Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

Så tilbake til ladningene.

Prøvde 5gn og settedybde 31,5. Dette hjalp ikke på samlingene, men nå gikk den halveis opp til 231gn treffpunkt :shock: Altså failed til mitt bruk.

 

Så begynte jeg å tenke utenfor boksen, som pleier å fungere.

 

Så jeg rett og slett googlet "200gn swc 45acp" og slengte inn ord som COL osv. Så fant jeg dette:

 

45seatingpossibilitiesxh.jpg

 

#3 gav meg snusbokssamlinger. Reduserte ladningen til 4,8gn før jeg ladet disse. COL er 31,25 altså kortere. Man plukker enkelt ut løpet og tilpasser seating dien slik at hylsen akkurat er i linje med løpet. Denne COL var også anbefalt for 1911 med disse type kulene. Ingen trykktegn på hylsene og en og annen hylse sotet også.

 

Sliter enda med mating på siste skudd. Midlertidig har jeg løst dette med ei tomhylse i bunnen av magasinet. Om dette godtas på stevner er jeg i tvil om. Las opp på dette og at det fantes forskjellige magasiner til forskjellige type kuler. De "gamle" magasinene var for ball ammo (altså store runde kuler), så var det noen for wadcuttere og noen for en annen type. Men et universalt magasin uten den bumpen i hele tatt, er på ønskelista nå.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

hvis du har byttet til 9mm utdrager, bør du sjekke din utstøter, hvis ikke det er den er det mest antagelig magasinene dine, men det høres ut om det enten er utdrageren din eller utstøteren.

Har en STI Trojan i 9mm selv og den har det ikke vært noe kødd med! kjører Cobra magasiner har vel ikke hatt mateproblem som jeg kan huske, MEN hadde problemer med H&N HP, de divet ned i materampen men det ordnet seg når jeg satt kula lenger inn i hylsa.

uansett er det bedre med RN kuler, sikrere mating!

Bestilte meg en ny CK single stack i 40 S&W, den skal jeg putte i en 9mm trenings pipe.

 

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 1962_n.jpg" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Sliter enda med mating på siste skudd. Midlertidig har jeg løst dette med ei tomhylse i bunnen av magasinet. Om dette godtas på stevner er jeg i tvil om. Las opp på dette og at det fantes forskjellige magasiner til forskjellige type kuler. De "gamle" magasinene var for ball ammo (altså store runde kuler), så var det noen for wadcuttere og noen for en annen type. Men et universalt magasin uten den bumpen i hele tatt, er på ønskelista nå.

 

 

Ja nå snakker vi om samme bump?

Etter jeg skiftet til armytype har mateproblemet forsvunnet.

Forrige eier hadde ikke dette problemet sies det.

Han har skutt 150 skudd med pistolen, jeg 250.

Du limper ikke akkurat for mye på sisteskuddet da pistolen selvsagt er noe lettere da?

Link to comment
Share on other sites

Samme bump. Ingen limping :)

Problemet er non-existent med rundnesekulene samt at dette er et kjent "problem" for folk som begynner å lade wadcuttere til 1911.

 

Bumpen tar tak i kanten på wadcutterkula og kødder til på en måte. På rundnesekuler så glir den bare etter det jeg har forstått.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble så fascinert av den her i går kveld at den ble med meg hjem:

 

HGenhanced_061112A.jpg

 

Jeg har ikke testet Remington håndvåpen etter 2VK før så det blir spennende. Grunnen til at jeg likte denne modellen er at den har stort sett bare de custom mod'ene jeg ville valgt selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble så fascinert av den her i går kveld at den ble med meg hjem:

 

HGenhanced_061112A.jpg

 

Jeg har ikke testet Remington håndvåpen etter 2VK før så det blir spennende. Grunnen til at jeg likte denne modellen er at den har stort sett bare de custom mod'ene jeg ville valgt selv.

 

 

Ser ikke verre ut enn en R1 Enhanced :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er en R1 Enhanced. Jeg mente bare at jeg ikke har testet nye Remington håndvåpen før jeg kjøpte denne når jeg var på 1911-jakt i går kveld. Var egentlig på utkikk etter en Sig eller en Springfield. Denne R1 versjonen er ikke noe annet enn en standard R1 med en rekke fabrikk-mod'er som jeg fant svært fornuftige.

