike typer ammunisjon kan gå ulikt i våpenet.

 

 

 

Skruene til montasjen på min kikkert løsnet i høst, under eller like før de 30 treningsskuddene, etter et par hundre skudd med denne børsa etter at den ble kjøpt ny i vinter. Jeg skyter jevnlig og opptil flere gang i uka med div. så du kan snurre meg rundt 30 ganger med bind for øynene og jeg skal greie å sette 5 skudd innenfor sirkelen på simla når bindet kommer av. Det er ikke noen teknisk utfordring.

 

Kunne raskt dratt med meg det problemet med løse skruer på montasjen gjennom to forsøk på oppskyting i den tro at det var en dårlig batch ammo eller noe slikt. Dermed hadde jeg vært avskåret fra storviltjakt det neste året pga et teknisk problem.

 

Selv de beste kan gjøre feil og få teknisk trøbbel på oppskytingen, eller under jakta. Selv verdensmestre innen forvaltningen, offentlige etater og tjenestemenn.

Link to comment
Share on other sites

Skruer som løsner eller andre tekniske utfordringer er også noe en kommende storviltjeger må forebygge...Og derfor to forsøk og ikke ett som det burde være...

 

Det er ikke måte på unskyldninger man hører om løse skruer , løse retikler ol man hører på banen der uegnede skyttere fyre løs på runde etter runde for å klare prøven...

 

Det finnes ingen unnskyldning for ikke å klare denne prøven på to forsøk hvis man skal være verdig å gå på storviltjakt. :wink:

 

Og jegermesteren for å få hjelp til dagens prøve må trådstarter trene...

Link to comment
Share on other sites

Du beskriver ingen dårlig dag...du beskriver en dårlig skytter... En elendig skytter. Klarer man ikke å sette 5 skudd i ett treffområde på 30cm på 100 meter på to forsøk må man trene... og sjekke utstyr og "dagsform"før prøven

Hvordan i svarte kan du på et innlegg bedømme min skyting som elendig. Gud bevare meg vel og frels oss for arrogante verdensmestre.

 

Du har vist aldri en dårlig dag.... Det du beskriver er fantastisk skytter og en arogant skytter. Som eg ikke ville møt i skogen. Fordi eg aldri har en dårlig dag, gjør aldri feil og veit best.

 

Har du tenkt på att mulig grunn til stress og nerver på skytebanen kan væra verdensmestre som rauter i fra seg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grevlingen1:

 

Jeg tror det første du må gjøre for skjønne andre i denne diskusjonen er å innse at mennesker er forskjellige, vi jakter på forskjellige måter, vi har forskjellige forrutsetninger og ferdigheter.

 

Jeg er enig i at skyteprøven er latterlig enkel for meg. Jeg skyter den stående med allle mine våpen, MEN jeg forventer ikke det av alle andre.

 

Jeg kan gi deg et konkret eksempel: Min samboer har tatt jegerprøven i høst, og ønsker å være med på reinsdyrjakt. Det er ikke sikkert hun vil skyte når vi først kommer i en situasjon, men hun ønsker å ha muligheten. Om det skulle bli fall for henne, så vil det bli under 100 meter med anlegg.

 

Med anlegg (ikke benk) så samler hun 10 skudd på 35mm, så ferdighetene er på plass til den jobben hun ønsker å utføre.

På frihånd har hun slitt litt med min tunge r8, med stor demper og kikkert. Det er en tung rigg og hun er under 1.60 og tynn.

Hun har aldri skutt før i år, og har nok ca 150 skudd til nå i år.

 

For å prøve ei lettere rifle har jeg satt på demper og kikkert på ei gammel mauser. Med denne har hun prøvd på prøven to ganger.

Første gang hadde hun 4 skudd midt i på ca 4 cm spredning og et hun har dratt ut av sirkelen, antageligvis napp.

Andre gangen lå samlingen litt til venstre og ett av treffene var hårfint på utsiden. samling på ca 6-7cm tenker jeg. (jeg har byttet kikkert mellomtiden, derfor treffpunktforandringen)

 

I følge din teori så måtte hun ha ventet til neste år, for så å prøve på nytt. Det blir for meg totalt idioti. Klarer du å sette deg inn i situasjonen til ei ung dame som skal ned på skytebanen sammen med 30 brautne mannfolk. Hun føler nok på et litt annet press der enn om hun ligger alene i reinsfjellet og sikter på en rein med anlegg og kort hold.

