Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

slik JEG HAR FORSTÅTT DET, så er alle SPS montert på filipinene = jeg kjøper det ikke. Da kan en heller få pvas.no til å bygge en 1911 fra grunnen av.

Blir alltid litt fasinert av bombastiske utsagn, og begynner derfor å surfe litt på nettet for å se hva som står.

Finner disse sidene:

http://www.pvas.no/agenturer/sps

http://nitro-armasdefuego.blogspot.no/2 ... e-los.html

De indikerer at SPS pistolene håndbygges i spania av børsemakere fra de nedlagte våpenfabrikkene astra, star og lama, og tildels bygges på bestilling.

 

Når det gjelder hvilke våpen som blir produsert i filippinene, så produserer armscore bl.a. for STI og Auto Ordonance. For sti produsere de modellen Spartan, så siden STI har denne i sitt program går jeg ut fra at det ikke bare er dårlig kvalitet fra filippinene.

Hva er begrunnelsen for "montert på filipinene = jeg kjøper det ikke" ????

Link to comment
Share on other sites

STI er jo ikke kvalitet fra øverste hylle akkurat..... mer sånn halvfabrikat, men lager jo mye morro.

 

Ref siste STI måtte jeg: tune magasiner både frontlepper og de som holder patron, dremle magasiner, polere magasiner, skifte fjær i mag. På pistolen måtte jeg ordne litt på rampen, ta bort verktøymerker og file/pusse breechface, file, polere og tune ekstraktoren. + fikse avtrekk som hadde ørten KG avtrekksvekt. Har bestilt ny bit for magasinlåsingen også, som slarker som ett uvær og ikke låser høyt nok. Men liker den godt.

 

5 av 5 nye 2011 magasiner jeg fikk nå var ikke i nærheten?! av riktig spec.

 

Skal sies at singelstack STI har jeg vært heldigere med.

Link to comment
Share on other sites

Det vil si at den hoster, harker og lager en del dårlig stemning.(malle)

 

Det var ikke bra, jeg vil skyte 500 runder før jeg er trygg på funksjoneringa, dette da tighte våpen ofte kan trenge en innkjøringsperiode. Vet de ihuga "self defence" gutta rundt omkring har 500 runder som regel før ny puss før å være sikker på fungeringen er 100%. Håper den går seg til Malle da dette er en godt laget 1911, jeg avlyste min testskyting i dag pga regn, men får håpe på bedre vær i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok de trange toleransene som krever litt mer skyting før det går seg til. Den fungerte llokkereint de første 150 skuddene når den sleidesporene var godt smurt, men etter å ha lagt i safen en stund begynte den å tulle.

 

Je regner med at noen hundreskudd til vil gjøre susen.

Link to comment
Share on other sites

Vedr produksjonssted på SPS så er det siste som er lagret i min harddisk = Filipinene. Jeg vet ikke hvor oppdatert linkene dine er. Men bevares, SPS i crome/sort er nydelig å se på, å handler du hos pvas.no så kan du få kvalifisert person til å se på den.

 

STI kan være halvfabrikata. Om det er noe trøst så er det ultimate innen 1911/2011 i vanlig handel i Norge, SVI, innom en av norges beste 1911/2011 doktorer, Baker'n i Haugesund, før våpenet leveres kunde. (baker'n synes vistnok at rustfritt sliter så på verktøyet og dermed tar ikke Capsicum inn rustfri SVI).

Link to comment
Share on other sites

Når jeg snakket om hvor SPS er produsert, så snakket jeg om hvor våpenet er montert sammen. Delene er bort i mot umulig å holde orden på, de kan jo være produsert hvor som helst i hvertfall MIM deler. Deler som er frest ut setter jo krav til maskinpark.

 

Tror ikke vi skal bringe opp debatten om MIM kontra Bar Stock deler. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

la oss nå ikke drive flisespikkeri, har hatt 1911 fra alle produsenter uten sig og smith, ikke alle hadde samme kvalitet på tilpasning og metallkvalitet. Alle funket mange tusen runder og med ok presisjon med litt tuning. Alt fra gamle Remington til kinavarer funket helt ok, men KV 1914 fra 1917 mishandlet jeg langt utover alle grenser i min praktiske tid, med høytrykk compladninger til std mil.....tu

slet og gikk i mange år. Den eneste i løpet av maaange år som har skremt meg, var en Tanfoglio som til slutt var så slarkete at jeg ventet på at sleide og ramme skulle separere pga slark. Vi viser mye følelse rundt valg av fabrikant, men det meste er minimum etter mil spec og funker til jobben, race gun er en helt annen liga. Tror der er kvalitet på det meste i dag men vår egen overbevisning gjør oss til synsere og tør ikke prøve jallamerker. Som jeg nevnte kjøpte jeg ny Remington, og må etter puss og klargjøring innrømme at verden har beveget seg mye siden min tid, null maskineringsmerker og tette tilpassninger.....ja bedre enn de sti jeg har testet, nå gjenstår testing for å se om den funker :-) Sitter her som en ydmyk 1911 fantast med ny glød, da jeg er på min andre vår :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok de trange toleransene som krever litt mer skyting før det går seg til. Den fungerte llokkereint de første 150 skuddene når den sleidesporene var godt smurt, men etter å ha lagt i safen en stund begynte den å tulle.

