Jump to content

Hjæææælp!! Sluttstykke fast i kammeret med skarpt skudd


T3 hunter

Recommended Posts

Hei! Er nok mange som ler seg skakke samt kommenterer meg som en klossmajor.....å kan sikkert være noe i det, men trenger

Hjelp.

Skulle bytte løp på min Sauer 202 for første gang siden jeg kjøpte den, var et 3006 løp som sto i skulle i med 6,5 løp. Da viste det seg at jeg ikke fikk skuddene inn i kammeret på 6,5. Så da tok jeg ut løpet igjenn og tenkte jeg skulle se om skuddene gikk i uten sluttstykket, det gjorde di, men så ringte telefonen å jeg ble henta litt, gikk så tilbake å fant ut at jeg skulle prøve å føre sluttstykket i kammeret etter patronen. Det gikk fint, vred så på sluttstykket.....klikk å der satt det fast. Oppdaget så at jeg har ført inn et 6,5 skudd i 3006 løpet å så låst sluttstykket fast dær!!!:-/ hva gjør jeg? Kan skuddet gå av u

Noder fikling?? Er det mulig å få dette ut eller er det bare å grave et dypt hull å legge løpet med sluttstykket i..... Noen som kan hjelpe en desperat klossmajor??

Link to comment
Share on other sites

6.5*55 er jo litt breiere over ræva

 

Ville ha gått til en sikker plass med rifla, tatt med en liten hammer og banka lett på hevarmen til jeg fikk det åpna, også banka det lett bakover etterpå.

Kan jo tenkes at en penetrerende olje av et slag inn løpet kan hjelpe litt på, crc 5-56 eller noe

 

 

Alt i sikker retning så klart

Link to comment
Share on other sites

Har sett sauer 202 med knekt hevarm før.. Ville tatt ut tennstempelet før jeg begynte å operere. Hvis du i tillegg har selvinnsikt nok til å kalle deg selv klossmajor så er vel stoltheten allerede svelget, anbefaler å ringe en nevenyttig kamerat som har mye lån og ingen barn..

Link to comment
Share on other sites

Fy faen...ikke prøv å skru ut stempel FØR bolten er låst i pipa igjen da, mann. Da forsvinner i alle fall ikke bolten bakover om det skulle smelle. Tipper en femmer på at du må ofre utdrageren din. Men det er vel ei billig regning å betale for å "drite seg ut";-) Penetrerende olje hørtes fornuftig ut. Om utdrageren ryker, kan du lage ei klo som du hekter i hylsa og knakker forsiktig bakover. Har pirket ut ei hylse på denne måten selv, og det fungerte greit. Er du i tvil, reiser du til en børsedoktor;-)

Link to comment
Share on other sites

Pøh. Brenn løs i vedstabelen, så er du kvitt risikoen. Kan hende 6,5-kula mantler litt i 30-løpet, men det er den minste av dine bekymringer. Når så roen har senket seg, bruker du samme type spesialverktøy som d'herrer i gamle VJ brukte for å slå opp bolten på en Weatherby i 30/378 når det viste seg at fabrikkladningene var litt vel friske og hylsa satt fast: En vedkubbe.

Link to comment
Share on other sites

Kluet her er at sluttstykket ikke har støtte i låsekassen (av den naturlige grunn at låsekassen ikke er der).

Av samme grunn er det ikke bare og bare å få avfyrt patronen heller, skjønt tennåla har fri tilgang til tenhette så man må være forsiktig.

 

Spenn fast løpet i en skrustikke med foret kjeft, helst utendørs og ihvertfall med sikker retning på løpet i tilfelle det smeller.

 

Bruk rørtang med beskyttelse mellom kjeft og sluttstykkekropp (Pass på å ikke bruk mer klemmkrefter enn absolutt nødvendig), ta tak så nærme løpet som råd er og vri opp. (OBS! Her må en tenke selv, det kan være jeg husker feil om hvordan dette ser ut. Har ikke en sauer framfor meg nå, så dette er prinsipp tanke).

 

Vedkubbe på sluttstykkehåndtaket vil ikke overføre kreftene vinkelrett, istedet får man en vridning av sluttstykke ut av aksial retning. (Som ikke er bra hverken for sluttstykke eller løp). Dette p.g.a. at sluttstykket ikke sitter i en låsekasse som støtter.

 

Lykke til.

