Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

Hallo

De beste magasinene punktum er Chip McCormik sine Cobra magasiner med dawson aluminiums bunner, da tror jeg at du får noe av det mest solide på markedet, kjører disse selv i 9mm og har ikke angret på det, Wilson magasinene er sikkert fine de, men det er så tynt gods i de og di har plastik follower, har et par i 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med å bestille 9 magasiner fra Wilson Combat hos Brownells. Ser at det er standard med base pads i polymer, men jeg kan kjøpe ekstra i aluminium eller stål. Tenker litt før jeg bestemmer meg, men jeg heller mest mot stål utgaven, litt ekstra vekt er vel bare positivt når man skal droppe tomme magasin. Ser i tråden om Brownells i Norge at de kan være trege med leveringen innimellom , men den som venter på noe godt osv ... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er den gamle krigeren min (Remington Rand 1944) klar for konkuranse, planen var i utgangspunktet å beholde den orginal, men var for tungt og grumsete avtrekk.

Drop in trigger kit fra brownells, ny sikring, bevertail og penere grepsplater i tre. Samt W.C. magasiner. Veldig fornøyd!

 

20150717_095403_zpsrlib3syc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tom K: Det er mulig, men da må jeg endre på en orginal pistol, nå kan jeg sette delene tilbake og den er 100% orginal. (Alt har samme finish, så enten er den fått ny finish ellers er den helt orginal)

 

Torf: ja de er veldig populære i USA. Litt rart da det burde vel vært flere av dem de enn her i Norge.

 

Har i etter at jeg postet bildet tenkt at jeg også burde bytte slide stop/varsler da det er en del som kan ryke.

 

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Takk, nei den har visst ikke gått langt, 3-400 eller noe :)

 

Det er ikke mer enn to uker siden jeg fikk innvilget første våpen i militær felt, en P220S X-Six, flott jern det også.

 

Jeg har aktivitet til k-skytter, prøver derfor å søke den inn som reserve/tilleggsvåpen i militær.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det var artig, jeg har fått 2-300 skudd med six'en, den er utrolig presis og god å skyte med for meg.

 

Men, jeg måtte bare ha en "pistol"-pistol, og da er det jo 1911 i .45 som gjelder så vidt jeg har skjønt.

 

Veldig spent på hvordan det er å skyte .45 kontra 9mm. Har aldri prøvd :)

Link to comment
Share on other sites

Veldig spent på hvordan det er å skyte .45 kontra 9mm. Har aldri prøvd :)

 

Omtrent likt, tatt med forbehold om hva slags ammo du bruker. De fleste liker .45 bedre pga slapp rekyl.

Slapp er kanskje et feil ord, tyngre og litt daffere kanskje.

GECO har ofte litt hissig ammo til .45

 

9mm kan for noen oppleves som litt mer "snappy", men kula går jo nesten dobbelt så fort som en f.eks 230grn fra .45

 

Skyter endel med både 9mm og .45 og liker .45 best.

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut, takk for info.

 

Jeg får med 800 Magtec på kjøpet, har sett ok priser på Geco og Sellier også. Men de 800 holder vel noen uker ;)

 

Lite følt rekyl i X-Sixen ifht CZ som jeg har skutt mye med, Sig'en føles tyngre og 6" løp hjelper jo.

 

Jeg har ikke mye problem med rekyl, jeg skyter bedre på raske serier enn de trege.

 

Overtenking med dårlig avtrekk som resultat er det som tar meg.

 

Ah, nå er jeg jæskla sugen, håper kontoret er like raske nå som de var med jomfrusøknaden min :)

Link to comment
Share on other sites

Har du satt 9mm i grov og søker inn .45 i militær bør det jo gå fort, ellers er det nok vanlig at man må argumentere litt.

 

Ammo til .45 koster fort litt mer og på sikt bør du kanskje vurdere å lade selv.

Etter ca 1000 skudd er du vel omtrent på null dersom du må kjøpe f.eks en Dillon SquareDeal og da lader du for ca ei krone pr smell.

Link to comment
Share on other sites

Interessante innlegg, tror ikke jeg har ro i r*** til å lade selv, så hva er meningene om de forskjellige merkene?

 

Ser at S&B, Magtec og Geco er representert i Norge, sikkert andre og.

