Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

Da var endelig ventetiden over og min R1 Enhanced har funnet veien inn i safen. Jeg rakk en liten tur på banen i går kveld og fikk sendt avgårde 50 S&B. Det er noen år siden sist jeg skjøt med en 1911 i .45 ACP, men følelsen var der fra første skudd - den rullende og gode rekylen og den svære tomhylsen som spratt veggimellom :D ! Jeg skal ikke uttale meg for mye om presisjonen siden jeg er litt "rusten", men når jeg gjorde mitt satt fem skudd fra stående godt innenfor håndflaten på 25 meter.

 

Jeg kommer ikke over hvor tight denne pistolen er "rett ut av esken". Faktisk var den så tight at jeg forventet mateproblemer, men den gav ikke så mye som antydning til funksjonsfeil. Avtrekket er bra slik som det er, men det burde være mulig å få det enda bedre. Siktene er brukbare, men forsiktet med fiberoptikk er ikke etter min smak. Det er heldigvis lett å bytte ut. For 10-15 år siden ville en 1911 med de samme spesifikasjonene og toleransene ha kostet omlag en og en halv førstefødt, samt ulidelig venting på at en BM faktisk skulle bli ferdig med jobben, så dette er et røverkjøp i mine øyne.

 

Da gjenstår det bare den grusomme jobben med å produsere nok tomhylser til at jeg kan starte egenproduksjon :mrgreen: !

Link to comment
Share on other sites

Har en .45 våpensøknad inne, og har tenkt å gå for en 1911 plattformen hvis den blir godkjent.....

Lurer i den forbindelse på hvilken produsent av 1911 som dere som har prøvd litt forskjellige kan anbefale/ ikke anbefale.

Har også tenkt litt på å kjøpe brukt, og kanskje prøve å få tak i en klassisk "Kongsberg Colt" eller lignende.

Er dette lurt med tanke på sikkerhet/presisjon og å bruke den i militærfelt osv. i feltløypa?

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke kjøpt en slippcolt/Kongsbergcolt dersom feltskyting er det som skal prioriteres. Presisjon og sikkerhet er lite problem dersom de er i god stand, men avtrekk og sikter er så som så i forhold til f.eks en Ruger eller en Remington r1 enhanced (som begge i mine øyne gir mye pang for penga). Dessuten synes jeg det er litt helligbrøde å sette fila i gamle krigere når en får kjøpt ok ferdigvare.

Som nevnt går det an å kjøp seg en "kosecolt" som reservevåpen dersom en kan dokumentere litt aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, vil selfølgelig ikke ha gjort noen varige justeringer på en slikt klenodiepistol annet enn å utskiftbare deler som kunne byttes tilbake til de originale.

 

En slik remington R1 enhanced hadde sikkert vært lurere å begynne med, og heller være på utkikk og kjøpe et fint klenodie 1911 som en "reserve" senere.

Link to comment
Share on other sites

Da var endelig ventetiden over og min R1 Enhanced har funnet veien inn i safen. Jeg rakk en liten tur på banen i går kveld og fikk sendt avgårde 50 S&B. Det er noen år siden sist jeg skjøt med en 1911 i .45 ACP, men følelsen var der fra første skudd - den rullende og gode rekylen og den svære tomhylsen som spratt veggimellom :D ! Jeg skal ikke uttale meg for mye om presisjonen siden jeg er litt "rusten", men når jeg gjorde mitt satt fem skudd fra stående godt innenfor håndflaten på 25 meter.

 

Det er en deilig pistol gratulerer :D

Fortell gjerne om hvordan den tåler bruk etter hvert...min viser tydelige slitasjemerker etter 500-600 skudd og jeg ble litt overrasket over akkurat det.

Kjerringa har en tyrkisk ar24 fra Armalite i 9mm som har spyttet ut 1100 skudd og der synes det ikke....hmmm

 

S&B er vel uansett ikke ammoen som gir best presisjon, hjemmerulla vil nok yte bedre.

