Jump to content

Psykisk utviklingshemming og våpen


Humbo

Recommended Posts

Var ikkje heilt sikker på kvar eg skulle plassere denne, moderator får flytte den om eg posta på feil plass.

Uansett, eg har ein bror med Downs syndrome som er levande oppteken av hest, cowboyar og det som elles høyrer med. Eg har teke han med på skyting sidan han var gamal nok til det, han er no godt vaksen og runda nettopp 30. Han er medlem i den lokale pistolklubben, og drøymer no om å kjøpe sin eigen single action revolvar. Er det nokon som veit om det i det heile teke er mogleg for han å ha eige våpen? Evt. dersom nokon kan stå som verje og stå for oppbevaring? Han fungerar veldig bra, psykisk som fysisk, og har f.eks. drive med hesteriding sidan han var 5 år gamal. Somme som ikkje kjenner han har faktisk problem med å sjå at han har ei funksjonshemming. Eg lovde eg skulle sjekke opp i det, så eg tenkte kammeret var ein grei stad å byrje.

Link to comment
Share on other sites

Det formelle skal eg ikkje uttala meg om.

 

Men viss det ikkje er rimeleg å tru at han forvoldar meir skade med våpenet sitt enn ein gjennomsnittleg pistol- revolvareigar, so meiner eg at han bør kunna eiga og disponera eit slikt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Er nok redd for at det kan by på problemer ja, men det er mulig at det kan søkes på spesiellt grunnlag og at f eks du står som eier uten at dette skal oppta en plass i din egen våpengarderobe, men som det blir sagt over her, ta en prat med din lokale "sheriff" å forklar ham situasjonen ;)

Link to comment
Share on other sites

Litt delikat sak, umulig å vurdere uten å kjenne broren din personlig, både mht. personlighet samt hvilken grad av downs syndrom han har i mangel på et bedre uttrykk.

 

Men på generellt grunnlag tror jeg det kan bli vanskelig. Men håper det ordner seg da.

Link to comment
Share on other sites

Presiserer at jeg ikke uttalerer meg om i hvilken retning politiet vil gå, bare hva som vil være den formelle hjemmelen en søknad vil bestemes opp i mot.

 

På den andre siden er det ikke krav til helseattest for våpenerverv, så hvis vedkommende ikke er umyndigjort er det etter mitt skjønn ikke noe som er natulig at politiet skal vurdere, bare vanlige krav til edruelighet og vandel.

Link to comment
Share on other sites

Presiserer at jeg ikke uttalerer meg om i hvilken retning politiet vil gå, bare hva som vil være den formelle hjemmelen en søknad vil bestemes opp i mot.

 

På den andre siden er det ikke krav til helseattest for våpenerverv, så hvis vedkommende ikke er umyndigjort er det etter mitt skjønn ikke noe som er natulig at politiet skal vurdere, bare vanlige krav til edruelighet og vandel.

 

Mental helse er vel av relevans for en våpensøknad vil jeg tro?

Uansett vil det nok legges til grunn noen generelle betrakninger om en persons myndighet, har han foreksempel anledning til å ta opp lån i banken, stifte gjeld, skaffe seg kredittkort osv... hvis svaret er nei kan det tenkes at begrunnelsen for dette kan veie tungt i forhold til om han er skikket til å bruke og oppbevare våpen.

Er nok en etablert praksis på området selv om jeg tviler på at dette har vært en hyppig problemstilling på våpenkontorene rundt om..

Link to comment
Share on other sites

Vel... når du skriver at funksjonshemningen ikke er noe som det er naturlig at skal legges til grunn for søknaden, så er jeg uenig. Når det er snakk om svekkede sjelsevner så vil jeg tro dette blir rimelig sentralt for utfallet av søknaden, uavhengig om det er våpenloven eller vergemålsloven du tar utgangspunkt i...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare konstanterer det faktum at, bortsett fra tung psykiatrisk behandlig, som tvangsinnleggelse- og medisinering, er det ingen helsekrav i våpenloven. Det er derfor ingen grunn til å anta på forhånd at dette selvfølgelig vil bli avslag, bare fordi søker har downs.

 

Det er jeg enig i.

Link to comment
Share on other sites

Dere får kjøpe en antikk svartkrutt colt til han så slipper dere alt styret, da får han også en EKTE cowboy gønner som kanskje til og med har skutt en lusete indianer eller en falskspiller. Kan fort bli litt dyrt bare. Regner med at du som bror kjenner han bedre enn noen andre og har 100% kontroll på om han burde ha en revolver eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Takkar for svar alle saman, eg skal óg ta dette opp på det lokale sheriffkontoret. Min bror er på fornamn med samtlige der, så dei kjenner han iallfall godt. Men om dei kan regelverket godt nok til å uttale seg i eit slikt spesielt tilfelle, er usikker på. Slik eg ser det er han godt skikka til å eige våpen, så lenge ein kunne fått ei ordning med oppbevaring hjå eit anna familiemedlem, evt. i klubben.

