Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

Et par ting...Remington R1E MÅ oljes grundig og løpsforinga SKAL være trang da den låser løpet fordi siste cm av løpet er tykkere...

Dette er man klar over ikke sant?

Som jeg skrev ligger patronen nærmest vannrett i originalmagasinet og SWC butter og kødder.

Med andre magasiner er det ikke noe problem i det hele tatt.

 

Joda, jeg er klar over det. Pistolen har blitt skutt i "våt" og godt smurt tilstand. At løpsforingen (takk for at du hjalp meg med å komme på et norsk ord for "bushing" :-) ! ) skal være trang er greit, men jeg mistenker at den ikke skal være så trang som på mitt eksemplar.

 

Det hadde vært greit å vite at pistolen fungerte såpass at man kunne skyte et feltstevne uten ildavbrudd på annenhver standplass!

Link to comment
Share on other sites

Løpsforinga skal være så trang at du virkelig må ta i for å få vridd foringa uten verktøy.

Er du 100% sikker på at den er FOR trang bruker du en pussedott og stang med 1000 våtslipepapir og olje...

 

Like fullt er jeg ganske sikker på at den er akkurat så trang som den skal være...

Link to comment
Share on other sites

Du har antagelig rett Gullvingen, men siden du har samme våpen: om du fører sleiden frem mot løpet - blir sleiden hengende av seg selv og må hjelpes frem? Min stopper som sagt omlag en cm fra munningen og må dyttes frem for å gå i lås?

 

Ellers ser jeg tdelig forskjellen på matevinkelen på bildene dine. Må nok få testet med et annet magasin!

Link to comment
Share on other sites

Du har antagelig rett Gullvingen, men siden du har samme våpen: om du fører sleiden frem mot løpet - blir sleiden hengende av seg selv og må hjelpes frem? Min stopper som sagt omlag en cm fra munningen og må dyttes frem for å gå i lås?

 

Ellers ser jeg tdelig forskjellen på matevinkelen på bildene dine. Må nok få testet med et annet magasin!

 

 

Den gjorde det de første 600-700 skuddene, men nå glir den forbi med og uten patron.

Det er ikke bare løpsforinga som gjør at det subber litt, men også den lille knotten (husker ikke navnet) som sitter oppe på ramma rett under hullet til tennåla, du ser den når sleiden er i bakre stilling.

Skyt mer... :D og bruk god olje. Saus den inn ved løpsforing, trekk sleiden litt bakover og ha på rundt bakre del av løpet samt på sidene av sleiden. Tørk av det som tyter ut.

Link to comment
Share on other sites

Gullvingen

Har du sammenligent med noen andre sine R1E magasin? for meg ser det ut som om det er en feil på dine da jeg ikke har opplevd det samme med mine, faktisk er de noen av mine beste 1911 magasiner.

 

Ja jeg har fått prøve to andre.

Problemet oppstår kun ved semiwadcuttere, ved hardball er det ikke noe problem.

 

Edit: skrivefeil...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke helt førstereis når det kommer til pistol eller 1911 for den del :winke1: ! Ved skyting slippes sleiden, men ved fikling har jeg registrert tendensen til at den henger seg opp. Jeg skal se om jeg får tatt et bilde av det i morgen.

 

Da gjelder det bare å finne noen som selger 1911 magasiner i nærheten av Hamar!

Link to comment
Share on other sites

Magasiner til 1911 regner jeg som forbruksvare. Konstruksjonen av leppene og tilbringeren gjør at de slites ut mye kjappere enn tilsvarende produkter og tåler mindre juling. Det er like greit å kjøpe inn et lass som reserve.

 

Jeg er kommet på den rette siden av 500 skudd med R1E'en jeg kjøpte i sommer uten noen funksjonsfeil. Skyteren ble detaljstrippet, avfettet og blåst ren for et par hundre skudd siden før delene ble varmet opp og satt inn med Frog Lube.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Magasiner til 1911 regner jeg som forbruksvare. Konstruksjonen av leppene og tilbringeren gjør at de slites ut mye kjappere enn tilsvarende produkter og tåler mindre juling. Det er like greit å kjøpe inn et lass som reserve.

