Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

Jeg starter her en samlingstråd for alle som vil diskutere, dele bilder, spørre om råd og dele erfaringer om 1911.

Holder vi en god og saklig samtale vil nok denne tråden bli "sticky" og da har vi et fast samlingspunkt. Håper flere deler ønsket om en generell tråd for 1911. Bruk den flittig!

Anders

Link to comment
Share on other sites

fint du bidrar med den femte da.

 

For en stund siden hadde jeg en Para-USA 1911 SSP .45

Den var ikke mye tess og etter mye fram og tilbake så ble den levert tilbake.

Photo190904290312.jpg

 

Nå har jeg fått opp øya for en GSG 1911 22lr og gleder meg til den kommer i hus.

Link to comment
Share on other sites

spredde som ei hagle (med anlegg)

steinhardt avtrekk, til og med etter avtrekksjobb

og til slutt ville ikke hammeren bli nede når jeg tok ladegrep.

Men det skal sies at det ble rydda opp i på en ordentlig måte der jeg kjøpte den, selv om det tok lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt en fin Ruger Sr1911. Jeg er veldig fornøyd med med våpenet, men lurer på om jeg skal bytte ut siktene. Det sitter novak white dot sikter på, og jeg kunne tenke meg justerbare. Er det noen som har byttet sikter på en slik?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt en fin Ruger Sr1911. Jeg er veldig fornøyd med med våpenet, men lurer på om jeg skal bytte ut siktene. Det sitter novak white dot sikter på, og jeg kunne tenke meg justerbare. Er det noen som har byttet sikter på en slik?

 

Jeg har dette Dawson sikte. pvas.no er forhandler har montert og gjort maskin arbeidet for å få det på plass.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Allerede 4 innlegg UTEN ett eneste fakta om 1911.. Bra tråd dette! :roll:

 

Jo da, se bare her. Massevis av bra innlegg med nyttige opplysninger som omhandler 1911, eller helst masse vås :lol:

 

 

-For en stund siden hadde jeg en Para-USA 1911 SSP .45

-Nå har jeg fått opp øya for en GSG 1911 22lr og gleder meg til den kommer i hus.

-Jeg har nettopp kjøpt en fin Ruger Sr1911

-men lurer på om jeg skal bytte ut siktene

-Jeg har dette Dawson sikte. pvas.no er forhandler har montert og gjort maskin arbeidet for å få det på plass.

-Les Baer og STI - er ok kopier

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Sitter og leser meg litt opp på 1911 og kommer stadig over dette med Mod 70 og Mod 80. I den forbindelse lurer jeg på hvilke modell "alle klonene" er ??

 

Sånn som min Para Big Hawg og gjerne andre av de vanligste modellene i Norge (Ruger, Remington, osv...)

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

Hele forskjellen ligger i tennstiftsikringen.

 

Series 70 har kun massetregheten til tennstiften pluss fjæra for å forhindre at skudd går hvis man mister pistolen og den lander på løpsenden. Med frisk fjær holder dette til noe slikt som fall fra 13 etasje :wink:

 

Series 80 har en arm som er festet til avtrekket som skyver en fjærbelastet plugg oppover i sleiden og frigjør tennstiften. Dvs. avtrekket har en ekstra oppgave. Hvor mye dette påvirker avtrekket er diskutabelt, men man kan uansett lett bygge om fra 80 til 70.

 

Andre produsenter har andre løsninger. F. eks. Kimber har tennstiftsikring som deaktiveres av grepssikringen på nyere modeller.

 

De fleste klonene i dag har en eller annen tennstiftsikring, slik at de kan selge våpen i California. Unntak er som regel dyrere konkurransevåpen.

 

PS

Halvspennsikringen ble også endret slik at hanen havner i halvspenn hvis den glipper når man spenner hanen manuelt med patron i kammeret. Dette er av mindre interesse, siden det er en operasjon man aldri har behov for å utføre. Den gamle versjonen av halvspennsikringen var også litt mindre robust. Man kan trekke av i halvspenn med en series 80, men hanen har selvsagt ikke kraft nok til å avfyre en patron.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å "avfyre" en model 70 type 1911 ved at våpenet faller selv om sikringen er på. Clint Smith på Thunder Ranch fikk AD da han gikk ut av sin 4x4 bil. Dersom pistolen faller "riktig" så klarer vekta av tennål å antenne patronen. Det er derfor de fleste moderne pistoler har tennål sikring.

 

I flg en eller annen 1911 guru så løses dette problemet enkelt med å montere titan tennål på 70 serie 1911.

Link to comment
Share on other sites

...men man kan uansett lett bygge om fra 80 til 70.

 

Hva setter man inn i stedet da? det blir jo åpen plass der series 80 delene var.

Omgjøring fra series 80 til 70 gjør vel at avtrekket blir bedre også?

Tenker nemlig å gjøre dette med GSG'en jeg skal ha.

Link to comment
Share on other sites

...men man kan uansett lett bygge om fra 80 til 70.

 

Hva setter man inn i stedet da? det blir jo åpen plass der series 80 delene var.

Omgjøring fra series 80 til 70 gjør vel at avtrekket blir bedre også?

Tenker nemlig å gjøre dette med GSG'en jeg skal ha.

 

Det finnes spacere for dette formålet, prøv Brownells eller Numrich. Hvor kompatible delene er med 22 kloner aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Brownells har disse space-erene ja, men de opererer med minst 4 tykkelser - dog kalles én av de Standard. Men tråden det linkes til her fra Rausheim er noe av det mest geniale jeg har gjort, da man kjøper den minste O-ringen på Biltema til 2 kr, og vips så kan man fjerne de fire delene tennåls-sikringen består av. Scroll nedover i linken, så kommer det et bilde av o-ringen som træs på høyre side av sear'en. Har skutt ca 1000 skudd med O-ringen uten noe trøbbel.