 

Jeg liker Sellier & Bellot i 9mm, ender vel med at jeg skyter opp de 800 Magtec'ene jeg får med, så blir det noen esker av de forskjellige merkene for å teste.

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne .44 Mag med .45 ACP blir vel omtrent som å sammenligne fabrikkammo med feltladninger ;) Mine .38 spesial går knapt nok gjennom pappen.

 

Av fabrikkammo i .45 har jeg mest erfaring med Magtech, som så langt har fungert bra i min pistol. Grei tilgjengelighet/pris også så kommer nok til å fortsette å kjøpe det når jeg trenger fabrikkammo. Ligger på 3,40 per skudd nå hos Landrø ved kjøp av 1000.

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd, grunnet ufattelig tregt nett her ute på båt i Nordsjøen har eg ikkje lest alle sidane og derfor mulig dette har blitt spurt om før.

Har handla meg ein Para P-10 Warthog, (dessverre ikkje bilde av den) i .45 ACP. Skal benyttes i spesialfelt for høy morofaktor!

Og store hål i blinken er jo ingen bakdel.

Den har av og til ein tendens til å kile patronen på vei inn i løpet og har hørt den er litt kresen på kuleform. Noen som har tips til ammo som går bra i denne?

Eller må man påberegne ein tur til ein børsemaker som kan file litt her og der?

Børsemaker skal den til etterhvert uansett for å få gjort noe med det heller tunge avtrekket. Hjelper jo ikkje at det bare er plass til to fingre å holde med ;)

Var spent på rekylen med kun langefinger og ringfinger til å holde med, men rekylen her er jo bare behagelig og smellen er vel værst for sidemannen med det korte løpet, he he.

Link to comment
Share on other sites

Budsjettet mitt er ca 10.000, og helst ny pistol.

Både Remington R1 Enhanced og Ruger SR 1911 er i dette sjiktet.

Bruken er tenkt DSSN Classic på et lavt og behagelig klubbnivå.

Kaliber blir vel 45 Auto, selv om 9 mm hadde vært å foretrekke på grunn av ammokostnader (ser ikke for meg at jeg investerer i nytt ladeutstyr i denne sammenhengen)

Hva sier ekspertisen?

 

Brukt kan også være et alternativ, men den største usikkerheten der er hva som er "fikset" av ting og tang underveis?

Med 10 tommeltotter er jeg helt avhengig av at ting fungerer, eventuelle utbedringer/forandringer må gjøres av børsemaker, og da ruller vel tusenlappene fort.

Er derfor litt i "tvende sinn" når det gjelder brukt.

Link to comment
Share on other sites

Ah, salgstriks fra nok en 1911-produsent altså.

Lurer på om jeg skal file litt på min R1E og selge den som en 1911 Swede 940 Custom.

 

Hehe, 1911 Swede 940 likte jeg :)

 

Etter det jeg hører trenger ikke Les Baer å bruke salgstriks, årlange bestillingstider sier litt. Derfor heiv jeg meg rundt da en med kort km stand kom for salg.

 

Hemi-referansen kommer fra Les Baers egenbygde grønne 'Cuda, han har en lang karriere på dragstripen, både som meget habil motorbygger og fører.

 

1911 Hemi 572 modellen er i bunn og grunn en Les Baer Custom Premier II, leveres med garanti på 3" samling på 50 yards.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

S&W er vel en av ytterst få som virkelig har fått til utvendig ekstraktor, så ville ikke vært bekymret over det.

Du kan for øvrig se litt på en STI Trojan og, den kommer i 9mm og .45, ny for rundt 12-14k. Veldig grei til å begynne med, og du kan fint bygge på den etterhvert med alt du måtte ønske..

 

Jeg gikk for en Sentinel Premier, men hadde budsjettet mitt vært ca halvparten, så hadde jeg faktisk valgt Smith'n sin.. Iallefall den til 11k, veldig flotte våpner!

Link to comment
Share on other sites

Les baer er egen klasse, der STI i beste fall er ullent halvfabrikat. (jeg jeg har flere sti også)

 

 

Både X-Sixen og Sphinxen din er også halvfabrikata ;)

 

Skal man diskutere "custom" vs halvfabrikata så må man faktorere inn moderne CNC-roboter som skjærer med svært høy presisjon. Er jo ikke noe vits i å betale for håndarbeid om det ikke har noe å si i praksis, med mindre man kjøper for håndarbeidet sin skyld da :P

 

Tviler på at Sphinx SDP er mye dårligere enn 3000 liksom.