 

Jeg er kommet på den rette siden av 500 skudd med R1E'en jeg kjøpte i sommer uten noen funksjonsfeil. Skyteren ble detaljstrippet, avfettet og blåst ren for et par hundre skudd siden før delene ble varmet opp og satt inn med Frog Lube.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

 

Du har nok mye rett, dessuten er nok ikke plast det mest fornuftige materialet å bruke.

Greit at det er usedvanlig deilig og lett å fylle magasinet, men plasten kunne de spart seg for.

Så jeg bruker ikke mine originale i det hele tatt, dessuten ser de så teite ut med den bumperen i bunnen..

Link to comment
Share on other sites

har ikke opplevd noe feil med mine rustfrie rem magasin, har nå skutt ca 800 skudd uten en eneste matefeil (bruker 209 grn rundnese), skjøt den skikkelig varm første dagen og fikk pussa den ned etter den hadde gått seg til. Har varmebestandig teflongrease på vanger og løpskoning, funker med både fabrikk og slappe feltladninger. Den er fortsatt tight men glir nå lettere etter litt bruk, monterte og lang fjærstyring og føler dette er en pistol som funker godt for meg, både tohånds og slapp enhånds.

Malle, vet Aspelies våpen på Lena har krigsmagasiner liggende, tror ikke prisen var så gal heller(sjekk .http://www.aspeliesvapen.com/" target="_blank)

PS håper du får den til å funke og at du blir fornøyd, er ikke moro å plages med flunke nye jern.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipset! Skal likevel til Gjøvik i morgen, så da kan jeg jo fortsette til Lena. Ellers er det vel ikke utenkelig at luringen på Eidsvoll/ Råholt har noe liggende (selv om jeg i utgangspunktet har bestemt meg for å aldri handle noe mer der).

Link to comment
Share on other sites

Lang fjærstyring på 1911 har vært diskutert att og frem så lenge jeg kan huske. På 80- og 90- tallet hadde vel så og si alle "high end" 1911' er lang fjærstyring - i tillegg til forlenget sleideutløser, dobbeltsidig sikring og annet som ble regnet som nødvendig. Jeg skal ikke ha noen bestemt formening om noen av delene, men jeg registrerer at det er langt i mellom disse duppedittene i dag.

Link to comment
Share on other sites

@Malle

"Godt" og høre at det er flere i samme båt :wink:

Jeg hadde akkurat de samme problemene med min R1. Min har vært to runder hos børsemaker uten at det hjalp. Børsemakeren tilpasset utdrager, fjernet serie 80 deler og justerte avtrekk, han mente at rekylfjæra var for slapp/kort å satte inn en ny som var ca.4cm lengre og monterte rekylbuffer.

Skiftet firing pin stopen til en uten den avrundingen i bunn, noe som skulle endre timing på låsing hvis jeg forstod riktig. Ikke noe av dette hjalp.

Jeg opplevde at sleidestoppen "raslet ut" under skyting og låste sleiden i bakre stilling. Dette kan som dere har beskrevet vært pga. at patronene har skjøvet den opp eller ut og opp i mitt tilfelle.

Jeg prøvde 3 forskjellige kuler Lee's 200g SWC, Gecco 230grs roundball og 200grs LRFN.

SWC fungerte nok litt dårligere enn de andre men ikke mye.

 

De fire feilene jeg hadde var følgende:

-Kiling i materampe

-Dobbelmating

-Patron kommer opp foran utdrager

-Sleide låser i bakre uten at mag er tomt (som regel ved siste patron som blir liggende løst å skrangle oppå mag)

 

På motsatt side for utdrageren i støtbunnen var det en kant som målte noen tiendels mm. Den gjorde at det ble et intrykk i hylsebunnen. Denne ble nok laget når de freste sporet som åpner opp i toppen av sleiden, altså forlengelsen av støtbunnen oppover. Denne ble fjernet ut at det hjalp.

 

Jeg prøvde et par typer magasiner i tillegg til originale uten at det hjalp. Det ene var mecgar det andre husker jeg ikke, men begge var ganske likt konstruert som de originale.

