Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

Handlet min først 1911 på tirsdag. En Remington R1 Enhanced Stainless Steel. Skal ut og prøve den I helgen.

 

Gi gjerne en tilbakemelding?

R1E er snasen, den liker en god olje og en liten fettklatt ved avtrekk/sear så har du gjort den lykkelig. Småkilen med swc-kuler, annet magasin retter på det.

Link to comment
Share on other sites

normal_M_1914.JPG

Sikkert ikke helt seriøst å komme med dette bilde, men det er litt stas med en velfungerende M/1914 fra Kongsberg. Produsert i 1926, 89 år i år.

Jeg har selvfølgelig en 1911 fra Colt i tillegg. Den siste kjøpte jeg ny i 1988, det blir slik at man ikke kan kvitte seg med slike konstruksjoner. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis forsvaret fortsatt har, så vil jeg tro de sorterer under Forsvarsmuseet. De ble ilagt skyteforbud da de ble faset ut basert på røntgenundersøkelser av et utvalg rammer. De hadde da vært skutt med maskinpistolammunisjon og viste potensielt farlige sprekkdannelser.

Link to comment
Share on other sites

Gjordet et scoop og plukket opp denne i dag, kun gått 1000 potter, det er vel nesten som innskyting å regne :D

 

Kimber Classic Stainless Target (Series 1)

 

Utrolig tight, og et nydelig avtrekk.

 

Trenger noen magasin, noen som vet hvor en får tak i Wilson mag.

 

Kimber.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis forsvaret fortsatt har, så vil jeg tro de sorterer under Forsvarsmuseet. De ble ilagt skyteforbud da de ble faset ut basert på røntgenundersøkelser av et utvalg rammer. De hadde da vært skutt med maskinpistolammunisjon og viste potensielt farlige sprekkdannelser.

 

De sprekkdannelsene som det ble fokusert på i forbindelse med skyteforbudet var hovedsakelig på sleidene.

Link to comment
Share on other sites

Fornøyd som jeg er med den gamle slarkecolten bestemte jeg meg for å spandere på den ny finish, mye grunnet en sveis under avtrekkerbøylen, og en del riper.

Blånering var første tanke, men så ble det i stedet sørlandstur og Cerakote. Resultatet ble ganske lekkert.

sljx8i.jpg

2uyg1ut.jpg

Link to comment
Share on other sites

ceracote burnt bronze? uansett lekker!

 

Jeg forstår ikke helt ceracote vs duracote i praksis da jeg er vant til blånering. Kan du ikke grise-stressteste hvor mye den tåler nå martin? ;) H

ar ny openpang på gang og kan bestemme farge... klarer ikke helt bestemme meg for å være litt mann og ta hele i burnt bronze/annen spenstig farge eller bare være kjip og ha noe sort/blankt..

Link to comment
Share on other sites

Hehe, hakke tenkt å dra den gjennom grusen, men når den får en del skudd får en jo et hint utifrå slitasjen på de innvendige delene. Sleiden er tydelig mørkere enn ramma, men jeg har ikke fått svar på om det er brukt to forskjellige farger ( bestilte burnt bronze på begge). Er uansett godt fornøyd med "pistolfornyinga"

Litt lyst på et par g10 grep også.

Edit: har fått svar fra PVAS ang fargeforskjell, dette skyldes ulik godstykkelse i ramme sleide, som igjen gir noe ulik temperatur i metallet ved herding av Cerakoten.

Kan også legge til at første erfaring med PVAS har vært særs god, arbeidet ble levert innenfor rimelig og avtalt tid. De har i tillegg vært raske til å svare på mail underveis.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
ceracote burnt bronze? uansett lekker!

 

Jeg forstår ikke helt ceracote vs duracote i praksis da jeg er vant til blånering. Kan du ikke grise-stressteste hvor mye den tåler nå martin? ;) H

ar ny openpang på gang og kan bestemme farge... klarer ikke helt bestemme meg for å være litt mann og ta hele i burnt bronze/annen spenstig farge eller bare være kjip og ha noe sort/blankt..

 

Nå skal jeg synse - Cerakote bakes i ovn og duracoat er spraylakk som luftherdes?

Link to comment
Share on other sites

 

Nå skal jeg synse - Cerakote bakes i ovn og duracoat er spraylakk som luftherdes?

 

Cerakote finnes i to versjoner, en som bakes og en som luftherder. Duracoat er tokomponent, mens Cerakote er bare å spraye på. Cerakote er en slags keramisk lakk og skal være mer hardfør enn duracoat. Det har jeg ikke fått testet skikkelig ut enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

les baer har også slutta med 9mm 1911... kun 45 det går i nå :)

 

Hvorfor er 45 noe dritt? skyter noen tusen i mnd og stortrives.

 

Forøvrig morro at vi ser nye ed brown i norge, selv om dollarkursen gjør det noe mindre gunstig enn før.

Link to comment
Share on other sites

Etter drøye to års venting fikk jeg endelig hentet min ED Brown Classic Custom i dag. Fy f**** for en finish :shock: En nytelse å skyte med. Når jeg demonterte for puss og oljing idag før jeg dro på banen kunne jeg konstatere at den er like fin innvendig som utvendig. Ingen stygge maskineringsmerker i det hele tatt 8) Vel verdt å vente på. Når jeg bestilte min, så bestilte Børselars en ekstra Executive Target i 45ACP. Denne var fortsatt ikke solgt når jeg hentet min Classic Custom. Førstemann til mølla, løp å kjøp :D

Link to comment
Share on other sites

Etter drøye to års venting fikk jeg endelig hentet min ED Brown Classic Custom i dag. Fy f**** for en finish :shock: En nytelse å skyte med. Når jeg demonterte for puss og oljing idag før jeg dro på banen kunne jeg konstatere at den er like fin innvendig som utvendig. Ingen stygge maskineringsmerker i det hele tatt 8) Vel verdt å vente på. Når jeg bestilte min, så bestilte Børselars en ekstra Executive Target i 45ACP. Denne var fortsatt ikke solgt når jeg hentet min Classic Custom. Førstemann til mølla, løp å kjøp :D

 

Bilder sier mer enn.. mange ord..! :P

Har søknader inne nå, men regner med det snart blir en 1911 til meg og!

Link to comment
Share on other sites

1911 i 45 er saker. Faktisk ble km/DM i militær felt her nå vunnet med en ruger sr1911, den var umodda foruten litt polish av avtrekket. Sånt gleder selvsagt en som synes en italiensk banepistol har lite i militær felt å gjøre :D

må innrømme at jeg går med litt tanker om en 1911 i 9mm også nå om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...