Link to comment
Share on other sites

 

Tviler på at Sphinx SDP er mye dårligere enn 3000 liksom.

Testet den mot 2 forskjellige 3000, med 3 forskjellige piper, og det er marginalt dårlige, i benk faktisk, du kan få teste sjæl, kompis har 2 nye SDP og 1 gammel 3000 og han er ikke så vanskelig å be.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Aps, STI er halvfabrikata. Det betyr ikke at Sig eller Sphinx 3000 (null erfaringer med SDP så utelater den) er custombygg, men de kommer ordentlig ferdige fra fabrikk, alt som det skal være, plug and play. STI er overhodet ikke i samme klasse, mye rart som kommer fra den fabrikken der. De kan bli veldig bra, men jeg har sett mange flere STI som trengte diverse småarbeid enn som kom helt perfekte fra fabrikk. Jeg har hatt både Sig og Sphinx, og har STI nå. Jeg er fornøyd med Targetmasteren min, men har måttet vært på med fil, dor, hammer og Loctite allrede. Jeg hadde kjøpt STI igjen også, men hadde vært forberedt på litt arbeid. Det hadde jeg ikke vært hvis jeg kjøpte meg en X-Six eller Sphinx 3000.

Link to comment
Share on other sites

S&W utvendige ekstraktor behøver du ikke være redd for, den fungerer. På mitt våpen var ekstraktor montert med en solid pinne presset på plass med hydralisk presse = tilnærmet umulig å demontere for menigmann = du får ikke renset bak ekstraktor og der samler det seg mye dritt. På M&P har ekstraktor begynt å bli montert med en rollpin = enkelt å demontere med en punch. Sjekk om dette gjelder S&W 1911 også.

 

Vedr STI og halvfabrikata så stemmer det. Men det stemmer i grunn for alle 1911 også. Noen vil ha sikringen hard av/på, andre vil ha det lett. Noen vil ha sleide-stopp aktiv, andre vil at den ikke skal fungere. Noen vil ha lett fjær på magutløser, andre vil ha original fjær (mindre fare for å droppe magasinet feil), noen vil ha lang magutløser, noen med vinger. Noen vil ha bred sikringsfløy, andre ikke. 1911 har så mange muligheter for å imøtekomme personlige "behov" at er du våpeninteressert så sendes det til børsemaker uansett. I det minste for en avtreksjobb.

 

Også Les Baer har "feilfunksjoneringer", men det er noe du må påregne og være klar over fordi våpenet med viten og vilje monteres med "tight fit" slik at delene skal slites til hverandre ved bruk.

 

I allefall tidligere var det slik at også SVI, det ypperste du rimelig lett kan få kjøpt i Norge, så snart våpenet lander i Norge så sendes det til Bakeren for en gjennomgang og finpuss. Idag er jeg overrasket om denne gjennomgangen ikke fortas av pvas.no som er forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en SIG her om dagen. SIG 1911 "Traditional Match", hvor "Traditional" den er i 9mm skal jeg ikke stå inne for, men latskapen tok overhånd i kalibervalget. Jeg lader nok. Og framfor alt er jeg for gammel til krype på knærne etter hylser... (dvs. over ca 19)

 

E40A6E3B-5436-4E3D-A1E6-6F890C5D558F_zpskcngehta.jpg

Jeg er imponert. Rett ut av eska og til banen, den er ikke jomfruf...-tight, hydraulikksylindertight som en SVI til 40k - men 100% uten slark. Avtrekket er nær perfekt, iallefall veldig bra i massevis. Det er iallefall ikke halvfabrikat.

Og den virker hver gang, og om jeg tar ordentlige avtrekk, ja så treffer den pinadø også. Det med avtrekkene er dessverre ikke noe som skjer hver gang.

 

Jeg kunne ønsket meg ei større sikringsfløy, men det er noenlunde enkelt å skifte, og strengt tatt tror jeg ikke jeg gidder, på sikt blir det vel utvidet magbrønn. En kortere avtrekkersko tror jeg må på, siden fingrene mine er litt modifiserte, andre ting tror jeg ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...