 

Je regner med at noen hundreskudd til vil gjøre susen.

 

Har en Para SSP (Single Stack Pistol) jeg kjøpte rimelig nesten ubrukt for halvanett år siden. Helt standard, ingen mods bortsett fra mainspring. Ørlite slark i sleide, krisp avtrekk, match løp. Har gått vel 2000 skudd med medfølgende magasiner, Chip McCormic Shooting Star og Mec-Gar. Alle fungerer like godt. Det eneste problemet jeg har hatt var at den begynte å lage smokestacs med hjemmelada 200 gr SWC når tempen kom under -6. Problemet fikset med en lettere rekylfjær. Og den har fremdeles ikke en ripe eller slitasjemerker... Og jeg skyter til tider bedre med den enn en 9mm racegun.

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

Slitasjemerker...i min Remington R1E finnes det ikke innvendige merker unntatt et besynderlig "hakk" i kassa til nåla, altså på oversiden...skjønner at jeg må poste bilder.

Utvendig mener jeg fremdeles at den "malinga" de har klint på er noe forbanna møkk da den ikke tåler mye før det blir merker, igjen skjønner jeg at jeg må poste bilder.

 

Utover det med rævva overflatebehandlig (Lugeren fra 1938 er bedre) er jeg MEGET fornøyd også tatt i betraktning at jeg betalte 5k for R1E.

Nå har jeg ikke kjøpt den for pynt og brif, det er en bruksgjenstand og det er selvsagt hyggelig at den fungerer godt. Igjen er jeg driiit-irritert over at overflatebehandlinga er etter mitt skjønn særdeles pinglete.

Link to comment
Share on other sites

Jada, men til et våpen som koster i utgangspunktet over 10k så forventer man jo at det skal tåle litt bruk før finishen skrapes av...

Madammen har en AR24 fra Armalite som jeg betalte 2500.- for ny i eske.

Den har over 1000 gjennom tuten og man kan ikke se merker utvendig eller innvendig.

Nå skal det nevnes at den er godt bygget og svært godt overflatebehandlet da modellen er tiltenkt jobben som tjenestepistol for forsvaret og politi i ymse land.

 

Jeg overlever at R1E som jeg har får merker, men jeg mener fortsatt at produsenten kunne lagt mer arbeid i å finne en behandling som ikke skrapes av etter så kort tid.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg lurer på, hvem/hva/hvor selger gamle magasiner til en billig penge?

Det jeg til stadighet har lurt på er hvorfor folk kjøper seg et konkuransevåpen til opp i mot 10 000 kr, og skal bruke under hundrelappen på gamle magasiner... det er ofte samme folk som er frustrerte når de dyrte pistolen deres jammer på stage...

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg lurer på, hvem/hva/hvor selger gamle magasiner til en billig penge?

Det jeg til stadighet har lurt på er hvorfor folk kjøper seg et konkuransevåpen til opp i mot 10 000 kr, og skal bruke under hundrelappen på gamle magasiner... det er ofte samme folk som er frustrerte når de dyrte pistolen deres jammer på stage...

 

Det er kun "kroppen" og muligens fjæra som blir benyttet. Follower og eventuelt fjæra blir byttet ut til noe bedre 8)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som GI, samme som på min. Eneste sted jeg har funnet sikter var på brownells. Du må få en børsemaker eller noe til å gjøre det, er en satans jobb. Du må finne ut om fremsiktet på den du har er narrow eller wide talon (tykkelsen på pinnen til fremsiktet).

 

De vide ser ut som denne:

476154.jpg

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med magasiner.

 

Som tidligere nevnt i tråden har jeg en PARA SSP med rampet løp. Rampen er litt rufsete, men jeg har IKKE polert den. Det er vel meningen patronen skal butte her noen mikrosekunder så utdrageren får skikkelig tak.