 

Heldigvis er ikke reglene slik du vil, så jeg regner med at hun klarer prøven på 3. forsøk neste uke 8)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kan gi deg et konkret eksempel: Min samboer har tatt jegerprøven i høst, og ønsker å være med på reinsdyrjakt. Det er ikke sikkert hun vil skyte når vi først kommer i en situasjon, men hun ønsker å ha muligheten. Om det skulle bli fall for henne, så vil det bli under 100 meter med anlegg.

 

 

På frihånd har hun slitt litt med min tunge r8, med stor demper og kikkert. Det er en tung rigg og hun er under 1.60 og tynn.

 

Heldigvis er ikke reglene slik du vil, så jeg regner med at hun klarer prøven på 3. forsøk neste uke 8)

 

Godt eksempel på en kandidat som burde både få eget egnet utstyr og ett år å trene seg opp på...

 

Utgangspunktet med skudd fra sekk ( som krav) for å lykkes er i mine øyne det samme som å forsettelig ikke følge aktsomhetsnormene viltloven krever... hva om noe skjer...dyret løper ut....

 

Bruk jakta iår til opplæring uten skudd og gi henne nok ro og skytetrening kommende år og ikke minst riktig utstyr ....så har man en dyktig jeger på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen: Hvordan skal man forebygge et løst retikkel, eller en knekt skinnemontasje... Jeg har opplevd begge deler i år.. Skinna var knekt under monteringsringen og åpnet samlingene ifra 20mm med anlegg til ca 5cm.. Alt skjedde under treningskyting hjemme så ingen skade skjedd, poenget er at det er vanskelig å forutse slike ting.

Jeg regner med du er jævla god til å skyte, siden du her kommer på din høye hest og prater ned andre...Vet du hva jeg tror, de som er virkelig flink har ikke behov for å skryte, samt trykke andre ned. De lar resultater tale for seg.. Ps, jeg sliter ikke med prøva..

Link to comment
Share on other sites

Skruer som løsner eller andre tekniske utfordringer er også noe en kommende storviltjeger må forebygge...Og derfor to forsøk og ikke ett som det burde være...

 

Det er ikke måte på unskyldninger man hører om løse skruer , løse retikler ol man hører på banen der uegnede skyttere fyre løs på runde etter runde for å klare prøven...

 

Det finnes ingen unnskyldning for ikke å klare denne prøven på to forsøk hvis man skal være verdig å gå på storviltjakt. :wink:

 

Og jegermesteren for å få hjelp til dagens prøve må trådstarter trene...

 

For det første så trener jeg. Slik er eneste løsningen på å bli god :D for det andre så hadde jeg problemer med et utstyr som ikke passet meg og jeg har derfor forbedret utstyret og tørrtrent samt skutt. Når jeg ser jeg samler godt og består prøven så skal jeg gå på jakt og vurdere skuddsituasjonen så godt som mulig. Deretter skal jeg få mange kjekke år med jakt og samle masse erfaring. Når dette så er gjort og jeg skal videreføre min kunnskap til nye jegere da skal jeg huske deg grevling1 du har akkurat gått gjennom pensum mangel på sosial intelligens og en holdning til andre mennesker je heldigvis skjelden ser. Jeg startet denne tråden for å tilegne meg kunnskap. ikke et utstillingsvindu for rølepeiser og folk på den høye hest :D ditt bidrag er herved ikke lenger ønsket i denne tråden mer grevling1!! :D

Link to comment
Share on other sites

Skruer som løsner eller andre tekniske utfordringer er også noe en kommende storviltjeger må forebygge...Og derfor to forsøk og ikke ett som det burde være...

 

Det er ikke måte på unskyldninger man hører om løse skruer , løse retikler ol man hører på banen der uegnede skyttere fyre løs på runde etter runde for å klare prøven...

 

Det finnes ingen unnskyldning for ikke å klare denne prøven på to forsøk hvis man skal være verdig å gå på storviltjakt. :wink:

 

Og jegermesteren for å få hjelp til dagens prøve må trådstarter trene...