 

P.s. Fikk du igjen sluttstykket uten mye makt, skal det i teorien heller ikke så mye makt til for å åpne det. Det gjelder å sørge for at kreftene en bruker virker i riktig retning.

Link to comment
Share on other sites

Har noen sauere selv men forstår ikke helt problemstillingen du beskriver:

 

Er ikke løpet montert inn i låsekassa?

 

Kan du legge ut bilde så tror jeg ikke dette er store problemet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skarpe skudd og "prøving" ved montering innendørs... Trur du går under flere kategorier enn klossmajor da gitt.Gærning f.eks..Hehe. Lag deg dummypatroner, eller bruk klikkpatroner til neste "test" er mitt råd. Håper det løser seg.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

For å teste slik hjemme er det aller beste å bare ta ut tennstempel.

 

Men til saken

Om du klarte å lukke sluttstykket uten å ha pipa montert i låsekasse, så er jo ikke tennstempelet spent og faren for at skudd skulle gå av mye mindre, skal faktisk litt slag på tennhetta før den går av.

Men om du klarte å lukke sluttstykket med pipa i handa, så kan det vel ikke sitte så fryktelig godt fast?

Monter i skrustikka og du burde kunne klare å åpne med handmakt?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål: Kan du vri sluttstykket frem og tilbake med håndmakt, men ikke dra det ut?

 

I såfall er det hylsa som sitter i kammeret (ikke så rart), i og med at det var så lett å få inn, kan det være nok med skrustikke som før nevnt. Samt litt lett overtalelse med gummiklubbe eller lignende på hevarmen når sluttstukket er vridd til åpen posisjon. (Linjært rett bort fra kammer/løp). Pass for all del på å ikke stå slik at sluttstykket kan treffe deg eller andre i tilfelle patronen skulle gå av.

Link to comment
Share on other sites

Pipa sitter ikke i låskassen nei. !

 

Sett løpet i foret skrustikke, bruk foret "rørtang" på sluttstykket... vri rett vei ( muligens noe lette slag med ett " trestykke" og saken er løst.

 

Husk normal sikker våpenbehandling.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare meg som stusser her. Jeg mente da bestemt at 6,5x55 ikke vil kunne entre ett 30.06. Kammer. 6.5 hylsa er da såpass brei over baken at det må skikkelig med makt til for å presse den inn i kammeret.

 

Men uansett. Gode forslag over her. Skru fast løp bruk tang på sluttstykke så løsner.det nok. Vær forsiktig så du ikke får verktøy merker på våpendeler, det er jo litt kjedelig.

 

Gjorde en test her med ei tomhylse. Ikke sjans til å lukke bolten med ei 6,5 hylsene i 30.06 kammer. Bom stopp før bolten er helt framme. Enten har du riktig patron i riktig kammer. Ellers må du ha gjort noe merkelig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som andre har sagt før meg her:

Dra til en børsemaker.

 

Å fikse det sjøl kan helt sikkert gå greit.

Om skuddet skulle gå av kan du ta forholdsregler som gjør at det også vil gå helt greit.

 

Men har du lyst til å ta den sjansen?

Det hadde ikke jeg gjort.

Link to comment
Share on other sites

Frågan: Dersom det er slik at sluttstykket låser i løpet, vil det da kunne tåle at det eventuelt går av? Jeg ser for meg at trykket vil bli lavere enn vanlig siden patronene er omlag like i størrelse (samme kruttmengde, pluss minus) men ingen gasstetting mellom kule og løp.

 

Glad for at jeg har sjekket med tomhylse hva som skjer om det låser seg. Har halvauto, så det er nok å klubbe sluttstykket rett bakover.

Link to comment
Share on other sites

Ring og avtal med børsemakeren, for en hver børsemaker med respekt for seg selv ville skjelt deg huden full om du kom inn med ei "delvis" ladd børse uten forvarsel.

Be børsemakeren fikse det og ta seg kraftig betalt, så lærer du kanskje å ikke stappe en live patron hjemme i stua :roll:

 

(Ja jeg høres streng ut nå, men slikt skal man ikke kødde med om man ikke vet hva man gjør)

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke vri sluttstykket tilbake, du kan fortsette å vri samme vei som du gjorde når patronen ble kamret.

Vanskeligheten er å finne akkurat når du er et sted der sluttstykket kan trekkes ut. Det kan tenkes at du har vridd nok, og at grunnen til at du ikke får vridd tilbake er at klakkene faktisk ikke entrer tilbake over låseflaten i løpet.