 

Børsemaker sa at jeg skulle ha ny pistol. Så jeg stakk innom J&F for å bytte. Etter litt tukling så vi at avstanden fra toppen på bakenden kammer mot støtbunn var ganske stor på min gammle mens på den nye kunne man ikke se lys gjennom der. Vi prøvde også et Wilson Combat mag som matet tommhylser med svært få feil. Jeg fikk med dette for tort å svie. De byttet til og med de delene børsemakeren hadde polert i avtrekket. Bra service :)

 

Skal prøve å få testet pistolen på lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Gjøvik. De ble midt sagt overrasket da det var det første problemet de hadde registrert med R1. Man kunne faktisk se antydning til den forhøyningen i støtbunnen på den nye jeg fikk pluss en R1E de hadde der også. Redd for at dette kanskje kan være en dårlig serie fra fabrikk.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Eg har også ein R1, med Wilson Combat forlengja rekylstang, og den fungerar gull. Har i tillegg Shootng Star classic 8rd. military magazines, og ikkje hatt matefeil med denne, fram til no, på noko vis, anna enn når eg er borti betjeningsorgana. Wilson Combat sleidestopp, venstresikring, og magasina. Har til no skote rundt 2000 skot med denne sidan eg kjøpte den, dog kjøpte eg den brukt. :)

Link to comment
Share on other sites

Da er pistolen levert hos J&F Gjøvik med et løfte om at den skal være ferdig hos børsemaker innen to uker. Om den fortsatt ikke fungerer som den skal får jeg en ny. Jeg benyttet anledningen til å klå på en annen R1 Enhanced i butikken og det var tydelige forskjeller mtp låsing av sleiden selv om den opplevdes som like tight, men uten at den hang seg opp rett før munningen.

 

Da er det bare å åpne atter et stort glass med tålmodighet i påvente av fortsettelsen.

 

Så sitter man her med huset fullt av nyervervede komponenter til .45 acp.

Link to comment
Share on other sites

Mating i 1911 er en god del mer komplisert enn det mange er villige til å innse, det handler sjelden om det man tror det handler om....

 

Etter en god del timer med studier av det meste jeg har klart å finne av info, har jeg nærmest gitt opp å forstå alle faktorene involvert.

 

Et sted man KAN starte er å skaffe seg et SIVILT 7-skudds coltmagasin.

 

Deretter ville jeg gått på utdrageren, og gitt den de avfasingene fabrikken ofte dropper.

 

Et annet punkt er kontaktflater mellom pipe og sleide, og deretter titte litt på linkingen.

 

Og, så kommer det vi amatører sjelden er i stand til å gjøre noe med: Rampevinkel, altså vinkelen på rampeutfresingen i ramma. Er rampa posisjonert og vinklet riktig? Ser for meg ut som de beste smedene ofte starter nettopp der.

 

MEN med tanke på at det er kliss nye pistoler dere opplever trøbbel med, er det nok best å ta en prat med forhandler og importør ja....

Link to comment
Share on other sites

Måtte sende Kimberen min til doktoren.

Oppdaget en "skygge" ring i løpet før felt NM og har fått endel forskjellige teorier om hva den kan skyldes.

Børselars mente den kan ha kommet av en Squib ladning, det har jeg vanskelig for å tro da den ikke buler noe på utsiden og jeg aldri har hatt en utkast feil og alle ladninger har drevet sleiden med 16 punds rekylfjær

 

en annen teori var at løpet var på vei til å deles ved overgangen kammer/løp jeg tror Kimber lager alle sine løp av ett helt stykke stål, i tillegg mente han i butikken at da ville ikke ringen vært så jevn som den var (perfekt rund sirkel) og at den var litt for langt inne til at det var det som kunne være feilen.

 

i tillegg så fikk jeg lavere hastigheter enn det som kunne ventes med ladningen/kulen i ett 5" løp. fikk bare 650 fps med 200 grs frontier flatnose kule med 5,3 grs ladning som jeg i følge o'hellige teori (quickload) få 927 fps og 185 i faktor.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er litt vanskelig å anslå verdien på de gamle, ofte ligger de til priser som i mine øyne er for høye. Det er synd å herpe de som prosjektvåpen, de er lite egnet til konkuranse dersom en vil hevde seg, og det er dessverre ikke så lett å bare kjøpe seg en 1911 ekstra fordi en har lyst :lol: så da står en igjen med "reservevåpen" til koseskyting...... Ville ikke gitt mer en maks 3lapper, men dersom en ikke har veldig hast med å bli kvitt den kan en nok treffe rett kjøper og få det dobbelte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...