 

Benytter følgende magasiner, 2 av hver

- medfølgende 8 sk, plast follower

- CMC Classic, 8 sk, metall follower

- Mec-Gar 8 sk, plast follower

 

Det eneste problemet jeg har opplevd i løpet av 2000 sk var at den begynte å lage smokestacks annenhvert skudd etter en time utendørs i -6, med hjemmelada 200gr SWC. Med alle magasiner. Uæææ, drittvåpen!!

 

Ta det med ro og tenk. Para'en kom med 18.5 pund rekylfjær, temmelig hard. 230 gr ball fabrikk er litt frisk i forhold til den hjemmelada. Kanskje det er litt mindre futt i ammoen når det blir kaldt? Fikk tak i to nye fjærer, 12.5 og 15 pund (måtte til Kristiansand!). Ble anbefalt å bruke 12.5 med rekylbuffer, men jeg tenkte det får da være måte på og prøvde 15 pund fjær ute i -10. Ingen problem etter en time med samme ammo, med alle magasiner. Men det må sies at jeg lader aldri mer enn seks...

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter litt mer skyting kan jeg konkludere med at den tidligere omtalte "hostingen og harkingen" som fikk meg til å tvile på min R1 Enhanced likevel ikke skyldes pistolen, men han som holder i den. Etter at jeg byttet grep, dvs at jeg skyter med "lavere" venstretommel, har det ikke vært noe mer tull ila de siste turene på banen. Jeg har rett og slett hatt en utidig tendens til å bumpe tommelen i sleideutløseren ved hurtig skyting. Den er imidlertid følsom for slapp puselanke ved enhåndsskyting, men det er ikke noe problem så lenge jeg husker å "skyte som en mann".

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ser på de originale magasinene er at patronen ligger flatere enn ved bruk av f.eks army-type som har en brattere vinkel. Ved bruk at swckuler i originalmagasin vil disse mye lettere butte og man oppnår omtrent uten unntak matefeil.

Det er sikkert mulig i bikke ut toppen av magasinet litt, men jeg lot det være og heller skaffet en annen type magasin.

 

Har et par esker Geco til den nå som krever "mænne-grep" da den er relativt frisk.

Har skutt mye med 200gr swc og der er den langt roligere.

Fin trening dersom man limper..kraftig ammo er trening for håndledda :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Problemet med SWC og original type magasiner er "bump'en" som sitter midt på mateleppa. Den er der for at ball-ammo skal veksle fint (eller noe i den retningen), men i ammo som SWC så vil det uten unntak gjøre at siste patron kiler seg. Løsningen, bortsett fra annen type magasin/leppe, er ei tomhylse først i magasinet, eventuelt at siste skuddet ikke er SWC men rundneset (ball).

Link to comment
Share on other sites

Mnå... Ang kuler. En HG68 200gr SWC (de med litt lang snute) vil treffe materampen på samme sted som en 230gr ogival. Men andre SWC vil slite med dette. Har netopp returnert 1400 195gr som ikke ville mate i fler av 1911'ne våre. Når man på død og liv skal stappe 8 skudd i et 7 skudds magagasin, så blir det litt endringer i geometri og slikt... jeg kjenner feler som har gått over til 7 skudds magasiner i "wildbunch" for å sikre matingen enda bedre.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det blitt litt frem og tilbake om hvorvidt det har vært meg eller Remingtonen som har vært kranglete. Etter forrige runde på banen var jeg overbevist om at feilfunksjoneringene skyldes brukerfeil, men etter dagens økt er jeg overbevist om at det ikke er meg likevel.

 

En opptelling viser at pistolen har gått 600 skudd. Alle har vært fabrikkladet 230 grs rundnese (S&B og Fiocchi). Pistolen har vært pusset og dillet med mellom hver økt, men uten at jeg har gjort noen form for "inngripen". De første turene på banen var uten de helt store hendelsene, men nå kommer de tett som haggel. I dag opplevde jeg følgende ved flere anledninger:

 

- sleiden låser seg i åpen stilling før siste skuddet blir kamret.

- dobbelmating.

 

Ovennevnte skjedde ved flere anledninger i løpet av dagens seksti avfyrteskudd, og omtrent på annenhver serie og uavhengig av hvilket (remington) magasin jeg brukte. Jeg har vært meget bevisst på hvor venstrehånds tommel er plassert mtp sleideutløseren. Likeledes har jeg ikke skutt med slappe håndledd.

 

Den mest overraskende hendelsen var når pistolen kastet ut tomhylsen etter nest siste skudd i magasinet... ooog den siste (skarpe) patronen samtidig. Dette har jeg aldri opplevd med noen pistol tidligere.

 

I morgen blir det retur til forhandler for å klage min nød. En 1911 som ikke fungerer med 230 grs "hardball" gjør meg svært skeptisk!