Link to comment
Share on other sites

Da var endelig ventetiden over og min R1 Enhanced har funnet veien inn i safen. Jeg rakk en liten tur på banen i går kveld og fikk sendt avgårde 50 S&B. Det er noen år siden sist jeg skjøt med en 1911 i .45 ACP, men følelsen var der fra første skudd - den rullende og gode rekylen og den svære tomhylsen som spratt veggimellom :D ! Jeg skal ikke uttale meg for mye om presisjonen siden jeg er litt "rusten", men når jeg gjorde mitt satt fem skudd fra stående godt innenfor håndflaten på 25 meter.

 

Det er en deilig pistol gratulerer :D

Fortell gjerne om hvordan den tåler bruk etter hvert...min viser tydelige slitasjemerker etter 500-600 skudd og jeg ble litt overrasket over akkurat det.

Kjerringa har en tyrkisk ar24 fra Armalite i 9mm som har spyttet ut 1100 skudd og der synes det ikke....hmmm

 

S&B er vel uansett ikke ammoen som gir best presisjon, hjemmerulla vil nok yte bedre.

 

På avtrekker? løpet? hva tenker du på? Du har husket å ta av tynne oljen den kom i, og smurt opp riktige steder? Den er jo ganske tight i starten, men "sliter seg til" typ.

Link to comment
Share on other sites

Da var endelig ventetiden over og min R1 Enhanced har funnet veien inn i safen. Jeg rakk en liten tur på banen i går kveld og fikk sendt avgårde 50 S&B. Det er noen år siden sist jeg skjøt med en 1911 i .45 ACP, men følelsen var der fra første skudd - den rullende og gode rekylen og den svære tomhylsen som spratt veggimellom :D ! Jeg skal ikke uttale meg for mye om presisjonen siden jeg er litt "rusten", men når jeg gjorde mitt satt fem skudd fra stående godt innenfor håndflaten på 25 meter.

 

Det er en deilig pistol gratulerer :D

Fortell gjerne om hvordan den tåler bruk etter hvert...min viser tydelige slitasjemerker etter 500-600 skudd og jeg ble litt overrasket over akkurat det.

Kjerringa har en tyrkisk ar24 fra Armalite i 9mm som har spyttet ut 1100 skudd og der synes det ikke....hmmm

 

S&B er vel uansett ikke ammoen som gir best presisjon, hjemmerulla vil nok yte bedre.

 

Min R1 E har gått ca 2500-3000 skudd nå med Magtech/geco. Kan ikke si at det er noe slitasje på den. Utenom den 1911 idioten jeg greide å få da jeg skulle sette inn sleidestopperen etter puss....

Link to comment
Share on other sites

Uansett er overflatebehandlinga på R1E ganske skral etter min mening, den tåler ikke mye før det blir merker og det nesten lukter re-finishing i fremtiden da den også får merker etter hylster.

Jo er nok et bruksjern fremfor pyntejern, jeg kjøpte i alle fall ikke min bare for at den skal pusses med en bleie og tas i med silkehansker...

Likevel tåler finishen bemerkelsesverdig lite før det blir merker og jeg kaster den ikke fra meg heller da...den lille ripa på ramma etter sleidestopperen er vel nesten klassisk med slik skranten overflatebehandling. Er bare ett subb så blir det merke.

Link to comment
Share on other sites

Da skulle du ha sett min helt matte Colt 80serie, riper over alt, og en ganske ulekker sveisejobb under avtrekkerbøylen, den ekke så pen lenger (men den har jo et litt røfft preg :lol: ), men den går som ei stråle. Apropos merker etter hylser så er disse lett å fjerne med litt mantelfjerner (sånn skum til å ha i rifleløp).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitter her med en Remington R1s enhanced , plukket ut etter å gått gjennom lageret på j&f Gjøvik i dag. Er veldig fornøyd så langt med null maskineringsmerker, tight "all over" samt godt grep med bra skjefteplater. Avtrekk er ikke perfekt men det får man ta etter hvert. Er positivt overrasket over hvor gjennomført denne er selv om den nok havner hos børsemaker for å få lang fjærstyring samt polere avtrekket. Nå gjenstår testing på banen over helga, nå er det pussing og olje som blir lørdagskosen med et lite glass rødvin til :-)

Link to comment
Share on other sites

Noe poeng med lang fjærstyring på den?

Hva slags ammo skal du bruke?

 

Min er litt dum ved bruk av orginalmagasin, magasinet er lett å fylle pga slapp fjær, men da hender det at den ikke mater siste skuddet riktig.