 

For det første så trener jeg. Slik er eneste løsningen på å bli god :D for det andre så hadde jeg problemer med et utstyr som ikke passet meg og jeg har derfor forbedret utstyret og tørrtrent samt skutt. ....D

 

Du starter tråden med å fortelle at du har mislykkes på prøven -5- fem ganger.... :roll: Og du klager på utstyret i ettertid.... :roll:

 

Hva om du med en tilfeldighet hadde klart det på forsøk 5... og dratt på jakt med dette...

 

Nei trådstarter greit nok med dårlig utstyr osv...det SKAL du finne ut på trening mv...Når du skyter opp skal du være klar til jakt med det utstyret du bruker...

 

Du viser både holdninger og bortforklaringer som konkretiserer hvorfor reglene bør endres og du bør som ett godt råd forbedre skytingen din vesentlig før jakta.

 

Over og ut fra meg i tråden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke tenkt meg på jakt med utstyret da jeg på eget initiativ ga meg ;) og klart jeg skal trene ! Men tilegner meg kunnskap underveis. Jeg er beklageligvis ikke så vanvittig dyktig som deg :D over og ut til deg i denne tråden går jeg glatt med på ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kan gi deg et konkret eksempel: Min samboer har tatt jegerprøven i høst, og ønsker å være med på reinsdyrjakt. Det er ikke sikkert hun vil skyte når vi først kommer i en situasjon, men hun ønsker å ha muligheten. Om det skulle bli fall for henne, så vil det bli under 100 meter med anlegg.

 

 

På frihånd har hun slitt litt med min tunge r8, med stor demper og kikkert. Det er en tung rigg og hun er under 1.60 og tynn.

 

Heldigvis er ikke reglene slik du vil, så jeg regner med at hun klarer prøven på 3. forsøk neste uke 8)

 

Godt eksempel på en kandidat som burde både få eget egnet utstyr og ett år å trene seg opp på...

 

Utgangspunktet med skudd fra sekk ( som krav) for å lykkes er i mine øyne det samme som å forsettelig ikke følge aktsomhetsnormene viltloven krever... hva om noe skjer...dyret løper ut....

 

Bruk jakta iår til opplæring uten skudd og gi henne nok ro og skytetrening kommende år og ikke minst riktig utstyr ....så har man en dyktig jeger på sikt.

 

Hehe. du er fantaskisk. Hva om noe skjer?`Jeg ligger på siden av.... Jeg skyter i gjennomsnitt 140-145 poeng på jaktfelt, så jeg tror jeg skulle klare å ordne opp:-)

Men igjen, det er ikke mine eller dine ferdigheter som diskuteres her.

Du må da klare å innse at folk har forskjellige forutsetninger? Jeg har vurdert å kjøpe nytt utstyr til henne, i dag lånte jeg med ei x-bolt medaljon, som hun fikk prøve.

Men jeg ser ivertfall furnuften i å lå henne prøve jakt et år før jeg investerer 25.000 i våpen til henne.

 

Med dine meninger satt ut i live er jeg redd rekruteringen til jakt blir ganske mye lavere enn i dag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Over og ut fra meg i tråden :wink:

 

Takk og pris.... :mrgreen:

Synd og si det, men jeg kan faktisk være enig med deg i noe du skriver, f.eks. Dersom noen prøver å skyte opp to ganger på rad og klarer å sleive ut ett skudd hver gang, uten at det er feil på utstyret, så trengs det trening. Ikke unnskyldninger om at man har en dårlig dag.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter spurte om råd for oppskyting, og fikk heldigvis noen, før noen av dere ga dere til å kverulere om hvordan skyteprøven skulle vært, og hvorvidt dere har løse skruer (på geværet - eller andre steder?). Jeg ba dere holde dere til tema - og når dere ikke gjør det, har vi et hengelås i moderatorverktøyet.

 

 

Edit., 19/8 - 13:

Trådstarter ba meg opplyse de som hadde gitt ham gode råd, om at han har vært på banen, skutt sine 5 skudd på ca. 30 sek., og samlinga var som en snusboks.

 

Årsaken til problemene var altså "teknisk" med våpenet - og det er nå rettet.

 

Det er nettopp det som er hensikten med gjeldende skyteprøve - vise at våpen og ammo er i orden.

 

Ikke å kåre verdensmestere.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...