Dersom du kan vri litt fremover, men ikke bakover er du på rett sted, da gir du et lite rapp på hevarmen med et trestykke, så løsner det. Dersom sluttstykket er litt lealøst i løpet er det også et tegn på at det ikke er inngripen mellom låsklakker og anleggsflater, da prøver du et lite rapp med trebiten.

Du kan fortsette å vri sluttstykket flere omdreininger uten at det gjør noe.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest råd hær og motta meg opp over natten, ble vedkubbemetoden på sluttstykket forsøkt, skulle bare et lett kakk til så kom sluttstykket. Patronen satt ikke fast i kammeret, å var heller ikke i kontakt med tennstemplet. TUSEN TAKK For gode råd, blir ikke noe mer fikling her nå, skall få en børsemaker til å tilpasse 6,5 løpet

Link to comment
Share on other sites

6,5 har et 200 løp til ei 202, kammeret er litt for langt i forhold til låskassen, slik at bla annet magasinet ikke låser tuppen på kula tar i kanten på kammeret når den er på tur opp og inn. Løpet må tilpasses før det går i 202 kassen, dette fant jeg ut i dag. Forhandleren som solgte meg børsa sa begge løpene skulle passe men det gjør dem da altså ikke.

Link to comment
Share on other sites

Feil!!

Det er motsatt.

Sauer 200STR løp har lengre låseflate, slik at de passer rett inn i en 202 kasse.

 

Har selv brukt flere 200STR løp i en 202 jaktmatch jeg hadde. Løpene passet rett inn i kassen uten modifisering.

 

Skal man bruke ett 202 løp i en STR må man dreie bort ett par mm, slik at man får en lengre låseflate.

Link to comment
Share on other sites

11Nm var vel vanlig før, men nå anbefales 7-8Nm.

 

Hvilken rekkefølge strammer dere skruene i på løpet og stokken?

 

Jeg strammer midten først og så bak og foran.

På stokken bruker jeg 4-5Nm avhengig av ladning, strammes bakerste skrue først, så fremre.

Link to comment
Share on other sites

7nm på låsekassen på sauer 202

8nm på låsekassen på sauer 200 STR

Dette er tatt ut fra manualene til begge børsene (ikke noe synsing)

 

Dem opererte med 11 og 12nm i starten når 200 str var ny.

 

Et 200 STR løp går fint i en 202 kasse, hvertfall på min 202 kasse ;)

Link to comment
Share on other sites

11Nm var vel vanlig før, men nå anbefales 7-8Nm.

 

Hvilken rekkefølge strammer dere skruene i på løpet og stokken?

 

Jeg strammer midten først og så bak og foran.

På stokken bruker jeg 4-5Nm avhengig av ladning, strammes bakerste skrue først, så fremre.

 

Klemskruer:

Skruene skal løsnes i følgende rekkefølge: Midtre-bakre-fremre

Skruene skal strammes i følgende rekkefølge: Fremre-bakre-midtre

 

Siste anbefalte moment jeg har tilgang på er 8Nm på 200 str og 7Nm på 202

 

Stokk:

 

Løsnes: Bakre-fremre

Strammes Fremre-bakre

 

Jeg har 2 stk sauere 200 str, den ene trekkes til med 5,5Nm både bak og fremme, den andre med 7,5Nm på fremre og 5,5 på bakre. 202 vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Riktig det, står også i brukerveiledningen at det anbefales å trekke til bakre først. Mener også at det står at anbefalt moment er 4 Nm

 

Mine børser går ikke med det, så har testet de og komt frem til momentene over. Varierer fra børse til børse. Dette varierer også på 202, men hvor nøye en trenger være på et jaktvåpen er nå en ting (Jeg er bare litt pirkete sånn for min egen del :lol: )

Link to comment
Share on other sites

HAr hatt 202 i 15 år, har alldri brukt momentnøkkel, men dratt til så alle tre skruene er tiltrekt likt, tror det er viktigst, har alldri merket noe negativt på presisjonen eller samlingene. Har ei neddreid banepipe i 6,5 skan (sauer 200) og ei vanlig 6,5 pipe, disse går rett i uten noe som helst problem. har også 3006 og 9,3 x 62 pipe samme prosedyre på alle løpene og de går på. Det er mye viktigere at den delen av pipa som skal inn i kassa er ren for olje og smuss, det samme i foringa for pipa dette må være helt rent og tørt, da er presisjonen helt på topp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...