Byttet til mil-Tech type og problemet var løst samt at jeg slapp den klumpen på magasinet.

Link to comment
Share on other sites

er vel gammel vane da jeg alltid har fått litt bedre og konsise samlinger når jeg har satt inn lang fjærstyring ( er vel de gamle praktisk coltene som henger igjen følelsesmessig ), men blir 218 grn rundnese fra blykuler .com som jeg regner med blir hovedmaten. Kjøpte egentlig denne til cas (modern) men kan hende den heller blir mil og feltpistol da jeg har en gammer 1914 til dette :-) magasinene virker temmelig stramme men får teste og se, har hatt mye rart før av 1911 og må bare innrømme at denne trenger nok ikke så mye mer påkosting da den virker veldig "racegun" rett ut av kofferten. Så på 5 andre på j&f men denne liksom "ropte" til meg så da ble den med hjem :-)

Link to comment
Share on other sites

Du har nok gjort et godt valg, svart eller blank?

Min er god med S&B 230gr, men rå med 200gr swc og selv om ikke jeg skyter hull-hull med den er det andre i klubben som gjør det...(ja skal trene mer)

 

Trivelig pistol, men som jeg har nevnt lenger opp i denne tråden er den litt kjedelig sånn at den tåler lite før finishen får merker. Nå er det jo et bruksjern, men blånering hadde vært å foretrekke fremfor black satin pewter eller hva de kaller det...

Link to comment
Share on other sites

er blank denne, jo jeg skyter cas og er ikke der lenger at om samlingene uteblir så vet jeg sjoføren ikke er helt kompetent lenger :-) Klarer jeg frihånd (med nye briller på) og innafor niern er jeg ikke skuffet, har så langt egentlig skulle holdt meg til en gammel 1911 så hadde jeg hatt litt troverdighet når jeg klager på utstyret :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har akkurat fått testet min nye Remington R1 1911 i .45ACP 8)

Kjøpte en boks med Gecco 230grs RN som matet fint. SWC som jeg lader selv matet ikke fullt så bra.

Min. 1 kiling pr. magasin. Det som skjer er at det virker som om patronen slipper leppene i magasinet som holder den på plass, for tidlig, slik at neste patron dytter den for langt opp før SWC'en tar styring inn i kammeret. Det virker som om kanten på SWC/hylse henger seg opp i overkant av kammeråpningen. Hvis jeg "drar" ut magasinet 5mm smekker sleiden igjen å lader den fastkilte patronen.

 

En annen feil jeg har registrert er at det blir liggende igjen en patron (den siste i mag.) løst oppå magasinet. Den ligger bare der å skrangler men blir ikke ladet. Dette gjelder altså kun SWC

 

- Lee 200grs SWC

- COL: 31.20mm

 

Sikkert noen her som vet noe om dette

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

Då har bror min kjøpt seg ein GSG 1911 standard, i .22, og vil no ha seg ein 9x19 1911 også. Kva er det folk anbefalar av 9x19 1911? Det er litt som å kome med ein mellomtung Ninja, når alle andre i familien har fulleffektar.. Det får no berre våge seg. Han er bitt av 1911-basillen iallefall. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sig Sauer 1911 Traditional, den er billig målt i mot S&W 1911 pro og trolig bedre. Dumpa over den her om dagen, har litt lyst på 6" i 9 mm til felt.

 

Når det gjelder Sig Sauer 1911 og dynamisk skyting så skal en være klar over at ramma trolig er for lang (dust cover) til bruk i Classic divition. Slik jeg har forstått det så er Traditional serien innenfor regelverket = undersøk dersom ditt bruksområde er dynamisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det var under søk etter 6" 9mm 1911 at jeg snublet over dette våpenet, Capsicum har brukt å ha inne 6" SVI i 9mm. Les Baer har sluttet å produsere 9mm 1911, så da er det bare STI igjen, den er til gjengjeld grei å få tak i.

Det er da flere, Pedersens Vaapenlager fører SPS Falcon Master, tror også Børselars har disse, og det er jo et godt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Hallo.

 

Ny på forumet her. Har gått å siklet litt på S&W Performance sin 1911 og lurte på om det er noen her som har noen erfaringer med denne?