 

No har han ikkje lån i banken, men han leiger eiga leiligheit, har jobb, betalar skatt, har bankkort, har eige telefon- og internettabonnement etc. Eg tvilar derimot sterkt på at han kan ta førarkort f.eks, men veit ikkje kor relevant det kunne vere i vurderinga.

Link to comment
Share on other sites

Som psykiater får jeg noen slike saker til uttalelse fra politiet.

Jeg tror det er overveiende sannsynlig at han ikke får ervervstillatelse.

 

Regnet egentlig med det ja.

Men er det så viktig at han eier sitt eget våpen da? Du kan vel kjøpe en til deg selv som han disponerer under ditt oppsyn på banen, den praktiske forskjellen er vel heller liten...

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra det du skriver så kan jeg egentlig ikke skjønne hvorfor det skulle være noe problem at han får innvilget denne søknaden.

 

Avslag på bakgrunn av antagelser om at en person er dårlig skikket "fordi han tilhører den og den gruppen mennesker" etc. er diskriminering og er selvsagt strengt forbudt. Det må nok avgjøres på bakgrunn av en konkret helhetsvurdering.

 

Ren gjetning fra min side blir at du må litt opp i systemet for å få innvilget en slik søknad, enten fordi første instans ikke tør å innvilge fordi de ikke helt vet hva de skal gjøre, eller fordi de de tolker regelverket mer innskrenkende enn nødvendig.

 

Dette baserer jeg altså på intuisjon og ikke på kunnskap.

 

Lykke til i hvert fall!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har hørt om at folk med psykiske problemer er blitt fratatt våpen. Men en sunn og frisk kar ellers med lav grad av dovnsyndrom burde det ikke være noe som tilsier at han ikke er skikket. Eventuelt med verge, men det kan vel du være ? Har vokst opp selv med en person med dovnsyndrom og vet litt om hvorledes de er. Kan ikke se at de er mye annerledes enn andre bortsett fra syndromet.

Link to comment
Share on other sites

I likhet med alle andre svar over her blir dette synsing fra min side, det er kun politiet som kan gi deg det endelige svaret.

Jeg vil tro vurderingen her vil gå på hvorvidt han er i stand til å ivareta det ansvaret som følger med å eie våpen, og når han kjenner personalet på det lokale lensmannskontoret bør den avklaringen gå relativt raskt. Hvis han ikke får det invilget regner jeg med at verge kan få tillatelse på hans vegne på lik linje med at man kan registrere våpen på vegne av mindreårig skytter (jeg har en rifle registrert i mitt navn i påvente av at sønnen min blir 16).

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at TS eller noen andre står som "oppbevaringsansvarlig" av våpenet.

Håper uansett at det ordner seg.

Han har jo vært skytter i det jeg forstår er nærmere 10 år...

Og i så fall blir det et glitrende eksempel på hva som er Norges mest inkluderende idrettsgren.

Ønsker ham lykke til. :D

Link to comment
Share on other sites

Downs er vel et syndrom der funksjonsgraden varierer sterkt, men en høytfungerende person med Downs syndrom kan jo godt ligge på normalen for resten av befolkningen. I slike tilfeller blir det som tidligere nevnt ren diskriminering hvis vedkommende ikke får ervervstillatelse. Derimot er det rimelig at politiet forlanger grundig dokumentasjon på funksjonsgrad, så for enkelhets skyld er det kanskje greit at bror er de facto innehaver av våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at du som bror er den som best kan vurdere om han har gode nok egenskaper til se følgene av de valg han tar.

Etter min mening bør han kunne skjønne og se det like godt som "normale" uten downs for å eie våpen og særlig korte håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@Humbo, jeg tror som flere over her at det beste du kan gjøre for og få et sikkert svar er og kontakte nærmeste politimyndighet. Lykke til, mvh graahund.

Link to comment
Share on other sites

men en høytfungerende person med Downs syndrom kan jo godt ligge på normalen for resten av befolkningen

 

Feil. Personer med Downs syndrom har ikke 100 i IQ.