 

Siden det er en 1911-tråd: Er det noen som har noe vettugt å si om hvordan en Colt 80-serie slites av en B&T-demper? (.45 Acp) Jeg regner med at våpenet får ekstra slitasje av dette, og ville tro at låse-bommene får det verste presset.? Har ikke oppdaget slitasje ennå, men mener at låsebommene begynner å bli litt blankere..

 

Spørsmål 2: Om man må kjøpe nytt løp feks til en 1911 - hvordan formuleres dette på søknaden - bare "rett frem"?

Mvh Finkel

Link to comment
Share on other sites

Enig, jeg også blir mer og mer begeistra for rette løp he he.. Limer inn spaceren fra Brownells, pluss pluss - og håper det er greit for Rausheim at jeg limer inn bildet av searen og o-ringen. Pluss bildet av den peneste 1911'ren i Norge :overrasket: Byttet ut det fæle fjærhuset i et flatt metall selvfølgelig, pluss lang styrepinne for hjertets skyld, avtrekker-jobb som nå ligger på 1400 g. og er kontant, slik at jeg igjen treffer litt i militærfelt. Rosinen i pølsa (Selv om dette uttrykket må være gammelt, det er vel ingen som egentlig liker rosiner bedre enn pølse..?) Jeg ofret altså de fineste mansjettknappene mine og freste dem inn i grepsplatene. Synes våpenet ble en harmonisk blanding av Hallik/Blin-Bling og STIL/ELEGANSE!!!!!! Høyere sikter ble montert, og etter mye trøbbel med for dårlig baksikte - hvor skruen for høydejustering knakk og knakk - ordnet det seg da jeg kjøpte et Kensight baksikte.

 

 

1435399.jpeg

 

 

1435396.jpeg

 

 

1638314.jpeg

 

 

 

1638316.jpeg

 

 

1638317.jpeg

 

 

1638321.jpeg

 

 

1638327.jpeg

 

 

1638322.jpeg

 

 

1638328.jpeg

 

 

1638323.jpeg

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg 3 1911'r i .45 og kona to... :twisted: så det er ikke problemet. Det er mer det at man burde hatt lov til å ha noen våpen med historisk verdi og interesse, som ikke egner seg til konkuranse litt på siden av behovsprøvingen. (Langkrag og kongsberg colt i alle hjem!)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er jo null stress (foreløpig) å ha fler våpen til samme bruksomeråde, er bare å ta seg bryet med å bruke de til det du baserte søknaden på det. Har sett fler stevner nå i det siste der de arrangerer egen klasse for våpen før 1945, der kommer de gode gamle 1911ene til sin rett, skjøt denne klassen på felstevne i går med min P38 og måtte se meg slått av noen eldre herremenn med Kongsberg colt :D

Link to comment
Share on other sites

Ah det er stort Lunden :D Limer inn et bilde av en Kongsberg-Colt som også er nummerlik, og som tilhører en pensjonist på Rjukan som antagelig kunne smykket seg med tittelen 1911-ekspert. Denne har han brunnert, og han skyter også 22 LR med den, ved å ha dreiet 7 adaptere til dette. Kanskje noen nye medlemmer her ikke har sett dette før, så setter inn bilder også av dette. Men noe jeg ikke vet ifm. dette, er om man bruker samme tenn-nål som når man skyter 45..?? Prinsippet er i hvert fall at man da må finne igjen adapterene på bakken, da disse jo spyttes ut på samme måte som 45-hylsene etter avgitt skudd.

 

Det er synd at denne tråden begynner useriøst, for da mister man vanvittig kunnskapsrike folk som feks. Evert - og jeg irriteres av mangelen på ydmykhet og hjernekapasitet fra de som ikke tar hintet når disse kompetente 1911-folkene sier at nå går de og legger seg, eller at de sloss med vindmøller - synd at folk/verdensmesterne ikke fatter dette

 

1642134.jpeg

 

1642135.jpeg

 

1642136.jpeg

 

1642137.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hele forskjellen ligger i tennstiftsikringen.

 

Series 70 har kun massetregheten til tennstiften pluss fjæra for å forhindre at skudd går hvis man mister pistolen og den lander på løpsenden. Med frisk fjær holder dette til noe slikt som fall fra 13 etasje :wink:

 

Series 80 har en arm som er festet til avtrekket som skyver en fjærbelastet plugg oppover i sleiden og frigjør tennstiften. Dvs. avtrekket har en ekstra oppgave. Hvor mye dette påvirker avtrekket er diskutabelt, men man kan uansett lett bygge om fra 80 til 70.

Et lite supplement til denne:

Series 70 hadde også en annen løpsbøssing med fire (hvis jeg ikke husker feil) fjærende "fingre" bakover langs løpet. Series 80 gikk tilbake til samme løsning som pre-70. Tennstiftsikring var heller ikke nytt på Series 80 - det var prøvd ut på slutten av 30-tallet, men da bare på en begrenset produksjonsserie i .38 Super. Schwartz-sikringen ble operert av grepssikringen, ikke av avtrekket. En anselig

andel av disse pistolene endte opp i SOE under krigen, og en del av dem dukker opp i etterlatenskapene fra Mil. Org. personell.

Link to comment
Share on other sites

Alt det der er riktig. Jeg holdt det utenfor siden det var snakk om forskjeller mellom series 70 og 80. Løpsbøssingen med fingre fortsatte en stund inn i series 80 og ble ikke endret tilbake til den originale 1911 konfigurasjonen før på slutten av 80-tallet. Jeg har en slik bøssing liggende fra en series 80 fra midten av 80-tallet som siden ble bygget om med 7" Clark løp med 7 port kompensator og lang fjærstyring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...