Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

Eg har ein Remington R1 i .45. I det siste, når eg dreg attende sleiden, og slepp den fram att, samstundes som eg held inne grepssikringa blir hanen også spent ned. Nokon som veit kva som kan ver gale?

 

 

Møkk?

Fieldstripp, masse cleaner, spyl i glohett vann og la den tørke.

Litt fett v/avtrekk og olje.

 

Ny test.....

Link to comment
Share on other sites

På MIO i går klådde jeg litt på en SVI singlestack 1911 som kai. her på forumet nettopp hadde fått. Det er kanskje noe av det dummere jeg har gjort på en stund, fy faen for en nydelig pistol. Egentlig greit at Classic per i dag ikke er godkjent for erverv, for da måtte jeg jobbet hardt for å trylle frem 29K litt brennkvikt. :mrgreen:

 

Problemet er jo at når du har ein singelsack så må du ha ein hicap :lol: er jaggu ikkje lett dette med svi :D

IMG_2539_zps10cf1b73.jpg

Link to comment
Share on other sites

jeg... har et hull i en våpenkoffer av colt som drev med slikt...

det er nok for lite inngrep i Sear / Hane... Har den blitt trimmet?

Hehehe. Nei, er ikkje trimma, anna enn med ny spring-guide.

 

Møkk?

Fieldstripp, masse cleaner, spyl i glohett vann og la den tørke.

Litt fett v/avtrekk og olje.

 

Ny test.....

Tenkte å prøve dette neste gong eg var heime, men takk!

 

Dette er favoritt-pistolen, så vil jo den skal fungere ordentlig. Når vi likevel er inne på det; kva konverteringssett til .22 er det beste alternativet for 1911? Nokon som har erfaringar med slikt? Bror har ein GSG 1911 som eg brukar toppen til av og til, men vi har forskjellig siktepreferansar..

Link to comment
Share on other sites

Jøss, dukket den opp til slutt?? Den var jo temmelig lekker, gratulerer med ny pang. Mon tro om jeg ikke må få tafset litt på den der etter hvert :lol:

 

Bare å komme innom en dag Martin så får du tafsa litt, den er så tight å fast i fisken at det er en fryd, har skutt 500 skudd nå og har pelt den i småbiter å pusset, man ser at det ikke er samlebånds produsert, man skal lete godt for å finne maskinmerker innvendig, og den sleiden, trodde nesten jeg måtte bruke gummihammer for å få på sleiden igjen :lol: . Det tok to år før den kom men det var verdt det, fikk skryt av Intersport Bogstad v for god tolmodighet :lol: men det er jo ikke demmes skyld at det tok tid :winke1:

Link to comment
Share on other sites

@take down: Her ser du hva den minner meg om, Pachmayr Combat Special fra slutten av 70-tallet (ikke mine bilder)

100_2405.jpg

100_2402.jpg

der er unektelig visse likheter :wink:

 

Ja vist, ser likheter her Highpower, er bare vakkert, 1911r kler å være duotone, 1911 er å bli no1 uansett tiår :mrgreen:

Var disse custom laget av pachmayr? tightet de dem opp mer en hva de var originalt fra Colt? annen pipe osv?

Link to comment
Share on other sites

@take down, Pachmayr gjorde så mye eller så lite som hver enkelt kunde ba om. Typisk oppsett dengang ville være forkrommet ramme, tightet tilpasning mellom ramme og sleide, Pachmayrs gummigrep og gummikledd flatt fjærhus, beavertail, commander-hane, lang lettvekts avtrekker, dobbeltsidig sikring, tommelbeskytter mellom sikringsfløy og sleide, matchløp, bredt lenkestykke, hel fjærstyring, Bo-Mar baksikte og undercut forsikte.

Rammen på hver av disse pistolene var gravert Custom built for og navnet på eieren.

Skal ikke påstå at verden har stått stille siden dengang, men de var pionerer på å bygge rasedyr ut av den gamle krigeren, og mange av ideene de kom opp med er fortsatt en selvfølge på 1911-bygg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Avtrekksjobb med nye deler kan du regne 2000kr. Nye sikter med fresingav sleide ca 1500-1800kr.

Sandblåsing og ny finish gunkote ca 1000kr

Ville slengt på tritopping i samme slengen hvis du tar finish også.

Ice magasinbrønn frest for å klare målkrav på 35mm ville jeg også tatt med.

 

Da har du en classic pistol som kan gjøre jobben. Bruker Olav kjelvei på mine børsrmaker jobber.

Link to comment
Share on other sites

Havesyken på en 1911 har også meldt seg hos undertegnede. Jeg hadde jo egentlig bestemt meg for å bruke noen kroner på en single action revolver nå til våren etter at jeg "restartet" pistolskytterkarrieren i fjor høst.

Jeg måtte jo bare handle noe lesestoff siden jeg må vente til medio april med å søke onkel om tillatelse til å kjøpe nye håndvåpen, jamfør vedlagte bilde.

 

e7f8029a-5d77-42fc-9e84-e8380777a947_zps9bd860f1.jpg

 

Jeg må ellers si at det er nesten for mye å velge i av ulike utgaver av 1911 pistoler, jeg har pløyet ulike artikler på verdensveven for å tilegne meg kunnskap om de ulike produsentene av Brownings utrolige pistoldesign og har vel mer eller mindre foreløpig falt ned på at Ruger SR1911 er et utmerket valg mht. hva man kan få til et noe begrenset budsjett. Aller helst ville jeg jo brukt penger på en ekte Kongsberg Colt, men jeg er jo ute etter et bruksvåpen så da tror jeg Ruger er et godt valg.

Jeg slipper nu heldigvis å vente for lenge med å skyte med en 1911, jeg skal nemlig snart få prøveskyte en Kongsberg Colt det bare ble laget 920 eks. av i det herrens år 1945.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden jeg akkurat tok et par bilder kan jeg jo slenge ut et bilde av min colt.

Er en 80 serie, som etter hvert har gått en ganske grei mengde skudd, litt er gjort i årenes løp, den er ikke fryktelig tight, og har en del skavanker i finishen, men den går dit den pekes :lol:

2r39rmg.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

HEI vurder og kjøpe gold cup serie 70 som e færdig tunet og trimet ka må mann gi fornoe sånnt???? ønsker tilbud fra folk som har noe sånnt for salg gjerne detaliert beskrivelse ka som e gjort og kor mange skudd den e gått,har ikje våpen tillatese for øyeblikket så det må være noen som det ikke haster med salg gjerne tunet og trimet av bakern i haugesund :!::!:

Link to comment
Share on other sites

mja... du er veldig spesifik og da blir det fort selgers marked... tror du må rundt 10.000kr for noe slikt, som er fedig. Vurderte å tilby deg min, men da blir 10Kr egentlig for lite til at det er interessant. Bedre å kjøpe en grei Colt/Springfield som et utgangspunkt og bruke resten av pengene på jobben.

Link to comment
Share on other sites

DU kan no tenke over det eg betale det dokk forlange inn rimilighetens grense selv følge ligg.det låg en serie 70 på finn .no til 6500kr som eg tror hva orginal.da e ikje 10-12 tusen så av skrekansen når du tenke på ka du må gjøre for og få en god 45kaliber :P:P:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...