 

Jeg har registrert at bushingen er svært tight og at sleiden henger litt på vei fram. Slik har pistolen vært fra dag en, og jeg var overbevist om at dette ville gå seg til ved litt bruk og slitasje. Nå ser det imidlertid ut til at feilfunksjoneringene kommer hyppigere og hyppigere etterhvert som pistolen brukes. Og slik skal det vel ikke være?

Link to comment
Share on other sites

nappet av sleiden og sjekket hvordan kula mater? den er ikke borti sleide stoppern/låsepinnen for løpet?

 

dvs ta av sleiden, sett tilbake pinnen, dytt i magasin, dytt på patron bakkant og sjekk matingen.

 

gjenta med å bare sette i løpet (fortsatt uten sleide)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

den er ikke borti sleide stoppern/låsepinnen for løpet?

 

Jeg plukket den fra hverandre nå og det er tydelig kobberbelegg på sleidestoppen. Ergo dulter kulene borti og det kan nok forklare hvorfor den låser i åpen stilling uten at magasinet er tomt. Det skal vel uansett være en smal sak og fikse.

 

Pusset de sporene som sitter på kammerdelen av løpet og de sporene på sleiden som førstnevnte "låser" sammen med?

 

"Løpsluggene" og tilvarende spor inne i sleiden er behørig rengjort.

 

Bushingen er såpass tight at dersom jeg holder sleiden når jeg slipper den frem, så blir den "hengende" omlag en cm før den går i lås. Et lite "dytt" i bakkant sender den helt frem og i lås. Dette er neppe fordelaktig ved hurtigskyting.

Link to comment
Share on other sites

den er ikke borti sleide stoppern/låsepinnen for løpet?

 

Jeg plukket den fra hverandre nå og det er tydelig kobberbelegg på sleidestoppen. Ergo dulter kulene borti og det kan nok forklare hvorfor den låser i åpen stilling uten at magasinet er tomt. Det skal vel uansett være en smal sak og fikse.

 

 

Desverre en vanlig feil, og ja lett å fikse, som sagt, sett i magasin med patron, dytt fremover, se hvor det tar i neppe mye som skal til. Prøv også å bytte magasiner for å se om det er forskjell

Link to comment
Share on other sites

[quote

Kna det være et magasin problem?]

 

Det er jo en 1911, så det er meget mulig. De eneste magasinene jeg har i øyeblikket er de to Remingtonmagasinene som fulgte med. Jeg har vurdert å bestille et par 7-skudds Wilsonmagasiner, men vegrer meg litt for å svi av penger på dette før jeg er sikker på at jeg har identifisert problemene. Dersom det er magasinene burde vel egentlig dette løses av forhandler. Remingtonmagasiner burde jo strengt tatt fungere i en Remington...?

 

Atløpsbushingen er overtight skyldes uansett ikke magasinene. Jeg lurer derfor på om jeg skal forsøke å få tak i en original remingtonbushing og sleidestopp og satse på at disse er laget til "spec" og derfor ikke trenger nevneverdig tilpassing. Dette er også noe jeg kommer til å diskutere med forhandler.

 

Det beste ( for meg) hadde vært om forhandler (Jakt og Friluft) sendte hele greien tilbake til Remington og gav meg en ny...

 

Desverre en vanlig feil, og ja lett å fikse, som sagt, sett i magasin med patron, dytt fremover, se hvor det tar i neppe mye som skal til. Prøv også å bytte magasiner for å se om det er forskjell

 

Det er samme historien med begge remingtonmagasinene. Jeg har merket dem, men det ene fungerer like godt/ dårlig som det andre.

Link to comment
Share on other sites

Giddet ta bilde ovenfra av hvordan/hvor den treffer delen innvendig når du skyver frem patronen? ha gjerne noen patroner under også.

 

Enig i at dette skal virke, men 1911 og 2011 nytt.. tjaaaaaaaaaaaaaaaaa

 

ref magasiner, de skal virke, har skutt endel R1 enhanced alle var greie da, men litt ymse hikk & stopp, men den var eskeny.

Link to comment
Share on other sites

Et par ting...Remington R1E MÅ oljes grundig og løpsforinga SKAL være trang da den låser løpet fordi siste cm av løpet er tykkere...

Dette er man klar over ikke sant?

Som jeg skrev ligger patronen nærmest vannrett i originalmagasinet og SWC butter og kødder.

Med andre magasiner er det ikke noe problem i det hele tatt.

 

Bilde er på vei.

Neste blir å vise det uten sleide..da butter SWC tvert ved bruk av originalmagasin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...