 

Link til våpenet : http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=4136

 

 

 

 

-Lars-

 

God pistol, litt overpriset..tviler på at Winge har den på lager, men bare å sjekke.

Må den bestilles...glem det. Da kan du vente lenge og lenger enn langt, typisk ett år.

Link to comment
Share on other sites

Vær oppmerksom på at en 6" sleide beveger seg som i sirup sammenlignet med en 5". Sikkert lite egnet til for eksempel hurtig militær, falling target og pins. Det er nok ikke uten grunn at Pardini har laget huller i sin sleide.

Jeg har en (Colt såklart :D ) med vanlig 5" sleide og en annen med 5" sleide og 6" løp med en kladons med kornet på foran. Forskjellen i sleidebevegelse mellom disse to er påtagelig. Enda større forskjell dersom hele sleiden er lenger, selv er jeg glad jeg ikke gikk for det når jeg vurderte mulighetene.

Link to comment
Share on other sites

ser en del "kloner" har den smith utdrager utenpå, sikkert bare meg men estetisk synes jeg dette er feil, nydelige kloner men når jeg ser utdrageren føler jeg veldig "nei". er nok supre våpen men jeg sier bare min følelse faller drastisk om det er smith eller sig med slike "skjønnhetsfeil" :-)

Link to comment
Share on other sites

Utdrager på utsiden er feil fordi det er vanskelig å pusse bak den. Jeg hadde en HK P30 som jeg fra tid til annen demonterte (slo ut en roll pin = ganske enkelt), det samler seg utolig mye dritt bak utdrager. Men på S&W er/var det bort i mot umulig å få ut pinnen som holder utdrager på plass, på fabrikken er den montert med hydraulisk presse. På S&W M&P så er denne pinnen vistnok byttet ut med en rollpin (= fjærstål rullet til en pinne = diameter endrer seg = adskillig lettere å slå ut/inn med dor med en ørliten styre pinne på tuppen), får håpe det også gjelder 1911.

 

Fordelen med utenpåliggende utdrager er vel produksjon, holdbarhet, enkelt vedlikehold og "kunnskapsløs" feilretting (får å justere tradisjonell utdrager så skal du vel ha prøvd og feilet litt for å få et håndlag).

 

Men en skikkelig justert tradisjonell utdrager av god kvalitet varer 10.000 vis av skudd iflg de som har prøvd og er svært lett å pusse bak.

Link to comment
Share on other sites

joda jeg vet praktiken er årsaken (er fra nord og fornuftig :-) ) men brukte 45 1911 både compact med comp og div andre men har aldri opplevd problemer med utdrager om man byttet jevnlig ( hver 6 til 9000 runder). skjøt praktisk med 45 på det meste fra comp til std, men 1911 funket og sjelden brekasje bortsett fra lade og sef eget slurv. kjøpte en colt etter Nakling som jeg tror gikk 50000 runder før jeg måtte la gamle IB handguns i Vogtsgt ta en service med mye deler.....jo jeg er vel ihuga 1911 fan :-) Ja jeg la det nye dynamiske på hylla for 10 år siden da jeg trådde ut i det voksne sivile samfunn :-)

Link to comment
Share on other sites

 

Etter et par hundre skudd har R1' en (Enhanced) begynt å oppføre seg som en "skikkelig" 1911. Det vil si at den hoster, harker og lager en del dårlig stemning. Jeg håper inderlig at dette går seg til med ytterligere slitasje/ bruk, men enn så lenge er jeg avhengig av ganske liberale mengder med olje for at den skal fungere.

 

Det viser seg også at jeg er såpass "indoktrinert" på Glock at jeg har et grep som gjør at jeg til stadighet dytter en tommel bort i sleideutløseren under skyting, men dette er i ferd med å gå seg til. Videre registrerer jeg at venstre skjefteplate løsner under skyting og at skruene stadig må dras til. Blå LockTite står høyt oppe på dagens handleliste.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Skjefteplatene løsner på min sig til nesten 30k også om det er en trøst ;)

 

 

Er det FTF eller failure to battery siste få millimeterne på bushing barrel forran som skjer?

hvordan ammo mater du med?

 

skjer det med org mags, eller alle?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...