 

@Vaquero

Jeg kan ikke ta kreditt for det bildet, det er rappet fra nettet siden jeg ikke har tatt noen bilder enda.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det et enkelt triks for å justere retningen på tomhylsene, altså i hvilken retning de blir kastet ut av pistolen, har fått min 9mm til å fungere med ny justert extraktor men hylsene fyker alle veier...og da særlig rett i trynet på meg, er det mulig å få justert så den kaster ut på siden ?

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som skal til for å optimalisere presisjon i en 1911? Har en SR1911 som jeg har hatt på avtrekksjobb hos bakern. Avtrekket ble fantastisk, men er ikke helt fornøyd med samlingene. Har skutt den fra benk. Hvor små samlinger er det mulig å få til? Hvor mye hjelper de oversiza bar-sto løpene feks? Må man til å sveise og pusse for å få det helt tight?

Link to comment
Share on other sites

På hvilken avstand?

 

Ofte får jeg samlinger der skudda berører hverandre, iblant ikke og da er det min feil.

Typisk avstand er da 15-18m

Har du låsing av løpet foran i løpsforinga?

R1 har konisk løp og løpet klyper seg dønn fast når sleiden er i fremre stilling.

 

Skal legge til at jeg langt ifra er noen erfaren pistolskytter med mitt ene år som medlem

og har hatt 1911 i relativt kort tid.

Skut mye med .22 revolver og senere kjøpt en tunet S&W .357 og nå nylig en

Remington R1 Enhanced som er mer eller mindre perfekt ut av esken. Nydelig avtrekk og et par andre snasenheter som gjør at jeg virkelig digger denne pistolen.

Har jeg en god dag og fokus på siktene skyter jeg godt med den, på trening...

Skyter dugbart med 9mm også, men best med .45 og .38spl

Link to comment
Share on other sites

Ja det var meget imponerende skyting. Særlig at det er repeterbart. Hvilke kulefabrikat er det? Lettere å få de til å gå bra med lettere kuler Rausheim? Jeg skyter bedre samlinger med 4" Glock i .45, så det er noe den pistolen ikke liker.

Link to comment
Share on other sites

Det kan også ha noe med den derre "hjemmeladd er alltid best"-greiene som er slik i nesten alle kalibre. Har jo vesentlig lavere rekyl enn ved bruk av fabrikkammo.

 

Kulene kjøpte jeg fra en som heter Bakke (tror han har annonse her på kammeret også). Prisen er jo lav.

Link to comment
Share on other sites

Har med tida tenkt å tilpasse bushing, skifte til beavertail samt ny avtrekker og ein moderne type hane. Dette er på ein Gold Cup National Match Stainless. Nokon som veit kva deler som passar best og kva framgangsmåte/børsemaker som vil gje best resultat?

 

Bakern er vel kanskje den mest kjennte 1911 smeden her på berget, ellers er det fler som kan tilpasse dette, PIjacobsen og Noren f.eks.

Fikk byttet tilsvarende deler og tilpasset ny beavertail av en av brukerne her, med godt resultat, men jeg tror han har lagt opp.......

Link to comment
Share on other sites

Ser frem til en komentar etter skyting. Jeg vurderer å bytte ut min 1911 til en annen.

 

Jeg rant i overkant av 100 stk. 230 grains ball gjennom den forrige helg uten antydning til funksjonsfeil. Løpsenden på sleiden fikk en pen gråtone :wink: . Humpen på grepssikringen er litt uvant til å begynne med, men man finner kjapt korrekt grep.

 

Jeg bryr meg ikke særlig om samlingene før pistolen er innskutt, men det ser ut som om mine middelaldrende øyne blir et større problem enn våpenet. Det fiberoptiske kornet ble ikke helt suksess når blinken jeg skjøt på hadde rødt senterpunkt. Jeg vil tro svart senterpunkt og rødt korn blir mindre forvirrende.

 

Etter de første 50 skuddene bestemte jeg meg for å makulere den første blinken med en Benelli M1 og klarte å dundre sluttstykket over avtrekkerfingeren min når jeg ladet. Det ble heller dårlige treff med den nye pistolen etter det. Plaster på avtrekkerfingeren pluss smerter er noe distraherende 8)

Link to comment
Share on other sites

Lovlig inn i Norge er vel ikke noe problem, ut av USA kan være vanskelig, vet ikke om Brownells har de på lager ? de sender til Norge hvis summen er under 100 dollar, ellers kan du bruke JetCarrier

Brownells har ikke 9mm og JetCarrier og lignende gir litt dårlig følelse for min del.