 

IQ alene er et dårlig mål på funksjon, men mens personer med Downs syndrom som oftest har IQ under 70 (som regnes som psykisk utviklingshemmet) kan noen faktisk ha over og opp mot normalen (100). Derav mitt argument om at politiet nok vil kreve omfattende dokumentasjon og testing i et slikt tilfelle. Hvordan det er med emosjonelle responser, som nok er minst like viktig i denne saken, vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Til emnet: Synes det er et fint innlegg med stor kjærlighet for en bror med Downs Syndrom, så jeg mener så absolutt ikke å såre TS her - men jeg må si at jeg ikke hadde følt meg like trygg på treningen dersom det var flere med Downs S. som sto bak standplass når jeg var fremme. Jeg vet det er ille å si det her, men jeg tror at det kan være flere enn meg som tenker dette. Det betyr ikke at jeg ikke med hele hjertet ville unnet broren din ervervstillatelse dersom han var "fungerende nok" til dette. Vanskelig å vite hvor man setter grensen også vel, for evt. hvilke med DS som kan eie våpen og hvem som ikke kan..?

Link to comment
Share on other sites

@HighPower: Psykiatriske fagmiljøer har gått bort fra denne skalaen for lenge siden.

Jeg jobber i psykiatrisk fagmiljø hver dag. Bla.a WAIS-test brukes svært ofte, og resultatet oppsummeres som IQ :-)

Jeg vet ikke hvilke psykiatrisk miljø du sikter til.

Link to comment
Share on other sites

IQ er per definisjon resultatet av en test etter en bestemt norm og måler utelukkende kombinatorisk logiske ferdigheter. Slike tester brukes i dag som en del av et mer vidtfavnende testregime, f. eks. WAIS som du refererer til, for å kartlegge intelligensnivå. Det er mulig resultatet fra en slik test omtales som IQ, men det er i så fall misvisende språkbruk.

Link to comment
Share on other sites

Tja, personer med Downs syndrom jobber rundt om med maskineri som ved feil bruk kan være j..ig farlig, de jobber med kniver, økser, sager, de kjører bil, moped og om jeg ikke husker feil var det en som kjørte opp på tung MC i fjor, driver med fjellklatring, fallskjermhopping, paragliding, går på ski og vetdafaenhvamer. Veldig ofte er de svært gode på å følge regler.

 

Og det å være psykisk utviklingshemmet er ikke det samme som å ha psykiske problemer?

 

Helt ærlig, jeg ville være mer trygg på en med Downs syndrom som etter grundig vurdering har fått kjøpe våpen en veldig mange andre...

Link to comment
Share on other sites

Eg meiner ganske bestemt å hugsa at ein utviklingshemma elev frå barneskolen min som eg traff att for nokre år sidan nemnde at han var aktiv pistolskyttar men at han var veeeeeldig forsiktig med å låse safen korrekt...

 

Var ikkje så mange åra sidan det var ein kar med Downs som køyrde opp til klasse B borte i Bjørkelangen-traktane òg. Ganske utruleg kva ein kan få til med litt skikkeleg tilrettelagt skolegang i staden for berre å låse vekk folk! :mrgreen:

 

Kanskje eit lite skriv frå fastlegen hans om kva diagnosen hans og funksjonsnivået inneber å legge med søknad? Eller enno betre, la han prate med blyantspissaren sjølv om det er praktisk. Lukke til!

Link to comment
Share on other sites

Og det å være psykisk utviklingshemmet er ikke det samme som å ha psykiske problemer?

Nettopp der tror jeg det ligger mange fordommer og misoppfatninger, både i det brede lag av befolkningen og hos de som "passer på oss". Det finnes nok av "normale" mennesker som strengt tatt ikke er skikket til noe som helst, og jeg vil tro at mange med "funksjonshemninger" er minst like godt rustet som resten av befolkningen til å eie og håndtere skytevåpen.

 

Venter spent på å høre hva resultatet av kommunikasjon med det lokalepolitikammer blir.

Link to comment
Share on other sites

Mengdene fordommer i denne tråden, fremfor å berømme innsatsen til en som bidrar til å gi livskvalitet, skuffer meg.

 

Når dette er sagt: Dra sammen ned til lokale kammeret, og forklar situasjonen. Dette er en sak der de bør klare finne en løsning, ikke lage et problem.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Det er vel fire måter å gjøre dette på.

 

1: Kjøp en revolver fra før 1890 til han(da slipper du søknadsbalubaen og han får seg en ordentlig cowboy-gunner som kanskje har en indianer eller to på samvittigheten) og heller gjør en avtale med et annet medlem (eller deg selv) i klubben om tilgang til pyrodex/svartkrutt eller lading av svartkruttpatroner som medlemmet tar med seg på skytingen som da bror din skyter opp på skytebanen.

 

2: Gjør en avtale med klubben om å kjøpe ønsket våpen som da står på klubben, som kun han kan bruke og som da blir tatt med hver gang av skyteleder osv.

