Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

Du får en høyere pekevinkel med buet backstrap. Dette er en av "forbedringene" fra 1911 til 1911A1 jeg ikke liker. Jeg har slike på originale A1 versjoner av åpenlyse grunner, men alle moderne våpen får flat, stiplet eller serratert backstrap. Du får ferdige deler hos Midway for en billig penge hvis du vil teste. Det er utrolig enkelt å bytte dem.

 

Sent from my SAMSUNG-SM-G870A using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hei, bryter inn her litt med ett 1911 spørsmål:

 

Har kjøpt meg en meget pen Remington Rand fra 1944, ifølge selger er alt orginalt, inkl. "finnish", som mitt spørsmål angår, Jeg synes den ser litt for bra ut til å være orginal, den er "parkerized", men denne føles mer som den er blitt sprayet. Det er i tilfelle gjort VELDIG bra jobb, det er kun ett tynt lag, som jeg også har lest er rett for denne årsmodellen og serienr. Men det er finish på baksiden av ekstraktoren og på fronten av barrel bushingen.

Legger ved ett mobilbildet, skal se om jeg får tatt noen makrobilder.

 

Er den orginal vil jeg ikke tukle med den da den er så pen, og har hylster fra samme året. om ikke den er orginal, så tar jeg kansje å polerer litt på avtrekket o.l.

 

noen som hvet hva jeg ska se etter? Har lest at det skal være synlig metal i serienr og disse merkene, men gjelder det på disse som er "parkerized" også?

 

https://www.dropbox.com/sc/gb9hbdmukh8sgnp/AACxWW6s-xRq9lWm1wk_aws9a

Link to comment
Share on other sites

mainspring housing heter det vel

 

Begrepet "backstrap" kommer egentlig fra revolver, men de har blitt brukt om hverandre så lenge jeg kan huske. Sannsynligvis mest fordi "mainspring housing" er litt av en munnfull.

 

På norsk er vel mainspring housing ofte betegnet som fjærhus. Nå er ikke dette ment som kritikk på noen måte - det er antagelig få som stokker amerikanske og norske betegnelser så mye som meg :roll: . Antagelig et resultat av at jeg er "pre internett" og tilbrakte uhorvelig mye av min ungdom med nesen i amerikanske våpenblad.

Link to comment
Share on other sites

Det er slik på min 1944 Remington Rand også, og den er garantert urørt siden den dalte ned i fallskjerm på Voss vinteren 1944 - 45.

 

Hei igjen, fant ett bilde du postet av din Remington Rand, der er diverse deler(slidestop, grip safety, safety, hammer) mørkere enn resten, virker nesten blånert, det er det ikke på min, alt er samme farge/finnish, skal disse delene være blånert om den er orginal?

 

Edit:

legger ved linken til ditt bilde:

http://imagizer.imageshack.us/a/img538/2476/VFdUvq.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alle deler er parkeriserte, men det er kun rammen som er nummerert. De forskjellige delene kan derfor komme fra forskjellige batcher i overflatebehandlingen, og da kan det forekomme fargeforskjeller. Det kan også se forskjellig ut som følge av at dere r mer olje på noen av delene enn andre, men min har litt mørkere farge på disse smådelene.

Ad ID av slippvåpen, så er der ingen sikre tegn. SOE fordelte ut våpen etter hvert som de fikk tak i noe å sende ut. Dette eksemplaret kjenner jeg forhistorien på og kan derfor si sikert at det er et slippvåpen. Som hovedregel kan du regne at kommer du over en militær 1911 i Norge som ikke er produsert av Colt eller Kongsberg er den høyst sannsynlig et slippvåpen, da ingen andre enn Colt produserte disse våpnene utenom krigsårene. Remington Rand produserte flere enn Colt mellom 1942 og 1945, totalt nesten 1,3 millioner eksemplarer.

Link to comment
Share on other sites

ok, takk for oppklarende svar, kan ta ett bilde fra under sleiden der det ser mest "sprayet" ut. Finnishen ser litt kornete ut, trodde den skulle være glatt og mørk ved parkerizing. Mulig den ser så bra at for at jeg sammenligner bildene med amerikanske 1911 RR som har blitt brukt en del mer enn denne tipper jeg.

Link to comment
Share on other sites

Får ikke håpe den er fikset og fiklet med...altfor mange spekulerer stort i å trikse med gamle krigsvåpen for å dra mest mulig penger ut av en kjøper.

Ikke uvanlig har de også en dramatisk historie tilknyttet våpenet....sannheten er vel mer nyansert...for som oftest er den ingen annen historie enn hva den enkelte finner på....

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel en remington rand noe av det kjedeligste 1911 krigsvåpen pistolen man kan ha... produsert i hauger og spann, ikek sjeldene. (ergo lite grunn å fake) Det mest spennedne er jo at de er produserrt av en skrivemaskins produsent (og ikke våpenprodusenten remington)

Link to comment
Share on other sites

På MIO i går klådde jeg litt på en SVI singlestack 1911 som kai. her på forumet nettopp hadde fått. Det er kanskje noe av det dummere jeg har gjort på en stund, fy faen for en nydelig pistol. Egentlig greit at Classic per i dag ikke er godkjent for erverv, for da måtte jeg jobbet hardt for å trylle frem 29K litt brennkvikt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har sett 4 forskjellige Singer produserte 1911 i riket og 3 av de kom som personlig våpen til besettningen på et amerikansk bombefly. Dette flyet ble skutt ned her og besettningen hoppet ut i fallskjerm.

Den siste er opphavet ukjent til men den var bygget om til feltskyting av en skytter fra Lillestrøm.

 

US&S har jeg bare sett ett eksemplar av i riket.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fått R1' en tilbake fra børsemaker bar det rett på banen for funksjonstesting. Planen var å teste den for funksjonalitet ved å skyte 100 fabrikkskudd (S&B og Fiocchi - begge 230 grs RN). Jeg gav meg imidlertid etter 68 skudd og fire feilfunksjoneringer.

 

Jeg dro derfor tilbake til J&F på Gjøvik i dag. R1' en går i retur og jeg får nytt våpen av...erhm... et litt annet årstall enn 1911. En ny R1 hadde antagelig fungert knirkefritt, meeeen...

 

Uansett tommelen opp for Jakt & Friluft på Gjøvik, og Robert i sær, for glimrende oppfølging og service :thumbup: ! Kjekt å ha en slik forhandler rett på andre siden av tjernet :-) !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...