 

Fikk mail av Tripp Research og de er blitt ITAR certified og skal visst få ny hjemmeside med internasjonale ordre.

 

 

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ser frem til en komentar etter skyting. Jeg vurderer å bytte ut min 1911 til en annen.

 

Jeg rant i overkant av 100 stk. 230 grains ball gjennom den forrige helg uten antydning til funksjonsfeil. (...)

 

Set pris på fleire kommentarar etterkvart som du skyt den, eg er nemlig interessert i same pistolen, ser den kjem på ein grei pris heri Noreg, så spekulerar kraftig ja... :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min R1 E i over 1 år nå. God å skyte med, presis, ikke helt fornøyd med grepene og baksiktet blir nok byttet ut, men helt greit.

Skutt 2 matcher og mange treninger med den. Skal ikke si akkurat hvor mange skudd den har spist opp, men over 2000 nå.

Aldri vert noen problemer. Var verdt pengene!

Hadde egentlig tenkt på en Springfield Trp og det blir det nok i fremtiden, men R1 E gjør jobben veldig bra frem til da :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg likte faktisk grepsplatene som var standard på denne modellen. Jeg tror dette blir den eneste nyere 1911en jeg har som beholder originalgrepet. Siktene er litt uvante til å begynne med, men det fiberoptiske kornet er noe av det mest solide jeg har sett. Siden skuret er justerbart i høyden regner jeg med at jeg beholder det også.

 

Kriteriet mitt for pistolvalg denne gangen var kort og godt en 1911 med de modifikasjoner jeg alltid ender opp med og ikke særlig mer enn det. Her fikk jeg lang avtrekker med overtravel justering, en beavertail/hane jeg likte, rett backstrap med stipling, serratert frontstrap, dyyype innskjæringer både foran og bak på sleiden, oversize sikringsfløy og hurtige og tydelige sikter i svalehalespor.

 

Avtrekket var veldig bra rett ut av eska. Etter rundt 500 skudd kommer jeg til å vurdere om den trenger avtrekksjobb. Minusene med denne skyteren er få: Magasinene er stygge og plastikkaktige, men de er forbruksvarer uansett. Løpsbøssingen er i rustfritt stål, noe som er fenomenalt stygt, men den kan overflatebehandles. Ed Brown type grepssikringer er overkill for min del, men jeg kan leve med det.

 

Jeg får skyte litt mer med den til helgen. Den høyre pekefingeren min er bra igjen, om enn litt følesesløs i kanten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke spesielt store hender, likevel synes jeg grepsplatene ble for tynne ved tohånds skyting. De sitter riktignok som limt i henda, men jeg fikk for mye fingre her og der...

Sikkert mulig å venne seg til en annen måte å holde på, men jeg har da byttet...

Kjøpte to armymagasiner som er langt penere uten den bumperen i bunnen.

Da jeg kun skyter felt med den slipper jeg ikke magasinene i bakken uansett.

Link to comment
Share on other sites

Testet noen ladninger med 230gn RN blykuler. 4,6gn med N320. COL ihht det bildet jeg postet tidligere, det endte på 32,3mm ca.

 

Treffpunktet var ikke særlig høyere enn 200gn swc. Det var faktisk merkbart kraftigere rekyl, men ikke nok til å ha stor effekt på treffpunkt. Kan også nevne at disse kulene ikke kilte på siste skudd mtp magasinbumpen.

 

Presisjonen var også akseptabel til å være første testladning med de kulene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes egentlig Hogue har veldig mange pene grep for både pistol og langvåpen nå om dagen. For 1911 finnes det plenty å velge i av ymse treverk, metall og syntetisk. En del av modellene har også ulike tykkelser. Er jeg ikke på jakt etter noe helt spesielt, blir det som regel denne produsenten jeg kjøper fra.

 

Sånn halveis OT: Jeg kunne ikke dy meg i dag for å bestille disse platene mens de fremdeles er tilgjengelige. De skal settes på en gammel openpistol som har slitte treplater.

 

45415L.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er ikke blant dem som mener at det ikke har skjedd utvikling på våpenfronten på 103 år, og har vel egentlig aldri vært nevneverdig interessert i 1911er på noe annet enn historisk grunnlag, men denne var jo ganske snasen:

 

10498538_10152575122992603_1392399128218564053_o.jpg

(bilde stjålet fra Sig-Sauer på fjesboka)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...