 

3: Du kan jo bli satt opp som verge (akkurat som når en ungdom under 18 år kjøper ei rifle/hagle som står på foreldrene) og da oppbevarer du dette våpenet og eventuell ammo.

 

4: Satse på at ditt våpenkontor er såpass greie å ha med å gjøre og at en eventuell uttalelse fra en psykolog gir en såpass ansiennitet at han kan få kjøpt seg denne cowboyrevolveren.

 

Av de måtene der, så tror jeg nr 3 er den enkleste av dem alle. Nr 1 koster veldig mye om du skal ha en som er såpass trygg å bruke at du ikke må binde den fast i et tre og en lang hyssing for å teste :lol: . Nr 2 kommer an på hvor grei klubben er å ha med å gjøre. Nr 4 blir veldig mye synsing, men verdt å prøve synes nå jeg.

 

Downs er vel fremdeles rangert etter "alvorlighetsgrad"? Om han har en lettere variant av dette, så burde det ikke (etter min mening ihvertfall) ha en endelig betydning om han kan få kjøpt seg et våpen eller ikke. Som andre har nevnt her i tråden, kan de være mye bedre enn vanlige våpeneiere til å følge lovene da de har en mer tydeligere farge på svart/hvitt hva angår rett og galt, kontra andre som nok tøyer grensene her og der.

 

Ellers er det jo konge at du tar med deg en som kanskje ikke har så mye sosial omgang ellers i hverdagen, med på noe av den mest sosiale og inkluderende idretten som finnes her på berget. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ganske klart at vi ikke kan gjøre stort fra eller til i denne saken, rent bortsett fra å flagge vår moralske støtte.

 

Og akkurat den støtten bør vi gi helhjertet i denne saken, den kan nemlig være av stor prinsippiell betydning fremover.

Dessverre for trådstarter må jeg vel si, for det er nok tvilsomt at et enkelt våpenkontor tar sjansen på å skjære gjennom her og bruke fornuft/skjønn, altså må antagelig saken rulles den tunge veien til topps for å få en avklaring.

 

Det trådstarter trenger, i tillegg til våre klapp på ryggen, er gode tips og råd for å fremme denne søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Spurte nettopp min søster som jobber i Politiet, og svaret var: "Er han skikket da?". Det er altså ikke noe mer enn en vanlig vurdering lik den alle andre må gjennom. Dette er i min erfaring relativt synsepreget, og jeg vil tro svaret avhenger av hvilket distrikt du søker i. Det finnes masse folk uten DS som er uegnet, og det finnes sikkert folk med DS som er egnet. Tipper familien og evt. kvalifisert medisinsk/psykiatrisk personell må uttale seg. Jeg skulle også tippe at sjansen er stor for at man får nei fordi saksbehandler vil dekke sin egen rygg; tenk deg bare overskriftene hvis en med DS skyter en annen person med et våpen som Politiet har gitt sitt ok til...

Ring din lokale sheriff, så slipper du ukvalifisert gjetning (selv om vi andre synes det er moro da ;) )

 

 

Sendt fra min AN/PRC-77

Link to comment
Share on other sites

Få en time hos lege/psykiater som kan vurdere hvilket nivå av DS bror din har, deretter kontakt politet med fakta og snakk med dem, kanskje hør med lederen i klubben eller en i styret som har vert med på trening med bror din og om han evt kan skrive en ekstra anbefaling om personen er villig til det.

 

Håper virkelig at dette ordener seg!! :)

 

Ps: synes enkelte kommentar/er her kunne vert uskrevet....

Link to comment
Share on other sites

Våger meg innpå med en mening her jeg også... Synes vel dette er noe som egentlig ikke er noe annet enn en "vanlig" våpensøknad som vurderes somalle andre våpensøknader_ nemlig individuelt og med grunnlag i personens skikkethet. Dersom han er skikket så får han kjøpe våpen, og da kan det sikkert være lurt å ha utredninger osv klart slik at politiet får gjort en slik vurdering.

Regner med de er spesielt opptatt av hans vurderingsevne osv, men dette vil som mange sier her være noe dere må ta med lokal politimyndighet.

 

Brannfakkelen kommer her; Er det sikkert at han skal ha våpen? Kan det hende at det finnes grunner for at han ikke skal ha våpen- som feks manglende evne til å vurdere langsiktige konsekvenser? Dette vet jeg selvfølgelig ingenting om, men dette er vel grunnen til den individuelle vurderingen av søknader, og den er jeg prinsippielt helt enig i selvfølgelig!

 

Ellers håper jeg at han vurderes somskikket slik at han kan få eie sitt eget våpen og utøve hobbyen sin :-)

 

Mvh nykommeren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...